بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب انسان درقرآن, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - انسان در قرآن - صفحه : 10
     11 - انسان در قرآن - صفحه : 11
     12 - انسان در قرآن - صفحه : 12
     13 - انسان در قرآن - صفحه : 13
     14 - انسان در قرآن - صفحه : 14
     15 - انسان در قرآن - صفحه : 15
     16 - انسان در قرآن - صفحه : 16
     17 - انسان در قرآن - صفحه : 17
     18 - انسان در قرآن - صفحه : 18
     19 - انسان در قرآن - صفحه : 19
     20 - انسان در قرآن - صفحه : 20
     21 - انسان در قرآن - صفحه : 21
     22 - انسان در قرآن - صفحه : 22
     23 - انسان در قرآن - صفحه : 23
     24 - انسان در قرآن - صفحه : 24
     25 - انسان در قرآن - صفحه : 25
     26 - انسان در قرآن - صفحه : 26
     27 - انسان در قرآن - صفحه : 27
     28 - انسان در قرآن - صفحه : 28
     29 - انسان در قرآن - صفحه : 29
     30 - انسان در قرآن - صفحه : 30
     31 - انسان در قرآن - صفحه : 31
     32 - انسان در قرآن - صفحه : 32
     33 - انسان در قرآن - صفحه : 33
     34 - انسان در قرآن - صفحه : 34
     35 - انسان در قرآن - صفحه : 35
     36 - انسان در قرآن - صفحه : 36
     37 - انسان در قرآن - صفحه : 37
     38 - انسان در قرآن - صفحه : 38
     39 - انسان در قرآن - صفحه : 39
     40 - انسان در قرآن - صفحه : 40
     41 - انسان در قرآن - صفحه : 41
     42 - انسان در قرآن - صفحه : 42
     43 - انسان در قرآن - صفحه : 43
     44 - انسان در قرآن - صفحه : 44
     45 - انسان در قرآن - صفحه : 45
     46 - انسان در قرآن - صفحه : 46
     47 - انسان در قرآن - صفحه : 47
     48 - انسان در قرآن - صفحه : 48
     49 - انسان در قرآن - صفحه : 49
     50 - انسان در قرآن - صفحه : 50
     51 - انسان در قرآن - صفحه : 51
     52 - انسان در قرآن - صفحه : 52
     53 - انسان در قرآن - صفحه : 53
     54 - انسان در قرآن - صفحه : 54
     55 - انسان در قرآن - صفحه : 55
     56 - انسان در قرآن - صفحه : 56
     57 - انسان در قرآن - صفحه : 57
     58 - انسان در قرآن - صفحه : 58
     59 - انسان در قرآن - صفحه : 59
     60 - انسان در قرآن - صفحه : 60
     61 - انسان در قرآن - صفحه : 61
     62 - انسان در قرآن - صفحه : 62
     63 - انسان در قرآن - صفحه : 63
     64 - انسان در قرآن - صفحه : 64
     65 - انسان در قرآن - صفحه : 65
     66 - انسان در قرآن - صفحه : 66
     67 - انسان در قرآن - صفحه : 67
     68 - انسان در قرآن - صفحه : 68
     69 - انسان در قرآن - صفحه : 69
     7 - انسان در قرآن - صفحه : 7
     70 - انسان در قرآن - صفحه : 70
     71 - انسان در قرآن - صفحه : 71
     72 - انسان در قرآن - صفحه : 72
     73 - انسان در قرآن - صفحه : 73
     74 - انسان در قرآن - صفحه : 74
     75 - انسان در قرآن - صفحه : 75
     76 - انسان در قرآن - صفحه : 76
     77 - انسان در قرآن - صفحه : 77
     78 - انسان در قرآن - صفحه : 78
     79 - انسان در قرآن - صفحه : 79
     8 - انسان در قرآن - صفحه : 8
     80 - انسان در قرآن - صفحه : 80
     81 - انسان در قرآن - صفحه : 81
     9 - انسان در قرآن - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :انسان در قرآن
     toc - فهرست مطالب کتاب: انسان در قرآن
 

 

 
 
شخصيتی . شخص انسان يعنی مجموعه‏ء جهازات بدنی او بالفعل به دنيا می‏آيد
. انسان در آغاز تولد از نظر جهازات بدنی مانند حيوانات ديگر بالفعل‏
است ، ولی از نظر جهازات روحی ، از نظر آنچه بعدا شخصيت انسانی او را
می‏سازد ، موجودی بالقوه است ، ارزشهای انسانی او در زمينه‏ء وجودش‏
بالقوه موجود است و آماده‏ء روييدن و رشد يافتن ( 1 ) .
انسان از نظر روحی و معنوی يك مرحله از مرحله‏ء بدنی عقب‏تر است ،
جهازات بدنی اش در رحم وسيله‏ء عوامل دست اندركار آفرينش ساخته و
پرداخته می‏شود ، ولی جهازات روحی و معنوی و

پاورقی :
. 1 تحقيق در مسأله فطرت ، به مفهوم اسلامی آن ، در رساله‏ای جداگانه ان‏
شاء الله منتشر خواهد شد . در اينجا همين قدر می‏خواهيم مطلب روشن شود كه‏
نظريه‏ء فطرت ، در مفهوم اسلامی آن ، بر خلاف مفهوم دكارتی و كانتی و غيره‏
به معنی اين نيست كه انسان از بدو تولد پاره‏ای از ادراكات يا گرايشها و
خواستها را بالفعل دارد و به تعبير فلاسفه با عقل و اراده‏ء بالفعل متولد
می‏شود ، همچنانكه درباره‏ء انسان نظريه‏ء منكران فطرت از قبيل ماركسيستها
و اگزيستانسياليستها را نمی‏پذيريم كه انسان در آغاز تولد پذيرا و منفعل‏
محض است و هر نقشی به او داده شود بی تفاوت است نظير يك صفحه‏ء سفيد
كه نسبتش با هر نقشی كه روی آن ثبت شود متساوی است ، بلكه انسان در
آغاز تولد بالقوه و به نحو امكان استعدادی خواهان و متحرك به سوی يك‏
سلسله دريافتها و گرايشهاست و يك نيروی درونی او را به آن سو سوق می‏دهد
با كمك شرايط بيرونی - و اگر به آنچه بالقوه دارد برسد ، به فعليتی كه‏
شايسته‏ء اوست و انسانيت ناميده می‏شود رسيده است و اگر فعليتی غير آن‏
فعليت در اثر قسر و جبر عوامل بيرونی بر او تحميل شود ، يك موجود "
مسخ شده " خواهد بود . اين است كه مسخ انسان كه حتی ماركسيستها و
اگزيستانسياليستها از آن سخن می‏گويند تنها با اين مكتب قابل توجيه است.
از نظر اين مكتب ، نسبت انسان در آغاز پيدايش با ارزشها و كمالات‏
انسانی ، از قبيل نسبت نهال گلابی با درخت گلابی است كه يك رابطه‏ء
درونی به كمك عوامل بيرونی ، اولی را به صورت دومی در می‏آورد نه از
قبيل تخته چوب و صندلی كه تنها عوامل بيرونی آن را به اين صورت در
می‏آورند .