بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب عطر ولایت,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - عطر ولايت
     02 - عطر ولايت
     03 - عطر ولايت
     04 - عطر ولايت
     05 - عطر ولايت
     fehrest - عطر ولايت
 

 

 
 

(ع)

62ـ  قال رسول الله (صلى اللهعليه و آله و سلم ) : (( عادى الله من عادى عليها )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( خداوند دشمن كسياست كه دشمن على باشد )).

63ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عشره فى الجنّه : النبى فيالجنّه ... و عليّ فى الجنّه ... )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( ده نفر اهل بهشتند{ كه از ايشان است } پيامبر خدا و على )).

64ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ اخى فى الدنيا والاخره )) (1):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على در دنيا وآخرت برادر م است )).

65ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ اصلى و جعفر فرعى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على ريشه و جعفرشاخه من است )).

66ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ امام البرره ، و قاتلالفجره ، منصور من نصره ، مخذول من خذله )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( على پيشواى نيكوكاران وكشنده تبهكاران است ، هر كس او را يارى كند ، يارى خواهد شد و هر كس دست از ياريش برداردرسوا خواهد گرديد )).


(1) ديلمى نيز اين حديث را نقل نموده است ، و در المعجم الاوسط طبرانى ازاو امامه نقل شده كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) ميان مردم برادرى قرارداد و ميان خود و على نيز برادرى بر قرارا كرد .

(51)

67 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ باب حطّه ، من دخل منهكان مومناً ، و من خرج منه كان كافراً )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على (( باب حطّه ))(1) است ، هر كس از آن وارد شود مومن ، و هر كس از آن خارج شود كافر است ))(2).

68ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ عيبه علمى )) (3) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( عل مخزن علم   من است )).

69ـ قال (صلى اللهعليه و آله و سلم) : (( عليّ مع القرآن و القرآن مع عليّ ، لن يفتراقا حتى يرداعليّ الحوض )) (4):

پيامبر خدا (صليالله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على با قرآن ، و قران با على است ، هرگز از يكديگرجدا نمى شوند تا در كنار حوض { كوثر } بر من وارد شوند )).

70ـ قال (صلى اللهعليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى و انا من عليّ ، و لا يودّى عنّى الا انا اوعلّى )):


(1) يعنى راه فروريختن گناهان است .
(2) يعنى همان گونهكه خداوند ورود خاضعانه بنى اسرائيل به دروازه شهر را وسيله آمرزش آنان قرار داد ،براى اين امّت نيز دوستى على و راهيابى به هدايت و پيروى از راه او و پذيرفتنولايتش را وسيله آمرزش و ورود به بهشت و رهايى از آتش قرار داده است ، و مقصود از(( خرج منه )) ، (( خرج عليه )) است ( يعنى كسى كه بر او خروج كند ) (( فيض القدير، ج 4 ، ص 356)).
(3) (( عيبه )) چيزياست كه انسان اشياى گرانبهاى خود را در آن نگهدارى مى كند . اين دريد گفته : ايناز سخنان كوتاه پيامبر است كه هيچ كس پيش از او به آن مثل نزده است . پيامبر بااين سخن على را به كارهاى باطنى خود كه هيچ كسى جز او از آنها آگاهى ندارد اختصاصداده است واين نهايت ستايش على (عليه السلام ) است . (( فيض القدير ، ج 4 ص 356)).
(4) حاكم گفته : اين حديث صحيح است ، و ذهبى آن را ثابت دانسته است .

(52)

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على از من است و مناز على هستم ، و { هيج كس } جز خودم يا على { دين مرا } از سوى من ادا نمى كند )).

71ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى بمنزله راسى منبدنى )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على نسبت به من به منزلهسر در بدن من است )) (1) .

72ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ منّى بمنزله هارون منموسى ، الّا انّه لا نبيّ بعدى )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على نسبت به من بهمنزله هارون نسبت به موسى ، جز آنكه پس از من پيامبرى وجود ندارد )).

73ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ بن ابى طالب مولى منكنت مولاه )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عل بن ابى طالب سرور هركسى است كه من سرور اويم )).

74ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ يزهر فى الجنّه ككواكبالصّبح لاهل الدنيا )) (2):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود : (( على در بهشت ميدرخشد چنانكه اختران بامداد براى مردم   دنيامى درخشند )).

75ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم) : (( عليّ يعسوب المومنين (3) ، والمال يعسوب المنافقين )):


(1)اين تعبير شدّت ارتباط و اتصال به آن حضرت را مى رساند .
(2)اين حديث را حاكم نيز نقل نموده است .
(3)    (( يعسوب )) به معنى سرور و سالار است . صاحب كتاب(( المحكم )) مى گويد : يعسوب شاه زنبوران است ، سپس استعمال آن شايع شده تا جاييكه به هر رئيسى يعسوب گفته اند . ثعلب مى گويد : يعسوب زنبور نرى است كه جلوزنبوران حركت مى كند و از آنها دفاع مى نمايد .

(53)

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( على سرور مومنان است ، ودارايى و ثروت سرور منافقات )).

76ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عليّ يقضى دينى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( على ديّن مرا ادامى كند )).

77 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عمّار تقتله الفئه الباغيه)) :

پيامبرخدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( يك گروه ستمگر عمّاررا خواهد كشت )) (1) .

78 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( عنوان صحيفه المومن حبّ عليّبن ابى طالب )):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( عنوان نامه { عمل }مومن ، دوستى على بن ابى طالب است )) (2).


(1)يعنى : گروه ستمگرى كه از اطاعت امام راستين بيرون رفته است . طبرانيدر روايتى جمله (( النّاكبه عن الحق )) را نيز بر آن افزوده است . مقصود از اينگروه ، گروه معاويه است ، چنانكه در روايت طبرانى و ديگران به تفصيل آمده است ، واين از معجزات پيامبر به شمار مى رود ، زيرا اخبار از غيبى است كه به وقوع پيوسته است. (( فيض القدير ، ج 4 ، ص 359 )) . در اين روايت براى على (عليه السلام ) و عماربن ياسر (رضى الله عنه ) فضيلت آشكارى به چشم مى خورد .
(2)يعنى : دوستى على نشانه اى است كه مومن در روز رستاخيز به آن شناخته ميشود . مناوى نيز چنين است . من مى گويم : (( در دنيا نيز همين گونه است . خداوند مارا بر دوستى او بميراند و با مودّت وى ما را به سوى خود برگيرد ( آمين ) )).

(54)

(ف)

79 ـ قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( فاطمه بضعهّ (1)منّى ، فمن اغضبها اغضبنى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه پاره تن مناست ، هر كس او را به خشم بياورد مرا خشمگين ساخته است )).

80 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( فاطمه بضعه منّى ، يقبضنيما يقبضها ، و يبسطنى ما يبسطها ، و انّ الانساب تنقطع يوم القيامه غير نسبى وسببى و صهرى )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه پاره تن مناست ، آنچه وى را اندوهگين كند مرا اندوهگين مى كند ، و آنچه وى را شاد مان سازدمرا شادمان مى سازد ، و روز رستاخيز همه خويشاوند يها بجز خويشاوندى نسبى و سببى ودامادى من بريده خواهد شد )).


(1) (( بضعه )) به فتح با، ، پاره گوشت را گويند . گاهى نيز به كسر با’خوانده مى شود چنانكه در نهايه آمده است . در قاموس آمده است كه (( بضعه )) به فتحبا’ و سكون ضاد پاره گوشت است ، و به ضّم با’ و كسر آن نيز نقل شده و معنى آن ايناست كه فاطمه جز’ من است ، چنانكه يك تكّه گوشت ، جزئى از گوشت به شمار مى رود .چه خوب گفته است مالك كه : هيچ كس را بر پاره تن پيامبر خدا برترى نمى دهم . ((مرقاه المفاتيح ، ج 5 ، ص 592 ))   .
سهيلى به اين روايت استدلال نموده است بر اينكه هر كس به فاطمه دشنام دهدكافر شده است ، زيرا دشنام دادن به آن حضرت باعث خشم پيامبر مى شود ، و همچنين استدالالنموده است بر اينكه فاطمه از ابوبكر و عمر افض است . (( فيض القدير ، ج 4 ، ص421)).

(55)

 81 ـ قال (صلى الله عليه و آلهو سلم ) : (( فاطمه سيده نساء اهل الجنّه ، الا مريم بنت عمران ))(1):

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( فاطمه سرور زناناهل بهشت است بجز مريم دختر عمران )) (2) .

82 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) لعلّى (عليه السلام ) : (( فاطمهاحبّ الى منك ، و انت اعزّ اليّ منها )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على ( عليه السلام ) فرمود: (( فاطمه نزد من محبوب تر از توست ،  وتو نزد من عزيزتر از او هستى )).


(1)پس معلوم مى شود فاطمه از عايشه برتر است ، زيرا فاطمه پاره تن پيامبراست ، ولى برخى از آنان با اين عقيده مخالفت كرده اند . سبكى مى گويد : آنچه ما بهآن اعتقاد داريم و آن را بر گزيده ايم اين است كه فاطمه برتر است ، سپس خديجه وآنگاه عايشه در مرحله بعد قرار دارند ، و اختلاف در اين مساله از ما پوشيده نيست ،ولى هنگامى كه نهر خدا جارى شد ، نهر معقل بيهوده خواهد بود . (( فيض القدير ، ج 4، ص 421)).
(2)حاكم گفته : اين حديث صحيح است، و ذهبى آن را ثابت دانسته است . ان حديث را احمد و طبرانى نيز از ابو سعيد نقلنموده اند .

(56)

(ق)

83 ـ قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( قال جبريل : (( قلبتمشارق الارض و مغاربها قلم اجد رجلاً من محمّد ، و قلّبت مشارق الارض و مغاربهافلم اجد بنى اب افضل من بنى هاشم )) (1) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( جبرئيل گفت : مشرقو مغرب زمين را زير و رو كردم ، كسى را برتر از محمّد نيافتم ، و مشرق و مغرب زمينرا زير و رو نمودم ، فرزندان پدرى را برتر از بنى هاشم نيافتم )).

84 ـ قال (صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( الّهم صلّ على محمّد و عليآل محمّد ، كما صلّيت على ابراهيم و على آل ابراهيم ، انّك حميدّ مجيدّ ، اللهمبارك على محمّد و على آل محمّد ، كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم ٍانّك حميدّمجيدّ )) :

پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود : (( بگوييد : بارخدايا ! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست ، چنانكه بر ابراهيم و خاندان ابراهيمدرود فرستادى ، بى گمان تو ستوده و بزرگوارى . بار خدايا! بركت خود را بر محمّد وخاندان محمّد فرود آور ، همان گونه كه بر ابراهيم و خاندان ابراهيم فرود آوردى ،بيقين تو ستوده و بزرگوارى )).


(1)اين حديث را احمد در مناقب و ديگران مانند طبرانى ، بيهقى ، ديلمى ،ابن لال و محاملى نيز نقل نموده اند .

(57)

(ك)

85 ـ قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله و سلم )   للحسن (عليه السلام ) : (( كخ كخ (1) ، ارم بها ، اما شعرت انّا لاناكل الصّدقه)) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: (( آ، { خرما } را نخور و از دهان بيفكن ، مگر نميدانى كه ما صدقه نمى خوريم ؟!)).

86 ـ قال   ( صليالله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ بنى آدم ينتمون الى عصبه  ، الّا ولد فاطمه فانا وليّهم و انا عصبتهم )) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: (( بنى آدم همه به ريشه اى منسوبند ، مگر فرزندان فاطمه كه من سرپرست و ريشته آنانم )).

87 ـ قال   ( صليالله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ بنى انثى فانّ عصبتهم، ماخلا ولد فاطمه فانّى انا عصبتهم و انا باوهم )) :

پيامبر خدا  ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: (( پسران هر دخترى ريشه آنان به پدرشان وابسته است بجز فرزندان فاطمه كه من ريشته آنان و پدرشان هستم )) .

88 ـ قال   ( صليالله عليه و آله و سلم ) : (( كلّ سببٍ و نسبٍ منقطعّيوم القيامه ، الّا سببى ونسبى )) :


(1)(( كخ )) به فتح كاف و كسر آن ، وسكون خا، با تشديد و تخفيف ، و به كسر خا، با تنونى و غير تنوين ، ششواژه است كه براى باز داشتن كودك از خوردن چيز آلوده به كار مى رود . اين سخن راپيامبر آنگاه كه حسن ( عليه السلام ) يك دانه ازخرماهاى صدقه را برداشته و در دهانش گذاشته بود ، به وى فرمود و او را { از خوردنآن } بازداشت . (( فيض القدير  ج 4 ، ص 549)) .

(58)

 پيامبر خدا ( صلى الله عليه و آله و سلم ) : ((روز رستاخيز هر سبب و نسبى جز سبب و نسب من قطع خواهد شد )) .

89 ـ قال  ( صلى الله عليه و آله و سلم ) : (( كلّنسب و صهّر ينقطع يوم القيامه الّا نسبى و صهّرى )) :

پيامبر خدا   ( صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: (( روز رستاخيز هر نسب و سببى جز نسب و سبب من قطع خواهد شد )) .

90 ـ عن امّ سلمه قالت : (( كانّ  ( صلى الله عليه و آلهو سلم ) اذا عضب لم يجترئ عليه احد الّا عليّ )) :

از ام سلمه(1) نقل كرده اند كه گفت : (( { پيامبر } هنگامى كه خشمگين مى شد ، هيچ كس جز عليدر برابر او جرات { سخن گفتن } نداشت )) (2).

91 ـ عن ابي ثعلبه قال : (( كان  ( صلى الله عليه و آلهو سلم ) اذا قدم من سفر بدا بالمسجد فصلّى فيه ركعتين ، ثمّ يثنّي بفاطمه ، ثم ياتى ازواجه )) :

از ابو ثعلبهنقل كرده اند كه گفت : (( { پيامبر } هنگامى كه از سفر مى ‌آمد ، نخست وارد مسجد ميشد و دو ركعت نماز مى گذارد ، سپس به ديدن فاطمه مى رفت، آنگاه نزد همسرانش مى آمد )) .

92 ـ عن عائشهقالت : (( كانّ  ( صليالله عليه و آله و سلم ) كثيراًما يقبّل عرف فاطمه )) (3) :

از عايشه نقل نموده اند كهگفت : (( { پيامبر } بسيارى از اوقات فرق سر فاطمه را مى بوسيد )).


(1)    اين حديث را طبرانى نيز از امّ سلمه نقل نموده است .
(2)    اين بدان سبببود كه پيامبر از مقام و منزلت على آگاه بود و محبّت او به گونه اى در قلب پيامبرجاى داشت كه سخن وى را در حال خشم مى پذيرفت ، و اين بزرگترين فضيلت است كه تنهابه على اختصاص داشت .
(3)    (( عرف )) به ضمّ ،فرق سر را گويند .

(59)

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation