بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ایام در نگاه امام (قدس سره ), مرکز تحقیقات اسلامى سپاه   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     NEGH0001 -
     NEGH0002 -
     NEGH0003 -
     NEGH0004 -
     NEGH0005 -
     NEGH0006 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

مقدمه
با گذراندن زمان ، انسانهايى بر تارك تاريخ مى درخشند كه انديشه پرفروغشان ،حيات بشرى را روشنى و ايمان استوارشان ، جان آدميان را گرمى مى بخشد.طاير قدسىافكارشان ، زمان و مكان را در مى نوردد و عتقاى تيزپرواز كلامشان در روح و رواننسل ها آشيان مى كند.گذشت ايام ، غبار نسيان بر آرمان بلندشان نمى نشاند و نيرنگ شبپرستان از درخشش رخسار تابنده شان نمى كاهد.اينان ، براى هميشه زنده اند و سخنانروشنگرشان همواره در گوش جان صالحان طنين انداز، هر چند از عالم خاكى رختبربندند و افلاك نشين شوند.ارج و منزلت سترگشان روز افزون و آوازه نيكشان مستدامباد.
پيشانى سپاس برآستان خداوند سبحان مى ساييم كه در عصر يكى از اين انسانهاىآسمانى قرارمان داد؛ عبد صالح و روح خدا كه با دم مسيحايى اش روحاستقلال و آزادى را در كالبد ملت مسلمان ايران دميد و باتوكل بر لطف بيكران پروردگار و همراهى مردان و زنان ايثارگر، معجزه قرن و مردمىترين انقلاب را آفريد و بناى رفيع جمهورى اسلامى را بنيان نهاد؛ شخصيت كم نظيرىكه مجاهدت خستگى ناپذير، نه تنها بر بلنداى استوار فقه و حكمت و اخلاق و عرفانايستاد، كه فرهنگ و اقتصاد و سياست و حكمت اسلامى را از پس ‍ قرن ها انزوا به عرصهاجتماع آورد و عينيت بخشيد. خداوند متعال با اجداد و اولياى طاهرينش محشور گرداند.
پاسداشت نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين دستاورد و گرانبهاترين يادگار امام خمينى قدس سره ، جز بار رويكرد هوشيارانه وعمل تولد احياگر اسلام ناب محمدى كه رهبر معظم انقلاب اسلامى ، حضرت آية الله خامنهاى ، آن را به حق ، (سال امام خمينى ) نام نهاده است ، سخت نيازمنديم كه در انديشه هاىناب و سخنان حكيمانه حضرتش ژرف بينديشيم و عملكرد خويش را با آنها بسنجيم ومطابقت دهيم .
كتابى كه پيش رو داريد، گزيده اى از سخنان معمار بزرگ انقلاب اسلامى است كه بهمناسبت هاى گوناگون بيان شده است . گردآورندگان اين مجموعه تلاش كرده اند كهرساترين ، شيواترين و كوتاه ترين سخنان انتخاب و آورده شود. اين سخنان در دو بخشمناسبت هاى شمسى و قمرى سامان يافته و براى آشنايى بيشتر خوانندگان گرامى،اشارتى كوتاه نيز درباره هر مناسبت آمده است . ماءخذ اصلى اين مجموعه ، (صحيفهنور) است كه در پايان هر سخن ، تنها شماره اصلى جلد و صفحه آن درج شده است .درمواردى كه از ماءخذ ديگر بهره گرفته ايم ، نام آن را نيز آورده ايم .
در پايان ، اميد داريم اين سخنان نورانى ، راهنماى ره پويان راه ولايت و شيفتگان سيرهامام خمينى قدس سره باشد و از خداوند متعال مى خواهيم ، نظام مقدس جمهورى اسلامىايران را تا ظهور واپسين ذخيره اش ، حضرت مهدى (عج الله تعالى فرجه شريف ) نگاهدارد و به دست با كفايت حضرتش بسپارد، ان شاءالله .
معاونت تحقيقات بنيادين مركز تحقيقات اسلامى
مناسبتهاى شمسى
1 فروردين
عيد نوروز
اميرمؤ منان على عليه السلام مى فرمايد:(هر روزى كه در آن ، نافرمانى و معصيت خدانشود، آن روز،عيد است .) عيد ملى و باستانى نوروز، نخستين روز ازسال شمسى و آغاز فصل بهار است .
# خدايا ما را در اين سال نو اين حالى كه داريم عوض كن ، ما گرفتار هواهاى نفسانىهستيم و تو مى دانى ، و تو مى توانى ما را نجات بدهى .
صحيفه نور جلد 19،ص 283
# تحويل حال الى احسن حال اين است كه انشاءالله در اينسال نو ما تغييرات روحى بدهيم يعنى واقعاتحول بر ايمان حاصل بشود و او به اين است كه همان طورى كه سيره انبياء ازاول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براى خدا بوده است ...
صحيفه نور جلد 21،ص 106
# از آداب امروز روزه گرفتن است ،از آداب امروز دعا كردن است ،نماز خواندن است و اينبه ما مى فهماند كه ملتى بخواهد به ره راست برود و بخواهداستقلال خودش را، آزادى خودش را بخواهد حفظ كند بايد در عيدش و در غير عيدش تذكرداشته باشد، ذكر خدا بكند.
صحيفه نور جلد 17،ص 215
2 فروردين
عمليات فتح المبين
عمليات افتخار آفرين (فتح المبين ) در روز دوشنبه 2 فروردين 1360 در منطقهشوش و دشت عباس ، واقع در شمال خوزستان ، با رمز مقدس (يا زهرا) آغاز شد. اينعمليات پيروزمندانه منجر به نتايج زير گشت :
اسارت 15 هزار نيروى دشمن و كشته شدند 25 هزار نفر،آزاد سازى بيش از دو هزاركيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامى ، انهدام چندين لشكر و تيپ زرهى و پياده دشمن ، رهايىشهرهاى دزفول ، انديمشك ، شوش ، چندين جاده و صدها روستا از زير آتش توپخانهدشمن .
# مبارك باد بر شما عزيزان افتخار آفرين پيروزى بزرگى را كه با يارى ملائكةالله و نصرت ملكوت اعلى نصيب اسلام و كشور عزيز ايران ، كشور بقية الله الاعظمارواحنا له الفدا نموديد...
# اينجانب از دور دست و بازوى قدرتمند شما را كه دست خداوند بالاى آن است مى بوسيمو بر اين بوسه افتخار مى كنم .
صحيفه نور جلد 16،ص 96
# گرچه تمام اين امور برخلاف عادت به صورتى معجزه آسا تحقق يافت ،لكن آنچهانسان را در مقابل رزمندگان ... به خضوع وادار مى كند،بعد معنوى آن است كه با هيچمعيارى نمى توان سنجيد و با هيچ ميزانى نمى توان عمظمت آن را دريافت .
صحيفه نور جلد 16،ص 98
# آيا آنچه خداوند تعالى مى فرمايد:(( (و قذف فى قلوبهم الرعب فريقا تقتلون وتاءسرون فريقا) )) مصداق در فتح مبين نيست ؟...
# ...آيا در ظرف يك هفته ...بيش از پانزده هزارمقتول و هزاران مجروج و آن همه غنايم جنگى امرى عادى است ؟
# آيا فوج فوج تسليم در مقابل عده اى غير معادل با خصم امرى عادى و طبيعى است ؟
صحيفه نور جلد 16، ص 100
پيروزى عظيمى كه رزمندگان شجاع و متعهد ما... در فتح مبين به دست آوردند كه همه جهانآن را با تمام كوشش تاكنون نتوانسته اند عرضه كنند...و آن چنان شكست آشكارى بهدشمن وارد كرده اند كه در تاريخ جنگ بى نظير و كم نظير بوده است .
صحيفه نور جلد 16، ص 14
# با كدامين سنجش ها و معيارها مى توان فتح مبين راتحليل كرد و با كدام معادلات مى توان ارزيابى نمود نبرد نابرابرى كه يك طرف آنقدرت شيطانى مجهز به تمام ابزار جنگى سبك و سنگين و برخوردارى از پشتيبانى بىدريغ ابرقدرتها و اكثر دولت هاى منطقه كه با دست باز و روى گشاده تمام امكاناتخويش را در اختيار آن قرار داده اند و تمام بوق هاى تبليغاتى جهان نيز از آن پشتيبانىنموده اند و همه جهات تقويت در آن موجود بوده است . و طرف ديگر و قواى مسلحى كهولادت او پس از انقلاب و پيروزى آن بود و ارتشش تازه از زير سلطه مستشاران آمركائىو فرمانده هان ستمشاهى نجات پيدا كرده و از رژيم طاغوتى به رژيم اسلامى - انسانىانتقال يافته اند...
صحيفه نور جلد 16،ص 133
2 فروردين
تهاجم رژيم شاه به فيضيه
روز دوم فروردين 1342 كه مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلامبود،گروه هاى بسيارى از روحانيون و مردم قم در مدرسه فيضيه اجتماع كردند تا ضمنعزادارى ، پشتيبانى خود را از امام خمينى قدس سره در مخالفت با اقدامات ضد اسلامىرژيم شاه مانند تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى و... اعلام نمايند.اين تجمعمورد تهاجم مسلحانه ماءموران رژيم شاه واقع شد و دژخيمان پس از ضرب و شتم طلاب وكشته و زخمى كردن تعدادى از آنان ، محل را ترك كردند.
دستگاه حاكمه با ارتكاب اين جنايت ، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهيت چنگيزى خود رابه خوبى نشان داد.دستگاه جبار با دست زدن به اين فاجعه ، شكست و نابودى خود راحتمى ساخت . ما پيروز شديم ...
صحيفه نور جلد 1، ص 38
# حمله كماندوها و ماءموران انتظامى دولت با لباسمبدل و به معيت و پشتيبانى پاسبان ها به مركز روحانيت ، خاطراتمغول را تجديد كرد، با اين تفاوت كه آنها به مملكت اجنبى حمله كردند و اينها به ملتمسلمان خود و روحانيون و طلاب بى پناه ...
صحيفه نور جلد 1، ص 39
6 فروردين
عزل منتظرى
روز ششم فروردين 1368، پيشواى انقلاب اسلامى كه ايام آخر عمر شريف خود را مىگذراند و همواره نگران آينده اين نظام مقدس بود، در يك آينده نگرى خردمندانه ، قائم مقامخود را كه با دشمنان و منحرفان همنوايى داشت و نصايح حضرتش در او مؤ ثر نيفتادهبود از انسانيت بركنار كرد.
# رهبرى نظام جمهورى اسلامى كار مشكل و مسئووليت سنگين و خطيرى است كه تحملى بيشاز طاقت شما مى خواهد و به همين جهت هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بوديم.
# به شما نصيحت مى كنم كه بيت خود را از افراد ناصالح پاك نماييد و از رفت و آمدمخالفين نظام كه به اسم علاقه به اسلام و جمهورى اسلامى خود را جا مى زنند، جداجلوگيرى كنيد.
# طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعت ، روزنامه ها و راديو تلويزيون بايد براىمردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم برهمه چيز است و همه بايد تابع آن باشيم .
صحيفه نور جلد 21،ص 112
# اين مساءله كه نظام در اهداف خود جدى است و با هيچ كس شوخى ندارد و در صورت بهخطر افتادن ارزش هاى اسلامى با هر كس در هر موقعيت قاطعانه برخورد مى نمايد، بايدبه عنوان يك اصل خدشه ناپذير براى تمامى دست اندركاران و مردم تبليغ گردد.
صحيفه نور جلد 21، ص 113
# وظيفه شرعى اقتضا مى كرد تا تصميم لازم را براى حفظ نظام و اسلام بگيرد، لذا بادلى پرخون حاصل عمرم را براى مصلحت نظام و اسلام كنار گذاشتم .
# دفاع از اسلام و نظام شوخى بردار نيست و در صورت تخطى ، هر كس ‍ در هر موقعيتبلافاصله به مردم معرفى خواهد شد.
صحيفه نور جلد 21، ص 116
# اطرافيان خود را طرد كنيد و از دور خود بيرون بريزيد و اجتماعشان راتعطيل كنيد و به طور علنى به خطاى خودتان اعتراف كنيد.
# چون فردى ساده لوح هستيد، در مسايل سياسى دخالت نكنيد.
# والله من از اول با قائم مقامى شما مخالف بودم .
نامه 6/1/68، حضرت امام
12 فروردين
روز جمهورى اسلامى
روز 12 فروردين سال 1358، روز ظهور شخصيت واقعى مردم ايران و روز تثبيت انقلاباسلامى است . در اين روز پربركت ، ساختار جديد سياسى - اجتماعى ايران برمبناى آراىاكثريت قريب به اتفاق مردم ايران يعنى 2/98 درصد،برقرار گرديد و نظام مقدسجمهورى اسلامى با اراده الهى و خواست مردم تثبيت شد.
# صبحگاه 12 فروردين كه روز نخستين حكومت الله است از بزرگترين اعياد مذهبى و ملىماست .
# ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند.روزى كه كنگره هاى قصر2500 ساله حكومت طاغوتى فرو ريخت .
# از ملت انتظار آن دارم كه با تمام قوا از اسلام و جمهورى اسلامى پاسدارى كنند.
صحيفه نور جلد 5،ص 234
# خداى تعالى بر ما منت نهاد و رژيم استكبار را با دست تواناى خود كه قدرت مستضعفيناست در هم پيچيد و ملت عظيم ما را ارائه و پيشواى ملت هاى مستضعف نمود.
صحيفه نور جلد 5،ص 233
# مبارك باد بر شما روزى كه پس از شهادت جوانان برومند و داغدل مادران و پدران و رنج هاى طاقت فرسا، دشمنغول صفت و فرعون زمان را از پاى درآورديد و با راءى قاطع به جمهورى اسلامى ،حكومت عدل الهى را اعلام نموديد.
صحيفه نور جلد 5، ص 233
# اميدوارم كه هر سال روز دوازدهم فروردين ، روز عيد ملت ما باشد كه رسيدند بهقدرت ملى و خودشان ، سرنوشت خودشان را به دست خواهند گرفت .
صحيفه نور جلد 5،ص 239
# جمهورى اسلامى است كه مى تواند همه مقاصد ايرانى ، را انجام دهد.
جمهورى اسلام است كه احكام مترقى او بر تمام احكامى كه در ساير قشرها و سايرمكتبهاست تقدم دارد.
صحيفه نور جلد 5،ص 235
# ملت ايران اين روز را عيد اسلامى - ملى تلقى مى كند.و آن روز فتح مطلق و نصر بهتمام معناست كه همه مستضعفين جهان را اين نور سنت الهى و سايه پرچم (نصر من الله) فرا گيرد.
صحيفه نور جلد 12،ص 30
# در سالروز جمهورى اسلامى انتظار دارم كه تمام نهادهاى اين جمهورى ... همه و همهكوشش كنند...در اصلاح درون و برون كه خود با اصلاح آنان كشور روبه صلاح مىرود...
صحيفه نور جلد 17،ص 226
19 فروردين
شهادت آية الله سيد محمد باقر صدر
در پى پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، آية الله سيد محمد باقر صدر، از مراجع تقليدنجف ، حمايت همه جانبه خود و ملت عراق را از نهضت امام قدس سره اعلام كرد. اما در پى ايناعلام حمايت ،مورد آزار رژيم عراق قرار گرفت كه منجر به اعتصاب عمومى مردم عراقشد. رژيم بعث با حمله به منزل آية الله صدر،ايشان و خواهر فاضله اش ‍ بنت الهدىصدر را دستگير و زندانى نمود و سرانجام آنان را روز سه شنبه 19 فروردين 1359در زير شكنجه به شهادت رساند.
# شهادت اين بزرگواران كه عمرى را به مجاهدت در راه اهداف اسلام گذرانده اند بهدست اشخاص جنايتكارى كه عمرى به خونخوارى و ستم پيشگى گذرانده اند عجيب نيست...عجب آن است كه ملت هاى اسلامى و خصوصا ملت شريف عراق و عشاير دجله و فرات وجوانان غيور دانشگاه ها و ساير جوانان عزيز عراق از كنار اين مصيبت بزرگ ... بىتفاوت بگذرند.
صحيفه نور جلد 12 ص 56
# ما شاهد بوديم كه با سيد مجاهد بزرگوار آقاى صدر خواهر مظلومش ‍ چه كردند و باچه شكنجه ها آنها را به شهادت رساندند.
صحيفه نور جلد 13، ص 110
# ...مرحوم آيت ا... صدر را به جرم اينكه از ظلم آنها شكايت داشت و مى خواست حكومت اسلامبرقرار باشد شهيد كردند و خواهر مكرمه مظلوم ايشان را هم شهيد كردند.
صحيفه نور جلد 14، ص 174
# ... اين جرثومه هاى فسادى كه به اسم اسلام ... علماى اسلام را شهيد مى كنند، آن هممثل سيد محمد باقر صدر كه مغز متفكر اسلامى بود و اميد اين بود كه اسلام از او بهرهبردارى هاى زيادترى كند و من اميدوارم كه كتابهاى اين مرد بزرگ مورد مطالعه مسلمينقرار بگيرد.
صحيفه نور جلد 14، ص 177
# صدام ... به هدم اسلام و حوزه مقدسه نجف كمر بسته و با مسلمانان مظلوم براى رضاىكارتر، آن كند كه مغول كرد و با علماى اسلام خصوصا حضرت آيت الله آقاى سيد محمدباقر صدر آن كند كه رضاخان و محمد رضا پهلوى با علما و روحانيون و ساير طبقاتكردند.
صحيفه نور جلد 12، ص 40
20 فروردين
قطع رابطه سياسى ايران و آمريكا
رابطه سياسى ايالات متحده آمريكا با جمهورى اسلامى ايران ،پس از فراز و نشيب هاىبسيار در روابط دو كشور و بعد از گذشت بيش از يك قرن و نيم از زمان محمد شاه قاجارتا سقوط محمدرضاپهلوى ، در 20 فروردين 1359 قطع شد و در واقع ارتباطاستعمارى آمريكا با ايران به پايان خود رسيد.
# رابطه بين يك ملت بپاخاسته براى رهائى ازچنگال چپاولگران بين المللى با يك چپاولگر عالمخوار، هميشه به ضرر ملت مظلوم وبه نفع چپاولگر است .
# ما اين قطع رابطه را به فال نيك مى گيريم چونكه اين قطع رابطه دليلى بر قطعاميد آمريكا از ايران است .
# ملت رزمنده ايران اين طليعه پيروزى نهايى را كه ابرقدرت سفاكى را وادار به قطعرابطه يعنى خاتمه دادن به چپاولگرى ها كرده است ، اگر جشن بگيرد حق دارد.
# ... ما از خدا مى خواهيم كه رابطه قطع شود.ما ذلت را نخواهيم پذيرفت براى خاطراينكه يك رابطه با يك ابرقدرت داشته باشيم .
# شرافتى نيست رابطه داشتن با امثال آمريكا، دولت آمريكا يك شرافت انسانى مع الاسفالان ندارد كه ما بخواهيم به واسطه آن شرافت انسانى اش با آن رابطه داشته باشيم .
صحيفه نور جلد 11،ص 35
# اگر كارتر در عمر خود يك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خير و صلاح مظلوم است، همين قطع رابطه است .
صحيفه نور جلد 12،ص 4
# ملت اسلامى ايران از مشكلاتى كه در اين قطع روابط به وجود مى آيداستقبال مى كند و از خطرهاى بزگتر...هراس ندارد.
صحيفه نور جلد 12،ص 43
21 فروردين
شهادت امير سپهبد صياد شيرازى
امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداكار دين قرآن سپهبد على صياد شيرازى، جانشين ستادكل نيروهاى مسلح ، پس از سالها تلاش در سرزمينهاى داغ جنوب و گردنههاى برافراشته غرب ، در بامداد 21 فروردين 1378 آماج گلوله هاى منافقين خودفروخته قرار گرفت و در اعلى عليين ماءوى گزيد.
# با تقدير از زحمت هاى طاقت فرساى سركار سرهنگ صياد شيرازى كه با تعهدكامل به اسلام و جمهورى اسلامى در طول دفاع مقدس ، از هيچ گونه خدمتى به كشوراسلامى خوددارى نكرده و اميد است در آينده نيز در هر مقامى باشد موفق به ادامه خدمت هاىارزنده خود باشد.
صحيفه نور جلد 20، ص 15
# براى فعال كردن هر چه بيشتر و بهتر قواى مسلح كشور ضرورت دارد از تجربهاشخاصى كه در متن مسائل جنگ بوده اند استفاده هر چه بيشتر شود، بدين سبب سركارسرهنگ صياد شيرازى ...را تا پايان جنگ به عضويت شوراى عالى دفاع منصوب مىنمايم .
23 تير 1365
29 فروردين
روز ارتش
همزمان با نزديك شدن پيروزى انقلاب اسلامى ، ارتش رژيم شاهنشاهى نيز با پيوستنبه مردم ، در براندازى نهايى رژيم سهيم شد. فرار نظاميان از پادگان ها، خوددارى ازمقابله با مردم ، سرپيچى از دستورات فرماندهان طاغوت ، رژهپرسنل نيروى هوايى در محضر امام قدس سره شركت در خنثى كردن كودتاى 21 بهمن وپيوستن كامل به صفوف ملت در 22 بهمن 57، از نتايج ارزنده برخورد حكيمانه حضرتامام با ارتش بود و اين عنايت با نامگذارى روز 29 فروردين درسال 1358 به نام ارتش جمهورى اسلامى توسط معظم لهكامل شد.
# افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بكنند. توجهننمودن به اين مسائل موجب ضعف ارتش ‍ اسلامى مى شود و نظام را از هم مى پاشد.سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات كنند...
صحيفه نور جلد 6،ص 24
# ...روز ارتش ... روز افتخار كشور است ، روز سرافرازى ارتش و ساير قواى مسلحاست ، تبريك به ارتش و ملت شعار نيست ، شعور و حقيقت است ...
صحيفه نور جلد 14، صى 191
# روز ارتش روز مردم است ، لكن انتخاب يك روز براى ارتش به منظورتجليل بيشتر و تقدير سزاوارتر و نمودار تكريم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است .
صحيفه نور جلد 16،ص 133
# ارتش و سپاه و بسيج و ساير قواى مسلح نظامى و انتظامى و مردم پيرو اوليايى هستندكه همه چيز خود را در راه هدف و عقده فدا نموده و براى اسلام و پيروان معظم آن شرف وافتخار آفريده اند.
صحيفه نور جلد 15،ص 154
# ... الان اين ارتش ،ارتش اسلام است و ارتش اسلام احترام دارد و كسى حق ندارد اين احترامرا از بين ببرد.
صحيفه نور جلد 6،ص 244
# ارتش اساس يك ملت است حافظ يك ملت است اگر ارتش ، اسلامى و فكرش اسلامىبشود مملكت را به كمال مطلوب مى رساند.
صحيفه نور جلد 10،ص 47
# امروز شما نور چشم همه ما هستيد و ما به وجودامثال شما بايد افتخار بكنيم . شما بايد براى اسلام يك ارتش قوى و يك ارتشمستقل باشيد.
صحيفه نور جلد 17، ص 47
# نيروى زمينى قهرمان كه در حقيقت در تمامى حوادث در نوك پيكان حملات ناجوانمردانهدشمنان بوده است ، به حق چهره راستين و شكست ناپذير و استوار خويش در دفاع ازمرزهاى گسترده كشورمان را نشان داد.
# در عمليات هاى بزرگى همچون شكستن حصر آبادان و فتح المبين و بيت المقدس و ده هاعمليات افتخار آفرين ديگر دوشادوش و همگام عزيزان سپاه و بسيج به فتوحات وافتخارات بزرگى نايل شود.
صحيفه نور جلد 12،ص 48
2 ارديبهشت
تاءسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
حضرت امام خمينى قدس سره در دوم ارديبهشت سال 1358 طى فرمانى به شوراى انقلاباسلامى رسما تاءسيس نهاد مقدس (سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ) را اعلام كرد وشوراى انقلاب با تاءسيس ‍ شوراى فرماندهى سپاه گام اساسى را در جهت سازماندهىاين نهاد برداشت . سپاه در آغاز تاءسيس ، صرفا يك نيروى شهرى به حساب مى آمد، اماحضور در صحنه هاى گوناگون انقلاب بخصوص جنگ تحميلى موجب شد تا حضرت امامقدس سره در 26 شهريور 64 طى فرمانى ،تشكيل نيروهاى سه گانه زمينى ، هوايى و دريايى سپاه را ابلاغ نمايد.
# سپاه پاسداران كه ركن بزرگ در پيروزى انقلاب اسلامى است با اقتدا به مولاى خودسيد مظلومان عليه السلام نجات بخش ملت ايران و اسلام عزيز از شب هاى تاريك وظلمانى ستم شاهى بوده و در پاسدارى از انقلاب و هدف هاى آنعامل مؤ ثر و ركنى ركين بوده است .
صحيفه نور جلد 16،ص 157
# من از سپاه راضى هستم و به هيچ وجه نظرم از شما برنمى گردد.
# اگر سپاه نبود كشور هم نبود.
# چشم من به شماست شما هيچ سابقه اى جز سابقه اسلامى نداريد.
صحيفه نور جلد 8، ص 258
2 ارديبهشت
اعلام انقلاب فرهنگى
عدم همراهى فكرى دانشگاهها با حوادث انقلاب اسلامى و وجود عناصر وابسته به رژيمپهلوى در دانشگاهها و نيز حركات خصمانه گروههاى نفاق درتبديل كلاس هاى درس ، به ستادهاى عملياتى خود براى تعرض مسلحانه به جمهورىاسلامى ، لزوم انقلاب فرهنگى در عرصه دانشگاهها را ايجاب مى كرد. از اينرو پس ازاولتيماتوم سه روزه شوراى انقلاب به گروهكها مردم در 2 ارديبهشت 59 دانشگاه ها راتصرف كردند و امام هم از اين عمل حمايت نمودند و دانشگاه ها تا27 آذر 61تعطيل شد.
# خروج از فرهنگ بدآموز غربى و نفوذ و جايگزين شدن فرهنگ آموزنده اسلامى - ملى وانقلاب فرهنگى در تمام زمينه ها در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كهبراى تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ ريشه دار غرب مبارزه كرد.
صحيفه نور جلد 19، ص 80
# ملت عزيز ايران و ساير كشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دام هاى شيطنت آميزقدرتهاى بزرگ تا آخر نجات پيدا كنند چاره اى جز اصلاح فرهنگ واستقلال آن ندارند.
# و اين ميسر نيست جز با دست اساتيد و معلمان متعهدى كه در دبستان ها تا دانشگاه ها رايافتند و با تعليم و كوشش در رشته هاى مختلف علوم و تربيت صحيح و تهذيب مراكزتربيت و تعليم از عناصر منحرف و كج انديش ، نوباوگان را كه از ذخاير كشور ومايه اميد ملتند همدوش با تعليم در همه رشته ها به حسب تعاليم اسلامى تربيت وتهذيب نمايند.
# و علوم اسلامى را كه مربى اخلاق و مهذب نفوس است كه به دست كارشناسان اسلامىداده تا نوباوگان و جوانان عزيز را بدين مكتب جامع روانبخش آشنا و از تعاليم علمى وعملى آن برخوردار سازند.
صحيفه نور جلد 15، ص 268 -267
# ما بايد با تمام وجود به استقلال فرهنگى برسيم كهاستقلال فرهنگى پايه و اساس كشورى آزاد ومستقل است .
# استادان عزيز بايد خود اين اعتقاد را بيابند كه تنها فرهنگ ايران اسلامى است كهنجاتبخش كشور و ملت مان مى باشد.
# به فرهنگ غنى ايران اسلامى تكيه كنيد و مطمئن باشيد كه پيرزى از آن شماست .
صحيفه نور جلد 17، ص 35
5 ارديبهشت
شكست حمله نظامى آمريكا به ايران در طبس
پس از اشغال لانه جاسوسى ، آمريكا براى كسب حيثيت برباد رفته خود و براى رهايىگروگان ها دست به يك اقدام نظامى زد. بدين ترتيب كه 6 فروند هواپيماى c130، 8فروند هليكوپتر نفربر به همراه 90 كماندوى مخصوص را وارد صحراى طبس كرد تابا همكارى مزدوران داخلى ، نقشه خود را در انتقال گروگان ها به خارج از مرزهاى ايرانعملى سازد. در 5 ارديبهشت 1359 آمريكايى ها و ابزار پيشرفته نظامى آنها را درصحراى طبس نابود كرد.
# كارتر بايد بداند كه با اين عمل بسيار ناشيانه حيثيت سياسى خود را به صفررساند و از رياست جمهورى بايد قطع اميد كند.
صحيفه نور جلد 12، ص 58
# كارتر با اين عمل خود ثابت كرد كه قدرت تفكر را از دست داده است و از اداره يك كشوربزرگ مثل آمريكا عاجز است .
صحيفه نور جلد 12، ص 58
# مقتضى است براى رسيدگى به جرائم آمريكا در حمله نظامى به ايران ، از گروه هاىمختلف دعوت شود كه مشاهده كنند آمريكاى جهانخوار با ادعاهاى طرفدارى از حقوق بشر وصلح دوستى و انساندوستى با يك ملت مستقل چه معامله اى كرده است .
صحيفه نور جلد 12، ص 60
# حمله نظامى آمريكا كه مخالف جميع موازين و قراردادهاى بين المللى است و اگر باشكست مفتضحانه در هم كوبيده نشده بود منطقه را به آتش كشيده بود....
صحيفه نور جلد 12،ص 64
# اكنون كه شيطان بزرگ دست به كار احمقانه اى زده است ، ملت شريف و رزمنده ما بايدبه امر خداى تبارك و تعالى با تمام توان خود و بااتكال به قدرت خداى متعال مهيا شود و آماده نبرد با دشمنان خود گردد.
صحيفه نور جلد 12، ص 58،59
6 ارديبهشت
شهادت حجة الاسلام شاه آبادى
# حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ مهدى شاه آبادى از مبارزان نهضت امام قدس سره ونماينده دوره اول مجلس شوراى اسلامى پس ‍ از بارها حضور در جبه هاى جنگ تحميلى ،سرانجام در 6 ارديبهشت 1360 در جزيره مجنون بر اثر اصابت تركش توپ متجاوزانبعثى به شهادت رسيد.
# اين شهيد عزيز علاوه برآنكه خود مجاهدى شريف و خدمتگزارى مخلص براى اسلام بودو در همين راه به لقاءالله پيوست ، فرزند برومند شيخ بزرگوار ما بود كه حقا حياتروحانى به اينجانب داشت كه با دست و زبان از عهده شكرش برنمى آيم .
صحيفه نور جلد 18،ص 267
8 ارديبهشت
روز جوان
دوره جوانى ، ايام بنيانگذارى و شكل گيرى شخصيت و تفكر انسان است . جوان هنگامى كهخود را مى يابد، (بلوغ عقلى ) خود را مواجه با دنياى عظيمى مى بيند كه بايد در آنايفاى نقش كند و از تمام توان و استعداد خود بهره گيرد. در كشورى مانند ايران كهدرصدر بالايى از جمعيت را نسل جوان تشكيل مى دهد، توجه به اين آينده سازان ضرورىاست ، به همين بهانه روز 8 ارديبهشت را روز جوان نام نهاده اند تامسائل اين قشر بهتر بررسى شود.
# جوانى ...فصل شعر و شعور است . باده عشق
# ذخاير ما اين جوانها هستند.
صحيفه نور جلد 1،ص 91
# اميد من به شما جوانان است .
صحيفه نور جلد 5،ص 244
# جوان قلبش لطيف است ، ملكوتى است .
صحيفه نور جلد 22، ص 6
# مبارزه عملى براى جوانان ، زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيتها و حقيقتهاست .
صحيفه نور جلد 2،ص 243
# تا جوانى در دست تو است كوشش كن در عمل و در تهذيب قلب و در شكستناقفال و رفع حجب . باده عشق
# بر جوانها لازم است كه كيفيت معاشرت مؤ انست خود را ملتفت باشند و از معاشر بداجتناب كنند اگر چه دل آنها محكم به ايمان باشد.
چهل حديث
# اميد من به شما توده جوان است به شما توده معلم است .
# من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين بدست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما راشما عزيزان حفظ كنيد.
# من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل تهذيب نفس ، با علم وعمل صالح بر مشكلات خودتان غلبه كنيد.
صحيفه نور جلد 4،ص 179
# بايد هر جوانى يك نيرو باشد براى دفاع از اسلام و همه مردم و هر كس در هر شغلىكه هست مهيا باشد براى جلوگيرى از كفر و الحاد و هجوم بيگانگان .
صحيفه نور جلد 19،ص 139
# جوانان عزيزم كه چشم اميد من به شماست ، با يك دست قرآن را و با دست ديگر سلاحرا برگيريد و چنان از حيثيت و شرافت خود دفاع كنيد كه قدرت تفكر توطئه عليه خودرا از آن سلب نماييد.
# چنان با دوستانتان رحيم باشيد كه از ايثار هر چه داريد نسبت به آنان كوتاهىننماييد.
# آگاه باشيد كه جهان امروز دنياى مستضعفين است و دير يا زود پيروزى از آنان است وآنان وارثين زمين و حكومت كنندگان خدايند.
صحيفه نور جلد 12، ص 19
# نكته ديگرى كه از باب نهايت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض ‍ مى كنم اين است كهدر مسير ارزشها و معنويات از وجود روحانيت و علماء متعهد اسلام استفاده كنيد و هيچ گاه وتحت هيچ شرايطى خود را بى نياز از هدايت و همكارى آنان ندانيد.
صحيفه نور جلد 2،ص 242
10 ارديبهشت
كشف كودتاى حزب توده
با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج ) و پيگيرى پاسداران جان بر كف ، عده اى ازسران حزب توده به جرم براندازى نظام ، جاسوسى به نفع بيگانگان ، سرقت ونگهدارى اسلحه و نفوذ در مراكز نظامى و انتظامى در 10 ارديبهشت 1362 دستگير شدند.
# توجه به كارآمدى امنيتى و اطلاعاتى اين جوانان گمنام ... در به دام انداختن سرانخيانتكار حزب توده كه چون مار پر خط و خال در براندازى اسلام جز به هدايت تعالى وعنايات خاصه ولى الله الاعظم ارواحنا فداه صورت نگرفته است .
# همين قدر و منزلتى كه ملت ما و ما براى آن عزيزانى كه جاسوسخانه آمريكا را از بينبردند، براى اين جوانانى كه اين جاسوس هاى غير انسانى و اسلامى را...دستگيركردند...براى اينها هم قائليم ...
صحيفه نور جلد 17،ص 258
11 ارديبهشت
روز جهانى كارگر
در اول ماه مه 1886 پليس شيكاگو (در آمريكا) تظاهرات اعتراض آميز كارگران درتشكيل اتحاديه هاى كارگرى را به خاك و خون كشيد و چند تن از رهبران آنها را به مرگمحكوم كرد.در سال 1889 كنگره بين المللى كارگران در پاريس ، به پيشنهاد نمايندهكارگران آمريكا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانى كارگر برگزيد و در پى آندر بسيارى از كشورهاى دنيا كارگران ، با برپايى مراسمى ، ياد و خاطره كارگرانبه خاك و خون كشيده شده و آن روز را زنده نگه مى دارند.
# از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيده ايد كهنقل شده است كه كف دست يك كارگر را...بوسيد و اين ، يك نشان ارزش است براى كارگردر طول تاريخ .
صحيفه نور جلد 16،ص 14
# چرخ عظيم جوامع بشرى با دست تواناى كارگران در حركت و چرخش است . حيات يك ملتمرهون كار و كارگر است .
صحيفه نور جلد 12، ص 65
# كارگران از ارزشمندترين طبقه و سودمندترين گروه در جامعه ها هستند.
صحيفه نور جلد 12،ص 65
# روز كارگر روز دفن سلطه ابرقدرتهاست ....
صحيفه نور جلد 12،ص 65
# طبقه شريف كارگر... ثابت كرد كه قادر است با خواست خداوندمتعال كشور عزيز را با كوشش شبانه روزى از وابستگى نجات دهد.
صحيفه نور جلد 14، ص 209
# اين كارگرهاى ما اشخاصى هستند كه مدير جامعه انسانيت هستند. اداره امور مملكت ها، ادارهامور كشورها به دست اينهاست .
صحيفه نور جلد 22، ص 226
# اگر كشورى روبه رشد برود، با دست شما كارگران عزيز روبه رشد مى رود واگر روبه انحطاط برود،باز هم با شماست كه روبه انحطاط مى رود.
صحيفه نور جلد 22،ص 227
# ملت شريف ما اگر در اين انقلاب بخواهد پيروز شود، بايد دست از آستين برآرد و بهكار بپردازد.
صحيفه نور جلد 12، ص 65
12 ارديبهشت
شهادت آية الله ...استاد مطهرى
فيلسوف و متفكر دانشمند، آية الله استاد مرتضى مطهرى از ياران حضرت امام در دورانمبارزه با رژيم پهلوى و از مسؤ ولان بلند پايه نظام جمهورى اسلامى بود كه بعد ازعمرى مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگى ناپذير در عرصه هاى فرهنگى ، سياسى ومذهبى ، در شامگاه 11 ارديبهشت ماه سال 1358 به دست كوردلان گروه فرقان بهشهادت نائل آمد و به ملكوت اعلى پيوست .
# ضايعه تاءسف انگيز شهيد بزرگوار، متفكر و فيلسوف و فقيه عالى مقام مرحوم آقاىحاج شيخ مرتضى قدس سره را تسليت و تبريك عرض ‍ مى كنم .
# تسليت در شهادت شخصى كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلامصرف كرد و با كجروى ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد.
# من فرزند بسيار عزيزى را از دست دادم و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايى بودكه حاصل عمرم محسوب مى شد.
# در اسلام عزيز به شهادت اين فرزند برومند و عالم جاودانه ثلمه اى وارد شد كه هيچچيز جايگزين آن نيست .
# تبريك در شهادت اين شخصيت هاى فداكار در زندگى و پس از آن با جلوه خود نورافشانى كرده و مى كنند.
# من در تربيت چنين فرزندانى كه با شعاع فروزان خود مردگان را حيات مى بخشند وبه ظلمتها نور مى افشانند به اسلام بزرگ مربى انسان ها و به امت اسلامى تبريك مىگويم .
# من گرچه فرزند عزيزى را كه پاره تنم بود از دست دادم لكن مفتخرم كه چنينفرزندان فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد.
# مطهرى كه بر طهارت روح و قدرت ايمان و قدرت بيان كم نظير بود رفت و به ملاءاعلا پيوست لكن بدخواهان بدانند كه با رفتن او شخصيت اسلامى و علمى و فلسفى اشنمى رود.
صحيفه نور جلد 6، ص 109- 110
# وى خدمت هاى ارزشمندى به اسلام و علم نمود و موجب تاءسف بسيار است كه دست خيانتكار اين درخت ثمر بخش را از حوزه هاى علمى و اسلامى گرفت و همگان را از ثمراتارجمند آن محروم نمود.
# مطهرى فرزندى عزيز براى من و پشتوانه اى محكم براى حوزه هاى دينى و علمى وخدمتگزارى سودمند براى ملت و كشور بود.
# من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهد توصيه مى كنم كه كتاب هاى اين استادعزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
صحيفه نور جلد 12، ص 56
# سالروز شهادت شهيدى مطهر است كه در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگارگذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار سرشار از عشق به مكتب بود.
# او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليلمسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم و بى قلق و اضطراب به تعليمجامعه پرداخت .
# آثار قلم و زبان او بى استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصايح او كه ازقلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشاءت مى گرفت براى عارف و عامى سودمند وفرحزاست .
صحيفه نور جلد 14،ص 208
12 ارديبهشت
روز معلم
12 ارديبهشت سالروز شهادت آية ا... استاد مطهرى اين معلم نمونه و اسوه تقوا به عنوان(روز معلم ) نامگذارى شده تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمردبزرگ و جتهد و فيلسوف بلند آوازه ، از زحمات بى شائبه و ايثارگرانه طبقه عظيممعلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان ، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم رابر عهده دارند قدردانى گردد.
# مقام معلم مقام والايى است ... مقامى است كه خداى تبارك و تعالى از آن تعظيم فرمودهاست .
صحيفه نور جلد 6، ص 140
# شغل معلمى يك شغل عمومى است براى انبياء گرفته تا اوليا تا فلاسفه و امام تاعلما فرهنگى ها كه ماها انشاءالله باشيم .
صحيفه نور جلد 6، ص 236
# در عالم هيچ موجودى به پايه انسان نمى رسد و هيچ شغلى به پايه انسان سازىنمى رسد، پس شغل بسيار بزرگ است بسيار شريف است ... .
# هر چه شغل عظيم باشد، مسؤ وليت به همان مقدار بزرگ و عظيم است .
صحيفه نور جلد 6، ص 237
# نقش معلم در جامعه نقش انبياء است . انبياء هم معلم بشر هستند.
صحيفه نور جلد 8، ص 239
# معلم امانت دارى است كه انسان امانت اوست .
صحيفه نور جلد 14،ص 27
# همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگيزه اش از مدرسه هاست و كليدش دست معلمين است .
صحيفه نور جلد 6،ص 237
# بايد معلمين توجه داشته باشند اولا به شغلشريف خودشان كه شغل انبياست و ثانيا به مسؤ وليت خودشان كه همان مسؤ وليت انبياست...شما هم همان مسؤ وليت را داريد و همان شرافت را .
صحيفه نور جلد 6،ص 237
# كانه فرهنگ سايه اى است از نبوت و فرهنگى ها سايه اى هستند از نبى . اين سايهبايد عمل كند به آن طورى كه ذى ظل عمل كرد.
صحيفه نور جلد 6، ص 237
23 ارديبهشت
لغو كاپيتولاسيون در ايران
به موجب لايحه كاپيتولاسيون اگر اتباع بيگانه در كشور ميزبان مرتكب جرمى شوند،ميزبان حق محاكمه آنها را ندارد و مجرم بايد در كشور خودش محاكمه شود.به موجب اينلايحه ، آمريكاييان مقيم ايران از چنين امتيازى برخوردار شده بودند.
امام خمينى در آبان 1343 به اين لايحه شديدا اعتراض و آن را اقرار به مستعمره بودنايران قلمداد كرد. اين اعتراض منجر به تبعيد ايشان به تركيه شد.حسنعلى منصور نخستوزير وقت كه مسبب تصويب لايحه و تبعيد امام قدس سره بود، در همينسال به دست شهيد محمد بخارايى به هلاكت رسيد.لايحه كاپيتولاسيون در 23 ارديبهشت1358 با تصويب شوراى انقلاب لغو شد.
# اگر من بودم استعفا مى كردم ،اگر من نظامى بودم استعفا مى كردم ، من اين ننگ راقبول نمى كردم ، اگر من وكيل مجلس بودم استعفا مى كردم .
صحيفه نور جلد 1، ص 106
# مجلس به پيشنهاد دولت سند بردگى ملت ايران را امضاء كرد، اقرار به مستعمرهبودن ايران نمود. سند وحشى بودن ملت مسلمان را به آمريكا داد،قلم سياه كشيد بر جميعمفاخر اسلامى و ملى ما، قلم سرخ كشيد بر تمام لاف و گزاف هاى چندين ساله سران قوم .
صحيفه نور جلد 1،ص 109
# من اعلام مى كنم كه اين راءى ننگين مجلسين ، مخالف اسلام و قرآن است و قانونيت ندارد،مخالف راءى ملت مسلمان است .وكلاى مجلسين وكيل ملت نيستند،وكلاى سرنيزه هستند، راءىآنها در برابر ملت و اسلام و قرآن هيچ ارزشى ندارد.
صحيفه نور جلد 1،ص 110
# ملت ايران را از سگ هاى آمريكايى پست تر كردند.اگر چنانچه كسى سگ آمريكايى رازير بگيرد، بازخواست از او مى كنند.اگر شاه ايران يك سگ آمريكايى را زير بگيردبازخواست مى كنند و اگر چنانچه يك آشپز آمريكايى شاه ايران را زير بگيرد، مرجعايران را زير بگيرد، بزرگتر مقام ما را زير بگيرد،هيچ كس حق تعرض ندارد.
صحيفه نور جلد 1، ص 13-12
25 ارديبهشت
لغو امتياز تنباكو
ناصرالدين شاه در يكى از سفرهاى اروپايى خود براى تاءمين هزينه سفر، امتياز كشت وفروش توتون و تنباكو در ايران را به شركت رژى انگليس واگذار كرد كه درآمدهنگفتى را براى انگليس در پى داشت . در پى اعتراضات مردمى و علما نسبت به اينقرارداد ننگين ، آيت الله ميرزا حسن شيرازى در 25 ارديبهشت 1270 حكم تحريماستعمال تنباكو را اعلام نمودند و ناصرالدين شاه مجبور شد تا قرارداد امتياز تنباكو رالغو كند.
# پيرمردى (آيت الله ميرزاى حسن شيرازى ) وقتى كه ديد ايران در معرض فشار خارجىهاست و آن قرارداد ننگين را در آن زمان بسته بودند...يك سطر نوشت و همه قواى خارج وداخل نتوانستند در مقابل اين يك سطر استقامت كنند.
# مرحوم ميرزاى بزرگ رحمه الله ...تحريم كرد تنباكو را، براى اين كه تقريبا ايرانرا در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباكو.
# ايشان يك سطر نوشت كه تنباكو حرام است ... و لغو شد آن قرارداد.
صحيفه نور جلد 13، ص 175
1 خرداد
آغاز محاصره اقتصادى ايران توسط آمريكا
شيطان بزرگ ، آمريكاى جنايتكار، كه به ايران پس از انقلاب به چشم همان ايران دورانستمشاهى مى نگريست ، در اول خرداد 1359 بهدنبال شكست هاى سياسى و تبليغاتى خويش براى رهايى گروگان ها، به (تحريماقتصادى ) توسل جست ، اما از همان آغاز، شكست چنين توطئه اى روشن بود.زيرا كه ايناقدام نمى توانست ايران را از خواسته هاى به حق خود باز دارد.امامراحل اين ترفند دشمن را به فال نيك گرفته آن را هديه اى الهى براى رسيدن بهاستقلال اقتصادى كشور دانستند.
# ما از محاصرات اقتصادى نظامى ...ابرقدرتها نمى ترسيم ، فرضا كه آنها واردبشوند در اينجا، ما قدرت در مقابلشان ايستادگى مى كنيم .
صحيفه نور جلد 12،ص 92
# ... ما را نترسانيد از اينكه به شما براى خاطر انساندوستى گرسنگى مى دهيم تابميريد، نخير، اينطور، روزى ما با خداست و ما قدرت اين را داريم كه از اين زمين خداروزيمان را بيرون بياوريم .
صحيفه نور جلد 11،ص 12
فعالتر مى شويم ، به نفع ماست ...
صحيفه نور جلد 11،ص 158
من اعتقادم اين است كه اگر ما در محاصره اقتصادى دهسال ، پانزده سال واقع بشويم ، شخصيت خودمان را پيدا مى كنيم ...وقتى اين احساس ‍پيدا شد در يك ملتى كه من خودم بايد هر چيز مى خواهم تهيه كنم ،ديگران به من نمىدهند، مغزها به راه مى افتد.
صحيفه نور جلد 14،ص 77
# اين محاصره اقتصادى را كه خيلى از آن مى ترسند من يك هديه اى مى دانم براى كشورخودمان ...مهم اين است كه ما بفهميم ديگران به ما چيزى نمى دهند.
صحيفه نور جلد 14،ص 77-78
# محاصره اقتصادى كه شما مى كنيد و يك ملت مظلوم را مى خواهيد در تنگناى محاصرهقرار بدهيد، اين با چه اصل از اصول دنيا،از قوانين دنيا منطبق است .
صحيفه نور جلد 12،ص 154
# دخالت شماها همه در كشور ما و حصر اقتصادى شماها،در آن اراده ملت ما، آن تصميم واراده ملت ما اثر نخواهد كرد و ما مهياى مرگ هستيم .
صحيفه نور جلد 12،ص 154
3 خرداد
فتح خرمشهر
با آغاز جنگ تحميلى ، شهر خرمشهر، پس از 35 روز پايدارى و مقاومت در 4 آبان 1359به اشغال دشمن بعثى درآمد.با آغاز عمليات هاى تهاجمى در سير كلى جنگ ، عمليات بيتالمقدس با هدف آزادسازى بندر خرمشهر در بامداد روز 10 ارديبهشت ماه 1361 با رمزمقدس (ياعلى بن ابى طالب )آغاز شد.اين عمليات گسترده داراى 4 مرحله بود ورزمندگان كفر ستيز اسلام موفق شدند پس از 24 روز رزم شجاعانه ، اين شهر را كه578 روز در اسارت دشمن بود، در سوم خرداد همانسال به طور كامل از لوث متجاوزان بعثى پاك نمايند.
# اين جانب با يقين به آن كه (ماالنصر الا من عندالله ) از فرزندان اسلام و قواىسلحشور مسلح كه دست قدرت حق از آستين آنان بيرون آمد و كشور بقية الله الاعظم(ارواحنالمقدمه الفدا)را از چنگ گرگان آدمخوار كه آلت هايى در دست ابرقدرتانخصوصا آمريكاى جهانخوار بيرون آورد و نداى الله اكبر را در خرمشهر عزيز طنين اندازكرد و پرچم پرافتخار لاااله الاالله را بر فراز آن شهر خرم كه با دست پليدجنايتكاران قرن به خون كشيده شده و خونين شهر نام گرفت تشكر كنم .
# آنان به يقين تقدير ناجى بشريت و برپا كنندهعدل الهى در سراسر گيتى روحى لتراب مقدمه الفدا مى باشند آنان به آرم (( ( مارميت اذ رميت و لكن الله رمى ) )) مفتخرند.
# مبارك باد و هزاران بار مبارك باد بر شما عزيزان و نور چشمان اسلام اين فتح و نصرعظيم كه با توفيق الهى و ضايعات كم غنائم بى پايان و هزاران اسير گمراه ومقتولين و آسيب ديدگان بدبخت كه با فريب و فشار صدام تكريتى اين ابرجنايتكار دهربه تباهى كشيده شده اند سرافرازانه براى اسلام و ميهن عزيز افتخار ابدى به هديهآورديد.
# مبارك باد بر فرماندهان قدرتمند كه فرماندهان چنين فداكارانى هستند كه ستارهدرخشنده پيروزى هاى آنان بر تارك تاريخ تا نفخ صور افشانى خواهد كرد.صحيفهنور جلد 16،ص 154
# كدام قدرت بزرگ است كه در دل اينها آنطور رعب و ترس مى افكند كه فوج فوج خودرا تسليم مى كنند؟در صورتى كه آنها در پناهگاه هايى كه با همه جور تجهيزات مجهزبود،زندگى مى كردند.
صحيفه نور جلد 16، ص 165

next page

fehrest page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation