1- Science.1
2- Technic.2
3- Scientism.1
4- Truthes.2
5- Material.3
6- Scientific.4
7- Explanationem Scientific.1
8- Humanism.2
9- Rationalism.3
10- Dogmatic.1
11- Development.1
12- Modernisatian.2
13- Westernisation.3
14- اقتباس از: ندوى ، ابوالحسن : المسلمون فى الهند، چاپاول ، دار ابن كثير، دمشق - سوريه ، 1999 م . (مترجم )
15- سخنرانى ايشان در مراسم افتتاحيه اين مركز، تحت عنوان اسلام و غرب به همينقلم ترجمه و توسط نشر احسان در تهران چاپ و منتشر شده است .
16- Canada American Association Student Muslim.1
17- Bloomingtan.2
18- Indiana.3
19- City Newyork
20- Chicago.5
21- براى تصوير زيباى اين سخن حكيمانه ، ر -ك :
قطب ، سيد: فى ظلال القرآن ، ج 1، ص 11، الطبعه الرابع و العشرون ، دارالشرق ،بيروت - لبنان ، 1995 م . (مترجم )
22- آل عمران (3): 139.
23- الانفال (8): 26.
24- آل عمران (3): 139.
25- يوسف (12): 7.
26- يوسف (12): 110 - 111.
27- القصص (28): 1 - 5.
28- آل عمران (3): 139.
29- همان .
30- براى توضيح بيشتر و بهتر اين مطالب ر.ك به : قرضاوى ، دكتر يوسف : اينالخلل ؟ ص 5 - 26 و ... اين اثر نيز با همين قلم ترجمه و تحت عنوان كندوكاوى دراحوال مسلمانان و عملكردهاى حركت اسلامى توسط نشر احسان چاپ و منتشر شده است .(مترجم )
31- آل عمران ، 139.
32- اين حديث در: مسلم ، 1383 - 1384؛ احمد بنحنبل 1/33؛ اتحاف السنيه 9/228؛ قرطبى : تفسير 16/263؛ عراقى : المغنى عنحمل الاسفار 4/168؛ ابن حجر: فتح البارى 7/289؛ متقى هندى :كنزالعمال : 2990، 29939 و 30012؛ على القارى : الاسرار المرفوعه 444، آمده است. (مترجم )
33- پيامبر ارجمند اسلام (ص ) به نيكى بر اين حقيقت واقف بود و يكى از مهم ترينچيزهايى كه به اياشن دلگرمى مى داد، اميد به آينده بود. چون آن بزرگوار به دواصل اساسى كاملا يقين داشتند: يكى اينكه وضعيت موجود (جاهليت با تمام مظاهرش ) خواهناخواه زوال مى يابد و فجر اسلام دميدن مى گيرد. ديگرى اينكه ، آينده موردنظر طبق سننو قوانين الهى و بهره گيرى از امكانات و انجام كارهاى لازم و ... محقق خواهد شد. (مترجم )
34- محمد (47): 7.
35- شكيب ارسلان در ماه رمضان سال1286 هجرى قمرى در شويفات لبنان ديده به جهان گشود و پس از تحصيلات ابتدايىدر روستاى خود، به مدرسه آمريكايى بيروت رفت و زبانهاى انگليسى ، فرانسه وتركى را ياد گرفت . با محمد عبده ، سعد زغلول ، رشيدرضا و ديگر بزرگان آشنايى، مجالست و حتى مكاتبه داشته است و بعضى از آنها را در اشعار خود مى ستوده است .نخستين كسى كه او را اميرالبيان ناميد، رشيدرضا بود. شكيب پيشاهنگ وحدت عربى درپرتو تعاليم اسلام بود. در ژنو مجله الامه العربيه را منتشر ساخت و ... بالاخره درسال 1946 م . به ديدار حق شتافت . چند روزقبل از مرگ در آخرين سخنان خود به استاد عبدالله مشنوق گفته بود كه من وصيتى دارمكه بايد آن را انجام دهى و به گوش مردم برسانى . پس از اطمينان از تعهد استادمشنوق ، در حالى كه با دستان لرزان خود، استاد را در آغوش گرفته بود، گفت : وصيتمن ، آزادى فلسطين است . ان شاء الله (مترجم )
36- النور (24): 40.
37- آل عمران (3): 139.
38- همان .
39- اين حديث در: بخارى : 4/104، 246، 247 و 8/160؛ مسلم : كتاب فتن 77؛ترمذى : 2216؛ احمد بن حنبل ؛ 2/233؛ بيهقى : 9/177؛ طبرانى : 1/245؛ بغوى :شرح السنه 13/309؛ ابن عساكر: تهذيب تاريخ دمشق 7/313؛ الساعاتى : منحه المعبود2452؛ ساعاتى : بدائع المنن 1818؛ طحاوى :مشكل الاثار 1/213؛ كنزل العمال 31802؛ بيهقى :دلائل النبوه 4/393؛ الشافعى : مسند 208؛ ابن كثير: البدايه و النهايه 4/214،7/159 و 201؛ حميرى : مسند 1049 و ...، آمده است . (مترجم )
40- Computer.1
41- Insurance.2
42- الاسراء (17): 20 - 21.
43- البقره / 201.
44- الممتحنه (60): 4.
45- Technology.1
46- النور (24): 39.
47- Toronto.1
48- الكهف (18): 28.
49- الانبياء (21): 10.
50- اين سوره مباركه ، هجدهمين سوره قرآن و داراى 110 آيه است . (مترجم )
51- الكهف (18): 7 - 8
52- الكهف (18): 8.
53- الكهف (18): 28.
54- الكهف (18): 28.
55- همان .
56- همان .
57- الكهف (18): 65 - 64.
58- الكهف (18): 103 - 105.
59- الكهف (18): 104.
60- الكهف (18): 14 - 15.
61- طه (20): 131 - 132.
62- Chicago Center Community Muslim.1
63- دى شيخ با چراغ همى گشت گرد شهر |
كز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
|
گفتند: يافت مى نشود جسته ايم ما |
گفت :آنكه يافت مى نشود آنم آرزوست
|
هرچند مفلسم نپذيرد عقيق خرد |
كان عقيق نادر ارزانم آرزوست
|
مولوى ، جلال الدين : كليات شمس ، به كوشش م . درويشغزل شماره 441 .ر.ك .: لاهورى ، دكتر محمداقبال : كليات اشعار فارسى ، با مقدمه احمدسروش ، ص 4، چاپ ششم ، انتشارات سنايى ، تهران 1373. (مترجم )
64- ابن كثير: البداييه و النهايه ، ج 7، بيروت - لبنان ، 1996 م .
65- البقره (2): 257.
66- شايد يكى از بزرگترين افتخارات ايران پس از انقلاب عدم تسليم و تن دادنبه خواسته هاى قلدرانه و قيم مابانه آمريكاست . البته اين امر تنها به يك اعتراضساده و خشك و خالى خاتمه نمى يابد، بلكه اكنون پيكره ايستادگى در برابرزورگوييهاى آمريكا و نماد اعتراض به خواسته هاى زورگويانه آن كشور، ايران آزاداسلامى است . بله ، اگر متاثر شدن اوضاع مملكت ايران در اثر تحريمهاى نامردانهقلدرهاى جهان و ... را نيز نوعى تبعيت به حساب بياوريم ، سخن مولف درست است و خواهناخواه ما نيز از اين اوضاع متاثر شده ايم . (مترجم )
67- در مورد شاهان و سلاطين عرب و بسيار كشورهاى جهان به ويژه هند و پاكستانىكه ندوى از شهروندان آنها بود، اين مساله تا حدى صدق مى كند. (مترجم )
68- Standard Living
69- الصافات (37): 95
70- بيت فارسى :
فزونترزين جهان كيف و كم شو
|
خودى تعمير كن در پيكر خويش
|
به نقل از: بقايى ، محمد (ماكان ): پياله اى از ميكده لاهور، ص 19 چاپاول ، انتشارات فرودس ،
71- هيپى گرى يا هيپيسم (Hippeisim)، نام عمومى جوانانى كه در مخالفت با عادتهاو رسمهاى موجود در جامعه غرب ، به پوشيدن جامعه هاى عجيب ، آرايشهاى غير عادى ،مصرف داروها و مواد مخدر و زندگى دسته جمعى با ديگر همفكرانش رو مى آوردند. آنهاآنارشى (هرج و مرج ) را فلسفه اجتماعى مى پنداشتند. از دينهاى يهودى و مسيحىروگران مى شدند و به دينها و فلسفه اجتماعى مى پنداشتند. از دينهاى يهودى و ميسحىروگران مى شدند و به دينها و فلسفه هاى شرقى رو مى آوردند. به طور كلى هيپيها،مشتاق آزادى شخصى بيشتر بودند.و... اقتباس از: صدرى افشار، غلامحسين و حكمى ،نسرين و حكمى ، نسترن : فرهنگ زبان فارسى ارموز، ص 1009 چاپاول ، مؤ سسه نشر كلمه ، تهران 1369؛ مصاحب ، غلامحسين : دايرة المعارف فارسى ، ج2، بخش دوم (م -ى ) ص 3331. (مترجم )
72- قرنها قبل ، غزالى بزرگوار ان مساءله را به عنوان روشى براى زندگىزاهدانه پيشنهاد كرده بود. (مترجم )
73- الرعد (13): 28
74- الرعد (13): 28
75- متفق عليه ؛ ابوداود و ترمذى نيز آن را روايت كرده اند.
76- الروم (30): 30
77- النساء (4) 97
78- البقره / 133.
79- الروم (30): 4 - 5
80- استاد دكتر سليمان دنيا: استاد فلسفه اسلامى در دانشكدهاصول دين دانشگاه الازهر و مدير مركز اسلامى ايالات متحده در نيويورك و از جملهطرفداران تقريب مذاهب اسلامى است . ايشان داراى تاءليف و تحقيقات ارزنده اى نظيرتحقيق تهافة الفسلاسفة تهافة التهافة مقدمه تهافة الفلاسفة، منطق تهافة الفلاسفه اشارات و تنبيهات و است . (مترجم )
81- Temperature
82- الاحزاب 33؛ 33
83- الفتح 48، 26
84- اين حديث در: بخارى : كتاب ايمان باب 22، كتاب ادب باب ، 44 مسلم : كتاباءيمان 38 و 40، ابوداود: كتاب ادب باب 124؛ ترمذى ، كتاب تفسير، تفسير سورهالمؤ منون ؛ احمد بن حنبل 5/161 و... آمده است مترجم .
85- اين حديث در: بخارى ، كتاب ايمان باب 22، كتاب ادب باب 44، مسلم : كتاباءيمان 38 و 40 ابوداود، كتاب ادب باب 124، تومذى ، كتاب تفسير، تفسير سوره المؤمنون ، احمد بن حنبل 5/161 و... آمده است (مترجم )
86- البقره (2) 138
87- الانعام 6، 84-88
88- الانهام 6، 90.
89- آل عمران 3.31
90- به روايت بخارى و مسلم .
91- الكهف 18: 28 92- التوبة 9: 119
93- العنكبوت 29، 69
94- بايد ديد در تركيباتى مانند اسلامنا، ديننا و ساير تركيبات اضافى نظير دينما، آيين ما... منظور ابلاغ و تبيين اسلام جديدى نيست ، بلكه نشان از ديد و قرائت خاصفرد گوينده از اسلام است و در يك عبارت نشان از اين است كه گوينده مى گويد: ما چهمى گوييم ؟ مترجم .
95- اين حديث را امام احمد در كتاب السنه از ابن مسعود روايت كرده است . اين حديثموقوف و حسن است . بزار، طياليسى ، طبرانى و بيهقى نيز اين حديث را روايت كرده اند.مؤلف