فهرست مطالب پيشگفتار مقدمه ((مطلع كلام نور)) ((تعريف و مفهوم اقتدار ملّى )) ((منابع اقتدار ملى )) ((اقتدار معنوى )) ((ابهت ملت ايران به بركت همين ايمان )) ((اتكال به خدا ذخيره تمام نشدنى و قدرت واقعى است )) ((اقتدار معنوى اسلام ، قدرت جديد و عظيم امروز دنيا)) ((صلابت به بركت ايمان به خداست )) ((رسيدن به اوج قله حيات طيبه با حفظ روحيه و ايمان به خدا)) ((آنچه كه ما داريم ، به بركت اسلام داريم )) ((عامل قدرت ، ايمان نيروهاى حزب الله است )) ((پايبندى به ارزشهاى اسلامى ، نظام را در برابر دشمنان حفظ مى كند)) ((اقتدار جهانى ملت ايران در تمسك به اسلام و قرآن است )) ((عينيت بخشيدن به عزت با گسترش روح دينى )) ((تقوا، عامل اقتدار نظام اسلامى )) ((بنيان اقتدار و عزت ، اخلاق است )) ((قرآن عامل استحكام پايه هاى نظام اسلامى )) ((دين و ايمان ، سرچشمه اقتدار)) ((فقه متين جعفرى عامل اقتدار و يكپارچگى )) ((نزديك شدن به قرآن ، نزديك شدن به عزت است )) ((اقتدار نظامى )) ((تقويت بنيه دفاعى به تقويت نيروهاى مسلح است )) ((بسيج پشتوانه زوال ناپذير دفاع )) ((بايد نيرومند بودن اين ملت ، در نيروهاى مسلحتجلىكامل پيدا كند)) ((نيروهاى مسلح ما به شجاعت اولى هستند)) ((مجموعه شما بايد براى اثبات قدرت و توان جمهورى اسلامى است )) ((نيروهاى مسلح ، نوك پيكان قدرت عظيم اين ملت است )) ((نيروهاى مسلح يكى از عناصر و اركان حقيقى نظام )) ((امروز جمهورى اسلامى اعتبار و قدرت نظامى بيشترى دارد)) ((كسب اقتدار قانونى كامل و در خدمت مردم بودن ، وظيفه نيروهاى مسلح است )) ((سپاه با حضور خود حقيقتى از حقايق اسلام را زنده كرد)) ((دقت و مراقبت در انجام وظايف ، موجب اقتدار است )) ((نيروى انتظامى مظهر اقتدار ملى )) ((نيروهاى مسلح ؛ پنجه هاى قوى ملت )) ((امروز ارتش و سپاه اين كشور را باقدرتكامل حفاظت و حراست مى كنند)) ((مظهر احساس اقتدار ملى در موضع قدرتمند ارتش است )) ((نيروى انتظامى با اقتدار حقيقى ، پاسدار امنيت فردى و اجتماعى است )) ((آن كه از موجوديت و كيفيت و پيشرفت و سازندگى دفاع مى كند، نيروهاى مسلحاست)) ((براى رسيدن به اقتدار سياسى ، وجود نيروهاى مسلح ضرورى است )) ((نيروهاى مسلح در نظام جمهورى اسلامى ايران وسيله اى است براى آمادگىملت)) ((نيروهاى مسلح از استقلال و هويت يك ملت دفاع مى كنند)) ((بزرگترين ابزار اقتدار نيروهاى مسلح وحدت است )) ((نيروى نظامى مقتدر و مسؤ وليت شناس مدافع شرف ملى است )) ((نيروهاى مسلح بايد از تمامى توان خود براى اعتلاى اين ملت استفادهكنند)) ((نيروى انتظامى بايد مظهر عزت و اقتدار و رحمت مديريت كشور باشد)) ((نيروهاى مسلح ، قوام استقلال كشورند)) ((قدرت نيروهاى مسلح موجب استحكام نظام )) ((اقتدار در مقابل هرگونه تحرك دشمن )) ((انتظار مردم ، حفظ اقتدار ملى )) ((اقتدار سياسى )) ((اقتدار سياسى چيست ؟)) ((امروز در دنيا وضعمان خوب است )) ((پيروزى انقلاب اسلامى هيمنه دو ابرقدرت را شكست )) ((هر ملتى ، اگر تسليم سلطه قدرتهاى بزرگ عالم شد، از دست رفته است)) ((ايران اسلامى در سطح منطقه و جهان ، در اوج اقتدار ملى است )) ((اقتدار سياسى بر سه پايه استوار است )) ((عزت ، حكمت و مصلحت محور اساسى سياستهاى خارجى است )) ((ملت ايران در سرتاسر آفاق سياسى عالم شناخته شده است )) ((اقتدار در عرصه ديپلماسى )) ((آثار بركت انقلاب و عزت اسلامى در ايران در اروپا)) ((ملت ايران در كمال اقتدار سياسى )) ((در مقام دفاع ، با قدرت تمام به دهان هر متجاوزى خواهيم كوبيد)) ((اقتدار اسلامى ايران ، حضور مقتدرانهدرمسائل جهانى است )) ((اقتدار در ديپلماسى و سياست خارجى )) ((انقلاب ، به قدرت يك حكومت مقتدر در دنيا اثر گذاشته است )) ((اين ملت مرعوب هيچ قدرتى نيست )) ((اين نظام مقتدر، دشمنان اسلام را بشدت به فكر فرو برده است )) ((ايران اسلامى هيچ گاه در مقابل هيچ قدرتى تسليم نخواهد شد)) ((ايران اسلامى مشتاق اقتدار جهان اسلام است )) ((هيچ قدرت مادى نمى تواند بر ملت ايران فايق بيايد)) ((جمهورى اسلامى در سطح دنيا داراى عزت و چهره پيشرونده است )) ((امروز نظام جمهورى اسلامى يكى از مقتدرترين كشورهاست )) ((بيست سال گذشته ؛ دوران درخشان تاريخ ملت ايران )) ((ديپلماسى ابزار كارآمد اقتدار سياسى است )) ((امروز جمهورى اسلامى در دنيا عزيز است )) ((شرط اقتدار سياسى ، پرهيزگارى و عدالت مسؤ ولان است )) ((اقتدار فرهنگى )) ((اقتدار فرهنگى يعنى چه ؟)) ((پاسخ هجوم فرهنگى ، تفنگ نيست )) ((تهاجم فرهنگى ، بيشترين همت دشمن )) ((تهاجم فرهنگى را نبايد انكار كرد)) ((پيش به سوى تمدن والاى اسلامى و انسانى )) ((در مقابل نيرنگهاى فرهنگى ، با عبادات فردى خودتانرامثل فولاد، محكم و آبديده كنيد)) ((چرا از ورزش در برابر تهاجم فرهنگى استفاده نمى گردد؟)) ((تمسك يافتن به فرهنگ خودى در مصاف با تهاجم فرهنگى )) ((مؤ ثرترين حربه عليه تهاجم فرهنگى ، دين است )) ((فرق تهاجم فرهنگى و تبادل فرهنگى چيست ؟)) ((مهمترين سنگر يك انسان ، ايمان و انگيزه و عشق اوست )) ((اقتدار اقتصادى )) ((اقتدار اقتصادى يعنى چه ؟)) ((نفت ؛ بزرگترين ابزار قدرت )) ((مظاهر اقتدار ملّى )) 1) ((جايگاه رهبرى و ولايت امام خمينى (ره ) در اقتدار ملى )) ((اين اقتدار و عزت ميراث امام (ره ) است )) ((امام اين قدرت را به دنيا اثبات كرد)) ((به بركت امام ، از موضع قدرت با دنيا حرف مى زنيم )) ((راهى كه امام (ره ) آموخت )) ((امام بذر مقاومت و قيام را پاشيد)) ((امام (ره ) پيشاهنگ اقتدار)) ((امام و اقتدار ملى )) ((ملت ايران با تكيه به رهبرى امام ، تمدن نوين را بر اساس اسلام بناخواهدنهاد)) ((اقتدار در گرو تداوم راه امام )) ((ملت و دولت ايران به رهبرى امام خمينى پرچم عظمت اسلام و ايران رابرافراشت)) ((امروز ملت ايران احساس توانايى و اقتدار و عزت مى كند)) ((امام (ره ) عامل توانمند حركت اقيانوس عظيم ملت ايران )) ((امام مظهر اقتدار اسلامى نظام بود)) 2) حضور مردم ((مردم مهمترين پايه جمهورى اسلامى )) ((مظهر قدرت حقيقى ، حمايت و حضور عظيم مردم در صحنه است )) ((ملت ايران خيلى ريشه دار و مقتدر است )) ((هر نظامى كه بر پايه مردم بنيانگذارى نشده باشد، ماندنى نيست )) ((همه جا مردم حضور دارند. اين ، خصوصيت انقلاب ماست )) ((ملت ما در حساسترين مسايل ، حضور خود را نشان داده است )) ((ملت ما يكپارچه از موجوديت خود دفاع كرد)) ((اگر كسى مورد حمايت مردم نباشد؛ در راءس امور قرار نمى گيرد)) ((پايدارى اقتدار ملى با حضور مردم در صحنه ميسر است )) ((آرزوها بر آمريكا در صورت حضور فعال مردم در صحنه ، نشدنى است )) ((اين ملت ، ملت مقتدر و مؤ منى است )) ((ابزارهاى اقتدار و عزت كنونى ملت ما چيست ؟)) ((حضور و اراده مردم ، اين نظام را اقتدار بخشيده است )) ((اقتدار و توانايى ما در صحنه بين المللى به پشتيبانى مردم است )) 3) انقلاب اسلامى ((انقلاب اسلامى ايران ؛ يك حقيقت غير قابل خدشه )) ((ملت ايران امروز قويترين ملتهاست )) ((آمريكا معترف به اقتدار و پايدارى ملت مسلمان ايران )) ((امروز دشمن ، مغلوب انقلاب اسلامى است )) ((امروز نظام اسلامى نظام مقتدرى است )) ((اقتدار و عزت كشور به بركت انقلاب اسلامى است )) ((دفاع از هويت و اساس انقلاب و نظام )) 4) ((شهيدان )) ((ابّهت و اقتدار معنوى ، ناشى از همين شهادتهاست )) ((شهيدان با ايثار خود، پرچم اسلام را در اين سرزمين برافراشتند)) ((قدرت جمهورى اسلامى ، ثمره خون شهيدان )) ((دشمن بارها به قوت اسلام و نظام اسلامى اعتراف كرده است )) ((عظمت كشور به بركت خون شهيدان است )) ((عزت و استقلال كشور مرهون خون شهيدان است )) ((اقتدار و امنيت به بركت خون شهيدان )) 5) وحدت ملى ((وحدت صفوف ملت رمز پيروزى انقلاب است )) ((حفظ وحدت را اصل قرار دهيم )) ((قوت و قدرت ما هنگامى بروز مى كند كه ملتى يكپارچه باشيم )) ((وحدت كلمه و تلاش براى ساختن كشور، دو نكته مهم )) ((پاسدارى از وحدت مردم فرض و واجب است )) ((اين ملت با يكپارچگى و وحدت خود توانست به هدفهايش برسد)) ((رسالت مطبوعات ، حفظ وحدت ملى كشور است )) ((ملت ايران به بركت وحدت كلمه پيروز شد)) ((عزت شما به وحدت شماست )) ((نگذاريد وحدت اين ملت بزرگ و متحد خدشه دار بشود)) تاريخ سخنرانى : 6/1/1379 ((وحدت ملى چگونه تاءمين مى شود؟)) ((وحدت ملى يكى از اساسى ترين خواسته هاى يك ملت است )) ((با وحدت ملى ، آبروى ملت را بهتر مى شود حفظ كرد)) ((من بر روى ((وحدت ملى )) تاءكيد بيشترى دارم )) ((وحدت ملى چگونه قابل تحقق است ؟)) ((وحدت كلمه آحاد ملت ، مهمترين عامل اقتدار ملى )) ((وحدت ، مظهر عزت و اقتدار مسلمانان )) 6) امنيت ملى ((امنيت مثل هوا براى انسان ، به طور مستمر لازم است )) ((يك ملت در داخل خانه خود بايد احساس امنيت كند)) ((امنيت ملى براى يك ملت ، از همه چيز واجب تر است )) ((ايمان و اعتقاد اسلامى ، حصار امن امنيت ملى است )) 8) انتخابات ((مجلس شوراى اسلامى ، نقطه اميد نظام و مظهر اقتدار و اختيار ملت است )) ((قدرت يك دولت و يك كشور، به حضور مردم است )) ((انتخابات ، مظهر توانايى و اقتدار ملى )) ((انتخابات ، مظهر اقتدار ملى است )) ((حضور مردم در انتخابات ، يكى از مهمترين مظاهر اقتدار ملى است )) ((انتخابات ، مظهر حضور مردم است )) 8) دولت جمهورى اسلامى ((دولت مظهر اقتدار ملى است )) ((اقتدار دولت همان اقتدار ملى است )) ((جهاد مظهر عزت و اقتدار و سربلندى ملت است )) ((اگر دولت اسلامى شد عزت حقيقى براى مردم به وجود مى آيد)) 9) ايستادگى و مقاومت ((ملت ايران در مقابل هرگونه توطئه اى ، آگاهانه و هوشيارانه ، مقاومت وايستادگىكند)) ((عزت به دست آمده از ايستادگى و مقاومت انقلابى ملت ما بود)) ((تنها راه ما براى دفاع از اسلام و انقلاب ، ايستادگى و مقاومت است )) ((علت ايستادگى و مقاومت ملت ايران در مقابل تهاجم دشمن )) ((اميد ملتهاى دنيا، ايستادگى و مقاومت ملت ايران است )) ((ايستادگى و مقاومت و حضور و وحدت ، شرط پيروزى )) ((احساس قدرت با اتكاى به خدا و تكيه به اراده ملت )) ((اين ملت ، بحمداللّه مى تواند روى پاى خود بايستد)) ((جوهر ايستادگى و مقاومت در يك ملت ، جوهر نفيس و گرانقدرى است )) ((استقلال ملت ايران ناشى از روح دينى و اسلام است )) ((قدرت حقيقى كشور مربوط به جوانان است )) ((چرا در مقابل سلطه گران ايستادگى و مقاومت مى كنيم ؟)) 10) استقلال ((ملت ايران ، راه استقلال در سايه حاكميت قانون الهى را برگزيده است )) ((استقلال كشور در تمسك به اسلام و عمل به اسلام است )) ((ملتى كه قوى و متحد باشد، هيچ دشمنى براى او خطرناك نيست )) ((نظام اسلامى ، نظام استقلال ملى است )) ((رفع دشمنى ، فقط با اقتدار و عزت و استقلال ايران ممكن است )) ((استقلال بيت الغزل انقلاب اسلامى بود)) عوامل مؤ ثر بر اقتدار ملى ((رهبرى نظام )) ((وحدت كلمه )) ((ايدئولوژى (اسلام و قرآن )) ((ايمان به خدا و كار براى رضاى او)) ((فرهنگ شجاعت و بسيجى )) ((بنيه دفاعى قوى )) ((سازندگى كشور)) ((ايستادگى و مقاومت )) ((تحقق شعار امت واحده )) ((دفاع از استقلال كشور)) ((تقويت پايه هاى اقتدار ملى )) ((تاءمين نيازهاى جامعه )) ((ايمان داشته به هدف و احساس مسئوليت )) ((همكارى و هماهنگى بين مسؤ ولان نظام )) ((حسن ختام : رهنمودهاى رهبرى )) پيشگفتار در نخستين لحظات آغاز سال 1380، مقام معظم رهبرى و فرماندهىكل قوا، در پيام نوروزى شان از ((اقتدار ملى )) به عنوان يك شعار اساسى ياد كردند وضمن توصيف آن ، اقتدار ملى را حافظ هويت كشور، مايه عزت و وسيله رسيدن بهآرمانهاى ملت خواندند. اندهى معظم خود، مجموعه اى از بيانات معظم له را كه تاكنون ، پيرامون ((اقتدار ملى ))،در مقاطع و مجامع گوناگون ، به مناسبت هاى مختلف ايراد فرموده اند، گردآورى كرده تابا استفاده از معانى ژرف و عميق آن براى نسل حاضر ونسل هاى آينده ، خصوصا مديران ارشد نيروهاى مسلح راهنماى ارزشمندى باشد. مقام معظم رهبرى ، به منظور تبيين ((اقتدار ملى ))، در فرازى از پيام نوروزى خود مىفرمايند: ((اقتدار ملى براى يك كشور، حفظ كننده هويت او، مايه عزت او و وسيله رسيدنبه آرمانهاست .)) ((اقتدار ملى ، فقط به معناى توانايى هاى نظامى نيست ، اقتدار ملى يك مسئله همه جانبهاست و بر دوش دستگاههاست و به عنوان يك وظيفه اصلى ، بر دوش هر سه قوه اساسىكشور نهاده شده است .)) ((اقتدار ملى به معناى اين است كه يك ملت ، در مسؤ ولان كشور جلوه هاى قدرت و توانايىو عزت خود را مشاهده كند و كارهاى با سياستهاى درست ، با برنامه ريزى صحيح ، باجديت و پشتكار و با هماهنگى و انسجام كامل پيش برود.)) سياسى ، اجتماعى ، اقتصادى ، فرهنگى و... كشور، و نظارت دائم بر عملكرد مسؤ ولان آننظام بستگى دارد. و اين همه ، به صورت يكجا در وجود نيروهاى مسلح مردمى متجلى است ،به گونه اى كه مى توان گفت پشتوانه هاى مردمى نيروهاى مسلح ، تبلور قدرت واقتدار ملى است . نيروهاى نظامى و انتظامى برخاسته از مردم و در خدمت جامعه و اهدافمتعالى آن ، به يك روايت ، جلوه هاى مشروع اقتدار ملى هستند كه ملت براى حفظ وپاسدارى از نظام ((خويش ساخته )) پشتوانه نهاد حكومت قرار داده است . دآورى بيانات فرماندهى كل قوا، پيرامون ((اقتدار ملى )) در يك جلد - كه خود بهترينتوصيف و تفسير اين عبارت است - مى تواند اقدامى فرهنگى و بنيادين در جهت استفاضهآحاد نيروهاى مسلح و در عين حال آگاه سازى ايشان از مسؤ وليت ارزشمند و خطيرى كه برعهده دارند، باشد. همچنين براى اطلاع تمامى مسؤ ولان نظام كه به نمايندگى از سوى ملت بزرگوار وانقلابى ايران اسلامى ، بخشى از مديريت كلان حكومت را در دست دارند بسيار مفيد ورهگشا قرار گيرد. ستاد كل نيروهاى مسلح اميدوار است با چاپ اين مجموعه توانسته باشد گامى در جهتآگاهى بيشتر مسؤ ولان و مردم خصوصا نسل جوان كه مى بايست از هم اكنون با رسالتخطير خود در حفظ عزت و اقتدار به دست آمده با خون هزاران شهيد انقلاب و دفاع مقدسآشنا گردند، برداشته باشد. معاونت فرهنگى و تبليغات دفاعى ستاد كل نيروهاى مسلح مقدمه ستايش بيكران مخصوص خداوندى است كه هستى را آفريد و از راه لطف ، انسان را احسنالخالقين قرار داد و مقام خليفة اللهى اش را عطا فرمود. حمد و ثنا سزاوار خالق يكتايى است كه براىتكميل فضل بى منتهاى خود، با ارسال رسل وانزال كتب ، بشر را به سوى فلاح و رستگارى رهنمون شد تا در شعاع پرتو تعليمآسمانى ، بر صراط حق راه پيمايد و به قرب الهىنايل آيد. شكر و سپاس خداى را سزد كه استمرار هدايت بشر را پس از انبياء، با نصب امامان معصوم(عليهم السلام ) ممكن ساخت تا چشمه ساز زلال حكمت و تعاليم الهى ، به بركت وجود آنبرگزيدگان ، نخشكد و جان تشنه و شيفته انسان را طراوت و نشاط بخشد. درود بى همتا بر تمامى برگزيدگان الهى از آدم تا خاتم (صلوات الله عليهم اجمعين)، و بر ائمه معصومين (عليهم السلام )، و سلاله پاك آنان و بر تمامى فقيهان و عالماندين و مراجع عظام تقليد كه چراغ پرفروغ روشنگرى دينى در زمان غيبت امام عصر ((عج ))هستند. درود بر روح بلند و ملكوتى معمار كبير انقلاب اسلامى ايران ، حضرت امام خمينى ((ره ))كه احياگر اسلام ناب محمدى ((صلى الله عليه و آله و سلم )) و تبيين كننده سيره پاكعلوى در عصر ظلمت زده كنونى بودند. درود به محضر نايب بر حق امام زمان ((عج )) و شاگرد مخلص امام خمينى ((ره ))، و ولىامر مسلمين جهان ، حضرت آيت الله العظمى خامنه اى ((مدّ ظله العالى )) كه راهبرى و هدايتكشتى انقلاب اسلامى ايران را در درياى پرتلاطم جهان كنونى مقتدرانه و حكيمانه عهدهدار مى باشند. آنچه در كتاب حاضر گرد آمده است ، گوشه اى اندك از بيانات گهر بار رهبر معظمانقلاب اسلامى است كه در باره ((اقتدار ملى )) و مؤ لفه هاى آن بيان فرموده اند. از آنجا كه سال 1380 به فرمان معظم له سال((اقتدار ملى )) و ((رفتار علوى )) نام گرفته است ، بنا بر اين تاكيد، انگيزه تدوينچنين اثرى همين امر بوده است تا هر چه بيشتر، مفهوم ، منابع و مظاهر آن از كلام رهبرفرزانه انقلاب مشخص گردد. با غور در انديشه هاى ژرف ايشان ، در مى يابيم كه مفهوم ((اقتدار ملى )) در كلام معظم لهبه معنى قدرت ، نيرو، توانايى ، شايستگى و لياقت آمده كه اين قدرت و توانايى باتمامى آنچه كه يك ملت را به هم پيوند مى دهد و متحد مى كند، گره خورده است . بتى چون وحدت مردم ، ايمان و اعتقاد اسلامى ، حضور مردم در صحنه ، امنيت ملى ، داشتننيروهاى مسلح مقتدر و توانمند، قواى سه گانه مقننه و مجريه و قضائيه كارآمد،پيشرفت كشور در زمينه هاى سياسى ، فرهنگى ، اقتصادى و اجتماعى ؛ از جمله مؤ لفههاى اقتدار ملى به حساب مى آيند. بدون شك ، دست يافتن به اقتدار ملى ، بدون توجه به مظاهر آن و تلاش در جهت تقويتآنها، امرى محال و غيرممكن است . ث مى شود، از نگاه نافذ و انديشه بلند آن رهبر فرزانه دور نمانده است . در زمانهاىمختلف و مناسبت هاى گوناگون ، در سخنرانيها و پيامهاى خويش ، شمه هايى از راههاىوصول به اقتدار ملى و عوامل تاءثير گذار بر آن را برشمرده اند كه همانها دستمايهفصل بندى اثر حاضر شده است . وان رهبر از سوى مجلس خبرگان ) تا پايان نيمهاول سال 1380 از متون و جرايد و نرم افزارهاى تدوين شده از بيانات ايشان ، استخراجو به رشته تحرير در آيد كه در چند بخش عمده ، چون ((تعريف و مفهوم اقتدار ملى ))،((منابع اقتدار ملى ))، ((مظاهر اقتدار ملى ))، ((عوامل تاءثير گذار بر اقتدار ملى ))، بهترتيب تاريخ تدوين شده است . البته ؛ هر يك از اين بخشها نيز، مؤ لفه هاى متعددى راشامل مى شود كه در ذيل هر بخش ، به آنها اشاره شده است . است اندك تفاوتى از لحاظ واژگان با جملات مقام معظم رهبرى مشاهده گردد كه توصيهمى شود هنگام بهره بردارى ، اين مهم - فقط درباره عنوان ها - مورد نظر قرار گيرد و آندست از عنوان ها كه عينا در متن نيامده و يا بخشى از آن ذكر نشده است به عنوان كلام معظمله قيد نگردد. مى ، تنها به ذكر تاريخ ، مكان ملاقات و تركيب ملاقات كنندگان با معظم له اشاره شدهاست ، كه علت اين امر، به سبب بهره بردارى از نرم افزار در اختيار گذاشته از سوى مؤسسه فرهنگى - پژوهشى انقلاب اسلامى (حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمىخامنه اى مدظله العالى ) مى باشد. چنين خدمتى ناچيز به تدوينگر محول شد تا خوشه چين باغ صفاى كلام ولايت باشم وچون غواصى ، جست وجوگر مرواريدهاى كلام رهبر مسلمين جهان در اقيانوس ژرف انديشههاى بلند آن مقتدا باشم . خدايا را به پاس اين توفيق شاكرم و از سر تواضع ، سجدهشكر بر آستان ربوبى اش بجا مى آورم . O ((مطلع كلام نور)) ((تعريف و مفهوم اقتدار ملّى )) اقتدار ملى براى يك كشور، حفظ كننده هويت او، مايه عزت او و وسيله رسيدن او بهآرمانهاست . تلاشى كه براى نابودى ملتها و به زنجير كشيدن آنها - از دورانهاىگذشته تا امروز - مى شود، هميشه در جهت نابود كردن و يا ضعيف كردن اقتدار ملى آنهابوده است و بعكس ، ملتهائى كه در راه تعالى وكمال قدم برمى دارند بايد در اقتدار ملى خودشان بكوشند. اقتدار ملى ، فقط به معنىتوانائيهاى نظامى نيست و اقتدار ملى يك مسئله همه جانبه است و بر دوش همه دستگاههاست ،و به عنوان يك وظيفه اصلى ، بر دوش هر سه قوه اساسى كشور نهاده شده است . اقتدار ملى به معناى اين است كه يك ملت ، در مسؤ ولان كشور جلوه هاى قدرت و توانائى وعزت خود را مشاهده كنند و كارها با سياستهاى درست ، با برنامه ريزى صحيح ، با جديتو پشتكار، و با هماهنگى و انسجام كامل پيش برود. ه اقتدار ملى است كه مردم مى توانند به قدر استعدادشان و با شكوفائى اين استعدادها،تلاش خودشان را مبذول كنند. هر سه قوه بايد تلاش كنند تا با جدّيت و پشتكار وتوكّل به خدا و اعتماد به مردم و همكارى با يكديگر، اقتدار ملى را تجلّى بخشند و مظهراقتدار ملى بشوند. رى براى اقتدار ملى است . حضور مردم در انتخابات رياست جمهورى و انشاءالله آراءمتراكم و بالايى كه به صندوقها خواهند ريخت ، مظهر اقتدار ملى و عظمت ملى و انشاءاللهمظهر وحدت ملى خواهد بود. اميدواريم كه ملت ما در سايه اين اقتدار و اين حركت و تلاش وكار، بتوانند هم وحدت را كه آرزوى عمومى مردم است ، هم امنيت را كه نياز اساسى ملتماست و هم بسيارى از برنامه هاى خودشان راعمل شده و تحقق يافته ببينند. ... من امسال كه سال امام على در رفتار، نه فقط در گفتار است - دو شعار اصلى را براىعملكرد دستگاههاى مختلف كشور مطرح كردم ، كه بايد آن را درمقابل چشم داشته باشند: يكى اقتدار ملى و ديگرىاشتغال مفيد و مولد؛ و حتى اولى از دومى مهمتر است . يك ملّت مثل ملّت ايران با همه وجودش با سابقه تاريخى اش ، با ريشه هاى فرهنگى اشبا امكانات جغرافيايى و اقليمى اش و با تواناييهاى فراوان بشرى ، اقتدار و عزّت وتوانايى آبروى خود را در چهره مسئولان كشور مشاهده مى كنند و قواى سه گانه مىتوانند مظهر اقتدار ملى باشند. را با شجاعت و اقتدار و اميد و بدون رودربايستى و با همكارىكامل انجام بدهند. يك ملّت اگر اقتدار ملّى داشته باشد - اقتدار در زمينه اقتصاد، سياست ،فرهنگ و سازماندهى دولتى - مشكلات مادى و معنوى اشحل خواهد شد. اگر فرضا مسئولى در بخش امنيّت كار خود را خوب انجام را مهار كند، درجامعه رونق اقتصادى بوجود بياورد و طبقات محروم را از حقوقى كه متعلق به آنهاستبرخوردار نمايد - مردم احساس اقتدار و توانايى مى كنند؛ خودشان را در آن مسئولان مشاهدهو ملاحظه مى كنند و او را مظهر خودشان بحساب مى آورند. وقتى در عرصه بين المللىمسئولانّت و سربلندى و استغنا در مجامع جهانى شركت مى كنند و حرف حقّ خودشان را باشجاعت بزبان مى آورند و در معامله و مبادله با دولتها، منافع ملى را مدّنظر مى گيرند ومصالح را ملاحظه و به نفع كشور كار مى كنند ملّت كه در جريان اين كارها قرار مىگيرد، احساس اقتدار مى كند. اقتدار ملى به دو عنصر اصلى نياز دارد: يكى اين كه همه افراد وظايف خودشان را باقاطعيّت انجام دهند؛ دوّم اينكه قواى سه گانه با هم همكارى كنند. عرصه كشور كار كنند. وظايفى بر دوش قوّه مجريّه است ؛ وظايفى هم بر دوش قوّهقضائيّه است ؛ قوّه مقنّنه هم بايد به عنوان پشتيبان و حامى اين دو قوّه قوانين لازم را -براى اجراى خوب و مشكل پيدا نكردن در راه عمل و اجرا - در اختيار اينها قرار دهد تا دچاركمبود قانون نشوند. در مجلس شوراى اسلامى قانون بايد طبق مصالح كشور، مصالح ملّتو مطابق با اسلام باشد تا قوّه مجريّه و قوّه قضائيّه بتوانند با استفاده از قانون ومجراى صحيح قانونى وظايف خودشان را انجام بدهند؛ اين مى شود اقتدار ملّى . اقتدار ملّى به كار جدّى و قاطعانه از سوى همه مسئولان بخشهاى مختلف كشور و هماهنگىدستگاههاى مختلف در راه مصالح ملّت احتياج دارد؛ همديگر را تخريب نكنند آن گونه كهدشمن مى خواهد. در اجتماع عظيم زائران حرم رضوى تاريخ سخنرانى : 1/5/1380 عملكرد مسؤ ولان در گذاردن و اجراى قانونها، در صداقت و پاكدامنى ، در تلاش و خستگىناپذيرى ، در به ميان آوردن ابتكارهاى خلاق و كارساز، در الگو قرار دادن انسانهاىبرجسته و نمونه ، در طرد كردن انسانهاى فاسد - كه اين زمينه ها هم جز با ايمانمخلصانه به خدا به طور كامل ميسر نيست - عملكرد خوبى باشد، ملت احساس اقتدار مىكند. كنند كه ملت احساس اقتدار كند. آن وقتى كه دشمنى به مرز حمله مى كند، اگر مسؤ ولانِدفاع از مرزها وظيفه خودشان را خوب به انجام رسانند، ملت احساس اقتدار مى كند. هنگامىكه سياستمداران زورگوى جهانى با انواع بازيهاى سياسى خواستند بر كشور و ملتىچيزى را تحميل كنند، بين المللى سعى مى كنند يك ملت و يك كشور را در چنبره اختاپوساقتصادىِ خودشان در بياورند و با نامهاى فريبنده و بناحق ، منابع يك ملت را جذب كنند،اگر مسؤ ولان اقتصادى كشور توانستند با تدبير و هوشيارى و با سرعتعمل متناسب ، تدابير لازم را پيش بگيرند و مانع از نفوذ يده و مركب است ؛ نه به معناىنظاميگرى است ، نه نظاميگرى نبودن آن بايد بهانه اى براى منزوى كردن كار نظامىبشود. نظاميان هم به نوبه ى خود در اقتدار ملى شريكند. در يك مجموعه نظامى ، اقتدارملى با كارايى نظامى و رشد خلقيات جوانمردانه در آنها، خود را نشان مى دهد. به معناى هماهنگى و همدل بودن است . سازمان ارتش و سپاه و نيروى انتظامى ، هر كدام دروظايف مقرر و تعريف شده خودشان ، هم خوب كار بكنند و خود را از لحاظ كيفيت بالاببرند، هم ديگران را به رسميت بشناسند و براى آنها احترام و ارزشقائل شوند و با آنها همدل باشند؛ اين مى شود مظهر اقتدار ملى . در ديدار با فرماندهان و گروهى از پرسنل ارتش به مناسبت روز ارتش جمهورىاسلامى ايران تاريخ سخنرانى : 28/1/1380 O ((منابع اقتدار ملى )) ((اقتدار معنوى )) ((ابهت ملت ايران به بركت همين ايمان )) سى و پاسدارى كنيم . امروز ابهت ملت ايران به بركت همين ايمان است . حتّى دشمنان ملتهم اين حقيقت را قبول دارند و اعتراف مى كنند كه ملت ايران ، شجاع و آزاده و نيرومند وتحميل ناپذير است . سعى كنيم روزبه روز اين ايمان را در دلهامان تقويت كنيم . علماىمحترم و روحانيون و وعاظ و گويندگان و نويسندگان دينى كه معلمان و مبشرانبشارتهاى الهى براى مردم هستند، بايستى در عمق بخشيدن به ايمان مردم تلاش كنند. همان طور كه خداى متعال در قرآن وعده فرموده ، تا وقتى ايمان عميق اسلامى با مردم همراهاست ، هيچ خطرى ملت و انقلاب را تهديد نمى كند و هيچ قدرتى نمى تواند كمترينآسيبى به جمهورى اسلامى و انقلاب شكوهمند ايران وارد آورد. در جمع اقشار مختلف مردم تاريخ سخنرانى : 14/6/1368 حديث ولايت ، جلد اول ، ص 223 ((اتكال به خدا ذخيره تمام نشدنى و قدرت واقعى است )) ن ، احساس قدرت مى كنيم . قدرت واقعى متعلق به ماست ؛ زيرا ما به خدا متكى ومتكل هستيم و مى دانيم كه اتكال به خدا، ذخيره تمام نشدنى است . ما مسؤ ولان جمهورىاسلامى ، متكى به اين ملت عظيم و نيرومند و بااخلاص و فداكار هستيم ؛ كه اين هم لطفخدا و نتيجه عنايت و فضل اوست . حديث ولايت ، ج 1، ص 279 ((اقتدار معنوى اسلام ، قدرت جديد و عظيم امروز دنيا)) به حدس مى گفتيم كه چنين وضعى پيش خواهد آمد(1) . امروز تصريح بعضى از سردمدارانهمين دستگاه سلطه استكبارى غرب ، به اين معناست . آنها چنين چيزى را اظهار كرده اند واظهار مى كنند. پس ، نتيجه مى گيريم كه اگر اقتدار سلطه ظاهرى در يك جا متمركز مىشود، يا به يك جانب و به يك صف برمى گردد، اقتدار معنوى اسلام - قدرت جديد و عظيمامروز دنيا - هم خودش را نشان مى دهد و آشكار مى كند. اين چيزى كه عرض كردم ، نه يكحدس و نه يك امر خطابى گونه است . اين ، بيان واقعيتى است كه براى ما حتمى ومحسوس است . آنچه كه ما بايد به آن توجه كنيم ، اين است كه : الشّريف ) است . قطعا اگر آن رهبر و اين ملت و آن حركت و آن اخلاص نمى بودند، اينوضعيت در عالم پيش نمى آمد. على الظاهر هيچ عامل ديگرى وجود ندارد كه در دنيايى كههمه دستگاهها و قدرتهاى استكبارى ، روى معنويت و اسلام فشار وارد مى آوردند، ناگهاندر همه جاى عالم ، اين طور اسلام سر بلند كند و قدرت و اقتدار اسلامى خودش را نشانبدهد. ديدار با اعضاى مجلس خبرگان تاريخ سخنرانى : 25/4/1369 ((صلابت به بركت ايمان به خداست )) ، چنين قدرت و صلابتى پيدا كرده ايد. اين ايمان را تقويت كنيد، اتحادتان را تقويتنماييد و به هيچ قيمتى زير بار دشمن خدا نرويد. اسلام ، عزيز و عزّتبخش است . آنكسى كه با اسلام آشنا شد، عزت متعلق به اوست . آن كسانى هم كهذليل شدند، به خاطر اين بود كه از اسلام گسستند. خودتان اسلام را حفظ كنيد، ايمانتانرا تقويت نماييد، پاس ارزشهاى اسلامى را بداريد و ملتهاى ديگر را هم وادار كنيد كهبا اسلام آشتى كنند و به سمت اسلام برگردند. در اين صورت ، دست همه قدرتهاىشيطان صفت ، از سر آنها كوتاه خواهد شد. حديث ولايت ، ج 6، ص 280 - 279 تاريخ سخنرانى : 11/12/1369 ((رسيدن به اوج قله حيات طيبه با حفظ روحيه و ايمان به خدا)) ز يكديگر كينه به دل نگيريد، انگيزه هاى كوچك شما را از هم جدا نكند، كه بحمداللّهنكرده است و نخواهد كرد؛ اگرچه دشمن اين را مى خواهد. اگر با اين روحيه ، با اين ايمان، با اين قدم صادق حركت كنيد، جمهورى اسلامى به اوج قله حيات طيبه كه خدا وعده دادهاست ، خواهد رسيد. حديث ولايت ، ج 6، ص 69 تاريخ سخنرانى : 29/11/1370 ((آنچه كه ما داريم ، به بركت اسلام داريم )) مكان نداشت بعد از آن سوابقى كه همه از گذشته هاى اين كشور - بخصوص در قرن اخير- مى دانيد، هيچ دست نيرومندى بتواند اين مردم را به حركت در بياورد. آن چيزى كه آنرهبرى بى نظير را براى ما به وجود آورد، ايمان مذهبى بود؛ يعنى شما هر اندازه كهميزان استحكام و اقتدار معنوى امام را محاسبه كنيد، به همان اندازه ديندارى و ايمان و معنويتآن بزرگوار را بايد محاسبه كنيد؛ يعنى اقتدار ايشان ، به خاطر تدين و پايبندى عميقو بى بروبرگردش به دين و به ايمان دينى و جذبه معنوى اى كه در وجود او موج مىزد، بود. نوشت جنگ تحميلى ، و سرنوشت جنگهاى فراوانى كه ما تاكنون در دنياى سياسى واقتصادى داشته ايم و همه به سمت پيروزى حق بوده است - اگرچه در بسيارى از آنها درنيمه راه قرار داريم - همه آنها مرهون ايمان اسلامى ما و اعتقادات اسلامى اين مردم است ؛ مابايد آن را حفظ كنيم . حظه دينى را بگيرد و بر آن فايق بيايد. همه ملاحظات و تصميمگيريهاى ما بايد با معيار ايمان مذهبى و تجويز دين و حكم اسلامى مقايسه گردد و حكمبشود به اين كه اين درست است ، يا درست نيست . اين ، راه پيشرفت ماست ؛ چيزى است كهاين ملت را نسبت به مسؤ ولان دلگرم خواهد كرد و پشت سر آنها نگه خواهد داشت . ديدار با اعضاى ستاد پيگيرى قطعنامه 598 تاريخ سخنرانى : 30/9/1370 ((عامل قدرت ، ايمان نيروهاى حزب الله است )) با بمب اتمى بر ديگران پيروز بشود، آمريكا و شوروى سابق و بقيه قدرتهاى خبيثدنيا بايد تا حالا صدبار جمهورى اسلامى را از بين برده بودند. چيزى كه به يك نظامقدرت مى دهد بمب اتمى نيست . قدرت نظام اسلامى كه آمريكا و شوروى سابق و بقيهقدرتهاى ريز و درشت عالم تا امروز نتوانسته اند و نخواهند توانست با او مقابله كنند،قدرت ايمان نيروهاى حزب الله است . ديدار با بسيجيان تاريخ سخنرانى : 23/4/1371 ((پايبندى به ارزشهاى اسلامى ، نظام را در برابر دشمنان حفظ مى كند)) ... اصول نظام اسلامى ايران اصول انقلاب واصول تعيين شده بوسيله امام (رض ) است و ما درصدد هم رنگ شدن با نظامهاى ديگرنيستيم بلكه تابع اسلام و انقلابيم و اين ارزشها هميشه زنده و باقى خواهد ماند. ... چه آنكه پايبندى به ارزشهاى اسلامى و انقلابى تنها چيزى است كه قدرتمندى نظاماسلامى ما را در برابر دشمنان حفظ مى كند، امروز نظام جمهورى اسلامى بايد نشان دهدكه نسبت به اصول و ارزشهاى اسلامى به شدت پايبند است و حاضر نيست از ايناصول يك گام عقب نشينى كند. ديدار با نمايندگان مجلس تاريخ سخنرانى : 19/3/1372 ((اقتدار جهانى ملت ايران در تمسك به اسلام و قرآن است )) انتظامى متعلق به اين ملت بايد پاسدار اين ارزشها باشد و در هر نقطه اى از كشور بهگونه اى ظاهر شود كه اهل فساد و رشوه و بى تقوايى از او بترسند واهل تقوا با ديدن او دلگرم و اميدوار شوند و احساس كنند كه محيط جامعه فضاى مناسبىبراى تنفس و زندگى سالم و امن است . ديدار فرماندهان و پرسنل انتظامى تاريخ سخنرانى : 22/4/1374 ((عينيت بخشيدن به عزت با گسترش روح دينى )) روح دينى در بين مردم رو به گسترش است و ملت ايران در سايه توجه به خدا، دنياىخود را آباد و عزت خويش را عينيت مى بخشد و آنچه را كه براى خود لازم بداند تاءمين مىكند. اتحاد و همبستگى ملت ايران عامل ارزشمندى است كه مى تواند گره هاى بزرگ وگوناگون را با سرانگشتى معجزه آسا باز كند و انتظار مى رود كه بافضل الهى ، روحيه وحدت طلبى و توجه به خدا روز به روز در ملت ما بيشتر شود. ديدار مسؤ ولان و كارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب تاريخ سخنرانى : 23/11/1375 ((تقوا، عامل اقتدار نظام اسلامى )) ه بركت رهبرى امام بزرگوار پيموده شد؛ بعد از وفات ايشان هم تا امروز پيموده شدهاست ؛ بعد از اين هم ان شاءاللّه تا آخر پيموده خواهد شد. به بركت تقوا، شما در تماماينها موفق خواهيد شد. آنچه كه امروز همه عوامل فعاله اين نظام مقدس را قدرت و اقتدار مىبخشد، تقواست . ان ظالم و سفاك است ، مى گويد كه هر كار مى توانى بكنى ، بكن ؛ اما نخواهى توانستما را از صحنه تاريخ بيرون ببرى و راه ما را محو و پاك كنى تا بشريت نتواند اين راهرا برود. اگر اقتدار مادى مى توانست ، اين كار را مى كرد؛ آنها هم مى كردند، اينها هم مىكردند. ... راه خدا، فتخار و راه عزت است . اگر اين راه درست پيموده بشود، راه آسايشانسانهاست . ملتها در سايه پيمودن راه خدا است كه به رفاه و امنيت و آرامش و آگاهى ومعرفت مى رسند. بدبختى مردم دنيا به خاطر پيموده نشدن راه خدا و به خاطر راه طواغيتاست . در خبرها مى گفتند بيست ميليون كودك بى پدر و مادر يا شبيه بى پدر و مادرِ آوارهبدبخت و نيز صدها ميليون گرسنه در دنيا هست . طاغوتها هستند كه انسانها را اين طوردچار چنين بدبختيهايى مى كنند. راه خدا، راه عزت و راه كرامت و راه آسايش زندگى و راهپرورش خوب نفوس طيبه است . اين ، راه خداست . جمله آن گروه هستيد، كه بايد مقدارى بر خودتان مشاق اين راه راتحميل كنيد و با قدرت بايستيد. البته خداى متعال هم كمك خواهد كرد؛ ((و من يتّق اللّهيجعل له مخرجا))؛ سختى هم ادامه پيدا نمى كند. اين راه وقتى كه با اين دقت ادامه پيداكرد، ان شاءاللّه خداى متعال هم درهاى فرج را، هم بر روى ملت ، هم بر روى همه ملتهاىمظلوم و مستضعف ، هم بر روى آن كسانى كه در اين راه مبارزه و كار مى كنند، خواهد گشود. ديدار با فرماندهان و مسؤ ولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى تاريخ سخنرانى : 26/6/1376 ((بنيان اقتدار و عزت ، اخلاق است )) ، و از لحاظ سياست ، همين اقتدار و عزتى كه امروز داريم ، چند برابر بكنيم ، اخلاقهاىمردم ما، اخلاقهاى اسلامى نباشد، در ميان ما گذشت ، صبر، حلم و خوش بينى نباشد،اساس كار از بين خواهد رفت . اساس كار، اخلاق است ؛ همه اينها مقدمه اخلاق حسنه است -بعثت لِاُتمم مكارم الاخلاق كنند. سياست هم قصد قربت لازم دارد،مسايل سياسى هم قصد قربت لازم دارد؛ آن كه درمسايل سياسى چيزى مى گويد و آن كه چيزى مى نويسد، آن كهتحليل مى كند و آن كه تصميم مى گيرد، بايستى بتواند قصد قربت كند. قصد قربتچه زمانى است ؟ آن وقتى است كه انسان مطالعه و بررسى كند؛ ببينيد رضاى خدا در اينكار هست ؟ اگر رضاى خدا را در اين كار ديديد، مى توانيد قصد قربت كنيد. پساول ، احراز رضاى خدا لازم است . ببينيد چه قدر خط روشن است و چطور بعضى توجهنمى كنند! در ديدار جمعى از علما و خطباى كشور تاريخ سخنرانى : 2/2/1377 ((قرآن عامل استحكام پايه هاى نظام اسلامى )) يشتر آشنا شويد، در معنا و مفهوم عبارات پرمغز قرآن تدبر وتاءمل كنيد و مطمئن باشيد كه با ادامه حركت رو به گسترش قرآنى در كشور، پايه هاىنظام مقدس اسلامى آنچنان مستحكم خواهد شد كه هيچ قدرتى ، نه امروز و نه در آينده ،قادر به ايجاد اندك تزلزلى در آن نخواهد شد. در مراسم افتتاحيه مسابقات بين المللى قرآن تاريخ سخنرانى : 22/8/1378 ((دين و ايمان ، سرچشمه اقتدار)) - در مسؤ ولان اثرش اين است كه اگر مشكلى پيش بيايد، آن مسؤول مى تواند در سايه آن آرامش ، تصميم درست را اتخاذ كند؛ دستپاچه و مضطرب ودلباخته در حوادث نشود؛ ((و قور عند الهزائز))؛مثل صخره اى ، بلكه مثل كوهى ، در مقابل حوادثِ دشوار و سخت مى ايستد؛ اگر خوشى وراحتى ر مقابل خود ميدانى را مشاهده كردند و توانستند قبض و بسطى صورت بدهند واحساس گشايش و آسايشى بكنند، خودشان را گم كنند؛ تصميمهاى عجولانه بگيرند؛ديگران را تحقير كنند؛ خودخواهيهاى خودشان را گسترش بدهند و به آنها ميدان بدهند.اگر ((سكينه )) باشد - يعنى آن وقار و ست ؛ انسانهايى كهمثل پر كاه با هر نسيمى به حركت در مى آيند. در واقع انسانى كه اين سكينه را دارد، دراين تشبيه ، مثل اقيانوس پُرعمقى مى شود كه هر نسيم و هر وزش بادى نمى تواند او راتوفانى كند. در فقر و غنا، در تنهايى و در كثرت ، ((سكينه )) به درد انسان مى خورد. امسال - سالى كه در اواخرش هستيم - حوادثى داشتيم كه در آن سكينه مسؤ ولان كارسازبود. كمىِ درآمدهاى اقتصادى را داشتيم ؛ مشكلات اقتصادى را داشتيم ؛ مشكلات سياسى راداشتيم ؛ مشكلات امنيتى را داشتيم . ديديد كه دشمنان در تابستانامسال در همين تهران حوادثى بوجود آوردند. درمقابل اين طور حوادث دست و پايشان را گم مى كنند؛ بخصوص اگر انسان بداند كه اينحوادث را دشمن برنامه ريزى كرده است ؛ كه بعيد هم نيست و قراينى هم دارد. دشمن ازبعد از رحلت امام يك برنامه ده ساله را طراحى كرد، تا درطول ده سال آن را به نهايت برساند. شايد قضاياى مت نفت -مسائل سياسى ، برخى از مسائل فرهنگى ، بعضى از گرفتاريهاى اقتصادى و بعضىاز گرفتاريهاى امنيتى ، به اين برنامه ريزيها بى ارتباط نباشد. اگر اين طورفرض كنيم ، شواهدى دارد. اين از سكينه مسؤ ولان - يعنى شما حضرات و دوستانى كه اينجا هستيد - اما سكينه مردم چه ؟ مردم ايمان خوب و روشن و شفافى دارند و عموم مردم نشان دادند كه در مشكلات داراى يكاقتدار حقيقيند؛ اقتدارى كه از دين و ايمان سرچشمه گرفته است ؛ ليكن وقتى گروهىمسؤ وليت اداره امور كشور و ملت را بر دوش مى گيرد، نمى توانند نسبت به اين قضيهخود را بركنار بدانند. روحى و اخلاقى عقبگرد داشته باشند، نمى شود بگوييم در جامعه هيچ كس مسؤول اين نيست . حالا اگر بنا شد كسى مسؤ ول باشد، مسؤول كيست ؟ يقينا مسؤ ولان كشور نمى توانند خودشان را بر كنار بدانند؛ هر كدام يك طورو به نحوى مسؤ وليت دارند. پس ، مسؤ وليت معنويات مردم هم بر دوش مديران كشور درطبقات مختلف - از بالا تا پايين - است . در جمع مسؤ ولان كشور تاريخ سخنرانى : 4/10/1378 ((فقه متين جعفرى عامل اقتدار و يكپارچگى )) ود. اين عزت را صفويه دادند؛ و صفويه از اردبيل طلوع كردند و خاندان عرفاى مجاهد ومبارز -- يعنى اولاد شيخ صفى الدين اردبيلى -- توانستند اين زمينه را به وجود بياورند،تا فرزندان آنها ايران را به همه عالم ، متحد، مقتدر، عزيز، سربلند و پيشرفته - دردنياى آن روز - معرفى كنند. شجاع ، همين عشاير غيور - با نام اميرالمؤ منين ، با نام حسين (ع )، با نام شهداى كربلا،با نام ائمه معصومين توانستند بروند و نام خدا، ياداهل بيت و آئين مقدس اسلام و فقه متين جعفرى را در سرتاسر اين كشور، مستقر كنند و يككشور يكپارچه ، محكم و مقتدر بوجود بياورند. اين اقتدارى بود كه از معنويت ، از دين و از تعاليماهل بيت به وجود آمد. در استان اردبيل تاريخ سخنرانى : 3/5/1379 ((نزديك شدن به قرآن ، نزديك شدن به عزت است )) عزيزان من ! ملت ايران به همان اندازه اى كه به قرآن نزديك شده است ، به عزت نزديكشده است ؛ به نجات نزديك شده است ؛ به رستگارى نزديك شده است ؛ به نصرتنزديك شده است . همه ملتهاى دنيا راه نجاتشان نزديكى به اسلام و به قرآن است . زدادوا ايمانا مع ايمانهم ))؛ ((فانزل اللّه سكينته على رسوله و على المؤ منين و الزمهمكلمة التّقوى )). علاوه بر لذت دنيوى ، رفاه مادى و قدرت علمى ، سكينه و طماءنينه مىدهد و آرامش مى بخشد؛ و اين در تاريخ تجربه شده است ؛ امروز همقابل تجربه شدن است . در ايران اسلامى ما يك قدم كوچكش را برداشته ايم ؛ آثارش هممشاهده كرديم ؛ بركاتش را هم ديديم ؛ و هرچه جلوتر برويم ، بيشتر خواهد شد. امروزعلاج امت اسلامى اين است ؛ و مقدمه و صراط مستقيمش همين قرآن كريم است . مراسم اختتاميه مسابقات بين المللى قرآن تاريخ سخنرانى : 9/8/1379 ((اقتدار نظامى )) ((تقويت بنيه دفاعى به تقويت نيروهاى مسلح است )) تقويت بنيه دفاعى ، در وهله اول به تقويت نيروهاى مسلح - اعم از سپاه و ارتش - است كهبايد از طريق بالا بردن آموزشها، سازماندهى و نظم ، تدوين تاكتيكها وانتقال تجارب جنگ و تمرينها و مانورها و نيز مجهز شدن به سلاحهاى لازم و مدرن تاءمينشود. پيام به مناسبت نهمين سالگرد جنگ تحميلى تاريخ پيام : 30/6/1368 ((بسيج پشتوانه زوال ناپذير دفاع )) پشتوانه زوال ناپذير دفاع ، عبارت است از سازماندهى عمومى بسيج و نيروهاى رزم ديدهو تكميل ارتش عظيم بيست ميليونى كه آحاد مردم ، سازمان يافته و آماده دفاع از انقلاب وميهن و نظام اسلامى خود آن را تشكيل خواهند داد. پيام به مناسبت نهمين سالگرد جنگ تحميلى تاريخ سخنرانى : 30/6/1368 ((بايد نيرومند بودن اين ملت ، در نيروهاى مسلح تجلىكامل پيدا كند)) ى و حتمى خواهد شد. بايد نيرومند بودن اين ملت ، در نيروهاى مسلح تجلىكامل پيدا كند. البته ملت ما، ملتى بسيار نيرومند و داراى قدرت تمام نشدنى براى دفاعاز خود است - در اين هيچ شكى نيست - اين قدرت و اين توانايى بايد در نيروهاى مسلحجلوه كامل خود را پيدا كند. در مراسم اعطاى نشان فتح به فرماندهان و نيروهاى نظامى ارتش و سپاه در عملياتكربلاى 5 و 7 تاريخ سخنرانى : 15/11/1368 ((نيروهاى مسلح ما به شجاعت اولى هستند)) به بهترين وجهى ايفا كنيد. ملت ما، ملت شجاعى است ؛ نيروهاى مسلح ما به شجاعت اولىهستند. ملت ما، ملت با استقامتى است ؛ نيروهاى مسلح ما به استقامت اولى هستند. نيروهاىمسلح بايد كيفيت ، استوارى ، سازماندهى مستحكم ، آموزش در حد اعلى و آمادگى روزافزونداشته باشند. در مراسم اعطاى نشان فتح به فرماندهان عمليات فتح المبين و بيت المقدس تاريخ سخنرانى : 3/3/1369 ((مجموعه شما بايد براى اثبات قدرت و توان جمهورى اسلامى است )) هر دو لازمند و هر دو داراى وظايف مشخص خودشان هستند. البته حدود وظايف هريك ، با حدودوظايف ديگرى متفاوت است . مجموعه شما بايد براى اثبات قدرت و توان جمهورىاسلامى ، بر دفاع جانانه در هر زمان و در هر كجا، آمادگى داشته باشد؛ ((ترهبون بهعدوّاللّه و عدوّكم ))(2). بط بودند و فرماندهىِ درست و حسابى در راءسشان بود، بهاحتمال زياد اين حمله انجام نمى گرفت و دشمن ملاحظه مى كرد. دشمن در آن روز به طمعافتاد؛ امّا ملت ما كارى كرده كه امريكا نمى تواند در او طمع كند. نيروهاى مسلح ما بايدكارى كنند كه هيچ دشمنى نتواند در استقلال و استحكام و يكپارچگى و تماميت ارضى ماطمع كند. همكارى دو سازمان سپاه و ارتش ، فوق العاده مهم است . در مراسم اعطاى نشان فتح به تعدادى از فرماندهان عمليات فتح المبين و بيتالمقدس تاريخ سخنرانى : 3/3/1369 ((نيروهاى مسلح ، نوك پيكان قدرت عظيم اين ملت است )) . در كنار نيروهاى نظامى ، نيروهاى انتظامى با همان شاءن و حيثيت و مكانت نيروى انتظامىانقلاب ، حضور قوى و دايمى خودشان را دارند و بايد داشته باشند. اين مجموعهنيروهاى مسلح ، نوك پيكان قدرت عظيم اين ملت است و وسيله دفاع از كيان و شرف وشخصيت كشور اسلامى ماست . سالروز آزادى خرمشهر تاريخ سخنرانى : 3/3/1369 ((نيروهاى مسلح يكى از عناصر و اركان حقيقى نظام )) امروز ديگر نيروهاى مسلح مى توانند با سربلندى خود را يكى از عناصر و اركان حقيقىنظام اسلامى بدانند و بنامند. در جمع پرسنل پايگاه هوايى شهيد بابايى اصفهان تاريخ سخنرانى : 18/7/1371 ((امروز جمهورى اسلامى اعتبار و قدرت نظامى بيشترى دارد)) جمهورى اسلامى به لحاظ اعتبار و قدرت نظامى و اقتصادى نسبت به گذشته استحكامبيشترى يافته است . لذا مجموعه نظامى ما بايد مركب از عناصرى دلسوز،فعال و سرشار از اميد و نشاط باشد تا بتواند وظايف خود را در جهت اهداف عالى نظام واقتدار كشور اسلامى به انجام برساند. مراسم صبحگاه پايگاه هوايى هشتم هوايى اصفهان تاريخ سخنرانى : 19/7/1371 ((كسب اقتدار قانونى كامل و در خدمت مردم بودن ، وظيفه نيروهاى مسلح است )) آنچه نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران بايد به طوركامل آن را رعايت كند چند چيز است : ملت ، احساس امنيت خواهند كرد و ضد امنيت و آرامش زندگى مردم ، خواهند ترسيد. بايد ايناقتدار قانونى را در حد كامل و اعلى ، براى خودتان تاءمين كنيد. چه از راه آموزش ، چه ازراه جلب آنچه كه موجب اقتدار شماست ، از لحاظ قانونى و چه از لحاظ با قدرت به كاربردن آن . دوم احساس مهربانى و خدمت نسبت به مردم . اين قدرت ، آن وقتى زيباست و مقدس است ومطلوب است كه در خدمت مردم به كار برود. و به مردم مهربانى كنيد. مراسم فارغ التحصيلى دانشگاه علوم انتظامى تاريخ سخنرانى : 26/4/1372 ((سپاه با حضور خود حقيقتى از حقايق اسلام را زنده كرد)) ((عاهدوا الله عليه ))(3) است يك حقيقتى از حقايق اسلام را زنده كرد. آنكه همين بشرمعمولى و اسير علل و اسباب عادى وقتى كه با خدا رابطه برقرار مى كند چگونه آنسلطه عظيم و اقتدار معنوى را پيدا مى كند، كه حتى برعلل و عوامل ترديدناپذير عالم مادّه هم غلبه مى يابد. ابزار جنگى در جنگ بلاشك يك عامل فوق العاده مهم است ، اماعامل تعيين كننده نيست زيرا ابزار را انسان به كار مى برد. تا انسان چه جور انسانىباشد. انسان قوى ، متكى به خود و نترس از مرگ ، يا انسان ضعيف كه مى خواهد خود رادر سايه ابزار پنهان كند. چه عاملى به انسانها آن قوت را مى بخشد... ايمان و اتكاء به خدا و البته همراه باكاردانى . قدر آن گوهر گرانقدرى را كه در وجود شماست بدانيد تمام مشكلات بزرگ دنياى اسلاممى تواند با آن امانت الهى كه در دلها و وجود شماستحل شود. ديدار با فرماندهان و مسؤ ولان سپاه تاريخ سخنرانى : 25/6/1372 ((دقت و مراقبت در انجام وظايف ، موجب اقتدار است )) دقت و مراقبت در انجام وظيفه قانونى در نيروى انتظامى موجب اقتدار اين نيرو و جلوگيرىاز هرگونه تخلف و تخطى است . ... نيروى انتظامى به عنوان خدمتگذار و امين مردم بايد از راه آموزش و جلب آنچه كه موجباقتدار او مى شود، از اقتدار كامل و قانونى برخوردار باشد تا آحاد ملت احساس امنيت كنندو اين قدرت موقعى زيبا، مقدس و مطلوب است كه در خدمت به مردم رود. خدمت به مردم يك افتخار است و اين خدمت هرچه دشوارتر باشد افتخار آن بيشتر و ثوابالهى آن والاتر است . تاريخ سخنرانى : 27/4/1372 ((نيروى انتظامى مظهر اقتدار ملى )) ... نيروى انتظامى مظهر اقتدار ملى براى از ميان بردن ناامنى و مبارزه با عناصرى استكه در امنيت جامعه اخلال ايجاد مى كنند لذا اين قدرت بايد به دست انسانهاى صالح ، امينو علاقمند به سرنوشت مردم سپرده شود تا آنها بتوانند امنيت را به درستى تاءمين كنند. در ديدار قشرهاى مختلف مردم و كاركنان ادارات و نهادها تاريخ سخنرانى : 30/4/1373 ((نيروهاى مسلح ؛ پنجه هاى قوى ملت )) ملت ما آزاد و مستقل است ؛ مى انديشد و عمل مى كند و دستور كار خود را از گفته قدرتها برنمى گزيند. نظام اسلامى بينش درست و استدلال صحيح و مصالح ملت و كشور را چراغراه خود قرار داده است . ... نظام اسلامى به خدا و اين ملت بزرگ متكى است و نيروهاى مسلح ما بازوان نيرومند وپنجه هاى قوى اين ملت پرافتخار هستند. مراسم فارغ التحصيلى دانشجويان دانشگاه افسرى تاريخ سخنرانى : 14/7/1373 ((امروز ارتش و سپاه اين كشور را با قدرتكامل حفاظت و حراست مى كنند)) نيروهاى مسلح در جمهورى اسلامى يعنى ارتش و سپاه ،مثل دو بازوى محكم ، مثل دو دوست درهم گره خورده ، دودستى كه از دو طرف ، اطراف اينملت و اين كشور را با قدرت كامل حفاظت و حراست مى كنند براى اين كه دشمن نتواند ازبيرون و درون نگاه چپ به اين ملت و اين كشور بكند. ديدار پرسنل ارتش جمهورى اسلامى ايران تاريخ سخنرانى : 30/1/1374 ((مظهر احساس اقتدار ملى در موضع قدرتمند ارتش است )) امروز ارتش از تمام شانزده سال عمر انقلاب قوى تر، منظم تر، متدين تر و انقلابىتر است . ارتش ما امروز آنچنان در موضع قدرت و اعتماد به نفس است كه ملت احساساقتدار ملى مى كند و از تبليغات شوم دشمن هراس و واهمه اى ندارد. در ديدار پرسنل ارتش جمهورى اسلامى ايران تاريخ سخنرانى : 31/1/1374 ((نيروى انتظامى با اقتدار حقيقى ، پاسدار امنيت فردى و اجتماعى است )) نيروى انتظامى بايد از اقتدار حقيقى برخوردار باشد تا آحاد ملت احساس كنند كهپاسدار امنيت فردى و اجتماعى آنها مجموعه اى مقتدر است و قدرت دفاع از آنان در برابردشمنان و عوامل مخل امنيت جامعه را دارد. نيرو بايد به عنوان معيار و ميزان حاكم باشد. بزرگترين وظيفه نيروى انتظامى ، حفظارزشهاست و اين نيرو بايد با اقتدار، عزت و رحمت خود، فضا را ايجاد كند كه آحاد جامعه، تقوا، پرهيزكارى ، معنويت ، دورى از فساد، دشمنى با هرگونه كجروى و انحراف رادر آن مشاهده كنند. ديدار فرماندهان و پرسنل انتظامى تاريخ سخنرانى : 22/4/1374 ((آن كه از موجوديت و كيفيت و پيشرفت و سازندگى دفاع مى كند، نيروهاى مسلح است)) اگر كشورى نتواند اقتدار خود را در عرصه سازندگى نيروهاى مسلح نشان بدهد، ديگرسازندگى ها او زير سوال خواهد رفت و مورد ترديد قرار خواهد گرفت . زيرا آن كه ازموجوديت و كيفيت و پيشرفت و سازندگى دفاع مى كند، نيروهاى مسلح است . ديدار نيروهاى عمل كننده مانور بزرگ ولايت نيروى زمينى ارتش تاريخ سخنرانى : 3/3/1375 ((براى رسيدن به اقتدار سياسى ، وجود نيروهاى مسلح ضرورى است )) استقلال فرهنگى جز با استقلال اقتصادى و استقلال اقتصادى بااستقلال و اقتدار كامل سياسى به دست نمى آيد و براى دستيابى بهاستقلال سياسى نيز وجود نيروهاى مسلح مقتدر امرى كاملا ضرورى است . د جوهره اقتدار انسانى خود را بروز دادند و اين جوهره انسانى كه در عزم و اراده انسانهاتجلى پيدا مى كند، هر جا با آگاهى و دانش كار تواءم شود، كارآيى تحسين برانگيزخود را نشان مى دهد و اين همان عاملى است كه نيروهاى مسلح ايران را به نيروهاى توليدكننده و خطرپذير و انجام دهنده كارهايى كه عظمت روح تعهدپذيرى يك مجموعه را نشانمى دهد، تبديل كرده است . در اجتماع پرشكوه مردم دزفول تاريخ سخنرانى : 23/12/1375 ((نيروهاى مسلح در نظام جمهورى اسلامى ايران وسيله اى است براى آمادگى ملت)) ه از همه امكانات خود و با همه وجود خود در پى سعادت انسان و رفاه بشريت و وحدتانسانها و برادرى مسلمانان است . نيروهاى مسلح هم وسيله اى است براى مقابله با اقداماتكسانى كه با آن هدفهاى بزرگ با آن آرزوهاى عظيم مقابله مى كنند و در راه آناختلال به وجود مى آورند. نيروهاى مسلح در نظام جمهورى اسلامى ايران وسيله اى است براى آمادگى ملت ايرانبراى انجام وظايفش در خدمت انسانيت . بازديد از منطقه يكم نيروى دريايى بندرعباس تاريخ سخنرانى : 29/11/1376 ((نيروهاى مسلح از استقلال و هويت يك ملت دفاع مى كنند)) عالى آن ملت حضور دارند آن ملت احساس پشتگرمى مى كند. مسؤ ولين آن كشور احساس مىكنند كه مى توانند در مقابل زورگويى ، تجاوز و زياده طلبى قدرت هاى بيگانهبگويند ((نه )). اگر نيروهاى مسلح آمادگى نداشته باشند، دست و پاى عناصر سياسىو مسؤ ولين كشور مى لرزد، چون دشمن با تعارف برخورد نمى كند.
|