شرح :
علامه مجلسى ره گويد: عقيده محدثين اين است كه چون خدا نيكى و بدى كردار وعقيده بندگانش را مى دانست ، نيكان را از گل بهشت آفريد و بدان را ازگل جهنم تا هر كدام از آن دو دسته به لياقت و سزاوارى خود برسند بنابراين كردار ورفتار آنها سبب شد كه آن گونه خلق شوند، نه آنكه بر عكس باشد (تا جبر لازم آيد).
و از محدث استرابادى نقل مى كند كه تشبيه عالممثال به سايه از اين نظر است كه آن مرتبه از وجود نسبت بوجود خارجى چيزى نيست ولىنسبت به خود جيزى هست يا كنايه از اين است كه آنها اجسام لطيفه اى بودند.
شرح :
انكار در صورتى است كه آن حضرت را بشناسد و مقام امامت و ولايتش را بداند و باوجود آن به واسطه لجاج و عناد نپذيرد ولى نشناختن در صورتى است كه به مقام آنحضرت جاهل باشد.
شرح :
راجع به توضيح و تفسر دو هزار سال و تقدم خلقت روح بر بدن دانشمندانمطالبى گفته اند مبنى بر حدس و تخمين ، پس ارجاع علم آن به خدا ورسول و اوصيائش اولى بنظر مى رسد.
و از محدث استرابادى نقل مى كند كه تشبيه عالممثال به سايه از اين نظر است كه آن مرتبه از وجود نسبت بوجود خارجى چيزى نيست ولىنسبت به خود جيزى هست يا كنايه از اين است كه آنها اجسام لطيفه اى بودند.
|
|
|
|
|
شرح :
انكار در صورتى است كه آن حضرت را بشناسد و مقام امامت و ولايتش را بداند و باوجود آن به واسطه لجاج و عناد نپذيرد ولى نشناختن در صورتى است كه به مقام آنحضرت جاهل باشد.
|
|
* در شناسائى ائمه دوستان خود را و واگذارى كارشان به ائمه عليه السلام*بَابٌ فِي مَعْرِفَتِهِمْ أَوْلِيَاءَهُمْ وَ التَّفْوِيضِ إِلَيْهِمْ |
|
شرح :
راجع به توضيح و تفسر دو هزار سال و تقدم خلقت روح بر بدن دانشمندانمطالبى گفته اند مبنى بر حدس و تخمين ، پس ارجاع علم آن به خدا ورسول و اوصيائش اولى بنظر مى رسد.
|
|
* ابواب تاريخ : زندگى و وفات پيغمبر (ص ) *أَبْوَابُ التَّارِيخِ بَابُ مَوْلِدِ النَّبِيِّ ص وَ وَفَاتِهِ |
|