بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اخلاق کارگزاران در کلام و پیام امام خمینی, بنیاد مستضعفان و جانبازان ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST-0 -
     30300001 -
     30300002 -
     30300003 -
     30300004 -
     30300005 -
     30300006 -
     30300007 -
     30300008 -
     30300009 -
     30300010 -
     30300011 -
     30300012 -
     30300013 -
     30300014 -
     30300015 -
     30300016 -
     30300017 -
     30300018 -
     30300019 -
     30300020 -
     30300021 -
     30300022 -
     30300023 -
     30300024 -
     30300025 -
     30300026 -
     30300027 -
     30300028 -
     30300029 -
     30300030 -
     30300031 -
     30300032 -
     30300033 -
     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     IStart -
     MainFehrest -
 

 

 
 

 

next page

اخلاق كارگزاران در كلام و پيام امام خمينى قدس سره الشريف

back page

و آن روزى كه ديديد و ديدند كه انحراف در مجلس پيدا شد، انحراف از حيث قدرت طلبىو از حيث مال طلبى ، در كشور در وزيرها پيدا شد، در رئيس جمهور پيدا شد، آن روزبدانند كه علامت اينكه شكست بخوريم ، خودنمايى كرده از آنوقت بايد جلويش ‍ رابگيرند. رئيس جمهورى كه بخواهد سلطنت كند به اين مملكت ، خود مردم بايد جلويش رابگيرند مجلسى كه بخواهد قدرتمندى نشان بدهد و آن مسائلى كه سابق و آن افرادى كهسابق در مجلس بودند آن كارها را بكند، خود مردم بايد جلويش را بگيرند اگر مردمبخواهند كه اسلام را حفظ كنند، جمهورى اسلامى را حفظ كنند، دولت و مجلس و رئيس جمهورو اينها را حفظشان كنند يعنى حفظ كنند، از اينكه خداى نخواسته يك وقت قدمى از آن وربرندارند اين شيطانى است كه در انسان هست و ممكن است كه هركس را منحرف كند و لازماست كه انسان خودش را مهذب كند. شمائى كه مى خواهيد خدمت به اين مردم بكنيد و دولتكه مى خواهد خدمت به اين مردم بكند و رئيس جمهور وامثال اينها كه مى خواهند خدمت به اين مردم بكنند، توجه بكنند كه خدمتگزارند، دردل خودشان اين مطلب را ايمان بياورند به آن كه ما خدمت مى خواهيم به اين مردم بكنيم . مادر جمهورى اسلامى داريم زندگى مى كنيم ، جمهورى اسلامى كه در اسلاممثل رسول اكرم ، مثل اميرالمومنين سلام الله عليهما بر آن حكومت كرده اند، مى خواهيم يكهمچو حكومتى باشد، يك همچو حكومتى كه كفش وصله خورده خودش را مى گويد از اينرياست ها پيش من ارزشش بيشتر است ، يا رياست ها ارزشش كمتر از اين است شما بايد درروحيه تان اين مطلب را حفظ كنيد و مردم هم بايد مواظب شما باشند و مواظب همه اينهاباشند و هر يك از ما و شما و همه خواستيم كه از آن راهى كه اسلام داشته است ازاول راهى كه داشته است و از آن طريقه اى كه انبيا داشته اند ما بخواهيم عبور كنيم ، آنروز نمونه شكست پيروزى اسلام پيدا مى شود و تا يك همچو مساءله اى پيدا نشدهپيروزى در جاى خودش شك نكنيد كه هست ، البته براى خدا بايد باشد شما براى خدا دراين مجلس حالا آمديد، وقتى مجلس اينطور است كه يك امتيازى نيست كه حالا وقتى شما رفتيدتوى بازار، مردم كنار بروند كه رئيس مجلس آمد ياوكيل مجلس آمد، نخست وزيرش ‍ هم اينطور است ، اينجور نيست كه وقتى كه توى مردمبرود، مردم فرق بگذارند با هم و همه اينها اينطور هستند، وقتى يك همچو مطلبى راداريد احساس مى كنيد كه امتياز دنيائى نداريد، اين را بايد شكر كنيد و در شكرانه ايننعمت خدمت به خلق بكنيد و خدمت به احكام اسلام بكنيد و براى اينهائى كه اولياء ما هستند،اين پائين شهرى ها و اين پابرهنه ها به اصطلاح شما، اينها ولى نعمت ماهاهستند. 638
اگر تا آخر عمرمان به مردم خدمت كنيم نمى توانيم از عهده خدمت آنها برآئيم
اگر اينها نبودند، ما يا در تبعيد بوديم يا در حبس بوديم يا در انزوا. اينها بودند كههمه ما را از اين مسائل نجات دادند و همه ما را آوردند و نشاندند به جائى ، بهخيال خودمان جائى است اين بايد ملتفت باشيد كه آقا شما همان آدمى هستيد كه توى حبسبوديد و شما همان آدمى هستى كه در تبعيد بودى و شما همان آدمى هستى كه در انزوابودى اين مردمند كه آمدند ما را آوردند بيرون . از همه اينها و ما اگر تا آخر عمرمان بهاينها خدمت كنيم ، نمى توانيم از عهده خدمت اينها برآئيم . خداوند به ما توفيق بدهد كه مايك خدمتگزارى براى اينها باشيم و به اين نعمت موفق بشويم . شما امروز هم كه ملاحظهمى كنيد اينهايى كه در جبهه ها الان دارند جانفشانى مى كنند، اينها از كدام طبقه هستند. شمااگر پيدا كرديد در تمام اينها يك نفرى كه مال آن اشخاصى باشد كه داراى سرمايههاى بزرگ هستند، آن اشخاصى باشد كه در سابق داراى قدرت هائى بودند، اگر يكنفر از آنها پيدا كرديد، اين محتاج به اين است كه از ما مژدگانى بگيريد، ولى مى دانمكه پيدا نمى كنيد از همين جمعيت اند، الان هم اينهائى كه جانشان را دستشان گرفتند و شمارا حفاظت مى كنند و آنهايى كه در بين شهرها و در بين روستاها حفظ مى كنند شما و مردم راهمين طبقه هستند. اين طبقه اند كه به ما الان منت دارند و ازاول منت داشتند، همين ها بودند كه هيچ توقعى هم ندارند، هيچ وقت هم نمى آيند توقع كنند.شما بايد توجه به اين معنا بكنيد كه ما را اينها آورده اند ووكيل كرده اند، آورده اند و وزير كرده اند، رئيس جمهور كرده اند، اينها ولى نعمت ما هستند وما بايد ولى نعمت خودمان را از آن قدردانى كنيم و خدمت كنيم به او و همين ها هستند كه الانهم حفظ اين كشور را مى كنند و حفظ نظام اين كشور را مى كنند. شما آقايان نمى توانيد كهبرويد توى كوچه ها و عرض بكنم كه خيابانها و آنجا را اداره كنيد، شما يك شاءنديگرى داريد، يك شغل ديگرى در خدمت داريد، آنها هم يكشغل ديگرى دارند، اما شغل آنها آنطور است كه شما را هم حفظ مى كنند و من اميدوارم كه اينروحيه در اين ملت باقى باشد و با اين روحيه كه سربازهاى ما دارند و پاسدارهاى مادارند و آنهائى كه حفاظت اين كشور را مى كنند، اين روحيه را دارند كه روحيه بسيارارزشمندى است و شهادت طلبى است و خود را به حلقوم مرگ انداختن براى نجات اسلام ونجات كشور. خداوند اين روحيه را به همه عنايت كند و مادامى كه اين روحيه هست و آن مساءلهاى كه قبلا عرض كردم هست ، مطمئن باشيد كه اين كشور بيمه است و هرگز نخواهد آسيبديد. خداوند انشاءالله به همه شما، به همه ما توفيق خدمت به خلق و عبادت خدا كه خدمتبه خلق هم از بزرگترين عبادت هاى الهى است عنايت فرمايد و شر كسانى كه مى خواهنداين كشور را و مسلمين را باز برگردانند بهحال انزوا يا به حال تحت سلطه بودن ، آنها را هم يا اصلاح و يا اعدامفرمايد. 639
همه ملت مسؤ ولند در حفظ اسلام كه امانت الهى است
مطلب ديگرى كه باز دنباله همين مسائل است ، اين است كه روحانيون در هر جا كه هستند، چهائمه جمعه و چه ائمه جماعات و چه كسان ديگرى كهمشغول شغل روحانى هستند، اسلام امروز به ملت ما و به شما كه شاخص هستيد و اولىهستيد سپرده شده است ، ما امروز همه پاسدار اسلام هستيم ، تمام ملت از دولتى ها گرفتهو قواى نظمى و انتظامى گرفته و نظامى و انتظامى گرفته و تا همه قواى مسلحه ، همهبازارها، همه اداره جات ، تمام ملت بى استثنا مسؤول هستيم در مقابل خداى تبارك و تعالى براى اين امانت . اين اسلام كه امانت است و دستماست ، اگر ما به اين امانت خداى نخواسته خيانت بكنيم ، اين يك گناهى است كه معلوم نيستكه آمرزيده بشود، فرق دارد با گناه هاى ديگرى حتى با كبائر گناه هاى ديگر، براىاينكه بسيارى از گناه ها هست كه به خود انسان بر مى گردد، به جامعه بر نمى گردد،لكن خيانت به اين امانت ، خيانت به اسلام و خيانت به ملت هاى مسلم است . بايد توجه كنيدكه اگر اشخاصى در تمام اين ارگان هائى كه الان بعد از انقلاب بوجود آمده ، چهآنهائى كه خودرو پيدا شده اند و خود ملت آنها را ايجاد كرده اند و چه آنهائى كه مثلامقامات ايجاد كرده اند، بايد توجه به اين معنا بكنيد كه اگر چنانچه اينها يك قدمبردارند برخلاف اسلام ، بر خلاف مصالح مسلمين ، مسؤول هستند، مسؤ وليتى كه بالاتر از آن مسؤ وليتى است كه انسان نسبت به كارهاى خودشدارد، شخصى خودش ‍ دارد. 640
در جمهورى اسلامى همه افراد بايد آمر به معروف و ناهى از منكر باشند
امروز بحمدالله همه ملت ما الا بعضى مفسدينى كه تابع ابرقدرت ها هستند، اين كشور رااز خودشان مى دانند و دولت را از خودشان مى دانند و همه قواى مسلح را از خودشان مىدانند و همه كسانى كه در راس كارها هستند از خودشان مى دانند از اين جهت آن فشارهائىكه بر اين مملكت وارد دارد مى شود تحمل مى كنند و بايد صبر كرد، سفارش به صبركرد. براى احقاق حق صبر لازم است . اگر ما اسلام را مى خواهيم و اگر قرآن كريم را مىخواهيم كه در اين مملكت و انشاءالله در ممالك ديگر پياده بشود و مى خواهيم كه يك حكومتاسلامى داشته باشيم ، بايد همه توصيه به حق بكنيم و سفارش به حق بكنيم و در همهاطراف كشور، آنهائى كه در كميته ها هستند، آنهائى كه در بسيج هستند، آنهائى كه دردادگاه ها هستند و سپاه پاسداران شهربانى ها و همه با هم سفارش به حق بكنند و اگراعوجاجى خداى نخواسته در يكى پيدا بشود يا نفوذى كرده باشد بعضى افراد منحرف وچپ نماى نوكر راست ، بايد سفارش كنند و نگذارند بر خلاف حق كسىعمل كند. وقتى يك كشورى ادعا مى كند كه جمهورى اسلامى است و مى خواهد جمهورى اسلامىرا متحقق كند، اين كشور بايد همه افرادش آمر به معروف و ناهى از منكر باشند، اعوجاجهارا خودشان رفع بكنند. اگر در يك كميته اى خلاف واقع مى شود، خود افراد كميته و خودمردم آن اعوجاج را سفارش بكنند كه رفع بشود. سفارش به حق و صبر، و سفارش بهصبر. در مشكلات صبر بكنند و سفارش به صبر بكنند و در همه قشرهاى متصدى كارسفارش به حق بكنند كار سفارش به حق بكنند كار سفارش به حق بكنند. نگذارند كهبعضى افراد در هر ارگانى كه هستند، در هر جائى كه هستند، خود ملت نگذارند كهبعضى افرادى كه نفوذ كرده است در همه ارگان ها، اينها خلافى بكنند خلاف شرعىبكنند، خلاف عرفى بكنند و آنها را امر به معروف كنند و از منكرات نهى كنند تا بهسفارش حق تعالى كه فرموده است كه همه مردم در خسرانند مگر مومنين كهعمل صالح مى كنند و سفارش به حق مى كنند و سفارش به صبر. ما همه امروز وظيفهداريم ، امر به معروف و نهى منكر بر همه مسلمين واجب است ، جلوگيرى از منكرات بر همهمسلمين واجب است ، سفارش به حق كه امر به معروف است و نهى از منكر است بر همه مسلمينواجب است . 641
همه موظفيم در مسائل اجرائى امر به معروف كنيم
شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاه هاى اجرائى است امر بهمعروف كنيم و اگر اشخاصى پيدا مى شوند كه خلاف مى كنند معرفى كنيم به مقاماتىكه براى جلوگيرى مهيا هستند و مشكلات را همتحمل كنيم . مشكلاتى كه امروز براى ايران هست و براى مملكت جنگ زده هست ، اين مشكلاتبايد صبر بشود تا اينكه رفع بشود. شما كه امروز كشور را از خودتان مى دانيد ودولت را از خودتان مى دانيد و رئيس جمهور را از خودتان مى دانيد و ارتش را از خودتانمى دانيد و همه مصالح كشور را مصلحت خودتان مى دانيد و هر فسادى كه در كشور واقعبشود نقص براى خودتان مى دانيد، موظف هستيد و موظف هستيم كه هر چيزى كه برخلاف حقاست سفارش كنيم كه انجام نگيرد و حق در ايران انجام بگيرد و مشكلاتى كه در اثر جنگ ودر اثر انقلاب و در اثر مخالفت با ابرقدرت ها براى مملكت ما پيش آمده است ، خودشانصبر كنند و دوستان خودشان را به صبر سفارش كنند و انشاءالله اميدوارم كه اين صبرشما هم مورد رحمت الهى واقع بشود و هم فرج براى كشور ما و براى ملت ماحاصل بشود. 642
در مقابل انحراف فرهنگى همه موظف و مسؤول هستند
راديو تلويزيون و مطبوعات و سينماها و تئاترها از ابزارهاى موثر تباهى و تخديرملت ها، خصوصا نسل جوان بوده است در اين صدسال اخير بويژه نيمه دوم آن چه نقشه هاى بزرگى از اين ابزار، چه در تبليغ ضداسلام و ضد روحانيت خدمتگزار و چه در تبليغ استعمارگران غرب و شرق كشيده شد و ازآنها براى درست كردن بازار كالاها خصوصا تجملى و تزئينى از هر قماش ، از تقليد درساختمان ها و تزئينات و تجملات آنها و تقليد در اجناس نوشيدنى و پوشيدنى و درفرم آنها استفاده كردند، به طورى كه افتخار بزرگ فرنگى مآب بودن در تمام شؤون زندگى از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بويژه در خانمهاى مرفه يا نيمهمرفه بود و در آداب معاشرت و كيفيت حرف زدن و به كار بردن لغات غربى در گفتار ونوشتار به صورتى بود كه فهم آن براى بيشتر مردم غيرممكن و براى هم رديفان نيزمشكل مى نمود. فيلم هاى تلويزيون از فرآورده هاى غرب يا شرق بود كه طبقه جوان زنو مرد را از مسير عادى زندگى و كار و صنعت و توليد و دانش منحرف و به سوى بىخبرى از خويش و شخصيت خود و يا بدبينى و بدگمانى به همه چيز خود و كشور خودحتى فرهنگ و ادب و ماثر پرارزش كه بسيارى از آن با دست خيانتكار سودجويان بهكتابخانه ها و موزه هاى غرب و شرق منتقل گرديده است . مجله ها با مقاله ها و عكس هاىافتضاح بار و اسف انگيز و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضد فرهنگى خويش و ضداسلامى ، با افتخار، مردم بويژه طبقه جوان موثر را به سوى غرب يا شرق هدايت مىكردند اضافه كنيد بر آن تبليغ دامنه دار در ترويج مراكز فساد و عشرتكده ها و مراكزقمار و لاتار و مغازه هاى فروش كالاهاى تجملاتى و اسباب آرايش و بازيها و مشروباتالكلى بويژه آنچه از غرب وارد مى شد و درمقابل صدور نفت و گاز و مخازن ديگر، عروسك ها و اسباب بازى ها و كالاهاى تجملى واردمى شد و صدها چيزهايى كه امثال من از آنها بى اطلاع هستيم و اگر خداى نخواسته عمررژيم سرسپرده و خانمان برانداز پهلوى ادامه پيدا مى كرد، چيزى نمى گذشت كهجوانان برومند ما، اين فرزندان اسلام و ميهن كه چشم اميد ملت به آنها است ، با انواعدسيسه ها و نقشه هاى شيطانى به دست رژيم فاسد و رسانه هاى گروهى و روشنفكرانغرب و شرق گرا از دست ملت و دامن اسلام رخت برمى بستند يا جوانى خود را در مراكزفساد تباه مى كردند و يا به خدمت قدرت هاى جهانخوار درآمده و كشور را به تباهى مىكشاندند. خداوند متعال به ما و آنان منت گذاشت و همه را از شر مفسدين و غارتگران نجاتداد.
اكنون وصيت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آينده و رئيس جمهور و رؤ ساى جمهورمابعد و به شوراى نگهبان و شوارى قضايى و دولت در هر زمان آن است كه نگذارند ايندستگاه هاى خبرى و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و بايد همهبدانيم كه آزادى به شكل غربى آن كه موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى شود، ازنظر اسلام و عقل محكوم است و تبليغات و مقالات و سخنرانى ها و كتب و مجلات برخلافاسلام و عفت عمومى و مصالح كشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگيرى از آنهاواجب است و از آزادى هاى مخرب بايد جلوگيرى شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچهبرخلاف مسير ملت و كشور اسلامى و مخالف با حيثيت جمهورى اسلامى است ، به طورقاطع اگر جلوگيرى نشود، همه مسؤ ول مى باشند، و مردم و جوانان حزب اللهى اگربرخورد به يكى از امور مذكور نمودند، به دستگاه هاى مربوطه رجوع كنند و اگر آنانكوتاهى نمودند، خودشان مكلف به جلوگيرى هستند. 643
امت بايد امر به معروف و نهى از منكر بكند
الان مكلفيم ما، مسؤ وليم همه مان مسؤ وليم ، نه مسؤول براى كار خودمان مسؤ ول كارهاى ديگران هم هستيم كلكم راع و كلكم مسؤول عن رعيته همه بايد نسبت به همه رعايت بكنند، همه بايد نسبت به ديگران ، مسؤوليت من هم گردن شماست ، شما هم گردن من است . اگر من پايم را كج گذاشتم شما مسؤوليد اگر نگوئيد چرا پايت را كج گذاشتى . بايد هجوم كنيد، نهى كنيد كه چرا؟ اگرخداى نخواسته يك معمم در يك جا پايش را كج گذاشت ، همه روحانيون بايد به او هجومكنند كه چرا برخلاف موازين ؟ ساير مردم هم بايد بكنند و نهى از منكر اختصاص بهروحانى ندارد، مال همه است ، امت بايد نهى از منكر بكند، امر به معروف بكند. 644
اصل امر به معروف و نهى از منكر جهت اصلاح جامعه است
كوشش كنيد كه احكام اسلام را، هم عمل كنيد و هم وادار كنيد كه ديگرانعمل كنند. همانطورى كه هر شخص و هر فردى موظف است كه خودش را اصلاح كند، موظفاست كه ديگران راهم اصلاح كند. اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كهجامعه را اصلاح كند. اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كه جامعه اصلاحشود. جامعه ما در زمان اين طاغوت رو به فساد رفته بود، رو به تباهى رفته بود و مهماين بود كه جوان هاى ما را، چه جوان هاى مرد و چه جوان هاى زن ، اينها را رو به تباهىكشيدند و در اين پنجاه سال ، تمام تبهكارى بود. الان كه بحمدالله آن رژيم هم ، رژيممنحط از بين رفت و انشاءالله ديگر مثل آنها برگشت ندارند. اميدواريم كه همه چيزمان رااسلامى كنيم و تربيت - تربيت - تربيت هاى اسلامى باشد و تربيت هاى انسانى باشد،حركات و سكنات منطبق بر قواعد اسلامى باشد. اگر بخواهيد مملكت خودتان ، كشورخودتان مستقل باشد، اگر بخواهيد از زير قيد گرفتارى هاى اجانب بيرون بيائيد، بايدمتشبث به اسلام بشويد. اسلام بود و اين صداهاى (الله اكبر) كه شما را به پيروزىرساند. من اميدوارم كه باز اين صداها محفوظ باشد و اين علاقه هائى كه به اسلام هستمحفوظ بماند و به آن حدى كه بايد برسيم ، برسيم و مملكت ما سعادتمندباشد. 645
به هر مقدار كه مى توانيد بايد اصلاح كنيد
ملت خودش كار بكند، هم خودش عملى را كه مى خواهد انجام بدهد خوب انجام دهد وهم بهرفيقش بگويد خوب انجام دهد، هم به جامعه كلكم راع و كلكم مسؤ ول همين است . همهمسؤ وليم در مقابل ملت و مسؤ وليم در مقابل خودمان . خودم را اصلاح كنم ديگران را هماصلاح كنم ، به هر مقدارى كه مى توانيد، باز ننشينيد به اينكه مناهل منبر نيستم نمى توانم يك جامعه اى را دعوت كنم ، مناهل خطابه نيستم نخير، شما همان مقدارى كه مى توانيد خودتعمل بكن ، به رفيقت هم به همان زبانى كه دارى بگو كه خوبعمل كن ، او هم خودش عمل كند به رفيقش بگويد. 646
همه مسؤ ول اعمال ديگران هم هستند
براى ساختن يك كشورى كه خرابه بود، همت لازم دارد و مهم اين است كه افراد هر يكخودشان را مسؤ ول بدانند، هم مسؤ ول خودشان بدانند، هم مسؤول كارهاى ديگران ، مسؤ ول خودشان كه كارى كه به آنهامحول مى شود. مثل مثلا شماها كه در شهردارى اهواز هستيد، هر كارى كهمحول به هر فردى است ، منتظر اين نشود كه يك كس ديگرى كارى بكند، اين بايد كارخودش را خوب انجام بدهد و اگر چنانچه ديد آن برادرش ، آن رفيقش كارش را خوب انجامنمى دهد، مسؤ ول او هم هست بايد او را هدايت كنند (كلكم راع )، همه بايد مراعات بكنيد وهمه تان هم مسؤ وليد، همه ما مسؤ وليم ، يك مملكتى را بايد خود شما اداره كنيد، بايدخود ملت اداره كنند. 647
مقابله مردم در برابر زورگويى نعمت بزرگى است
همه آقايان احساس اين را بكنند كه امروز با زمان رژيم سابق فرق دارد، چون امروز يكمملكتى است كه نه يك نفرى است كه زورگويى بكند و فشار بياورد كه يك كارى بهملت تحميل بكند. ما يك چنين مقامى اصلا نداريم ، يعنى ملت ما هم ديگرتحمل چنين مقامى را نمى كند. وضع ملت طورى است كه اگر يك مقام بخواهد چيزى راتحميل كند، جلويش مى ايستند و مشتشان را گره مى كنند و مانع مى شوند. اين يك نعمتبزرگى است براى يك ملتى كه يك مقامى نتواند ظلم كند. البته ظالم را سر جاى خودشمى نشانند، با قدرت هم مى نشانند، اشخاص مختلف را مقامات عالى با قدرت هم سرجايشان مى نشانند. اما اگر بخواهند كارى بكنند، نظير كارهاى زمان سابق كه همهكارهايشان از اين قبيل بود، ما چنين مقامى نداريم . بنابراين ، مملكتى استمال خود شما و بايد شما همانطورى كه به منزل خودتان علاقه منديد كه مرتب باشد وجرياناتش درست باشد، به مملكت خودتان بيشتر بايد علاقه مند باشيد. براى آنكهمملكت خودتان هم منزل خودتان هست و هم منزل دوستان و همكيشان خودتان از اين جهت در اينامر سستى نكنيد و نگذاريد كم كارى بشود و نكنيد و همه با هم همراهى بكنيد. 648
همه مسؤ ولند جلوى خلاف ديگران را بگيرند
اگر يكى تان يك كارى بكند ديگرى ساكت باشد او هم مسؤول است . اگر يكى يك خلاف كرد، همه بايد برويد دنبالش كه آقا چرا. لازم نيست كهكتك كارى بكنيد، مواخذه كنيد. اگر يك نفر خلاف كرد، 20 نفر از شماها رفت گفت نكن اينكار صحيح نيست ، تحت تاثير واقع مى شود. اگر يك معمم ، يك صورت معمم ، يك كارخلاف كرد، از اطراف ، معممين هجوم به آن آورد كه چرا اين كار را مى كند، ديگر اگر مندخالتى كردم همه تان هجوم آورديد كه چرا اين كار را مى كنى من سر جايم مى نشينم .همه تان مسؤ وليد همه مان مسؤ وليم ، امروز مسؤ وليت بزرگ است براى ما، ما نصف راههستيم و من خوف اين را دارم كه قضيه ما قضيه هيتلر بشود. 649
امروز مسامحه در امر مسلمين گناه نابخشودنى است
اكنون كه بحمدالله تعالى موانع رفع گرديده و فضاى آزاد براى دخالت همه طبقاتپيش آمده است ، هيچ عذرى باقى نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودنى ، مسامحه در امرمسلمين است . هر كس به مقدار توانش و حيطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و ميهن باشد وبا جديت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب يا شرق زدگان و منحرفان ازمكتب بزرگ اسلام جلوگيرى نمايند و بدانند كه مخالفين اسلام و كشورهاى اسلامى كههمان ابرقدرتان چپاولگر بين المللى هستند با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاىاسلامى ديگر رخنه و با دست افراد خود ملت ها، كشورها را به دام استثمار مى كشانندبايد با هوشيارى مراقب باشيد و با احساس اولين قدم نفوذى به مقابله برخيزيد و بهآنان مهلت ندهيد خدايتان يار و نگهدار باشد. 650
تربيت اسلامى اين است كه در مقابل اجراى احكام خدا هيچ ملاحظه از كسى نكند
اگر خداى نخواسته در اين نهضتى كه شما كرديد يك وقت كارى ما و شما انجام بدهيم ،روحانيون و پاسداران ، هر دو طايفه پاسدار هستند، پاسدار اسلام بايد همه ملت پاسداراسلام باشد. (كلكم راع ) همه بايد مراعات كنيد، همه تان راعى هستيد، همه مردم و همه هممسؤ ول هستند، يعنى همه بايد همانطورى كه يك شبانى يك گله اى را مى برد و رعى مىكند و مى چراند و به جاهاى خوب بايد ببرد، مسؤول اين است كه اين را به جاهاى خوب و به علفچراهاى خوب ببرد و به آبهاى خوب ، ومسؤ ول است پيش صاحبان او به اينكه چرا نبردى ، همه ما آنحال را داريم ، مسؤ وليم در مقابل خدا و در مقابل وجدان و همه مان بايد مراعات بكنيم ،يعنى نه اينكه مراعات خودمان را، من مراعات همه شما را بكنم ، شما هر يك مراعات همه را.يك همچو برنامه است كه همه را وادار كرده كه به همه (چرا) بگوئيم ، همه را جلويشرا، همه را، به هر فردى ، به هر فردى لازم كرده به اينكه امر به معروف كند. اگر يكفرد خيلى به نظر مردم مثلا پايين ، يك فردى كه به نظر مردم خيلى اعلا رتبه هم هست ،اگر از او يك انحرافى ديد، بيايد (اسلام گفته برو به او بگو، نهى كند) بايستد درمقابلش بگويد اين كارت انحراف بود نكن . مى گويند عمر در وقتى كه خليفه بود،گفت كه من اگر چنانچه خلافى كردم به من مثلا بگوئيد، چه بكنيد، يك عربى شمشيرشرا كشيد گفت ما با اين مقابل تو مى ايستيم ، اگر تو بخواهى خلاف بكنى ما با اينشمشير مقابلت مى ايستيم . تربيت اسلامى اين است كه درمقابل اجراى احكام خدا و در مقابل راه انداختن نهضت هاى اسلامى ، هيچ ملاحظه از كسى نكند.اين آقاست اين غير آقا، اين پدر است اين پسر است ، اين رئيس است اين مرئوس است ، ابدااين مسائل نباشد در كار. مساءله اين باشد كه اين آيا به طريق اسلام داردعمل مى كند يا نه . به طريق اسلام عمل مى كند، هر فردى باشد بايد از او قدردانى كردو تشويق كرد و محبت به او كرد. برخلاف اسلام كه باشد هر فردى مى خواهد باشد، يكروحانى عالى مقام باشد، يك آدمى باشد كه مثلا راس باشد، يك سركرده باشد، وقتىديدند برخلاف مسير دارد عمل مى كند، هر يك از افراد موظفند كه به او بگويند كه اينخلاف است ، جلويش را بگيرند. 651
اگر اسلام آسيبى ببيند همه ما مسؤ ول هستيم
اگر امروز اسلام خداى نخواسته لطمه ببيند، آسيب ببيند، اين گناهش به گردن همه ماست، يك قشر خاصى مسؤ ول نيستند. كلكم راع و كلكم مسؤ ول همه مسؤول هستيد، همه ملت مسؤ ول هستند، همه ملت بايد مراعات بكنند آن احكام اسلام را. اسلام حقدارد به همه ما و به همه انسان ها. الان اسلام در دست ماست و ما پاسدار او هستيم و اگرآسيب ببيند همه ما مسؤ ول هستيم ، در بارگاه خدا همه مسؤول هستيم . اگر خداى نخواسته در بين پاسداران يك اختلافى باشد يا يك كارهائى دربين آنها واقع بشود كه بر خلاف مصلحت اسلام است ، بر خلاف مصلحت ملت است ، برخلاف مصلحت كشور اسلامى است ، اين مسؤ وليت دارد. گمان نكنيد كه خوب من يك نفرم و يكعمل مى كنم اين چه ربط دارد به ديگران ، امروز اينطور نيست ، قبلا هم اينطور نبوده .عمل يك شخص در يك جامعه اثر دارد، جامعه عبارت از اين اشخاصند، يك چيز ديگرى نيست .عمل هر يك از شما تاثير دارد، وقتى شما يكعمل زشتى كرديد، ديگران هم كه مى بينند در آنها تاثير مى كند، وقتى شما يكعمل صالحى انجام داديد، ديگران هم وقتى كه مى بينند در آنها تاثير مى كند، اگر خداىنخواسته شما يك كارى بكنيد كه براى اسلام ضرر داشته باشد، يك ظلمى بكنيد، يكخلافى بكنيد شماها مسؤ ول هستيد و همه ملت مسؤول هستند. همه بايد جلوگيرى كنند همه رعيت هستند، همه راعى هستند. و همه مسؤول . مبادا اينطور بشود كه اسلحه را از ظالم گرفتيد و خودتان ظلم كنيد. رژيم سابقبراى كارهايش شد آن رژيم منفور و ملعون ، براى خرابكارى شد او، نه براى شخص كهشخصش كى بود و پسر كى ، عمل اسباب اين شد كه مردم را از او منحرف كرد و باانحراف مردم نتوانست دوام بياورد. 652
بايد كارى بكنيم كه ظلم نباشد
مردم اگر از من گله دارند، از اسلام سرد نشوند. من خلاف كرده ام ، به اسلام چه مردم اگراسلام را، استقلال و آزادى را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مى خواهند، همه درانتخابات شركت كنند و در صحنه حاضر باشند. اگر يك ظالم خلاف كرد، اسلام كهنكرده است پس بايد كارى كنيم كه ظلم نباشد و ظالم از بين برود. اگر ديديم در ايندوره خلاف شده و به افرادى ظلم شده بايد تلاشمان را بيشتر كنيم تا خلاف و ظلم را ازبين ببريم نه اينكه كنار برويم و از صحنه خارج شويم . زيرا اگر از صحنه خارجشويم ظلم بيشتر مى شود پس بايد اجتماعمان را بيشتر كنيم و بيشتر در صحنه حاضرباشيم . اميد است انشاءالله خداوند شماها را و همه ملت را موفق كند و اسلام را بهآنطورى كه دلخواه است و آنطورى كه خواست خداى تبارك و تعالى هست به آنطور در اينكشور پياده كنيد و اين محتاج است به اينكه تمام كشور ما و تمام ملت ما حاضر باشند درصحنه و خودشان ناظر باشند كه اگر كسى تخطى از اسلام و تخطى از قوانين اسلامبكند، او را سرزنش كنند و او را از صحنه خارج كنند. 653
سكوت در مقابل جرم ديگران ، جرم است
بشناسيد صالح و فاسد را، بشناسيد مفسد و مصلح را، بشناسيد، توجه داشته باشيدكى دارد خلاف مى كند به اسم اسلام ، كى دارد خرابكارى مى كند به اسم اسلام ، اگرعمامه سرش است بزنيدش كنار، خود معممين بزنندش كنار، اگر توى پاسدارهاست ،پاسدارهاى مسلم ، اسلامى كه همه زحمت را به عهده دارند بزنندشان كنار، اگر در ارتشاست ارتشى ها بزنندشان كنار، ژاندارمرى است آنها بزنند، توى بازار است بازارى هابزنندشان كنار، توى كارخانه هاست آنها بزنندشان كنار. اينها در هر جايى مى خواهنديك نفوذى بكنند و يك فسادى بكنند به اسم اسلام و اين خطر است براى نهضت شما، بااسم اسلام مى خواهند اين اسلام را در بين مردم خود مملكت مشوه نمايش بدهند، بد صورتشرا نمايش بدهند و اين يك جرم بزرگى است كه آنها مرتكب مى شوند و ما هم اگر ساكتباشيم جرم است براى ما، بايد بگوئيم ، بايد شماها همعمل كنيد، كسانى كه با اسم اسلام مى آيند و مى خواهند خرابكارى بكنند و مثلا يك كارهاىزشتى بكنند و خلاف اسلام بكنند، بدانيد اينها اسلامى نيستند اينها ضد اسلام هستند، ضدانقلاب هستند. من در ميان شما باشم و يا نباشم به همه شما وصيت و سفارش مى كنم كهنگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد، نگذاريد پيش كسوتان شهادت و خوندر پيچ و خم زندگى روزمره خود به فراموشى سپرده شوند. 654
درصدد اين باشيد كه منحرفين را اصلاح كنيد نه راضى كنيد
بايد نشريات شما در مقابل اينها به صورتى باشد كه وقتى دست مردم مى رسدبگويند تعليمى است و مدرسه اى است براى تعليم و كسانى كه الهى هستند راضىباشند. شما درصدد اين نباشيد كه منحرفين را راضى كنيد، درصدد اين باشيد كهمنحرفين را اصلاح كنيد. اگر منحرفين را بخواهيد راضى كنيد شما را به انحراف مىكشند، اما اگر بخواهيد منحرفين را اصلاح كنيد هر روز قلم شما قلم اصلاحى است. 655
انحرافات را با نور هدايت خدا اصلاح كنيد
شما حالا آقايان از قرارى كه گفتند بنا داريد كه تشريف ببريد در قراء و قصبات وشهرها براى ترويج ، براى هدايت ، توجه داشته باشيد اگر قدمى بر خلاف موازين ،بر خلاف رضاى خدا برداريد يك جرمى است كه به اين زودى نمى توانيد جبران كنيد.شمائى كه به اسم هدايت بين مردم مى رويد غير عامه مردم است وضعتان ، غير وضع عامهمردم است . شمائى كه براى هدايت مى رويد شمارسول از طرف اسلام هستيد، رسول رسول خدا هستيد. بايد بفهميد كه در اين رسالت چهبايد بكنيد، اين كارهائى كه بنا داريد بكنيد آيا به اسم رب است ؟ آيا ازاول كه شروع مى كنيد به اينكه هدايت كنيد مردم را، اسلام را معرفى كنيد بر مردم ، ولوهمين قدر كه مى دانيد، آيا اين به اسم رب است ؟ از اسم خدا شروع مى شود يا خداىنخواسته نفسانيت آدم در آن دخالت دارد. (اعدا عدوك ) همين نفسى است كه در انسان است ،اين از همه دشمن ها براى انسان دشمن تر است . همه دشمن هاى عالم آنقدرى كه از آنها مىآيد اين است كه انسان را بكشند زجرش بدهند اما آن كه بين جنبيك ، آن نفس اماره انسان ، آنغير اين است كه انسان را بكشد، انسانيت را مى كشد. همه عالم جمع بشوند كه انسانيت شمارا بكشند تا آن چيزى كه در خود شما هست ، آن نباشد و تغيير نكند، كسى نمى تواند(اعدو عدوك ) همين نفسى است كه بين جنبيك . ببينيد كه حالا كه تشريف مى بريد و مىخواهيد مردم را هدايت كنيد، به اسم رب هدايت مى كنيد يا به اسم نفس كه همان به اسمشيطان است ؟ ببينيد با آقايانى كه در محل هستند، شما چه جور رفتار مى كنيد؟ ما فرض ‍مى كنيم كه شما در محل كه رفتيد بعضى از اشخاص منحرف هستند، پيغمبر اكرم (صلىالله عليه و آله و سلم ) براى همين ها غصه مى خورد، براى همين مردم منحرف غصه مىخورد ( فلعلك باخع نفسك 656 ) اينكه مومن نشدند، همچون غصه اى كهمثل اينكه مى خواهى خودت را بكشى . ما فرض مى كنيم كه شما وقتى كه رفتيد يكانحرافات ديديد، انحرافات را با انحراف اصلاحخيال نكيند بكنيد. انحراف نمى تواند انحراف را مستقيم كند. انحرافات را با نور هدايتخدا و باسم ربك مستقيم كنيد. 657
با محبت مى شود منحرفها را مستقيم كرد
با اسم خدا حركت كنيد و با اسم خدا هدايت كنيد. و با اسم خدا ترويج كنيد و با اسم خداانحرافات را مستقيم كنيد. اگر ديديد آنجا مى خواهد نفس اماره بگويد كه حالا اين آقا كهاينجا مدتى بوده است و عنوانى دارد و بخواهيد عنوانش را يك وقت خداى نخواسته از دستشبگيريد، بدانيد كه اين الهى نيست ، اين شيطانى است . بخواهيدمقابل يك اهل علمى كه آنجا هست بايستيد و بشكنيد خداى نخواسته حيثيت او را، بدانيد كهانسانى نيست و اين الهى نيست شيطانى است . با همه محبت كنيد، با محبت مى شود منحرف هارا مستقيم كرد، بهتر از اينكه با شدت وحدت ، گاهى نمى شود و الا غالبا مى شود.پيغمبر اكرم نبى رحمت است كه براى رحمت آمده است آنجائى هم كه آن منحرف هاى غيرقابل اصلاح را امر به قتل مى كرد، مثل يك غده سرطانى كه در يك بدن باشد، براىاصلاح بدن آن غده را بايد بيرون آورد، چاره نيست ، اين غده هاى سرطانى گاهى يكجامعه را فاسد مى كنند، اين هم رحمت بر جامعه است . اينهائى كه اسلام را اصلا نمى دانندچيست ، نمى فهمند اصلا اسلام چه است ، خيال مى كنند اين غربى ها، اينهائى كهدنبال غرب هستند، كه احكام اسلام خشونت دارد. اينها اصلا نمى دانند كه اين احكام چه چيزهست ، براى چه هست . اين مثل اين است كه به يك طبيبى كه كارد را برداشته و شكم راپاره مى كند و غده سرطانى را بيرون مى آورد بگويند اين خشونت دارد مى كند. اين رحمتاست يا خشونت ؟ آن طبيبى كه مى برد دست را براى اينكه دست فاسد مى كند انسان را،كارد را در آورده مى برد دست را، اين طبيب با خشونت دارد رفتار مى كند و بايد فرياد برآورد كه اين طبيب خشن است يا اين طبيب ، طبيب رحمت است ، با رحمت دارد رفتار مى كند، يكانسان را براى يك عضو نجات مى دهد. 658
در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از خشونت تاءثير مى كند
من راجع به كل مجلس مكرر عرض كرده و حالا هم عرض مى كنم كه مجلس ما بايد با مجلسهاى سابق فرق داشته باشد، البته فرق هم دارد، اما هر امرى كم كم به انحراف كشيدهمى شود و چنين نيست كه يكدفعه انحراف واقع شود. در خود انسان نيز چنين است كهشيطان و نفس اماره به تدريج از عمل به مكروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا بهبالاتر انسان را منحرف مى كنند. در مجلس سابق دوره اولش بهتر بود، لكن در هرسال چيزى به آن اضافه و يا از آن كم شد تا رسيد به آنجا كه مجالس اخير را ديديمشما از اول اگر جلوى فساد را نگيريد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود.البته بايد عاقلانه باشد كه مساءله حادى پيش نيايد.
در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از جهت خشونت تاثير مى كند. من در زمان اختناقرضاخانى وقتى در مدرسه فيضيه صبحت مى كردم ، آنگاه كه از جهنم و عذاب الهى بحثمى كردم همه خشكشان مى زد، ولى وقتى از رحمت حرف مى زدم مى ديدم كهدل ها نرم مى شود و اشكها سرازير مى گردد و اين تاثير رحمت است . با ملايمت انسانبهتر مى تواند مسائل را حل كند تا شدت .
و مجلس باب مباحثه است . و بايد مثل مباحثه طلبه ها باشد كه با هم دوست هستند و بايكديگر بحث و گفتگو مى كنند ولى معلوم است كه مباحثه هست . 659
فصل چهارم : رسالت سفرا و سفارتخانه ها
محيط سفارتخانه ها بايد اسلامى باشد
اما قضيه وزارت خارجه ، اين وزارتخانه از ساير وزارتخانه ها حساسيت بيشترى داردبراى اينكه سروكارش با تمام ممالك دنياست . خدمت كردن شما مسلم است براى اينكهكشور خودتان است . قبلا كشورى بوده است وابسته به غرب و شرق و تحت ستم و آسيبخارجى ها و داراى تبليغات شاهنشاهى . در چنين كشورى معلوم است كه كار وزارت امورخارجه اش چه مشكل و سنگين است ، ولى همت مردان مصمم هر كار مشكلى را آسان مى كند وبعد انجام مى دهند. شما كه براى رضاى خدا خدمت مى كنيد سعى كنيد درمقابل تمامى مشكلات بايستيد و مبارزه كنيد. امروز هم كه در جمهورى اسلامى همه با همهستند و دولت و مردم با هم دوست هستند، حل مشكلات آسان تر است . با گرمى با مشكلاتمواجه شويد و مبارزه كنيد تا حل شود. سفارتخانه ها را در خارج به صورتىدنبال كنيد كه هركس آنجا برود ببيند در محيط اسلامى و اخلاقى وارد شده است . من از آقاىولايتى و ساير آقايان كه وقت شان را براىآمال اسلامى انسانى صرف مى كنند تشكر مى كنم . در مورد تبليغات وزارت خارجه بايدبدانيد كه تبليغات در راس ‍ امور است و هر روز بايد حجمش زيادتر گردد. امروز كه مامقابل تمام دنيا ايستاده ايم ، لااقل بايد تبليغات خودمان سالم باشد و تبليغات صحيحىداشته باشيم . اميدوارم همه سالم باشيد و وزارتخانه را به صورتى كه براى اسلامو كشور مفيد باشد. بسازيد مى دانم كه در فكرحل مسائل هستيد. انشاءالله مشكلات را حل مى نمائيد. 660
در سفارتخانه ها نسبت به سابق بايد تغيير اساسى داده شود

next page

اخلاق كارگزاران در كلام و پيام امام خمينى قدس سره الشريف

back page