بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب میزان الحکمة ج 2, آیت الله محمد محمدى رى شهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_002 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_003 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_004 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_005 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_007 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_008 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_009 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_010 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_011 - ميزان الحكمة ج 2
 

 

 
 

زرد اسـت و يك لنگه دارد و چه كم اند كسانى كه از اين در وارد شوند .. .
واما دروازه اعظم .
از اين دروازه بندگان صالح وارد بهشت مى شوند.
ـ امام على (ع ) : بهشت هشت دروازه دارد: دروازه اى كه پيامبران و صديقان از آن وارد مى شوند, دروازه اى كه شهيدان و صالحان از آن داخل مى شوند و پنج دروازه ديگر كه شيعيان و دوستداران مـا از آن وارد مى شوند .. .
و يك دروازه ديگر كه ديگر مسلمانانى كه به يگانگى خدا گواهى دهند و در دلشان ذره اى دشمنى نسبت به ما خاندان نباشد از آن به بهشت در مى آيند.
ـ پيامبر خدا (ص ) : بهشت را هشت دروازه است .. .
هر كه خواهد از هشت دروازه وارد شود بايد به چهار خصلت چنگ زند: صدقه دادن , بخشندگى , خوشخويى و نيازردن بندگان خدا.
ـ همانا دروازه هاى بهشت در سايه شمشيرهاست .

درجات بهشت .

قرآن .

((و آنان كه با ايمان نزد او آيند و كارهاى شايسته كنند,درجاتى بلند دارند)).
((بـنگر كه چگونه بعضيشان را بر بعضى ديگر برترى نهاده ايم و در آخرت درجات و برتريها, برتر و بالاتر است )).
ـ امام صادق (ع ) : نگوييد يك بهشت است .

ـ پيامبر خدا (ص ) : در بهشت درجه روى درجه است چنان كه ميان آسمان و زمين ! بنده نگاهش را بـه بالا مى دوزدو نورى خيره كننده بر او مى درخشد چندان كه نزديك است ديدگانش را كور كند, او شادمان مى شود و مى پرسد:اين چيست ؟
گفته مى شود: اين نور برادر مؤمن توست .

مى كرديم و اينك اينچنين بر من برترى داده شده است ؟
گفته مى شود: او از تو در عمل برتر بود سـپـس , موجبات خشنودى دل او (بنده مخاطب ) چندان فراهم مى آيد تا آن كه سرانجام خشنود مى شود.
ـ امـام عـلى (ع ) در وصف بهشت مى فرمايد: بهشت داراى درجاتى است كه يكى بر ديگرى برترى دارد و داراى منازلى است كه با هم تفاوت دارند.
ـ امـام سـجـاد (ع ) : بر تو باد به قرآن , زيرا خداوند بهشت را آفريد .. .
و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد.پس هر كه قرآن بخواند, قرآن به او گويد: بخوان و بالا رو.
مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پيامبران و صديقان .

ـ پـيـامـبـر خدا (ص ) : خداوند گروهى را وارد بهشت مى كند و به آنها چندان عطا مى فرمايد كه آرزوهايشان برآورده مى شود.
پـروردگـارا! ايـنـان برادران ما هستند و در دنيا با هم بوديم , پس , به چه سبب آنها را بر ما برترى دادى ؟
جـواب مـى آيـدكـه : هيهات ! زمانى كه شما سير بوديد آنان گرسنه بودند, زمانى كه شما سـيراب بوديد آنان تشنه بودند, زمانى كه شمامى خوابيديد آنها (به عبادت ) بيدار بودند و آن گاه كه شما زندگى خوش و آسوده اى داشتيد آنان در سختى وناراحتى به سر مى برند.
ـ امـام عـلـى (ع ) : مـنـازل شـيـعـه ما به ديده بهشتيان چنان به نظر مى رسد كه هر يك از شما ستارگان را در كرانه آسمان به زحمت مى بيند.

درجات ويژه در بهشت .

ـ پـيـامبر خدا (ص ) : خداى تعالى در بهشت ستونى از ياقوت سرخ آفريده است كه روى آن هفتاد هزار قصر است و هر قصرى هفتاد هزار اتاق دارد.
اين قصرها را براى كسانى آفريده است كه به خاطر او يكديگر را دوست بدارند و ديد و بازديد كنند.
ـ در بهشت قصرى است كه وارد آن نشود مگر كسى كه ماه رجب را بسيار روزه بدارد.
ـ در بـهشت درجه و مقامى است كه به آن دست نيابد مگر پيشواى دادگر يا خويشاوندى كه زياد صله رحم به جاآورد و يا عيالوار صبور.
ـ امـام باقر (ع ) : خداى عزوجل بهشتى دارد كه جز سه كس وارد آن نشود: مردى كه درباره خود بـه حـق داورى كـند,مردى كه به خاطر خدا به ديدن برادر مؤمن خود رود و مردى كه براى خدا برادر مؤمن خود را بر خويشتن ترجيح دهد.
ـ پـيـامـبـر خدا (ص ) : در بهشت اتاقهايى است كه بيرون آن از داخل ديده مى شود و درون آن از بيرون .

آن كس از امت من سكنا خواهد گزيد كه سخن نيكو بگويد, اطعام كند, به همگان سلام گويد, بر روزه مداومت كند وشب هنگام كه مردم در خوابند نماز بگزارد.
ـ در بهشت منزلهايى است كه بندگان با اعمال خود بدانها نمى رسند.
زير آنها ستونى [ در آسمان معلقند ].
.

عاليترين نعمت بهشت .

قرآن .

((خـدا بـه مـردان مؤمن و زنان مؤمن بهشتهايى را وعده داده است كه جويها در آن جارى است و بهشتيان همواره در آنجايند و نيز خانه هايى نيكو در بهشت جاويد.
پيروزى بزرگ , خشنودى خداوند است )).
ـ امـام على (ع ) : عاليترين و لذتبخش ترين نعمت بهشت همانا دوست داشتن خدا ودوست داشتن به خاطر خدا و حمد و ستايش خداست .

كه حمد و ستايش از آن خداست كه پروردگار جهانيان است )).
شور محبت در دلهايشان برخيزد و فرياد برآورند: حمد و ستايش خداى را كه پروردگار جهانيان است .

ـ امام سجاد (ع ) : آن گاه كه بهشتيان وارد بهشت شوند و دوست خدا به باغها و خانه هايش درآيد .. .
خداى جبار برآنان مشرف شود و بگويد: آيا به شما بگويم بهتر از آنچه اينك داريد چيست ؟
عرض كـنـند: پروردگارا! چه چيزبهتر از اين وضعى است كه ما داريم ؟
.. .
پس خداوند تبارك و تعالى به آنـهـا فـرمايد : خشنودى من از شما و محبت من به شما بهتر و بالاتر از اين وضع است كه داريد ...
سـپـس امـام (ع ) ايـن آيـه را تلاوت كرد: ((.. .
و خشنودى خدا برتراست , اين همان پيروزى بزرگ است )).
ـ امـام صـادق (ع ) : خـداوند را در هر روز جمعه بر بندگان مؤمن خود كرامت و بخششى است ...
هرگاه گرد هم آيندپروردگار تبارك و تعالى برايشان جلوه كند و چون به او بنگرند به سجده در افتند.
ـ در حديث معراج آمده است : اى احمد! همانا در بهشت كاخى است .. .
ويژه خاصگان : روزى هفتاد بـار بـه آنهامى نگرم و با ايشان سخن مى گويم .. .
آن گاه كه بهشتيان از خوراك و نوشيدنى لذت مى برند آنان از ياد و سخن و گفته من متلذذ مى گردند.
گويى و شكمهايشان را از زياده خورى باز داشته اند.
ـ امـام صـادق (ع ) ـ در تـوصـيف مؤمنان در بهشت ـ : خداى تبارك و تعالى فرمايد: اى بندگان راستين من ! در دنيا ازنعمت عبادت من برخوردار شويد, زيرا در آخرت به آن متنعم مى شويد.
ـ در تـفـسـيـر آيـه ((پروردگار ما! در دنيا و آخرت به ما نيكويى عطا فرما)) ـ : نيكويى در آخرت همان خشنودى خدا و بهشت است و در دنيا وسعت روزى ومعاش و خوشخويى .

پايين ترين منازل بهشت .

ـ پـيـامـبـر خدا (ص ) : دون پايه ترين فردبهشت مردى است كه هزار سال به قلمرو پادشاهى خود مـى نـگرد و دورترين نقطه آن را مى بيند و همسران وخدمتگزاران و اورنگهاى خويش را مشاهده مى كند.
ـ امـام صـادق (ع ) : كمترين فرد بهشت چنان است كه اگر جن و انس ميهمان او شوند همه را از خوراك و آشاميدنى پذيرائى كند و از آنچه دارد چيزى كم نشود!.
ـ پـيـامبر خدا (ص ) : موسى (ع ) از پروردگارش پرسيد: پروردگارا! كمترين فرد بهشت كيست ؟
فرمود: مردى كه بعداز همه بهشتيان وارد بهشت شود.

هزينه ساخت بهشت .

ـ پيامبر خدا (ص ) : آن شب كه به آسمان برده شدم به بهشت درآمدم .

كار دست مى كشند.
هـزينه شما چيست ؟
گفتند: اين سخن مؤمن در دنيا : سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الااللّه و اللّه اكبر (پاك و منزه است خدا و ستايش از آن خداست و خدايى جز اللّه نيست و خدا بزرگتر است ).
ـ هـركـس بـگـويـد سبحان اللّه (پاك و منزه است خدا) خداوند به سبب آن يك درخت در بهشت بـرايش بنشاند, وهر كس بگويد الحمد للّه (ستايش از آن خداست ) خداوند به سبب آن يك درخت در بـهـشت برايش بنشاند, و هركس بگويد لا اله الا اللّه (خدايى جز اللّه نيست ) خداوند به سبب آن يك درخت در بهشت برايش بنشاند, و هر كس بگويد اللّه اكبر (خدا بزرگتر است ) خداوند به سبب آن يك درخت در بهشت برايش بنشاند.

اى پيامبر خدا! درختهاى زيادى در بهشت داريم ؟
! فرمود: درست است , اما مبادا آتشى بفرستيد و

همه آنها رابسوزانيد, زيرا خداى عزوجل مى فرمايد: ((اى كسانى كه ايمان آورده ايد .. .
كارهاى خود را از بين نبريد)) .
صفت بهشت .

قرآن .

((صـفـت بـهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده , آب اززير درختانش روان است و ميوه ها و سايه هايش هميشگى است .

((وصـف بـهـشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده اين است كه در آن نهرهايى است از آبهايى تـغـيـيـر نـاپـذيـر و نـهـرهايى از شيرى كه طعمش دگرگون نمى شود و نهرهايى از شراب كه آشامندگان از آن لذت مى برند و نهرهايى از عسل مصفا.
ـ امـام عـلـى (ع ) : بـهشتى كه خداى تعالى به مؤمنان وعده داده است چشم بينندگان را خيره مى كند.
است يكى برتر از ديگرى و منازلى است يكى بالاتر از ديگرى .

اقامت كننده در آن كوچ نمى كند و جاويدان در آن پير نمى شود و ساكن آن آسيبى نمى بيند, اهل آن از مـرگ درامانند و هراسى به دل راه نمى دهند, زندگى به كام آنهاست , نعمت برايشان پايدار اسـت در جـويـهـايـى از آبـهايى تغييرناپذير و نهرهايى از شير كه طعمش دگرگون نمى شود و نهرهايى از شراب كه آشامندگان از آن لذت مى برند.
ـ لـذتـهـا و خوشيهاى بهشت دل را نمى زند, انجمن آن از هم نمى پاشد, ساكنانش در پناه خداى رحمانند و در برابرآنها غلامانى با طبقهاى زرين پر از ميوه و سبزيهاى خوشبو ايستاده اند.
ـ بـه احـنـف بـن قـيس فرمود: اى احنف ! نكند نگاه تو به دنيا تو را غافل كرده است از خانه اى كه خـداوند سبحان آن را از مرواريد سپيد آفريد و نهرها در آن جارى كرد و آن را از دختركان نورسته سيه چشم بياكند و سپس اوليا وفرمانبرداران خود را در آن جاى داد.
وارد شده اند.
ـ اگـر ديـده دلـت را بـه سـوى آنـچه از بهشت براى تو وصف مى شود بيفكنى هر آينه نفس تو از خـواهـشـهـا و خـوشيها و زيب وزيورهاى مناظردنيادورى كندوباانديشيدن در جنبش شاخه هاى درخـتـانـى كـه بـر كـنار جويهاى بهشت ريشه هاى آنها در تپه هاى مشك پنهان است .. .
حيران و سـرگـشـتـه شـود .. .
اى شـنـونـده ! اگـر دل خود را براى رسيدن به اين منظره هاى دل انگيز مـشـغول دارى جانت از شوق آن برآيد و براى رسيدن هر چه زودتر به آنها از همين مجلس من به همسايگى خفتگان درگورها روى .

ـ امام باقر (ع ) : زمين بهشت , مرمرهايش نقره است و خاكش ورس و زعفران و خاكروبه اش مشك و سنگ ريزه هايش در و ياقوت .

ـ امام صادق (ع ) : كمترين نعمت بهشتيان چنان است كه بويش از فاصله هزار سال به مسافت دنيا به مشام مى رسد.
ـ پيامبر خدا (ص ) : هر آينه جايگاه يك تازيانه در بهشت بهتر است از دنيا و هر آنچه در دنياست .

ـ امام صادق (ع ) : در بهشت درختى است كه بادهاى بهشت به فرمان خدا وزيدن مى گيرند و آن درخـت آهـنـگهايى مى زند كه خلايق به زيبايى آنها نشنيده اند آن گاه فرمود: اين پاداش كسانى است كه در دنيا از ترس خدا گوش سپردن به ساز و آواز را ترك كرده باشند.

نخستين كسى كه وارد بهشت مى شود.

ـ امام على (ع ) : رسول خدا (ص ) به من فرمود: تو نخستين كسى هستى كه وارد بهشت مى شود.
مى شوم ؟
! فرمود: آرى , (زيرا) تو پرچمدار من در آخرتى , همچنان كه در دنيا پرچمدار من هستى و پرچمدارپيشرو است .

ـ امام باقر (ع ) : نخستين بهشتيانى كه وارد بهشت مى شوند نيكوكارانند.
ـ پيامبر خدا (ص ) : نخستين خلق خدا كه وارد بهشت مى شوند تهيدستانند.
ـ نـخـستين كسى كه داخل بهشت مى شود شهيد است و بنده اى كه نيكو عبادت پروردگارش را كرده باشد.
ـ سـه گـروه پـيش از همه وارد بهشت مى شوند: شهيد در راه خدا, برده اى كه بردگيش او را از طاعت خداوندگارش باز نداشته است و تهيدست عيالوار پاكدامن .

ـ امـام عـلـى (ع ) : مـردمانى به سوى بهشتهاى جاويدان پيشى گرفته اند كه از ديگران نه بيشتر روزه مـى گـرفـتند, نه بيشتر نماز مى خواندند و نه بيشتر حج و عمره مى كردند بلكه چون پند و اندرزهاى خدا را دريافتند و پذيرفتند.
ـ پيامبر خدا (ص ) به على (ع ) فرمود: نخستين چهار نفرى كه وارد بهشت مى شوند من هستم و تو و حسن و حسين .

ـ نخستين گروه بهشت تهيدستان مهاجرى هستند كه سپر بلايا و سختيها مى باشند.

بهشتيان .

ـ پـيـامـبـر خـدا (ص ) : آيا اهل بهشت را به شما نشناسانم ؟
! هر ناتوان مستضعفى كه اگر به خدا سوگند خورد خداوند سوگندش را تصديق كند.
به شما معرفى نكنم ؟
هر گردنفراز مالدار خسيس .

ـ همانا بهشتيان ژوليدگان گرد گرفته هستند, همانان كه چون از اميران بار خواهند به آنان بار داده نـشود و چون به خواستگارى روند كسى به آنان همسر ندهد و هر گاه سخن بگويند كسى به سخنانشان گوش ندهد نيازهايشان درسينه هايشان انباشته است .

ـ امام على (ع ) : همانا اهل بهشت هر مؤمن آرام و با وقار و نرمخويى است .

ـ پـيـامـبـر خـدا (ص ) : آيـا شـمـا را از بهشتيان خبر ندهم ؟
(اهل بهشت همان ) ناتوانان شكست خورده اند.
ـ حاملان قرآن رؤساى (قبيله ) اهل بهشتند و مجاهدان در راه خداى تعالى سرداران اهل بهشت و پيامبران سروران اهل بهشت .

خصوصيات اهل بهشت .

ـ پـيـامبر خدا (ص ) : اهل بهشت بدنى كم مو ((11)) و چهره بى مو ((12)) و چشمانى سرمه كشيده دارند.
جامه هايشان فرسوده نمى شود.
ـ بـهـشـتـيان در حالى وارد بهشت مى شوند كه بدنهايى كم مو وچهره اى بى مو و چشمانى سرمه كشيده دارند و سنشان سى يا سى و سه سال است .

فراگير بودن بهشت .

ـ پـيـامبر خدا (ص ) : همه شما به بهشت مى رويد مگر كسى كه از طاعت خدا بگريزد همچنان كه شتر از دست صاحب خود مى رمد و مى گريزد.
ـ امام سجاد (ع ) : اى گروه شيعيان ما! بهشت دير يا زود حتما به شما مى رسد اما براى رسيدن به درجات آن با هم رقابت كنيد.
ـ امام صادق (ع ) : به خدا سوگند احدى از شما به دوزخ نمى رود.
كنيد و با پارسايى دل دشمن خود را دردمند سازيد.

گنجهاى بهشت .

ـ امام على (ع ) : نيكوكارى , پنهان كردن عمل , صبر در برابر مصيبتها و پوشيده داشتن گرفتاريها از گنجهاى بهشت است .

ـ پـيـامـبر خدا (ص ) : چهار چيز از گنجهاى بهشت است : نهان داشتن فقر, نهان داشتن صدقه , نهان داشتن مصيبت ونهان داشتن درد.

اعراف .

قرآن .

((و ميان آن دو [ بهشت و دوزخ ] حايلى است .

مردانى هستند كه همه را به نشانى شان مى شناسند و اهل بهشت را آواز مى دهند كه سلام بر شما باد.
بدان داخل نشده اند)).
((ساكنان اعراف مردانى را كه از نشانى شان مى شناسند آواز دهند و گويند: آن خواسته كه گرد آورده بوديد و آن همه سركشى كه داشتيد شما رافايده اى نبخشيد)).
ـ امام على (ع ) : اهل يقين و مخلصان و ايثارگران از اعرافيانند.
ـ امام صادق (ع ) : اعراف بلنديهايى است ميان بهشت و دوزخ .

هستند كه با پيروان خود بر فراز اين تپه ها و بلنديها مى ايستند.
ـ امام باقر (ع ) در باره آيه ((و بر اعراف مردانى هستند ...)) به بريد عجلى فرمود: اين آيه درباره اين امت نازل شده و آن مردان همان امامان از خاندان محمدند.
دوزخ .

ـ امـام عـلى (ع ) : من شهريار مؤمنانم .. .
من تقسيم كننده بهشت و دوزخم , من صاحب اعرافم .
ـ امـام بـاقـر (ع ) : مـايـيـم اعراف , همانان كه جز با شناخت ما خداوند شناخته نشود, ماييم اعراف , هـمانان كه تا كسى مارا نشناسد و ما او را نشناسيم به بهشت نرود و تا كسى ما را انكار نكند و ما او را انكار نكنيم به دوزخ نرود.
مـى خـواسـت خود را به مردم بشناساند بيگمان چنين مى كرد اما او ما را سبب و راه و در ورودى شناخت خود قرار داد.

بهشت از ارواح مؤمنان خالى نيست .

ـ امـام بـاقر (ع ) : به خدا سوگند بهشت از همان زمان كه خداوند آفريدش از ارواح مؤمنان خالى نبوده است .

خلقش كرد از ارواح كافران وگنهكاران خالى نبوده است .

جن .

جن .

قرآن .

((و جن را پيش از آن از آتشى سوزان و بى دود آفريده بوديم )).
((عـفـريـتـى از مـيـان جـنيان گفت : من , قبل از آن كه از جايت برخيزى , آن را نزد تو تو حاضر مى كنم , كه من بر اين كار هم توانايم و هم امين )).
ـ ابو حمزه ثمالى : براى رسيدن به خدمت امام باقر (ع ) اجازه خواستم .

هستند.
من اجازه شرفيابى داد.
خـون مى چكد (و شما با اينان ملاقات مى كنى )؟
فرمود: اى اباحمزه ! آنها هياتى از جنيان شيعه ما بودند كه براى پرسش از مسائل دينى خود آمده بودند.

ديوانگى .

انواع ديوانگى .

ـ امـام عـلى (ع ) : عصبانيت نوعى ديوانگى است زيرا آدم عصبانى پشيمان مى شود و اگر پشيمان نشود ديوانگيش پابرجاست .

ـ امام صادق (ع ) : هر كس به هر سؤالى كه از او مى شود جواب دهد ديوانه است .

ـ پيامبر خدا (ص ) : جوانى شاخه اى از ديوانگى است .

ديوانه حقيقى .

ـ پيامبر خدا (ص ) بر ديوانه اى گذشت وپرسيد: او را چه شده است ؟
عرض شد: او ديوانه است .

بر آخرت برگزيند.
ـ با اصحاب خود بود كه مردى از آن جا گذشت .

نه , او آسيب ديده است .

ـ جـابـر بـن عـبداللّه انصارى : رسول خدا(ص )بر مردى مبتلا به صرع گذشت .. .
فرمود: اين ديوانه نـيست .
آيا شما را از ديوانه حقيقى آگاه نسازم ؟
.. .
فرمود: ديوانه حقيقى كسى است كه با تكبر راه رود, خودپسند باشد و پهلو و شانه بجنباند (كنايه از تبختر و غرور).
و اين بيمار.

جهاد 1 ((جهاد اصغر)).

جهاد.

قرآن .

((اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنها سخت بگير.
((بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان .. .
براى شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه او دوست داشتنى تر است , درنگ كنيد تا خدا فرمان خويش بياورد وخدا گروه فاسقان را هدايت نمى كند)).
ـ امـام عـلى (ع ) : همانا جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است .

جهاد جامه تقوى و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست .

ـ جهاد ستون دين و راه روشن نيكبختان است .

ـ پـيـامـبر خدا (ص ) : هر كس بدون آن كه نشانى از جهاد در خود داشته باشد خدا را ديدار كند, هنگام ملاقات با او درخود خللى يابد.
ـ امام صادق (ع ) : جهاد برترين كارها بعد از فرايض است .

ـ پيامبر خدا (ص ) : كسى كه جهاد نكرده يا آرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است .

ـ مردى براى عبادت خدا به كوهى رفت و خانواده اش او را نزد پيامبر آوردند.
فرمود: اگر مسلمان يك روز در ميدانى از ميدانهاى جهاد پايدارى ورزد برايش بهتر است از چهل سال عبادت كردن .

ـ امـام عـلى (ع ) : خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگ داشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش داد.
سوگند كار دنيا و دين جز با جهاد درست نمى شود.
ـ پيامبر خدا (ص ) : هر امتى را جهانگردى و سياحتى است , سياحت امت من جهاد در راه خداست .

ـ هيچ گامى نزد خدا دوست داشتنى تر از دو گام نيست : گامى كه مؤمن با آن در راه خدا صفى را پر مى كند و گامى كه مؤمن براى رابطه برقرار كردن باخويشاوندى كه از او بريده بر مى دارد.
ـ امـام عـلـى (ع ) در نـامه اى به كارگزار خود مخنف مى نويسد: همانا جهاد كردن با كسى كه به سبب بيزارى از حق ازآن روى گردانده و كورى و گمراهى را برگزيده و در خواب آن فرو رفته , بر آگاهان واجب است .

ـ همانا جهاد شريفترين كارها بعد از اسلام است .

علاوه بر آن كه عزت و اقتدار مى آورد اجرى بزرگ دارد.
نويد به بهشت است بعد از رسيدن به شهادت .

ـ زكات بدن جهاد و روزه است .

ـ زكات شجاعت جهاد در راه خداست .

ـ امام صادق (ع ) : جهاد كردن در ركاب پيشوايى دادگر واجب است .

مجاهد.

قرآن .

((مؤمنانى كه با هيچ رنج و آسيبى از جنگ فرومى نشينند با كسانى كه در راه خدا جهاد مى كنند برابر نيستند)).
((و شما را مى آزماييم تا مجاهدان و صابرانتان را معلوم داريم و حديثتان را آشكار كنيم )).
ـ پيامبر خدا (ص ) : بهشت دروازه اى دارد به نام ((دروازه مجاهدان )).
مى روند و خلايق در محشر و فرشتگان به آنان خوشامد مى گويند.
ـ امام على (ع ) : درهاى آسمان به روى مجاهدان گشوده است .

ـ خداوند براى گروهى كشته شدن را مقدر فرموده و براى ديگران مردن را.
خوشا به حال مجاهدان در راه خدا و كشته شدگان در راه طاعت او.
ـ پيامبر خدا (ص ) : بهترين مردمان مردى است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد مى كند وخواستار مرگ يا كشته شدن در ميدان كارزار است .

ـ اعـمـال همه بندگان نزد مجاهدان در راه خدا نيست مگر به مانند پرستوى دريايى كه با منقار خود مقدارى آب ازدريا برداشته است .

ـ امام باقر (ع ) : مردى خدمت پيامبر (ص ) آمد و عرض كرد: من خواهان و شيفته جهاد هستم .

راه خـدا جـهـاد كن , زيرا اگر كشته شوى نزد خدا زنده اى و روزى مى خورى , اگر بميرى اجر و پاداشت با خداست واگر برگشتى از گناهان پاك گشته اى ((14)) .

ـ پيامبر خدا (ص ) : گرد و غبار در راه خدابا دود جهنم جمع نمى شود.
ـ شمشيرها كليدهاى بهشتند.

نخستين پيكارگر در راه خدا.

ـ پـيـامبر خدا (ص ) : نخستين كسى كه در راه خدا جنگيد ابراهيم خليل است و آن زمانى بود كه روميها لوط را به اسارت گرفتند و ابراهيم (ع ) نيرويى بسيج كردو او را از دست آنها نجات داد.
ـ امام على (ع ) : نخستين كسى كه در راه خدا جهاد كرد ابراهيم است .

يورش بردند و او را اسير كردند.
ابراهيم نخستين كسى است كه پرچم جنگ برافراشت .

كمك كردن به مجاهدان .

و نكوهش آزردن آنها.

ـ امـام عـلى (ع ) در پاسخ به سؤال از تامين هزينه جهاد واجب يا مستحب فرمود: اگر جهاد واجب بـاشـد, بـه ايـن معنا كه براى مقابله با كافران كسى نباشد كه ازديگر مسلمانان نيابت كند در اين صـورت , نـزد خداوند ثواب يك درهم هزينه كردن (در راه خدا و كمك به مجاهدان ) هفتصد هزار است .

سـبقت گرفته باشند ونيازى به او نباشد در اين صورت يك درهم هفتصد حسنه و ثواب دارد كه هر حسنه اى صدهزار بار بهتر است از دنيا و هر آنچه در دنياست .

ـ پـيامبر خدا (ص ) : هر كس از جنگاورى غيبت كند يا او را آزار رساند يا در غياب او با خانواده اش بـد رفتارى كنددر روز رستاخيز براى او پرچمى برافراشته مى شود و كاملا به حسابش رسيدگى مى گردد و در آتش سرنگون مى شود.
ـ هـر كـس جـنـگـاورى را بـه يـك نخ يا سوزن مجهز كند خداوند گناهان گذشته و آينده او را ببخشايد.
ـ هر كس از جهاد بترسد بايد مردى را كه در راه خدا جهاد مى كند كمك مالى رساند.
ديـگرى تجهيز شود فضيلت جهاد از آن اوست و فضيلت و ثواب خرج كردن در راه خدا از آن كسى كـه او را تجهيزكرده است هر دو كار فضيلت و ثواب دارد اما جانبازى در راه خدا از صرف پول در اين راه برتر است .

ـ امام على (ع ) : شركت آدم ترسو در جنگ روا نيست , زيرا ترسو خيلى زود فرار مى كند.
وسيله اى مى خواهد بجنگد آن را در اختيار ديگرى گذارد.
و از اجر وى چيزى كم نمى شود.
ـ پيامبر خدا (ص ) : هر كس نامه جنگاورى را برساند همچون كسى است كه بنده اى را آزاد كند و در دروازه ((ثواب )) جنگ او با وى شريك باشد.
ـ از آزردن مجاهدان در راه خدا بپرهيزيد, زيرا خداوند به خاطر آنان به خشم مى آيد, همچنان كه به خاطرپيامبران و دعاى آنان را اجابت مى كند, همچنان كه دعاى پيامبران را.

فرمان به جهادكردن بادست وزبان ودل .

ـ امام على (ع ) : در راه خدا با دستهاى خود بجنگيد, اگر نتوانستيد با زبانهاى خود بجنگيد و اگر باز هم نتوانستيد با دلهاى خود بجنگيد.
ـ در نـامـه اش بـه اشـتر مى فرمايد: و خداى سبحان را با دل و دست و زبان خود يارى رساند, زيرا خـداوند ـ جل اسمه ـمتعهد شده است كه يارى كننده خود را يارى رساند و ارجمند دارنده اش را ارجمند دارد.
ـ نـخـستين جهادى كه درباره آن وارسى مى شويد جهاد با دستهايتان است , سپس با زبانهايتان و زان پس بادلهايتان .

شود.
ـ پيامبر خدا (ص ) : همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى كند.
ـ امام على (ع ) : خدا را, خدا را, در جهاد كردن با مالها و جانها و زبانهايتان در راه خدا.

تشويق به جهاد.

قرآن .

((اى پيامبر! مؤمنان را به پيكار تشويق كن )).
((شـمـا را چـه شـده اسـت كـه در راه خدا و (نجات ) مردان و زنان و كودكان ناتوان نمى جنگيد, همانان كه مى گويند: بار خدايا! ما را از اين قريه اى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود يار و مددكارى قرار ده )).
ـ امـام على (ع ) براى تشويق مردم به جنگ با اهل شام فرمود: سوگند به خدا كه شما بد شعله اى بـراى آتـش جـنگ هستيد! (زيرا) به شما نيرنگ مى زنند و شما نيرنگ نمى زنيد, شهرهاى شما را مـى گـيرند و شما خشمگين نمى شويد,دشمن از شما غافل نيست و شما در غفلت و بى خبرى به سـر مـى بـريد .. .
به خدا سوگند مردى كه دشمنش را بر خودچنان مسلط كند كه گوشتش را تا استخوان بخورد و استخوانش را درهم شكند و پوستش را بكند, مردى بس ناتوان وزبون است و در سينه اش دلى ضعيف دارد.
بـلكه با شمشيرهايى مشرفى چنان بر او خواهم نواخت كه ريزه استخوانهاى سر او بپرد و دستها و پاها به هر سوپراكنده شود.
ـ در جنگ صفين آن گاه كه سپاه معاويه آب فرات را در اختيار گرفت , فرمود: (با اين اقدامشان ) از شما خواستندتا دست به جنگ بگشاييد, اينك شما يا به خوارى اعتراف كنيد و منزلت شجاعت و شـرافت را از دست نهيد ياشمشيرها را از خونها سيراب كنيد تا از آب سيراب شويد, زيرا اگر زنده بـمـانـيـد امـا شكست خورده باشيد در حقيقت مرده ايد و اگر بميريد اما پيروز شويد در حقيقت زنده ايد.
ـ در تـشـويق و ترغيب يارانش فرمود: از خدا بترسيد و چشمانتان را فرو بنديد .. .
بار خدايا! به آنان صبر و پايدارى عطا فرما و پيروزشان گردان و پاداش بزرگ عطايشان كن .

ـ بعد از كشته شدن محمد بن ابى بكر فرمود: با آن كه در ميان شما عالمان و فقيهان و نژادگان و فـرزانگان و قرآن شناسان و شب زنده داران و آباد كنندگان مساجد با تلاوت قرآن وجود دارند آيا بـه خشم نمى آييد و اهميتى نمى دهيد به اين كه نادانان و اشرار و فرو مايگان شما براى حكومت بر شما با شما ستيزه و كشمكش كنند؟
!.
ـ بـا تـيغه شمشيرها از دين خود دفاع كنيدو شمشيرها را با فرا پيش نهادن گامهايتان به دشمن برسانيد و از خدا يارى جوييد تا يارى شويد و پيروز گرديد.

ارزش سلاح برداشتن در راه خدا.

ـ پـيـامـبـر خـدا (ص ) : خداى عزوجل به وجود كسى كه شمشيرش را در راه خدا حمايل كند بر فرشتگان فخر مى فروشد و تا زمانى كه شمشير در ميان داردفرشتگان به او درود مى فرستند.
ـ نـمـازى كـه مـرد با شمشير حمايل شده بخواند هفتصد بار برتر از نمازى است كه بدون حمايل كردن شمشيربخواند.

فرمان به جنگ با سران كفر.

قرآن .

((با سران كفر بجنگيد)).
ـ پيامبر خدا (ص ) : سران مشركان را بكشيد و جوانانشان را زنده نگه داريد.

ترك كردن جهاد.

ـ پيامبر خدا (ص ) : هر كس جهاد را واگذارد خداوند جامه خوارى بر جان او پوشاند و زندگيش را دستخوش فقر سازد و دينش را از بين ببرد.
تبارك و تعالى عزت و اقتدار امت مرا در سمهاى اسبانشان و نوك نيزه هايشان قرار داده است .

ـ امـام على (ع ) : كسى كه به جهاد بى ميلى كرده آن را فرو گذارد, خداوند جامه خوارى و رداى بـلا و گـرفـتارى بر اوبپوشاند و به خوارى و فرومايگى درافتد و بر دلش پرده هاى گمراهى زده شود و به سبب فرو گذاشتن جهاد, حق ازاو رويگردان شود و به باطل درافتد.

اقسام جهاد.

ـ امام على (ع ) : جهاد چهار شاخه دارد: امر به معروف , نهى از منكر, پايدارى در جبهه هاى جنگ و دشمنى با تبهكاران .

پـشـتـيـبانى كرده است و هر كه نهى از منكر كند بينى منافق را به خاك ماليده است و هر كه در جبهه ها پايدارى ورزدوظيفه خود را انجام داده است و هر كه با تبهكاران دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد, خداوند نيز برايش خشم گيرد.

مرز دارى .

قرآن .

((تا آن جا كه مى توانيد نيرو و اسبان سوارى آماده كنيدتا دشمنان خدا و دشمنان خود و جز آنها را بترسانيد)).
((اى كـسـانـى كـه ايـمان آورده ايد! شكيبا باشيد و ديگران را به شكيبايى فرا خوانيد و در جنگها پايدارى كنيد و از خدا بترسيد, باشد كه رستگار شويد)).
ـ پيامبر خدا (ص ) : يك روز مرزبانى در راه خدا بهتر است از دنيا و هر چه در آن است .

ـ يك روز مرزبانى بهتر است از يك ماه روزه دارى و شب زنده دارى .

ـ هـر عـملى پس از مرگ صاحبش از او جدا مى شود مگر عمل كسى كه در راه خدا مرزبانى كند, عمل چنين كسى رشد مى كند و تا روز قيامت روزيش داده مى شود.
ـ نماز مرزبان با پانصد نماز برابرى مى كند.

ارزش نگهبانى دادن .

ـ پـيامبر خدا (ص ) : يك شب نگهبانى دادن در راه خدا برتر است از هزار شبانه روز كه شبهايش به عبادت و روزهايش به روزه دارى سپرى شود.
ـ اگـر سه شب از مرزهاى مسلمانان نگهبانى كنم خوشتر دارم تا شب قدر را در يكى از دو مسجد مدينه يا بيت المقدس درك كنم .

ـ خداى رحمت كناد نگهبان نگهبانان را.
ـ دو چـشمند كه با آتش تماس نمى يابند: چشمى كه از ترس خدا بگريد و چشمى كه شبها در راه خدا نگهبانى دهد.

رفتن به بهشت با زنجير.

ـ پـيـامـبر خدا (ص ) : از آن مردمى خنده ام مى گيرد كه از جانب مشرق به سوى شما مى آيند در حالى كه با زور به سوى بهشت رانده مى شوند.
ـ بر آن مردمى مى خندم كه بسته در زنجير به سوى بهشت رانده مى شوند.
ـ تعجب خدا از مردمانى است كه به زنجير بسته وارد بهشت مى شوند.
ـ آيـا نمى پرسيد از چه مى خندم ؟
مردمى از امت خود را ديدم كه آنان را به زنجير بسته اند و با زور به سوى بهشت مى كشانند.
و آنها را به اسلام در مى آورند.

جهاد 2 ((جهاد اكبر)).

انواع جهاد.

قرآن .

((اى پـيـامـبـر! بـا كافران و منافقان جهاد كن و بر آنها سخت بگير و جايگاهشان دوزخ است و بد سرانجامى است )).
((هر كس جهاد كند جز اين نيست كه براى خود جهاد كرده است .

((كسانى را كه در راه ما جهاد كنند به راههاى خويش هدايت مى كنيم و خدا با نيكوكاران است )).
((از كافران اطاعت مكن و به حكم خدا با آنها جهاد كن , جهادى بزرگ )) ((15)) .

ـ امام حسين (ع ) : جهادبر چهارگونه است : دو جهاد واجب است , يك جهاد سنت است كه بدان اقدام نشود مگر باجهاد واجب , يكى هم جهاد سنت است .

ـ پـيـامـبر خدا (ص ) : برترين جهاد آن است كه انسان روز خود را آغاز كند در حالى كه در انديشه ستم كردن به احدى نباشد.
ـ امام على (ع ) : جهاد زن اين است كه خوب شوهردارى كند.

تشويق به جهاد با نفس .

ـ امام على (ع ) : جهاد با نفس كابين بهشت است .

ـ مبارزه با خواهشهاى نفسانى بهاى بهشت است .

ـ نـخـسـتـين جهادى كه آن را ناخوش مى داريد جهاد با نفسهايتان است و آخرين چيزى كه گم مى كنيد مبارزه كردن با خواهشهايتان واطاعت از فرمانروايانتان است .

ـ كـسـى كـه در راه فرمانبرى از خدا و دورى از نافرمانى او با نفس خويش مبارزه كند نزد خداى سبحان منزلت نيكوكار شهيد را دارد.
ـ مبارزه كردن با نفس خصلت مردمان شريف و بزرگوار است .

ـ من روزى خود را كاملا دريافت مى كنم و با نفس خويش مى ستيزم .

ـ امـام كـاظم (ع ) : براى بازداشتن نفس خود از خواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفس , همچون مبارزه بادشمنت , بر تو واجب است .

ـ امـام عـلـى (ع ) : خردمند را سزد كه در هيچ حالى از طاعت پروردگارش و پيكار با نفسش باز نايستد.
ـ با نفس خود بستيز و توبه ات را پيش انداز تا به طاعت پروردگارت دست يابى .

ـ در هنگام خواهشها , نفست را جلوگيرى كن و در هنگام شبهات آن را به كتاب خدا ارجاع ده .

ـ پيامبر خدا (ص ) : مجاهد كسى است كه به خاطر خدا با نفس خود مبارزه كند.
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation