بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فیلسوف, ( )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     fehrest -
 

 

 
 

 indexnext

مقدمه مصحح

سير فلسفه اسلامى

از زمانى كه متون فلسفى بدست اولين مترجمان مسلمان واردفرهنگ و تمدن با عظمت اسلامى گرديد،محققان و فلاسفه با گذر ازانديشه‏هاى يونانى، خود به ابتكار و ابداع نظريات تازه‏اى در مسائل‏فلسفىست‏يازيده و موجبات بارورى و رشد تفكر فلسفى در جهان‏اسلام را شتاب بخشيدند. پس از حيات فيلسوفعرب «الكندى‏» كه‏به لحاظ شرايط زمانى خود سعى در معرفى افكار فلاسفه يونان‏داشت، نخستين فيلسوفمستقل اسلامى ابونصر فارابى، برخى ازآراى پيشينيان را پذيرفت و به صورت خاصى با محيط فرهنگىخودمنطبق كرد و«فلسفه اسلامى‏» را با اوصاف متمايزى بنيان نهاد.

فارابى با معرفى منطق ارسطو به عالم اسلام، خود نيزافزوده‏هايى بر آن دارد، پى‏ريزى صناعات خمس و جاىدادن خطابه‏و شعر در عنوان منطق‏از جمله ابتكارهاى وى در منطق بوده‏و درفلسفه هم‏گذشته از ائتلافىكه‏ميان بعضى از آموزه‏هاى دين و فلسفه‏برقرار كرد،با داخل كردن افكار نو افلاطونى در مكتب مشائى،خودصورت ديگرى به فلسفه ارسطو داده و با طرح نظريه نبوت كه نشات‏گرفته از آراى افلاطون بوده،آرمانشهراو را در شكل مدينه‏فاضله ارائه‏نمود كه حاكم‏در آن فيلسوفى است كه به‏كمال عقل نظرى‏و عقل‏عملى رسيده‏واين شخص از نظر فارابى به غير از نبى نمى‏تواند باشد.

بعد از وى، شيخ الرئيس ابوعلى سينا با گسترش مسائل الهيات- بر پايه نظريه وجودى - در ميان افكار فلسفى ونقادى آراى ارسطو وافلاطون، فلسفه اسلامى را در مسيرى ديگر انداخته و نحله‏اى كه‏آميخته‏اى از مكتبمشائى - نو افلاطونى بود، در جهان اسلام عرضه‏نمود. در كنار اين نحله، مكتب ارسطوئى به روايت ابن رشد درغرب‏جهان اسلام(آندلس) نيز پاى به عرصه وجود نهاد.

دوران ديگرى از فلسفه اسلامى با ظهور مكتب اشراقى در قرن‏ششم شروع مى‏شود كه علاوه برانتقادات شيخاشراق بر نظريات‏مشائى ابن سينا، خود نيز ايراداتى را بر منطق و فلسفه ارسطو مستقلاوارد كرده و به بارورى واستقلال فلسفه اسلامى(در شكل اشراقى)مى‏افزايد.

شيخ اشراق در آراى منطقى موفق به پى‏ريزى قواعد جديدى‏شده و با ايراد بر تعاريف مشائى، منكر معرفت تامبه حقايق اشيامى‏شود و در ضمن بحث از قضايا، خود قضيه تازه‏اى به نام «ضروريه‏بتانه‏»را ابتكار مى‏كند و درفلسفه نيز با ابتناى روش اشراقى در كناراستدلال صرف، در مقابل نظريه تركب جسم از ماده و صورت، راى‏بهبساطت جوهر جسمانى مى‏دهد و با اثبات جوهر مستقلى به نام‏«جوهر مثالى‏و برزخى‏» شكل جديدى از اقسامجواهر ارائه مى‏دهد ومقولات ارسطوئى را كه در ده مقوله جاى داشته، به چهار مقوله‏نسبت، كم، كيف و حركتتقليل مى‏دهد، وى همچنين در بحث‏شناخت هم پاى از تابعيت افكار يونانى (افلاطون و ارسطو) فراترگذاشته وبا اعتقاد به اينكه ابصار در نتيجه مقابله شى‏ء مستنير باچشم سالم محقق مى‏شود، رويت را بر مبناى اضافهاشراقى بين‏موضوع مدرك و شى‏ء مدرك به اشراق ارجاع مى‏دهد.

شيخ اشراق در حكمت اولى هم با وارد كردن نظريات فلاسفه‏ايران باستان(پهلويين)در مكتب خود، نظاممابعدالطبيعى تازه‏اى برمبناى تشكيك در حقيقت نور پى‏ريزى مى‏كند و آن را تا بحث‏فرشته‏شناسى اشراقىادامه مى‏دهد.

سير تكاملى فلسفه اسلامى بعد از طى تحولاتى چند و گذر از«دوران فترت‏» و با زمينه‏سازى ميرداماد در قرندهم‏ادامه يافته تابدست تواناى فيلسوف بزرگ عالم اسلام، صدرالدين محمد شيرازى‏با تكيه بر ميراث چندينقرنى فلاسفه اسلامى - يونانى و با ابتكارات‏خود وى، مكتب جديدى در فلسفه اسلامى پى‏ريزى شد.

وى كه مكتب خود را در مقابل مكاتب مشائى و اشراقى به‏«حكمت متعاليه‏» نامبردار ساخته بود، با پى‏ريزىوجود شناسى‏فراعقلانى(حكمت)،مسائل عديده‏اى را وارد مباحث فلسفى كرد.

اين تفكرات كه در معناى عامترى از «كلامTheology » و«فلسفهPhilosophy » به كار برده شده و باTheosophy معادل‏است، دربردارنده معارفى بوده كه مكتب ملاصدرا را از مكاتب‏اشراقى و مشائى متمايزمى‏كند.

به‏اين لحاظ حكيم‏شيرازى،هرمس را بانى‏حكمت‏دانسته و گويد:

«اعلم ان الحكمة نشات اولا من آدم صفي الله، و عن ذريته شيث وهرمس اعني ادريس، و عن نوح، لان العالم ماخلا قط عن شخص‏يقوم به علم التوحيد و المعاد، و ان هرمس الاعظم هو الذي نشرهافي الاقاليم و البلاد، واظهرها و افاضها على العباد، و هو ابوالحكماءو علامة العلماء اشركنا الله في صالح دعائه; (1) بدانكه حكمت نخست‏ازحضرت آدم صفى و از فرزندش شيث و هرمس يعنى ادريس وازنوح نشات گرفته، چون عالم هيچگاه از شخصىكه به او علم‏توحيد و معاد قائم باشد خالى نيست و هرمس بزرگ كسى است كه‏حكمت را در نواحى عالم وشهرها نشر و ظاهر كرده و بر بندگان‏خداوند بخشيده است و او پدر حكما و علامه دانشمندان است كه‏خداوندما را در دعاى صالح او شريك فرمايد.»

اين مكتب كه ميراث فلسفى - عرفانى چندگانه‏اى را در خودجاى داده، با اينكه از استدلال و اشراق استفادهفراوان برده، اما درمنظومه جامع و كلاسيك حكمى خود، از اين عناصر معرفتى گذركرده و مؤسس آن(ملاصدرا) در مرحله ابتدايى تحقيقات‏خويش(مقام گردآورى) از اشراقات و الهامات شخصى بهره جسته،اما درارائه و نشر افكار خود (مقام داورى) جانب برهان و استدلال رارعايت كرده است.

به عبارت ديگر:

« در حكمت متعاليه ذره‏اى از التزام به برهان كاسته نشده و اين‏محور كه ستون اصلى تفكر فلسفى است،همچنان مورد احترام وتقديس است. آنچه تفاوت كرده اين است كه دايره تاملات‏حكيمان نسبت‏به فلسفه مشاءشعاع وسيعترى يافته و موضوعات‏مورد تحقيق، تنوع و كثرت بيشترى پيدا كرده است و دليل امر اين‏است كهدر حكمت اشراق و متعاليه، فقط عقل و حس نيست كه دام‏شكار حكيمان است‏بلكه فرآورده‏هاى معنوى وكشفهاى عرفانى‏و افاضات و الهامات و اشراقات و واردات قلبى و غيبى كه به دام‏تهذيب و رياضت‏شكار مى‏شوند،نيز مورد توجه و مداقه حكيم‏واقع مى‏شوند و او را به تامل و تحقيق وامى‏دارند. بر خلاف فلسفه‏مشاء كه در آنحقايق، به تور تجربه و حدس شكار و به ترازوى‏عقل سنجيده مى‏شوند، لذاست كه حكمت اشراق و متعاليه درمقام‏شكار، با عرفان مماس است و در مقام داورى با فلسفه مشاء،ازيك جهت‏خويشاوندى با عرفان دارد و ازجهتى با فلسفه عقلى‏خالص و خشك.» (2) .

صدرالمتالهين كه پايه حكمت‏خود را بر دواصل «اصالت وجود»و «تشكيك در وجود»قرار داده بود، توانست‏باايجاد توافق در ميان‏سه جريان مهم معرفتى وحيانى، عرفانى و برهانى، مسائل فلسفى راكه در فلسفه يونان واسكندريه در دويست مساله خلاصه مى‏شدند به‏حدود هفتصد مساله برساند.

صدرا در ساختمان مكتب خويش مواد ديگرى را وارد كرد كه‏قبل از دوران نضج‏حكمت متعاليه در ميان فلاسفهرايج نبودند،مسائلى چون تقسيم وجود به مستقل و رابط و تقسيم وجود به لنفسه‏و لغيره و ارائه انتولوژيكىبحث‏حركت و اثبات برهانى حركت‏جوهرى و اتحاد عاقل و معقول و ... از جمله ابتكارات صدرالمتالهين‏درمسائل فلسفى بشمار مى‏روند.

زندگى ملاصدرا

محمد بن ابراهيم شيرازى ملقب به صدرالمتالهين و مشهور به‏ملا صدرا در حدود سال 979 يا 980 هجرى درشيراز ديده به جهان‏گشوده و بواسطه محيط خانوادگى خود كه از اقوام با نفوذ و ثروتمندفارس بودند و استعدادفوق‏العاده‏اى كه از همان اوان كودكى خود دارابوده از تحصيل و تعليم شايسته‏اى برخوردار شده و همانندديگران‏مراحل اوليه تحصيل را در مكتب خانه شروع كرده و پيش ملا احمدنامى به آموختن قرآن و صرف و نحوپرداخته و بعد از طى اين‏مراحل، براى تكميل تحصيلات خود عازم اصفهان كه در آن زمان‏مركزيت علمى وسياسى ايران را داشته، گرديد.

صدرالدين در اصفهان نخست نزد شيخ بهاءالدين عاملى(شيخ‏بهائى)به تحصيل علوم نقلى پرداخته تا به حدىكه به درجه اجتهادنائل گشته و از استاد خود به روش سنتى و معمول حوزه‏هاى دينى‏نقل حديث مى‏كرده است.

وى در ذيل نقل و شرح حديث اول از باب العقل و الجهل اصول‏كافى سلسله اسانيد خود را از طريق شيخ بهائىو ميرداماد اينگونه‏مى‏آورد:

«حدثني شيخي و استاذي و من عليه في العلوم النقلية استنادي،عالم عصره و شيخ دهره بهاء الحق و الدينمحمد العاملي الحارثي‏الهمداني - نور الله قلبه بالانوار القدسية - عن والده الماجد المكرم،و شيخه الممجدالمعظم، الشيخ الفاضل الكامل حسين بن‏عبدالصمد - افاض الله على روحه الرحمة و الرضوان، واسكنه‏دارالجنان - عن شيخه الجليل و استاذه النبيل عماد الاسلام و فخرالمسلمين الشيخ زين الملة و الدينالعاملي - طاب ثراه و جعل‏الجنة مثواه - عن الشيخ المعظم المفخم و المطاع المؤيد المكرم‏عالي النسب،سامي اللقب، المجدد للمذهب، علي بن عبدالعالي‏الكركي - قدس الله روحه - عن الشيخ الورع الجليل علي بنهلال‏الجزائري عن الشيخ العالم العابد احمد بن فهد الحلي، عن الشيخ‏علي بن الخازن الحائري، عن الشيخالفاضل و النحرير الكامل‏السعيد الشهيد محمد بن مكي - اعلى الله رتبته - [حيلولة] و عن‏الشيخ زين الملةوالدين، عن الشيخ الفاضل علي بن عبدالعالي‏الميسي - روح‏الله روحه بالفيض القدسي - عن الشيخالسعيدمحمدبن داود المؤذن البحريني، عن الشيخ الكامل ضياء الدين‏علي عن والده الافضل الاكمل المحققالمدقق الجامع بين‏الفضيلتين، الحاوي للمنقبتين، رتبة العلماء و درجة الشهداء، الشيخ‏شمس‏الدين محمد بنمكي - رفع الله قدره، و اكمل في سماءالرضوان بدره -[حيلولة] واخبرنى وسيدي وسندي واستاذي‏واستناديفي المعالم الدينية، والعلوم الالهية، والمعارف الحقيقية،والاصول اليقينية السيد الاجل الانور، العالم المقدسالازهر،الحكيم الالهي والفقيه الرباني، سيد عصره و صفوة دهره، الاميرالكبير و البدر المنير، علامة الزمان اعجوبةالدوران، المسمى‏بمحمد، الملقب بباقر الداماد الحسيني - قدس الله عقله بالنورالرباني - عن استاذه و خالهالمكرم المعظم الشيخ عبدالعالي -رحمه الله - عن والده السامي المطاع المشهور اسمه في الافاق‏والاصقاع،الشيخ علي بن عبدالعالي مسندا بالسند المذكور و غيره‏الى الشيخ الشهيد محمد بن مكي - قدس سره - عنجماعة من‏مشايخه، منهم الشيخ عميدالدين عبدالمطلب الحسيني، والشيخ‏الاجل الافضل فخر المحققينابوطالب محمد الحلي و المولى‏العلامة مولانا قطب الدين الرازي، عن الشيخ الاجل العلامة آية‏الله‏في ارضهجمال الملة و الدين ابي‏منصور الحسن بن مطهرالحلي - قدس الله روحه - عن شيخه المحقق رئيسالفقهاءوالاصوليين نجم الملة والدين ابي القاسم جعفر بن الحسن بن سعيدالحلي، عن السيد الجليل النسابةفخار بن معد الموسوي، عن‏شاذان‏بن جبرئيل القمي، عن محمد بن ابي القاسم الطبري، عن‏الشيخ الفقيه ابيعلي الحسن، عن والده الاجل الاكمل شيخ الطائفة‏محمدبن الحسن الطوسى - نورالله مرقده - [ح]و عن العلامةجمال‏الملة والدين عن استاذه افضل المحققين سلطان الحكماء والمتكلمين خواجه نصير الملة و الحكمة والحقيقة و الدين محمدالطوسي - روح الله روحه بالنور القدوسي - عن والده محمد بن‏الحسن الطوسي، عنالسيد الجليل فضل الله الراوندي، عن السيدالمجتبى بن الداعي الحسيني، عن الشيخ الطوسي، عنالشيخ‏الاعظم الاكمل المفيد محمد بن محمد بن النعمان الحارثي - سقى‏الله ثراه - عن الشيخ الاجل ثقة الاسلامو قدوة الانام محمد بن‏علي بن بابويه القمي - اعلى الله مقامه - عن ابي القاسم جعفر بن‏قولويه، عن الشيخالجليل ثقة الاسلام سند المحدثين ابي جعفرمحمد بن يعقوب الكليني...» (3) .

صدرالدين پس از طى مدارج عالى در علوم منقول به شاگردى‏ميرداماد درآمده و رموز حكمت و فلسفه را درطول ساليانى چند درمحضر وى آموخته و به مراحل بلندى در ميان همگنان خود نائل‏شده تا حدى كه استادزبان به ستايش شاگرد گشوده و در يكى ازرباعيات خود در منزلت علمى وى سرود:

صدرا بگرفت فضلت اوج از گردون.

بر علم تو داده است‏خراج افلاطون.

در مسند تحقيق نيامد مثلت.

يك سر زگريبان طبيعت‏بيرون.

ملا صدرا بعد از تكميل تحصيلات در رشته‏هاى متعارف آن‏روزگار كه در حقيقت مرحله اوليه از مراحل زندگانىوى را تشكيل‏مى‏دهد، به علت مخالفت عده‏اى از علماى ظاهربين ناچار شده كه‏اصفهان را ترك گويد و براىتزكيه نفس و سير و سلوك معنوى به قريه‏كهك در نزديكى قم پناه برد.

مورخان و تراجم نگاران از اساتيدى كه راهبر ملا صدرا به علوم‏باطنى و تعليمات صوفيانه باشد، گزارشىنداده‏اند و معلوم نيست كه‏وى از چه كسانى اصول عرفانى را آموخته است، اما قدر مسلم اين‏است كه ورود بهدرياى بيكران عرفان و تصوف و ارائه معضلاتى ازاين علوم كه در جاى جاى نوشته جات ملا صدرا به چشممى‏خورد،بدون تعليم و تعلم از اساتيد فن ميسور وى نبوده و اگر چه‏صدرالمتالهين جزو هيچ كدام ازسلسله‏هاى صوفيه وارد نشده، ولى‏در آشنايى با عرفان و بالخصوص عرفان نظرى محيى الدين بن عربى‏كه درآثار وى همانند كتابهاى سيدر حيدر آملى رنگ تشيع به خودگرفته است، دست در دست استاد كار آزموده‏اىداشته است.

دوران خلوت گزينى و سلوك معنوى صدرالمتالهين كه دوره دوم‏از دوران زندگى وى را شامل مى‏شود،فت‏سال و بنابه قولى پانزده‏سال به طول كشيد تا اينكه ملا صدرا در اثر رياضات شرعى و عبادات‏عارفانه به شهودو كشف حقايق و علم حضورى نائل آمد، همچنانكه‏خود مى‏نويسد:

«فلما بقيت على هذا الحال من الاستتار والانزواء والخمول‏والاعتزال زمانا مديدا، و امدا بعيدا، اشتعلت نفسيلطول‏المجاهدات اشتعالا نوريا، و التهب قلبي لكثرة الرياضات التهاباقويا، ففاضت عليها انوار الملكوت، و حلت‏بهاخبايا الجبروت،ولحقتها الاضواء الاحدية، وتداركتها الالطاف الالهية، فاطلعت على‏اسرار لم اكن اطلع عليها الىالآن، وانكشف لي رموز لم تكن‏منكشفة هذا الانكشاف من البرهان، بل كلما علمته من قبل البرهان‏عاينته معزوائد بالشهود والعيان من الاسرار الالهية والحقائق‏الربانية، والوداع اللاهوتية والخبايا الصمدانية...» (4) .

همزمان با دوران خلوت گزينى، آوازه آخوند كم كم عالمگيرشده و به دنبال تاسيس مدرسه خان در شيراز ودرخواست والى‏شيراز، ملاصدرا به وطن خود بازگشته و در مرحله سوم زندگيش تاپايان عمر به تعليم و تدريسافكار و يافته‏هاى متعاليه خود اشتغال واهتمام ورزيد.

صدرالمتالهين در كنار كارهاى تحقيقاتى موفق شد شاگردان‏نامدارى همچون فيض كاشانى، فياض لاهيجى،حسين تنكابنى و ...را در عرصه‏هاى مختلف علمى و فلسفى تربيت نمايد كه هر كدام ازاين بزرگان در تاريخ علومدينى و فلسفه و عرفان اسلامى، از جايگاه‏ويژه‏اى برخوردارند. ملا صدرا على رغم مشاغل تدريسى و تاليفىازعالمان زاهد و عابد روزگار خود بشمار مى‏رفته و بر حسب گزارش‏تذكره نويسان در طول عمر خويش، هفت‏بارپياده به زيارت حج رفته‏تا اينكه در سال 1050 قمرى(1640ميلادى) در بازگشت از هفتمين‏سفر خانه خدا دربصره به جوار حق تعالى شتافت .

آثار و تاليفات ملا صدرا

ملا صدرا همانند فيلسوفان ديگر از كثرت تاليف برخوردار بوده‏و منظومه فلسفى خود را در شكل‏هاى موجز ومفصل در مكتوبات‏مختلفى به يادگار گذاشته است. تمامى نوشته‏هاى صدرا درباره‏الهيات فلسفى و امور عامهوعلم النفس بوده كه با نثرى بسيار فصيح وروشن تحرير شده و نسبت‏به آثار فلسفى كسانى چون ميرداماد،براى‏خواننده سهل‏تر مى‏نمايد.

نوشته‏هاى ملا صدرا با توجه به محتواى آنها بدين شرح قابل‏بخش بندى است:

الف - نوشته‏هاى دينى (5) :

1 - [رسالة في] اثبات البارئ..

2 - اسرار الآيات و انوار البينات.

3 - تفسير القرآن الكريم.

4 - حاشيه بر رواشح السماوية (ميرداماد)..

5 - الحكمة العرشية.

6 - خلق الاعمال.

7 - ديباچه عرش التقديس (ميرداماد)..

8 - شرح الاصول من الكافي.

9 - القضاء و القدر.

10 - [رسالة] الكفر و الايمان..

11 - المبدا و المعاد.

12 - متشابهات القرآن.

13 - المظاهر الالهية في اسرار العلوم الكمالية.

14 - مفاتيح الغيب.

15 - الواردات القلبية في معرفة الربوبية.

ب - نوشته‏هاى فلسفى:

1 - اتحاد عاقل و معقول..

2 - اتصاف الماهية بالوجود.

3 - اجوبة المسائل الجيلاني.

4 - اجوبة المسائل النصيرية.

5 - اجوبة المسائل بعض الخلان.

6 - اكسير العارفين فى معرفة الحق و اليقين.

7 - ايقاظ النائمين.

8 - التشخص.

9 - تعليقات شرح حكمة الاشراق.

10 - تعليقات على الالهيات من الشفاء.

11 - حدوث العالم.

12 - الحشر.

13 - الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة.

14 - سريان نور وجود الحق في الموجودات.

15 - سه اصل.

16 - شرح الهداية الاثيرية.

17 - الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية.

18 - الرسالة القدسية في اسرار النقطة الحسية.

19 - كسر اصنام الجاهلية.

20 - لميه اختصاص المنطقة بموضع معين من الفلك..

21 - المزاج..

22 - المسائل القدسية.

23 - المشاعر.

24 - المعاد الجسماني (زاد المسافر).

25 - الوجود..

ج - نوشته‏هاى منطقى:

1 - التصور و التصديق.

2 - اللمعات المشرقية في المباحث المنطقية.

د - نوشته‏هاى منحول و مشكوك:

گذشته از نوشته‏هاى بالا، در تحقيقات جديد صدرا شناختى‏عده‏اى از رسالات و مكتوبات قبلى را كه تصورمى‏شد از صدرا باشد،منحول و مشكوك تشخيص داده و فهرست ذيل را اكثر محققان دررابطه با آثار ملا صدرا،منحول دانسته‏اند:

1 - اثبات شوق الهيولى للصورة.

2 - آداب البحث و المناظرة.

3 - [رسالة في] اثبات واجب الوجود.

4 - [رسالة في] اجوبة الاسئلة.

5 - الامامة.

6 - [رسالة في] بحث المغالطات.

7 - [رسالة في] بدء وجود الانسان.

8 - [رسالة في] تجريد مقالات ارسطو.

9 - حاشية انوار التنزيل.

10 - حاشية رواشح السماوية.

11 - حاشية الروضة البهية.

12 - رساله فارسى.

13 - حاشية شرح التجريد.

14 - [رسالة في] رموز القرآن.

15 - شبهة الجذر الاصم.

16 - شرح حديث نبوى (ص): خلق الله الارواح..

17 - طرح الكونين.

18 - [رسالة في] الفوائد.

19 - القواعد الملكوتية.

20 - [رسالة في] المباحث الاعتقادية.

21 - [رسالة] المسائل القدسية.

غير از آثار و تاليفاتى كه فهرست‏شدند، از ملا صدرا تعدادى‏مثنوى و رباعى باقى مانده كه بخشى از آنها بهپيوست رساله سه اصل‏و بمناسبت چهار صدمين سالگرد تولد آخوند، به اهتمام سيد حسين‏نصر منتشر شده‏اند.

همچنين سه نامه از ملا صدرا خطاب به استاد خود ميردامادبدست آمده كه يكى از آنها را استاد آشتيانى درشرح حال و آراءفلسفى ملاصدرا درج كرده‏اند.

منابع نظريات ملاصدرا

در قرن دهم حكمت الهى به وسيله صدر المتالهين دگرگونيى‏يافت كه مى‏توان آن را يك «جهش‏» در فلسفهاسلامى ناميد. (6) .

ملاصدرا بر پايه افكار فلاسفه و عرفاى پيش از خويش و براساس تعاليم دينى كه در آيات الهى و روايات پيغمبراكرم(ص) و ائمه‏اطهارعليهم‏السلام آمده بود، موفق به پى‏ريزى مكتب فلسفى خود شده و آن را درمقابلنحله‏هاى فلسفى پيشين «حكمت متعاليه‏» (7) ناميد. استاد سيدجلال الدين آشتيانى درباره فلسفه ملاصدرامى‏نويسد:

«قبل از ملاصدرا بين متصديان معرفت‏حقايق و محققان از اهل‏افكار و انظار و آرا و متخصصان در علوم حقيقيهاز عرفا و مشايخ‏صوفيه، و فلاسفه مشاء و اشراق اختلاف نظر عميق وجود داشت وهر يك از اين فرق به اثباتطريقه خود و نفى ممشاى ديگران‏مى‏پرداخت... ملاصدرا به واسطه غور در كتب فلسفى اعم ازاشراقى و مشائى وتدرب در علوم اهل كشف واحاطه بر ماثورات‏واراده در شريعت‏حقه محمديه و سير كامل در افكارافلاطونيان‏جديد و قديم و بالجمله اطلاع كافى از جميع مشارب و افكار، خودمؤسس طريقه‏اى شد كه بر جمعمشارب و مآرب فلسفى ترجيح‏دارد. افكار عميق شيخ رئيس وساير اتباع مشاء و آراى افلاطونيان‏جديد وتحقيقات عميق و ژرف متصوفه، آرا و افكار حكماى‏اشراقى و رواقى در كتب تحقيقى او هضم شده است و سعهافكار وتحقيقات او همه را فرا گرفته...». (8) .

بنابراين، منابع و مآخذ افكار آخوند را مى‏توان در چهار مبدااساسى جستجو كرد كه عبارتند از:

1 - فلسفه مشاء و به خصوص افكار ابن سينا (370 - 428 ه) كه‏به صورت تركيبى از فلسفه يونان و آراى نوافلاطونى در ميان‏انديشمندان مسلمان منشا فلسفه مشائى اسلامى را تشكيل مى‏داد.

2 - حكمت اشراق كه در قرن ششم به دست‏شيخ شهاب‏الدين‏سهروردى (549 - 587 ه) با انتقاد از فلسفه مشاءو بر پايه‏انديشه‏هاى فلسفى حكماى ايران باستان به وجود آمده بود.

3 - مكتب عرفانى محيى‏الدين عربى (560 - 638 ه) كه‏دربردارنده جنبه‏هاى نظرى يافته‏هاى شهودى بوده وشكل تكامل‏يافته‏اى از تصوف را عرضه داشته بود.

4 - تعاليم اسلام كه در منابع دينى به آنها اشاره شده و در حقيقت‏اساس حكمت را در ميان مسلمانان تشكيلمى‏دادند.

مبادى افكار ملاصدرا

ملاصدرا بعد از كاوش در افكار فلسفى پيشينيان، اساس‏«حكمت متعاليه‏» را در چند اصل محورى و مبنايىبنيان كرد كه اهم‏آنها عبارتند از:

1 - اصالت وجود: هر چيز واقعيت دارى به تحليل ذهنى داراى دوحيثيت‏بوده كه از آنها به وجود و ماهيت تعبيرشده است، حيثيت‏وجودى وجه مشترك اشيا را تشكيل داده و حيثيت ماهوى سبب‏تمايز شى‏ء از شى‏ء ديگربوده و غير از حيثيت وجودى است. در ميان‏فلاسفه توجه به دوران امر بين اصالت‏يكى از دو حيثيت‏بهمعنى‏تحقق خارجى آن و اعتباريت ديگرى كه نسبت واقعيت‏خارجى به آن‏عرضى باشد، براى اولين بار توسطميرداماد مطرح شد و به واسطه‏انگاره‏هاى اشراقى، وى قائل به اصالت ماهيت و اعتباريت وجود شدكه ملاصدرادر ابتداى تحصيل خود پيرو استاد بوده، ولى در سيرتكامل علمى خويش قائل به اصالت وجود شده و آن را برپايه دلايل‏محكمى به اثبات رسانيد. (9) .

قبل از ملاصدرا مساله به شكل ابتدايى ذيل زيادتى وجود برماهيت در خارج مطرح بود كه مختار عده‏اى ازمشائيان بوده وايرادات شيخ اشراق بر اصالت وجود - به آن معنى كه از زيادتى درخارج مورد نظر بود - ناظر بهتوالى فاسده قائل به زيادتى بوده واصالت‏يكى از دو حيثيت (وجود، ماهيت) كه از زمان صدر المتالهين‏موردبحث واقع شده، در آن زمان مطرح نبوده است. صدر المتالهين‏در بيان نظريه خود گويد:

«وجود سزاوارترين چيزى است كه به تحقق در خارج; زيراماسواى وجود به سبب وجود متحقق و موجود دراعيان و در اذهان‏است. پس اوست كه به وسيله او هر صاحب حقيقتى به حقيقت‏خويش مى‏رسد، پس چگونهوجود امرى اعتبارى است چنان كه‏آنان كه از مشاهده وجود محجوب مانده‏اند چنين تصور كرده‏اند. ونيز به اينعلت كه وجود، مجعول بالذات است نه آن چه كه به نام‏ماهيت ناميده مى‏شود.» (10) .

وى سپس براهينى را در اصالت وجود و اعتباريت ماهيت تقريرمى‏كند كه بعضى از آنها تاسيسى بوده و برخىديگر حلى. (11) .

با اثبات اصالت وجود كه سنگ بناى افكار ملاصدرا به شمارمى‏رود و به همين خاطر در ميان بعضى ازانديشمندان، حكمت‏متعاليه به فلسفه وجودى ناميده مى‏شود، مساله تشكيك دروجودات (12) به صورت جديدىطرح و حل شده و بحث از تقسيم‏وجود به رابط و محمولى (13) ، واجب و ممكن (14) ، قوه و فعل، اثبات‏حركتجوهرى (15) و مبحث علت و معلول و سنخيت آنها (16) در امورعامه و انيت صرفه حق تعالى (17) و وحدت حقيقيه و تجرد خيال به نحوه ابتكارى (20) در علم النفس فلسفىچهره تازه‏اى به خود گرفته‏اند.

2 - حركت جوهرى: فلاسفه قبل از ملاصدرا حركت را در چهارمقوله عرضى كم، كيف، وضع واين قائل بودند وبه واسطه اشكالى كه‏از ناحيه موضوع حركت متوجه آراى آنان بوده، حركت در مقوله‏جوهر را منكر شده بودند.صدرالمتالهين بر اساس تقسيم موجود ازحيث اين كه موجود است‏به وجود ثابت و وجود سيال، حركت راازخواص موجودات جسمانى دانسته و حركت مقولات عرضى را نيز ازحركت در جوهر ناشى دانست، همان طوركه عرض از لحاظ وجودى‏همه وابسته به جوهر است. (21) .

ابن سينا تغيير و تحول در جوهر را به معنى كون و فسادمى‏دانسته و بر حسب اين كه با تغيير ذات شى‏ء (جوهر) تبدل درشى‏ء لازم مى‏آيد، منكر حركت در جوهر مى‏شود. (22) .

مراد شيخ الرئيس اين است كه: به حكم عقل موضوع حركت درتمام زمان حركت هم موجود بايد باشد و هم درذات و حقيقت‏خودثابت و محفوظ، تا گفته شود اين موجودى ثابت الذات در صفتى ازصفات رو به كمال حركتمى‏كند، نظير حركت در اعراض چهارگانه‏كه موضوع آنها جسم است كه در همه حال ثابت مى‏باشد. و بااين‏فرض حركت در جوهر معقول نمى‏باشد; زيرا كه موضوع حركت‏جوهرى ذات و حقيقت نوعيه هر جسمىاست كه در نزد قائلان درهر آنى تغيير و تبدل مى‏پذيرد.

صدرا از اين اشكال جواب گفته كه با فرض قبول اين كه هرجسمى مركب از هيولى و صورت نوعيه و جسميهاست، و هيولى درفعليت‏خود محتاج به دو صورت نوعيه و جسميه به نحو لا تعين‏است، نمى‏توان در بقاء هيولىوجود فرد معينى از هر دو صورت رامعتبر دانست، چه اين كه جايز است كه هيولى در هر آنى بر فردى ازصورتجسميه و نوعيه متلبس گردد، بدون اين كه در تمام مدت‏حركت‏خالى از نوعى صورت باشد و فعليت‏خود را بهتعاقب افرادصور متبادله از دست‏بدهد و در اين حال به واسطه تبديل افراد صوردر ذات و جوهر جسم، تجرد وسيلان واقع مى‏شود كه مراد از حركت‏جوهرى همين است.

به تقرير ديگر، معنى حركت جوهرى اين است كه هيولاى جسم‏را از بدو پيدايش تا آخرين مراحل كمال در هرلحظه و آنى يك فرد ازجنس صورت نوعيه به او افاضه مى‏گردد، به نحوى كه فرد لاحق دروجود اكمل از فردسابق بوده و در عين حال واجد كمالات و مزاياى‏فرد سابق باشد، اين را لبس بعد لبس گويند كه مراد همانحركت‏جوهرى در فلسفه صدرايى است و همچنين اگر در آمدن فرد لاحق،سابق از بين برود، خلع و لبس ياتجدد امثال گويند. (23) .

ملاصدرا در اثبات حركت جوهرى براهين نقضى و تاسيسى‏متعددى در كتابهاى خود اقامه كرده است كه ازجمله آنها تبعيت‏اعراض در حركت‏خود از جوهر مى‏باشد. (24) كه حكيم سبزوارى هم درمنظومه مى‏گويد:

وجوهرية لدينا واقعه.

اذ كانت الاعراض كلا تابعه (25) .

بنابراين، روشن مى‏شود كه حركت از نظر ملاصدرا امرى بنيادى‏است; زيرا كه ذاتى موجودات مادى و حتىاثيرى است و زمان تابع‏آن است، بر خلاف نظر فلاسفه قبل كه حركت را تابع زمان‏مى‏دانستند. (26) .

نتايجى كه اثبات حركت جوهرى در فلسفه اسلامى به ارمغان‏آورده عبارتند از:

الف: تحقيق برهانى معاد جسمانى; ب : اثبات حدود جسمانى‏نفس; ج : اثبات ربط حادث به‏قديم; د : اثبات بعدچهارم (زمان)براى ماده; ه : تحقق حركت در حركت; (27) و : بحث از حركت درمباحث الهيات; و ديگر مسائلى كههر كدام از آنها محتاج بررسى‏جداگانه‏اى بوده تا حقايقى تازه را در ذيل حركت در مقوله جوهرنمايان سازند.

3 - اتحاد عاقل و معقول: اين اصطلاح را اولين بار فرفرويوس درمورد نحوه علم خداوند به كار برده و در ميانفلاسفه اسلامى، شيخ‏الرئيس (28) و اكثر مشائيان با آن مخالفت كرده‏اند. در حكمت متعاليه،ملاصدرا با توسعه آنبه اقسام علم حتى ادراك حسى، اتحاد عاقل ومعقول را تاييد نموده و براهين محكمى را بر آن اقامه كرده است. (29) صدرا در حل معضل عاقل و معقول كه باعث انكار آن از سوى‏فلاسفه بوده، مى‏گويد: به سبب توجه به مسببالاسباب و تضرع به‏درگاه الهى توفيق حل آن را از پروردگار دريافت داشته و به اثبات آن‏نائل آمده است. (30) وروشن كرده كه هر ادراكى فقط به طريق اتحاد بين‏مدرك و مدرك است وعقلى كه كليه اشيا را تعقل مى‏كندخود عين‏كليه اشياست و اين است آن چه كه ما در صدد اثبات آن بوديم وهركس كه با ديده انصاف بنگرد،خواهد فهميد كه نفس عالم آگاه‏همان نفس جاهل نا آگاه نيست. (31) .

ملاصدرا بر اساس تقسيم علم به علم حضورى و حصولى و باپيروى از شيخ اشراق در شمول علم حضورى به علممجرد به ذات‏خود و علم علت‏به معلول و معلول به علت‏بر خلاف فلاسفه مشاء،علم خداوند به موجودات را همانعلم حضورى به ذات اشيا دانسته‏است، نه آن كه ارتسام صور موجودات باشد. و از آن جا كه علم حق‏تعالى مانندعلم نفس به ذات خود است و از طرفى وجود حق كامل وبدون نقص است، اين علم هم از هر جهت كامل بوده،بنابر اين‏خداوند بالذات عالم است و علم او به ذات خود در واقع علم او برجميع موجودات است... بنابراين نفسهم چون چيزى را تعقل كند،عين صورت عقلى آن مى‏گردد و در مقام وجودى عاقل عين صورت‏معقوله مى‏شودو اتحاد عاقل و معقول را بايد همانند اتحاد هيولى‏وصورت دانست.

مقدماتى را كه آخوند براى اثبات اتحاد عاقل و معقول ذكر كرده،عبارتند از: اصالت وجود، حدوث جسمانىنفس، نفس ناطقه كل‏قواست، تركيب اتحاد ماده و صورت و ..

از جمله ديگر ابتكارات صدرالمتالهين مى‏توان از مسائل زيرنام‏برد:

الف - اثبات تجرد برزخى قوه خيال، وى در بيان آن گويد:

«خداوند متعال به فضل و كرم خويش برهانى مشرقى و دليلى‏اشراقى براى اثبات تجرد نفس حيوانى در مقام ومرتبه تخيل برقلب من الهام فرمود و بر من معلوم و مكشوف گرديد كه نفس‏حيوانى در مقام و مرتبه تخيلمجرد از ماده و عوارض ماده است وخلاصه آن برهان الهامى اين است كه: نفس حيوانى داراى قوه‏اى‏است‏به نامقوه خيال كه به وسيله آن اشباه و صور مثاليه را ادراك ومشاهده مى‏كند; زيرا اين صور خياليه و مثاليه از نوعموجوداتى كه‏داراى اوضاع و قابل اشاره حسيه‏اند نيستند و بنابراين، در اين عالم‏مادى و جهان محسوسنخواهند بود، بلكه در عالمى ماوراى اين‏عالم‏اند و بنابراين موضوع و محلى كه اين صور قائم به وى وموجود دراويند نيز موجودى مجرد و عارى از ماده و وضع‏است.» (32) .

ب - اقامه برهان بر معاد جسمانى، ملاصدرا بعد از بيان مقدمات‏دهگانه‏اى مى‏گويد:

«... لم يبق له شك وريب في مسالة المعاد وحشر النفوس‏والاجساد، ويعلم يقينا ويحكم بان هذا البدن بعينهسيحشر يوم‏القيامة بصورة الاجساد، وينكشف له ان المعاد في المعاد مجموع‏النفس والبدن بعينهما وشخصهما،وان المبعوث في القيامة هذاالبدن بعينه لا بدن آخر مبائن له‏». (33) .

ج - بيان قاعدة بسيط الحقيقة كل الاشياء، وى در بيان اين قاعده‏مى‏گويد:

«هذا من الغوامض الالهية التي يستصعب ادراكه الا على من آتاه‏الله‏من لدنه علما وحكمة، لكن البرهان قائم علىان كل بسيط الحقيقة‏كل الاشياء الوجودية، الا ما يتعلق بالنقائص والاعدام، والواجب(تعالى) بسيط الحقيقة واحدمن جميع الوجوه فهو كل الوجود، كماان كله الوجود». (34) .

د - وى در مورد ثبوت جسمانية الحدوث و روحانية البقاء بودن نفس،مى‏گويد:

«فالحق ان النفس الانسانية جسمانية الحدوث والتصرف، روحانية‏البقاء والتعقل، فتصرفها في الاجسام جسماني،وتعقلها لذاتها وذات‏جاعلها روحاني...». (35) .

بررسى تفصيلى هر كدام از آنها خارج از هدف نوشتار حاضراست، ولى همان طور كه اشاره شد، امهاتانديشه‏هاى ابتكارى‏ملاصدرا در حكمت الهية، اثبات اصالت وجود و حركت جوهرى‏است كه به لحاظ آنهاحكمت متعاليه از ديگر مكتب‏هاى فلسفى‏متمايز مى‏گردد.

تاثير فلسفى ملاصدرا

بعد از ملاصدرا اكثر فلاسفه اسلامى پيرو افكار و آراى متعاليه اوبوده و به اعتبارى با ظهور و گسترش مكتبصدرايى «بسيارى ازمسائل مورد اختلاف مشاء و اشراق يا مورد اختلاف فلسفه و عرفان ويا مورد اختلاف فلسفه وكلام براى هميشه حل شده است‏». (36) وپيروان او در تلفيق و امتزاج شرع و استدلال و عرفان كوشيده وموجباتبالندگى و شكوفايى حكمت متعاليه را تا به امروز فراهم‏آورده‏اند.

به طور اجمالى مى‏توان طبقات شارحان و مدرسان حكمت‏متعاليه را در ده طبقه كه رابطه استاد و شاگردى دربين آنان رعايت‏شده و افكار فلسفى صدرالمتالهين را تا زمان معاصر محفوظداشته‏اند، از فيض كاشانى تا علامهطباطبائى ترسيم كرد.

نزديك به نيم قرن است كه فلسفه اسلامى وارد مرحله جديدى‏شده است و نمايندگان آن در دوران معاصر برپايه افكار اصلى‏صدرالمتالهين در مصاف با مسائل عصرى، افق تازه‏اى را در عرصه‏فلسفه اسلامى و اوج معرفتىآن يعنى حكمت متعاليه گشوده و باگسترش مباحث فلسفى و نگاه تازه‏اى به مكتب صدرا، نظير بحث ازتوابعمسائلى چون معرفت‏شناسى و علم حضورى، حركت جوهرى‏و ... «فلسفه نو صدرايى‏» را با اوصاف متمايزى ازافكار سنتى فلسفه‏عرضه داشته‏اند. بيشترين حجم ابتكارات فلسفى اين دوران از آن‏علامه طباطبائى و شاگردانايشان است كه با اظهارات برهانى خويش‏بهترين سند زنده بودن فلسفه اسلامى به شمار مى‏روند و آن راچونان‏هر جريان صحيح تعقلى ديگر در يافتن افق‏هاى فكرى بديع به پيش‏مى‏برند.

مبدا معرفتى دوران جديد از حكمت متعاليه با نگارش كتاب‏«اصول فلسفه و روش رئاليسم‏» توسط علامهطباطبائى به وجود آمدكه به دنبال تحولات فكرى حوالى دهه 1320 ه ش. و آشناييهاى‏ابتدايى متفكران ايرانىنسبت‏به فلسفه غرب و ظهور فلسفه‏دانشگاهى از طرفى و گسترش افكار ماترياليستى و لزوم مقابله فكرى‏با اينافكار از طرف ديگر، طرح اين گونه مسائل جديد را در فلسفه‏اسلامى به عنوان يك مكتب پويا و زنده ضرورتبخشيده بود.

علامه طباطبائى با طرح مرتب مباحث فلسفى بر پايه رابطه‏منطقى بين آنها و طرح مسائل معرفت‏شناختىنوعى از رئاليسم‏انتقادى را كه ديدى تازه به كشف حقايق و امور واقع داشت، به منصه‏ظهور رسانيد و با اين كارخويش هم دوران جديدى را در فلسفه‏اسلامى گشود و هم آن را وارد ديالوگ سازنده و گفتگوى روشمند باديگرمكاتب فلسفى معاصر كرد.

به واسطه ارائه تازه‏اى از مسائل فلسفى، نزديك به نيم قرن است‏كه طرح مباحث عقلانى در نوشتجات فلاسفهنو صدرايى با تمهيدى‏در تاريخ فلسفه، معرفت‏شناسى و امور عامه ( هستى شناسى) باتغيير شكل محسوسىوالهيات به معنى اخص را در خود جاى داده‏است و خبر گرفتن از پيشينه تاريخى مسائل فلسفى و توجه بهسيرتاريخى آنها در كنار ارائه اصول موضوعه تازه‏اى از علوم جديدنشسته است.

از طرف ديگر علم شناسى كه در دوران متاخر فلسفه اسلامى به‏واسطه غلبه و رشد ناموزون بحث‏هاى مربوط بهالهيات، مغفول‏فلاسفه قرار گرفته بود، به دنبال وجود يافتن هستى شناسى كثرت‏گرا وبا ديدى هستى شناختىبه تبيين عقلانى مسائل و موضوعات علوم‏جزئى چه در حيطه علوم تجربى و اجتماعى و چه در علوماسلامى‏مى‏پردازد و به اين لحاظ است كه مسائل درون معرفتى فلسفه با زبان‏امروزى تكميل و تنظيم تازه‏اى بهخود گرفته است.

از ديگر مختصه‏هاى فلسفه نو صدرايى مى‏توان به پيرايش نكات‏كلامى و عرفانى در بيان مسائل ناب فلسفى وعنايت‏خاص به شيوه‏برهانى در طرح مباحث آن اشاره كرد كه فلسفه را در مقام فلسفه وعرفان را در مقام عرفانو علم را در مقام علم قرار داده است و اين امربا ارائه سبك نوينى در ادبيات فلسفى و ورود اصطلاحات تازه درآن‏كه حاكى از وجود مباحث جديدى در ميان فلاسفه مسلمان است‏به‏نحو بارز در كتب فلاسفه نو صدرايى بهچشم مى‏خورد.

پى‏نوشتها:

1) صدرالدين شيرازى، رسالة حدوث العالم، ص 272(با ترجمه و تصحيح خواجوى).

2) حكمت در فرهنگ اسلامى ، عبدالكريم سروش ، دانشگاه انقلاب ، شماره 98/99 ،تابستان و پائيز1373 .

3) شرح اصول كافى، ج 1، ص 213، به تصحيح محمد خواجوى.

4) الاسفار الاربعة، صدرالدين شيرازى، ج‏1، ص‏8.

5) آثار و تاليفاتى كه در دو بخش دينى وفلسفى با علامت ( ) مشخص شده‏اند،حاكى‏از نوشتجات خطى ملاصدرا هستند كه تاكنون به چاپ مصحح نرسيده‏اند; ر . ك:كتابشناسى توصيفى ملا صدرا، على اصغر حقدار،ص‏117، قم، 1375ش.

6) مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، جلد13، ص‏249، انتشارات صدرا.

7) مراد از حكمت‏آميزه‏اى از عرفان‏و فلسفه بر پايه آموزه‏هاى‏شيعى بوده كه‏معادلTheosophy است و درمعناى عامترى از فلسفه متعارف به كار برده مى‏شود.اساس اين گونه از معرفت را مى‏توان در عقايد باطنى دينىو آراى عرفا يافت كه‏نشات گرفته از تعاليم هرمسى (حكمت‏يمانيه) است. در ميان فيلسوفان مسلمان قبلى،چهمشائى و چه اشراقى تاثير نوشته‏هاى هرمسى از منابع فكرى اوليه به شمار مى‏رفته‏است، (براى اطلاع بيشتررجوع كنيد به: سه نمط آخر اشارات ابن سينا و اوائل حكمة‏الاشراق سهروردى); ملاصدرا نيز ذيل بحثى درگزارشى به حقيقت تعليمات هرمس‏اشاره كرده و منشا آنها را اشراقات نورانى از عالم معقول مى‏خواند (ر، ك:اسفار اربعه:2/60) با اين حال توجه و ارائه اوليه تئوسوفى و تمايز حكيم الهى و شرافت وجودى‏آن از فيلسوفباحث، صوفى سالك و عالم دانا، را نخستين بار شيخ اشراق مورد تامل‏قرار داد (ر. ك: حكمة الاشراق، ص‏23همراه با شرح علامه شيرازى).

8) مقدمه استاد آشتيانى بر «الشواهد الربوبية‏» ملاصدرا، ص‏17 و 1، مركز نشردانشگاهى.

9) رسالة المشاعر (با شرح لاهيجى)، ص‏146، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم.

10) ملا صدرا، الشواهدالربوبية، ص‏6.

11) ر. ك: الاسفار الاربعة: ج‏1; رسالة المشاعر، ص‏48 و ديگر كتب ملاصدرا.

12) سيد جلال الدين آشتيانى، هستى از نظر فلسفه و عرفان، ص‏134، نشر نهضت زنان‏مسلمان.

13) الاسفار الاربعة: 1/327.

14) همان ماخذ، ص‏83.

15) همان ماخذ: 3/2 و 61.

16) همان ماخذ: 2/27.

17) الاسفار الاربعة: 6/48.

18) هستى از نظر فلسفه و عرفان، ص‏227.

19) شرح بر زاد المسافر، سيد جلال الدين آشتيانى.

20) الشواهد الربوبية، ص‏197.

21) الاسفار الاربعة: 3/61.

22) ابن سينا، دانشنامه علائى، ص‏3.

23) على اصغر حقدار، رساله در حركت جوهرى، ص‏8.

24) ر. ك: الاسفار الاربعة: 3/101 و 103; الشواهد الربوبية، ص‏84 و 95.

25) حاج ملا هادى سبزوارى، شرح المنظومه، ص‏249، نشر دارالعلم.

26) مقاله سيد حسن نصر در تاريخ فلسفه در اسلام: 2/501، پاورقى 46.

27) الاسفار الاربعة: 3/78 (حاشيه علامه طباطبائى) و رساله قوه و فعل، علامه طباطبائى.

28) ابن سينا، الاشارات والتنبيهات (با شرح خواجه طوسى): 3/295، دفتر نشر كتاب.

29) الاسفار الاربعة: 3/321.

30) الاسفار الاربعة: 3/313.

31) الشواهد الربوبية: ص‏244.

32) الشواهد الربوبية: ص‏197.

33) الاسفار الاربعة: 9/197.

34) همان ماخذ: 6/110.

35) همان ماخذ: 8/347.

36) مرتضى مطهرى، مجموعه آثار: 5/152.

 indexnext