|
|
|
|
|
|
(15) زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام دوم امامزاده لازم التعظيم جناب شاهزاده عبدالعظيم كه نسب شريفش به چهار واسطه بهسبط جليل حضرت خيرالورى امام حسن مجتبى عليه السلام منتهى مى شود بدين طريقعبدالعظيم بن عبدالله بن على بن الحسن بن زيد بن الحسن بن على بن ابيطالب عليهمالسلام و قبر شريفش در رى معلوم و مشهور و ملاذ و معاذ عامه مخلوقست و علو مقام و جلالتشاءن آن حضرت اظهر من الشمس است چه آن جناب بعلاوه آنكه از دودمان حضرت خاتمالنبيين صلى الله عليه و آله است از اكابر محدثين و اعاظم علماء و زهاد و عباد و صاحبورع و تقوى است و از اصحاب حضرت جواد و حضرت هادى عليه السلام است و نهايتتوسل و انقطاع به خدمت ايشان داشته و احاديث بسيار از ايشان روايت كرده و اوست صاحبكتاب خطب اميرالمؤ منين عليه السلام و كتاب يوم و ليلة و اوست كه دين خود را بر امامزمانش حضرت هادى عليه السلام عرض كرد و حضرت تصديق او نمود و فرمود
(يااَبَاالْقاسِمِ هذا وَاللّهِ دينُ اللّهِ الَّذِى ارْتَضاهُ لِعِبادِهِ فَاَثْبِتْ عَلَيْهِ ثَبَّتَكَاللّهُبِالْقَوْلِ الثّابِتِ فىِ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ)
و صاحب بن عباد رساله مختصره دراحوال آن جناب نوشته كه شيخ ما مرحوم ثقة الا سلام نورى در خاتمه مستدرك آن رانقل فرموده و در آنجا و در رجال شيخ نجاشى است كه حضرت عبدالعظيم از سلطان زمانخويش ترسيد و گريخت و در شهرها گردش مى كرد بعنوان آنكه قاصد و پيك است تابه رى آمد و مخفى شد در ساربانان و به روايت نجاشى در سردابى در خانه مردى ازشيعيان در سكة الموالى و در آنجا عبادت خدا مى كرد و روزها روزه مى داشت و شبها بهنماز مى ايستاد و پنهان بيرون مى آمد و زيارت مى كرد قبرى را كه درمقابل قبر او است و راه در ميان است و مى گفت اين قبر مردى از فرزندان حضرت امام موسىعليه السلام است و پيوسته در آنجا مى بود و يك و دو از شيعه خبر مى شدند ازاحوال او تا آنكه اكثر مردم رى او را شناختند پس شخصى از شيعه حضرت رسالت پناهصلى الله عليه و آله را در خواب ديد كه فرمود مردى از فرزندان مرا از سكة الموالىبرخواهند داشت و مدفون خواهند كرد نزد درخت سيب در باغ عبدالجبار بن عبدالوهاب واشاره فرمود به همان مكان كه در آنجا مدفون شد پس آن شخص رفت كه آن درخت و مكانرا از صاحب باغ بخرد صاحب باغ گفت از براى چه مى خرى اين درخت و جاى آن را آنشخص خواب خود را نقل كرد صاحب باغ گفت من نيز چنين خواب ديده ام و موضع اين درخت رابا جميع باغ وقف كرده ام بر آن سيد و ساير شيعيان كه در آنجا مرده هاى خود را دفن كنندپس عبدالعظيم بيمار شد و به رحمت ايزدىواصل گشت چون او را برهنه كردند كه غسل بدهند در جيبش رقعه اى يافتند كه در آنجانسب شريف خود را نوشته بود كه منم ابوالقاسم عبدالعظيم پسر عبدالله پسر على پسرحسن پسر زيد پسر امام حسن پسر على بن ابيطالب عليهم السلام و نيز صاحب بن عباد دروصف علم عبدالعظيم گفته كه روايت كرده ابوتراب رويانى كه گفت شنيدم از ابوحمادرازى كه مى گفت وارد شدم بر حضرت امام على نقى عليه السلام در سر من راءى پس سؤال كردم از آن حضرت جمله اى از مسائل حلال و حرام خود و جواب فرمودمسائل مرا پس زمانى كه وداع كردم با آن حضرت براى بيرون آمدن از آنجا حضرت با منفرمود: اى حماد هرگاه مشكل شد بر تو چيزى از امور دينت درناحيه خود يعنى در بلد رىپس سؤ ال كن آن را از عبدالعظيم بن عبدالله حسنى و سلام مرا به او برسان و محقق داماددر كتاب رواشح گفته كه احاديث بسيار در فضيلت زيارت عبدالعظيم روايت شده و واردشده كه هر كه زيارت كند قبر او را بهشت بر او واجب شود و شيخ شهيد ثانى (ره ) درحواشى خلاصه همين روايت را از بعض نسابيننقل فرموده و ابن بابويه و ابن قولويه به سند معتبر روايت كرده اند كه مردى ازاهل رى به خدمت حضرت امام على نقى عليه السلام رفت حضرت از او پرسيد كه كجابودى عرض كرد كه به زيارت امام حسين عليه السلام رفته بودم فرمود كه اگرزيارت مى كردى قبر عبدالعظيم را كه نزد شما است هر آينهمثل كسى بودى كه زيارت امام حسين عليه السلام كرده باشد فقير گويد كه علماء ازبراى آن بزرگوار زيارتى نقل نكردند مگر آنكه فخرالمحققين آقاجمال الدين در مزار خود فرموده كه زيارت آن حضرت به اين نحو مناسب است :
اَلسَّلامُ عَلى آدَمَ صَِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِاَلسَّلامُ عَلى اِبْراهيَم خَلي لِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى مُوسى كَلي مِ اللَّهِ اَلسَّلامُعَلى عيسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياخَيْرَ خَلْقِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَعَبْدِ اللَّهِ خاتَِمَ النَّبِيّينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ عَلِىَّ بْنَاَبيطالِبٍ وَصِىَّ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسآءِالْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكُما يا سِبْطَىِ الرَّحْمَةِ وَسَيَّدَىْ شَبابِ اَهْلِالْجَنَّةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعابِدينَ وَقُرَّةَ عَيْنِالنّاظِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي باقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِىِّاَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ الْبآرَّ الاَْمينَ اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطّاهِرَ الْطُّهْرَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَمُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي التَّقِىَّاَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النِّقِىَّ النّاصِحَ الاَْمينَ اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا حَسَنَ بْنَ عَلِي اَلسَّلامُ عَلَى الْوَصِىِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللّهُمَّ صَلِّعَلى نُورِكَ وَسِراجِكَ وَوَلِىِّ وَلِيِّكَ وَوَصِىِّ وَصِيِّكَ وَحُجَّتِكَ عَلىخَلْقِكَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِىُّ وَالطّاهِرُ الصَّفِىُّ اَلسَّلامُعَلَيْكَ يَا بْنَ السّادَةِ الاَْطْهارِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ الْمُصْطَفينَالاَْخْيارِ اَلسَّلامُ عَلى رَسُولِ اللَّهِ و عَلى ذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِو بَرَكاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطيعِ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَوَلِرَسُولِهِ وَلاَِميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبَا الْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِالْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبى السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيِّدِالْشُّهَدآءِ يُرْتَجى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَرَّفَ اللَّهُ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فى الْجَنَّةِوَحَشَرَنا فى زُمْرَتِكُمْ وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَسَقانا بِكَاْسِ جَدِّكُمْمِنْ يَدِ عَلِىِّ بْنِ اَبيطالِبٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيكُمْ اَسْئَلُ اللَّهَ اَنْ يُرِيَنافيكُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ وَاَنْ يَجْمَعَنا وَاِيّاكُمْ فى زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَاَنْ لا يَسْلُبَنا مَعْرِفَتَكُمْ اِنَّهُ وَلِىُّ قَديرٌ اَتَقَرَّبُاِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَالتَّسْليمِ اِلَى اللَّهِ راضِياً بِهِغَيْرَ مُنْكِرٍ وَلا مُسْتَكْبِرٍ وَعَلى يَقينِ مااَتى بِهِ مُحَمَّدٌ نَطْلُبُ بِذلِكَوَجْهَكَ يا سَيِّدى اَللّهُمَّ وَرِضاكَ وَالدّارَ الاْخِرَةَ يا سَيِّدى وَابْنَسَيِّدى اِشْفَعْ لِى فِى الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكَ عِنْدَ اللَّهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ اَللّهُمَّاِنّى اَسْئَلُكَ اَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَّعادَةِ فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما اَنَا فيهِ وَلاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُبِكَرَمِكَ وَعِزَّتِكَ وَبِرَحْمَتِكَ وَعافِيَتِكَ وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِاَجْمَعينَ وَسَلَّمَ تَسْليماً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
بخش 3 خواص بعضى از آيات قرآن كريم (1) احاديثى در توسل به قرآن در مكارم الاخلاق از رسول خدا صلى اللّه عليه و آلهمنقول است : هر كه طلب شفا از قرآن مجيد ننمايد خداى تعالى او را شفا ندهد. از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كس صد آيه از قرآن از هر جاى كه خواهدتلاوت نمايد بعد از آن هفت مرتبه يا اللّه بگويد اگر بر سنگ سخت دعا كند هر آينهشكافته گردد. از حضرت على عليه السلام رسيده است : هر كس از چيزى خائف باشد بخواند از هر جاىقرآن كه خواهد صد آيه و سه مرتبه بگويد:
(اللهم اكشف عنى البلاء)
از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام منقول است : هر كس كفايت بجويد آيه از قرآن ازمشرق تا مغرب او را كافى باشد هرگاه به يقين بخواند زيرا در قرآن شفا از هر دردىاست . (2) براى طلب فرزند و بچه دار شدن اين آيات و دعا را نوشته در كمر زن بندد (سوره مريم ازاول تا آيه 6).
بسم اللّه الرحمن الرحيم كهيعص ذكر رحمت ربك عبده زكريا اذ نادى ربه نداء خفياقال رب انى و هن العظم منى و اشتعل الراس شيبا و لم اكن بدعائك رب شقيا و انى خفتالموالى من ورائى و كانت امراتى عاقرا فهب لى من لدنك وليا يرثنى و يرث منال يعقوب واجعله رب رضيا هو الذى يصوركم فى الارحام كيف يشاء لا اله الا هو العزيزالحكيم انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون برحمتك يا ارحم الراحمين اللهم يا ذاالعرش الكريم و الملك القديم يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا ستار يا غفار يا احد يا صمدصل على محمد و آله اجمعين رب لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين .
(3) آيه جهت فرزند خواستن از خداوند مهربان اين آيه را مرتب بخواند:
ربى لا تذرنى فردا و انت خير الوارثين .
(4) آيه به جهت زيادى رزق به تجربه رسيده آن كه در هر روز بخواند آيه مباركه و من يتق اللّه تا آخر آيه 3سوره طلاق را سه مرتبه بعد از نمازهاى واجب با سه مرتبه صلوات دراول آن و سه مرتبه صلوات در آخر آن بخواند موجب وسعت رزق خواهد بود. ان شاء اللّه .
و من يتق اللّه يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب و منيتوكل على اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ آمره قدجعل اللّه لكل شى ء قدرا.
(5) آيه اى ديگر جهت وسعت رزق هر روز صبح بعد از نماز، دستها را به طرف آسمان بلند كرده به قصد دعا اين آيه راده مرتبه بخواند:
ربنا انزل علينا مائده من المساء تكون لنا عيدا لاولنا و آخرنا و آيه منك و ارزقنا و انتخير الوارثين .
(6) آيه جهت خير و بركت پيدا كردن مغازه و منزل اگر كسى آيه 59 سوره انعام را بر صفحه از قلع بنويسد و در دكان يامنزل خود آويزد خير و بركت آن بسيار شود.
و عنده مفاتح الغيب لايعملها الا هو و يعلم ما فى البر و البحر و ما تسقط من ورقه الايعلمها و لا حبه فى ظلمات الارض و لا رطب و لا يابس الا فى كتاب مبين .
(7) خواص هفت آيه پر فضيلت على عليه السلام گفت : رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله روزى فرمود: يا على خواهىتو را چيزى آموزم كه اگر خلق هفت آسمان و زمين جمع گردند نتوانند به تو بدى وآسيبى رسانند و هيچ كس بر تو ظفر نيابد. گفتم : بلى . فرمود: هفت آيه در قرآن است . آن را اين گونه بر خود بخوان و بدم . اول : از پيش رو، دوم : پشت سر، سوم : بالاى سر، چهارم : به سوى پايين ، پنجم : برطرف راست ، ششم : بر طرف چپ و هفتم : بر تمام اعضاء. يا على ! هر كس اين هفت آيه را بخواند يا با خود دارد حق سبحانه و تعالى هفتاد هزار بدىرا از نامه عمل او دور كند و هفتاد هزار حسنه در نامهعمل او نويسد و هفتاد هزار قصر در بهشت برايش بنا كند و هفتاد هزار حور و قصور و غلمانبه او كرامت فرمايد و هفتاد هزار حله از حرير و ديباى بهشتى به او بپوشاند چنان كهصفت آنها را حق داند و ديگرى نداند. يا على ! هر كس اين هفت آيه را بخواند و با خود دارد خداوند در روز قيامت دارنده او را بهحرمت اين آيات ببخشد اگر چه مستوجب كيفر باشد. و باز فرمود: يا على ! هر كه آن را بخواند و به خود بدمد اگر نزد امراء و حكام رودالبته عزيز و مكرم باشد اگر چه بر او خشم گرفته باشند، نرم گرداند. (و آن هفتآيه اين است ):
قل لن يصيبنا الا ما كتب اللّه لنا هو مولنا و على اللّهفليتوكل المومنون .
(سوره توبه ، آيه 51) بگو هرگز نرسد ما را مگر آنچه را نوشت خدا بر ما، اوست صاحب اختيار ما و بر خداتوكل كنند گروندگان .
و ان يمسسك اللّه بضر فلا كاشف له الا هو و ان يمسسك بخير فهو علىكل شى ء قدير
(سوره انعام ، آيه 17) و اگر برساند تو را خداى سختى پس نيست بازدارنده مر آن را مگر او و اگر برساندبه تو نيكويى پس او بر هر چيزى تواناست .
و ما من دابه فى الارض الا على اللّه رزقها و يعلم مستقرها و مستودعهاكل فى كتاب مبين .
(سوره هود، آيه 6) و نيست هيچ جنبنده اى در زمين مگر بر خداست روزى او و مى داند قرارگاهش و آرامگاهش رابه جملگى در كتابى روشن است .
انى توكلت على اللّه ربى و ربكم ما من دابه الا هو اخذ بناصيتها ان ربى على صراطمستقيم .
(سوره هود، آيه 56) همانا من توكل كردم بر خداى پروردگارم و پروردگار شما نيست هيچ جنبنده مگر كه اوستگيرنده موى پيشانيش را همانا پروردگار من بر راه راست است .
و كاين من دابه لا تحمل رزقها اللّه يرزقها و اياكم و هو السميع العليم .
(سوره عنكبوت ، آيه 60) و چه بسيار جنبنده كه بر نمى دارد روزى خود را، خدا روزى مى دهد او را و شما را و اوشنواى داناست .
ما يفتح اللّه للناس من رحمه فلا ممسك لها و ما يمسك فلامرسل له من بعده و هو العزيز الحكيم .
(سوره فاطر، آيه 2) آنچه گشاده گرداند خدا براى مردمان از رحمت ، پس نيست باز گيرنده مر آن را و آنچه راباز گيرد پس نيست فرستنده مر او را بعد از گرفتن او و اوست غالب درست كردار.
و لئن سالتهم من خلق السموات و الارض ليقولن اللّهقل افرايتم ما تدعون من دون اللّه ان ارادنى بضرهل هن كاشفات ضره او ارادنى برحمه هل هن ممسكات رحمتهقل حسبى اللّه عليه يتوكل المتوكلون .
(سوره الزمر، آيه 38) و اگر بپرسى از ايشان كى آفريد آسمان ها و زمين را هر آينه خواهند گفت البته خداست .بگو خبر دهيد كه آنچه را مى خوانيد از غير خدا اگر خواست به من خداى ضررى را آياايشانند دفع كننده ضررش يا اگر خواست به من رحمت و احسانى آيا ايشانندبازدارندگان رحمتش . بگو كه بس است مرا خدا بر اوتوكل مى كنند توكل كنندگان . (8) آياتى كه قرض و حق والدين را ادا مى كند در بحر الغرائب نوشته مردى خدمت پيغمبر آمد گفت : جانم به فدايت ! بسيار قرض دارم .فرمود: اين آيات را بخوان . بار ديگر آمد. گفت : قرضم ادا شد. متاع دنيا ندارم . فرمود:اين آيات را بخوان . بعد از مدتى آمد و گفت : دشمن و همسايه بد دارم . فرمود: اين آياترا بخوان . گفت : از حكام مى ترسم . فرمود: براى هر مشكلى بخوان و از كسى مترس . در جواهر القرآن نوشته حضرت رضا عليه السلام فرمود: هر كه اين آيات را بخواند وثواب آنها را به روح والدين بخشد، ايشان را حقى در گردن آن فرزند نماند و آياتكريمه اين است :
بسم اللّه الرحمن الرحيم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمين و له الكبرياء فى السموات والارض و هو العزيز الحكيم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمين و لهالعظمته فى السموات و الارض و هو العزيز الحكيم فللّه الحمد رب السموات و ربالارض رب العالمين و له الفضل فى السموات و الارض هو العزيز الحكيم فللّه الحمدرب السموات و رب الارض رب العالمين و له النور فى السموات و الارض و هو العزيزالحكيم فللّه الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمين و له الملك فى السموات والارض و هو العزيز الحكيم .
(9) چهار آيه جهت نصرت و هيبت پيدا كردن هر كس همراه داشته باشد اين چهار آيه را نصرت يابد و در نزد حاكمان با هيبت باشد.
الم ترالى الملا من بنى اسرائيل من بعد موسى اذ قالوا لنبى لهم ابعث لنا ملكانقاتل فى سبيل اللّه قال هل عسيتم ان كتب عليكمالقتال الا تقاتوا قالو و ما لنا الا نقاتل فىسبيل اللّه و قد اخرجنا من ديارنا و ابنائنا فلما كتب عليهمالقتال تولوا الا قليلا منهم و اللّه عليم بالظالمين .
(سوره بقره ، آيه 246)
لقد سمع اللّه قول الذين قالوا ان اللّه فقير و نحن اغنياء سنكتب ما قالوا و قتلهمالانبياء بغير حق و نقول ذوقوا عذاب الحريق .
(سوره آل عمران ، آيه 181)
الم ترالى الذين قيل لهم كفوا ايديكم و اقيموا الصلوه و اتوا الزكوه فلما كتب عليهمالقتال اذا فريق منهم يخشون الناس كخشيه اللّه او اشد خشيه و قالوا ربنا لم كتبت عليناالقتال لولا اخرتنا الى اجل قريب قل متاع الدنياقليل و الاخره خير لمن اتقى و لاتظلمون فتيلا.
(سوره نساء، آيه 77)
و تل عليهم نبا ابنى ادم بالحق اذ قربانافتقبل من احدهما و لم يتقبل من الاخره قال لافتلنكقال انما يتقبل اللّه من المتقين .
(سوره مائده ، آيه 27) اين چهار آيه عظيم است و در هر آيه اگر دقت نماييد ده قاف (ق ) وجود دارد. (10) آيه براى اين كه دچار فراموشى نشويد
ربنا لا تواخذنا ان نسينا او اخطانا ربنا و لاتحمل علينا اصراكما حملته على الذين من قبلنا ربنا و لاتحملنا ما لا طاقه لنا به واعفعنا و اغفرلنا و ارحمنا انت مولانا فانصرنا على القوم الكافرين .
(آخر سوره بقره ) (11) آيه جهت فرزند پسر گويند هرگاه آيه الكرسى (آيات 255 تا 257) سوره بقره را بخواند و به انارشيرين بدمد و پيش از چهار ماهگى به حامله دهد فرزندش پسر خواهد شد. (12) آيه جهت بى خوابى طفل چنانچه طفلى بى خوابى داشته باشد و به خواب نرود بنويسد اين آيه را و زيربالين طفل گذارد.
يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربى نسفا فيذرها قاعا صفصفا لا تراعوجا
بعد بگويد:
لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظيم
(13) آيه جهت بچه اى كه دير زبان باز مى كند در كتاب عده الداعى ابن فهد حلى براى بچه اى كه دير زبان باز كند اين آيه رابنويسد و به او آويزد:
ما لكم لاينطقون اقرا باسم ربك الذى خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربك الاكرم الذىعلم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم الا من اذن له الرحمن وقال صوابا انطقك اللّه الذى انطق كل شى ء ففهمناها سليمان .
(14) آيه به جهت نجات از سختيها گويند در شدائد و سختيها و در مهمات عظيمه قرائت (آيه الكرسى ) دوازده مرتبه نافعاست و تخلف ندارد. (15) آيه اى كه انسان را محتاج نخواهد كرد جهت محتاج نشدن به هيچ چيز، بعد از هر نماز هفت بار اين آيه را بخواند.
فسيكفيكهم اللّه و هو السميع العليم .
(16) آيه جهت محفوظ ماندن خانه از دزد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: كسى كه آيه 10 سورهآل عمران را نوشته و در قفلى كه بر در خانه زده اند بياويزد آن خانه از دزد و از غرق واز خرابى و از غير اينها محفوظ خواهد ماند.
ان الذين كفروا لن تغنى عنهم اموالهم و لا اولادهم من اللّه شيئا و اولئك هم و قود النار.
(17) آيه جهت محفوظ ماندن بنا بر حسب حديث وارده از حضرت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله خواندن اين آيه موجب حفظبنا از زلزله و غير آن خواهد شد. ان شاء اللّه .
ان اللّه يمسك السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده انهكان حليما غفورا.
(18) آيه به جهت محبت و دوستى از رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله روايت شده است هر كه خواهد كسى را به دوستى ومحبت خود مايل سازد اين آيه را خوانده به طعامى بدمد و به او بخوراند كه موثر خواهدبود.
بسم اللّه الرحمن الرحيم ان لا تعلوا على و اتونى مسلمين لو لا ان ربطنا على قلبها لتكون من المومنين .
(19) آيه جهت عزيز و محترم شدن گويند هر كس (آيه الكرسى ) (آيات 255 تا 257) سوره بقره را بنويسد و بربازوى خود بندد، به هر جا رود عزيز و محترم باشد. (20) آيه جهت برآمدن هر حاجت گويند هر كس (آيه الكرسى ) (آيات 255 تا 257) سوره بقره را بر آب بخواند روىخود را با آن بشويد و دو ركعت نماز بگذارد و در هر ركعت يك مرتبه حمد و يك مرتبه آيهالكرسى را بخواهد، هر مرادى داشته باشدحاصل شود. ان شاء اللّه . (21) آيه جهت برآمدن حوائج و پيروزى گويند هر كه در روز چهارشنبه آيه 22 سوره حشر را هفتاد بار بخواند بر اهالى علم وقلم فائق آيد و فتوحات از براى او دست بدهد و حوائج او بر آورده شود و غنى و مكرمگردد. ان شاء اللّه .
هو اللّه الذى لا اله الا هو عالم الغيب و الشهاده هو الرحمن الرحيم .
(22) آيه جهت بيدار شدن از خواب شيخ بهائى در كتاب مفتاح الفلاح از كتاب كافى شيخ محمد بن يعقوب كلينىنقل كرده كه از حضرت صادق عليه السلام روايت نموده هر كه وقت خوابيدن آيه آخرسوره كهف را بخواند هر ساعتى كه بخواهد بيدار شود و نيت داشته باشد بيدار مى شود.شيخ فرموده كه اين از اسرار و عجيبه مجربه است كه شكى در آنها نيست .
قل انما انا بشر مثلكم يوخى الى انما الهكم اله واحد فمن كان يرجوا لقاء ربهفليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعباده ربه احدا.
(23) آيه جهت بلند شدن از مجلس هر كه بخواهد در قيامت ثواب كامل بيابد در هنگامى كه مى خواهد از مجلس برخيزد،بگويد:
سبحان ربك رب العزه عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمدللّه رب العالمين .
(24) آيه جهت بستن زبان دشمن در كتاب سرالمكتوم مى خوانيم : بعد از سه روز روزه گرفتن ، آيه زير را نوشته درميان شيشه قرار داده در زمينى دفن كند زبان دشمنش بسته مى شود، و اگر بخواهد بازكند بايد آيه را بيرون آورد.
يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان .
(25) آيه اى ديگر به جهت بستن زبان دشمن بسيار مجرب است ، اين آيه را بخواند و بر او بدمد.
اليوم نختم على افواههم و تكلمنا ايديهم و تشهد ارجلهم بما كانوا يكسبون .
(سوره يس ، آيه 65) (26) آيه جهت فرارى دادن دشمن اين آيه را بخواند و بر دشمن بدمد، ظفر يابد.
ختم اللّه على قلوبهم و على سمعهم و على ابصارهم غشاوه
(27) آيه جهت آشتى نمودن به جهت آشتى كردن آيه 115 سوره انعام را سه بار بخواند و بر روى آن كس دمدالبته آشتى كند و عذر خواهد مجرب است .
و تمت كلمت ربك صدقا و عدلا لامبدل لكلماته و هو السميع العليم .
(28) آيه جهت مكانى كه جن بسيار دارد امام جعفر صادق عليه السلام : چون جايى وارد شوى كه هولناك و جن بسيار است دست رابالاى سر بگذار و به آواز بلند بگو:
افغير دين اللّه تبغون و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و كرها و اليهترجعون .
(29) آياتى جهت فروش متاع هرگاه متاعى فروش نشود اين آيات را بر كاغذى نويسد و در آن نهد از غيب مشترى مىرسد ان شاء اللّه .
يا بنى اسرائيل اذكروا نعمتى التى انعمت عليكم و اوفو بعهدى اوف بعهدكم و اياىفارهبون و امنوا بما انزلت مصدقا لما معكم و لاتكونوااول كافر به و لا تشتروا باياتى ثمنا قليلا و ايا فاتقون .(سوره بقره ، آيه 40- 41)
و من اوفى بعهده من اللّه فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم. (سوره توبه ، آيه 111) و همچنين آيه آخر را هفت بار بر ظرف آبى بخواند بر متاع پاشد و بايد متاع نامشروعنباشد. (30) آيه جهت اينكه اگر مى خواهيد خواسته تان رد نشود چون كسى به كسى حاجتى داشته باشد و خواهد كه حاجت روا شود اين آيه را بر دستراست خود سه مرتبه بخواند و دست بهم آورد. چون پيش آن شخص رود و در برابر اودست خود را باز كند مقصودش حاصل گردد.
ويل لكل افاك اثيم يسمع آيات اللّه تتلى عليه ثم يصره مستكبرا كان لم يسمعهاقبشره بعذاب اليم و اذا علم من آياتنا شيئا اتخذها هزوا اولئك لهم عذاب مهين .
(31) آيه جهت ترسيدن در شبها چنانچه اين آيه را بخواند، نخواهد ترسيد اگر چه در ميان جانوران بايستد و عدد خواندنآيه مباركه 32 مرتبه است كه در حين حركت بخواند.
الا ان اولياء اللّه لاخوف عليهم و لا هم يحزنون .
(32) آيه جهت ترس از عقرب هر كه از عقرب بترسد اين آيه را بخواند:
سلام على نوح فى العالمين انا كذلك نجزى المحسنين انه من عبادنا المومنين
(33) آيه جهت نجات از زندان جهت نجات از زندان و رفع گرفتارى مداومت نمايد بر اين آيه ، اثرعاجل دارد:
بسم اللّه الرحمن الرحيم و افوض امرى الى اللّه ان اللّه بصير بالعباد.
(34) آياتى كه موجب حسنه در قبر مى شود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: هر كه اين آيات را بعد از نماز مغرب سه مرتبهبخواند آنچه ثواب در روز گذشته از او وفت شده دريابد و نمازشقبول شود. اگر بعد از هر نماز بخواند به عدد ستارگان آسمان و قطرات باران وبرگ درختان و ذرات خاك زمين براى او حسنات نوشته شود و چون بميرد به هر حسنه اىده حسنه در قبر به او داده شود. آيات اين است :
فسبحان اللّه حين تمسون و حين تصبحون و له الحمد فى السموات و الارض و عشيا وحين تظهرون يخرج الحى من الميت و يخرج الميت من الحى و يحى الارض بعد موتها و كذلكتخرجون سبحان ربك رب العزه عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمدللّه ربالعالمين .
(35) آيه به جهت دفع حمله سگ حضرت رضا عليه السلام فرمود: چون سگ بر روى تو فرياد كرده و حمله نمايد، اينآيه را بخوان .
يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السموات و الارض فانفذوالاتنفذون الا بسلطان .
(الرحمن 33) (36) آيه در هنگام كاشتن درخت و زراعت حضرت صادق عليه السلام فرمود: در موقع كاشتن درخت و زراعت كردن اين آيه را بخوان:
و مثل كلمه طيبه كشجره طيبه اصلما ثابت و فرعها فى السماء توتى اكلهاكل حين باذن ربها.
(37) آيه جهت ايمن شدن از همه آفات و امراض در درالنظيم مسطور است هر كس آيه 1 تا 4 سوره انعام را هر صبح و شام هفت بار و هرنوبت دست بر بدن بمالد از جميع آفات و علل و امراض ايمن گردد.
الحمدللّه الذى خلق السموات و الارض وجعل الظلمات و النور ثم الذين كفروا بربهم يعدلون هو الذى خلقكم من طين ثم قضىاجلا و اجل مسمى عنده ثم انتم تمترون و هو اللّه فى السموات و فى الارض يعلم سركمو جهركم و يعلم ما تكسبون و ماتاتيهم من ايه من ايات ربهم الا كانوا عنها معرضين .
(38) آيه براى رفع كرم و ملخ از باغات گويند به جهت رفع كرم و ملخ (آيه الكرسى ) را بنويسند و بر چهار گوشه باغفرو برند مفيد است . (39) آيه اگر راجع به مطلبى حيران بودى شيخ كفعمى رحمه اللّه در كتاب خود نقل نموده هر كه در امرى يا كارى حيران باشد و دروقت خواب آيه 102 سوره كهف (افحسب الذين كفروا)
تا آخر سوره كهف رابخواند و بگويد: (اللهم صل على محمد و ارنى بيضا و حمره ان كان لى فى كذا وكذا خيره )
و بجاى كذا و كذا مطلب خود را ذكر كند (و ان كان لى فى كذا و كذا شرفارنى سوادا و حمره )
يعنى خدايا اگر در اين امرى كه من قصد دارم خير من هست درخواب رنگ سفيد و قرمزى بنما و اگر شر است سياهى و قرمزى بنما پس بخوابد يكى ازاين دو را ببيند ان شاء اللّه تعالى . (40) آيه اى كه اگر همراهتان باشد از دردها صحت مى يابيد در روايت معتبر است هر كه آيه محمد رسول اللّه را تا آخر انا فتحنا در شب چهاردهم ماهمبارك رمضان بر پارچه سفيد بنويسد و آن را خوشبو نمايد هر كس او را با خود دارد، ازهر درد و مرضى كه داشته باشد به اذن اللّه تعالى از همه آنها صحت يابد.
محمد رسول اللّه و الذين معه اشداء على الكفار رحماء بينهم تريهم ركعا سجدا يبتغونفضلا من اللّه و رضوانا سيماهم فى وجوههم من اثر السجود ذلك مثلهم فى التورايه ومثلهم فى الانجيل كزرع اخرج شطئه فازره فاستغلظ فاستوى على سوقه يعجب الزراعليغيظ بهم الكفار وعد اللّه الذين امنوا و عملوا الصالحات منهم مغفره و اجرا عظيما.
(41) آيه اى براى صحت هر كه آيه 82 از سوره (الاسراء) را بخواند از هر مرضى صحت يابد.
و ننزل من القران ما هو شقاء و رحمه للمومنين و لايزيد الظالمين الا خسارا.
(42) آياتى براى شفاى بيمار نقل است به جهت شفاى بيمار اين شش آيه را در جامى نوشته بشويد و به بيمار دهد تابخورد، شفا يابد. آيه اول : و يشف صدور قوم مومنين
آيه دوم : و شفاء لما فى الصدور و هدى و رحمه للمومنين
آيه سوم : يخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فيه شفاء للناس
آيه چهارم : قل هو للذين آمنوا هدى و شفاء
آيه پنجم : و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنين
آيه ششم : و اذا مرضت فهو يشفين .
(43) آيه اى ديگر به جهت شفا يافتن بيمار در كتاب مصباح كفعمى رحمه اللّه آمده كه آيه 131 و 132 سوره طه را بنويسد و بربيمار آويزان نمايد، بيمار شفا مى يابد.
و لا تمدن عينيك الى ما متعنا به ازواجا منهم زهره الحيوه الدنيا لنفتنهم فيه و رزق ربكخير و ابقى و امر اهلك بالصلوه و اصطبر عليها لا نسئلك رزقا نحن نرزقك و العاقبهللتقوى .
(44) آيه اى به جهت اين كه زن آسانوضعحمل نمايد اين آيه را نوشته بر كمر زن بندند و بعد از فارغ شدن زود باز كنند.
بسم اللّه الرحمن الرحيم اولم ير الذين كفروا ان السموات و الارض كانتا رتقا ففتقناهما حنه ولدت مريم مريمولدت عيسى سيجعل اللّه بعد عسر يسرا.
(45) آيه اى به جهت درد سينه و پستان و دل اين آيات را نوشته به آب محو نموده بخورد و بر سينه بندد.
و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنين و لا يزيد الظالمين .
(46) آيه اى به جهت دفع درد ساق پا سالم بن محمد شكايت كرد به حضرت صادق عليه السلام از درد ساق پا و گفت : اين دردمرا از همه كار عاجز كرده است . فرمودند: اين آيه را هفت بار بر آن موضع بخوان .
و اتل ما اوحى اليك من كتاب ربك لا مبدللكلماته و لن تجد من دونه ملتحدا
(سوره كهف ، آيه 26) (47) آيه اى به جهت بهبود از يرقان و زردى چشم براى رفع يرقان و زردى چشم ، اين آيات را نوشته و بالاى سرش بياويزد.
قالوا سبحانك انت ولينا من دونهم بل كانوا يعبدون الجن اكثرهم بهم مومنون و قالواربنا يعلم انا اليكم لمرسلون و ما علينا الا البلاغ المبين انا تطيرنا بكم لئن لم تنتهوالنرجمنكم و ليمسنكم منا عذاب اليم .
(48) آيه به جهت كسى كه پيچش شكم دارد از امام موسى كاظم عليه السلام منقول است كه اين آيات را سه بار بر آب خوانده و آن آبرا بخورد و دست بر شكم بمالد:
يريد اللّه بكم اليسر و لايريد بكم العسر اولم ير الذين كفروا ان السموات والارض كانتا رتقا ففتقنا هما و جعلنا من الماءكل شى ء حى افلا يومنون .
(49) آيه اى جهت دفع سنگ مثانه از حضرت صادق عليه السلام رسيده است جهت دفع سنگ مثانه اين آيات را بنويسد وهنگام خواب يك مرتبه و بعد از بيدار شدن نيز يك مرتبه بخواند.
الم تعلم ان اللّه له ملك السموات و الارض ما لكم من دون اللّه من ولى و لا نصير.
(50) آيه اى به جهت برطرف شدن درد پا شخصى به امام حسين عليه السلام شكايت كرد از درد پا. فرمود: دست بر آن موضعبگذار و بگو:
بسم اللّه و باللّه و السلام على رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و ما قدرا اللّه حققدره و الارض جميعا قضته يوم القيمه و السموات مطويات بيمينه سبحانه و تعالى عمايشركون .
(51) آيه اى به جهت دفع مورچه اين آيه را بر آب بخواند در خانه مورچه ريزد، از آنجا بروند.
حتى اذا اتو على واد النمل قالت نمله يا ايهاالنمل ادخلوا مساكنكم لا يحطمنكم سليمان و جنوده و هم لا يشعرون .
بخش 4 خواص بعضى از سوره هاى قرآن (1) از گفتار ائمه معصومين عليهم السلام حضرت ابى عبداللّه عليه السلام : اگر سوره (حمد) را هفتاد بار بر مرده بخوانند وروح در بدنش باز آيد شگفت نيست . امام جعفر صادق عليه السلام : در جواهر القرآن مسطور است هر كه سوره (فاتحه ) راميان نافله صبح و نماز صبح بخواند به نيت صحت از آن بيمارى شفا يابد. امام محمد باقر عليه السلام : در مكارم الاخلاق روايت است هرگاه تو را علتى باشد كهبر نفس خود از آن مرض بترسى بخوان سوره (انعام ) را، به تو نمى رسد از آن علتمكروهى . پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در مجمع البيان فرمودند: كسى كه در روز جمعهسوره (اصحاب كهف ) را قرائت كند آمرزيده شود گناهان او تا جمعه ديگر و به او نورىعطا شود كه برسد تا به آسمان و نگاهدارد خدا او را از فتنهدجال . امام جعفر صادق عليه السلام : در كتاب تفسير مجمع البيان روايت كرده : هر كه سوره(بنى اسرائيل ) را در تمام شبهاى جمعه بخواند نميرد تا حضرت مهدى عليه السلام رازيارت كند و از اصحاب آن جناب شود. امام جعفر صادق عليه السلام : در تفسير برهان روايت كرده : هر كه سوره (اصحاب كهف )را بنويسد و در شيشه اى كه سر او تنگ باشد بگذارد و در منزلش نگاه دارد او واهل او از فقر و قرض و اذيت مردم ايمن گردند. اگر خواهى كسى را از خود دور گردانى نه مرتبه سوره (الكوثر) را بخوان و به جانباو بدم به اختيار خود برود. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : فرمود شيطان بگريزد از خانه اى كه در آنجا(سوره البقره ) خوانند و فرمود: آموختن و خواندن اين سوره خير و بركت است . وفرمودند: هر كه سوره البقره را شب بخواند، سه شب شيطان در آن خانه نيايد و امامجعفر صادق عليه السلام فرمود: اگر اين سوره را هفت بار بر مصروع يا ديوانه خواننديا بنويسند و بر گردنش بندد شفا يابد. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : هر كس سوره (حشر) را بخواند همه چيز از بهشت ودوزخ و عرش و كرسى بر او صلوات فرستند و براى او استغفار كنند و اگر در آن روزيا آن شب بميرد شهيد مرده ، و نيز فرمودند: خداى تعالى گناهان گذشته و آينده او رابيامرزد. حضرت فرمودند: اسم اعظم خدا در شش آيه آخر سوره حشر است . حضرت على عليه السلام : هر كس سوره (ملك ) را بخواند روز قيامت بر بالهاى ملائكهآيد و رويش در حسن مثل روى يوسف باشد و رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله فرمود:دوست دارم كه اين سوره در دل هر مومنى باشد و هر كه آن را تلاوت كند گويا ليلهالقدر را زنده نگهداشته است . امام جعفر صادق عليه السلام : هر كس سوره (جن ) را بسيار بخواند تا در دنيا باشد ازشر جنيان و سحر و كيد خلق ايمن باشد و كسى نتواند به او ضرر رساند و در آخرت باحضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيت او محشور باشد و به عدد هر جن ء شيطانىبنده آزاد كرده و هر جا اين سوره خوانده شود اجنه از آنجا فرار كنند و اگر صاحب غمى آنرا بخواند اندوه او بر طرف گردد و اگر محبوسى بخواند از حبس رها شود و اگرقرض دارى بخواند قرض ادا گردد. امام جعفر صادق عليه السلام : در وسائل الشيعه از ايشان روايت شده هر كس سوره (عميتسائلون ) را هر روز بخواند سال او به سر نيايد مگر آن كه زيارت بيت اللّه الحرامرا. امام جعفر صادق عليه السلام : هر كس سوره (حج ) را در هر سه روز يك مرتبه بخوانديك سال تمام نشود كه موفق به زيارت بيت اللّه الحرام مى گردد. امام محمد باقر عليه السلام : در برهان روايت كرده هر كس سوره (طور) را بخواند حقتعالى جمع فرمايد براى او خير دنيا و آخرت را. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در خواص القرآن روايت نموده هر كه سوره (طور) راقرائت كند بر خدا سزاوار است كه او را از عذابش ايمن كند و به نعمتهاى بهشتى متنعمفرمايد، و اگر شخصى در زندان باشد و به قرائت آن مداومت كند، خلاص شود. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در خواص القرآن فرمودند هر كه سوره (لقمان ) راتلاوت كند در قيامت حضرت لقمان رفيق او باشد و به عدد تمام كسانى كه امر بهمعروف و نهى از منكر كرده اند ده حسنه به او عطا شود و هر كه در اندرونش دردى باشدبنويسد و بشويد و آبش را بياشامد شفا يابد و اگر از موضعى خون زياد رود بنويسدو بر آن موضع بندد، ساكن شود. امام جعفر صادق عليه السلام : در برهان روايت كرده هر كه سوره (اقتربت الساعه ) راقرائت نمايد از قبر بيرون آيد و بر ناقه اى از ناقه هاى بهشتى سوار شود. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در خواص القرآن روايت است كه هر كس سوره (احقاف) را بخواند به عدد تمام مردهايى كه بر زمين راه رفته اند، ده حسنه در ديواناعمال او نوشته شود و ده گناه او آمرزيده شود و ده درجه بلند شود و ره كه بر خود بندديا بر طفلى قوى جسم مى شود. امام جعفر صادق عليه السلام : در تفسير برهان روايت كرده هر كس به مالشدل گرفتار بود سوره (دخان ) را بنويسد و بشويد و آب آن را بياشامد شفا يابد انشاء اللّه تعالى . در مصباح شيخ كفعمى موقوم است : هر كس آن را بر طفلى بندد از شر اجنه و جانورانمحفوظ ماند ان شاء اللّه تعالى . امام جعفر صادق عليه السلام : در كتاب بحارالانوارمنقول است هر كس در شب جمعه سوره (جمعه ) را قرائت كند، كفاره گناهان او باشد از اينجمعه تا جمعه ديگر. امام جعفر صادق عليه السلام : در برهان آمده كه هر كس شبهاى جمعه سوره (اذا وقعتالواقعه ) را قرائت كند، خدا و خلق او را دوست مى دارند، و در دنيا تنگى و گدايى نبيند وآفتى از آفات دنيا به وى نرسد و در آخرت از رفقاى حضرت اميرالمومنين على بنابيطالب عليه السلام باشد. در مصباح شيخ كفعمى آمده است : هر كس در شبهاى جمعه سوره (انا انزلناه ) را قرائت كندهرگز منافق نشود ان شاء اللّه تعالى . در مصباح شيخ كفعمى مسطور است : اگر زنى را درد زائيدن دشوار شود سوره (اذا وقعتالواقعه ) را بنويسند و بر او بندند، به آسانى فارغ شود. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در خواص القرآن روايت است هر كه سوره (اذا وقعتالواقعه ) را قرائت نمايد نوشته نشود از غافلان و اگر بنويسند و درمنزل گذارند خير و بركت در آن پيدا شود و كسى كه مواظبت بر قرائت آن نمايد فقير وبيچاره نشود و موجب زيادى حفظ و توفيق و وسعت درمال گردد. امام محمد باقر عليه السلام : در تفسير برهان روايت كرده است هر كس در شب جمعه سوره(ص ) را قرائت نمايد، عطا شود به او از خير دنيا و آخرت آنچه عطا كرده نمى شود بهاحدى از مردم مگر پيغمبر مرسل يا ملك مقرب ، وداخل بهشت شود او هر كه را دوست دارد از اهل بيتش حتى خادم او، اگر چه در حدعيال او نباشد، و در حد كسى كه شفاعت او را مى كند نباشد. پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : در كتاب خواص القرآن روايت است هر كه سوره (ص )را بخواند خدا نگه مى دارد او را از اصرار نمودن بر گناه صغيره و كبيره ، و اگر اينسوره را كسى بنويسد و در زير فرش محل نشستن قاضى كه به غير حق حكم مى دهدبگذارد، زياده از سه روز امر قضا در دست او نماند و عيوب او بر مردم آشكار شود و ازاين عمل معزول گردد.
|
|
|
|
|
|
|
|