بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فیلسوف,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     fehrest -
 

 

 
 

 indexnext

مقدمه مصحح

سير فلسفه اسلامى

از زمانى كه متون فلسفى بدست اولين مترجمان مسلمان واردفرهنگ و تمدن با عظمت اسلامى گرديد،محققان و فلاسفه با گذر ازانديشه‏هاى يونانى، خود به ابتكار و ابداع نظريات تازه‏اى در مسائل‏فلسفىست‏يازيده و موجبات بارورى و رشد تفكر فلسفى در جهان‏اسلام را شتاب بخشيدند. پس از حيات فيلسوفعرب «الكندى‏» كه‏به لحاظ شرايط زمانى خود سعى در معرفى افكار فلاسفه يونان‏داشت، نخستين فيلسوفمستقل اسلامى ابونصر فارابى، برخى ازآراى پيشينيان را پذيرفت و به صورت خاصى با محيط فرهنگىخودمنطبق كرد و«فلسفه اسلامى‏» را با اوصاف متمايزى بنيان نهاد.

فارابى با معرفى منطق ارسطو به عالم اسلام، خود نيزافزوده‏هايى بر آن دارد، پى‏ريزى صناعات خمس و جاىدادن خطابه‏و شعر در عنوان منطق‏از جمله ابتكارهاى وى در منطق بوده‏و درفلسفه هم‏گذشته از ائتلافىكه‏ميان بعضى از آموزه‏هاى دين و فلسفه‏برقرار كرد،با داخل كردن افكار نو افلاطونى در مكتب مشائى،خودصورت ديگرى به فلسفه ارسطو داده و با طرح نظريه نبوت كه نشات‏گرفته از آراى افلاطون بوده،آرمانشهراو را در شكل مدينه‏فاضله ارائه‏نمود كه حاكم‏در آن فيلسوفى است كه به‏كمال عقل نظرى‏و عقل‏عملى رسيده‏واين شخص از نظر فارابى به غير از نبى نمى‏تواند باشد.

بعد از وى، شيخ الرئيس ابوعلى سينا با گسترش مسائل الهيات- بر پايه نظريه وجودى - در ميان افكار فلسفى ونقادى آراى ارسطو وافلاطون، فلسفه اسلامى را در مسيرى ديگر انداخته و نحله‏اى كه‏آميخته‏اى از مكتبمشائى - نو افلاطونى بود، در جهان اسلام عرضه‏نمود. در كنار اين نحله، مكتب ارسطوئى به روايت ابن رشد درغرب‏جهان اسلام(آندلس) نيز پاى به عرصه وجود نهاد.

دوران ديگرى از فلسفه اسلامى با ظهور مكتب اشراقى در قرن‏ششم شروع مى‏شود كه علاوه برانتقادات شيخاشراق بر نظريات‏مشائى ابن سينا، خود نيز ايراداتى را بر منطق و فلسفه ارسطو مستقلاوارد كرده و به بارورى واستقلال فلسفه اسلامى(در شكل اشراقى)مى‏افزايد.

شيخ اشراق در آراى منطقى موفق به پى‏ريزى قواعد جديدى‏شده و با ايراد بر تعاريف مشائى، منكر معرفت تامبه حقايق اشيامى‏شود و در ضمن بحث از قضايا، خود قضيه تازه‏اى به نام «ضروريه‏بتانه‏»را ابتكار مى‏كند و درفلسفه نيز با ابتناى روش اشراقى در كناراستدلال صرف، در مقابل نظريه تركب جسم از ماده و صورت، راى‏بهبساطت جوهر جسمانى مى‏دهد و با اثبات جوهر مستقلى به نام‏«جوهر مثالى‏و برزخى‏» شكل جديدى از اقسامجواهر ارائه مى‏دهد ومقولات ارسطوئى را كه در ده مقوله جاى داشته، به چهار مقوله‏نسبت، كم، كيف و حركتتقليل مى‏دهد، وى همچنين در بحث‏شناخت هم پاى از تابعيت افكار يونانى (افلاطون و ارسطو) فراترگذاشته وبا اعتقاد به اينكه ابصار در نتيجه مقابله شى‏ء مستنير باچشم سالم محقق مى‏شود، رويت را بر مبناى اضافهاشراقى بين‏موضوع مدرك و شى‏ء مدرك به اشراق ارجاع مى‏دهد.

شيخ اشراق در حكمت اولى هم با وارد كردن نظريات فلاسفه‏ايران باستان(پهلويين)در مكتب خود، نظاممابعدالطبيعى تازه‏اى برمبناى تشكيك در حقيقت نور پى‏ريزى مى‏كند و آن را تا بحث‏فرشته‏شناسى اشراقىادامه مى‏دهد.

سير تكاملى فلسفه اسلامى بعد از طى تحولاتى چند و گذر از«دوران فترت‏» و با زمينه‏سازى ميرداماد در قرندهم‏ادامه يافته تابدست تواناى فيلسوف بزرگ عالم اسلام، صدرالدين محمد شيرازى‏با تكيه بر ميراث چندينقرنى فلاسفه اسلامى - يونانى و با ابتكارات‏خود وى، مكتب جديدى در فلسفه اسلامى پى‏ريزى شد.

وى كه مكتب خود را در مقابل مكاتب مشائى و اشراقى به‏«حكمت متعاليه‏» نامبردار ساخته بود، با پى‏ريزىوجود شناسى‏فراعقلانى(حكمت)،مسائل عديده‏اى را وارد مباحث فلسفى كرد.

اين تفكرات كه در معناى عامترى از «كلامTheology » و«فلسفهPhilosophy » به كار برده شده و باTheosophy معادل‏است، دربردارنده معارفى بوده كه مكتب ملاصدرا را از مكاتب‏اشراقى و مشائى متمايزمى‏كند.

به‏اين لحاظ حكيم‏شيرازى،هرمس را بانى‏حكمت‏دانسته و گويد:

«اعلم ان الحكمة نشات اولا من آدم صفي الله، و عن ذريته شيث وهرمس اعني ادريس، و عن نوح، لان العالم ماخلا قط عن شخص‏يقوم به علم التوحيد و المعاد، و ان هرمس الاعظم هو الذي نشرهافي الاقاليم و البلاد، واظهرها و افاضها على العباد، و هو ابوالحكماءو علامة العلماء اشركنا الله في صالح دعائه; (1) بدانكه حكمت نخست‏ازحضرت آدم صفى و از فرزندش شيث و هرمس يعنى ادريس وازنوح نشات گرفته، چون عالم هيچگاه از شخصىكه به او علم‏توحيد و معاد قائم باشد خالى نيست و هرمس بزرگ كسى است كه‏حكمت را در نواحى عالم وشهرها نشر و ظاهر كرده و بر بندگان‏خداوند بخشيده است و او پدر حكما و علامه دانشمندان است كه‏خداوندما را در دعاى صالح او شريك فرمايد.»

اين مكتب كه ميراث فلسفى - عرفانى چندگانه‏اى را در خودجاى داده، با اينكه از استدلال و اشراق استفادهفراوان برده، اما درمنظومه جامع و كلاسيك حكمى خود، از اين عناصر معرفتى گذركرده و مؤسس آن(ملاصدرا) در مرحله ابتدايى تحقيقات‏خويش(مقام گردآورى) از اشراقات و الهامات شخصى بهره جسته،اما درارائه و نشر افكار خود (مقام داورى) جانب برهان و استدلال رارعايت كرده است.

به عبارت ديگر:

« در حكمت متعاليه ذره‏اى از التزام به برهان كاسته نشده و اين‏محور كه ستون اصلى تفكر فلسفى است،همچنان مورد احترام وتقديس است. آنچه تفاوت كرده اين است كه دايره تاملات‏حكيمان نسبت‏به فلسفه مشاءشعاع وسيعترى يافته و موضوعات‏مورد تحقيق، تنوع و كثرت بيشترى پيدا كرده است و دليل امر اين‏است كهدر حكمت اشراق و متعاليه، فقط عقل و حس نيست كه دام‏شكار حكيمان است‏بلكه فرآورده‏هاى معنوى وكشفهاى عرفانى‏و افاضات و الهامات و اشراقات و واردات قلبى و غيبى كه به دام‏تهذيب و رياضت‏شكار مى‏شوند،نيز مورد توجه و مداقه حكيم‏واقع مى‏شوند و او را به تامل و تحقيق وامى‏دارند. بر خلاف فلسفه‏مشاء كه در آنحقايق، به تور تجربه و حدس شكار و به ترازوى‏عقل سنجيده مى‏شوند، لذاست كه حكمت اشراق و متعاليه درمقام‏شكار، با عرفان مماس است و در مقام داورى با فلسفه مشاء،ازيك جهت‏خويشاوندى با عرفان دارد و ازجهتى با فلسفه عقلى‏خالص و خشك.» (2) .

صدرالمتالهين كه پايه حكمت‏خود را بر دواصل «اصالت وجود»و «تشكيك در وجود»قرار داده بود، توانست‏باايجاد توافق در ميان‏سه جريان مهم معرفتى وحيانى، عرفانى و برهانى، مسائل فلسفى راكه در فلسفه يونان واسكندريه در دويست مساله خلاصه مى‏شدند به‏حدود هفتصد مساله برساند.

صدرا در ساختمان مكتب خويش مواد ديگرى را وارد كرد كه‏قبل از دوران نضج‏حكمت متعاليه در ميان فلاسفهرايج نبودند،مسائلى چون تقسيم وجود به مستقل و رابط و تقسيم وجود به لنفسه‏و لغيره و ارائه انتولوژيكىبحث‏حركت و اثبات برهانى حركت‏جوهرى و اتحاد عاقل و معقول و ... از جمله ابتكارات صدرالمتالهين‏درمسائل فلسفى بشمار مى‏روند.

زندگى ملاصدرا

محمد بن ابراهيم شيرازى ملقب به صدرالمتالهين و مشهور به‏ملا صدرا در حدود سال 979 يا 980 هجرى درشيراز ديده به جهان‏گشوده و بواسطه محيط خانوادگى خود كه از اقوام با نفوذ و ثروتمندفارس بودند و استعدادفوق‏العاده‏اى كه از همان اوان كودكى خود دارابوده از تحصيل و تعليم شايسته‏اى برخوردار شده و همانندديگران‏مراحل اوليه تحصيل را در مكتب خانه شروع كرده و پيش ملا احمدنامى به آموختن قرآن و صرف و نحوپرداخته و بعد از طى اين‏مراحل، براى تكميل تحصيلات خود عازم اصفهان كه در آن زمان‏مركزيت علمى وسياسى ايران را داشته، گرديد.

صدرالدين در اصفهان نخست نزد شيخ بهاءالدين عاملى(شيخ‏بهائى)به تحصيل علوم نقلى پرداخته تا به حدىكه به درجه اجتهادنائل گشته و از استاد خود به روش سنتى و معمول حوزه‏هاى دينى‏نقل حديث مى‏كرده است.

وى در ذيل نقل و شرح حديث اول از باب العقل و الجهل اصول‏كافى سلسله اسانيد خود را از طريق شيخ بهائىو ميرداماد اينگونه‏مى‏آورد:

«حدثني شيخي و استاذي و من عليه في العلوم النقلية استنادي،عالم عصره و شيخ دهره بهاء الحق و الدينمحمد العاملي الحارثي‏الهمداني - نور الله قلبه بالانوار القدسية - عن والده الماجد المكرم،و شيخه الممجدالمعظم، الشيخ الفاضل الكامل حسين بن‏عبدالصمد - افاض الله على روحه الرحمة و الرضوان، واسكنه‏دارالجنان - عن شيخه الجليل و استاذه النبيل عماد الاسلام و فخرالمسلمين الشيخ زين الملة و الدينالعاملي - طاب ثراه و جعل‏الجنة مثواه - عن الشيخ المعظم المفخم و المطاع المؤيد المكرم‏عالي النسب،سامي اللقب، المجدد للمذهب، علي بن عبدالعالي‏الكركي - قدس الله روحه - عن الشيخ الورع الجليل علي بنهلال‏الجزائري عن الشيخ العالم العابد احمد بن فهد الحلي، عن الشيخ‏علي بن الخازن الحائري، عن الشيخالفاضل و النحرير الكامل‏السعيد الشهيد محمد بن مكي - اعلى الله رتبته - [حيلولة] و عن‏الشيخ زين الملةوالدين، عن الشيخ الفاضل علي بن عبدالعالي‏الميسي - روح‏الله روحه بالفيض القدسي - عن الشيخالسعيدمحمدبن داود المؤذن البحريني، عن الشيخ الكامل ضياء الدين‏علي عن والده الافضل الاكمل المحققالمدقق الجامع بين‏الفضيلتين، الحاوي للمنقبتين، رتبة العلماء و درجة الشهداء، الشيخ‏شمس‏الدين محمد بنمكي - رفع الله قدره، و اكمل في سماءالرضوان بدره -[حيلولة] واخبرنى وسيدي وسندي واستاذي‏واستناديفي المعالم الدينية، والعلوم الالهية، والمعارف الحقيقية،والاصول اليقينية السيد الاجل الانور، العالم المقدسالازهر،الحكيم الالهي والفقيه الرباني، سيد عصره و صفوة دهره، الاميرالكبير و البدر المنير، علامة الزمان اعجوبةالدوران، المسمى‏بمحمد، الملقب بباقر الداماد الحسيني - قدس الله عقله بالنورالرباني - عن استاذه و خالهالمكرم المعظم الشيخ عبدالعالي -رحمه الله - عن والده السامي المطاع المشهور اسمه في الافاق‏والاصقاع،الشيخ علي بن عبدالعالي مسندا بالسند المذكور و غيره‏الى الشيخ الشهيد محمد بن مكي - قدس سره - عنجماعة من‏مشايخه، منهم الشيخ عميدالدين عبدالمطلب الحسيني، والشيخ‏الاجل الافضل فخر المحققينابوطالب محمد الحلي و المولى‏العلامة مولانا قطب الدين الرازي، عن الشيخ الاجل العلامة آية‏الله‏في ارضهجمال الملة و الدين ابي‏منصور الحسن بن مطهرالحلي - قدس الله روحه - عن شيخه المحقق رئيسالفقهاءوالاصوليين نجم الملة والدين ابي القاسم جعفر بن الحسن بن سعيدالحلي، عن السيد الجليل النسابةفخار بن معد الموسوي، عن‏شاذان‏بن جبرئيل القمي، عن محمد بن ابي القاسم الطبري، عن‏الشيخ الفقيه ابيعلي الحسن، عن والده الاجل الاكمل شيخ الطائفة‏محمدبن الحسن الطوسى - نورالله مرقده - [ح]و عن العلامةجمال‏الملة والدين عن استاذه افضل المحققين سلطان الحكماء والمتكلمين خواجه نصير الملة و الحكمة والحقيقة و الدين محمدالطوسي - روح الله روحه بالنور القدوسي - عن والده محمد بن‏الحسن الطوسي، عنالسيد الجليل فضل الله الراوندي، عن السيدالمجتبى بن الداعي الحسيني، عن الشيخ الطوسي، عنالشيخ‏الاعظم الاكمل المفيد محمد بن محمد بن النعمان الحارثي - سقى‏الله ثراه - عن الشيخ الاجل ثقة الاسلامو قدوة الانام محمد بن‏علي بن بابويه القمي - اعلى الله مقامه - عن ابي القاسم جعفر بن‏قولويه، عن الشيخالجليل ثقة الاسلام سند المحدثين ابي جعفرمحمد بن يعقوب الكليني...» (3) .

صدرالدين پس از طى مدارج عالى در علوم منقول به شاگردى‏ميرداماد درآمده و رموز حكمت و فلسفه را درطول ساليانى چند درمحضر وى آموخته و به مراحل بلندى در ميان همگنان خود نائل‏شده تا حدى كه استادزبان به ستايش شاگرد گشوده و در يكى ازرباعيات خود در منزلت علمى وى سرود:

صدرا بگرفت فضلت اوج از گردون.

بر علم تو داده است‏خراج افلاطون.

در مسند تحقيق نيامد مثلت.

يك سر زگريبان طبيعت‏بيرون.

ملا صدرا بعد از تكميل تحصيلات در رشته‏هاى متعارف آن‏روزگار كه در حقيقت مرحله اوليه از مراحل زندگانىوى را تشكيل‏مى‏دهد، به علت مخالفت عده‏اى از علماى ظاهربين ناچار شده كه‏اصفهان را ترك گويد و براىتزكيه نفس و سير و سلوك معنوى به قريه‏كهك در نزديكى قم پناه برد.

مورخان و تراجم نگاران از اساتيدى كه راهبر ملا صدرا به علوم‏باطنى و تعليمات صوفيانه باشد، گزارشىنداده‏اند و معلوم نيست كه‏وى از چه كسانى اصول عرفانى را آموخته است، اما قدر مسلم اين‏است كه ورود بهدرياى بيكران عرفان و تصوف و ارائه معضلاتى ازاين علوم كه در جاى جاى نوشته جات ملا صدرا به چشممى‏خورد،بدون تعليم و تعلم از اساتيد فن ميسور وى نبوده و اگر چه‏صدرالمتالهين جزو هيچ كدام ازسلسله‏هاى صوفيه وارد نشده، ولى‏در آشنايى با عرفان و بالخصوص عرفان نظرى محيى الدين بن عربى‏كه درآثار وى همانند كتابهاى سيدر حيدر آملى رنگ تشيع به خودگرفته است، دست در دست استاد كار آزموده‏اىداشته است.

دوران خلوت گزينى و سلوك معنوى صدرالمتالهين كه دوره دوم‏از دوران زندگى وى را شامل مى‏شود،فت‏سال و بنابه قولى پانزده‏سال به طول كشيد تا اينكه ملا صدرا در اثر رياضات شرعى و عبادات‏عارفانه به شهودو كشف حقايق و علم حضورى نائل آمد، همچنانكه‏خود مى‏نويسد:

«فلما بقيت على هذا الحال من الاستتار والانزواء والخمول‏والاعتزال زمانا مديدا، و امدا بعيدا، اشتعلت نفسيلطول‏المجاهدات اشتعالا نوريا، و التهب قلبي لكثرة الرياضات التهاباقويا، ففاضت عليها انوار الملكوت، و حلت‏بهاخبايا الجبروت،ولحقتها الاضواء الاحدية، وتداركتها الالطاف الالهية، فاطلعت على‏اسرار لم اكن اطلع عليها الىالآن، وانكشف لي رموز لم تكن‏منكشفة هذا الانكشاف من البرهان، بل كلما علمته من قبل البرهان‏عاينته معزوائد بالشهود والعيان من الاسرار الالهية والحقائق‏الربانية، والوداع اللاهوتية والخبايا الصمدانية...» (4) .

همزمان با دوران خلوت گزينى، آوازه آخوند كم كم عالمگيرشده و به دنبال تاسيس مدرسه خان در شيراز ودرخواست والى‏شيراز، ملاصدرا به وطن خود بازگشته و در مرحله سوم زندگيش تاپايان عمر به تعليم و تدريسافكار و يافته‏هاى متعاليه خود اشتغال واهتمام ورزيد.

صدرالمتالهين در كنار كارهاى تحقيقاتى موفق شد شاگردان‏نامدارى همچون فيض كاشانى، فياض لاهيجى،حسين تنكابنى و ...را در عرصه‏هاى مختلف علمى و فلسفى تربيت نمايد كه هر كدام ازاين بزرگان در تاريخ علومدينى و فلسفه و عرفان اسلامى، از جايگاه‏ويژه‏اى برخوردارند. ملا صدرا على رغم مشاغل تدريسى و تاليفىازعالمان زاهد و عابد روزگار خود بشمار مى‏رفته و بر حسب گزارش‏تذكره نويسان در طول عمر خويش، هفت‏بارپياده به زيارت حج رفته‏تا اينكه در سال 1050 قمرى(1640ميلادى) در بازگشت از هفتمين‏سفر خانه خدا دربصره به جوار حق تعالى شتافت .

آثار و تاليفات ملا صدرا

ملا صدرا همانند فيلسوفان ديگر از كثرت تاليف برخوردار بوده‏و منظومه فلسفى خود را در شكل‏هاى موجز ومفصل در مكتوبات‏مختلفى به يادگار گذاشته است. تمامى نوشته‏هاى صدرا درباره‏الهيات فلسفى و امور عامهوعلم النفس بوده كه با نثرى بسيار فصيح وروشن تحرير شده و نسبت‏به آثار فلسفى كسانى چون ميرداماد،براى‏خواننده سهل‏تر مى‏نمايد.

نوشته‏هاى ملا صدرا با توجه به محتواى آنها بدين شرح قابل‏بخش بندى است:

الف - نوشته‏هاى دينى (5) :

1 - [رسالة في] اثبات البارئ..

2 - اسرار الآيات و انوار البينات.

3 - تفسير القرآن الكريم.

4 - حاشيه بر رواشح السماوية (ميرداماد)..

5 - الحكمة العرشية.

6 - خلق الاعمال.

7 - ديباچه عرش التقديس (ميرداماد)..

8 - شرح الاصول من الكافي.

9 - القضاء و القدر.

10 - [رسالة] الكفر و الايمان..

11 - المبدا و المعاد.

12 - متشابهات القرآن.

13 - المظاهر الالهية في اسرار العلوم الكمالية.

14 - مفاتيح الغيب.

15 - الواردات القلبية في معرفة الربوبية.

ب - نوشته‏هاى فلسفى:

1 - اتحاد عاقل و معقول..

2 - اتصاف الماهية بالوجود.

3 - اجوبة المسائل الجيلاني.

4 - اجوبة المسائل النصيرية.

5 - اجوبة المسائل بعض الخلان.

6 - اكسير العارفين فى معرفة الحق و اليقين.

7 - ايقاظ النائمين.

8 - التشخص.

9 - تعليقات شرح حكمة الاشراق.

10 - تعليقات على الالهيات من الشفاء.

11 - حدوث العالم.

12 - الحشر.

13 - الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة.

14 - سريان نور وجود الحق في الموجودات.

15 - سه اصل.

16 - شرح الهداية الاثيرية.

17 - الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية.

18 - الرسالة القدسية في اسرار النقطة الحسية.

19 - كسر اصنام الجاهلية.

20 - لميه اختصاص المنطقة بموضع معين من الفلك..

21 - المزاج..

22 - المسائل القدسية.

23 - المشاعر.

24 - المعاد الجسماني (زاد المسافر).

25 - الوجود..

ج - نوشته‏هاى منطقى:

1 - التصور و التصديق.

2 - اللمعات المشرقية في المباحث المنطقية.

د - نوشته‏هاى منحول و مشكوك:

گذشته از نوشته‏هاى بالا، در تحقيقات جديد صدرا شناختى‏عده‏اى از رسالات و مكتوبات قبلى را كه تصورمى‏شد از صدرا باشد،منحول و مشكوك تشخيص داده و فهرست ذيل را اكثر محققان دررابطه با آثار ملا صدرا،منحول دانسته‏اند:

1 - اثبات شوق الهيولى للصورة.

2 - آداب البحث و المناظرة.

3 - [رسالة في] اثبات واجب الوجود.

4 - [رسالة في] اجوبة الاسئلة.

5 - الامامة.

6 - [رسالة في] بحث المغالطات.

7 - [رسالة في] بدء وجود الانسان.

8 - [رسالة في] تجريد مقالات ارسطو.

9 - حاشية انوار التنزيل.

10 - حاشية رواشح السماوية.

11 - حاشية الروضة البهية.

12 - رساله فارسى.

13 - حاشية شرح التجريد.

14 - [رسالة في] رموز القرآن.

15 - شبهة الجذر الاصم.

16 - شرح حديث نبوى (ص): خلق الله الارواح..

17 - طرح الكونين.

18 - [رسالة في] الفوائد.

19 - القواعد الملكوتية.

20 - [رسالة في] المباحث الاعتقادية.

21 - [رسالة] المسائل القدسية.

غير از آثار و تاليفاتى كه فهرست‏شدند، از ملا صدرا تعدادى‏مثنوى و رباعى باقى مانده كه بخشى از آنها بهپيوست رساله سه اصل‏و بمناسبت چهار صدمين سالگرد تولد آخوند، به اهتمام سيد حسين‏نصر منتشر شده‏اند.

همچنين سه نامه از ملا صدرا خطاب به استاد خود ميردامادبدست آمده كه يكى از آنها را استاد آشتيانى درشرح حال و آراءفلسفى ملاصدرا درج كرده‏اند.

منابع نظريات ملاصدرا

در قرن دهم حكمت الهى به وسيله صدر المتالهين دگرگونيى‏يافت كه مى‏توان آن را يك «جهش‏» در فلسفهاسلامى ناميد. (6) .

ملاصدرا بر پايه افكار فلاسفه و عرفاى پيش از خويش و براساس تعاليم دينى كه در آيات الهى و روايات پيغمبراكرم(ص) و ائمه‏اطهارعليهم‏السلام آمده بود، موفق به پى‏ريزى مكتب فلسفى خود شده و آن را درمقابلنحله‏هاى فلسفى پيشين «حكمت متعاليه‏» (7) ناميد. استاد سيدجلال الدين آشتيانى درباره فلسفه ملاصدرامى‏نويسد:

«قبل از ملاصدرا بين متصديان معرفت‏حقايق و محققان از اهل‏افكار و انظار و آرا و متخصصان در علوم حقيقيهاز عرفا و مشايخ‏صوفيه، و فلاسفه مشاء و اشراق اختلاف نظر عميق وجود داشت وهر يك از اين فرق به اثباتطريقه خود و نفى ممشاى ديگران‏مى‏پرداخت... ملاصدرا به واسطه غور در كتب فلسفى اعم ازاشراقى و مشائى وتدرب در علوم اهل كشف واحاطه بر ماثورات‏واراده در شريعت‏حقه محمديه و سير كامل در افكارافلاطونيان‏جديد و قديم و بالجمله اطلاع كافى از جميع مشارب و افكار، خودمؤسس طريقه‏اى شد كه بر جمعمشارب و مآرب فلسفى ترجيح‏دارد. افكار عميق شيخ رئيس وساير اتباع مشاء و آراى افلاطونيان‏جديد وتحقيقات عميق و ژرف متصوفه، آرا و افكار حكماى‏اشراقى و رواقى در كتب تحقيقى او هضم شده است و سعهافكار وتحقيقات او همه را فرا گرفته...». (8) .

بنابراين، منابع و مآخذ افكار آخوند را مى‏توان در چهار مبدااساسى جستجو كرد كه عبارتند از:

1 - فلسفه مشاء و به خصوص افكار ابن سينا (370 - 428 ه) كه‏به صورت تركيبى از فلسفه يونان و آراى نوافلاطونى در ميان‏انديشمندان مسلمان منشا فلسفه مشائى اسلامى را تشكيل مى‏داد.

2 - حكمت اشراق كه در قرن ششم به دست‏شيخ شهاب‏الدين‏سهروردى (549 - 587 ه) با انتقاد از فلسفه مشاءو بر پايه‏انديشه‏هاى فلسفى حكماى ايران باستان به وجود آمده بود.

3 - مكتب عرفانى محيى‏الدين عربى (560 - 638 ه) كه‏دربردارنده جنبه‏هاى نظرى يافته‏هاى شهودى بوده وشكل تكامل‏يافته‏اى از تصوف را عرضه داشته بود.

4 - تعاليم اسلام كه در منابع دينى به آنها اشاره شده و در حقيقت‏اساس حكمت را در ميان مسلمانان تشكيلمى‏دادند.

مبادى افكار ملاصدرا

ملاصدرا بعد از كاوش در افكار فلسفى پيشينيان، اساس‏«حكمت متعاليه‏» را در چند اصل محورى و مبنايىبنيان كرد كه اهم‏آنها عبارتند از:

1 - اصالت وجود: هر چيز واقعيت دارى به تحليل ذهنى داراى دوحيثيت‏بوده كه از آنها به وجود و ماهيت تعبيرشده است، حيثيت‏وجودى وجه مشترك اشيا را تشكيل داده و حيثيت ماهوى سبب‏تمايز شى‏ء از شى‏ء ديگربوده و غير از حيثيت وجودى است. در ميان‏فلاسفه توجه به دوران امر بين اصالت‏يكى از دو حيثيت‏بهمعنى‏تحقق خارجى آن و اعتباريت ديگرى كه نسبت واقعيت‏خارجى به آن‏عرضى باشد، براى اولين بار توسطميرداماد مطرح شد و به واسطه‏انگاره‏هاى اشراقى، وى قائل به اصالت ماهيت و اعتباريت وجود شدكه ملاصدرادر ابتداى تحصيل خود پيرو استاد بوده، ولى در سيرتكامل علمى خويش قائل به اصالت وجود شده و آن را برپايه دلايل‏محكمى به اثبات رسانيد. (9) .

قبل از ملاصدرا مساله به شكل ابتدايى ذيل زيادتى وجود برماهيت در خارج مطرح بود كه مختار عده‏اى ازمشائيان بوده وايرادات شيخ اشراق بر اصالت وجود - به آن معنى كه از زيادتى درخارج مورد نظر بود - ناظر بهتوالى فاسده قائل به زيادتى بوده واصالت‏يكى از دو حيثيت (وجود، ماهيت) كه از زمان صدر المتالهين‏موردبحث واقع شده، در آن زمان مطرح نبوده است. صدر المتالهين‏در بيان نظريه خود گويد:

«وجود سزاوارترين چيزى است كه به تحقق در خارج; زيراماسواى وجود به سبب وجود متحقق و موجود دراعيان و در اذهان‏است. پس اوست كه به وسيله او هر صاحب حقيقتى به حقيقت‏خويش مى‏رسد، پس چگونهوجود امرى اعتبارى است چنان كه‏آنان كه از مشاهده وجود محجوب مانده‏اند چنين تصور كرده‏اند. ونيز به اينعلت كه وجود، مجعول بالذات است نه آن چه كه به نام‏ماهيت ناميده مى‏شود.» (10) .

وى سپس براهينى را در اصالت وجود و اعتباريت ماهيت تقريرمى‏كند كه بعضى از آنها تاسيسى بوده و برخىديگر حلى. (11) .

با اثبات اصالت وجود كه سنگ بناى افكار ملاصدرا به شمارمى‏رود و به همين خاطر در ميان بعضى ازانديشمندان، حكمت‏متعاليه به فلسفه وجودى ناميده مى‏شود، مساله تشكيك دروجودات (12) به صورت جديدىطرح و حل شده و بحث از تقسيم‏وجود به رابط و محمولى (13) ، واجب و ممكن (14) ، قوه و فعل، اثبات‏حركتجوهرى (15) و مبحث علت و معلول و سنخيت آنها (16) در امورعامه و انيت صرفه حق تعالى (17) و وحدت حقيقيه و تجرد خيال به نحوه ابتكارى (20) در علم النفس فلسفىچهره تازه‏اى به خود گرفته‏اند.

2 - حركت جوهرى: فلاسفه قبل از ملاصدرا حركت را در چهارمقوله عرضى كم، كيف، وضع واين قائل بودند وبه واسطه اشكالى كه‏از ناحيه موضوع حركت متوجه آراى آنان بوده، حركت در مقوله‏جوهر را منكر شده بودند.صدرالمتالهين بر اساس تقسيم موجود ازحيث اين كه موجود است‏به وجود ثابت و وجود سيال، حركت راازخواص موجودات جسمانى دانسته و حركت مقولات عرضى را نيز ازحركت در جوهر ناشى دانست، همان طوركه عرض از لحاظ وجودى‏همه وابسته به جوهر است. (21) .

ابن سينا تغيير و تحول در جوهر را به معنى كون و فسادمى‏دانسته و بر حسب اين كه با تغيير ذات شى‏ء (جوهر) تبدل درشى‏ء لازم مى‏آيد، منكر حركت در جوهر مى‏شود. (22) .

مراد شيخ الرئيس اين است كه: به حكم عقل موضوع حركت درتمام زمان حركت هم موجود بايد باشد و هم درذات و حقيقت‏خودثابت و محفوظ، تا گفته شود اين موجودى ثابت الذات در صفتى ازصفات رو به كمال حركتمى‏كند، نظير حركت در اعراض چهارگانه‏كه موضوع آنها جسم است كه در همه حال ثابت مى‏باشد. و بااين‏فرض حركت در جوهر معقول نمى‏باشد; زيرا كه موضوع حركت‏جوهرى ذات و حقيقت نوعيه هر جسمىاست كه در نزد قائلان درهر آنى تغيير و تبدل مى‏پذيرد.

صدرا از اين اشكال جواب گفته كه با فرض قبول اين كه هرجسمى مركب از هيولى و صورت نوعيه و جسميهاست، و هيولى درفعليت‏خود محتاج به دو صورت نوعيه و جسميه به نحو لا تعين‏است، نمى‏توان در بقاء هيولىوجود فرد معينى از هر دو صورت رامعتبر دانست، چه اين كه جايز است كه هيولى در هر آنى بر فردى ازصورتجسميه و نوعيه متلبس گردد، بدون اين كه در تمام مدت‏حركت‏خالى از نوعى صورت باشد و فعليت‏خود را بهتعاقب افرادصور متبادله از دست‏بدهد و در اين حال به واسطه تبديل افراد صوردر ذات و جوهر جسم، تجرد وسيلان واقع مى‏شود كه مراد از حركت‏جوهرى همين است.

به تقرير ديگر، معنى حركت جوهرى اين است كه هيولاى جسم‏را از بدو پيدايش تا آخرين مراحل كمال در هرلحظه و آنى يك فرد ازجنس صورت نوعيه به او افاضه مى‏گردد، به نحوى كه فرد لاحق دروجود اكمل از فردسابق بوده و در عين حال واجد كمالات و مزاياى‏فرد سابق باشد، اين را لبس بعد لبس گويند كه مراد همانحركت‏جوهرى در فلسفه صدرايى است و همچنين اگر در آمدن فرد لاحق،سابق از بين برود، خلع و لبس ياتجدد امثال گويند. (23) .

ملاصدرا در اثبات حركت جوهرى براهين نقضى و تاسيسى‏متعددى در كتابهاى خود اقامه كرده است كه ازجمله آنها تبعيت‏اعراض در حركت‏خود از جوهر مى‏باشد. (24) كه حكيم سبزوارى هم درمنظومه مى‏گويد:

وجوهرية لدينا واقعه.

اذ كانت الاعراض كلا تابعه (25) .

بنابراين، روشن مى‏شود كه حركت از نظر ملاصدرا امرى بنيادى‏است; زيرا كه ذاتى موجودات مادى و حتىاثيرى است و زمان تابع‏آن است، بر خلاف نظر فلاسفه قبل كه حركت را تابع زمان‏مى‏دانستند. (26) .

نتايجى كه اثبات حركت جوهرى در فلسفه اسلامى به ارمغان‏آورده عبارتند از:

الف: تحقيق برهانى معاد جسمانى; ب : اثبات حدود جسمانى‏نفس; ج : اثبات ربط حادث به‏قديم; د : اثبات بعدچهارم (زمان)براى ماده; ه : تحقق حركت در حركت; (27) و : بحث از حركت درمباحث الهيات; و ديگر مسائلى كههر كدام از آنها محتاج بررسى‏جداگانه‏اى بوده تا حقايقى تازه را در ذيل حركت در مقوله جوهرنمايان سازند.

3 - اتحاد عاقل و معقول: اين اصطلاح را اولين بار فرفرويوس درمورد نحوه علم خداوند به كار برده و در ميانفلاسفه اسلامى، شيخ‏الرئيس (28) و اكثر مشائيان با آن مخالفت كرده‏اند. در حكمت متعاليه،ملاصدرا با توسعه آنبه اقسام علم حتى ادراك حسى، اتحاد عاقل ومعقول را تاييد نموده و براهين محكمى را بر آن اقامه كرده است. (29) صدرا در حل معضل عاقل و معقول كه باعث انكار آن از سوى‏فلاسفه بوده، مى‏گويد: به سبب توجه به مسببالاسباب و تضرع به‏درگاه الهى توفيق حل آن را از پروردگار دريافت داشته و به اثبات آن‏نائل آمده است. (30) وروشن كرده كه هر ادراكى فقط به طريق اتحاد بين‏مدرك و مدرك است وعقلى كه كليه اشيا را تعقل مى‏كندخود عين‏كليه اشياست و اين است آن چه كه ما در صدد اثبات آن بوديم وهركس كه با ديده انصاف بنگرد،خواهد فهميد كه نفس عالم آگاه‏همان نفس جاهل نا آگاه نيست. (31) .

ملاصدرا بر اساس تقسيم علم به علم حضورى و حصولى و باپيروى از شيخ اشراق در شمول علم حضورى به علممجرد به ذات‏خود و علم علت‏به معلول و معلول به علت‏بر خلاف فلاسفه مشاء،علم خداوند به موجودات را همانعلم حضورى به ذات اشيا دانسته‏است، نه آن كه ارتسام صور موجودات باشد. و از آن جا كه علم حق‏تعالى مانندعلم نفس به ذات خود است و از طرفى وجود حق كامل وبدون نقص است، اين علم هم از هر جهت كامل بوده،بنابر اين‏خداوند بالذات عالم است و علم او به ذات خود در واقع علم او برجميع موجودات است... بنابراين نفسهم چون چيزى را تعقل كند،عين صورت عقلى آن مى‏گردد و در مقام وجودى عاقل عين صورت‏معقوله مى‏شودو اتحاد عاقل و معقول را بايد همانند اتحاد هيولى‏وصورت دانست.

مقدماتى را كه آخوند براى اثبات اتحاد عاقل و معقول ذكر كرده،عبارتند از: اصالت وجود، حدوث جسمانىنفس، نفس ناطقه كل‏قواست، تركيب اتحاد ماده و صورت و ..

از جمله ديگر ابتكارات صدرالمتالهين مى‏توان از مسائل زيرنام‏برد:

الف - اثبات تجرد برزخى قوه خيال، وى در بيان آن گويد:

«خداوند متعال به فضل و كرم خويش برهانى مشرقى و دليلى‏اشراقى براى اثبات تجرد نفس حيوانى در مقام ومرتبه تخيل برقلب من الهام فرمود و بر من معلوم و مكشوف گرديد كه نفس‏حيوانى در مقام و مرتبه تخيلمجرد از ماده و عوارض ماده است وخلاصه آن برهان الهامى اين است كه: نفس حيوانى داراى قوه‏اى‏است‏به نامقوه خيال كه به وسيله آن اشباه و صور مثاليه را ادراك ومشاهده مى‏كند; زيرا اين صور خياليه و مثاليه از نوعموجوداتى كه‏داراى اوضاع و قابل اشاره حسيه‏اند نيستند و بنابراين، در اين عالم‏مادى و جهان محسوسنخواهند بود، بلكه در عالمى ماوراى اين‏عالم‏اند و بنابراين موضوع و محلى كه اين صور قائم به وى وموجود دراويند نيز موجودى مجرد و عارى از ماده و وضع‏است.» (32) .

ب - اقامه برهان بر معاد جسمانى، ملاصدرا بعد از بيان مقدمات‏دهگانه‏اى مى‏گويد:

«... لم يبق له شك وريب في مسالة المعاد وحشر النفوس‏والاجساد، ويعلم يقينا ويحكم بان هذا البدن بعينهسيحشر يوم‏القيامة بصورة الاجساد، وينكشف له ان المعاد في المعاد مجموع‏النفس والبدن بعينهما وشخصهما،وان المبعوث في القيامة هذاالبدن بعينه لا بدن آخر مبائن له‏». (33) .

ج - بيان قاعدة بسيط الحقيقة كل الاشياء، وى در بيان اين قاعده‏مى‏گويد:

«هذا من الغوامض الالهية التي يستصعب ادراكه الا على من آتاه‏الله‏من لدنه علما وحكمة، لكن البرهان قائم علىان كل بسيط الحقيقة‏كل الاشياء الوجودية، الا ما يتعلق بالنقائص والاعدام، والواجب(تعالى) بسيط الحقيقة واحدمن جميع الوجوه فهو كل الوجود، كماان كله الوجود». (34) .

د - وى در مورد ثبوت جسمانية الحدوث و روحانية البقاء بودن نفس،مى‏گويد:

«فالحق ان النفس الانسانية جسمانية الحدوث والتصرف، روحانية‏البقاء والتعقل، فتصرفها في الاجسام جسماني،وتعقلها لذاتها وذات‏جاعلها روحاني...». (35) .

بررسى تفصيلى هر كدام از آنها خارج از هدف نوشتار حاضراست، ولى همان طور كه اشاره شد، امهاتانديشه‏هاى ابتكارى‏ملاصدرا در حكمت الهية، اثبات اصالت وجود و حركت جوهرى‏است كه به لحاظ آنهاحكمت متعاليه از ديگر مكتب‏هاى فلسفى‏متمايز مى‏گردد.

تاثير فلسفى ملاصدرا

بعد از ملاصدرا اكثر فلاسفه اسلامى پيرو افكار و آراى متعاليه اوبوده و به اعتبارى با ظهور و گسترش مكتبصدرايى «بسيارى ازمسائل مورد اختلاف مشاء و اشراق يا مورد اختلاف فلسفه و عرفان ويا مورد اختلاف فلسفه وكلام براى هميشه حل شده است‏». (36) وپيروان او در تلفيق و امتزاج شرع و استدلال و عرفان كوشيده وموجباتبالندگى و شكوفايى حكمت متعاليه را تا به امروز فراهم‏آورده‏اند.

به طور اجمالى مى‏توان طبقات شارحان و مدرسان حكمت‏متعاليه را در ده طبقه كه رابطه استاد و شاگردى دربين آنان رعايت‏شده و افكار فلسفى صدرالمتالهين را تا زمان معاصر محفوظداشته‏اند، از فيض كاشانى تا علامهطباطبائى ترسيم كرد.

نزديك به نيم قرن است كه فلسفه اسلامى وارد مرحله جديدى‏شده است و نمايندگان آن در دوران معاصر برپايه افكار اصلى‏صدرالمتالهين در مصاف با مسائل عصرى، افق تازه‏اى را در عرصه‏فلسفه اسلامى و اوج معرفتىآن يعنى حكمت متعاليه گشوده و باگسترش مباحث فلسفى و نگاه تازه‏اى به مكتب صدرا، نظير بحث ازتوابعمسائلى چون معرفت‏شناسى و علم حضورى، حركت جوهرى‏و ... «فلسفه نو صدرايى‏» را با اوصاف متمايزى ازافكار سنتى فلسفه‏عرضه داشته‏اند. بيشترين حجم ابتكارات فلسفى اين دوران از آن‏علامه طباطبائى و شاگردانايشان است كه با اظهارات برهانى خويش‏بهترين سند زنده بودن فلسفه اسلامى به شمار مى‏روند و آن راچونان‏هر جريان صحيح تعقلى ديگر در يافتن افق‏هاى فكرى بديع به پيش‏مى‏برند.

مبدا معرفتى دوران جديد از حكمت متعاليه با نگارش كتاب‏«اصول فلسفه و روش رئاليسم‏» توسط علامهطباطبائى به وجود آمدكه به دنبال تحولات فكرى حوالى دهه 1320 ه ش. و آشناييهاى‏ابتدايى متفكران ايرانىنسبت‏به فلسفه غرب و ظهور فلسفه‏دانشگاهى از طرفى و گسترش افكار ماترياليستى و لزوم مقابله فكرى‏با اينافكار از طرف ديگر، طرح اين گونه مسائل جديد را در فلسفه‏اسلامى به عنوان يك مكتب پويا و زنده ضرورتبخشيده بود.

علامه طباطبائى با طرح مرتب مباحث فلسفى بر پايه رابطه‏منطقى بين آنها و طرح مسائل معرفت‏شناختىنوعى از رئاليسم‏انتقادى را كه ديدى تازه به كشف حقايق و امور واقع داشت، به منصه‏ظهور رسانيد و با اين كارخويش هم دوران جديدى را در فلسفه‏اسلامى گشود و هم آن را وارد ديالوگ سازنده و گفتگوى روشمند باديگرمكاتب فلسفى معاصر كرد.

به واسطه ارائه تازه‏اى از مسائل فلسفى، نزديك به نيم قرن است‏كه طرح مباحث عقلانى در نوشتجات فلاسفهنو صدرايى با تمهيدى‏در تاريخ فلسفه، معرفت‏شناسى و امور عامه ( هستى شناسى) باتغيير شكل محسوسىوالهيات به معنى اخص را در خود جاى داده‏است و خبر گرفتن از پيشينه تاريخى مسائل فلسفى و توجه بهسيرتاريخى آنها در كنار ارائه اصول موضوعه تازه‏اى از علوم جديدنشسته است.

از طرف ديگر علم شناسى كه در دوران متاخر فلسفه اسلامى به‏واسطه غلبه و رشد ناموزون بحث‏هاى مربوط بهالهيات، مغفول‏فلاسفه قرار گرفته بود، به دنبال وجود يافتن هستى شناسى كثرت‏گرا وبا ديدى هستى شناختىبه تبيين عقلانى مسائل و موضوعات علوم‏جزئى چه در حيطه علوم تجربى و اجتماعى و چه در علوماسلامى‏مى‏پردازد و به اين لحاظ است كه مسائل درون معرفتى فلسفه با زبان‏امروزى تكميل و تنظيم تازه‏اى بهخود گرفته است.

از ديگر مختصه‏هاى فلسفه نو صدرايى مى‏توان به پيرايش نكات‏كلامى و عرفانى در بيان مسائل ناب فلسفى وعنايت‏خاص به شيوه‏برهانى در طرح مباحث آن اشاره كرد كه فلسفه را در مقام فلسفه وعرفان را در مقام عرفانو علم را در مقام علم قرار داده است و اين امربا ارائه سبك نوينى در ادبيات فلسفى و ورود اصطلاحات تازه درآن‏كه حاكى از وجود مباحث جديدى در ميان فلاسفه مسلمان است‏به‏نحو بارز در كتب فلاسفه نو صدرايى بهچشم مى‏خورد.

پى‏نوشتها:

1) صدرالدين شيرازى، رسالة حدوث العالم، ص 272(با ترجمه و تصحيح خواجوى).

2) حكمت در فرهنگ اسلامى ، عبدالكريم سروش ، دانشگاه انقلاب ، شماره 98/99 ،تابستان و پائيز1373 .

3) شرح اصول كافى، ج 1، ص 213، به تصحيح محمد خواجوى.

4) الاسفار الاربعة، صدرالدين شيرازى، ج‏1، ص‏8.

5) آثار و تاليفاتى كه در دو بخش دينى وفلسفى با علامت ( ) مشخص شده‏اند،حاكى‏از نوشتجات خطى ملاصدرا هستند كه تاكنون به چاپ مصحح نرسيده‏اند; ر . ك:كتابشناسى توصيفى ملا صدرا، على اصغر حقدار،ص‏117، قم، 1375ش.

6) مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، جلد13، ص‏249، انتشارات صدرا.

7) مراد از حكمت‏آميزه‏اى از عرفان‏و فلسفه بر پايه آموزه‏هاى‏شيعى بوده كه‏معادلTheosophy است و درمعناى عامترى از فلسفه متعارف به كار برده مى‏شود.اساس اين گونه از معرفت را مى‏توان در عقايد باطنى دينىو آراى عرفا يافت كه‏نشات گرفته از تعاليم هرمسى (حكمت‏يمانيه) است. در ميان فيلسوفان مسلمان قبلى،چهمشائى و چه اشراقى تاثير نوشته‏هاى هرمسى از منابع فكرى اوليه به شمار مى‏رفته‏است، (براى اطلاع بيشتررجوع كنيد به: سه نمط آخر اشارات ابن سينا و اوائل حكمة‏الاشراق سهروردى); ملاصدرا نيز ذيل بحثى درگزارشى به حقيقت تعليمات هرمس‏اشاره كرده و منشا آنها را اشراقات نورانى از عالم معقول مى‏خواند (ر، ك:اسفار اربعه:2/60) با اين حال توجه و ارائه اوليه تئوسوفى و تمايز حكيم الهى و شرافت وجودى‏آن از فيلسوفباحث، صوفى سالك و عالم دانا، را نخستين بار شيخ اشراق مورد تامل‏قرار داد (ر. ك: حكمة الاشراق، ص‏23همراه با شرح علامه شيرازى).

8) مقدمه استاد آشتيانى بر «الشواهد الربوبية‏» ملاصدرا، ص‏17 و 1، مركز نشردانشگاهى.

9) رسالة المشاعر (با شرح لاهيجى)، ص‏146، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم.

10) ملا صدرا، الشواهدالربوبية، ص‏6.

11) ر. ك: الاسفار الاربعة: ج‏1; رسالة المشاعر، ص‏48 و ديگر كتب ملاصدرا.

12) سيد جلال الدين آشتيانى، هستى از نظر فلسفه و عرفان، ص‏134، نشر نهضت زنان‏مسلمان.

13) الاسفار الاربعة: 1/327.

14) همان ماخذ، ص‏83.

15) همان ماخذ: 3/2 و 61.

16) همان ماخذ: 2/27.

17) الاسفار الاربعة: 6/48.

18) هستى از نظر فلسفه و عرفان، ص‏227.

19) شرح بر زاد المسافر، سيد جلال الدين آشتيانى.

20) الشواهد الربوبية، ص‏197.

21) الاسفار الاربعة: 3/61.

22) ابن سينا، دانشنامه علائى، ص‏3.

23) على اصغر حقدار، رساله در حركت جوهرى، ص‏8.

24) ر. ك: الاسفار الاربعة: 3/101 و 103; الشواهد الربوبية، ص‏84 و 95.

25) حاج ملا هادى سبزوارى، شرح المنظومه، ص‏249، نشر دارالعلم.

26) مقاله سيد حسن نصر در تاريخ فلسفه در اسلام: 2/501، پاورقى 46.

27) الاسفار الاربعة: 3/78 (حاشيه علامه طباطبائى) و رساله قوه و فعل، علامه طباطبائى.

28) ابن سينا، الاشارات والتنبيهات (با شرح خواجه طوسى): 3/295، دفتر نشر كتاب.

29) الاسفار الاربعة: 3/321.

30) الاسفار الاربعة: 3/313.

31) الشواهد الربوبية: ص‏244.

32) الشواهد الربوبية: ص‏197.

33) الاسفار الاربعة: 9/197.

34) همان ماخذ: 6/110.

35) همان ماخذ: 8/347.

36) مرتضى مطهرى، مجموعه آثار: 5/152.

 indexnext
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation