مقدمه ناشر (مولوى ) آيه 3: فاذا قضيتم مناسككم فاذكروا الله كذكركم ابائكم اءو اءشد ذكرا(50) . هنگامى كه مناسك خود را انجام داديد ذكر خدا كنيد چنانكه پدرانتان را ياد مى كنيد بلكه ازآنهم شديدتر. در اين آيه كريمه خداوند متعال به حاجيان دستور مى دهد كه در پاياناعمال حج با يقين و كيفيت خاصى كه متناسب با ساحت مقدس الهى است ، هستى بخش خويش راياد كنيد؛ چنانكه پدرانتان را ياد مى كنيد، بلكه شديدتر و والاتر از ذكر پدرانتان . منظور از شدت ذكر: منظور از شدت در اينجا بلندى صدا و رفع صورت نيست ، و اينكه فرمود: خدا راشديدتر ياد كنيد، نه يعنى بلندتر صدا بزنيد، و بلندتر بگوئيد يا الله ، اللهاكبر، الحمد لله ،...، و حال آنكه صدا را بلند كردن در ذكر لسانى مطلوب نيست چنانكهدر آيه شماره يك آمد و باز در سوره ، اعراف آيه 55 آمده : اءدعوا ربكم تضرعا وخفية ، انه لايحب المعتدين . پروردگار خويش را از روى لا به و درنهان بخوانيد، زيرا او تجاوزكاران را دوستندارد. يعنى بايد ذكر خدا را آرام بر لب داشت و نبايد از مرز وظيفه تعدى كرد. بنابراين ، منظور از شدت در ذكر، ذكر لفظى نيست ، زيرا كه امور لفظى رابه شدت و رخوت متصف نمى كنند، بلكه در آن امور قلت و كثرت مطرح است ، و اين شدتامرى است كيفى و مربوط به قلب ، يعنى بايد خداوند را با يقين و خلوص و از روىصفاى قلب ياد كرد. پس ، منظور از شدت در ذكر، ذكر قلبى است ، و ذكر لفظى بايد حاكى از ذكرقلب باشد و با آن همراه باشد. جالب اينجاست كه خداوند متعال در ادامه اين آيه كريمه مى فرمايد: فمن الناس من يقول ربنا اتنا فى الدنيا و ماله فى الاخرة من خلاق ، و منهم منيقول ربنا اتنا فى الدنيا حسنة وفى الاخرة حسنة وقنا عذاب النار(51) . بعضى از مردم مى گويند: خداوندا به ما در دنيا نيكى عطا كن و در آخرت بهره اىندارند. و بعضى مى گويند: پروردگارا به ما در دنيا نيكى عطا كن و در آخرت نيكى مرحمت نماو ما را از عذاب آتش نگاهدار. در اين آيات مردم به دو قسمت تقسيم شده اند: 1 - گروهى كه جز دنيا و لذائذ دنيوى چيزى نمى خواهند. 2 - گروهى كه جز آنچه خدا مى خواهد چيزى نمى خواهند. و تقسيم ديگرى كه در اين آيه شده ، تقسيم امور دنيوى و اخروى به دو قسم : سيئه وحسنه است . و مطلب ديگر نتيجه اعمال دو گروه است ، كه در مورد گروهاول فرمود: وماله فى الاخرة من خلاق . و نيست در آخرت براى او بهره اى . و در مورد گروه دوم فرمود: اءولئك لهم نصيب مما كسبوا. آنها نصيب و بهره اى از كسب خود دارند. با توجه به اين مطلب ، مشخص مى شود كه اعمال گروهاول پوچ و بى نتيجه است ، چنانكه در قرآن آمده : فحبطت اءعمالهم فلانقيم لهم يوم القيامة وزنا(52) . اعمالشان هدر و تباه شده و روز قيامت براى آنها ميزان و سنجشى بپا نمى كنيم . زيرا كه : والوزن يومئذ الحق ، فمن ثقلت موازينه فاءولئك هم المفلحون ، ومن خفت موازينهفاءولئك الذين خسروا اءنفسهم (53) . ميزان سنجش اعمال در آن روز است ، و آن روز است كه هر كساعمال وزن شده اش گران باشد رستگار است و كسانى كهاعمال وزن شده شان سبك باشد، همانهايند كه باظلم برآيات ما خويشتن رابه خسارتدادند.
|