بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب عطر ولایت,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - عطر ولايت
     02 - عطر ولايت
     03 - عطر ولايت
     04 - عطر ولايت
     05 - عطر ولايت
     fehrest - عطر ولايت
 

 

 
 

يا فاطمه اشفعى لى فى الجنّه فانّ لك عند الله شأناً من الشأن

سخن ناشر :

بى گمان بر گسترهبى كران هستى ، ‌‌‌آفريدگانى پاكتر ، والاتر و ارجمند تر از اهل بيت (عليهم السلام) نمى توان يافت ، چرا كه آنان خاندانى هستند كه آفريدگار هستى به اراده تخلّفناپذيرش ايشان را برگزيده ، چنان كه بايد از آلودگيهاى آشكار و پنهان پاكشان ساخته، و آنان را بر همه مخلوقاتش مزّيت و برترى بخشيده ، بلكه افلاك و افلاكيان را بهطفيل وجود نازنين و پربركت آنان پديد آورده است .

علاقه ژرف و محبتشگرف پيامبر (صلى الله عليه و ‌‌آله و سلم ) نسبت به آنان كه در كلمات و بياناتگوناگون آن حضرت بازتابى خيره كننده و حيرت انگيز دارد ، فرايند يك وابستگى شديدعاطفى و برخاسته از پيوندهاى خويشاوندى نبوده است ، آزادمردى رهيده از تعلقات خاكيكه پيوسته از سرچشمه زلال وحى سيراب مى گردد و با ملكوت ‌آسمانها پيوندى تنگاتنگ وپر رمز و راز دارد ، ابر مردى بدور از لغزش و گناه ، مصون از فراموشى و خطا

(5)

كه جز بخاطر خدابا كسى دوستى نمى ورزد يا دشمنى نمى كند و به گواهى صريح قر‌آن ، هرگز از سر هوى وهوس سخنى بر زبان نمى راند ، درباره افراد خاصى از خانواده خود ، حالاتى نشان دادهو جملاتى فرموده است كه عقل در برابرش انگشت تحيّر به دندان مى گزد و انديشه ازشگفتى فرو مى ماند ، براستى اين چه دودمانى است كه سر سلسله همه پيامبران الهيچنين مشتاقانه بسويشان مى شتابد و چنين فروتنانه به آنان عشق مى ورزد‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌‌‌!

بى ترديد أياتنورانى و مقدّسى كه در شأن اهل بيت   (عليهمالسلام ) فرود آمده – و بر تارك همه آنها آيه تطهير – به تنهايى براى نماياندنجايگاه رفيع و با عظمت اين خاندان بسنده است ، امّا از آنجا كه گفتار و كردارمترجم وحى ، تفسيرى است دقيق ، گويا و رسا بر كلام حق ، كه مقصود و مفهوم آيات رابه درستى بر همگان آشكار مى سازد و هر گونه شك و ترديدى را قاطعانه مى زدايد ،پيامبر بزرگوار اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) بارها و بارها با سخن و عملخويش ، معنى و مفهوم ((اهل بيت )) را روشن ساخت و موهبتهاى عظيمى را كه خداوندمنّان به ايشان ارزانى داشته است بر شمرد ، بطورى كه هيچ گونه شبهه و شائبه اى دراين زمينه بر جاى نماند و حجّت بر اهل تحقيق و جويندگان حقيقت تمام گشت.

با اين همه ،هنوز پيكر پاك رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاك سپرده نشده بود كهدنيا پرستان و خيانت پيشگان خفّاش صفتى كه از ديرباز آزمندانه و مزوّرانه در كميننشسته بودند ، فرصتى يافتند تا با فريب و نيرنگ و

(6)

دست يازيدن به زرو زور ، نقشه هاى ديرين خويش را جامع عمل بپوشانند و با محروم ساختن اهل بيت   (عليهم السلام ) از حقّشان ، خود سرنوشت جهاناسلام را به دست گيرند و تاريخ را از مسير واقعى آن منحرف سازند . و اين گونه بودكه بزرگ بانوى اسلام و فخر زنان جهان صدّيقه طاهره ، على رغم آن همه توصيه هايفراوان و موكدى كه پدر بزرگوارش درباره مقام و منزلت وى ابراز داشته بود ،مظلومانه به شهادت رسيد و امير المومنين با آن قدرت و شهامت و شجاعتى كه درميدانهاى گوناگون به نمايش گذاشته بود ، براى حفظ اصل اسلام ، از حق مسلّم خودبراى خلافت چشم پوشيد و سكوت اختيار نمود  و خانه نشين شد .

اين انحراف وتغيير مسير اوليه، موجب گرديد كه حوادث تلخ و ناگوار و رويدادهاى دلخراش و تكاندهنده اى در تاريخ اسلام به وقوع بپيوندد و انسانهاى بى گناه بسيارى به خاك و خوندر غلتند ، امامان معصوم ، اين وارثان بحق پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ومفسّران راستين قرآن ، يكى پس از ديگرى به دست زورگويان و ستمگرانى به شهادت ميرسيدند كه خود را (( جانشين رسول خدا )) مى ناميدند ، دوستداران و هواداران وپيروان اهل بيت   (عليهم السلام ) درزندانها و سياهچال هاى مخوف و هراس آور به بند كشيده مى شدند و به شكنجه هايمرگبار و توانفرسا گرفتار مى آمدند و يا از شهر و ديار خويش تبعيد مى گشتند ودارايى هايشان توسط واليان و دست نشاندگان خليفه مصادره مى شد . از نظر دستگاهحاكم ، بر زبان آوردن فضايل و مناقب خاندان پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم )گناهى نابخشودنى به شمار

(7)

مى آمد كه تاوانيجز مرگ و نيستى در پى نداشت ، هيچ راوى و محدّثى حق نداشت حديثى بنگارد يا بازگوكند كه در آن فضيلتى براى يكى از معصومين ذكر شده باشد ، و در برار اين فشار خردكننده ، ترويج و تبليغ و جعل روايات دروغينى كه مدح دشمنان ايشان را در برداشتبشدّت مورد تشويق قرار مى گرفت و جوايز و هداياى بزرگى در مقابل آن پرداخت مى شد .

در همان روزگارانتيره و تارى كه حاكمان سنگدل و بيرحم اموى و عباسى ، محو آثار اهل بيت   (عليهم السلام ) را در سرلوحه برنامه هاى مهمخود قرار داده بودند و مبارزه بى امانى را در اين راستا دنبال مى كردند ، محدثانشيعه خطرات مهيب را به جان مى خريدند و اين گونه روايات را سينه به سينه نقل ميكردند و در كتابهايشان مى نگاشتند .

امّا عظمت اينخاندان و بزرگى شأن و منزلت آنان هنگامى روشن تر مى شود كه دريابيم كسانى مناقبآنان را در اين زمينه همفكر و هم عقيده بوده اند . بى ترديد ويژگيهاى اهل بيت   (عليهم السلام ) چنان درخشنده و تابناك است كههيچ كس را ياراى مخفى نگاه داشتن آن نيست و مى بينيم توسط محدثانى بر صفحه كاغذنقش بسته است كه خود از مدافعان و توجيه گران سلطه غاصبانه دشمنان آنان به شمار ميروند . اين راويان ، پيروى و دفاع از مكتبى را پذيرفته بودند كه تنها در موردامامت و پيشوايى جامعه اسلامى حقّى براى اهل بيت قائل نيست بلكه آنان را در

(8)

برابر پيشوايانچهارگانه خويش ، بعنوان يك مرجع با صلاحيت و صاحب نظر در امور دينى به رسميت نميشناسد‍‌ ! آرى ، عطر دل انگيز ولايت چنان فضاى تاريخ را آكنده است كه هركوششى در جهت نابودى و بى اثر ساختن آن ، نتيجه اى جز رسوايى و شكست به بار نميآورد .

از دانشمنداننامى و چيره دست اهل سنت كه اين راه را پيموده ، عبدالرحمان سيوطى است كه پيرومذهب شافعى بوده است . وى برخى از مناقب و فضايل خاندان گرانقدر پيامبر (صلى اللهعليه و آله و سلم ) را در كتاب خود ((الجامع الصغير )) بطور پراكنده نقل كرده است. دانشمند گرانمايه و محقق ارجمند حضرت حجه الاسلام و المسلمين حاج شيخ حبيب اللهصادقى (( دامت اضافاته )) با سليقه و دقّتى تحسين برانگيز اين احاديث را از سراسرآن كتاب گردآورى نموده و بطور مجزّا با نام (( اريج العبير بتجريد مناقب الآل منالجامع الصغير )) ( به معنى برخاستن بوى خوش از عبير ) در اختيار عاشقان و شيفتگاناهل بيت (عليه السلام ) قرار داده است . اين كتاب ارزشمند مزيّن است به تقريظعالمانه استاد معظم حضرت آيه الله سبحانى (( دام ظلّه )) كه نشان دهنده اهتمامياست كه استاد براى   اين تأليف قائل است .

نكته مهمّ و قابلتأمّل در اين تأليف ، جايگاه علمى و موقعيت تحقيقى سيوطى است . وى كه از بزرگان وپيشوايان اهل سنّت به شمار مى رود ، كتابهاى فراوانى در زمينه هاى : تفسير ، علومقرآن ، فقه ، ادبيات ، حديث ، رجال و ... به رشته تحرير در آورده است   و گفته اند كه تأليفات او

(9)

به پانصد رسالهبالغ مى شود كه همگى از ارزش و اعتبار و اهميت بسيارى برخوردارند.

اميد است كه فضلاو محقّقين و پژوهشگران حوزه و دانشگاه سعى و كوشش خود را در راه احيا و نشر فضايلو مناقب آل عصمت (عليهم السلام ) مبذول دارند و نصوص نبوى را شرح و بسط داده   و مداليل واقعى آن را با شيوه اى علمى ومحقّقانه ارائه نمايند ، تا جهان اسلام بلكه ساير مكاتب و اديان و مذاهب از آناستفاده كنند و راه روشن خود را در اين جهان ظلمانى پيدا كنند ، چرا كه اهل بيت(عليهم السلام ) يكى از دو ثقل است كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم )آن را به ميراث و وديعه نهادند و همگان را به تمسّك به اين دو ثقل موظّف و مكلّف وملتزم فرموده اند .

آستانه مقدسهحضرت فاطمه معصومه (( عليها سلام   )) بر آناست كتابهايى را كه موجب تقويت بنيان اخوت اسلامى و نشر فرهنگ اهل بيت (عليهمالسلام ) است نشر نمايد .

اميد است اين كارمورد قبول خداوند قرار گيرد و عنايات كريمه اهل بيت   ((عليها سلام )) شامل حال همه ما گردد.

اللهم اجعلنا من المتمسّكين   بولايه أمير المومنين و الأئمه الطاهرين المعصومين

((صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين ))

مديرت فرهنگى
آستانه مقدسه
حضرت فاطمه معصومه
سلام الله عليها




(10)

بسم الله الرحمن الرحيم

تقدير و تشكّر :

الحمد لله ربّالعالمين و الصلاه و السلام على سيّدنا و نبيّنا محمد و آله الطيبّين و الطاهرين واللعن الدائم على اعدائهم اجمعين الى قيام يوم الدين .

هنگامى كه اينمجموعه با عنوان : (( اريج العبير . بتجريد مناقب الآل من الجامع الصغير )) انتشاريافت به بركت نام مقدس عترت طاهره عليهم افضل صلوات الله الملك المنّان با استقبالعام   و خاص مواجه گرديد و بزرگان و صاحبنظران طى نامه هاى متعدد و شفاهاً اين جانب را مورد تقدير و تشويق فراوان قراردادند كه به اين وسيله از همه آن بزرگواران سپاس گزريم . از همان ابتداى انتشاركتاب پيشنهادهاى گوناگونى براى ترجمه كتاب به فارسى به اين جانب واصل گرديد كه ازآن ميان پيشنهاد آستانه مقدسه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (( عليها السلام))   به نظرم از همه اولى و سزاوارتر آمد ,و اينك بحمد الله و المنّه به صورتى بسيار جالب و مطلوب به فارسى برگردانده شده وآماده چاپ گرديده است . بر خود فرض مى دانم از بذل عنايات مقام محترم توليت آستانه

(11)

مقدسه حضرت آيهالله مسعودى خمينى (دام عزه ) كه در دستيابى به اين مقصود نقش اساسى ايفا فرمودندو نيز از مساعد تها و تلاشهاى بى دريغ مسئول محترم بخش فرهنگى آستانه مقدسه حضرتحجه الاسلام و المسلمين حاج آقاى عباسى صميمانه تشكر نمايم . همچنين از مترجم ومحقق ارجمند حوزه علميه قم حضرت حجه الاسلام و المسلمين جناب آقاى انصارى محلاتيكه در ترجمه اين اثر ، ذوق و سليقه فراوان به كار برده اند قدر دانى مى نمايم .

اميدوارم كه اينخدمت ناقابل مورد قبول و عنايت آستان ملكوتى آقا و مولايمان حضرت ولى عصر روحى وجسمى لتراب مقدمه الفدا, قرار گرفته و در روزى كه (( نه دارايى به كار مى آيد و نهفرزند )) به كار آيد .

‍والسلام عليكم و رحمه الله
قم المقدسه – حبيب الله صادقي




(12)

سخن مترجم

قضايل و مناقبمعصومين (( عليهم السلام )) و ويژگيهايى كه به آنان اختصاص يافته , خاندان رسالترا در اوج عظمت قرار داده و آنان را به عنوان انسانهايى كه مظهر صداقت, ايمان ,زهد , تقوا و ديگر فضيلتهاى انسانى هستند معرفى نموده است .

در نخستين گام ،اگر بخواهميم ارزش والاى اين خاندان را از ديدگاه قرآن بشناسيم ، با آيه تطهير روبه رو مى شويم كه خداوند ، هر گونه پليدى را از آنان زدوده و چنانكه بايد ، آنانرا پاك ساخته است : ( انمّا يريد الله ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يطهّركمتطهيراً) (1) .

بنابر اين ، اهلبيت رسالت ((عليهم السلام )) انسانهايى هستند پاك و پيراسته از هر گونه زشتيها ونا پاكيهاى اخلاقى كه به خاطر اين جايگاه والا ، خداوند آنان را پيشواى مردم قرارداده و به پيروى از دستوراتشان فرمان داده است : (( يا ايّها الذين آمنوا اطيعواالله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم ... ))(2).

قرآن در برخي ديگر از آياتش نيز خاندان رسالت را به نوعى ستوده و از


(1) احزاب : 33.

(2) نسا : 95.

(13)

آنان به عظمت وبلندى مقام يا نموده است : آيات تخستين سوره دهر ، آيه ذى القربى ، آيه اكمال دين، آيه فرود آمده در ماجراى ليله المبيت و ده ها آيه ديگر كه يا به طور صريح و يا بهصورت تأويل در شأن اين خاندان نازل شده است گواه هاى راستينى بر اين مدّعا هستند .

از قرآن كهبگذريم ، سراسر روايات منقول از طرق اماميّه ، بيانگر شأن والاى معصومين ((عليهمالسلام )) است . به حق بايد گفت رواياتى كه از اين طريق به دست ما رسيده است سيمايپر فروغ پيشوايان معصوم ما را چنان كه بايد ، به خوبى شناسانده و ارزش و عظمت آنانرا براى ما منعكس ساخته است .

فضايل و مناقباين خاندان آن گاه براى ما جالبتر و شگفت انگيزتر است كه به يك سلسله از روايت كهاز طريق اهل سنّت در اين رابطه نقل شده است نظر بيفكنيم . آرى اگر گروهى مخالف ،فردى را بستايند و از او به نيكى   و عظمتياد كنند ، نشانه آن است كه فضيلت و منقبت آن فرد در اوج كمال و پر فروغتر از پرتوخورشيد بر صفحه آسمان است .

كتاب حاضر كهتوسط دوست ارجمندم ، دانشمند گرانمايه ، حجه الاسلام   و المسلمين آقاى حاج شيخ حبيب الله صادقى بنام(( اريج العبير )) تأليف شده ، روايتى است از اين دست ، كه جلال الدّين سيوطيشافعى آن ها را در كتاب خود (( الجامع الصغير )) آورده و ايشان آن روايات رابرگزيده و به ترتيب حروف الفبا تنظيم نموده است . متن اين كتاب به خاطر اهميتموضوع آن مورد استقبال خوانندگان به ويژه عرب زبانان در كشورهاى مختلف اسلامى قرارگرفته است . براى آنكه فارسى

(14)

زبانان نيز ازاين كتاب بهره مند شوند, بهش فرهنگى آستانه مقدسه حضرت كعصومه (( عليها السلام )) –كهبحق در اين چند سال اهير گامهاى ارزشمندى در زمينه نشر معارف اهل بيت (( عليهمالسلام )) و حفظ آثار پر بركت انقلاب اسلامى برداشته است – در صدد برآمد كه ترجمهاين كتاب را در اختيار خوانندگان محترم قرار دهد . پيشنهاد ترجمه را آغاز نمودم وپس از چندى كتاب به صورتى كه هم اكنون در اختيار شماست شكل گرفت . در ترجمه تلاششده است كه عبارات در عين مطابقت دقيق با متن , روان و سليس باشد و اگر در مورديبه عنوان توضيح , واژه اى بر آن افزوده شده , آ ن واژه ميان دو قلّاب   قرار گيرد , تا افزوده ها ا از اصل ترجمه جدا وو مشخّص باشد . به اميد آنكه خداوند به ما توفيق دهد كه در مسير زندگى خود هموارهپيرو خاندان رسالت باشيم و آنان را اسوه و الگويى شايسته براى خود بدانيم .

محمد رضا انصارى محلّاتى
دى ماه 1375




(15)

تقريظ به قلم : استاد   و علامه محقّق ‌‌‌آيه الله شيخ جعفر سبحانى دام ظلّه

بسم الله الرحمن الرحيم

زهرا (عليها سلام ) گوهرى درخشان در دامان پيامبر

پيرامون شخصيت فاطمه (( عليها السلام )) دختر پيامبر ، و گل   شكوفاى بوستان وحى كتابهاى فراوان نگاشته شده   است . هريك   از نگارندگان ، گوشه اى از شخصيّت ان حضرت رامعرفى نموده و به بعدى ازابعاد زندگى او پرداخته اند . برخى عبادت و شب زنده داريو خضوع او در برابر پروردگارش را به قلم اورده اند . برخى ديگر پيرامون   زهد و كناره گيرى او از زيور هاى دنيا – به رغماينكه زنى   جوان ودر اغازين سالهاى عمر بود– سخن گفته اند . گروه سوّم خطبه هاى طنين  افكن و سخنان   درخشان او را كه نشانگر فصاحت و بلاغت و تسلّط  وى به معارف دينى است گرد ‌آورده اند  ، تا مى رسد به گروه چهارم و پنجم و ....

با همه اينها هيچ كس از عظمت و قداست اين گوهر نهان جز ‌آفريدگارش ‌آگاهيندارد ،

 همو كه ‌آيه : ( انّما يريد الله ليذهب   عنكم  الرجس اهل البيت و يطهركمتطهيرا ) (1)

(16)

را در شان وى فرود آورد و در شان خانه اش اين آيه را نازل نمود : (فى بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه ).

آرى ، تنها خدا او را مى شناخت و فقط پدر بزرگوارش كه وى در دامان اوتربيت يافت و در كنار او رشد نمود از شخصيّت وى ‌آگاهى داشت ، زيرا او بهترين معرّففاطمه ((عليها سلام )) بود ، و كسى بود كه در گفتار و كردارش نه كوتاهى مى نمود ونه گزافه گويى مى كرد .

ما در اين مقّدمه كوتاه فرصت ‌آن را نداريم كه تمام آنچه را پيامبردرباره فاطمه ((عليها سلام )) گفته است بيان كنيم . توضيح سخن را تنها بر عهده اينكتاب كه چاپ ‌آن در اختيار خوانندگان محترم قرار گرفته و بيانگر بخشى از سخنانپيامبر در شان آن حضرت است مى گذاريم .

كتاب حاضر آنچه را كه از فضايل و مناقب فاطمه (( عليها سلام )) وويژگيهاى فرزندان او در كتاب (( الجامع الصّغير )) تاليف محدّث ‌آگاه و محقّقبزرگوار : حافظ جلال الدّين عبدالرحمن سيوطى بيان شده ، گرد آورده است . در حقيقتخداوند به مولف دانشمند اين كتاب آقاى شيخ حبيب الله صادقى


(1)احزاب : 33.

(2) نور : 36. هنگامى كه پيامبر آيه : (( فى بيوت اذن الله ان ترفع )) راقرائت نمود ، مردى برخاست و گفت : اى پيامبر خدا ! اين خانه ها كدامند ؟ فرمود :خانه پيامبران . در اين ميان ابوبكر برخاست و در حالى كه به خانه على و فاطمهاشاره مى كرد پرسيد : اى پيامبر خدا ! ‌آيا اين خانه نيز از آن خانههاست ؟ فرمود : آرى از بهترين آنهاست . علّامه سيوطى ، الّدر المنثور ، ج 5 ،   ص 50 .

(17)

(( حفظه الله )) اين توفيق را داده كه احاديثى را كه در ابواب گوناگونآن كتاب نقل شده است جمع آورى كند و براى آنكه به سهولت به آنها دست يافته شود ومورد استفاده قرار گيرد ، آنها را طبق حروف الفبا تنظيم نمايد و با اين كار چشمدوستان خاندان رسالت و پيروانش يويژه دوستاران فاطمه ((عليها السلام )) سرور زنانجهان را كه روزگار به وجود او افتخار مى كند و شرافتش هماره جاويد است روشن سازد .

ما ضمن تقدير و سپاسگزارى از مولف گرانقدر ، اميد ان داريم كه اين كارنخستين گام باشد براى گامهاى ديگرى كه در راه گسترش فضايل خاندان رسالت   ((عليهم السلام   ))   برداشته مى شود ، باشد كه از اين رهگذر دلهاى شيعيان قوّت گيرد و مسلمانانغير شيعه نيز به سوى حقيقت راه يابند .

و الله وليّ التوفيق .
جعفر سبحانى
اوّل جمادى الثانى 1414 هـ




(18)

خداوند فرموده است :

( قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فى القربيو من يقترف حسنه نزد له فيها حسناً انّ الله غفور شكور).

شورى : 23


[ اي پيامبر ! به مردم ] بگو: من براى اين [ تبليغ رسالتم ] مزدى از شما نمى خواهم مگردوستى درباره خويشاوندان ، 9و هر كس كار نيكى انجام دهد [ و طاعتى اندوزد ] ، براى او پاداش آن را خواهيم افزود . بيقين خداوند آمرزنده و قدر شناساست .

فرزدق مى گويد :

من مشعر حبهم دين و بغضهمكفر و قربهم منجى و معصتم
ان عدّ أهل التقى كانوا أئمّتهمأو قيل (( من خير أهل الارض )) ؟ قيل : هم

[ خاندان پيامبر ]   گروهى هستند كه دوستى آنان [ نشانه   ] ايمان و دشمنى با آنان [ نشانه   ]   كفر است ونزديك شدن   به آنان سبب رهايى و مصون ماندن [ از عذاب دوزخ ] است .

اگر پرهيزگاران را به شمار آورند ،  پيشوايانشان اينانند ، و اگر درباره بهترين مردم روى زمين   سئوال شود در پاسخ اينان معرّ فى ميشوند .

(19)

 و شافعى گفته :

يا آل بيت رسول الله حبكم فرض من الله فى القرآن انزله
كفاكم من عظيم الدقر انكم من لم يصلّ عليكم لا صلوه له
                                               

اى خاندان منزلت شما همين بس كه هر كس [ در نماز ] بر شما درودنفرستد نمازى نخوانده است .

و همو گفته است :

لو فتشوا قلبى ألفوا به سطرين قد خطّا بلاكاتب
العدل و التّوحيد فى جانبيٍ و حبّ اهل البيت فيجانب

اگر درون قلبم را جستجو كنند ، دو سطر در آن خواهند يافت كه ان دو سطربدون نويسنده اى نگارش يافته است .   در يكسوى ان عدل و توحيد ،ودرسوى ديگرش محبّت خاندان رسالت نگاشته شده است .

ونيزچنين گفته است :

يا راكباً بالمحصّب من منى و اهتف بساكن خيفها و الناهض
سحراً اذا فاض الحجيج الى منى فيضاً كلملتطم الفرات الفائض
و أخبرهم انّى من النّفر الّذى لولا أهل البيت ليس بناقض
إن كان رفضاً حبّ آل محمّد فليشهد الثقلان انّى رافى

(20)

اى سوره ! در ريگستان منى در نگ كن و ساكنان مسجد خيف و كسانى را كهسرحگاهان – آندم كه حاجيان چون رود خروشان فرات به سوى منى سرازير مى شوند – به پامى خيزند صدا زن ، و به آنان خبرده كه من از كسانى هستن كه هرگز محبّت خاندانرسالت را از دست نخواهم داد . اگر دوستى خاندان محمّد ((رفض )) است ، پس جنّ وانسگواهى دهند كه من (( رافضى )) هستم .

شيخ شمس الّدين بن عربى مى گويد :
رايت ولائى آل طه فريضهً على رغم اهل البعد يورثنى القربى
فما طلب المبعوث أجراً على الهدىبتبليغه الاّ المودّه في القربي

ب رغم آنان كه [ از خاندان رسالت ] دورند ، من اعتقاد دارم كهولايت اهل بيت فريضه اى است كه موجب نزديك شدن من به آنان مى گردد.

چرا كه فرستاده خدا براى رهبرى و تبليغ رسالت خود هيچ مزدى در خواستنكرد ، جز آنكه نسبت به نزديكانش محبّت ورزند .

و چه نيكو سروده است آن كه گفته :

هم القوم من أصفاهم الودّ مخلصاً تمسّك فى أخراه بالسّبب الاقوى
هم القوم فاقوا العالمين ماثراً محاسنها تجلى و آياتها تروى
مولاتهم فرضً و حبهم هدى و طاعتهم قرب و ودهم تقوى
                                             

اينان كسانى اند كه هر از روى اخلاص به آنان محبّت ورزد ، در

(21)

آخرت به نيرومندترين وسيله چنگ زده است .

اينان كسانى اند كه در خصلتهاى پسنديده بر جهانيان برترى جسته اند ،خصلتهاى نيكويى كه هماره مى درخشد و نشانه هايش زبانزد همگان است .

ولايت آنان فريضه ، و دوست داشتتنشان [ نشانه   ]  هدايت ، و فرمانبردارى از آن [ مايه ] تقرّب ، ومودّتشان [ نشانگر   ] پرهيزگارى است .

(22)

تاريخچه زندگى سيوطي

وى دانشمند فرزانهحافظ ، ابوالفضل جلال الدّين عبدالرّمن بن كمال الدّين ابى بكر بن محمّد سيوطى ،معروف به ابن السيوطى شافعى مصرى است كه شب يكشنبه اول ماه رجب سال 849 هـ در قاهرهديده به جهان گشود . در احاطه نسبت به علوم و فضايل ، از نوابغ عصر خود به شمار ميرفت و از علوم و فنون مختلف بهره داشت و پيرامون تأليفاتى از خود به جاى گذاشت .

مى گويند تأليفاتوى افزون بر پانصد جلد كتاب بوده كه از رساله هاى يك ورقى و دو ورقى تا كتابهاى چندجلدى را شامل مى شده است . او در تحريم منطق نيز كتابى نگاشته است .

سيوطى مدّعياجتهاد بود و در برخى از تأليفاتش خود را به عنوان نو آور قرن نهم معرّفى نمودهاست ، و همين ادّعا سبب گرديده كه گرفتاريهاى فراوانى براى او پديد آيد . داووديشاگرد او مى گويد : وى دويست هزار حديث از حفظ بوده است.

او نزد گروهيهمچون : بلقينى ، مناوى ، ابو عبّاس شمّنى ، محى الدّين كافيجى ، حافظ قاسم بنقطلو بغا ، برهان بقاعى ، شمس سخاوى و ديگران درس آموخته بود ، و اساتيد او دراجازه و قرائت و سماع به 150 نفر مى رسيدند كه نامشان را در معجم خود گرد

(23)

آورى نموده است .كتب زير از معرف ترين تأليفات اوست :

1ـ الدّرّ المنثورفى تفسير بالمأثور.

2ـ الاتقان فيعلوم القرآن .

3ـ البهجهالمرضيّه فى شرح ألالفيّه.

4ـ الخصائصالكبري.

5ـ اللئاليالمصنوعه فى الاحاديث الموضوعه.

6ـ تاريخ الخفا.

7 ـ طبقات النحاه.

8 ـ الحاويللفتاوي.

9ـ جمع الجوامعمعروف به ((النجامع الكبير )).

10ـ الجامع الصغيركه از ((الجامع الكبير )) اقتباس شده و ما احاديث مجموعه حاضر را از آن  برگرفته ايم.

و كتابهاى ديگريكه تعداد آنها فراوان است و انتشار يافته اند .

وى سحرگاه شب جمعه19 جمادى الأوّل سال 911   هـ   درگذشت و در ((حوش قوصون )) بيرون (( بابالقرافه )) مصر به خاك سپرده شد .

(24)

ديباجه

بسم الله الرحمن الرحيم

ستايش از آنخداوندى است كه خاندان پيامبرش را به فضيلتهاى فراوان اختصاص داد و آنان رااخترانى هدايتگر قرار داد تا در هر تاريكى و گرفتارى ، كشتى نجات اين امّت باشند ،و درود و سلام فراوان خدا بر همو كه خداوند وى را به عنوان بهترين پيامبر برانگيخت و به عنوان بهترين پيشوا بر ديگران بر تر داد ، و بر خاندانش ، آن پيشوايانراستين كه برگزيدگان خلقند .

اين كتاب مجموعهكوچكى است پيرامون مناقب خاندان بزرگوار پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) كهاز كتاب (( الجامع الصّغير من احاديث البشير النّذير )) تأليف جلال الدّين ابوالفضل عبدالحمن بن ابى بكر سيوطى شافعى برگرفته شاختم ، و خدا توفيق دهنده و هدايتكننده به راه راست است .

(25)

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation