بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب عرفان اسلامی جلد 10, استاد حسین انصاریان ( )
 
 

بخش های کتاب

     1 - عرفان اسلامي جلد دهم
     10 - عرفان اسلامي جلد دهم
     11 - عرفان اسلامي جلد دهم
     12 - عرفان اسلامي جلد دهم
     13 - عرفان اسلامي جلد دهم
     14 - عرفان اسلامي جلد دهم
     2 - عرفان اسلامي جلد دهم
     3 - عرفان اسلامي جلد10
     4 - عرفان اسلامي جلد دهم
     5 - عرفان اسلامي جلد دهم
     6 - عرفان اسلامي جلد دهم
     7 - عرفان اسلامي جلد دهم
     8 - عرفان اسلامي جلد دهم
     9 - عرفان اسلامي جلد دهم
     FEHREST - عرفان اسلامي جلد دهم
 

 

 
 

رغبت بسيار در تحصيل علم

اراده قوى داشتن ، بطورى كه اگر از آسمان سنگ ببارد سر از درس خواندن و مطالعه و مباحثه برندارد ، و كارى و شغلى مانع از تحصيل او نگردد .

خود را فارغ و يك جهته كردن براى تحصيل

خود را به عبادت و تقوا آراستن ، كه علم صفتى است شريف و كمالى است منيف و در محلّ پست و خسيس جا نمى كند .

ملازم خوف الهى بودن ، كه خوف مانع از افتادن انسان در ورطه هلاكت و ضلالت است .

از آنچه منافى قدرت حفظ است اجتناب كردن ، تا قوّت حافظه ضعيف نشود .

مقويّات تعقّل و فكر و انديشه بكار بردن و از منافيات آن احتراز نمودن و بيدارى و سحرخيزى را ملازمت داشتن ، كه با سحرخيزى درِ فيوضات و بركات و توفيقات به روى انسان باز شود .

حاصل آن كه از براى تحصيل علم دين و دانش خداشناسى و خودشناسى و وظيفه شناسى و خطرشناسى ، هركس هر زحمتى بخود دهد ، و هر رنج و مشقتى هموار نمايد جا دارد ، و بخاطر علم دين بايد از هر چيز ديگر گذشت ، كه گوهرى در خزانه خلقت هم چون علم دين و دانش حق شناسى وجود ندارد .

در حديث است :

اَوَّلُ ما يُوضَعُ فِى الْميزانِ الْعِلْمُ وَالْخُلْقُ الْحَسَنُ :

اول برنامه اى كه در قيامت در ترازوى عمل نهند ، علم و خلق نيكو است .

و اول خلعتى كه بر دوش حضرت آدم پس از لباس وجود پوشاندند علم بود :

( وَعَلَّمَ آدَمَ الاَْسْماءَ كُلَّهَا )(62) .

و بعد از او ميراث جمله انبياء گشت و سر دفتر مقامات و احوال همه اولياء آمد و اين همان علم است كه خليل جليل فرمود :

( يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطاً سَوِيّاً )(63) .

اى پدر مرا از جانب او علمى آموخته اند كه ترا از آن علم نصيبى نيست ، مرا پيروى كن تا ترا به راه راست هدايت كنم .

و يعقوب (عليه السلام) گفت :

( وَأَعْلَمُ مِنَ اللهَ مَا لاَ تَعْلَمُونَ )(64) .

و از حال خضر خبر دادند :

( وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً )(65) .

و جاى ديگر فرمود :

( وَلُوطاً آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً )(66) .

و گفت :

( وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُدَ وَسُلَيْمَـانَ عِلْماً )(67) .

و در حق بهتر و مهتر عالم فرمود :

( وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ )(68) .

و اين علم قطره ايست از بحر محيط علم قديم كه آن صفت پاك خداونديست جلّ جلاله ، هم چون صفت هاى ديگر چون حيات و قدرت و سمع و بصر و كلام و امثال آن .

و هم چنان كه روح و جسم آدم صفى (عليه السلام) از قدرت و حكمت در وجود آمد اين علم كه منبع اخلاق او بود ، هم برآن ترتيب بدو قسم نازل شد :

1 ـ كسبى .

2 ـ قدرتى .

آنچه قدرتى بود بر عطاى محض بى علّت تعلّق گرفت .

و آنچه حكمتى بود به جهد و كسب مردم حواله گشت .

قسم عطائى انبياء را آمد و بس .

اين قسم كه كسبى بود بر جمله ذريت بنى آدم به نسبت مراتبى كه در اصل خلقت با سرشت هر يكى همراه است منقسم گشت ، و اگرچه همه اولياء را به قدر متابعت انبياء از قسم عطائى نيز حظّى بود ، اما قاعده سلوك از براى ايشان اقوى است كه :

مَا اتَّخَذَ اللهُ وَلِيًّا جاهِلاً قَطُّ .

و اين از آن است كه سلوك روش نفس است كه علم كسبى تعلّق بدو دارد . هم چنان كه علم عطائى تعلّق به روح دارد ، و چون نفس از عالم حكمت در وجود آمده است بواسطه احتياج ، لاجرم تحصيل علم كسبى او را بى سبب ميسّر نگردد ، و روح چون از عالم قدرت آمد از سبب مستغنى است و هميشه فيض از علم ازل مى پذيرد و بىواسطه و :

( إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِيم عَلِيم )(69) .

اشاره بدين معناست .

علم دين اشرف تمام علوم ، و مافوق همه دانش هاست ، اين علم علّت خير دنيا و آخرت براى متعلّم آن است ، و متعلّم علم دين در پيشگاه حضرت ربوبى از ارزشى مافوق تمام ارزش ها برخوردار است ، تا جائيكه در كتاب علم « اصول كافى » آمده : موجودات برّى و بحرى براى طالب علم دين استغفار مى كنند ، و اگر اين چنين دانش آموزى در مسير طلب علم بميرد شهيد از دنيا رفته ! !

الهى در مرحله اوّل قلب ما را از تمام آلودگيها پاك كن ، و نفس ما را به راه تزكيه هدايت فرما ، و روح ما را از حجابهاى ظلمانى نجات بخش ، آنگاه توفيق فهم علم دين به ما مرحمت فرما و سپس ما را به عمل به آن علم شريف آراسته كن ، كه راهى براى درك فيض ، و تحصيل سعادت دارين و جلب رضا و خوشنودى تو جز اين راه وجود ندارد .

پايان

غروب 16 شوال 1407 برابر با 23 / 3 / 1366