بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب نجاشی راوی شناس بزرگ‏, محمدحسن امانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     fehrest -
 

 

 
 

بخش چهارم: ستاره‏هاى يك آسمان

معاصران

بى‏شك در عصر نجاشى كه عصر شكوفايى علم و دانش است، فقهاو دانشمندان ژرف‏انديش و محققان بسيارى درپايتخت علمى جهان‏اسلام و مركز خلافت آن روز (بغداد) وجود داشته‏اند و نيز در گوشه وكنار جهان و شهرهاىدور و نزديك بغداد، عالمان و چهره‏هاى ادبى بنام‏به چشم مى‏خوردند. نجاشى با بعضى از آنان رابطه نزديكداشته و گرچه‏به عنوان استاد و يا شخصيت‏هايى كه از آنان روايت نقل كند نبوده‏اند،ولى از تجربه‏ها و مقام علمىآنان بهره‏هاى كافى برده است كه اين خوددر چگونگى شكل‏گيرى شخصيت نجاشى بسيار مهم بوده است.دراين‏جا به بررسى مختصر بعضى از چهرهاى برجسته كه با نجاشى در يك‏عصر زندگى كرده‏اند، مى‏پردازيم.

شيخ طوسى

ابوجعفر محمدبن‏حسن‏بن‏على معروف به «شيخ‏الطايفه‏» يا «شيخ‏طوسى‏» در ماه رمضان سال 385 در طوسمتولد شد. در سال 408 درحالى كه 23 سال از عمر وى گذشته بود به بغداد، مركز علمى اسلام وخلافت هجرتكرد و تحصيلات خود را نزد اساتيد بزرگ آن‏جا دنبال‏كرد.

در آن روزگار زعامت و پيشوايى شيعيان به دست‏با كفايت‏شيخ امت‏و پرچمدار شريعت، شيخ مفيد بود. شيخطوسى همچون سايه به دنبال وملازم شيخ مفيد، متكلم و فقيه معروف شيعه بود و در مدت پنج‏سال آخرعمروى از محضرش فنون مختلف را فراگرفت. شيخ طوسى محضر استادشيخ مفيد، يعنى حسين‏بن‏عبيداللهغضائرى (متوفى 411ق.) را نيز درك‏كرد و با نجاشى در استفاده از محضر اين استاد، شريك شد. پس ازشيخ‏مفيد، زعامت دين و پيشوايى شيعه به سيدمرتضى علم‏الهدى، منتقل‏گشت و شيخ طوسى از برجسته‏ترينشاگردان سيدمرتضى به شمار آمد.سيدمرتضى عنايت ويژه‏اى به او داشت و در بين شاگردانش، اهتمام‏بيشترىبه وى مى‏ورزيد و ماهى 12 دينار براى او مقرر فرمود. شيخ‏طوسى مدت 23 سال از همراهان سيدمرتضى بود واز خرمن دانش آن‏نابغه علم و ادب، دانش اندوخت تا اين‏كه سيدمرتضى در ربيع‏الاول 436از دنيا رفت.

پس از سيدمرتضى، مسؤوليت رهبرى شيعيان به او محول گرديد و برمنصب زعامت و پيشوايى دين تكيه زد وپرچمدار شيعه و مشعل شريعت‏گشت. خانه‏اش در محله كرخ بغداد جايگاه و كعبه آمال امت‏بود كه براى‏حلمشكلات علمى و اجتماعى به آن‏جا روى مى‏آوردند. علما و فضلا ازهر سو به محضرش مى‏شتافتند و پروانه‏وار بهگرد شمع وجودش چرخيده‏و از اندوخته‏هايش بهره مى‏بردند. در مجلس درس او سيصد مجتهدشيعى و تعدادبى‏شمارى از دانشمندان اهل سنت‏حضور پيدا مى‏كردند.

براى مقام علمى او همين بس كه خليفه وقت، منبر ويژه علم كلام رابرايش گذارد تا كلام را تدريس كند. در آنروزگار براى چنين منبرى‏ارزش بسيارى قائل بودند و اين منبر تنها براى عالم و دانشمندى گذارده‏مى‏شد كهدر علوم مختلف نظير و همتايى نداشته باشد. از اين رو شيخ‏طوسى تنها چهره علمى بود كه در دانش‏هاىگوناگون بر معاصران خويش‏برترى داشت و چنين مقامى برايش حاصل گرديد.

او تا سال 448قمرى در بغداد بزيست و از آن پس بر اثر بروز اختلاف‏بين شيعه و سنى و دگرگونى اوضاعسياسى و انتقال قدرت از آل‏بويه به‏سلجوقيان رهسپار نجف گرديد و در جوار مرقد مولا على‏عليه السلاممشاغل‏علمى خويش را ادامه داد. دوازده سال در نجف زندگى كرد تا اين كه درشب دوشنبه 22 محرم 460 پس از75 سال زندگى علمى و عمر با فضيلت‏و تربيت صدها دانشمند و تاسيس و تقويت‏حوزه‏هاى علمى و بهجاگذاشتن ده‏ها كتاب و رساله در علوم مختلف اسلامى به جهان باقى شتافت‏و به روح بلند مولاعلى‏عليه السلامپيوست.

شاگرد وى، شيخ حسن‏بن‏مهدى سليقى عهده‏دار غسل و دفنش شدكه در اين كار، ابومحمدحسن‏بن‏عبدالواحدذربى و ابوالحسن لؤلؤى او راكمك مى‏كردند و در خانه شخصى او كه در سمت‏شمالى آرامگاه‏حضرت على‏عليهالسلام به فاصله كمى واقع بود دفن گرديد. بعدا به وصيت‏شيخ، اين مكان تبديل به مسجد گرديد كه هم اكنونبه نام «مسجد شيخ‏طوسى‏» معروف است. (1) .

علامه حلى از شيخ طوسى چنين ياد مى‏كند:

«او پيشواى شيعه، بسيار بزرگوار و والامقام و از چهره‏هاى برجسته وتجسم راستى است. به اخبار و راويانحديث، فقه، اصول، كلام وادبيات آگاهى كامل داشت و تمام فضيلت‏ها منسوب به او است. در هررشته از علوماسلامى تحقيقات و نوشته‏هايى دارد و در اصول و فروع‏اسلام عقيده ناب و خالص را از عقايد پوچ و سست جداكرد. وى دردانش و اخلاق، جامع كمالات نفسانى است.». (2) .

يكى از دانشمندان مى‏نويسد:

«نجاشى همراه شيخ طوسى نزد شيخ مفيد درس خواندند.». (3) .

نجاشى با شيخ طوسى، مفسر، محدث، فقيه، اصولى، متكلم و رجالى‏بنام شيعى در يك زمان زيسته و همراه هماز اساتيد بزرگ آن زمان، مانند:ابن عبدون، ابن‏صلت اهوازى، حسين‏بن‏عبيدالله غضائرى، ابن‏ابى‏جيد،شيخ‏مفيد و سيدمرتضى بهره‏برده‏اند و در كنار يكديگر در محضر اين‏چهره‏هاى سرشناس زانوزده و از مقامعلمى آنان دانش اندوخته‏اند.گرچه در كتاب‏هاى رجالى شيخ طوسى شرح حال نجاشى نيامده است وليكننجاشى در كتاب ارزشمند رجالش از هم دوره‏اش چنين ياد مى‏كند:

«محمدبن‏حسن شيخ طوسى، در بين اصحاب و دانشمندان شيعى‏بسيار بلندمرتبه است. شخصى موثق و بزرگو چهره برجسته‏اى است‏و از شاگردان استاد ما شيخ مفيد به شمار مى‏آيد.».

آن گاه آثار ماندگار وى را نام مى‏برد كه برخى از آن‏ها عبارتند از:تهذيب‏الاحكام، الاستبصار، (اين دو كتاب ازچهار كتاب اصلى شيعه‏است)، النهايه، المبسوط، المفصح، تلخيص‏الشافى، العده،تمهيدالاصول، التبيان، الرجال، فهرست كتب‏الشيعه و اسماء المصنفين(معروف به فهرست‏شيخ طوسى) و كتاب‏ها و رساله‏هاى ديگر درعلوم‏مختلف اسلامى. (4) .

ابن غضائرى

ابوالحسين احمدبن‏حسين‏بن‏عبيدالله غضائرى، معروف به‏ابن‏غضائرى از محدثان بزرگ و معاصر با نجاشىاست. بعضى ازدانشمندان، وى را يكى از اساتيد نجاشى دانسته‏اند، ولى ما دليلى بر اين‏مطلب پيدا نكرديم وجايى نجاشى در كتاب رجالش ندارد كه كتابى را نزدوى خوانده باشد و يا از او روايتى نقل كند.

تنها شاهد بر ادعاى اين دانشمندان، اين سخن نجاشى است در شرح حال‏على‏بن محمدبن شيران (متوفى410ق.). نجاشى ضمن تعريف از وى مى‏گويد:

«ما همراه اين دانشمند در محضر احمدبن‏حسين(ابن غضائرى) دريك جلسه جمع شده و با هم مى‏نشستيم.». (5) .

نشستن در محضر عالم، دليل بر تعليم گرفتن از او به عنوان شاگردنيست، بلكه اين سه بزرگوار چون در يكدوره و معاصر هم بودند، بايكديگر رابطه دوستى داشتند و در يك‏جا جمع مى‏شدند و اين امرى‏طبيعى است كهچند نفر صاحب نظر و انديشمند در يك جلسه بنشينند و ازديدگاه‏ها و تجربه‏هاى علمى يكديگر استفاده كنندو بهره‏ببرند.

اما نجاشى با احمدبن‏حسين همدرس بوده و هر دو نزد ابن‏عبدون وحسين‏بن عبيدالله غضائرى، پدر احمد،شاگردى كرده‏اند.

نجاشى مى‏نويسد:

«كتاب احمدبن حسين‏بن عمر صيقل، به نام «النوادر» را من واحمدبن‏حسين، نزد پدرش، حسين‏بن‏عبيداللهغضائرى خوانديم‏واحمدبن‏حسين - رحمت‏خدا بر او باد - (6) مى‏فرمود: آن دانشمند ومحقق شيعى كوفى، كتابىنيز درباره امامت دارد.». (7) .

نيز در شرح حال على‏بن حسن‏بن على فضال كه فقيه و چهره‏سرشناس، مورد اعتماد و آگاه به حديث در شهركوفه است مى‏نويسد:

«احمدبن حسين كتاب‏هاى الصلاة،... نوشته ابوالحسن على فضال رانزد احمدبن عبدالواحد (8) ، در مدتى كه مننيز همراه او در درس شركت‏مى‏كردم خوانده است.». (9) .

بنابراين نجاشى با ابن‏غضائرى در كنار هم در برابر اين اساتيد بزرگ‏زانوزده و خوشه‏چين اندوخته‏هاى دانش وتقواى آنان بوده‏اند. و چون‏ابن‏غضائرى در رشته شناخت راويان حديث، مهارت و تخصص لازم راداشته است،نجاشى از تجربه‏ها و ديدگاه‏هاى محققانه وى بهره‏برده و نيزاز كتاب‏هايى كه در اين زمينه نوشته سود جستهاست. متاسفانه نوشته‏هاى‏اين انديشمند رجالى از بين رفته و در دست نيست.

علامه شوشترى دراين‏باره مى‏نويسد:

«احمدبن حسين كتاب‏هايى داشته است: دو كتاب در فهرست‏كتاب‏هاى اصحاب، يكى در مصنفات و ديگر دراصول. كتابى درباره‏ستايش‏شدگان و شخصيت‏هاى ثقه و مورد اعتماد دارد و كتابى دررابطه با ضعفا ومذمت‏شدگان كه به سخن آنان اعتمادى نيست. كتابى‏هم در تاريخ داشته. تمام اين كتاب‏ها تا زمان نجاشىموجود بوده است‏و پس از نجاشى نظير بيشتر كتاب‏هاى دانشمندان شيعى از بين رفته‏است.». (10) .

محقق خوانسارى در ستايش از ابن‏غضائرى مى‏نويسد:

«از اساتيد بزرگوار و مورد اطمينانى است كه براى وثاقت او نيازى به‏دليل نيست. صاحب نظرى است كهمحققان و استادان، سخنش را دررشته راويان حديث‏يادآورى مى‏كنند و ديدگاه وى را در برابرديدگاه‏هاى اساتيداين فن مى‏آورند. از او به نيكى و احترام و به عنوان‏استاد ياد مى‏كنند و هر جا ابن‏غضائرى ذكر شود منظور اينشخصيت‏است.». (11) .

ديگر سبزقامتان

ستارگان ديگرى از آسمان فقاهت، همزمان با نجاشى زينت‏بخش‏آسمان بغداد بودند كه چند سال پيش و يا بعداز وى يكى پس از ديگرى‏افول كردند.

ابويعلى محمدبن حسن جعفرى و سلاربن عبدالعزيز كه هر دو فقيه واز برازندگان علم و ادب و از شاگردان شيخمفيد و سيدمرتضى بودند درشمار معاصران نجاشى جاى دارند. آن‏ها با نجاشى در غسل دادن‏سيدمرتضىهمكارى داشتند. سرانجام، روح اين دو چهره علم و تقوا درسال 463قمرى با هم به ملكوت اعلى پرواز كرد و درمقام قرب حق جاى‏گرفت. (12) .

على‏بن عبدالرحمن‏بن عيسى، معروف به «ابوالحسن كاتب‏» در عصرنجاشى بزيست و نجاشى در شرح حال اينمعاصر خويش مى‏نويسد:

«ابوالحسن كاتب عقيده راستى داشت، حديث زياد نقل مى‏كرد و ازراويانى است كه روايت‏هاى صحيح و درسترا نقل كرده است. من‏مقدارى از كتاب‏هاى اين دانشمند را در خانه ابى‏طالب‏بن منهشم‏خريدارى كردم. وىاستاد سرشناس در بين دانشمندان شيعى بود كه‏خداوند همه آن‏ها را مورد رحمت‏خويش قرار دهد. كتاب‏هايىنوشته‏است، از جمله: نوادرالاخبار و كتابى در رابطه با اسناد و طرق حديث‏ولايت. سرانجام، در سال 413قمرىسربر آستان معبودش‏گذاشت.». (13) .

احمدبن محمدبن احمد، معروف به ابوالحسين جرجرايى (14) ازمعاصران و در زمان نجاشى مى‏زيسته است.نجاشى درباره وى مى‏نويسد:

«ابوالحسين جرجرايى، نويسنده و شخص مورد اعتمادى بود.شنيدنى‏هاى درستى داشت و از دوستان صميمىما به شمار مى‏آمد. باشخصى معروف به ابن‏ابى‏العباس، اختلاف فكرى داشت و ديدگاه‏هاى‏او را رد مى‏كرد. درنهايت، ابن‏ابى‏العباس وى را به اتهام اين‏كه شيعه‏علوى است‏به شهادت رساند. خدايش رحمت كند! اين دانشمند،كتابى در رابطه با ايمان ابوطالب‏عليه السلام دارد.». (15) .

زمان نجاشى يعنى اواخر قرن چهارم و نيمه اول قرن پنجم، دوران‏رشد رشته‏هاى گوناگون علوم و معارف بلنداسلامى، مانند: فقه، كلام،حديث، تفسير، ادبيات و نيز ساير دانش‏ها مانند: منطق و فلسفه، هندسه ورياضيات،نجوم و پزشكى بود. علاوه بر علما و فقهاى سترگ شيعى كه ازاساتيد و يا معاصران نجاشى بودند، دانشمندانبلندآوازه‏اى كه در شعر،ادبيات، فلسفه و پزشكى شهره بودند، از معاصران نجاشى به شمارمى‏آمدند و در تحولعلم و فرهنگ نقش به سزايى داشتند كه آثار به‏يادگارمانده آنان گواهى بر پژوهش و خدمات بى‏شائبه آن‏ها است.

يكى از ادباى بزرگ و نوابغ درخشان زمان نجاشى، سيدرضى(متوفى 406ق.) است. وى برادر سيدمرتضى استو نهج‏البلاغه راگردآورى كرده و آثار شعرى و ادبى ارزشمندى از او به يادگار مانده‏است. (16) .

فردوسى (متوفى 411ق.) از مهم‏ترين شعرايى است كه در زمان‏نجاشى زندگى داشته است. اين شاعر شيعى وبلند آوازه ايرانى پس ازتحصيل علوم و تكميل و تهذيب نفس، اوقات خود را به مطالعه كتاب‏مى‏گذراند. وى بهخاندان نبوت و امامت علاقه وافرى داشت كه از اشعاروى اين مساله كاملا مشهود است.

فردوسى در انواع دانش و كمالات، به ويژه در ادبيات و شعر فارسى‏پيشگام و برازنده بود و كتاب گرانسنگشاهنامه وى دليل روشنى است‏برفضل و كمال اين شاعر. به نمونه‏اى از شعرش دل مى‏سپاريم:

به گفتار پيغمبرت راه جوى.

دل از تيرگى‏ها بدين آب شوى.

چه گفت آن خداوند تنزيل و وحى.

خداوند امر و خداوند نهى.

كه من شهر علمم عليم درست.

درست اين سخن قول پيغمبر است.

منم بنده آل بيت نبى.

ستاينده خاك پاى وصى (17) .

ابوعلى سينا (متوفى 428ق.) نيز كه مناصب مهمى در دولت آل بويه‏داشت و از بزرگ‏ترين دانشوران وانديشمندان ايرانى است، از معاصران‏نجاشى مى‏باشد كه رشد منطق و فلسفه و علوم پزشكى و طب در ايندوره‏مرهون خدمات و همت والاى او است. (18) .

پى‏نوشتها:

1) مقدمه‏التبيان، ص ج; هزاره شيخ طوسى، ص‏29; فهرست‏شيخ طوسى، ص‏9.

2) خلاصة الاقوال، ص‏72.

3) رياض العلماء، ج‏1، ص‏40.

4) رجال نجاشى، ج‏2، ص‏332; فهرست‏شيخ طوسى، ص‏188.

5) رجال نجاشى، ج‏2، ص‏101; فوائدالرجاليه، ج‏2، ص‏89.

6) سال درگذشت ابن غضائرى معلوم نيست، ولى از دعاى نجاشى در حق وى معلوم‏مى‏شود كه قبل از نوشتنكتاب نجاشى از دنيا رفته است.

7) رجال نجاشى، ج‏1، ص‏220.

8) وى معروف به ابن‏عبدون يا ابن حاشر از اساتيد اجازه نجاشى است.

9) رجال نجاشى، ج‏2، ص‏84.

10) قاموس‏الرجال، ج‏1، ص‏441. البته كتاب الضعفاى ابن‏غضائرى موجود است و درمجمع‏الرجال مولاعنايت‏الله قهپايى همراه چند كتاب رجالى ديگر چاپ شده است.

11) روضات‏الجنات، ج‏1، ص‏47; كليات فى‏علم‏الرجال، ص‏77.

12) رجال نجاشى، ج‏2، ص‏104.

13) همان، ص‏102.

14) منسوب به جرجرا، شهرى در شرق بغداد در اطراف نهروان.

15) رجال نجاشى، ج‏1، ص‏228; فوائدالرجاليه، ج‏2، ص‏89.

16) زندگى سراسر افتخار وى را مى‏توانيد در مجموعه ديدار با ابرار، تحت عنوان‏سيدرضى بر ساحل نهج‏البلاغهمطالعه كنيد.

17) به نقل از مجالس‏المؤمنين، ج‏2، ص‏593; تاريخ تشيع در ايران، ص‏272.

18) دائرة‏المعارف بزرگ اسلامى، ج‏1، ص‏644 و 646.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation