بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب زندگینامه استاد مطهری, ( )
 
 

بخش های کتاب

     abyati -
     asatid -
     didegah -
     d_talab -
     fahrast-a -
     farazha -
     fehrest -
     hozor-fa -
     jelvehha -
     m-moalem -
     n-s-m-dar -
     notgh-ama -
     p-a-s -
     p-a-s1 -
     p-a-s2 -
     shahadat -
     siry-goz -
     sleep -
     veladat -
     vishagi -
     zend-ajm -
 

 

 
 

ولادت و تحصيلات

شهيد مرتضى مطهرىدر آستانه قرن چهاردهم هجرى شمسى , در سيزدهم بهمنماه 1298 ه . ش , مطابق با 12جمادي الاولي سال 1338 ه . ق , در شهرستان (فريمان) استان خراسان در يك خانوادهاصيل و نجيب و روحانى ديده به جهان هستىگشود . پدرش عالم بزرگوار آيت الله شيخمحمد حسين مطهرى ( ره ) بود كه در تبليغ دين مبين اسلام به حق آن چه در توان داشت, انجام داد .
دروس ابتدايى را در مكتب و در نزدپدر بزرگوار خود آموخت , در (فريمان) به مدرسه مى رفت و به آموختن علاقه وافرىداشت . به سال 1311ه . ش , در حالى كه بيش از 12 سال نداشت جهت فراگيرى علوماسلامى عازمشهر مقدس مشهد شد , در طول اقامت پنج ساله در حوزه علميه مشهد توانستمنطق , فلسفه , حقوق اسلامى , ادبيات عرب و بخشى ديگر از علوم اسلامى رابه خوبىفراگيرد ولى اين همه نتوانست آن انسان تشنه درك حقايق و معارف را سيراب سازد .
علاقه عجيبى به مساله فلسفه الهى وتوجيه هستى و انسان و عرفان و توحيدو جهان در او ايجاد شده بود و پيوسته در آرزوىرسيدن به قله هاى رفيع دانش و حكمت روز شمارى مى كرد . به همين مناسبت در سال 1316ه . ش ,براى تكميل تحصيلات به قم هجرت نموده و با پيوستن به جمع طلاب حوزه علميهقم اين توفيق را يافت كه ازمحضر اساتيد و مراجع بزرگوار جهان تشيع بهره مند گردد .
در آن زمان حوزه علميه قم به وسيلهعلماى عالي قدرى چون آيت الله العظمى حائرى يزدى , آيت الله العظمى حجت و آيت اللهالعظمى صدر اداره مى شد .
او در يك حجره محقر و كوچك زندگى مىنمود على رغم دورى از خانواده وگرفتارى هاى اقامت در غربت اشتياق آموزش آن چنان درروحش شعله ور بودكه تمام مسايل و مشكلات را تحت الشعاع قرار مى داد با ورود بهحوزهدرس فقيه عالم و حكيم عالي قدر حضرت امام خمينى ( رض ) در سال 1319 ه .ش , فصلجديدى از زندگانى آيت الله مرتضى مطهرى ( ره ) آغاز مى گردد .او توانست به مدت 12سال خوشه چين دانش و فلسفه و عرفان از محضر اين استاد فرزانه باشد . آيت اللهمطهرى ( ره ) سپس به مكتب درس اساتيدى ديگر چون علامه طباطبايى راه يافت .