![]() | ![]() | ![]() |
جمهورى سومالى
كشورسومالى بيشترين قسمتشاخ افريقا را بخود اختصاص داده و با 637657 كيلومتر مربع در كناره غربى اقيانوس هند، جنوب خليج عدن ر شرق اتيوپى قرار دارد.اهميتسوق الجيشى سومالى موجب آن شد تا دول استعمارى آن را به سه قسمت تقسيم كنند. وقعيتسياسى آن به حدى است كه مىتوان آن را پلى بين افريقا و جنوب غربى آسيا دانست. هر قدرتى كه بر سومالى مستولى گردد مىتواند بر اتيوپى، كنيا، درياى سرخ و خليج عدندسترسى داشته باشد.
مسلمانان از طريق بندر زيلغ در كنار خليج عدن وارد سومالى شده و اسلام را در قرن اول هجرى در آن گسترش دادند. در قرن 14 ميلادى يك دولت قدرتمند اسلامى در سومالى تشكيل شد كه توانست بر قسمتى از اتيوپى حمله كند. در سال 1883م در بخش شماليسومالى كه اكنون كشور مستقل جيبوتى قرار دارد فرانسويان نيروى نظامى پياده كردند اين قلمرو به 22000 كيلومتر مربع بالغ مىگرديد.بقيه خاك سومالى كه در حدود 638000 كيلو متر مربع بود در سال 1881م به چنگ انگلستان افتاد. ايتاليا هم در سال 1889م به سومالى لشگر كشيد و در نتيجه سومالى بين متجاوزين مذكور تقسيم شد و در سال 1936م سومالى ايتاليا، اريتره و اتيوپى كه مستعمره ايتاليا بودند مستعمره جديدى بنام آفريقاى شرقى را تشكيل دادند. در سال 1901م در سومالى انگلستان يك انقلاب اسلامى بوقوع پيوست كه توسط شيخ محمد عبدالله حسن با هدف استقلال خواهى و بر ضد بريتانيا رهبرى مىشد و تا سال 1920م 4 حمله انگليسىها را دفع نمود. در سال 1948م دكتر عبدالرشيد على شرمارك باتفاق عبدالله عثمان جزب اتحاديه جوانان سومالى را تشكيل دادند كه هدف آن استقلال سومالى بود. در سال 1960م سومالى متشكل از سومالى انگليس و سومالى ايتاليا، استقلال خود را بدست آورد و اولين رئيس جمهورى آن عبدالله عثمان بود. در سال 1964م خشكسالى شديد توام باقحطى قدرت مركز را متزلزل نمود و نخست وزيروقت استعفا داد.
در اكتبر 1969م محمد زيادباره با يك كودتاى نظامى زمام امور را بدست گرفت و پس از چندى اعلام كرد تنها حزب قانونى كشور «حزب انقلاب سوسياليستى سومالى» است وى در سال 1977م با اتيوپى بر سر مالكيت صحراى اوگادن (سومالى غربى) وارد جنگ شد و بدليل عدم همكارى نظاميان شوروى و تقويت قواى اتيوپى توسط كارشناسان كوبائى، كستخورد و صحراى اوگادن را از دست داد. بعد از آن جهتسياسى خود را تغيير داد و بندراستراتژيك بربرا را در اختيار امريكائيان گذاشت. (1)
زيادباره شخصيت دوگانهاى بود و در ضمن آنكه خود را مسلمان متعصبى معرفى مىكرد به سوسياليزم روى آورد. زبان لاتين را براى محو فرهنگ اسلامى اشاعه داد. نهضت آزادى زنان را براه انداخت كه مورد مخالفتشديد مسلمين قرار گرفت. در اگوست 1972م زيادباره گروهى بيكار و اوباش را بنام پيشتازان تشكيل داد كه اينان وارد مساجد و اجتماعات شده وبه سركوبى مسلمين مىپرداختند.
جوانان مسلمان را محاكمه مىنمود و به اتهام ايجاد شايعه بر عليه رژيم براى آنان مجازاتهاىشديد تعيين مىكرد.
در دانشگاه نيز دانشجويان مسلمان به جرم فراخواندن همكلاسان خود براى نماز دستگير مىشدند. حتى علماى دينى و رهبران مذهبى به اتهام استفاده از دين براى اختلال در امنيتكشور اعدام مىگرديدند. (2)
سرانجام ژنرال محمد زيادباره پس از 6 ماه آشوب در كشور و دوماه درگيرى مسلحانه با كنگره متحد سومالى در دوشنبه 8 بهمن 1369 (28 ژانويه 1991) موگاديشو را ترك و بهنقطه نامعلومى فرار كرد. (3) و موگاديشو توسط كنگره متحد سومالى اشغال گرديد.
على مهدى محمد (رئيس جمهور موقتسومال) و ژنرال محمد فرح عيديد كه براى سقوط ديكتاتور سومالى با هم متحد شدند هر دو عضو قبيله هاويه هستند كه جبهه متحد كنگره سومالى نيروى اصلى خود را از اين قبيله بدست آورد ولى هر كدام به شاخه فرعى اين قبيله تعلق دارند كه با شاخه ديگر در تضادند. درگيرى بين اين دو و طرفداران آن دو، سومالى را به صحنه جنگ خونين تبديل كرده است كه از عوارض آن گرسنگى بسيار شديدى است كه 30%سكنه سومالى را با خطر مرگ روبرو ساخته است.
حوزه قدرت رئيس جمهور موقت، شمال موگاديشو و اطراف آن است و جنوب آن را ژنرال محمد فرح در اختيار دارد بين اين دو، منطقه بيطرف سبز قرار گرفته است. درگيرى بين اين دو طرفداران به حدى است كه حركت در سومالى بدون اسكورت ماموران مسلح خطرناك است هر دو گروه از يمن، مصر، كنيا و افريقاى جنوبى سلاح دريافت مىكنند. گروههاى مسلح به محمولههاى غذايى كه از كشتيها وارد كاميونها مىشود حمله و آنها را غارت مىكنند. لذا سازمان ملل هيئت غير مسلحانهاى را براى پاسدارى از مواد وارد موگاديشو نموده است. (4) اما اخيرا امريكا با تغيير رويه و بدست آوردن منافع و همچنين تحكيم قدرت خود، شوراى امنيتسازمان ملل را وادار به تصويب قطعنامهاى نمود تا بر اساس آن قواى متحدين به سرپرستى امريكا در سومالى دخالت نظامى نموده و در ظاهرازاين طريق، كمك به مردم سومالى را تضمين كرده و قربانيان گرسنگى را نجات دهند. (5)
مردم افريقاى شرقى و بويژه سومالى از نسل حاميت بوده و 95% آنان از نژاد سوماليائى و بقيه بانتو و عرب هستند. حاميتها ازاعقاب حام فرزند حضرت نوح(ع) مىباشند. زبان آنان سواحيلى است كه ريشه عربى دارد اما زبان بانتو هم به آن وارد شده است. از 6603000 سكنه آن 38% زندگى شهرى دارند. تراكم نسبى جمعيت 4/10 نفر در كيلومتر مربع و رشد سالانه8/2% و ميانگين سنى 8/23 سال مىباشد. 99% مردم، مسلمان هستند.
مركز حكومتسومالى موگاديشو (6) و بربراهاوگيسا از شهرهاى مهم آن است. مگاديشو از قرن دهم تا پانزدهم ميلادى مهمترين شهر بود و مركزيت مذهبى اسلامىداشت و اهالى بيش از شهرهاى ديگر پيرو اسلام بودند.
اقتصاد سومالى بردامپرورى استوار بوده و گوسفندان سرسياه آن شهرت جهانى دارد كه ازپوست آن دستكشهاى مرغوب تهيه مىكنند. موز و غلات از محصولات كشاورزى آن است.
از ذخائر استراتژيك آن معادن اورانيوم بوده كه توجه قدرتهاى استكبارى را بخود جلب كردهاست. (7) آهن، زغال سنگ، نمك و نفت هم دارد. در صنعت پيشرفتى ندارد.
سومالى علاوه بر درگيرىهاى داخلى كه اخيرا با آن مواجه است با بحرانهاى ديگر روبروست. خشكسالى و قحطى سال 1977م مصيبت فراوانى براى مردمان آن فراهم نمود، امراض مسرى همه جا گسترش يافته است. پناهندگان اوگادن، خود معضل بزرگى هستند. درگيرى با اتيوپى و نزاع با كنيا نيز سومالى را آسيبپذير نموده است. از اين لحاظ حتى قبل از حالت فوق العاده اخير براى تامين مواد غذايى و دارويى به كمك كشورهاى غربى و عربى نيازداشت.
جيبوتى
كشور كوچك جيبوتى با حدود 22000 كيلومتر مربع وسعت در شرق افريقا و شمال شاخ افريقا در كنار خليج عدن و جنوب درياى سرخ قرار دارد و در ساحل غربى باب المندب واقع شده است. فرو رفتگى آب خليج عدن در جيبوتى به آن موقع استراتژيكى ويژهاى بخشيده است. اين كشور قبلا بخشى از قلمرو سومالى بود كه در سال 1883م فرانسه آن را مستعمره خود نمود كه به سومال فرنسه معروف بود و امروزه به آن جيبوتى يا سرزمين غفار و عيسىمىگويند.
جيبوتى از دو بخش كوهستانى و فلاتى تشكيل شده و ارتفاعات شمالى آن مقدارى باران درافت مىكند. در نقاط ديگر آن هنگام وزش بادهاى موسمى، بارندگى صورت مىگيرد. آب و هواى گرم و سوزان دارد، 506000 نفر سكنه آن است كه 78% آن زندگى شهرى دارند. رشد سالانه جمعيت 3% و تراكم نسبى آن 8/21 نفر در كيلوكتر مربع است. 45% مردم از نژاد عيسى سوماليائى و 37% عفارى هستند. به اقوام عفار اناكيل مىگويند كه اغلب زندگى عشايرى دارند. اقليتى عرب و اروپائى هم در جيبوتى سكونت دارند. 90% مردم مسلمان و اغلب مذهب سنى دارند، فرانسه در هنگام استعمار اين كشور پايتخت آن را از اوباك (ابوك) به جيبوتى منتقل نمود. در سال 1967م به عفار و عيسى موسوم بود و در سال 1977م پس از 115 يال، از سلطه فرانسه رهايى يافت و از اين پس به جمهورى جيبوتى مشهور گشت. در جريان استقلال، سومالى حامى آن بود كه اتيوپى تمايل داشت جيبوتى زير سلطه استعمار باقى بماند. مركز حكومت آن بندر جيبوتى است و شهر مهم آن تاجورا نام دارد. از 5 بخش ايجاد شده كه زير نظر دولت مركزى اداره مىشوند. با دول عربى و فرانسه روابط سياسى وتجارى دارد و از تونس و عربستان كمكهايى را دريافت مىكند.
موقعى كه نظاميان كوبايى در حمايت از دولت اتيوپى بر ضد جبهه آزادى بخش سومالى غربى در منطقه اوگادن وارد جنگ شدند عدهاى از مسلمانان عفار به جيبوتى گريختند (در سال 1977م) با مستقر شدن قواى كوبايى در نواحى مورد بحث و ايجاد فشار براى مسلمانان، بمباران روستاها و انهدام مراكز كشاورزى و دامدارى، پناهندگان بيشترى به سوى جيبوتى سرازير شدند. حكام جيبوتى براى عاده پناهندگان مسلمان به سرزمين اصلى، به اجبار و فشار متوسل شده و با تهديد سوزانيدن اردوگاهها، آنها را در تنگنا قرار مىدهند اما پناهندگان، حاضر نيستند تا زمانى كه شرايط و عواملى كه موجب كوچ آنان شده، ادامه داشته باشد، به كشور خود بازگردند; با اين وجود عدهاى از آنان را از طريق سركوب و نهديد باز مىگردانند. رژيم اتيوپى هم براى دستيابى به كمكهاى مالى اضافه از كميته پهاهندگان سازمان ملل جهت اسكان دوباره پناهندگان، از اين بازگردانى استقبال مىكند. (8) قهوه، موز و غلات از فراوردههاى كشاورزى جيبوتى است. پرورش شتر، بز و گوسفند هم در اين كشور رواج دارد. اما اساس اقتصاد آن به بندر جيبوتى و به راه آهنى كه اين كشور را به اتيوپى مرتبط مىسازد، متكى است. 40% صادرات و 60% واردات اتيوپى از طريق بندر مذكور حملمىگردد.
تيرگى روابط جيبوتى و اتيوپى و مسدود شدن راه مزبور و سرازير شدن آوراگان سوماليائى و عفارى به اين سرزمين، اقتصاد آن را به سوى نابسامانى سوق مىدهد. واحد پول جيبوتى فرانگ است كه برابر صد سانتيم مىباشد. با وجود استقلال، يك پايگاه نظامى فرانسوى با8000 نيروى نظامى در اين كشور وجود دارد.
كنيا
كشور كنيا در افريقاى شرقى و ناحيه استوايى افريقا قرار داشته و با سومالى، اتيوپى، اوگانداو تانزانيا مرز مشترك دارد، و اقيانوس هند در شرق آن واقع است.
كنيا از سال 1895م زير سلطه انگلستان درآمد ولى با مبارزه ميهن پرستان به رهبرى جوموكنياتا (شير افريقا) در سال 1963م به كسب استقلال نائل گرديد. وسعت كنيا 582646 كيلومتر مربع بوده و 24335000 نفر سكنه دارد. در قرون هفتم و هشتم ميلادى تجار ايرانى و عرب جهت تجارت عاج در سواحل كنيا مستقر شدند. با امتزاج مسلمانان و افريقائىهاى بومى، تمدن سواحيلى تشكيل داده شد و اسلام در اين نقطه گسترش يافت و تا سال 1806م اينقسمت از افريقا بخشى از دولت اسلامى عمان به شمار مىرفت. مومباسا بندر كنونى كنيا از مهمترين شهرهاى مسلمين بود. در ساحل كنيا در تاريخ 1100 ميلادى شهرى بنام درگوى احيا شد. در حال حاضر 30% از سكنه كنيا مسلمان هستند و در استانهاى ساحلى و شمال شرقى در اكثريتند. اين 3 استان 75% مساحت كنيا را تشكيل مىدهد. در استانهاى ديگر نيز مسلمانان سكونت دارند. نژاد مسلمين عرب، سواحيلى، سوماليائى و تعدادى از قبايل بومى كنيا مىباشد. اغلب مسلمانان سنى و پيرو مكتب شافعىاند ولى مسلمانان سودانى الاصل -واقع درنايروبى مركز كنيا - تابع فقه مالكى هستند و مهاجرين آسيائى حنفى مذهبند.
در دهه 1960م جمعيتسوماليايى ساكن در شمال شرقى كنيا طى شورشى خواستار الحاق به سومالى شدند كه به سختى درهم كوبيده شدند. (9) در نوامبر 1980م نيروهاى امنيتى كنيا، جناياتى را عليه اين مردم مرتكب گرديدند. تجاوز به زنان، بكارگيرى نيزه در مورد دختران باكره، كشتن مردم، آتش زدن منازل، بازداشت هزاران نفر، حمله به قبايل و مصادره دامهاى آنها و منع وسايل نقليه از سوار نمودن مسلمانان سوماليائى، از جمله اين حركات منفى بود. در فوريه 1984م ساكنان يك شهرك كه مسلمان بودند مورد حمله قرار گرفته و صدها تن كشته شدند. عدهاى را به آتش كشيدند و گروهى به اجبار لخت و عريان در آفتاب گرم مىنشستند. فرماندار منطقه نيسون كاريا مردم مسلمان را تهديد نمود كه آنان را كه از نژاد سومالى هستند از بين خواهند برد. از سال 1983م دولت كنيا در نواحى شمال شرقى كمربند امنيتى برقرار كرده و سكنه يك ميليون نفرى مسلمان آن به علتسركوب شديد درحالتى از ترس و وحشت به سر مىبردند. يكى از مقامات مهم امنيتى گفته بود:
«يك سوماليائى خوب يك سوماليائى مرده است.» (10
چون مسلمانان در تنگناهاى اقتصادى قرار دارند مبلغان مسيحى به ميان آنان رفته و از طريق كمك به افراد فقير و سعى در پرورش كودكان يتيم به تبليغ آئين مسيحيت مىپردازند. در سال 1982م يك وزير، دو معاون وزير، مسلمانان و 23 نماينده مجلس كنيا فعاليت دارند وبنياد اسلامى به انتشار كتب اسلامى و تفسير قرآن كريم به زبان سواحيلى پرداخته است. (11)
تانزانيا
به موجب اعلاميه آروشا كه توسط نيهرره اعلام شد تمامى شركتهاى خصوصى و مراكز زراعى و مراتع بزرگ مالكان داخلى و خارجى تانزانيا ملى اعلام شد و بر اين اساس به فعاليتهاى زراعى و دامى اوليت داده مىشود و بيشترين تلاش اقتصادى كشور بر اين بخش تمركز يافتهاست.
ج - افريقاى غربى
«اسلام به عنوان مذهب بزرگ حكومت مترقى پديدار مىگردد.»
همچنين جامعه اقتصادى كشورهاى غرب افريقا (اكوواس) كه در سال 1975م در لاگوس - مركز نيجريه - تشكيل شد و هدف آن همكارى اقتصادى و ايجاد اتحاديه گمركى بين كشورهاى عضو است. اتحاديه پولى افريقاى باخترى (31) براى يگانه سازى ارز ميان اينكشورها گشايش يافت. (32)
پىنوشتها 1- مجله پيام انقلاب ش 54.
2- مجله پيام انقلاب ش 128 - 29 ديماه 1363.
3- سومالى و آينده نامعلوم، كيهان ش 14135 - 14 اسفند 1369.
4- سومالى قربانى كورطالبان قدرت، اطلاعات 19695 و ش 19686.
5- جمهورى اسلامى، شنبه 14 آذر 1371 ش 3915.
Mogadishu 6-
7- بنا به نوشته روزنامه حريت چاپ تركيه امريكا به بهانه استقرار صلح در سومالى، مشغولغارت ذخائر زمينى سومالى بويژه منابع نفت مىباشد.
8- مجله مشكوة، ش 21 رمستان 1367 صفحات 122 و 123.
9- اكثريت قريب به اتفاق طى يك همه پرسى بينالمللى در ساحل 1962 به نفع الحاق سرزمين به سومالى راى دادند اما نه تنها به خواسته آنان وقعى نهده نشد بلكه روز به روزاوضاع آنان بدتر شد.
10- اقليتهاى مسلمان در جهان، ترجمه ايرج كرمانى ص 236 و 237.
11- اقليتهاى مسلمان در جهان امروز على كتانى، ترجمه محمد حسين آريا ص 215 و 216.
pemba 12-
Ngorongro 13-
14- شخصى بنام الحسن بن سليمان اول در 1270 ميلادى اين مسجد را بنا نهاد.
15- ره آورد سفر به كنيا و تانزانيا - عبدالرحيم رحيمى - روزنامه رسالت ش 1992.
Bantu 16-
Advard Brown 17-
iharana 18-
19- تاريخ اسلام در افريقاى جنوبى، مهندس حسن بشير.
20- سيسال براى الياف كتانى مصرف مىشود.
Savan 21-
22- كشور غنا نام خود را از اين دولت گرفته است.
23- افريقا بايد متحد شود - قوام نكرومه، ترجمه دكتر محمد توكل صفحات 31، 32 و 33.
Manix 24-
Cowley 25-
26- تاريخ اسلام در افريقاى جنوبى - مهندس حسن بشير.
Basil davidson 27-
28- تاريخ افريقا، ديودسن ترجمه رياحى و مولوى صفحات 248 تا 251.
Animisme 29-
Udeao 30-
Umoa 31-
32- گيتاشناسى كشورها، صفحات 433 و 434.
![]() | ![]() | ![]() |