بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
اعادة الاعتذار تذكير للذنب. -ك: بالذنب ?

(دگرباره عذر خواستن ياد دادن بود مر گناه را.)- س: بازگردانيدن ?

معنى اين كلمه به تازى:
اذا اذنبت ذنبا، فلا تعتذر منه الاكرة واحدة، و لا تستغفر منه الا مرة فاردة،- م: عنه، س: - ((منه)) ? فان اعادة العذر مذكرة للذنوب، مقررة للعيوب.- م: مذكرة للذنب ?
معنى اين كلمه به پارسى:
چون از گناهى يك بار عذر خواستى ديگر بار به سر آن عذر- اس: - ((بار))، م: باره ? نبايد شد ؛ چه تازه كردن عذر تازه كردن گناه باشد.- اس: باز نبايد شد ?
شعر:
عذر يك بار خواه از گنهى - كز دوبار ست نقص جاه ترا
به سر عذر باز رفتن تو - تازه كردن بود گناه ترا
- الاعجاز / 29 (...الذنب)، شرح غرر و درر: ش 1428، المناقب / 375، شرح نهج 20/340 (...بالذنب)
النصح بين الملا تقريع.

(نصيحت در ميان انجمن سرزنش باشد.) - م: فضيحت ?

معنى اين كلمه به تازى:
من نصح اخاه على ملا من الناس، فقد هتك ستره و افشى سره. - م: سواته ?
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه دوستى را نصيحت كند تنها بايد كرد، چه نصيحت در ميان مردمان فضيحت باشد.
شعر:
گر نصيحت كنى به خلوت كن - كه جز اين شيوه نصيحت نيست‏
هر نصيحت كه بر ملا باشد - آن نصيحت بجز فضيحت نيست‏- اس: در ?
- الاعجاز / 29، شرح غرر و درر: ش 9966، المناقب / 375، شرح نهج البلاغه 20/341
اذا تم العقل نقص الكلام.

(چون تمام شود خرد بكاهد سخن.) - اس: عقل ?

معنى اين كلمه به تازى:
المرء اذا تم عقله لم يتكلم الا بقدر الحاجة، و لم يحم حول الهذيان و- س ص اس م: حوم، متن موافق ((ك)) ? اللجاجة.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه را عقل تمام شد در مجامع بيهوده نگويد و زبان خويش را از سخن‏- ص: باشد ? زيانكار نگاه دارد. - س: زيان (!) ? - م: جمله اخير را به كلى تغيير داده است. ?
شعر:
هر كه را اندك است مبلغ عقل - بيهده گفتنش بود بسيار- ص هامش: مايه، م: مبلغ عمر ?
مرد را عقل چون بيفزايد - در مجامع بكاهدش گفتار
- نهج البلاغه حكمت 71، الاعجاز / 29، المناقب / 375، مجمع الامثال 4/55
الشفيع جناح الطالب.

(شفيع بال جوينده است.) - س: خواهشگر ?

معنى اين كلمه به تازى:
الطالب بواسطة الشفيع يصل الى مرامه و مطلبه ؛ كما ان الطائر بواسطة الجناح يصل الى مطعمه و مشربه. - اس: - ((الى)) ?
معنى اين كلمه به پارسى:
چون مردم را به بزرگى حاجت افتد، و او آن حاجت به زبان خويش‏- س م: مرد ? - ص: افتد و آن حاجت را ? رفع نتواند كرد، دست در دامن شفيعى زند و به عنايت آن شفيع‏- ص: + ((واسطه)) ? - م: عنايت او ? به حاجت خويش رسد، چنان كه مرغ به استظهار بال به مطعم و مشرب خويش رسد. - م: خود ?
شعر:
اى كه هستى تو طالب حاجات - بيخ نوميدى از دلت بركن‏
تا به مطلوب خود رسى ز ملوك - دست در دامن شفيعى زن‏
- نهج البلاغه حكمت 63، الاعجاز / 29، المناقب / 375.
نفاق المرء ذلة. - س م: ذله ?

(نفاق مرد خوارى باشد.)- س: اوست، م: است ?

معنى اين كلمه به تازى:
المنافق يكون ذليلا عند الخالق، حقيرا عند الخلائق.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه نفاق پيشه كند و ظاهر خويش به خلاف باطن دارد، او به‏- ص: - ((او)) ? نزديك خداى - عز و جل - ذليل باشد و به نزديك آدميان‏- م: و نزد ? حقير.
شعر:
اى كه دارى نفاق اندر دل - خار بادت خليده اندر حلق‏
هر كه سازد نفاق پيشه خويش - خوار گردد بنزد خالق و خلق‏- ص: بنزديك (!)، م: ميان ?
- الاعجاز / 29، شرح غرر و درر: ش 9988، المناقب / 375.
نعمة الجاهل كروضة فى مزبلة.

(نعمت نادان چون سبزه‏زارى است در سرگين دانى.)- م: سبزه‏اى ? - م: سرگين دان ?

معنى اين كلمه به تازى:
نعمة من لا علم لديه، و لا اثر من الفضل عليه، كروضة فى مزبلة وضعت فى غير موضعها، و وقعت فى غير موقعها.
معنى اين كلمه به پارسى:
مردم نادان سزاوار نعمت و شايسته حشمت نباشد، و اگر نعمتى يابد- ص م: مرد ? يا حشمتى به دست آرد برو نزيبد، چنان كه سبزه زار در- ص: او را، م: بروى ? - م: + ((ميان)) ? مزبله نزيبد و نيكو نيايد. - م: باشد ? - ص: نزيبد و سزاوار نباشد ?
شعر:
اى كه دارى هنر ندارى مال - مكن از روزگار خود گله‏اى
نعمت و جهل را مخواه كه هست - روضه‏اى در ميان مزبله‏اى
- شرح غرر و درر: ش 9956، ترجمه جاودان خرد / 119، المناقب / 375.
الجزع اتعب من الصبر.

(زارى كردن دشوارتر از صبر كردن است.) - س: دشوارتر است ازشكيبايى، م: - ((است)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
الجزع من الصبر اتعب، و القلق من السكون اصعب.
معنى اين كلمه به پارسى:
جزع كردن در وقوع نوايب و نزول مصايب، دشوارتر و رنجور كننده‏تر از- اس: - ((مصايب)) ? صبر و قرار و سكون و وقارست. - ص: - ((و قرار)) ?
شعر:
در حوادث به صبر كوش، كه صبر - به رضاى خداى مقرون است
تن مده در جزع، كه رنج جزع - صد ره از رنج صبر افزون است
- الاعجاز / 29، شرح غرر و درر: ش 1198، المناقب / 375.
المسؤول حر حتى يعد.

(مسؤول آزادست تا آن گاه كه وعده دهد.)- م: آنگه ?

معنى اين كلمه به تازى:
المسوول ما لم يعد كان بالخيار فى المنع و الاعطاء، و الاسراع و الابطاء،- س: الخيار ? فاذا وعد صار انجاز الوعد لازما فى ذمته، واجبا على همته.
معنى اين كلمه به پارسى: - اس: كلمه آن است كه ?
مرد مسوول تا وعده نداده است و زبان گرو نكرده است، آزاد است و- ص: - ((است)) ? زمام ايثار و عنان اختيار دردست اوست، اگر خواهد بكند و اگر خواهد نكند؛ اما چون وعده داد و زبان گرو كرد، در بند وفا كردن وعده ماند و- س: داده باشد و زبان گرو كرده ? زمام ايثار و عنان اختيار از روى مردمى از دست او بيرون شد. - ص: - ((از روى مردمى)) ? - اس: مردم او بيرون (!)، ص: شود ?
و اين كلمه را معنيى ديگر توان گفت، و آن معنى آن است كه: مرد- ص: اين فقره را ندارد ? مسوول تا وعده نداده است و زبان گرو نكرده سائل او را حر داند- اس: كرد(!) ? و آزاده خواند؛ اما چون وعده داد و زبان گرو كرد سائل در- اس: - ((خواند)) ? حريت او متوقف و در آزادگى وى متشكك‏- اس: در آزادى ? - س: - ((و در آزادى...)) ? گشت، و منتظر ماند. اگر وعده را وفا كند گويد كه: حرست و آزاده، و اگر وعده را وفا نكند گويد كه: نه حر است و نه آزاده. - م: - ((كه)) ?
شعر:
مرد مسوول چون دهد وعده - خويشتن در مقام شك فكند
هست حر گر ره وفا سپرد - نيست حر گر در خلاف زند
- نهج البلاغه، حكمت 336، الاعجاز / 29 (...ما لم يعد)، المناقب / 375.


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation