انسان يگانه موجودی است كه قانون خلقت ، قلم ترسيم چهرهء او را به دست خودش داده است كه هر طور كه میخواهد ترسيم كند ، يعنی بر خلاف اندامهای جسمانیاش كه كارش در مرحلهء رحم به پايان رسيده است و بر خلاف خصلتهای روحی و اندامهای روانی حيوانات كه آنها نيز در مرحلهء قبل از توليد پايان گرفته است ، اندامهای روانی انسان - كه از آنها به خصلتها و خويها و ملكات اخلاقی تعبير میشود - به مقياس بسيار وسيعی پس از تولد ساخته میشود . اين است كه هر موجودی ، حتی حيوان ، آن چيزی است كه او را ساختهاند ، ولی انسان آن چيزی است كه بخواهد باشد . و به همين جهت است كه هر نوع از انواع حيوانات همان طور كه اندام جسمانی همهء افرادش شبيه يكديگر است ، اندامهای روانی و خصلتهای روانی افرادش نيز شبيه يكديگر است ، تمام افراد گربه يك نوع خصلت دارند و تمام افراد سگ يك نوع ديگر و تمام افراد مورچه يك نوع ديگر ، تفاوتی اگر باشد بسيار اندك است . ولی تفاوت خصلتی و اخلاقی افراد انسان ، بینهايت است . و اين است كه انسان يگانه موجودی است كه خودش بايد "خويشتن" را انتخاب كند كه چه باشد . در آثار اسلامی رسيده است كه انسانها در قيامت بر طبق خصلتهای اكتسابی روحی ، نه اندام ظاهری جسمانی ، محشور میگردند ، يعنی انسانها از نظر اخلاق اكتسابی با هر نوع جانداری كه به او شبيهتر باشد ، به شكل او و اندام او محشور میگردند ، و تنها افرادی به شكل و صورت انسانی محشور میگردند كه اخلاق و خويهای اكتسابی و ابعاد ثانوی روح آنها متناسب با شأن و كمالات |