بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تسنیم تفسیر قرآن کریم ، جلد 5, آیت الله عبدالله جوادى آملى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     FOOTNT06 -
     TASNIM01 -
     TASNIM02 -
     TASNIM03 -
     TASNIM04 -
     TASNIM05 -
     TASNIM06 -
     TASNIM07 -
     TASNIM08 -
     TASNIM09 -
     TASNIM10 -
     TASNIM11 -
     TASNIM12 -
     TASNIM13 -
     TASNIM14 -
     TASNIM15 -
     TASNIM16 -
     TASNIM17 -
     TASNIM18 -
     TASNIM19 -
     TASNIM20 -
     TASNIM21 -
     TASNIM22 -
     TASNIM23 -
     TASNIM24 -
     TASNIM25 -
     TASNIM26 -
 

 

 
 

next page back page

601- سوره فصّلت ، آيه 22.
602- سوره فصّلت ، آيه 33.
603- سوره نساء، آيه 108.
604- نهج البلاغه ، حكمت 324.
605- بحار، ج 33، ص 448.
606-همان ، ج 4، ص 96.
607- سوره نور، آيه 61.
608- سوره فصّلت ، آيه 23.
609- سوره فصّلت ، آيه 23.
610- سوره رعد، آيه 9.
611- بحار، ج 4، ص 153.
612- تفسير برهان ، ج 1، ص 117.
613- تفسير تبيان ، ج 1، ص 315.
614- تفسير تبيان ، ج 1، ص 315.
615- ر.ك : روح المعانى ، ص 476.
616- التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، اء م م .
617- الجامع الا حكام القرآن ، ج 1، ص 416-424؛ تفسير تبيان ، ج 1، ص 318.
618- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 476.
619- سوره انعام ، آيه 38.
620- سوره آل عمران ، آيه 167.
621- مُنى جمع مُنية نيز به همين معناست .
622- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 476.
623- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 144.
624- سوره بقره ، آيه 80.
625- سوره بقره ، آيه 111.
626- سوره نساء، آيه 123.
627- ر.ك : روح المعانى ، ج 1، ص 477.
628- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 145.
629- الدّر المنثور، ج 1، ص 201.
630- سوره اعراف ، آيه 157.
631- بعيد نيست كه تعليق حكم مذكور در آيه (روى آوردن به خُرافات و آرزوهاى بى اساس ، بدون تقيق ) بر وصف اءمّى بودن ، مشعر به عليّت باشد؛ يعنى غالباً آنچه سبب خُرافه پرستى و آرزوهاى پوچ است بى سادى و ضعف فرهنگى است . طبعاً اگر جامعه اى بخواهد از خرافات فاصله گيرد بايد بى سوادى را ريشه كن كرده ، اسباب رشد و تعالى فرهنگ عمومى مردم را فراهم سازد.
632- سوره آل عمران ، آيه 2.
633- سوره آل عمران ، آيه 75.
634- سوره جمعه ، آيه 2.
635- البحر المحيط، ج 1، ص 275.
636- جامع البيان ، ج 1، ص 296.
637- جامع البيان ، ج 1، ص 296.
638- جامع البيان ، ج 1، ص 296.
639- تفسير تبيان ، ج 1، ص 318.
640- تفسير تبيان ، ج 1، ص 318.
641- تفسير كبير، ج 1.
642- سوره جمعه ، آيه 5.
643- سوره شورى ، آيه 14.
644- سوره نجم ، آيه 28.
645- سوره نساء، آيه 119.
646- سوره نساء، آيه 119.
647- سوره نجم ، آيه 28.
648- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 145.
649- سوره انبياء، آيه 7.
650- سوره حجرات ، آيه 6.
651- سوره مائده ، آيه 18.
652- سوره بقره ، آيه 80.
653- سوره بقره ، آيه 111.
654- سوره نساء، آيه 123.
655- سوره حجّ، آيه 3.
656- سوره حجّ، آيات 8-9.
657- سوره انعام ، آيه 144.
658- سوره طه ، آيه 61.
659- مفاتيح الجنان ، دعاى كميل .
660- كشف الا سرار، ج 1، ص 245.
661- سوره اسراء، آيه 62.
662- المصانعة : الرشوة والمداهنة والمداراة .
663- يتكالبون : يتواثبون .
664- تفسير صافى ، ج 1، ص 131-132.
665- سوره آل عمران ، آيه 60.
666- سوره نساء، آيه 82.
667- بحار، ج 49، ص 127.
668- الصُهة : الشُقرة فى شعر الراءس (مجمع البحرين ، ج 1، ص ه ب ).
669- تفسير برهان ، ج 1، ص 118-119.
670- نورالثقلين ، ج 1، ص 93.
671- الدّرالمنثور، ج 1، ص 202.
672- بحار، ج 8، ص 295.
673- بحار، ج 32، ص 255.
674- همان ، ج 79،ص 202.
675- التحقيق فى كلمات القرآن الكريم ، ج 10-11، ل م س ، م س ح و م س ‍ س .
676- سوره بقره ، آيات 184؛ سوره آل عمران ، آيه 24.
677- سوره اعراف ، آيه 172.
678- برخلاف نَعَمْ كه ما قبل خود را تقرير و تثبيت مى كند و اگر ذرّيه آدم در موطن اخذ ميثاق به جاى (بلى ) نَعَمْ مى گفتند، نفى موجود در (اءلست بربّكم ) تقرير مى شد و لازم آن ، همانا نفى ربوبيت خداوند و سلب عبوديت خود بود. 679- جامع البيان ، ج 1، ص 304.
680- سوره تكوير، آيه 14.
681- سوره غافر، آيه 40.
682- ر.ك : الميزان ، ج 1، ص 215.
683- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 1471؛ روح المعانى ، ج 1، ص 482.
684- مقصود از نار در (لن تمسّنا النار) هنگامى كه با قرينه همراه نباشد همان نار قيامت ، يعنى جهنم است .
685- سوره بقره ، آيه 75.
686- جامع البيان ، ج 1، ص 303؛ الجامع الا حكام القرآن ، ج 2، ص 11.
687- سوره بقره ، آيه 62.
688- سوره يوسف ، آيه 20.
689- برخى برآنند كه استفاده اندك بودن زمان مسّ و تعذيب ، از كلمه (اءياماً) است ، نه از كلمه (معدودةً)؛ گرچه عنوان (معدودة ) مؤ كّد قِلّت است . غرض آن كه اگر قيد (معدودة ) نمى بود، باز قلّت مدت عذاب از آيه مزبور استفاده مى شد؛ زيرا اگر كم باشد از آن به ايام ياد مى شود و اگر زياد باشد از آن به ماه و سال و قَرْن تعبير مى شود، ليكن اثبات اين احتمال يا قول دشوار است ؛ چون از ماه و بيش از ماه ، يعنى چهل روز هَم به ايام ياد شده است ؛ چنان كه ماه مبارك رمضان و نيز از مدت چهل شبانه روز مواعده حضرت كليم خدا به ايام ياد شده است (روح المعانى ، ج 1، ص 479-480).
690- سوره آل عمران ، آيه 24.
691- جامع البيان ، ج 1، ص 303.
692- الجامع الا حكام القرآن ، ج 1، جزء 2، ص 12. 693- سوره بقره ، آيات 183-184.
694- سوره يونس ، آيه 102.
695- سوره حاقّه ، آيه 24.
696- بحار، ج 75، ص 91.
697- بحار، ج 77، ص 79.
698- همان ، ج 2، ص 364؛ نهج البلاغه ، حكمت 477.
699- سوره مدّثّر، آيه 31.
700- سوره توبه ، آيه 111.
701- سوره مائده ، آيه 1.
702- سوره نحل ، آيه 91.
703- سوره بقره ، آيه 27.
704- سوره بقره ، آيه 40.
705- سوره توبه ، آيه 4.
706- سوره توبه ، آيه 7.
707- روح المعانى ، ج 1، ص 481.
708- سوره نساء، آيه 93.
709- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 147.
710- سوره طور، آيه 21.
711- سوره مدّثّر، آيه 39.
712- سوره مطّففين ، آيه 14، بحار، ج 70، ص 57.
713- سوره كهف ، آيه 29. مقصود از عالم در اين گونه موارد معناى ثبوتى آن است ، نه حدوثى ؛ يعنى لفظ مزبور، صفت مشبهه است ، نه اسم فاعل .
714- ر.ك : ص 65.
715- سوره انعام ، آيه 159.
716- سوره مريم ، آيه 62.
717- تفسير ابن عربى ، ج 1، هامش ص 153.
718- سوره انسان ، آيه 13.
719- تفسير كبير، ج 3-4، ص 144-162.
720- سوره نساء، آيات 48 و 116.
721- سوره زُمَر، آيه 53.
722- تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 154، با اندك تغيير.
723- نهج البلاغه ، نامه 27.
724- سوره حجرات ، آيه 13.
725- سوره نحل ، آيه 97.
726- بحار، ج 78، ص 251.
727- بحار، ج 76، ص 350.
728- سوره مائده ، آيه 18.
729- سوره آل عمران ، آيه 75.
730- سوره بقره ، آيه 111.
731- سوره يونس ، آيه 59.
732- بحار، ج 5، ص 72.
733- مصباح الفقيه ، ج 7، ص 266.
734- تفسير برهان ، ج 1، ص 120.
735- تفسير برهان ، ج 1، ص 120.
736- باحر، ج 24، ص 44.
737- نورالثقلين ، ج 1، ص 94.
738- ميزان الحكمة ، ج 2، ص 175، ح 2932.
739- ميزان الحكمه ، ج 2، ص 175، ح 2933.
740- بحار، ج 65، ص 162.
741- كافى ، ج 2، ص 85.
742- سوره انعام ، آيه 28.
743- روح المعانى ، ج 1، ص 486.
744- ر.ك : همان ، ص 488.
745- سوره مائده ، آيه 12.
746- سوره نساء، آيه 1.
747- سوره لقمان ، آيات 13-14.
748- سوره اسراء، آيه 23.
749- سوره بلد، آيه 15.
750- شرايع الا سلام ، ج 1-2 ق 2، ص 169.
751- سوره نحل ، آيه 90.
752- بحار، ج 2، ص 153.
753- سوره بقره ، آيه 188.
754- سوره نساء، آيه 10.
755- سوره ق ، آيه 18.
756- ابوحاتم متوفاى 327 هجرى قمرى از مفسّران عامه و تقريباً معاصر ابن جرير طبرى (310 ه) بوده است .
757- ر.ك : تفسير ابن كثير، ج 1، ص 124.
758-سوره توبه ، آيه 29.
759- كافى ، ج 5، ص 10.
760- سوره بقره ، آيه 63.
761- سوره بقره ، آيه 84.
762- سوره نساء، آيه 36.
763- روح المعانى ، ج 1، ص 489.
764- غرائب القرآن ، ج 1، ص 326.
765- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 148.
766- روح المعانى ، ج 1، ص 489.
767- سوره يوسف ، آيه 106.
768-سوره يس ، آيه 60.
769- سوره لقمان ، آيه 14.
770- سوره نساء، آيه 1.
771- سوره نساء، آيه 1.
772- سوره لقمان ، آيه 15.
773- به تعبير علامه طباطبايى (رضوان اللّه تعالى عليه ) حفظ خطبه هاى آن حضرت مشكل است ؛ زيرا نظير سخنرانى عادى نيست كه جملاتش به هم پيوسته باشد، بلكه هر جمله آن قانونى عام و اصلى كلى است . برخى از اين كلمات كوتاه در پايان كتاب من لايحضره الفقيه آمده است .
774- بحار، ج 73، ص 274.
775- من لايحضره الفقيه ، ج 2، ص 621، ح 3214.
776- سوره لقمان ، آيه 15.
777- سوره مريم ، آيه 32.
778- سوره مريم ، آيه 14.
779- سوره اسراء، آيه 23-24.
780- رسول معظّم صلى الله عليه و آله نيز در برابر مؤ منان ماءمور به اجراى خفض جناح است : (واخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤ منين ) (سوره شعراء، آيه 215). آن حضرت مى تواند تا اوج (دنى فتدلّى # فكان قاب قوسين اءو اءدنى ) (سوره نجم ، آيات 8 و 9) صعود كند، ولى اگر همواره در معراج باشد، مؤ منان عادى بى پناه و بى سرپرست خواهند شد. انس انسان كامل با خدا بيش از انس ‍ وى با بندگان خداست و ممكن است به سبب اين اشتياق وافر، سير در اسماى الهى بر سير در بين بندگان خدا، در صحابت نام و ياد حق غلبه كند. اين گونه از دستورها براى تعديل آن اشتياق و تنظيم سير و تنضيد سفر سهم مؤ ثرى دارد، ولى بايد عنايت كرد كه هيچ كدام از اين مطالبْ مستفادِ از لفظ خفض جناح و پيام مفهومى آن نيست .
781- سوره الرحمن ، آيه 60.
782- غرائب القرآن ، ج 1، ص 323، با تلخيص و توضيح .
783- سوره انعام ، آيه 151.
784- اسب تازى را عرب گويد تعال . مثنوى معنوى .
785- بحار، ج 16، ص 95.
786- سوره نساء، آيه 19.
787- سوره نساء، آيه 11.
788- سوره انفال ، آيه 28.
789- سوره كهف ، آيه 46.
790- سوره تغابن ، آيه 14.
791- سوره آل عمران ، آيه 14.
792- سوره تغابن ، آيه 14.
793- سوره منافقون ، آيه 9.
794- سوره اسراء، آيه 24.
795- سوره نور، آيه 58.
796- سوره اسراء، آيه 24.
797- سوره نوح ، آيه 28.
798- سوره ابراهيم ، آيه 41.
799- سوره نساء، آيه 125.
800- سوره مجادله ، آيه 22.
801- سوره توبه ، آيه 24.
802- سوره بقره ، آيه 228.
803- نهج البلاغه ، حكمت 399.
804- سوره نحل ، آيه 125.
805- سوره مؤ منون ، آيه 96.
806- كافى ، ج 2، ص 362.
807- سورءه قلم ، آيه 4.
808- بحار، ج 16، ص 210.
809- سوره نحل ، آيه 125.
810- سوره اسراء، آيه 23.
811- سوره انعام ، آيه 108.
812- سوره طه ، آيه 44.
813- سوره آل عمران ، آيه 159.
814- درباره رعايت قول حسن سه نظر رسمى وجود دارد كه فخررازى به آن پرداخته است : يكى تخصيص مخاطب است ؛ يعنى فقط با مؤ منان قول حسن را رعايت كنيد، نه كافران . ديگرى تخصيص ‍ خطاب است ؛ يعنى در گفتار عادى و دعوت بخ خير و امر به معروف و نهى از منكر، وگرنه در سبّ و لعن حكم چنين نيست . نظر سوم آن است كه هيچ گونه تخصيصى راه ندارد؛ نه در مخاطب و نه در خطاب ؛ زيرا موساى كليم عليه السلام و هارون عليه السلام با كافرى چون فرعون قول لَيّن داشتند: (فقولا له قولاً ليّناً) (سوره طه ، آيه 44) و رسول گرامى صلى الله عليه و آله ماءمور بود با كافران از راه حكمت و موعظه و جدال احسن سخن بگويد (سوره نحل ، آيه 125) و مؤ منان صالح هنگام برخورد بالغو، كريمانه مى گذرند: (وإ ذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً) (سوره فرقان ، آيه 72) و رسول گرامى ماءمور به اعراض از نادانان شد: (واءعرض عن الجاهلين ) (سوره اعراف ، آيه 199، تفسير كبير، ج 3-4، ص 168، جزء اوّل ). البته در زواياى كلام فخر رازى مطالب قابل نقد وجود دارد و تفصيل اين بحث بر عهده مباحث آينده است . إ ن شاءاللّه .
815- سوره بقره ، آيه 159.
816- سوره بقره ، آيه 161.
817-سوره نور، آيه 28.
818- سوره نور، آيه 28.
819- سوره شمس ، آيه 8.
820- سوره انعام ، آيه 108.
821- سوره طه ، آيه 44.
822- سوره فصّلت ، آيه 38.
823- سوره آل عمران ، آيه 159.
824- تفسير برهان ، ج 1، ص 121.
825- تفسير برهان ، ج 1، ص 121.
826- علل الشرايع ، ج 1، باب 182، ص 299.
827- ميزان الحكمه ، ج 6، ص 11، ح 11311.
828- بحار، ج 74، ص 30.
829- همان ، ص 61.
830- همان ، ج 75، ص 75.
831- بحاج 71، ص 39-40.
832- هماص 56.
833- همان ، ص 56.
834- بحار، ج 71، ص 81.
835- بحار، ج 71، ص 81.
836- همان ، ص 80.
837- همان ، ص 80.
838- همان ، ص 81.
839- همان ، ج 6، ص 297.
840- تفسير برهان ، ج 1، ص 120.
841- هما ص 121-122.
842- بحا ج 23، ص 260.
843- بحار، 23، ص 260.
844- بحار، 23، ص 260.
845- همان ، ص 261.
846- همان ، ص 261-262.
847- همان ، ص 262.
848- نورالثقلين ، ج 1، ص 94.
849- سوره اسراء، آيه 24.
850- تفسير برهان ، ج 1، ص 121-122.
851- تفسير برهان ، ج 1، ص 122.
852- اءغبّ القوم : جائهم يوماً و ترك يوماً اءى لاتجيعو هم باءن تطمعوهم غبّاً.
853- كافى ، ج 7، ص 51.
854- كنزالعمّال ، ج 3، ص 170، ح 6008.
855- برخى نقل كرده اند كه انگشت سبّابه را در جاهليت به اين نام تسميه كرده اند، چون در سَبّ ناسزاگويى به وسيله آن اشاره مى شد و با طلوع اسلام و تبديل سنّت باطل جاهلى به فرهنگ صحيح آن را مشيره گفتند؛ چون به وسيله آن به توحيد الهى اشاره مى شد و آن را سبّاحه نيز گويند (روح المعانى ، ج 1، ص 486).
856- بحار، ج 34، ص 117.
857- روح المعانى ، ج 1، ص 486.
858- تفسير برهان ، ج 1، ص 122.
859- بحار، ج 2، ص 4.
860- همان ، ج 16، ص 95.
861- تفسير برهان ، ج 1، ص 122.
862- تفسير برهان ، ج 1، ص 120.
863- همان ، ص 121.
864-864. همان ، ص 121.
865- همان ، ص 121.
866- تفسير برهان ، ج 1، ص 122.
867- نورالثقلين ، ج 1، ص 94.
868- مصباح الشريعه ، ص 42-43.
869- تفسير برهان ، ج 1، ص 122.
870- بحار، ج 79، ص 209.
871- همان ، ص 261-262.
872- همان ، ج 79، ص 261.
873- تقاعس الرّجل : تاءخّر (القاموس المحيط، ج 2، ص 352).
874- تفسير برهان ، ج 1، ص 122-123.
875- بحار، ج 93، ص 104.
876- همان ، ص 108.
877- كشف الا سرار، ج 2، ص 251.
878- سوره منافقون ، آيه 1.
879- سوره منافقون ، آيه 1.
880- كشف الا سرار، ج 1، ص 260، با اندك تغيير.
881- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 149؛ روح المعانى ، ج 1، ص 491.
882- غرائب القرآن ، ج 1، ص 327.
883- الكاشف ، ج 1، ص 143.
884- ر.ك : منهج الصادقين ، ص 311.
885- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 150؛ روح المعانى ، ج 1، ص 493.
886- چنان كه در آيات مورد بحث ضمير هُمْ به (اءُسارى بازمى گردد.
887- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 150؛ روح المعانى ، ج 1، ص 494.
888- تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 150؛ روح المعانى ، ج 1، ص 494.
889- روح المعانى ، ج 1، ص 493؛ تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 151.
890- مفردات راغب والعين ، ن ص ر.
891- مقايس اللغة ، ن ص ر.
892- مقايس اللغة ، ن ص ر.
893- مفردات راغب ، ن ص ر.
894- ر.ك : ص 358.
895- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 148؛ المنار، ج 1، ص 488.
896- ر.ك : تفسيراءبوالسعود، ج 1، ص 148؛ المنار، ج 1، ص 488.
897- ر.ك : ص 366.
898- ر.ك : آلاء الرّحمن ، ج 1، ص 209.
899- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 149؛ المنار، ج 1، ص 371.
900- ر.ك : تفسير اءبوالسعود، ج 1، ص 149؛ المنار، ج 1، ص 371.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation