بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب جامع آیات و احادیث موضوعی نماز جلد دوم, عباس عزیزى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     JAM00001 -
     JAM00002 -
     JAM00003 -
     JAM00004 -
     JAM00005 -
     JAM00006 -
     JAM00007 -
     JAM00008 -
     JAM00009 -
     JAM00010 -
     JAM00011 -
     JAM00012 -
     JAM00013 -
     JAM00014 -
     JAM00015 -
     JAM00016 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

1242 - مانع نماز جمعه :
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من كان يؤ من بالله و اليوم الاخر فعليه الجمعة يوم الجمعةالاعيل مريض او مسافر او امراءة او مملوك ، و من استغنى عنها بلهو او تجارة استغنى الله عنهو الله غنى حميد
برهر كس كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارد در روز جمعه ، نماز جمعه بر او واجب مىباشد، جز بر بيمار يا مسافر يا زن ، يا برده و هر كس از نماز جمعه به وسيله پرداختنبه لهو يا تجارت بى نيازى جويد، خداوند هم از او بى نيازى جويد(و عبادت او رانپذيرد) و خدا بى نياز و ستوده است . (كنز العمال ، ج 7 ص 726، ح 21120).
1243 - درك نماز جمعه
قال الباقر - عليه السلام -
الجمعة واجبة على من ان صلى الغداة فى اهله ادرك الجمعة ، و كانرسول الله -صلى الله عليه وآله - انما يصلى العصر فى وقت الظهر فى سائر الايامكى اذا قضوا للصلوة مع رسول الله -صلى الله عليه وآله - رجعوا الى رحالهمقبل الليل ، وذلك سنة الى يوم القيامة
نماز جمعه بر هر كس كه نماز صبح را پيش خانواده خود خوانده و جمعه را درك كند واجباست . پيامبر در روزهاى ديگر، نماز عصر را هم وقت ظهر مى خواند تا وقتى با پيامبرنماز را به جا آوردند بتوانند قبل از فرا رسيدن شب به خانه بروند و اين تا روز قيامتسنت است . (تهذيب ، ج 3، ص 240).
1244 - شركت زندانيان در نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
ان عليا - عليه السلام - كان يخرج اهل السجون من الحبس فى دين او تهمة ، الىالجمعة فيشهدونها، و يضمنهم الاولياء حتى يردونهم
امام صادق (ع ) از پدر بزرگوارش روايت مى نمايد: روش على (ع ) چنين بود، كسانى راكه به واسطه بدهكارى يا تهمت محبوس بودند (روز جمعه ) براى شركت در نماز جمعهاز زندان خارج مى ساخت و آن ها به نماز حاضر مى شدند، و اوليائشان ضامن مى شدندكه آنان را به زندان بازگردانند. (مستدركالوسائل ، ج 6، ص 27).
كفايت نماز جمعه :
قال على - عليه السلام -
اذا شهدت المراءة و العبد الجمعة اجزاءت عنهما من صلوة الظهر
چون زن و برده در نماز جمعه حاضر شدند، (نماز جمعه ،) به جاى نماز ظهر آنها محسوبخواهد شد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 26).
1246 - نماز جمعه ، نمازى حكومتى است
قال على - عليه السلام -
العشيرة اذا كان عليهم امير يقيم الحدود عليهم فقد وجب عليهم الجمعة و التشويق
هرگاه طايفه اى اميرى داشته باشند كه حدود (الهى ) را برايشان اجرا نمايد، اقامه نمازجمعه و رفتن به منى در ايام تشوق بر آنان واجب است . (مستدركالوسائل ، ج 6، ص ‍ 13).
1247 - شياطين در روز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
اذا كان يوم الجمعة غدت الشياطين براياتها الى الاسواق فيرمون الناسبالترابيث او الربائث و يثبطونهم عن الجمعة
هرگاه روز جمعه فرا رسد، شيطانها صبح زود با پرچمهايشان به بازارها مى روند وبه طرف مردم موانعى مى افكنند و آنان را از آمدن به نماز جمعه باز مى دارند. (كنزالعمال ، ج 7، ص ‍ 736، ح 21168).
1248 - وجوب نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
خطب يوم الجمعة فقال :... و اعلموا ان الله فرض عليكم الجمعة الى يوم القيامة
پيامبر در خطبه روز جمعه فرمود: بدانيد كه خداوند نماز جمعه را تا روز قيامت بر شماواجب گردانيده است . (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 10).
1249 - خطبه جنگ و جمعه
قال هشام بن عمار:
كان اذا خطب فى الحرب خطب على قوس و اذا خطب فى الجمعة خطب على عصا
رسول خدا -صلى الله عليه وآله - هرگاه در جنگ خطبه مى خواند بر كمان تكيه مى كرد وهرگاه در (نماز) جمعه خطبه مى خواند، بر عصا تكيه مى داد. (سنن ابن ماجد، ج 1 حديث199/1094)
1251 - مقام حركت كننده به سوى نماز جمعه
عن انس قالرسول الله -صلى الله عليه وآله -
اذا راح منا سبعون رجلا الى الجمعة كانوا كسبعين موسى الذين و فدوا الى ربهم اوافضل
انس بن مالك از پيامبر (ص ) روايت مى نمايد كه فرمود: هنگامى كه هفتاد نفر از ماروانهنماز جمعه شوند، مانند هفتاد نفر موسى (پيامبر) باشند كه برپروردگارشان واردگرديده باشند يا برتر از آنها. (كنزالعمال ، ج 7 ص 709، ح 21043).
1252 - آداب نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
لايقيمن احدكم اءخاه يوم الجمعة ثم يخالف الى مقعده فيقعده فيه ولكنيقول : افسحوا

روز جمعه فردى از شما برادر مؤ من را از جا بلند نكند تا در جاى او بنشيند، بلكهبگويد: جا بگشاييد. (كنزالعمال ، ج 7، ص 746، ح 21210).
1253 - استجابت دعا
قال الصادق - عليه السلام -
الساعة التى يستجاب فيها الدعاء يوم الجمعة مابين فراغ الامام من الخطبة الى ان يستوىالناس فى الصفوف

ساعتى كه دعا در آن مستجاب است روز جمعه و فاصله ميان پايان خطبه ، تا به صفايستادن مردم مى باشد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 41).
1254 - بى احترامى به نمازگزاران
عن عبدالله بن بسر و عن جابر:
ان رجلا دخل المسجد يوم الجمعة و رسول الله -صلى الله عليه وآله - يخطبفجعل يتخطى رقاب الناس فقال : اجلس فقد اذيت و انيت الناس
عبدالله بن بسر و جابر گويند، مردى روز جمعه وارد مسجد شد، در حالى كه رسولخدا(ص ) مشغول خواندن خطبه بود، او مردم را لگدمال مى نمود(و از ميان صفها براى پيداكردن جا حركت مى كرد) پيامبر (ص ) فرمود: بنشين كه مردم را اذيت نمودى . (كنزالعمال ، ج 7، ص 748، ح 21221).
1255 - رها كردن تجارت :
روى انه كان بالمدينة اذا اذن المؤ ذن يوم الجمعة نادى مناد حرم البيع حرم البيع ،لقوله ، - عزوجل - يا ايها الذين امنوا اذا نودى للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا الىذكرالله و ذروا البيع (4).
نقل شده كه در مدينه وضع چنين بود، آنگاه كه روز جمعه مؤ ذن اذان مى گفت ، منادى براساس كلام خداوند: (اى آنان كه ايمان آورده ايد !آنگاه كه براى نماز از روز جمعه اذانگفته شد، به سوى خدا بشتابيد، و سوداگرى را رها كنيد)ندا در مى داد: خريد وفروش حرام شد، خريد، و فروش حرام شد. (وسائل الشيعه ، ج 5، ص 87).
1256 -تقيه در جمعه
قال عن على بن الحسين - عليه السلام -
انه كان يشهد الجمعة مع ائمة الجور تقية ولايعتد بها و يصلى الظهر لنسفه
امام سجاد (ع ) در نماز جمعه كه به امامت حاكمان جور برگزار مى شد، از روى تقيه ،شركت مى كرد، ولى به آن اعتنا نمى كرد و نماز ظهر راخود مى خواند. (مستدركالوسائل ، ج 6، ص ‍ 40).
1257 - اجتماع نماز جمعه وعيدهاى فطر وقربان
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
قد الجتمع فى يومكم هذا عيدان : فمن شاء اجزااءه من الجمعة و انا مجمعون
در اين روزتان (جمعه ) دو عيد باهم جمع شده است ، پس هر كس بخواهد نماز عيد بخواند،بى نياز از جمعه است واما ما نماز جمعه را نيز به پا مى كنيم . (سنن ابى داود، ج 1،حديث 647/1073).
1258 - مسافرت قبل از نماز جمعه
عن على بن موسى الرضا - عليه السلام - قال :
ما ياءمر من سافر يوم الجمعة قبل الصلاة ان لايحفظه الله تعالى فى سفره ، ولايخلفه و لا يخلفه فى اهله ، ولا يرزقه من فضله

از امام رضا (ع ) نقل شده كه فرمود: كسى كه روز جمعه پيش از نماز جمعه سفر كنيد،ايمن نيست از اينكه خداوند متعال او را در سفرش حفظ نكند، و او را در خانواده اش جانشيننشود، و او را از فضلش روزى ندهد. (بحارالانوار، ج 89، ص 201).
1259 - جمعه در نظر اهل بهشت و اهل جهنم
عن ابى بصير عن احدهما عليهما السلام قال :
اذا كان يوم الجمعة ، و اهل الجنة فى الجنة واهل النار، فى النار عرف اهل الجنة يوم الجمة و ذلك انهم يزاد فى نعيمهم و عرفاهل النار يوم الجمعة و ذلك ان كلهم يبطش بهم الزبانيه
از ابى بصير نقل شده كه امام باقر يا امام صادق - عليهماالسلام - فرمود: آنگاه كه روزجمعه ، شد و اهل بهشت در باشند و اهل جهنم در جهنم ،اهل بهشت روز جمعه را مى شناسد كه (در آن روز) نعمت آنان افزوده مى شود، واهل آتش روز جمعه را مى شناسند، اين از اين جهت است كه شعله آتش به آنها حمله مى كند.(بحارالانوار، ج 89، ص 283).
1260 - اهميت نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ثلث تعلم امتى ما لهم فيهن لضربوا عليهن بالسهام : الاذان و الغدو الى الجمعة والصف الاول
سه چيز است كه اگر امت من فضيلت آنها را مى دانستند، براى (سبقت در) انجام آن بهقرعه متوسل مى شدند و آن عبارتند از:
1 - اذان گفتن
2 - بيرون رفتن به سوى نماز جمعه
3 - صف اول نماز جماعت (مستدرك الوسائل ، ج 1 ص 490، بحارالانوار، ج 89، ص197).
1261 - مرگ در راه نماز جمعه
عن على - عليه السلام - قال :
ضمنت لستة على الله الجنة منهم رجل خرج الى الجمعة فمات فله الجنة
از على (ع ) نقل شده كه فرمود: براى شش نفر بهشت را ضامن هستم كه خداوند به آن هاعطا كند: از آن ها مردى است كه در راه رفتن به نماز جمعه بميرد.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص ‍ 11).
1262 - به نماز جمعه برويد !
عن عبدالملك قال :
قال لى ابوجعفر - عليه السلام - مثلك يهلك و لميصل فريضة فرضها الله ، قال : قلت : كيف اصنع ؟قال : صلوا جماعة ، يعنى صلاة الجمعة
از عبدالملك نقل شده كه گويد: امام باقر (ع ) به من فرمودند: همچون تويى بميرد وواجبى را كه خداوند واجب كرده ، به جانياورد؟ گويد: عرض كردم : چه كنم ؟ فرمود: نمازرا با جماعت بخوانيد، يعنى نماز جمعه را به جا بياوريد.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 12).
1263 - ترس از عدم حضور در نماز جمعه
نهى على - عليه السلام - ان يشرب الدواء يوم الخميس مخافة ان يضعف من الجمعة
على (ع ) از خوردن دارو و در روز پنج شنبه نهى فرمود: مبادا (بهدليل سستى ) از حضور در نماز جمعه ناتوان شود. (بحارالانوار، ج 89، ص 197).
1264 - نماز جمعه و مسافرت
قال على - عليه السلام -
و لاتسافر فى يوم جمعة حتى تشهد الصلاة الا فاصلا فىسبيل الله ، او فى امر تعذر به
پيش از حضور در نماز جمعه سفر مكن ، مگر اينكه كار واجبى (مانند جهاد) در راه خدا انجامدهى ، يا به سراغ كارى بروى كه شرعا معذور باشى . (نهج البلاغه ، فيض الاسلام ،ص ‍ 1070، 1069).
1265 - اهميت شب و روز جمعه
عن النبى -صلى الله عليه وآله - قال :
ان ليلة الجمعة و يوم الجمعة اربع و عشرون ساعة ، لله ، -عزوجل - فى كل ساعة ست ماءة الف عتيق من النار
از پيامبر (ص ) نقل شده كه فرمود: همانا شب جمعه و روز جمعه ، بيست و چهار ساعت استكه خداوند در هر ساعت ششصد هزار تن را از آتش آزاد مى كند.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 55).
1266 - عن على - عليه السلام - قال :
لاتسافر فى اليوم الجمعة حتى تشهد الصلاة الا فاصلا فىسبيل الله او فى امر تعذر فيه
از على (ع ) نقل شده كه فرمود: در روز جمعه مسافرت نكن مگر در راه خدايا در امرى كهمعذور هستى . (بحارالانوار، ج 89، ص 199).
1267 - حق روز جمعه
عن ابى عبدالله - عليه السلام - قال :
ان للجمعة حقا واجبا فاياك ان تضيع او تقصر فى شى ء من عبادة الله و التقرباليه بالعمل الصالح ، و ترك المحارم كلها، فان الله يضاعف فيه الحسنات ، ويمحوفيه السيئات و يرفع فيه الدرجات و يومهمثل ليلده فان الستطعت ان تحييها بالدعاء و الصلادفافعل ، فان الله يضاعف فيه الحسنات و يمحوفيه السيئات ، وان الله واسع كريم
از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمود: براى جمعه حقى است واجب ، بترس از اينكه آن راضايع كنى ، يا در چيزى از پرستش خدا، ونزديكى جستن به سوى او باعمل شايسته و ترك كردن همه حرامها كوتاهى كنى ، زيرا خداوند در آن نيكيها را مىافزايد و گناهان را محو مى سازد و در آن مقامها را بالا مى برد و روز آن مانند شبش هستواگر توانستى آن را با دعا و نماز احيا كنى ، بكن زيرا خداوند در آن نيكى ها را مىافزايد و گناهان را محو مى كند، همانا خداوند بسيار بخشنده و كريم است . (بحارالانوار،ج 89، ص 275).
1268 - افضل روزها
عن الصادق - عليه السلام - قال :
ما طلعت الشمس بيوم افضل من يوم الجمعة ، و ان كلام الطير فيه اذا لقى بعضها بعضا:سلام سلام يوم صالح

از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمودن خورشيد به روزى طلوع نكرد كه از روز جمعهافضل باشد، آنگاه كه مرغان در آن روز به هم مى رسند گويند، سلام ، سلام ، روز مباركاست . (بحارالانوار، ج 89، ص 273).
1269 - نماز جمعه و زندانيان
عن الصادق - عليه السلام - قال :
ان على الامام ان يخرج المحبسين فى الدين يوم الجمعة الى الجمعة و يوم العيد الىالعيد و يرسل معهم فاذا قضوا الصلاة و العيد ردهم الى السجن
از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمود: همانا برعهده امام است آنان را كه زندانى هستند روزجمعه به نماز و روز عيد به نماز عيد بيرون آورد و ماءمورها را با آنان بفرستند، آنگاهكه نماز را خواندند آنها را به زندان برگردانند.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 36).
ب ) ترك نماز جمعه
1270 - كار در وقت نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من استاءجر اجيرا فلا يحسبه عن الجمعة فياءثم
هركس كارگرى را به كار گمارد، او را از رفتن به نماز جمعه منع نكند، كه مرتكب گناهشده است . (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 7).
1271 - ترك نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
من ترك ثلاث جمع متعمدا من غير علة طبع الله على قلبه

كسى كه سه مرتبه عمدا وبدون جهت نماز جمعه را ترك كند، خداوند قلب او را مهر مىزند. (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 427).
1272 - نتيجه ترك نماز جمعه
قال على - عليه السلام -
من ترك الجمعة ثلاثا متتابعة لغير علة كتب منافقا
هركس كه سه نوبت پياپى نماز جمعه را بدون عذر ترك نمايدت در زمره منافقان بهشمار مى رود. (مستدرك الوسائل ، ج 8، ص 407، ميزان الحكمه ، ج 5، ص 427).
1273 - ترك جمعه بدون عذر
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من ترك الجمعة ثلاث مرات من غير علة ولا مرض ولا عذر طبع الله على قلبه
هر كس سه بار نماز جمعه را بدون آن كه بيمارى يا عذر ديگرى داشته باشد، تركگويد، خداوند بر قلبش مهر مى زند. (كنزالعمال ، حديث 21147).
1274 - كفاره ترك جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من فاتته الجمعة بغير عذر فليتصدق بدرهم او نصف درهم اوصاع حنطة او نصف صاع
(قدامة بن وبره روايت كرده كه ) پيامبرگرامى (ص ) فرمود: هر كسى كه سه نماز جمعهرا بدون عذر از دست دهد، بايد يك درهم يا نيم درهم ، يك صاع يا نصف صاع گندم صدقهدهد. (كنزالعمال ، حديث 21139).
1275 - بى اعتنايى به نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من ترك ثلاث جمع تهاونا بها، طبع الله على قلبه
هر كسى كه نماز جمعه را سه بار و از روىسهل انگاير و بى اعتنايى ترك كند، خداوند بر قلب او مهر مى زند.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 6، كنزالعمال ، حديث 21133).
1276 - مهر نفاق بر قلبها
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
لينتهين اقوام عن ودعهم الجمعات او ليختمن الله على قلوبهم ثم ليكونن من الغافلين
از ترك جمعه بپرهيزيد كه در غير اين صورت بر قلبهاى شما مهر نفاق زده خواهد شد،و در صف غافلان قرار خواهيد گرفت .(كنزالعمال ، حديث 21134).
1277 - سبك شمردن نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
لايزال العبد متهاونا بالجمعة حتى يغضب الله عليه
بنده اى كه نماز جمعه را سبك بشمارد، خداوند بر او خشم گيرد.(كنزالعمال ، حديث 21155).)
ج ) آثار نماز جمعه
1278 - ثواب نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ان لكم فى كل جمعة حجة و عمرد فالحجة الهجيرة للجمعة و العمرة انتظار العصربعد الجمعة
هر روز جمعه براى شما ثواب يك حج و يك عمره است ، حج شما شتاب و مبادرت به نمازجمعه و عمره است ، حج شما شتاب و مبادرت به نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نمازعصر پس از نماز جمعه است . (كنزالعمال ، ج 7، ص 737، حديث 21173).
1279 - تاءثير نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
ما من قدم سعت الى الجمعة الا حرم الله جسدها على النار
هرگامى كه به سوى نماز جمعه برداشته شود، خداوند آتش دوزخ را بر صاحب آن گامحرام مى كند. (وسائل الشيعه ، ج 5، ص 3).
1280 - آزادى از آتش
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ان الله تعايل فى كل يوم جمعة ست ماءة الف عتيق يعقتهم من النار كلهم قداستو جبواالنار
همانا خداوند در هر روز جمعه صدهزارنفر را، كه تمامى آن ها مستحق جهنم مى باشند ازآتش دوزخ آزاد مى كند. (كنزالعمال ، حديث 31034).
1281 - اشتياق مسافر به نماز جمعه
عن الصادق جعفر بن محمد عن ابيه عليهم السلام :
ايما مسافر صلى الجمعة رغبة فيها وحبا لها اعطاه الله -عزوجل - اجر مائة جمعة للمقيم
هر مسافرى كه از روى اشتياق نماز جمعه بخواند، خدا به او اجر صد نماز جمعه مقيم رابدهد. (امالى شيخ صدوق ، ص 11، وسائل الشيعه ، ج 5، ص 36).
1282 - نماز جمعه كفاره گناهان
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
الجمعة كفارة لمابينها و بين الجمعة التى قبلها، و زيادة ثلاثة ايام
نماز جمعه كفاره گناهان ميان اين جمعه و جمعهقبل و سه روز پيش از آن مى باشد. (كنزالعمال ، حديث 21088).
1283 - افزايش حسنات و محو گناه در روز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ان يوم الجمعة سيدالايام يضاعف الله فيه الحسنات و يمحو فيه السيئات و يرفعفيه الدرجات و يستجيب فيه الدعوات و يكشف فيه الكربات و يقضى فيه الحوائجالعظام
به درستى كه روز جمعه سرور روزها است ، وخداوند در آن روز حسنات را مضاعف و گناهانرا محو مى كند و درجات را بالا برده و دعاها رامستجاب مى نمايد و گرفتاريها را برطرفو حاجات سنگين را برآورده مى سازد. (اصول كافى ، ج 3، ص 414).
1284 - نماز جمعه سبب نزديكى به خدا
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
يجلس الناس من الله يوم القيامة على قدر رواحهم الى الجمعاتالاول والثانى و الثالث
روز قيامت مردم نزديك خداوند متعال به اندازه رفتن آنها به نماز جمعه مى نشينند، هركساول برود در مرتبه اول از نزديك مى نشيند سپس دوم و سوم ، يعنى از كرامت خداوند وساير مهربانى هاى او. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 31).
1285 - كفاره گناهان
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
الجمعة الى الجمعة و الصلوات الخمس كفارات لما بينهن ما اجتنب الكبائر .
نماز جمعه تا نماز جمعه ديگر و نمازهاى پنجگانه ، كفاره گناهان ميان جمعه ها است تاوقتى كه از گناهان كبيره دورى نمايد.(كنزالعمال ، ج 7، ص 720، ح 21089).
1286 - آسوده از سؤ ال در قبر
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ما من مسلم يموت يوم الجمعة او ليلة الجمعة الا وقاه الله تعالى فتنة القبر
هر مسلمانى روز جمعه بميرد، خداوند او را از سؤال نكير و منكر نگه مى دارد. (كنزالعمال ج 7، ص 709، ح 21045).
1287 - كفاره گناهان
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
الغسل يوم الجمعة كفارة و المشى ء الى الجمعةكل قدم منها كعمل عشرين سنة فاذا فرغ من صلوة الجمعة اجيزبعمل ماءتى سنة
غسل روز جمعه كفاره گناه است ، و هر گامى كه به سوى نمازجمعه برداشته مى شود،برابر عمل بيست سال است ، و چون از نماز جمعه فارغ شود به پاداش عبادت دويستسال نايل گردد. (كنزالعمال ، حديث 2109).
1288 - روز جمعه ملائكه بر درب مساجد
عن ابى سعيد عن النبى -صلى الله عليه وآله -
اذا كان يوم الجمعة قعدت الملائكة على ابواب المسجد فيكتبون من جاء من الناس علىقدر منازلهم ، فرجل قدم جزورا و رجل قدم بقرة ورجل قدم شاة و رجل قدم دجاجة و رجل قدم عصفورا ورجل قدم بيضة فاذا اذن المؤ ذن و جلس الامام على المنبر طووا الصحف و دخلوا المسجديستمعون الذكر
چون روز جمعه فرا رسد، ملائكه بر درب مساجد نشسته و نام هركس از مردم را كه بهمسجد آيد، متناسب با موقعيت و منزلت اويادداشت نمايند. مردى ثوابش به اندازه اى باشدكه گويا شترى در راه خدا داده و ثواب ديگرى به قدر قربانى گاوى وثواب فردىبه اندازه هديه گوسفندى و ثواب مردى به قدر انفاق مرغى و ثواب ديگرى برابر بادادن گنجشك و پاداش مرد ديگر به قدر بخشش تخم مرغ باشد، و وقتى مؤ ذن اذانگويد و امام جمعه در جايگاه قرار گيرد، دفاتر ثبت نام برچيده شود وفرشتگان براىشنيدن ذكر (خطبه يا...) داخل مسجد مى شوند.(كنزالعمال ، ج 7، ص 712، ح 21056)
1289 - كار و نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
من استاءجر اجيرا ثم حبسه عن الجمعة يبؤ باءثمه ، و ان كان هو لم يحبسه اشتركافى الاجر
هركس كارگرى (در روز جمعه ) به كار گمارد سپس او را از شركت در نماز جمعه منع كند،گناه او را بر عهده گرفته است و اگر وى را از شركت در نماز جمعه باز ندارد (وكارگر در نماز شركت كند) كارگر و كارفرما در ثواب آن نماز شريك هستند. (التهذيب، ج 2، ص 175).
1290 - شب معراج
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
لما اسرى بى الى السماء ليلة المعراج راءيت تحت العرش سبعين الف مدينة ،كل مدينة كدنياكم ، و ملائكة ناشرى ، اجنحتهم ، يسبحون الله و يهللونه و يقولون :اللهم اغفر للذين يحضرون صلوة الجمعة اللهم اغفر للذين يغتسلون يوم الجمعة
وقتى كه شب معراج مرا به آسمان بردند، زير عرش خدا هفتاد هزار شهر را ديدم كه هرشهرى همانند دنياى شما بود. و فرشتگانى را ديدم كه بالهايشان را گسترده بودند وخدا را تسبيح و تهليل مى كردند و مى گفتند: خدايا كسانى را كه در نماز جمعه حاضر مىشوند بيامرزد، خدايا كسانى را كه روز جمعهغسل مى كنند، رحمت كن . (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص ‍ 10 و 11).
1291 - نماز جمعه و هراس روز قيامت
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ما من مؤ من مشى بقدميه الى الجمعة الا خفف الله عليهاهوال يوم القيامة بعد ما يخطب الامام ، و هى ساعة يرحم الله فيها المؤ منين و المومنات
هر مؤ منى كه پياده به نماز جمعه برود، خداوند (پس ازخطبه امام )هراس روز قيامت رابراى او سبك سازد، چرا كه اين ساعت همان ساعتى است كه خداوند در آن ، مرد و زن مؤ منرامورد رحمت قرار مى دهد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 41).
1292 - كسانى كه به نماز جمعه نمى روند
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
لقد هممت انا مر رجلا يصلى بالناس ثم احرق علىرجال يتخلفون عن الجمعة بيوتهم
هر آينه دستور دهم مردى راكه براى مردم امامت نماز جمعه كند، و مردم از شركت در نمازجمعه سرباز زنند، سزاوار و به جا است كه خانه آنان را آتش زنم .(كنزالعمال ، حديث 21131).
1293 - نماز جمعه و بشخودگى گناهان
عن رسوله -صلى الله عليه وآله -
من اتى الجمعة ايمانا و احتسابا استاءلفالعمل
هركس از نظرايمان و طلب پاداش آخرت به نماز جمعه بيايد، بندگى خدا را از سرگيرد (يعنى تمام گناهان گذشته او بخشوده مى شود).(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 3).
1294- روز جمعه ملائكه بر درب مساجد
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
يبعث الملائكة يوم الجمعة الى ابواب المساجد يكتبونالاول فالاول فاذا صعد الامام على المنبر طويت الصحف
فرشتگان روز جمعه فرستاده مى شوند تا بر درب مساجد ايستاده و نام شركت كنندگاندر نماز جمعه را به ترتيب ورود به مسجد بنويسند و هنگامى كه امام جمعه بر روى منبر(جايگاه خطبه ) قرار گرفت ، دفاتر ثبت نام برچيده مى شود.(كنزالعمال ، حديث 21056).
1295 - نفرين فرشتگان
عن النبى -صلى الله عليه وآله - قال :
من سافر يوم الجمعة عليه ملكان ان لايصاحب فى سفره ، ولا تقضى له حاجة
هر كس كه در روز جمعه مسافرت كند، دو فرشته به وى نفرين مى كنند: در سفرش يارىنشود وبراى او حاجتى برآورده نگردد. (بحارالانوار، ج 89، ص 214).
1296 - در فضيلت روز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
يوم الجمعه سيدالايام و اعظم عندالله من يوم الاضحى و يوم الفطر
پيامبر خدا -صلى الله عليه وآله - فرمود: روز جمعه آقاى روزهاست و نزد خدا از روز عيدقربان و روز عيد فطر بزرگتر است (و اين امر اهميت نماز جمعه و بزرگى و ثواب آن رامى رساند). (بحارالانوار، ج 89، ص 267).
1297 - بخشودگى چهار گروه
عن رسول الله -صلى الله عليه وآله -
اربعة يستاءنفون العمل : المريض اذا برء و المشرك اذا اسلم ، و الحاج اذا فرغ والمنصرف من الجمعة
چهار نفر بندگى از سرگيرند (يعنى گناهان گذشته آنها بخشوده مى شوند): بيمارآنگاه كه خوب شود، و مشرك آنگاه كه اسلام آورد، حج گزارنده آنگاه كه فارغ شود، وكسى كه از نماز جمعه برگردد.(بحارالانوار، ج 89، ص 197)
1298 - وضو براى نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من توضاء فاءحسن ثم اتى الجمعة فدنا و انصت و استمع غفر له مابينه و بينالجعة الاخرى ، و زيادة ثلاثة ايام
هركس وضو بگيرد و وضو را نيكو انجام دهد، سپس به نماز جمعه بيايد و به خطبه هاگوش فرادهد، گناهان وى در فاصله ميان آن جمعه و جمعه ديگر و سه روز بيشتر از آنبخشيده شود. (سنن ابن ماجد، ج 1 حديث 196/1076).
1299 - برترى جمعه هاى ماه رمضان
عن جابر قال ابوجعفر - عليه السلام -
ان لجمع شهر رمضان لفضلا على جمع سائر الشهوركفضل رسول الله -صلى الله عليه وآله - على سائرالرسل
امام باقر (ع ) فرمود: همانا براى جمعه هاى ماه رمضان بر جمعه هاى ساير ماهها برترىاست مانند برترى پيامبر خدا (ص ) بر ساير پيامبران (بحارالانوار، ج 89، ص 83).
1300 - پيشى گيرندگان به سوى بهشت
عن الصادق - عليه السلام - قال :
فضل الله الجمعة غيرها من الايام ، و ان الجنان لتزخرف و تزين يوم الجمعة لمناتاها، و انكم لتتسابقون الى الجنة على قدر سبقكم الى الجمعة ، و ان ابواب السماءلتفتح لصعود اعمال العباد
از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمودن خداوندمتعال روز جمعه را بر ساير روزها برترى داده و بهشت ، روز جمعه براى آنان كه بهآن مى آيند زينت داده مى شود، و شما به اندازه پيشى گرفتنتان به سوى نماز به بهشتپيشى مى گيريد، و در اين روز درهاى آسمان براى بالا رفتن علمهاى بندگان باز مىشود. (بحارالانوار، ج 89، ص 213).
1301 - ثواب نماز جمعه براى نمازگزاران
عن عبدالله عباس قال :
اذا كان يوم امر الله تعالى ان ينصب عندالبيت المعمور منبرا و تحتوشه الملائكة و يؤذن جبرئيل و يقدم ميكائيل و يصلون الملائكة خلفه فاذا فرغوايقول جبرئيل : الهى و هبت ثواب هذا الاذن لامة محمد -صلى الله عليه وآله -يقول ميكائيل : و هبت ثواب هذه الامامة للاءئمة من امة محمد -صلى الله عليه وآله - وتقول الملائكة : و هبنا ثواب هذعه الصلوة للمصلين من امة محمد -صلى الله عليه وآله -فيقول الله تعالى تجودون على و انا اولى بالجود و الكرم اشهدكم انى غفرت ذنوب امةمحمد -صلى الله عليه وآله - فيفرقون الى الجمعة الاخرى
ابن عباس مى گويد: هنگامى كه روز جمعه فرا رسد، خداى تعالى امر فرمايد تا منبرىدر بيت المعمور، نصب شود و فرشتگان اطراف آن گرد آيند وجبرئيل اذان گويد و ميكائيل امامت كند و ملائكه پشت سر او نماز گزارند، و چون فارغشوند جبرئيل گويد: خداوندا ثواب اين اذان را به امت محمد -صلى الله عليه وآله - هديهنمودم ، و ميكائيل گويد: ثواب اين امامت جمعه را به امامان محمد (ص ) بخشيدم ، وفرشتگان گويند: ثواب اين نماز(جمعه ) را به نمازگزاران امت محمد (ص ) هديهنموديم ، و خداوند گويد: شما بر خلق من جود وكرم نموديد و من به جود و كرمسزاوارترم ، شمارا گواه مى گيرم كه گناهان امت محمد (ص ) را بخشيدم ، آنگاه تا جمعهديگر پراكنده مى شوند. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص ‍ 61)
1302 - فضايل روز جمعه :
عن رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ان يوم الجمعة سيد الايام ، يضاعف الله فيه السيئات و يرفع فيه الدرجات ويستجيب فيه الدعوات و يكشف فيه الكربات و يقضى فيه الحاجات العظام و هو يومالمزيد، لله فيه عتقاء و طلقاء من النار، ما دعالله فيه احد من الناس ، و عرف حقه وحرمته الا كان حتما على الله ان يجعله نم عتقائه و طلقائه من النار، و ان مات فى يومهوليلته مات شهيدا و بعث امنا و ما استخف احد بحرمته و ضيع حقه الا كان حقا على الله -عزوجل - ان يصليه نار جهنم الا ان يتوب
از پيامبر خدا -صلى الله عليه وآله - نقل شده كه فرمود: همانا روز جمعه آقاى روزهاست ،و خداوند در آن نيكيها را زياد گرداند، گناهان را محو مى نمايد، مقامها را بالا مى برد،دعاها را قبول مى كند، غمها رابرطرف مى سازد، حاجتهاى بزرگ را روا مى سازد و آن روز،روز افزون است و در آن روز خداوند مخلوقى را از آتش مى كند در آن روز هر كسى از مردمخدا بخواند، حق و حرمت آن روز را بشناسد، و بر خداوند واجب است كه او را از رها شدگانو آزادشدگان از آتش قرار دهد اگر در روز يا شب بميرد، شهيد مى ميرد، و ايمنبرانگيخته مى شود و اگر كسى آن روز را سبك بشمارد و حق آن را ضايع گرداند،برخداوند عزوجل حق است كه او را بر آتش جهنمداخل كند، مگر اينكه توبه كند. (بحارالانوار، ج 89، ص ‍ 274).
1303 - فرشتگان و نماز جمعه :
عن النبى -صلى الله عليه وآله - قال
اذا كان يوم الجمعة كان على باب المسجد ملائكة يكتبونالاول فالاول فاذا جلس الامام طووا الصحف ، و جاؤ ا يستمعون الذكر
هنگامى كه روز جمعه شد، بر در مسجد فرشتگانى باشند كهداخل شونده اول و دوم را به ترتيب مى نويسند، چون امام به خواندن خطبه شروع كرد،كاغذها را مى پيچند، و مى آيند به ذكر خداگوش فرا مى دارند. (بحارالانوار، ج 89، ص12).
1304 - نزول رحمت در روز جمعه
روى المعلى بن خنيس قال :
سمعت اباعبدالله - عليه السلام - يقول : من وافق منكم يوم الجمعة فلا يشغلن بشى ءغير العبادة فيه يغفر للعباد، و تنزل عليهم الرحمة
معلى بن خنيس روايت كرده ، گفت : از امام صادق (ع ) شنيدم كه مى فرمود: هر كس از شماروز جمعه را درك كند، به چيزى جز عبادت نپردازد، زيرا در آن روز آمرزيده مى شود و برآنان رحمت نازل مى گردد.(بحارالانوار، ج 89، ص 275).
د) آداب و كيفيت نماز جمعه :
1305 - خطبه جزء نماز است :
قال الصادق - عليه السلام -
انما جعلت الجمعة ركعتين من اجل الخطبتين ، فهى صلاة حتىينزل الامام
از اين رو نماز جمعه دو ركعت است كه دو خطبهقبل از نماز به جاى دو ركعت است و آن دو خطبه جزء نماز است تا خطيب فرود آيد.(وسائل الشيعه ، ج ، 5 ص 15).
1306 - محدوده نماز جمعه
عن ابى جعفر - عليه السلام - قال :
تجب الجمعة على كل من كان منها على فرسخين
نماز جمعه بر كسى كه در دو فرسنگى آن قرار دارد، واجب است .(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 12).
1307 - استثناء سه گروه از وجوب نماز جمعه
قال على - عليه السلام -
الجمعة واجبة على كل مؤ من الا الصبى و المراءة و العبد و المريض
نماز جمعه بر هر فرد مؤ من واجب است مگر بر كودك ، زن ، بنده و مريض (مستدركالوسائل ، ج 6، ص 10).
1308 - وقت نماز جمعه :
قال الصادق - عليه السلام -
اذا زالت الشمس يوم الجمعة فابداء بالمكتوبة
وقتى كه زوال در روز جمعه حاصل شد، نماز فريضه را شروع كن .(اصول كافى ، ج 2، ص 42).
1309 - شرط اجراى نماز جمعه در شهر:
قال الصادق - عليه السلام -
لاجمعة الا فى مصر تقام فيه الحدود
نماز جمعه تنها در شهرى كه در آن حدود شرعى اجرا گردد، اقامه مى شود. (تهذيب ، ج3، ص 238).
1310 - اعمال قبل از شركت در نماز جمعه :
قال الباقر - عليه السلام -
لا تدع الغسل يوم الجمعة فانه سنة و ثم الطيب و البس صالح ثيابك وليكن فراغكمن الغسل قبل الزوال فاذا زالت فقم و عليك بالسكينة و الوقار
غسل روز جمعه را مكن ، كه كارى مستحب است و عطراستعمال كن و لباس شايسته خويش را بپوش و بايد پيش از ظهر ازغسل فارغ گردى ، و چون ظهر شد (براى شركت در نماز جمعه ) بلند شو و بر تو بادبه رعايت آرامش و وقار. (اصول كافى ، ج 3 ص 417).
1311 - آمادگى براى نماز جمعه از روز قبل
عن ابى جعفر - عليه السلام - قال :
و الله لقد بلغنى ان اصحاب النبى -صلى الله عليه وآله - كانوا يتجهزون للجمعةيوم الخميس ، لانه يوم مضيق على المسلمين
قسم به خداوند، كه شنيده ام كه اصحاب پيامبر از روز پنجشنبه خود را براى اقامه نمازجمعه آماده مى كردند، چون روز جمعه براى مسلمين محدود و فشرده بود.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 46) .
1312 - سكوت هنگام خطبه
قال الصادق - عليه السلام -
اذا خطب الايام يوم الجمعة فلا ينبغى لاحد ان يتكلم حتى يفرغ الامام من خطبته
هنگامى كه امام در روز جمعه خطبه مى خواند شايسته نيست كسى حرف بزند تا آنگاه كهامام از خطبه فارغ شود. (اصول كافى ، ج 3، ص 421).
1313 - استفاده از منبر در نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - اذا خرج الى الجمعة قعد على المنبر حتىيفرغ المؤ ذنون
چون رسول خدا -صلى الله عليه وآله - به مصلاى جمعه مى رفت ، بر روى منبر مى نشستتامؤ ذن از گفتن اذان فارغ گردد. (تهذيب ، ج 3 ص 244).
1314 - نتيجه رعايت آداب نماز جمعه
قال النبى -صلى الله عليه وآله -
من اغتسل يوم الجمعة و مس من طيب امراءته ، ان كان لها و لبس من صالح ثيابه ثم لميتخط رقاب الناس و لم يلغ عند الموعظة كان كفارة لما بينهما و من لغى و تخطى رقابالناس كانت له له ظهرا
هركس روز جمعه غسل نمايد، و از عصر همسرش به خود بزند و جامه مناسبى بپوشد و بههنگام عبور از صفهاى نماز جمعه پاى بر روى لباس و سر و دوش مردم نگذارد و هنگامخطبه خواندن امام سخن نگويد، نماز جمعه او كفاره گناهان او در فاصله دو نماز جمعه مىباشد، ولى اگر در بين خطبه ها حرف بزند بايد نماز ظهر بخواند. (بحارالانوار، ج81، ص ‍ 212).
1315 - وجوب سكوت هنگام خطبه
قال الباقر - عليه السلام -
اذا قام الامام يخطب فقد وجب على الناس الصمت
هنگامى كه امامساءله روز جمعه ) خطبه مى خواند بر مردم واجب است كه سكوت نمايند.(فروع كافى ، ج 3، ص 421).
1316 - عدالت درامام جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
لا جمعة الا مع امام عدل تقى
نماز جمعه به امامت عادل با تقوا اقامه مى شود.(مستدركالوسائل ، ج 6، ص 40).
1317 - نظافت در نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من قلم اظافيره يوم الجمعة و اخذ من شاربه و استاك و افرغ على راءسه من الماء حينيروح الى الجمعة شيعه سبعون الف ملك كلهم يستغفرون له و يشفعون له
هر كس ناخنها و شارب خود را در روز جمعه بگيرد، و مسواك زند و چون آهنگ نماز جمعه كندبر سرش آب بريزد(غسل كند) هفتاد هزار فرشته او را بدرقه نمايند و جملگى برايش ‍استغفار نموده و شفاعتش كنند.(مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 46).
1318 - چگونه به نماز جمعه برويم
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من اغتسل يوم الجمعة واستاك و مس من طيب كان عنده و لبس من احسن ثيابه ثم خرج حتىاتى الى الجمعة و لم يتخط رقاب الناس ثم انصت الى الخطبة كان كفارد ما بينها و بينالجمعة التى قبلها و زيادة ثلاثة ايام ، لقوله تعالى : من جاء بالحسنة فله عشر امثالها
هركس روز جمعه غسل كرده مسواك زند، و از عطرى كه دارداستعمال نمايد و بهترين جامه اش را بپوشد، سپس از خانه بيرون رود تا به مصلاىجمعه برسد و (هنگام گذشتن از صف نمازگزاران ) پا بر دوش آنها نگذارد و سپس بهخطبه گوش فرا دهد، اين عمل او كفاره گناهانى است كه در فاصله ميان آن جمعه تا جمعهپيشين و سه روز پس از آن از وى سرزده است ، زيرا خداى تعالى مى فرمايد: هركسكارى نيك انجام دهد ده برابر پاداش دريافت مى دارد. (مستدركالوسائل ، ج 6، ص 43).
1319 - آداب امام جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
ينبغى للامام يوم الجمعة ان يتطيب و يلبس احسن ثيابه و يتعمم
سزاوار است براى امام جمعه روز جمعه ، عطر بزند، و بهترين لباس را بپوشد، و عمامهبر سر بگذارد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 28).
1320 - آداب نماز جمعه
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
من اغسل يوم الجمعة و لبس صالح ثيابه و مس من طيب اهله ، ثم راح الى الجمعة و لميؤ ذ و لم يتخط رقاب الناس كان كفارة ما بينه و بين الجمعة الاخرى و زيادة ثلاثة ايامالى ما شاء الله من الاضعاف ، لان الله يقول : من جاء بالحسنة فله عشر امثالها، و يؤ ت منلدنه اجرا عظيما بعدالعشر
هركس روز جمعه غسل نمايد وجامه مناسبى بپوشد، و از عطر خانوادهاستعمال نمايد، سپس به سوى نماز جمعه راونه گردد، و (در مصلا و مسير حركت ) موجباتاذيت و آزار كسى را فراهم نساخته و پا بر دوش مردم نگذارد اينعمل او كفاره گناهانى است كه ميان اين جمعه و جمعه ديگر و سه روز پس از آن ، از او سرزده است و چون خدا خواهد مضاعف كند، زيرا خداوند مى فرمايد: هركس كار نيك انجام دهد،براى او ده برابر ثواب خواهد بود، و از سوى خدا به او اجرى عظيم داده خواهد شد، پساز تكيه ده برابر پاداش يابد. (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 88).
1321 - واجب شدن نماز جمعه
قال الباقر - عليه السلام -
تجب (الجمعة ) على سبعة نفر من المسلمين
وقتى تعداد نمازگزاران به هفت تن رسيد، نماز جمعه واجب مى شود.(وسائل الشيعه ، ج 5، ص 8).
1322 - نشستن بين دو خطبه
ان النبى -صلى الله عليه وآله - كان يخطب خطبتين ، يجلس بينهما، جلسة ، زاد بشر:و هو قائم
پيامبر اكرم (ص ) در نماز جمعه دو خطبه مى خواند و ميان آن دو كمى مى نشست(بشر)مى افزايد: آن حضرت بين دو خطبه در حالت ايستاده ، مكث و سكوت مى كرد.(سنن ابن ماجد،، ج 1 حديث 198/1090)
1323 - جمعيت نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
اذا كان قوم فى قرية صلوا اربع ركعات فان كان لهم من يخطب بهم جمعوا اذا كانواخمسة نفر، و انما جعلت ركعتين لمكان الخطبتين
اگر كسانى در جايى بودند كه (به جاى نماز جمعه ) نماز ظهر، بگزارند، و چنانچه درميان آنها كسانى باشد كه قادر به خواندن خطبه جمعه باشد وتعداد حاضران نيز پنجنفر باشد، بايد نماز جمعه بخوانند نماز جمعه به جهت وجود دو خطبه دو ركعت مقرر شدهاست . (تهذيب ج 3، ص 238)
1234 - صفوف اول را پر كنيد
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله -
ان النبى الله -صلى الله عليه وآله - قال : احضروا الذكر وادنوا من الامام فانالرجل لا يزال يتباعد حتى يؤ خر فى الجنة و ان دخلها
به نماز جمعه حاضر شويد و نزديك امام بنشينيد، چرا كه يك فرد هر چه از امام جمعه دوربنشيند در رفته به بهشت در آخر قرار مى گيرد؛ گرچهداخل آن شود. (سنن ابى داود، ج 1، حديث 663/1108).
1325 - شرايط شروع نماز جمعه
قال الصادق - عليه السلام -
يبداء بالخطبة يوم الجمعة قبل الصلوة ، و اذا صعد الامام جلس ، و اذن المؤ ذنون بينيديه ، فاذا فرغوا من الاذان قام فخطب و وعظ ثم جلس جلسة خفيفة ، ثمقال فخطب خطبة اخرى يدعو فيها، ثم اقام المؤ ذنون للصلوة ونزل فصلى الجمعة ركعتين يجهر فيها بالقرئة
خطبه نماز جمعه پيش از نماز خوانده مى شود و چون امام درجايگاه نماز قرار گرفت مىنشيند و مؤ ذنها در حضور او اذان مى گويند و هنگامى كه اذان پايان يافت امام بلند شده وبه خواندن خطبه و موعظه مى پردازد، و در پايان خطبهاول اندكى مى نشيند، سپس بلند مى شود و خطبه ديگر را ايراد كرده و دعا مى نمايد، سپساذان گويان اقامه نماز مى گويند، امام از جايگاه پايين مى آيد و دو ركعت نماز جمعهگزارده و قرائت نماز را بلند مى خواند. (سنن ابى داود، ج 1، ص 651، حديث652/1080).
1326 - مردم به چه صورت بنشينند؟
قال على - عليه السلام -
يستقبل الناس الامام (عندالخطبة ) بوجوههم و يصغون اليه
مردم به هنگام خطبه رو به روى امام مى نشينند و به خطبه او گوش فرا مى دهند.(مستدركالوسائل ، ج 6، ص 102).
1327 - پوشش امام جمعه :
قال الصادق - عليه السلام -
ينبغى للامام الذى يخطب الناس يوم الجمعة ان يلبس عمامة فى الشتاء و الصيف ويتردى ببرد يمنى او عدنى و يخطب و هو قائم يحمدالله و يثنى عليه ثم يوصى بتقوىالله و يقرء سورة من القرآن صغيرة ثم يجلس ثم يقوم فيحمد الله و يثنى عليه ويصلى على محمد -صلى الله عليه وآله - و على ائمة المسلمين و يستغفر للمؤ منين و المؤمنات فاذا فرغ من هذا اقام المؤ ذن فصلى بالناس ركعتين يقراء فى الاولى بسورةالجمعة و فى الثانية بسورة النمافقين
شايسته است خطيب (امام ) جمعه در تابستان و زمستان عمامه بگذارد و عبايى از برد يمنىياعدنى بپوشد و خطبه را ايستاده ايرادكند، سپس حمد و ثناى الهى گويد و مردم را بهتقوا سفارش نمايد، و (در پايان خطبه ) سوره كوچكى از قرآن بخواند وبنشيند، و بعد(براى خطبه دوم )بلند شود و حمد و ثناى خدا كند و صلوات بر محمد و بر ائمه مسلمينبفرستد و براى زنان و مردان مؤ من طلب استغفار نمايد. چون خطبه تمام شد، مؤ ذن اقامهبگويد، آنگاه امام دو ركعت نماز (در ركعت اول سوره جمعه و در ركعت دوم سوره منافقون )بخواند. (اصول كافى ، ج 3، ص 421).

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation