بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یکصد موضوع 500 داستان, سید على اکبر صداقت ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     500DA001 -
     500DA002 -
     500DA003 -
     500DA004 -
     500DA005 -
     500DA006 -
     500DA007 -
     500DA008 -
     500DA009 -
     500DA010 -
     500DA011 -
     500DA012 -
     500DA013 -
     500DA014 -
     500DA015 -
     500DA016 -
     500DA017 -
     500DA018 -
     500DA019 -
     500DA020 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

1- بشر حافى  

روزى حضرت كاظم عليه السلام از در خانه (بشر حافى ) در بغداد مى گذشت كهصداى ساز و آواز و رقص را از آن خانه شنيد.
ناگاه كنيزى از آن خانه بيرون آمد و در دستش خاكروبه بود و بر كنار در خانه ريخت .امام فرمود: اى كنيز صاحب اين خانه آزاد است يا بنده ؟ عرض كرد: آزاد است . فرمود: راستگفتى اگر بنده بود از مولاى خود مى ترسيد.
كنيز چون برگشت (بشر حافى ) بر سر سفره شراب بود و پرسيد: چرا دير آمدى ؟كنيز جريان ملاقات را با امام نقل كرد.
بشر حافى با پاى برهنه بيرون دويد و خدمت آن حضرت رسيد و عذر خواست و اظهارشرمندگى نمود و از كار خود توبه كرد.(79)


2- ملا حسن يزدى ناهى از منكر 

در زمان (فتح على شاه قاجار) در يزد عالمى بود به نام (ملاحسن يزدى ) (80)كه مورد احترام مردم بود. فرماندار شهر يزد به مرد ظلم و بدى مى كرد. ملاحسن ايشان رااز كردار ناپسندش تذكر داد ولى سودى نبخشيد. شكايت او را براى فتح على شاه نوشتباز فايده اى نداشت .
چون در امر به معروف و نهى از منكر ساعى بود، مردم يزد را جمع كرد و همگى فرمانداررا به دستور او از شهر بيرون كردند.
جريان را به فتح على شاه گزارش دادند. بسيار ناراحت شد و دستور داد ملاحسن يزدى رابه تهران احضار كردند.
شاه به آخوند گفت : حادثه يزد چه بوده است ؟ گفت : فرماندار تو در يزد حاكمستمگرى بود، خواستم با اخراج او از يزد، شر او را از سر مردم رفع كنم .
شاه عصبانى شد و دستور داد چوب و فلك بياورند و پاهاى آخوند را به فلك ببندند، وهمين كار كردند.
شاه به امين الدوله گفت : ايشان تقصيرى ندارد، و اخراج فرماندار بدون اجازه او توسطمردم انجام شد.
آخوند با اينكه پاهايش به چوب و فلك بسته بود گفت : چرا دروغ بگويم ، فرمانداررا من به خاطر ظلم از يزد اخراج نمودم .
سرانجام به اشاره شاه ، امين الدوله وساطت كرد، و پاى آخوند را از بند فلك بازكردند.
شب شاه در عالم خواب پيامبر صلى الله عليه و آله را ديد كه دو انگشت پاى مباركشبسته شده است پرسيد: چرا پاى شما بسته شده است ؟
فرمود: تو پاى مرا بسته اى ! شاه گفت : هرگز من چنين بى ادبى نكردم . فرمود: آياتو فرمان ندادى كه پاى آخوند ملاحسن يزدى را در بند فلك نمودند؟! شاه وحشت زده ازخواب بيدار شد و دستور داد لباس فاخرى به او بدهند و با احترام به وطنشبازگرداند. آخوند آن لباس را نپذيرفت و به يزد بازگشت و پس از مدتى به كربلارفت و تا آخر عمر در كربلا بود.(81)


3- عذاب و تعجب فرشته  

خداوند (دو ملك ) را ماءمور كرد تا شهرى را سرنگون كنند. چون به آنجا رسيدندمردى را ديدند كه خدا را مى خواند و تضرع مى كند. يكى از آن دو فرشته به ديگرىگفت : اين دعا كننده را نمى بينى ؟ گفت : چرا، ولكن امر خداست بايد اجراء شود.
اولى گفت : نه ، از خدا سؤ ال كنم ، و از حق مساءلت كرد كه : در اين شهر بنده اى ترامى خواند و تضرع مى كند آيا عذاب را نازل كنيم ؟
فرمود: امرى كه دادم انجام دهيد، آن مرد هيچگاه براى امر من رنگش تغيير نكرده و از كارهاىناشايست مردم خشمگين نشده است .(82)


4- يونس بن عبدالرحمان  

وقتى كه امام كاظم عليه السلام وفات كرد در نزد وكيلان حضرت اموالى بسيارى بود وبعضى به خاطر طمع در مال آن حضرت وفات امام را منكر شدند و مذهب (وافقيه ) راتشكيل دادند.
در نزد زياد قندى هفتاد هزار هزار اشرفى ، نزد على بن ابى حمزه سى هزار اشرفىبود. يونس بن عبدالرحمان مردم را به امامت حضرت رضا عليه السلام مى خواند، و مذهبوافقى را باطل مى دانست . آنان براى او پيغام دادند: براى چه مردم را به حضرت رضاعليه السلام دعوت مى نمايى ، اگر مقصد توپول است ترا از مال بى نياز مى كنيم . زياد قندى و على بن ابى حمزه ضامن شدند كه دههزار اشرافى به او بدهند تا ساكت شود و حرفى نزند.
يونس بن عبدالرحمان (83) گفت : از امام باقر عليه السلام و صادق عليه السلامروايت كرده ايم كه فرمودند: هر گاه بدعت در ميان مردم ظاهر شد، بر پيشواى مردم لازماست كه علم خود را ظاهر كند (تا مردم را از منكرات باز دارند)، و اگر اينعمل را نكند خداوند نور ايمان را از او مى گيرد.
در هيچ حالى من جهاد در دين و امر خدا را ترك نمى كنم . پس از اين صراحت گوئى يونس ،آن دو نفر (زياد و على بن ابى حمزه ) با او دشمن شدند(84)


5- خليفه بر بام خانه  

(خليفه دوم ) شبى در كوچه ها جستجو مى كرد تا از وضع عمومى اطلاع به دست آورد.گذرش به در خانه اى افتاد كه صدائى مشكوك از آن بلند است .
از ديوار خانه بالا رفت و مشاهده كرد، مردى با زنى نشسته و كوزه از شراب در پيش خودنهاده اند. با درشتى خطاب كرد: در پنهانى معصيت مى كنيدخيال مى كنيد خدا سر شما را فاش نمى كند؟!
مرد رو به خليفه كرد و گفت : عجله نكن ، اگر من يك خطا كرده ام از تو سه خطا سر زدهاست . الو، خداوند قرآن مى فرمايد (تجسس نكنيد) (85) تو تفحص و پى گيرىكردى . دوم در قرآن فرمود: (از در خانه ها وارد شويد) (86) تو از ديوار وارد شدى.
سوم فرمود: (هر گاه وارد خانه شديد سلام كنيد) (87) تو سلام نكردى . خليفهگفت : اگر ترا ببخشم تصميم بكار نيك مى گيرى ؟ جواب داد: آرى به خدا ديگر اينعمل را تكرار نخواهم كرد. گفت : اكنون آسوده باشيد شما را بخشيدم .(88)


10 : انصاف  

قال الله الحكيم : (كونوا قوامين لله شهدآء بالقسط
: اى اهل ايمان در راه خدا قيام كنندگان (و پايدار) بوده و گواه بر عدالت و انصافباشيد.(89)
قال على عليه السلام : من ينصف من نفسه لم يزده الله الا عزا
: هر كس از خود به ديگران انصاف دهد، خداوند بر عزتش ‍ مى افزايد(90)
شرح كوتاه :
ايمان بنده كامل نمى شود مگر انصاف درباره خود و درباره مردم را رعايت كند؛ و خداونددر عوض بر عزت آن بنده مى افزايد.
انسان بالطبع از طبيعت نفسى خود، خود را مى خواهد و آنچه متعلق به اوست را دوست دارد واز بدى و زشتى كراهت دارد.
پس اگر كسى از مال او احتياج پيدا كرد و آن را داد، مورد مدح همه عالميان است ؛و اگربدى را براى خودش نمى خواهد براى ديگران هم نبايد بخواهد.!
همچنين در داورى و ميانجى گرى از حقوق هيچكدام از طرفين طريقه غير انصاف را نبايد روابدارد، اگر چه برايش آفاتى داشته باشد.


1- پيامبر صلى الله عليه و آله و عرب  

(عربى خدمت پيامبر) صلى الله عليه و آله آمد، و حضرتش به سوى جنگى مى رفتند.عرب ركاب شتر پيامبر صلى الله عليه و آله را گرفت و عرض كرد: يارسول الله صلى الله عليه و آله به من عملى آموز كه سبب رفتن به بهشت شود.
فرمود: از روى انصاف ) هر گونه دوست دارى كه مردم با تو رفتار كنند، تو با آنهارفتار كن . و هر چه را ناخوش دارى مردم با تو كنند، با آنها انجام مده فرمود: جلو شتررا رها كن (كه قصد به جهاد دارم ).(91)


2- انصاف على عليه السلام  

(شعبى ) مى گويد: من همانند ديگر جوانان به ميدان بزرگ كوفه وارد شدم . اميرالمؤمنين عليه السلام را بر بالاى دو ظرف طلا و نقره ايستاده ديدم كه در دستش تازيانه اىكوچك بود، و مردم سخت جمع شده بودند و آنها را به وسيله تازيانه به عقب مى راند كهازدحام مانع از تقسيم نشود.
پس امام به سوى اموال برگشت ؛ و بين مردم تقسيم كرد به نوعى كه براى خودش هيچچيز باقى نماند و دست خالى به منزلش بازگشت .
من به منزل آمدم و به پدرم گفتم : امروز چيز عجيبى ديدم نمى دانمعمل اين شخص خوب بود يا بد؛ كه چيزى براى خو برنداشت !
پدرم گفت : او چه كسى بود؟ گفتم : اميرالمؤ منين عليه السلام و آنچه ديدم را برايشنقل كردم . پدرم از شنيدن انصاف و تقسيم على عليه السلام به گريه افتاد و گفت :پسرم ، تو بهترين كس از مردم را ديده اى . (92)


3- عدى بن حاتم  

(عدى پسر حاتم ) طائى معروف ، از محبين و مخلصين اميرالمؤ منين عليه السلام بود. اواز سال دهم هجرى كه مسلمان شد هميشه در خدمت امام عليه السلام بود و در جنگجمل و صفين و نهروان ملازم ركاب حضرت بوده است و در جنگجمل يك چشم او مجروح شد و نابينا گشت .
به خاطر كارى وقتى به معاويه وارد شد، معاويه گفت : چرا پسران خود را نياوردى ؟
گفت : در ركاب اميرالمؤ منين عليه السلام كشته شدند، معاويه زبان دراز كرد و گفت :على در حق تو انصاف نداد كه فرزندان ترا به كشتن داد و فرزندان خود را باقىگذاشت !
عدى در جواب فرمود: من با على عليه السلام انصاف ندادم كه او كشته شد و من زنده ماندم. اى معاويه هنوز خشم از تو، در سينه هاى ما وجود دار. دانسته باش كه قطع حلقوم وسكرات مرگ بر ما آسان تر است از اينكه سخنى ناهموار در حق على بشنويم .(93)


4- متوكل و امام هادى عليه السلام  

روزى امام هادى عليه السلام به مجلس (متوكل خليفه عباسى ) وارد شد و پهلوى اونشست . متوكل در عمامه امام دقت كرد و ديد پارچه آن بسيار نفيس است ، از روى اعتراض گفت: اين عمامه بر سر شما را چند خريده اى ؟
امام فرمود: كسى كه براى من آورده ، پانصد درهم نقره خريده است .متوكل گفت : اسراف كرده اى كه پارچه اى به قيمت پانصد درهم نقره بر سر بسته اى .
امام فرمود: شنيده ام در اين روزها كنيز زيبائى به هزار دينار زر سرخ خريدارى كرده اى؟ گفت : صحيح است .
امام فرمود: من عمامه اى به پانصد درهم براى شريف ترين عضو بدنم خريدارى كرده امو تو هزار زر سرخ براى پست ترين اعضايت خريده اى ، انصاف بده كدام اسراف است ؟
متوكلبسيار شرمنده شد و گفت : انصاف آن است كه ما را حق اعتراض ‍ نسبت به بنى هاشم نبود،و صد هزار درهم بابت صله اين جواب ، براى حضرت فرستاد.(94)


5- انصاف اباذر 

در راه رفتن به جنگ تبوك (95) ابوذر سواريش كند بود و عقب افتاد، به پيامبر صلىالله عليه و آله عرض كردند: ابوذر عقب ماند، فرمود: اگر در او خيرى باشد خدا او رابه شما ملحق مى سازد.
ابوذر چون از شترش ماءيوس شد، آن را رها نمود و به راه افتاد. در يكى ازمنازل پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمدند، و يكى از مسلمين گفت : يك نفر از راه دوردارد پياده مى آيد.
فرمود: خدا كند ابوذر باشد. چون خوب دقت كردند، گفتند: يارسول الله اباذر است ، سپس فرمود: خدا بيامرزد اباذر را تنها راه مى رود، تنها مى ميرد،تنها برانگيخته مى شود.
چون پيامبر صلى الله عليه و آله اباذر را ديد فرمود: او را آب دهيد كه تشنه است .هنگامى كه اباذر شرفياب حضور پيامبر صلى الله عليه و آله شد، ديدند ظرف آبىهمراه دارد.
فرمود: اباذر آب داشتى و تشنگى كشيدى ؟ عرض كرد: آرى يارسول الله صلى الله عليه و آله پدر و مادرم به قربانت ، در راه تشنه شدم ، به آبىرسيدم وقتى چشيدم ، آب سرد و گوارائى بود با خود گفتم : (انصاف نباشد) از اين آببياشامم مگر آنكه اول پيامبر صلى الله عليه و آله بياشامد. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: اباذر خدا ترا بيامرزد، به تنهائى زندگى مى كنى و غريبانه مى ميرى وتنها داخل بهشت مى شوى .(96)


11 : ايثار 

قال الله الحكيم : (و يوثرون على انفسهم و لو كان بهم خصاصة
: اگر چه خود نيازمند به چيزى باشند ديگران را بر خويش مقدم دارند و ايثار كنند.)(97)
قال رسول الله صلى الله عليه و آله : (ايما امرء اشتهى شهوه فرد شهوته واثر على نفسه غفرله
: هر كس چيزى را شديدا بخواهد و خود را از آن خواهش نگه بدارد گناهانش آمرزيده شود)(98)
شرح كوتاه :
بالاترين درجات جود و بخشش ، ايثار است ، چه آنكه در ايثار هم بامال و هم با جان با نياز مبرم و ضرورى خود آن را به ديگران مى دهد و خود را فدا مىكند.
انفاق وجود مرتبه اش پائين تر از ايثار است ،: در ايثار خشنودى خداىمتعال بسيار در آن دخيل است ، چه آنكه كسى جانش را فداى شخصى مى نمايد كه درحال غرق شدن است ، تا شياد او را نجات بدهد و خود جان مى دهد و غرق مى شود، اينجامدح حق درباره ايثارگر هزاران برابر انفاقى است كه انسان مى كند.


1- غلام ايثارگر 

(عبدالله بن جعفر) شوهر حضرت (زينب كبرى ) عليه السلام از سخاوتمندان بىنظير بود. روزى از كنار نخلستان عبور مى كرد، ديد غلامى در آنجا كار مى كند، همان وقتغذاى غلام را آوردند و او خواست مشغول خوردن شود؛ سگى گرسنه به آنجا آمد و بهنشانه گرسنگى دم خود را تكان مى داد.
غلام مقدارى از غذا را به جلو سگ انداخت و سگ آن را خورد. غلام مقدارى ديگر انداخت و سگآن را خورد تا اينكه همه غذاى خود را به سگ داد. عبدالله از غلام پرسيد: جيره غذاىروزانه تو چقدر است ؟ گفت : همين مقدار كه ديدى .
فرمود: پس چرا سگ را بر خود مقدم داشتى ؟ گفت : اين سگ از راه دور آمده و گرسنه بودو من دوست نداشتم تا او را با گرسنگى از اينجا رد كنم .
فرمود: پس خودت امروز گرسنگى را با چه غذائى رفع مى كنى ؟ گفت : با صبر ومقاومت گرسنگى روز را به شب مى رسانم .
عبدالله وقتى ايثار و جوانمردى غلام را مشاهده كرد گفت : اين غلام از من سخاوتمندتر است؛ و براى تشويق و جبران آن نخلستان و غلام را از صاحبش خريد، سپس غلام را آزاد كرد وآن نخلستان را با تمام وسايلى كه داشت به او بخشيد (99)


2- حادثه مسجد مرو 

(ابومحمد ازدى ) گويد: هنگامى كه مسجد مرو آتش گرفت ، مسلمانها گمان كردند كهنصارى آن را آتش زدند؛ و آنها نيز منازل و خانه هاى مسيحيان را آتش زدند.
چون سلطان آگاه شد دستور داد آنهائى را كه در اينعمل شركت داشتند بگيرند و مجازات كنند.
به اين شكل كه قرعه بنويسند به سه مجازات : كشته شدن و جدا شدن دست و تازيانهزدن عمل كنند.
رقعه هاى نوشته شده را بين آنان تقسيم كردند و هر حكمى به هر نفرى كه تعلقگرفت ، عمل كنند.
يكى از آنها چون رقعه خود را باز كرد، حكمقتل در آمد و شروع به گريه نمود.جوانى كه ناظر او بود و مجازاتش تازيانه بود وخوشحال به نظر مى رسيد، از وى سؤ ال كرد: چرا گريه مى كنى و اضطراب دارى ؟ درراه دين اين مسائل مشكل نيست ! گفت : ما در راه دينمان خدمت كرديم و از مرگ هم ترس نداريمولكن من مادرى پير دارم كه تنها فرزندش من هستم و زندگانى او به من وابسته است ؛چون خبر كشته شدن من به وى برسد قالب تهى مى كند و از بين مى رود.
چون آن جوان اين ماجرا را بشنيد، بعد از كمىتاءمل گفت : بدان من مادر ندارم و علاقه نيز به كسى ندارم ، حكم كاغذت را به من بده ومن نيز حكم تازيانه خود را به تو مى دهم تا من كشته شوم و تو با خوردن تازيانهنزد مادرت بروى .
پس عوض كردن حكمها جوان كشته شد و آن مرد به سلامت نزد مادرش ‍ رفت .(100)


3- جنگ يرموك (تبوك ) 

در جنگ يرموك ، هر روز عده اى از سربازان مسلمين به جنگ مى رفتند و پس از چند ساعت زدو خورد، بعضى سالم يا زخمى به پايگاه هاى خود بر مى گشتند و بعضى كشته ها ومجروحان در ميدان به جاى مى ماندند.
(حذيفه عدوى ) گويد: در يكى از روزها پسر عمويم با ديگر سربازان به ميدانرفتند، ولى پس از پايان پيكار مراجعت نكرد. ظرف آبى برداشتم و روانه رزمگاه شدم ،به اين اميد اگر زنده باشد آبش بدهم .
پس از جستجو او را يافتم كه هنوز رمقى در تن داشت . كنارش نشستم و گفتم : آب مىخواهى ؟ به اشاره گفت : آرى . در همين موقع سرباز ديگرى كه نزديك او به زمين افتادهبود و صداى مرا مى شنيد آهى كشيد و فهماند كه او نيز تشنه است و آب مى خواهد.
پسر عمومى به من اشاره كرد: رو اول به او آب ده . پس پسر عمويم را گذاردم و بهبالين دومى رفتم و او هشام بن عاص بود. گفتم : آب مى خواهى ؟ به اشاره گفت : بلى ؛در اين موقع صداى مجروح ديگرى شنيده شد كه آه گفت : هشام هم آب نخورد و به من اشارهكرد كه به او آب بده ! نزد سومى رفتم ولى در همان لحظه جان سپرد.
برگشتم به بالين هشام ، او نيز در اين فاصله مرده بود. آمدم نزد پسر عمويم ديدم اوهم از دنيا رفته است .(101)


4- على عليه السلام بر جاى پيامبر صلى الله عليه و آله  

كفار قريش چون متوجه شدند كه مردم مدينه با پيامبر صلى الله عليه و آله عهد بستندكه از تن و جان حضرتش حفاظت كنند، بركيد و كينه آنها نسبت به پيامبر صلى الله عليهو آله افزوده شد، و با شورائى كه انجام دادند، تصميم گرفتند كه :
از هر قبيله مردى دلاور با شمشيرى برنده ، همگى شبى(اول ماه ربيع الاول ) كمين كنند چون پيامبر صلى الله عليه و آله به خواب رود، بر اووارد و سرش را از تن جدا كنند.
خداوند پيامبرش را از اين قضيه آگاه كرد. پيامبر صلى الله عليه و آله اميرالمؤ منينعليه السلام را فرمود: مشركين امشب قصد دارند من را بهقتل برسانند و خداوند امر به هجرت كرده ؛ تو در جاى من بخواب تا آنكه ندانند منهجرت كرده ام ، تو چه مى گويى ؟
عرض كرد: يا نبى الله آيا شما به سلامت خواهى ماند؟ فرمود: بلى ، اميرالمؤ منين خندانشد و سجده شكر به جاى آورد. بعد گفت : شما به هر سو كه خدا ترا ماءمور گردانيدهاست برويد، جانم فداى تو باد، و هر چه خواهى امر فرما كه به جاىقبول كنم و از خدا توفيق مى طلبم .
پيامبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام را دربغل گرفت و بسيار گريست و او را بخدا سپرد.
جبرئيل دست پيامبر صلى الله عليه و آله را گرفت و از خانه بيرون آورد، و به غارثور تشريف بردند امير عليه السلام در جاى پيامبر صلى الله عليه و آله خوابيد و رداء(روپوش ، عبا) حضرتش را پوشيد. كفار خواستند شبانه هجوم بياورند كه ابولهب يكىاز آنان بود گفت : شب اطفال و زنان خوابيده اند بگذاريد صبح شود، چون صبح شدريختند در خانه پيامبر صلى الله عليه و آله ، يك مرتبه على عليه السلام از رختخوابمقابل ايشان برخاست و صدا زد.
آنها گفتند: يا على عليه السلام محمد صلى الله عليه و آله كجاست ؟ فرمود: شما او رابه من سپرده بوديد؟ خواستيد او را بيرون كنيد او خود بيرون رفت . پس دست از علىعليه السلام برداشته و به جستجوى پيامبر صلى الله عليه و آله شتافتند. (102) ودر حقيقت با اين ايثار على عليه السلام جان پيامبر صلى الله عليه و آله به سلامت ماند وخداوند اين آيه را در شاءن على عليه السلامنازل كرد (از مردم كسانى هستند نفس خويش در راه خشنودى خدا مى فروشند و خداوند بهبندگانش مهربان است .) (103)


5- ايثار حاتم طائى  

سالى قحطى شد و تمام مردم در فشار و مضيقه بودند، و هر چه داشتند خورده بودند زنحاتم مى گويد: شى بود كه چيزى از خوراك درمنزل ما پيدا نمى شد حتى حاتم و دو نفر از بچه هايم (عدى و سفانه ) از گرسنگىخوابمان نمى برد. حاتم عدى را و من سفانه را با زحمتمشغول نموديم تا خوابشان ببرد.
حاتم با گفتن داستان مرا مشغول كرد تا خواب روم ، اما از گرسنگى خوابم نمى بردولى خود را به خواب زدم كه او گمان كند من خوابيده ام ، چند دفعه مرا صدا كرد، منجواب ندادم .
حاتم داشت از سوراخ خيمه به طرف بيابان نگاه مى كرد، شبهى به نظرش ‍ رسيد،وقتى نزديك شد ديد زنى است كه به طرف خيمه مى آيد. حاتم صدا زد: كيستى ؟ زنگفت : اى حاتم بچه هاى من دارند از گرسنگى مانند گرگ فرياد مى كنند.
حاتم گفت : زود برو بچه هايت را حاضر كن ، به خدا قسم آنها را سير مى كنم وقتى كهاين سخن را از حاتم شنيدم فورا از جايم حركت كردم و گفتم : به چه چيزى سير مى كنى؟!
گفت : همه را سير مى كنم ، برخاست و تنها يكى اسبى داشتم كه اساس به وسيله آن بارمى كرديم آن را ذبح نمود و آتش روشن كرد و قدرى از گوشت را به آن زن داد و گفت :كباب درست كن با بچه هايت بخور. بعد به من گفت : بچه ها را بيدار كن آنها همبخورند و سپس گفت : از پستى است كه شما بخوريد و يك عده در كنار شما گرسنهبخوابند.
آمد و يك يك آنها را بيدار كرد و گفت : برخيزيد آتش روشن كنيد، و همه از گوشت اسبخوردند؛ اما خود حاتم چيزى از آن نخورد و فقط نشسته بود و خوردن آنها را تماشا مىكرد و لذت مى برد.(104)


12 : ايذاء 

قال الله الحكيم : (ان الذين يوذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدينا و الاخرة
: آنانكه خدا و رسول را به مخالفت آزار و اذيت مى كنند خدا آنها را در دنيا و آخرت لعنكرده است .(105)
قال رسول الله صلى الله عليه و آله : (لايحل للمسلم اءن يشير الى اءخيه بنظرة تؤ ذيه
: براى مسلمان روا نيست ، به برادر مؤ من نوعى نگاه كند كه موجب اذيت او شود(106)
شرح كوتاه :
از آنجايى كه خلائق عيال حق هستند و سر آمد آنهااهل ايمان است ، كسى كه براى خلائق سودمند باشد نزد خدا محبوب است .
منشاء اذيت و آزار آنها را مخصوصا مؤ من بهرشكل از دشنام و تهمت و ستم ، و... فراهم كند انگار با خدا اعلان جنگ كرده است ، چنانكه درقيامت حق تعالى مى فرمايد:
(كجايند كسانى كه در دنيا دوستانم را اذيت مى كردند؛ عده اى برخيزند در حالى كهصورتشان گوشت ندارد، خداوند امر مى كند آنان را به دوزخ بيندازند.)
پس پرهيز از هر نوع آزار به ديگران از پدر و مادر و همسايه و دوست لازم و ضرورىاست و اگر احيانا اتفاق افتد از طرف مقابل بخواهد او را ببخشد.


1- اذيت به امام سجاد عليه السلام  

مردى شجاع در مدينه بود كه همه را مى خندانيد و با مسخرگى رزق و معيشت خود را در مىآورد.
جماعتى گفتند: خوب است امام سجاد را دعوت كنيم و قدرى او را بخندانى ؛ شايد از گريههاى زياد لحظه اى ساكت شود.
جمع شدند و رفتند خدمت امام ، كه در راه حضرت را ديدند، با دو نفر از غلامان مى آمد. آنشخص عباى امام را از شانه اش جمع كرد و به شانه اش ‍ انداخت و همراهان شروع به خندهكردند.
امام فرمود: اين كيست ؟ گفتند: مردى است كه مردم را مى خنداند و از آنهاپول مى گيرد.
فرمود: به او بگوييد، روز قيامت آنان كه عمر خود را به بطالت گذرانيدند زيان مىبرند.
بعد از اين كلام آن شخص دست از اذيت و حركات ناشايست كشيد و به راه راست هدايت يافت.(107)


2- قارون و موسى عليه السلام  

حضرت موسى عليه السلام در راه ابلاغ رسالت بسيار رنج كشيد و به انواع اذيت وآزار از فرعون و بلعم باعورا و ديگران مبتلا بود تا جائى كه قارون پسر عموى موسىعليه السلام از اين قاعده آزار رساندن مستثنى نبود.
او ثروت زيادى داشت و به اندازه اى داشت كه چندين جوان نيرومند، كليدهاى خزانه او راحمل و نقل مى كردند، و از خانهاى گردن كلفتى بود كه به زير دستانش ظلم مى نمود.
موسى عليه السلام مطابق فرمان خدا، از او مطالبه زكات مى كرد، او مى گفت : من هم بهتورات آگاهى دارم ، و كمتر از موسى نيستم ، چرا زكات مالم را به او بپردازم !
سرانجام غرور قارون باعث شد كه تصميم خطرناكى گرفت ، و آن اين بود كه : بهيكى زن فاحشه كه خوش سيما و خوش قامت و فريبا بود گفت : صد هزار درهم به تومى دهم كه فردا هنگامى كه موسى براى بنىاسرائيل سخنرانى مى كند در ملاعام بگويى موسى با من زنا كرد.
آن زن ، اين پيشنهاد ناجوانمردانه را پذيرفت . فرداى آن روز، بنىاسرائيل اجتماع كرده بودند موسى تورات را به دست گرفته و از روى آن ، مردم راموعظه مى كرد.
قارون با زرق و برق همراه اطرافيان خود در آن اجتماع شركت نموده بود، ناگهان آن زنبرخاست ، ولى وقتى سيماى ملكوتى موسى عليه السلام را ديد، از تصميم قبلى خودمنصرف شد و با صداى بلند گفت :
اى موسى ، عليه السلام بدان كه قارون صد هزار درهم به من داد تا در ملاعام به بنىاسرائيل بگويم تو مرا به سوى خود خوانده اى تا با من زنا كنى . تو هرگز مرا بهسوى خويش دعوت نكرد اى ، خداوند ساحت مقدس تو را از چنين آلودگى منزه نموده است .
در اين هنگام دل پر درد و رنج موسى شكست و درباره قارون چنين نفرين كرد: اى زمينقارون را بگير و در كام خود فرو بر.
زمين به امر الهى دهن باز كرد و قارون و اموالش را به اعماق زمين فرو برد.
در نقل ديگر آمده است كه : حضرت موسى مردم را به احكام و شريعت موعظه مى كرد، بهاين مطلب رسيد:
كسى كه زنا كند ولى همسر نداشته باشد صد تازيانه به او مى زنيم ، و كسى كه زناكند و همسر داشته باشد، او را سنگسار مى كنيم تا بميرد.
قارون برخاست و گفت : گر چه خودت باشى ؟ موسى فرمود: آرى قارون گفت : بنىاسرائيل گمان مى كنند كه تو با فلان زن زنا كرده اى !
موسى عليه السلام گفت من ؛ آن زن را به اينجا بياوريد، اگر چنين ادعائى كرد، طبقادعايش عمل كنيد.
آن زن را نزد موسى عليه السلام آوردند و موسى به او قسم داد كه راست بگويد، آيا منبا تو آميزش كرده ام زن هماندم منقلب شد، كه با اين تهمت پيامبر عليه السلام خدا رابيازارم ؛ با صراحت گفت : نه ، آنها دروغ مى گويد، قارون فلان مبلغ را به من داد تاچنين بگويم .
قارون سر افكنده شد و موسى به سجده افتاد و گريه كرد و گفت : خدايا دشمن تو مراآزرد و خواست با تهمت مرا رسوا سازد، اگر منرسول تو هستم مرا بر او مسلط گردان ... و نفرين كرد و عذاب الهى يعنى زمين او را بهكام خود فرو برد.(108)


3- ايذاء مؤ من حرام است  

(حسن بن ابى العلاء) گويد: من به همراه بيست نفر به سوى مكه حركت كرديم و درهر منزلى از براى آنها گوسفندى مى كشتم چون وارد بر امام صادق عليه السلام شدم ،حضرتش فرمود:
واى بر تو اين حسين عليه السلام ، آيا مؤ منين راذليل مى كنى و آنها را اذيت مى نمايى عرض كردم : پناه مى برم به خدا از اين موضوعفرمود: به من رسيده است كه تو در هر منزلى گوسفندى از براى هم سفرى هاى خود مىكشتى .
عرض كردم : آرى ولكن به خدا قسم من براى خشنودى پروردگار اين كار را مى كردمحضرت فرمود: آيا نمى بينى در آنها كسانى هستند كه دوست دارند داراىمال باشند و مانند تو آنها نيز نيكوئى كنند، وحال آنكه قدرت ندارند، و بر آنها گران مى آيد!
عرض كردم : توبه مى كنم و ديگر اين عمل را انجام نمى دهم حضرت فرمود: حرمت مؤ مننزد خدا بزرگتر است از هفت آسمان و هفت زمين و فرشتگان و كوهها و آنچه در آنهاست.(109)


4- ايذاء به اميرالمؤ منين عليه السلام ايذاء به پيامبر است  

(عمرو بن شاس اسلمى ) كه از اصحاب (حديبيه ) است روايت كرد كه : من با علىعليه السلام به سوى يمن رفتيم در اين سفر من از او رنجيدم و كينه اش در دلم جاىگرفت .
همين كه از سفر آمديم ، در مسجد نزد مردم از برخورد على عليه السلام شكايت كردم .سخنانم دهن به دهن به گوش رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد.
روزى صبح داخل مسجد شدم ، ديدم رسول خدا صلى الله عليه و آله با جمعى از اصحابدر مسجد مى باشد. همين كه مرا ديد نگاه تندى به من كرد و همچنان نگاهش را ادامه داد تانشستم .
آنگاه فرمود: اى عمرو به خدا سوگند مرا اذيت كردى ! عرضه داشتم پناه مى برم به خدااز اينكه ترا بيازارم .
فرمود: آرى مرا آزردى ، چون هر كس على عليه السلام را بيازارد مرا آزرده است.(110)


5- متوكل  

از بدترين (خلفاء بنى عباس متوكل ) بود كه در ايذاء نسبت به امام هادى و سادات وشيعيان و قبر امام حسين عليه السلام و زوار قبرشكمال ستم را روا داشت .
فرماندار مدينه به نام (عبدالله بن محمد) به دستورمتوكل آن قدر امام هادى را اذيت و اهانت كرد تا حضرت مجبور شدند نامه اى بهمتوكل بنويسند.
بعد از مدتى متوكل به زور امام را از مدينه به سامراءانتقال داد و سپس ‍ مشغول به آزار حضرت شد شبىمتوكل سعيد دربان خود را طلبيد و گفت : نصف شب نردبان بگذار وارد خانه امام شويد وتفتيش كنيد اگر اسلحه و اموالى دارد بگيرد.
بر اثر سعايت ، متوكل جماعتى از تركان را فرستاد تا به خانه امام هجوم بياورند و هرچه يافتند بگيرند و امام را به مجلسش بياورند. وقتى امام را به مجلسمتوكل آوردند مشغول شراب خوردن بود و به حضرت شراب تعارف كرد و بعد گفت :
برايم شعر بخوان ... .
و بار ديگر حضرت را حاضر به مجلس خود كرده و دستور داد (چهار نفر غلام خزرجلفى ) (111) بر امام شمشير زدند اما امام با قدرت امامت و معجزه اين بليه را از خوددفع كردند.
در سال 237 متوكل امر كرد قبر امام حسين را خراب كنند و خانه هاى اطراف قبر را از بينببرند و زراعت كنند و منع كرد و گفت : هر كسى به زيارت امام حسين بيايد دست و يا پاىاو را ببرند!!
متوكل (عمر بن فرج ) را فرماندار مكه و مدينه كرد و او به دستورمتوكل ، مردم را از احسان به سادات منع مى كرد به حدى كه مردم از ترس جان ، كمك بهسادات نمى كردند؛ و چنان كار اولاد اميرالمؤ منين عليه السلام سخت شده كه زنهاى علويهتمام لباسهاى ايشان كهنه و پاره شده بود و يك لباس سالم نداشتند كه نماز در آنبخوانند مگر يك پيراهن كهنه برايشان باقى مانده بود.
هر گاه مى خواستند نماز بخوانند به نوبت يكى آن پيراهن را مى پوشيد نماز مى خواندبعد از نماز از تن در مى آورد و ديگر براى نماز مى پوشيد. و به چرخ ريسىمشغول بودند آن قدر اين سختى و اذيت ادامه داشت تا منتصر به دوستى اميرالمؤ منين پدرخود متوكل را با شمشير به قتل رساند(112)


13 : ايمان  

قال الله الحكيم : (يا ايها الذين آمنوا امنوا بالله و رسوله و الكتاب
: اى كسانى كه (به زبان ) ايمان آورده ايد (بهدل ) بخدا و رسول و كتابش ‍ (قرآن ) ايمان آوريد) (113)
قالرسول الله صلى الله عليه و آله : الايمان عقد بالقلب و نطق باللسان وعمل بالاركان
: ايمان (معجونى از) اعتقاد قلبى و گفتنش به زبان وعمل بوسيله جوارح است ) .(114)
شرح كوتاه :
مؤ منين در درجات مختلف ايمانى هستند، ايمان كه داراى چهار ركنتوكل و تفويض و رضا و تسليم است اگر كسى دارنده اين اركان باشد صاحب سكينه وآرامش ، و ايمانش مستقر است .
و آنهائى كه داراى اعتقادى ضعيف و به زبان مدعى آن هستند و در امتحانات الهى كلماتكفرآميزى مى گويند، و كارهاى خلاف انجام مى دهند، ايمانشان غير مستقر است مگرنفرمود:(115) (خدا دنيا را به دوست و دشمن مى دهد اما ايمان را به برگزيدگان ازخلق خود عنايت مى كند) لذا عدد اهل ايمان واقعى وكامل در هميشه تاريخ بسيار كم بودند كه بردبارى وزير شاه و خرد امير لشگر آنهابوده است .


1- حارثه  

روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز صبح را با مردم گزارد، سپس در مسجدنگاهش به جوانى (حارثه بن مالك انصارى ) افتاد كه چرت مى زد و سرش پايين مىافتاد.
رنگش زرد بود و تنش لاغر و چشمانش به گودى فرو رفته بود. فرمود: حالت چطوراست ؟ عرض كرد: مؤ من حقيقى ام .
فرمود: هر چيزى را حقيقتى است ، حقيقت گفتار تو چيست ؟ گفت : يارسول الله صلى الله عليه و آله به دنيا بى رغبت شده ام ، شب را بيدارم و روزهاىگرم را (در اثر روزه ) تشنگى مى كشم ؛ گويا عرش پروردگار را مى نگرم كه براىحساب گسترده گشته ؛ و گويا اهل بهشت را مى بينم كه در ميان بهشت يكديگر را ملاقاتمى كنند، و ناله اهل دوزخ را در ميان دوزخ مى شنوم !
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين بنده اى است كه خدا دلش را نورانى فرموده ؛بصيرت يافتى ثابت قدم باش .
عرض كرد: يا رسول الله از خدا بخواه كه شهادت در ركابت را به من روزى كند! فرمود:خدايا به حارثه شهادت روزى كن . چند روزى نگذشت كه پيامبرى لشگرى را براى جنگفرستاد و حارثه را در آن جنگ هم فرستاد. او به ميدان جنگ رفت و نه نفر كشت و خود هم(دهمين ) نفر از مسلمانان بود كه شربت شهادت نوشيد.(116)


2- جوانمردى و ايمان  

شاگردان و ياران امام صادق عليه السلام به گرد او حلقه زده بودند. اما از يكى ازيارانش پرسيد: به چه كسى (فتى ) (جوان ) مى گويند؟
او در پاسخ عرض كرد: آن كسى كه در سن جوانى است .
فرمود: با اينكه اصحاب كهف در سنين پيرى بودند خداوند آنها را به خاطر ايمانى كهداشتند با عنوان (جوان ) ياد كرده است در آيه 10 سوره كهف مى فرمايد:
(ياد آور زمانى را كه اين گروه جوانان به غار پناه بردند) (117)
آنگاه در پايان حضرت فرمود: (118)
(هركس به خدا ايمان داشته باشد و تقوا پيشه كند، جوان (مرد) است .) (119)


3- مراتب ايمان  

امام صادق عليه السلام به مرد (سراج ) (زين ساز) كه خدمتگزارش ‍ بود فرمود:بعضى از مسلمين داراى يك سهم از ايمان و بعضى داراى دو سهم و بعضى سه و بعضىهفت سهم هستند سزاوار نيست بر شخصى كه يك سهم از ايمان را داراست بار كنند و واداركنند آنچه آن كس دو سهم از ايمان را دارد؛ و آنكه دو سهم ايمان دارد سه سهم بر او باركنند؟
فرمود: برايت مثالى بزنم ، مردى بود كه همسايه اى نصرانى داشت و او را به اسلامدعوت نمود او اجابت كرد و مسلمان شد.
چون سحر شد درب خانه اش آمد و در زد، گفت : كيستى ؟ گفت : من فلانى هستم ، وضوبگير و لباس بپوش برويم براى نماز پس تازه مسلمان وضو گرفت و لباس پوشيدو براى نماز حاضر گشت هر دو نماز بسيار خواندند، پس از آن نماز صبح خواندند وصبر كردند تا صبح روشن شد.
(نصرانى ) خواست منزل برود آن مرد به او گفت : كجا مى روى روز كوتاه است و الانظهر است نماز ظهر بخوانيم .
پس نشست تا نماز ظهر را خواند، خواست برود گفت : نماز عصر نزديك است صبر كرد ونماز عصر را خواند، خواست برود گفت : نماز مغرب را هم بخوان و اين وقتش كوتاه است ،پس او را نگه داشت و نماز مغرب را نيز خواند، باز خواست
برود گفت : يك نماز ديگر باقى مانده ، صبر كن نماز عشا را بخوانيم ، پس ‍ نماز راخواندند و از يكديگر جدا شدند.
چون سحر شد (مسلمان نا وارد) درب نصرانى تازه مسلمان را كوبيد. گفت : كيستى ؟ خودرا معرفى كرد و گفت : وضو بگير و لباس بپوش ، برويم نماز بگذاريم ! تازهمسلمان گفت :
براى اين دينت شخصى را پيدا كن كه بيكارتر از من باشد؛ من مردى بينوا و داراىعيال و فرزندانم .
پس حضرت صادق عليه السلام فرمود: او را به نصرانيت بازگردانيد و مانند اولششد (او را در چنين فشارى قرار داد كه از دين محكمى بيرونش ‍ آورد).(120)


4- ايمان سعيد بن جبير 

(سعيد بن جبير) از ارادتمندان ثابت قدم امام سجاد عليه السلام بود، و به همين علتحجاج سفاك كه قريب بيست سال از طرف بنى اميه و بنى مروان بر شهرهاى كوفه وعراق و ايران حكمران بوده و با سنگدلى كه داشته حدود (صد و بيست هزار نفر راكشته ) بود كه از كشته گان سادات و دوستداران على عليه السلام ازكميل بن زياد، قنبر غلام على عليه السلام و سعيد بن جبير را مى توان نام برد.
حجاج كه از ايمان و عقيده اش آگاه بود دستور داد او را تعقيب كنند و دستگير نمايند.
او اول به اصفهان رفت ، حجاج متوجه شد، و به حكمران اصفهان نوشت او را دستگير كند.حكمران به وى احترام كرد و گفت : زود از اصفهان به جاى امنى بيرون رود. سپس بهحوالى قم و بعد به آذربايجان رفت چون توقفش ‍ طولانى شد).
به عراق آمد و در لشگر (عبدالرحمان بن محمد) كه بر ضد حجاج قيام كرده بودشركت جست .
عبدالرحمان شكست خورد و سعيد به مكه فرار كرد و به طور ناشناس در جوار خانه خدااقامت گزيد.
در آن زمان (خالد بن عبدالله قصرى ) كه مردى بى رحم بود از طرف خليفه وليد بنعبدالملك حاكم مكه بود وليد به خالد نوشت : مردان نامى عراق را كه در مكه پنهان شدهاند دستگير كن و نزد حجاج بفرست .
حاكم مكه سعيد را دستگير و به كوفه فرستاد. حجاج در شهر واسط نزديكى بغداد بودو سعيد را به نزدش بردند.
حجاج سؤ الاتى از سعيد درباره نامش و پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلامو ابوبكر و عمر و عثمان و... كرد حجاج گفت : تو را چگونه بهقتل برسانم ؟ فرمود: هر طور امروز مرا بكشى فرداى قيامت به همان گونه كيفر مىبينى .
حجاج گفت : مى خواهم ترا عفو كنم ؟ فرمود: اگر عفو از جانب خداست مى خواهم ، ولى ازتو نمى خواهم .
حجاج به جلاد دستور داد سعيد را در جلويش سر ببرد. سعيد با اينكه دستهايش از پشتبسته بود اين آيه را تلاوت نمود (من روى خود را به سوى كسى گردانيدم كه آسمانهاو زمين را آفريده ، من به او ايمان دارم و از مشركان نيستم .) (121)
حجاج گفت : روى او را از سمت قبله به جانب ديگر بگردانيد، چون چنين كردند اين آيهبخواند(هرجا روى بگردانيد باز به سوى خداست ).(122)
حجاج گفت : او را به رو بخوابانيد، چون چنين كردند اين آيه بخواند (شما را از خاكآفريديم و به خاك بازگردانيم و بار ديگر از خاك بيرون مى آوريم .)(123)
حجاج گفت : معطل نشويد، زودتر او را بكشيد؛ سعيد شهادتين گفت و فرمود: خدايا بهحجاج بعد از من مهلت نده تا كى را بكشد، و جلاد سر سعيد(چهل ساله ) را از تن جدا كرد.
بعد از شهادت اين مظهر كامل ايمان ، حال حجاج دگرگون و دچاراختلال حواس گرديد و پانزده شب بيشتر زنده نبود. و هنگام مرگ گاهى بى هوش وزمانى به هوش مى آمد و پى در پى مى گفت : مرا با سعيد بن جبير چكاربود؟(124)


5- سلمان فارسى  

براى ايمان ده درجه است و (سلمان فارسى ) در درجه دهم ايمان قرار داشت ؛ و عالمبه غيب و منايا (تعبير خواب ) و بلايا و علم انساب بوده و از تحفه اى بهشتى در دنياميل كرده بود پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر وقتجبرئيل نازل مى شد از جانب خدا مى فرمود: سلام مرا به سلمان برسان .
براى ذكر نمونه از مقام ايمانى كمالات او از ديدار ابوذر از سلماننقل مى كنيم : وقتى جناب (ابوذر) بر سلمان وارد شد، در حالى كه ديگى روى آتشگذاشته بود، ساعتى باهم نشستند و حديث مى كردند؛ ناگاه ديگ از روى سه پايه غلطيدو سرنگون شد و چيزى از آن نريخت .
سلمان آن را برداشت و به جاى خود گذاشت ، و باز زمانى نگذشت كه دوباره سرنگونشد و چيزى از آن نريخت ، ديگر باره سلمان آن را برداشت و به جاى خود گذاشت .
ابوذر وحشت زده از نزد سلمان بيرون شد و به فكر بود كه در راه اميرالمؤ منين عليهالسلام را ملاقات كرد و حكايت ديگ را نقل كرد.
حضرت فرمود: اى ابوذر اگر سلمان خبر دهد ترا به آنچه مى داند، هر آينه خواهى گفت: (رحم الله قالت سلمان : خدا قاتل سلمان را رحمت كند) اى ابوذر سلمان باب الله درزمين است ، هر كه معرفت به حال او داشته باشد مؤ من است و هر كه انكار او كند كافر است، سلمان از ما اهل بيت عليه السلام است .(125)


14 : برادرى  

قال الله الحكيم : (انما المؤ منون اخوة
به حقيقت همه مؤ منين با يكديگر برادر هستند)(126)
قال الباقر عليه السلام : (عليك باخوان الصدق فانهم عدة عند الرخا و جنة عندالبلاء
:بر توست كه برادران راستگو بگيرى كه هنگام بيچاره گى ذخيره و در موقع بلاءسپرند(127)
شرح كوتاه :
برادرى و رفاقت در هر زمان براى اهلش عزيز و لازم است . خداوند نعمتى بر بندهبمثل توفيق درك و صحبت دوستان دينى نداده است .
آيا نمى بينيد كه خداوند اول كرامتى كه به انبياء هنگام بعثتشان داد، دوست و برادر وولى بوده است ، و اين دليل بزرگى است كه بعد از معرفت خدا ورسول ، نعمتى شيرين تر و پاك تر از برادرى در راه خدا و رفيق صالح نبوده است .
از دوستى و اخوت با كسانى كه بخاطر طمع يا خوردن و يا مقصدى دنيائى دارند بايدپرهيز كرد و برادر دينى كم با معرفت بهتر از زياد بدون معرفت مى باشد(128)


next page

fehrest page

back page