بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سرزمین اسلام, غلامرضا گلى زواره   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     fehrest -
 

 

 
 

next

فصل چهارم: افريقا، قاره‏اى اسلامى

مشخصات عمومى قاره افريقا

قاره افريقا با سى ميليون كيلومتر مربع وسعت، 20% خشكى‏هاى زمين را در بر مى‏گيرد. فاصله شمالى‏ترين تا جنوبى‏ترين نقطه اين سرزمين 8000 كيلومتر و پهناى آن از شرق تاغرب به 7400 كيلومتر مى‏رسد.

اين قاره از 40 درجه عرض شمالى تا 40 درجه عرض جنوبى كشيده شده و نيز بين 20 درجه طول غربى و 50 درجه طول شرقى واقع است. خط استوا آن را به دو قسمت تقسيم مى‏كند. صحراهاى وسيع، بخش عظيمى از اين خشكى را مى‏پوشاند و صحراى كبير افريقا با 9 ميليون كيلومتر مربع وسعت 44% صحارى جهان را به خود اختصاص داده است. (1) فلاتهاى و ارتفاعات نيز قسمتى از چهره طبيعى تاسيسات بندرى در اين قاره مى‏باشد.متوسط ارتفاع آن از سطح درياى آزاد 675 متر و مهمترين كوههاى آن عبارتند از كوههاى اطلس در شمال غربى، كوههاى كنيا و كليمانجارو در آفريقاى شرقى (تانزانيا). دومين رود جهان به لحاظ طول (با 6400 كيلومتر) در اين قاره جريان دارد. رودهاى افريقا اغلب بدليل آبشارها و تندآبها گرچه براى كشتيرانى مناسب نيستند ولى از مهمترين مناقع برق آبى در سطح جهان به شمار مى‏آيند. جنگلهاى كاملا سبزى به آن داده است. دره شكستگى‏ها و گسل‏هاى زياد و ساير حركات زمين ساختى، موجبات پيدايش درياچه‏ها و چشمه‏سارها و آبشارها را در اين خشكى فراهم نموده است. انواع آب و هوا به جز آب و هواى قطبى را مى‏توان در آفريقامشاهده نمود. (2)

گرچه اين قاره تا چند قرن قبل، سرزمين ناشناخته‏اى بوده اما از چندين قرن قبل از ميلاد، تمدنهاى متفاوتى در بستر آن رشد كرده‏اند كه صاحب مواريث فرهنگى و آثار ارزشمندىهستند كه نبوغ و ابتكار و جلوه‏هاى هنرى مردمان آن را به اثبات مى‏رساند.

تمدن مصرى كه به تعبير هرودوت هديه رودخانه نيل مى‏باشد چندين قرن قبل از ميلاد يك زندگى شهرى را بنيان نهاد. تمدنى كه هنر پرور و صاحب ابداعات زيادى بود و از روى جزر و مد، تقويم را اختراع كرد و بر زوى پاپيروس نقشه ترسيم مى‏نمود. مردمان اين نواحى هنر خط نويسى داشتند و ساختمانهايى با بناهاى سنگى بنا مى‏كردند. بدنبال آن دو دولت، يكى در سواحل رودخانه نيل و ديگرى در دلتاى آن بوجود آمد. بعدها در چندين سده قبل از ميلاد، تمدن بربرها در افريقاى شمال غربى با تكيه بر فرهنگ‏هاى بومى پايه ريزى شد. اينان همان اقوامى بودند كه يونانيان براى نخستين بار، مهار يراق كردن چهار اسب به يك رابه را ازآنان آموختند. (3)

پس از ميلاد مسيح غنا، مالى، سونگايى، كانم در نواحى مختلف افريقا بوجود آمد. اولين بار چينى‏ها در آغاز قرن دوازدهم ميلادى باسواحل شرقى افريقا رابطه برقرار كردند و پس از آن فنيقيها و يونانيها به ساحل افريقا راه يافتند. دوره جديد اكتشاف افريقا به مسافرت پرتقالى‏ها بر مى‏گردد. در سال 1488م باتولومئودياس، دماغه اميد نيك را دور زد و ده سال پس از آن بر سر راه خود به هند، به ساحل كنيا در افريقاى شرقى رسيد. دريانوردان هلندى، اسپانيولى، دانماركى و انگليسى نيز به افريقا هجوم بردند. انگيزه اين تهاجم دست‏يافتن به طلا بود. در قرن پانزدهم پرتقالى‏ها در سرزمينى كه اكنون تحت قلمرو كشور غناست، طلا كشف نمودند و بدين لحاظ آن را ساحل طلا (مينا) ناميدند. يكى از اسف انگيزترين حوادث افريقا مسئله خريد و فروش برده است كه دول اروپائى به تحقير انسانهاى اين قاره پرداخته و در شرايط بسيار ناگوار و دهشتناكى آنان را همچون كالايى به امريكا منتقل كرده و بفروش مى‏رسانيدند. اين حركت در تركيب و ساختمان اجتماعى - اقتصادى افريقا، اثرات سويىباقى گذاشت، بزيل ديويدس (4) انگليسى در كتاب تاريخ افريقا مى‏نويسد:

«...كاپيتانها كه بردگان را براى اندازه‏هاى بدنى يا نيرومندى و يا زيبائى مى‏خريدند براى اطمينان يافتن از اينكه كالاها [برده‏ها] طبق سياهه هستند آزمايش هاى بيرحمانه‏يىمى‏كردند، آنان را به زنجير كشيده، در زير عرشه نكبتبار و خفقان آور مى‏چپاندند.» (5)

باربوت مى‏نويسد:

«... بر روى سينه هر يك از بردگان كه برگزيده شده‏اند چون كالا با آهن كداخته سرخ داغ مى‏گذارند و اين داغ، نشان شركتهاى فرانسوى، انگليسى و يا هلندى است تا هر ملتى بتوانددارائى خود را باز شناسد.»

ديويد سن انگليسى اضافه مى‏كند كه:

«اين اهانت [برخورد با بردگان] در جامعه اروپا و امريكا شاخه گسترد، پهنه مساعدى براى اهانت متكبرانه‏يى نسبت به انسانيت افريقائيان پديد آورد در اين پهنه بود كه افكار و نگرشهاى تازه نژادى به آسانى ريشه گرفتند و بعدها در گذر دهه‏هاى هجوم سده نوزدهم وتملك قاره [افريقا] در سده بيستم به اوج خود رسيدند.» (6)

پس از اين دوره تاريك، اروپائيان براى تصرف قمستهاى مختلف افريقا دست به كار شدند. حركت مزبور از سال 1874م با تصرف ساحل طلا از سوى انگليس شروع شد. در 1881م فرانسه، تونس و بخشهايى از شمال افريقا را مستعمره خود نمود. افريقاى جنوب غربى توسط آلمان اشغال شد. سرزمين‏هاى بين كامرون و مستعمره پرتقالى آنگولا را فرانسويان تصاحب نمودند بعدا به غرب سودان و ماداگاسكار دست‏يازيدند. بدنبال اين تقسيمات در سال 1884ملئو پولد دوم منطقه كنگو را ملك شخصى خود قلمداد نمود و بدين گونه بلژيك هم سهمى بدست آورد. (7) ايتاليا نيز ليبى فعلى و سومالى را از آن خود نمود. بدين ترتيب در آغاز قرن بيتسم، تمامى نقاط افريقا بين اروپائيان تقسيم شد و غارت افريقا از سوى غرب آغاز گرديد. پس از جنگ دوم پاره‏اى از سرزمين‏هاى افريقا، اربابان خود را عوض نمودند و در اين جريان آنچه كه مطرح نبود، حقوق سكنه اصلى اين مناطق بود و مرزهاى نقاط تحت اشغال، خود سرانه و برحسب مشى تجاوز طلبى و خودكامگى آنان مشخص گشت. مسائل قومى و فرهنگى در نظر گرفته نشد و گاهى قبيله يا قريه‏اى را به دو قسمت تقسيم مى‏نمود كه متاسفانه اين تقسيم‏بندى مرزى هنوز باقى است و بسيارى از درگيرى‏هاى مرزى و نزاعهاى قبيله‏اى و جنگهاى داخلى را پديد آورده كه منجر به خسارات مالى و جانى فراوانى شده است. انگيزه اين استعمار چيزى جز دست‏يافتن به مواد خام و بدست آوردن بازار فروش مصنوعات ساخته شده كارخانجات اروپا نبود، «آلبارسارو» وزير مستمرات فرانسه در مورد علت استعمارافريقا مى‏گويد:

«منشا استعمار جز يك كيفيت كارفرمائى خصوصى - كه ضمن آن طرف نيرومندى بنحوىيك جانبه و خودخواهانه طرف ناتوان را تابع خويش مى‏گرداند - چيز ديگرى نيست.» (8)

در مناطق استعمار شده، هيچ گونه فعاليتهاى رفاهى صورت نمى‏گرفت. و توسعه و احداث خطوط آهن و راههاى شوسه هم براى انتقال مواد اوليه و منابع معدنى استخراج شده بود، نهبراى رفاه مردم.

وسعت مستعمرات نيز خيلى بيشتر از قلمروهاى سياسى كنونى بود به گونه‏اى كه دو واحد مستعمراتى فرانسه يعنى افريقاى غربى و استوايى تا سال 1951م به بيش از 7 ميليون كيلومترمربع بالغ مى‏گرديد كه مجموع اين دو ناحيه تنها 23 ميليون نفر سكنه داشت. بعد از استقلال در نقاط ياد شده دوازده واحد سياسى بوجود آمد. منطقه عمليات براى غارت ذخائر زير زمينى نيزقابل توجه بود به عنوان نمونه يكى از شركتهاى انگليسى كه امتياز استخراج طلا و بهره‏بردارى از محصولات جنگلى در ايالت آشانتى عنا را بدست داشت، منطقه‏اى به وسعت 260 كيلومتر مربع را غارت مى‏نمود. شركتى بلژيكى معادن مس كاتانكا به مساحت20000 كيلومتر مربع و معادن قلع به وسعت 14000 كيلومتر مربع را در اختيار داشت.

در دوران استعمار افريقا مردم تحت فشار اروپائيان در ناگوارترين شرايط بسر مى‏بردند و بقول قوام نكرومه با آنان نظير حيوانان رفتار مى‏شد و در واقع مى‏خواستند فرهنگ و هويت افريقائى را به استحاله وادارند و تح اين حركت و بدنبال تحقير انسانها، افراد افريقائى با انديشه نقص ارزش و فراموشى خويشتن به پيش مى‏رفتند. در عصر استعمار در سرزمين‏هاى تحت قلمرو و ملل افريقائى نوشته‏هايى به چشم مى‏خورد از قبيل: «ورود افريقائى‏ها ممنوع‏» و يا « فقط براى اروپائى‏ها» نيروهاى انسانى تحقير مى‏شدند تا براحتى بتوانند در نقش كارگران ارزان در خدمت آنها باشند و ضمنا حالت‏خشونت و اعتراض و قيام بخود نگيرند. آنها به موازات آنكه از توسعه اقتصادى، جلوگيرى مى‏نمودند از گسترش افق فكرى و اجتماعى نيزدر هراس بودند و مدام مى‏گفتند:

«افريقائى قدر شرايط بهتر را نمى‏داند و استعداد تحصيلات بالاتر را ندارد.»

و به افريقائياتن اجازه نمى‏دادند تخصص‏ها و تكنيك‏ها را فرا بگيرند حتى در معادن كه افريقائى‏ها و اروپائى‏ها كار واحدى انجام مى‏دادند، مزد افريقائى به يك دهم مزد اروپائى با همان درجه تخصص نمى‏رسيد و ميليونها انسان بصورت مزدوران ارزان درآمده بودند و بهقول جك واديس در كتاب علل انفجار افريقا:

«بنحو فاجعه آسائى سطح زندگى ملل افريقائى تحت تاثير استعمار تنزل يافته است.»

هلندى‏ها آنقدر تنگناهاى غذايى براى افراد مستقر در جنوب افريقا بوجود آورده بودند كهمجله نيوساين‏تيست در ش 20 اوت 1959 م نوشت:

«اگر براى موشهاى آزمايشگاهى جيره‏اى برابر خوراك معمولى افريقائى‏ها تعيين كنند از زورگرسنگى بچه‏هاى خود را خواهند بلعيد.»

اين فشارها موجب آن شد كه طى ده سال، يك ميليون نفر افريقايى از مستعمرات پرتقال بهنقاط ديگر مهاجرت كنند. كاپيتان گالوااو مى‏نويسد:

«در پاره‏اى از شئون وضعى كه در اينجا حكمفرماست از بردگى معمولى نيز بدتر است زيرا در رژيم بردگى، بوميان را مانند چهارپايان بفروش مى‏رسانند و نفع ارباب در اين است كه برده وى مانند اسب و گاو تندرست باشد ولى در اينجا بوميان را كرايه مى‏كنند و در هنگام كار به بيمارى و مرگ آنان اعتنايى نداشته و اگر يكى از آنها مريض شود و يا بميرد اجير كننده وى ازدولت مى‏خواهد كه ديگرى را بجاى وى بفرستد.»

وضع آموزش در دوران استعمار بسيار اسفناك بود، در سال 1954م در رود زيا 16% افراد لازم التعليم به مدرسه مى‏رفتند اين رقم براى افريقاى استوايى فرانسه 18% بود، در سال 1950 م 99% مردم موزامبيك بيسواد بودند در سال 1954 م از 6 ميليون كودك افريقائى 5000 نفر درمدارس ابتدايى تحصيل مى‏نمودند.

با وجود آنكه در نقاط مختلف افريقا مواد خام صنايع، فراوان بود، خبرى از تاسيسات صنعتى نبود و جلو توسعه صنايع عمدا گرفته مى‏شد تا مردم وابسته به كالاهاى غربى باشند. ف - ج پدلر در كتاب خود موسوم به افريقاى غربى در مورد منع توسعه صنايع افريقا از سوىاروپائيان توجيه مسخره‏اى دارد و مى‏گويد:

«آنها (استعمارگران) مى‏خواستند سيستم اجتماعى قبايل افريقائى را از تاثير مخرب شرايطزندگى شهرى مصون دارند.» (9)

آنها به هيج عنوان راضى نمى‏شدند ثروتهاى ملى افريقا در راه توسعه مردمانش بكار گرفته شود زيرا اشتهاى سيرى ناپذير به بهره‏كشى استعمارى، آنان را به اين كار بى ميل نموده بود بزيل ديويدسن مى‏خواهد حمله به افريقا را از سوى غربى‏ها به گونه‏اى ديگر توجيه كندو آن اين است كه افريقا دچار ظلم و زور و نا امنى شده كه اين پديده بيمارى افريقاى وحشى است و تنها پا در ميانى خارجى مى‏تواند افريقا را از شر خويش در امان دارد. (10 كه تناقص اظهاراتوى با توجيه ف ج پدلر آشكار است.

پس از استقلال نيز كشورهاى افريقائى وضع آشفته‏اى داشتند و گرچه سپيده آزادى در حال دميدن بود. وضع وخيم و معضلات فراوان سرزمينهاى زخم خورده را به صورت غير عادى در آورده بود، تجديد بناى اقتصادى كشور با كمبود نيروهاى كاردان و فنى با آموزشهاى لازم، روبرو بود كه گاهى برخى از آنها ناگزير شدند از نيروهاى خارجى كمك بگيرند كه اين خود نوعى از سلطه به شكلى جديد را به ارمغان آورد. نظام سياسى نيز دچار تزلزل بود و اقتصاد بيمار متكى بر تك محصولى توان آن را نداشت كه كشور را روى پاى خود نگه دارد. از آن سوى استعماگران كه به ظاهر، استقلالى به كشورهاى افريقائى داده بودند، با حركتهاى موذيانه برنامه‏هايى را تدارك ديده بودند كه اين سرزمينها روى خوش و آرامش را بخود نبينند و كنترل سياسى غرب بر آنها ادامه يابد كه اين حركت منجر به استعمار نو يا «نئوكولونياليسم‏» (16) شد اكنون كه ما با 54 واحد سياسى مستقل در قاره آفريقا روبرو نظاره‏گر فقر و محروميت اكثر كشورهاى آن مى‏باشيم و مى‏توان گفت: روزگار قاره سياه هنورهم تيره است، زيرا:

1- بالاترين رقم بيسوادى را با 54% بخود اختصاص داده است (در مقياس جهانى).

2- در حالى كه بيش از 80% الماس، 60% كبالت، 60% طلا، 45% آنتيموان، 85% كلمبيت، 35% منگنز، 30% كرم و 32% مس جهان در اين قاره بدست مى‏آيد و منابع غنى اورانيوم، برق آبى و 27% اراضى جنگلى در آن واقع است، در آمدى ناچيز داشته و برابر توليد ملى كشور بلژيك است! و پس از بيش از 30 سال استقلال (از 1960 م تا كنون) در آمد آن افزايش آن چنانىنداشته است.

3- صنعت در آن توسعه نداشته و كشاورزى آن شيوه‏اى كهن و سنتى دارد.

4- سهم تجارت خارجى اين قاره در جهان 5/1% است.

5- ميزان بدهى آن 160 ميليارد و بهره آن 80 ميليارد دلار است.

6- كشت محصولات تجارتى و بازرگانى و رواج اقتصاد تك محصولى كه نبض اقتصادكشورهاى اين قاره را در دست دول اروپائى قرار داده است.

7- خشك سالى‏هاى پى در پى كه تلفات انسانى و ضايعات مالى زيادى به بار مى‏آورد.

8- كاهش ميزان حداقل دستمزدها كه در برخى كشورهاى آن تا 85% كاهش يافته است.

9- فقر مواد غذايى اصلى و سوء تغذيه و گرسنگى كيفى، به عنوان نمونه در كشورهايى چون كنيا، ساحل عاج، زئير و مراكش صدها هزار كودك يتيم از خانه گريخته و براى سير كردنشكم خود، خويش را در اختيار افراد خارجى قرار مى‏دهند.

10- وجود استعمار به شيوه جديد برايبلعيدن منابع غنى اين قاره.

11- 75% محصولات غذايى خود را وارد مى‏كند.

12- هر ساله بايد به فكر 22 ميليون جمعيت اضافه شده باشد. (12)

13- حمله هولناك ملخها به مزارع كه با موجهاى 50 ميلياردى با حمله به ساقه گندم، جو و ذرت، 40 ميليون افريقائى را از مواد غذايى محروم مى‏كند. در الجزاير هجوم ملخها،نيمميليون نفر را هلاك نمود. (13)

14- بيماريهاى عفونى، مرگ و مير اطفال و عدم توسعه امكانات بهداشتى و دارويى.

15- كشمكشهاى داخلى، مرزى و قبيله‏اى كه با تحريكات خارجى صورت مى‏گيرد و باعث كشتارهاى زياد و تلفات مالى فراوان مى‏شود، نظام سياسى كشورها را تهديد نموده و اقتصادآنان را آشفته مى‏سازد.

16- گسرتش بيابان و كويرزائى و تبديل اراضى زراعى به بيابان و صحرا.

17- بهره بردارى بى‏رويه از منابع جنگلى كه با نابودى اين ثروت عظيم و فرسايش خاك تواممى‏باشد.

18- قاره افريقا گورستان زباله‏هاى اتمى و سموم شيميائى كشورهاى امريكائى و اروپائى است. بعضى كشورهاى افريقائى جهت دريافت مبالغى و نيز رفع بحرانهاى اقتصادى مجبور بهپذيرش اين زباله‏ها مى‏شوند.

19- بيش از 85% سكنه 600 ميليونى اين قاره يا در روستاها سكونت دارند. (14) و يا بصورتقبيله‏ايى زندگى مى‏كنند.

20- كمتر كشورى را در اين قاره مى‏توان يافت كه رژيم مردمى، آن را اداره كند و دولتمردان با توطئه‏هاى استكبارى به سركوب و ايجاد اختناق براى سكنه خود پرداخته و نهضت‏ها و جنبشهاى مردم را به نحو شديدى درهم مى‏كوبند، نمونه آن در افريقاى شمالى و بويژه درالجزاير مشهود است.

افريقا مهد نژاد سياه مى‏باشد. بربرهاى شمالى و اروپائيان مهاجر، سفيد پوست هستند. حامى‏ها و سامى‏ها كه منشاء آنان خاورميانه و شبه جزيره عربستان است و در افريقاى شرقى و بخش‏هايى از صحرا سكونت دارند، گرچه سفيد پوستند ولى رنگ پوستشان تيره‏تر از بربرهاست. در كشورهاى كنيا، تانزانيا بر اثر اختلاط نژادى، تيره‏هاى دورگه مشاهده مى‏شود. سياهان نيز در رنگ پوست، قد، موها و خصوصيات ظاهرى ديگر با هم تفاوتهائى دارند، كوتاه قدترين آنان در افريقاى استوايى زندگى مى‏كنند كه پيگمه‏ها نام دارند، در سودان، سياهان قامت بلندى دارند. زبان مردم افريقا بسيار متنوع است عده‏اى به زبانهاى بومى تكلم مى‏كنند اما زبانهاى عربى و اروپائى در تعداد زيادى از كشورها،زبان رسمى مى‏باشد، نفوذ اسعمار در افريقا، زبان انگليسى، فرانسوى اسپانيائى، پرتقالى و آلمانى را بر مردمان آنتحميل نموده است.

قاره افريقا بر حسب آمار رسمى سال 1990م 646360000 نفر سكنه داشته كه تنها 33% آن در كانونهاى شهرى مى‏زيسته‏اند، درصد رشد سالانه 3% و تراكم نسبى 4/21 نفر در كيلومتر مربع بوده است. از اين تعداد، 285 ميليون نفر آئين حيات بخش اسلام را پذيرفته‏اند كه 43% كل سكنه را در بر مى‏گيرد. (15) در 24 كشور مسلمان بق صورت اقليت مى‏باشند، 36% جمعيت آنان را در بر مى‏گيرند. در برخى كشورها با وجود آنكه درصد مهمى از افراد آن مسلمانند ولى در مسائل سياسى، ادارى و نظامى نفوذ ناچيزى دارند مثل: اتيوپى وموزامبيك.

بلال حبشى اوليت مسلمان قاره افريقاست، اسلام از قرن اول هجرى در قلب روشن و پاك مردمان محروم و مظلوم اين قاره نفوذ نمود و حتى بخش‏هايى از اين قاره، مركز تشكيلات اسلامى گرديد و در برخى نقاط آن دولت اسلامى بوجود آمد. مخالفت اسلام با تبعيض نژادى و سهولت در پذيرش آن و حمايت اين آئين از حقوم محرومان و ستم ديدگان، از عوامل پذيرش آن توسط افربقائيان بود. با نفوذ استعمار در اين كشورها، مسلمانان افريقا با بهره‏گيرى از تعليمات اسلامى، نهضت‏هاى ضد استعمارى را در اين قاره بوجود آوردند. متجاوزين اروپائى كه ديدند عامل ايستادگى مردم، عقيده اسلامى است دست به حركت‏هايى زدند تا نفوذ آن را كم كنند از جمله فرانسه، زبان فرانسوى را جايگزين زبان عربى نمود و بلژيك و انگلستان از مبلغين و مبشرين مسيحى استفاده كردند، پرتقال هم جنگ تمامعيارى را بر عليه مسلمانان ترتيب داد.

مسلمانان افريقا بخاطر فقر مالى و فرهنگى ناشى از قحطى و خشكسالى و فشارهاى استكبارى براى پذيرش گروههاى امدادى آمادگى زيادى دارند كه متاسفانه اين گروههاى غربى در پوشش كمكهاى باصطلاح انسان دوستانه به انسانهاى محروم، دست به حركت‏هاى سياسى زده و بين مسلمين بذر تفرقه پاشيده و جنگهاى داخلى را پديد آوردند. جنگهاى مسلحانه كه در كشورهاى اسلامى و نواحى تحت قلمرو مسلمانان رخ مى‏دهد موجب آواره شدن ميليونها انسان گرديده و اين افراد به كشورهايى روى آوردند كه خود دچار بحرانهاىاقتصادى - اجتماعى مى‏باشند.

كشورهاى افريقائى در جهت وحت‏سياسى و ريشه‏كن نمودن استعمار دست به حركتهايى زده‏اند كه تشكيل «سازمان وحدت افريقا» (16) ميوه اين تلاشهاست. اوليت كنگره‏ايى كه بطور رسمى مسئله وحدت افريقا را مورد توجه قرار داد به دعوت پاتريس لومامبا در سال 1958مدر انگلستان تشكيل شد.

در سال 1958م لومالبا و رؤساى جمهورى گينه و ليبريا قطعنامه‏اى را با مضمون ايجاد يك جامعه دول مستقل افريقائى صادر كردند. نخستين كنفرانس آن به پيشنهاد قوام نكرومه - رهبر غنا - در آوريل 1958م در اكرا پايتخت اين كشور منعقد شد كه در آن مصر، غنا، سودان، ليبى، تونس، ليبريا، مراكش و اتيوپى حضور داشتند. نخستين گام در سال 1958م (23 نوامبر) برداشته شد، در اين روز غنا و گينه با هم متحد شده تا هسته اوليه اتحاد دول افريقائى را پديد آورند و سرانجام در 25 مه سال 1963م سازمان وحدت افريقا در آديس‏آبابا مركز اتيوپى تاسيس شد (با حضور 32 كشور) منشور اين سازمان بر 33 اصل استوار بود و پى‏گيرى سياستهاى زير بود: همكاريهاى سياسى، اقتصادى، دفاعى و امنيتى، بهداشتى علمى و فرهنگى. اهداف آن عبارت بود از: تقويت اتحاد، هماهنگى، حمايت از اتقلال، ريشهكن كردن استعمار.

با عضويت پوليساريو (جمهورى عربى صحرا) تعداد اعضاى آن به 51 كشور رسيد. گرچه اين سازمان در دهه اول به موقعيتهاى در راستاى اهداف خود دست‏يافت. اما رفته رفته به دليل زير از اهداف خود فاصله گرفت: «منازعات قبيله‏اى، اختلاف در زبان و فرهنگ، فقر و فساد، نابودى سران اصيل سازمان و آمدن سران وابسته، كودتاهاى گوناگون، جنگهاى و شورش‏ها وبحرانهاى سياسى، عدم ضابطه قوى، گرايشهاى متضاد در سازمان و دخالتهاى استكبار.» (17)

براى بررسى مسائل كشورهاى اسلامى و نيز نقاط تحت قلمرو مسلمانان در كشورهاى غير مسلمانان اين قاره آن را به چندين بخش تقسيم مى‏كنيم: الف- افريقاى شمالى ب- افريقاىشرقى ج- افريقاى غربى د- افريقاى جنوبى ه-افريقاى مركزى.

پى‏نوشتها

1- كل مساحت مساحت صحارى جهان 21 ميليون كيلومتر مربع است كه 15% خشكيها راشامل مى‏شود.

2- كليات جغرافيايى قاره‏ها - على حاج آقا محمدى - جزوه پلى كپى - دانشگاه اصفهان1362.

3- تاريخ افريقا، نوشته بزيل ديويدسن ترجمه هرمز رياحى، فرشته مولوى تهران اميركبير1369.

Basil Davidson 4-

Africa History a continent 5-

6- تاريخ افريقا، برزيل ديوس، ترجمه هرمز رياحى و فرشته مولوى ص 96.

7- ماخذ قبل 374 تا 378.

8- افريقا بايد متحد شود، قوام نكرومه - مترجم دكتر محمد توكل.

9- افريقا بايد متحد شود - قوام نكرومه.

10- تاريخ افريقا، ديويد سن ص 454.

Neocolonialism 11-

12 و 13- جنگ جغرافيا - تاليف نگارنده دست نويس، صفحات 113 و 138.

14- جنگ جغرافيا - تاليف نگارنده دست نويس، صفحات 133 و 138.

15- مسترلسلى رمزى(Lisleramsy) رئيس بخش ميراث مذهبى امريكا در سال 1960م گفت: مسيحيت در افريقا جايش را به اسلام مى‏دهد (ابزرور چاپ لندن 20 مارس 1960م) دكتر بلى گراهام كشيش محقق امريكائى در همين سال اعتراف نمود بين مسيحيت و(Sir.Aleckirkbrid) كمونيزم و اسلام در افريقا، پيشرفت زيادتر نصيب اسلام مى‏شود،

سفير سابق انگليس در ليبى در مارس 1960م اظهار داشت طى چهار سال پانزده ميليونافريقائى به كيش اسلام گرويده‏اند.

organization of Afrigan unity (O-A-U) 16-

17- مجله پيام انقلاب ش 69 - 24 مهرماه،1361.

next
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation