بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فروغی از کوثر, الیاس محمدبیگى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - فروغى از كوثر
     k01 - فروغى از كوثر
     k02 - فروغى از كوثر
     k03 - فروغى از كوثر
     k04 - فروغى از كوثر
     k05 - فروغى از كوثر
     k06 - فروغى از كوثر
     k07 - فروغى از كوثر
     k08 - فروغى از كوثر
 

 

 
 
back pagefehrest pagenext page

بارگاه مطهّر حضرت معصومه(عليها السلام) چون ديگر مشاهد مشرّفه ، پشتوانه ارزشهاى اسلام و تشيّع و فرهنگ قرآن است ; و ايران در پناه اين بقعه ها ، از حوادث دوران در امان مانده است ; بقاى ايران و هويّت ايرانى نيز در پرتو اين معنويت ها امكان پذير شد و ايران در طول اعصار و قرون حادثه خيز تاريخ ، باقى ماند .
اين بقعه و بقعه هاى متبرّكه ديگر ، تجسّم آرمانهاى اسلامى و پشتوانه معيارهاى تشيّع علوى و ارزش هاى والاى انسانى است ، زيرا مشاهد منوّر آنها نه تنها زيارتگاه كه آموزشگاهى بزرگ جهت كسب معارف الهى براى

ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ نور ، آيه 36 .

[105]

مشتاقان و زائران دلباخته كوى آنها محسوب مى شود . هر زائرى كه با معرفت و شناخت مقام صاحب اين مرقد و اهداف آن به زيارت برود از صاحب قبر الهام مى گيرد و اصول و تعاليم مكتب را به ياد مى آورد .
و هر سلام او سرشار از اين آموزش ها و الهامها است ; به گونه اى كه كژى ها و كاستى هاى مادّى و معنوى خويش را هموار مى كند و از خصلت ها و اعمال و رفتارى كه خوشايند امامان و امامزادگان نيست دورى مى گزيند و در بهبود اخلاق و رفتار و روابط خويش مى كوشد تا با امامان و اولياى الهى خود ، همسانى و همسويى پيدا كند و راه آنان را بپيمايد .(1)
وجود اثر عظيم معنوى و ديگر آثار حياتبخش اين مراكز دينى جاى هيچ گونه ترديد و تأملى نيست ولى گذشته از اين ، اين بقاع نورانى را مى توان از ذخاير عظيم هنر اسلامى نيز دانست . چرا كه هنرمندان اهل ذوق با انگيزه هاى دينى و به عنوان تجليل از مقام والاى بزرگان دين ، آثار شگفت انگيزى از هنر را خلق كردند كه نظر هر بيننده هنرشناسى را به خود جلب نموده و او را به تحسين وادار مى نمايد .
و در همين راستا به حقيقت مى توان گفت : كه بارگاه فاطمه معصومه(عليها السلام)همانند ديگر اماكن متبرّكه اسلامى ، تجلّيگاه هنر اصيل اسلامى و حكايتگر پيشينه هاى درخشان هنرى جامعه دينى ملّت ايران محسوب مى شود .
به همين جهت ما در اين بخش برآنيم كه دورنمايى از آثار ارزشمند هنرى اماكن متبرّكه حضرت معصومه(عليهما السلام) و سير تحوّلات هنرى ، معمارى آن را به
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ حضرت معصومه و شهر قم ، محمّد حكيمى ، ص50 ـ 49 « با تصرّف و اضافات » .

[106]

دوست داران جلوه هاى هنر اسلامى ارائه نماييم . « امّا شنيدن كى بود مانند ديدن » بجاست هنرمند ، هنر شناس خود از نزديك اين همه آثار شگفت انگيز هنرى را به نظاره بنشيند تا لطائف و ظرافت هاى نهفته در اين گونه آثار گرانقدر را دريابد و آفرينندگان آن را تحسين نمايد .

دورنمائى از اماكن متبرّكه بارگاه فاطمى (عليها السلام)

( 1 ) گنبد حرم مطهّر

اوّلين گنبدى كه « پس از سايبان حصيرى موسى بن الخزرج » برفراز تربت پاك فاطمه معصومه(عليها السلام) بنا شد ، قبه اى برجى شكل بود كه به همّت حضرت زينب دختر امام جواد(عليه السلام) از مصالح آجر و سنگ و گچ در اواسط قرن سوّم هجرى قمرى ساخته شد .
به مرور زمان و پس از دفن جمعى از بانوان علوى در جوار فاطمه معصومه(عليها السلام) دو گنبد ديگر در كنار گنبد اوّل ساخته شد كه سوّمين آنها مدفن حضرت زينب(عليها السلام) شد .
اين سه گنبد تا سال 447هـ . ق برقرار بودند تا اين كه در همان سال « مير ابوالفضل عراقى » ( وزير طغرل كبير ) به تشويق مرحوم شيخ طوسى به جاى آن سه گنبد ، گنبد مرتفعى را به قطر داخلى تقريباً 11 و ارتفاع 14 متر ، آراسته به نقش هاى رنگ آميزى و تزيينات آجرى و كاشى بدون ايوان و حجره ها بنا

[107]

نهاد ، كه تمام قبور سادات را فرا مى گرفت .
« در سال 925هـ . ق همين گنبد به همّت « شاه بيگى بيگم » دختر شاه اسماعيل تجديد بنا شد ; با ايوان و دو مناره و صحن ( عتيق ) و سطح خارجى گنبد با كاشى هاى معرّق آراسته گرديد » .
اين گنبد در سال 1218هـ . ق . با خشت هايى زرنگار تزيين شد كه تعداد دوازده هزار خشت با پوشش طلائى در آن بكار رفت .
ارتفاع اين گنبد از سطح بام 16 متر و از سطح زمين 32 متر و محيطش از خارج 6/35 و از داخل 66/28 و قطرش 12 متر و بلندى عنق استوانه اى آن 6 متر است ; قسمت پايين آن از سطح بام تا نود سانتيمتر از آجر تراش و روى آن يك متر كاشى خشتى فيروزه اى و بالاى آن ( تمام جدار ) مزيّن به خشت هايى با پوشش طلا است .
و در گلوگاه ساق گنبد ، كتيبه اى است كه اشعارى از « فتحعلى خان صبا » در آن به خط نستعليق قالب ريزى شده است كه آن اشعار عبارتند از :
آتش موسى عيان از سينه سيناستى ----- يا كه زرّين بارگاه بضعه موساستى
بضعه موسى بن جعفر ، فاطمه كز روى قدر ----- خاك درگاهش عبير طرّه حوراستى
نوگلى رنگين ز طُرف گلشن ياسين بود ----- آيتى روشن به صدر نامه طاهاستى
پرتوى از آفتاب اصطفاى مصطفى ----- زُهره اى از آسمان عصمت زهراستى

[108]

صحن او را هست اقصى پايه عزّت چنان ----- كز شرف مسجود سقف مسجد اقصاستى
پستى از صحن حريمش را به پاطاق حرم ----- كين مكان عزّت و آن مسكن غبراستى(1)
اين بود سير تاريخى بناى گنبد بارگاه ملكوتى كريمه اهل بيت(عليهم السلام)از آغاز تاكنون كه خود يكى از شاهكارهاى معمارى ، هنرى اسلامى و از بناهاى كم نظير در بين عتبات مقدّسه است .

( 2 ) مرقد مطهّر حضرت

مرقد شريف حضرت فاطمه(عليها السلام) ( در ميان بقعه مباركه ) با بلندى 20/1 و طول و عرض 95/2 ، در 20/1 متر قرار گرفته و با كاشى هاى نفيس و زيباى زرفام ( آغاز قرن هفتم ) پوشيده شده است .
گرداگرد مرقد منوّر ، ديوارى به بلندى دو متر و طول و عرض تقريبى ( 80/4 ، در 40/4 ) قرار دارد كه در سال 950 بنا گرديد و با كاشى معرّق آراسته شد ، كه اكنون اين ديوار با ضريح مشبّك از جنس نقره پوشيده شده است .(2)
سير تاريخى مرقد پاك آن حضرت از اين قرار است :
در سال 605هـ . ق « امير مظفر احمد بن اسماعيل » بزرگ خاندان آل
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص407 .
2 ـ تربت پاكان ، مدرّسى طباطبايى ، ج1 ، ص46 و50 .

[109]

مظفر ، بزرگترين استاد كاشى ساز آن زمان « محمّد بن ابى طاهر كاشى قمى » را به كار ساخت و پرداخت كاشى هاى متنوّع مرقد واداشت . او به مدّت 8 سال به اين كار مشغول بود تا سرانجام در سال 613 كاشى هاى مرقد آماده و كارگذاشته شد .
در سال 965هـ . ق شاه تهماسب صفوى ، در چهار طرف مرقد سابق ضريحى آجرى آراسته به كاشى هاى هفت رنگ ( با نقش و نگار ) و كتيبه هاى معرّق بنا نمود و در اطراف آن منافذى باز بود تا هم مرقد ديده شود و هم زائران نذورات خود را داخل مرقد بريزند .(1)
بعد از آن به دستور شاه مذكور ضريحى از فولاد سفيد و شفّاف در جلو ضريح آجرى قرار داده شد كه طول آن 25/5 و عرض آن 73/4 و ارتفاعش 10/2 و داراى بيست درگاه مشبّك و مضلّع بود .
در سال 1230هـ . ق فتحعلى شاه همان ضريح را نقره پوش كرد ; كه اين ضريح به مرور زمان فرسوده شد و در سال 1280 ضريحى كه از نقره ضريح سابق و نقره هاى موجود در خزانه ساخته شده بود به جاى آن نصب گرديد .
اين ضريح چندين مرتبه تجديد بنا و اصلاح شد و سالهاى متمادى روى مرقد حضرت باقى بود تا اينكه در سال 1368هـ . ق . برابر سال 1348 هـ . ش . به دستور توليت آن زمان شكل ضريح را تغيير دادند و ضريح كنونى را ( با ظرايف و شاهكارهاى هنرى ويژه اى كه دارد ) به جاى آن نصب نمودند كه آن ضريح همچنان برفراز تربت نورانى حضرت برقرار است .(2)
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص416 .
2 ـ همان ، ج1 ، ص475 .

[110]


( 3 ) ايوان هاى حرم مطهّر


ايوان طلا :

ايوان طلا و دو ايوان كوچك كنار آن در شمال روضه مقدّسه واقعند كه در سال 925هـ . ق هنگام تجديد بناى گنبد و احداث صحن عتيق و گلدسته هاى آن در زمان شاه اسماعيل صفوى و با اقدام دختر او ساخته شد .(1)
اين ايوان با دهانه اى به طول و عرض 70/8×9 متر و بلندى چهارده متر ، پايين ديوار آن ( در سه طرف ) ، تا بلندى 80/1 متر آراسته به قطعات كوچك كاشى فيروزه اى هشت گوشه اى و در ميان آنها قطعات كوچكتر قهوه اى رنگ است كه حاشيه اى از كاشى با زمينه ( لاجوردى نقش و نگار ) از چهار طرف آن را احاطه كرده است و برفراز آن كتيبه اى به ثلث سفيد در زمينه اى لاجوردى ، گرداگرد ايوان ديده مى شود كه متن آن را حديث نورانى : « اَلا وَمَنْ ماتَ عَلى حُبِّ الِ مُحَمَّد ماتَ شَهيداً . . . » تشكيل مى دهد .
پس از اين كتيبه ، بدنه ايوان تا ارتفاع دو متر ديگر ، آراسته به كاشى هاى معرّق آغاز عهد صفوى است و بعد از آن كتيبه سراسرى ديگرى به چشم مى خورد و بالاى كتيبه ( مقرنس هاى ) سقف ايوان با خشت هاى « زرفام » پوشيده شده است .(2)
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص490 .
2 ـ تربت پاكان ، ج1 ، ص62 .

[111]


ايوانه هاى كنار ايوان طلا :

دو ايوان در دو طرف ايوان طلا است به بلندى بيش از ده و پهناى دو و دهانه پنج متر ، كه از بناهاى عهد صفوى مى باشند و سراسر بدنه آن ، مانند ايوان طلا به كاشى هاى معرّق همان دوره آراسته شده است .(1)

ايوان آينه :

در ، جانب شرقى رواق مطهر نيز ايوانى مرتفع به بلندى ايوان طلا و طول و عرض 9 در 87/7 متى قراردارد كه به خاطر آينه كارى آن ، به ايوان « آينه » معروف است .
پايين ديوار آن به بلندى بيش از يك متر سنگ مرمر به كار رفته كه هر بدنه اى با يك قطعه سنگ آراسته شده است و بالاى آن همه بدنه ايوان تا سقف آينه كارى است .
در كمربند ايوان كتيبه اى سراسرى از سنگ مرمر وجود دارد به پهناى حدود سى سانتيمتر ، كه به خط ثلث آيه شريفه ( الله نور السّموات والارض . . . » بر آن نقش بسته است .
ميان ايوان و رواق شرقى حرم ايوانچه اى است كه مانند ايوان اصلى تزيين شده كه بر سر در آن حديث شريف « مَنْ زارَ فاطِمَةَ بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ » به نستعليق مشكى ، خوانده مى شود . اين مجموعه هنرى شگفت انگيز از كارهاى
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ تربت پاكان ، ج1 ، ص67 .

[112]

ارزشمند هنرمند مشهور دوره قاجار ( استاد حسن معمار قمى ) مى باشد كه همزمان با بناى صحن نو ، به دستور « ميرزا على اصغر خان صدر اعظم » بنا شد .(1)

( 4 ) مناره هاى صحن عتيق

در صحن عتيق بر فراز ايوان طلا دو مأذنه استوانه اى رفيع به بلندى 40/17 ( از سطح بام ) و قطر 50/1 قراردارد .
پوشش مأذنه ها كاشى گرهى به شكل مارپيچ است كه در ميان پيچ ها نامهاى مبارك : « الله » ، « محمّد » ، « علىّ » به خط بنّايى خوانده مى شود .
در قسمت بالاى مأذنه ها ، « مقرنسى » در سه رديف پرداخته اند كه زير آن كتيبه اى به خط سفيد مشتمل بر آيه « اِنَّ اللهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ » ( در مأذنه غربى ) ; « يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ » ( بر مأذنه شرقى ) قرار دارد .
اين مأذنه ها به دستور « محمّد حسين خان شاهسون شهاب الملك » حاكم قم ، در سال 1285هـ . ق بنا شدند و قبه آنها در سال 1301هـ . ق ، طلاكارى شد .(2)

ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ تربت پاكان ، ج1 ، ص69 ـ 68 .
2 ـ همان ، ج1 ، ص68 ـ 67 .

[113]


( 5 ) مناره هاى ايوان آينه

برفراز پايه هاى دو طرف ايوان دو مأذنه است كه هر يك به بلندى 28 متر از سطح بام ، با قطر 30/3 متر ، از بلندترين بناهاى آستانه مى باشد .
اين مأذنه ها از سطح بام تا 3 متر هشت ضلعى متساوى و سپس نيم مترى مقرنس و آن گاه يك مترى استوانه اى و بعد از آن تا 5/2 متر ، دوازده گوشه برجسته و پس از همه اينها ( تا زير مأذنه چوبى ) استوانه اى است ، كه در بالا كتيبه اى با پهناى حدود يك متر ديده مى شود كه متن آن در يكى از مأذنه ها « لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ » و در ديگرى « سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ » است .
سپس مقرنسى به پهناى حدود يك متر و بالاى آن مأذنه چوبى و قبّه مأذنه ها واقع شده است . پوشش هر دو مأذنه از بالا تا پائين سر تا سر
كاشى گِرهى است كه ( در ميان آنها ) نامهاى پروردگار متعال خوانده مى شود .(1)

ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ تربت پاكان ، ج1 ، ص71 .

[114]


( 6 ) مساجد حرم مطهّر


مسجد بالا سر :

مسجد بالا سر از وسيعترين بيوتات آستانه و محل تشكيل مجالس عمومى و نماز جماعت است كه در دوران صفويه با فضايى به عرض 6 و طول 35 متر به عنوان ميهمانسراى آستانه شمرده مى شد و در عهد قاجاريه از ناحيه « تقى خان حسام الملك » پسر فتحعلى شاه ساختمان آن تجديد بنا شد و به صورت مسجدى داراى دو گنبد ساخته شد و به عنوان بزرگترين مكان از اماكن متبركه آستانه به شمار آمد .
در سال 1338هـ . ق « با ضميمه شدن زمينى كه در جهت غربى مسجد بود » فضاى آن به 14 در 48 متر افزايش يافت كه بر سه ستون قطور آجرى 3 در 2 متر استوار بود .
اين بناى مقدّس بر پا بود تا زمانى كه مسجد اعظم با آن وسعت و زيبايى خاص ساخته شد .
از آن جايى كه ديگر ، بناى قديمى مسجد بالاسر ، « بين ساختمان عظيم حرم مطهّر و مسجد اعظم نوبنياد » نماى خوبى نداشت ، متولى وقت ، « آقاى سيد ابوالفضل توليت » به تجديد بناى آن اقدام نمود ، ساختمان قديمى را از سطح زمين برداشت و به جاى آن عمارتى رفيع به عرض 14 در 48 متر

[115]

« فاقد ستون » و با خصوصيات فراوان معمارى بنا نمود كه امروز يكى از با شكوهترين اماكن متبركه حرم مطهّر محسوب مى شود .(1)
يادآورى مى شود كه در جنوب اين مسجد قبور فقهاء و استوانه هاى علم و حكمت واقع شده است : قبور علماى فرزانه اى همچون « مرحوم آية الله حاج شيخ عبدالكريم حائرى ( مؤسس حوزه علميه قم ) و مرحوم آية الله حاج سيّد محمّدتقى خوانسارى و مرحوم آية الله حاج سيد حسن صدر و آية الله حاج سيد احمد خوانسارى » و اخيراً دانشمندان و فقهاء بزرگى همچون « مرحوم علاّمه طباطبايى و آية الله العظمى گلپايگانى و آية الله العظمى اراكى و آية الله العظمى بهاءالدينى و آية الله العظمى آ ميرزا هاشم آملى » و از علماء شهيد انقلاب اسلامى همچون « استاد شهيد آية الله مطهّرى وشهيد محراب آية الله مدنى » در اين تربت پاك آرميده اند و همچون ستارگانى فروزان در كنار ماه منير فاطمى فضاى ملكوتى اين مكان مقدّس را نورباران نموده اند .

مسجد طباطبايى :

مسجد طباطبايى ، گنبدى پنجاه ستونى است كه به جاى صحن زنانه « قديم » در جنوب روضه مطهّره ساخته شده است .
اين گنبد در وسط به دهانه 17 و ارتفاع 17 متر است كه با اضافه شدن فضاى اطراف آن به 80/24 ، در 20/24 متر افزايش مى يابد و داراى رواقى است مثلث شكل كه قاعده و ساق آن 15 متر است .
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص621 .

[116]

اين گنبد را بر فراز ده پايه آجرى به قطر 2 ، در ، 2 متر و ارتفاع 30/3 متر بنا كردند و بعداً چهار نبش تمام پايه ها را تراش داده و در چهارگوشه هر يك ، ستونى استوانه اى ـ با بتن مسلّح ـ بالا آوردند سپس درون چهار ستون را برچيدند و در نتيجه آن گنبد عظيم بر فراز سى و دو ، تا چهل ستون برقرار شد .
روى ستونهاى سيمانى را با قطعاتى از مرمر ماشين تراش به عرض ده و ارتفاع پنچاه سانتيمتر زينت دادند ، به طورى كه تمام ستونها مرمرپوش گرديدند و در ساق آنها به جاى ته ستون صفحه مدرّجى از « بُرُنْز » صيقلى زيبا ، اضافه نمودند كه زيبايى آنها را دو چندان نمود .
تعداد ستونهاى اين گنبد رفيع به اضافه ستونهاى جانبى و ستون هاى رواق كنار آن به پنچاه ستون مى رسد . بانى اين گنبد مرتفع و مسجد با عظمت مرحوم « حجة الاسلام حاج آقا محمّد طباطبايى » فرزند مرحوم آية الله حاج آقا حسين قمى است كه از سال 1360هـ . ق ، تا 1370 هـ . ق بناىآن طول كشيد .(1)
در زاويه شمال غربى اين مكان مقدّس قبور شهداء بزرگى از علماء و فضلاى حوزه علميه واقع است : « قبر مرحوم شهيد آية الله ربّانى شيرازى و شهيد ربّانى املشى و شهيد محمّد منتظرى و شهيد آية الله قدّوسى و شهيد محلاّتى » كه اين خود بر صفا و معنويت اين مكان افزوده است .
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص627 ـ 626 .

[117]


مسجد اعظم :

( لمسجد اسس على التّقوى من اوّل يوم احقّ أن تقوم فيه ) .
از آثار دينى با عظمتى كه به همت والاى مرجع تقليد عالم تشيع حضرت آية الله العظمى بروجردى (قدس سره) تأسيس گرديد ، مسجد اعظم قم بود كه در كنار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) جهت رفاه حال زائرين ساخته شد . اين بناى رفيع با شرائط خاص و خصوصيات ممتازى كه دارد مسجد منحصر به فردى است كه در مجاورت آستان رفيع فاطمى بنا گرديده است .

انگيزه تأسيس مسجد :
اساسى ترين انگيزه آن فقيه فرزانه براى بناى چنين مسجد عظيمى اين بود ، كه آن بزرگوار بارگاه كريمه اهل بيت(عليهم السلام) را فاقد مسجد مناسبى مى ديد كه زائران بتوانند در آنجا از فضاى روحانى بيشترى بهره ببرند ، لذا مشاهده اين خلاء مكانى بود كه ايشان را بر چنين تصميم والايى واداشت . چنانچه خود ايشان بنا به نقل بعضى از بزرگان(1) در اين رابطه فرموده اند به اين كه :
« بنا دارم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(عليها السلام) مسجدى چون مسجد گوهرشاد در كنار حرم حضرت على بن موسى الرضا(عليه السلام) بنا نمايم » . از سوى ديگر پيش بينى آن بزرگوار اين بود كه ، حوزه مقدسه قم در دراز مدت به فضايى وسيع و مناسب جهت برگزارى دروس حوزويان در سطوح مختلف
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ حضرت آيت الله فاضل لنكرانى ( دام ظلّه ) .

[118]

بويژه دروس خارج مراجع عظام نياز دارد و چه بهتر كه اين مركز در جوار حرم مطهر و با نام مسجد باشد .
چنانچه قرار گرفتن مدفن آن عبد صالح خدا در كنار درب ورودى اين مسجد گواهى صادق ، بر اخلاص و پاكى نيت اوست ، و بحق مى توان آن را يكى از مصاديق روشن ( لمسجد اسس على التّقوى من اوّل يوم )(1) : « مسجدى كه از بدو تأسيس بر اساس تقوا و پاكى بنا شده است » ; به شمار آورد .

تاريخ تأسيس :
كلنگ بناى اين مسجد در روز يازدهم ذيقعده 1373هـ . ق . سالروز ولادت با سعادت حضرت على بن موسى الرضا (عليه السلام)برابر با بيست و يك تيرماه 1333هـ . ق . طى تشريفات خاصى به زمين زده شد .

مشكلات :
يكى از مشكلات مهم احداث مسجد در اين نقطه محدوديت مكانى زمين و ناموزون بودن آن بود . چون بطورى كه مشاهده مى شود ، مسجد از يك طرف به آستانه مقدسه و از طرف ديگر به ساحل رودخانه محدود است . و در نتيجه محوطه مسجد به شكل مثلث ناموزونى است كه ضلع غربى آن حدود 120 متر و قاعده آن حدود 15 متر مى باشد . مشكل ديگر وجود
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ توبه ، 108 .

[119]

خانه هايى بود كه در محدوده زمين مسجد قرار داشت كه خريد آنها هزينه زيادى را مى طلبيد ، اما به دستور آن بزرگوار با مشكلات زيادى همه آن خانه ها خريدارى و رضايت صاحبان آنها جلب شد . همچنين بيش از 3000 متر از كنار مسجد بالاسر از بيوتات و متعلقات آستانه مقدسه بود كه با درايت خاص ايشان در حريم مسجد قرار گرفت . سرانجام با عنايات الهى و رفع مشكلات ياد شده نقشه ساختمانى مسجد زير نظر مهندسان و معماران كارآزموده اى چون مرحوم لرزاده به طور دقيق و جامع طراحى شد و بر اساس آن ساخت مسجد آغاز گرديد و پس از شش سال كار متمادى عمده كارهاى ساختمانى آن به پايان رسيد و در نيمه اول سال 1339 هـ ش با اقامه نماز جماعت توسط حضرت آية الله العظمى بروجردى(رحمه الله) افتتاح و مورد بهره بردارى قرار گرفت .

مشخصات ساختمانى مسجد :
مجموع مساحت مسجد تقريباً 12000 متر مربع است و كليه ساختمان آن با بتون مسلح بنا گرديده و لذا اين مسجد از نظر استحكام از بناهاى كم نظير اسلامى به شمار مى آيد .
مسجد داراى چهار شبستان است كه مساحت شبستان زير گنبد 400 متر مربع و شبستانهاى جانبى آن هر كدام 900 متر مربع مى باشد و در طرف شمال مسجد نيز شبستان زير ساعت با مساحتى حدود 300 متر مربع قرار دارد . ارتفاع سقف هر يك از شبستانها با سطح آن حدوداً 10 متر مربع است .

[120]

در ضلع غربى مسجد سرويس بهداشتى و وضوخانه مسجد و يك سالن آسايشگاه براى خادمين احداث شده است . همچنين كتابخانه اى با دو سالن مطالعه و يك سالن مخزن در ضلع غربى صحن مسجد بنا گرديده كه درب ورودى آن از طرف راهرو ورودى مسجد اعظم قراردارد . اين مسجد با عظمت داراى صحن بزرگى است با درهاى ورودى متعدد ، كه وجود حوضى بسيار زيبا در فضاى ميانى آن ، نماى آن مكان مقدّس را ديدنى نموده است .

back pagefehrest pagenext page
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation