1- يعقوب ليث ، باستانى پاريزى بهنقل از كتاب سمك عيار ج 1 ص 307 و تاريخ سيستان ص 160. 2- يعقوب ليث - به نقل از كتاب (النجوم الزاهره ) ج 4 ص 108. 3- وفيات الاعيان - ج 1 ص 255. 4- البته وظيفه اسلامى است كه در بالا بردن سطح فهم و سواد و معلومات افرادجامعه بكوشيم ، ولى در برخورد با افراد بايد با احتياط رفتار كرد. 5- بغية الوعاة - سيوطى ، جلد 1 - ص 606. 6- آيه 34 سوره نمل . 7- سوره نمل آيه 52. 8- به اصطلاح اهل نجوم ، يك بيست و چهارم از شبانه روز است (منتخب ). 9- لطائف الطوانف ، فخرالدين على صفى ، ص 136. 10- درويش در زبان فارسى به معنى تهى دست وارسته بى قيد بوده نه اين كهاسم گروهى خاص و اهل خرقه و خانقاه و تن پرور به دور از مسجد و مدرسه و عالم و دينباشد. 11- گلستان سعدى - باب اول . 12- روضات الجنات شرح حال بهمنيار صفحه 140. خوشبختانه در سنوات اخيركتاب (التحصيل ) بهمنيار پس از هزار سال به وسيله دانشگاه تهران چاپ و منتشر شدهاست . 13- كشكول شيخ بهائى - ج 1 ص 193. 14- زهر الربيع ، سيد نعمت الله جزائرى دانشمند فقيه و محدث عاليمقام . 15- مهلبى - محمد بن حسن مهلبى وزير معزالدوله ديلمى بود و در بغداد بهسال 352 هجرى درگذشت . 16- زهرالربيع - ص 270. 17- كشكول شيخ بهائى ج 2 ص 444. 18- شريكم . 19- ضامن . 20- غور، قلمروى واقع در بين سيستان تا غزنين بوده ، و ملوك غور مشهورند. 21- گلستان سعدى - باب سوم . 22- زينت المجالس - ص 128. 23- قورباغه . 24- گلستان سعدى - باب دوم . 25- زينت المجالس مجدالدين حسينى ، معاصر شاه طهماسب صفوى . صفحه 293. 26- المنجد - فوائد الادب فى الامثال و الاقوال السائره عند العرب - چاپ 18 ص971. 27- شعر فارسى زير در همين معنى از جلاالدين دوانى فيلسوف شهير قرن نهمهجرى نيز معروف است . دور نيست مضمون آن را از شعر ابن ميثم كه سالهاى پيش از وىبوده گرفته شده است . آن شعر اين است .
مرا به تجربه معلوم گشت در آخر حال
|
كه قدر مرد بعلم است و قدر علم بمال
| 28- مجالس المؤ منين قاضى نورالله شوشترى چاپ اسلاميه جلد دوم صحفه 210. 29- پس مانده آب يا غذا. 30- گلستان سعدى - باب دوم . 31- لطائف الطوائف - ص 258. 32- سوره بقره آيه 151 و 152. 33- مجالس المؤ منين ، لولوة البحرين ، روضات الجنات همگى در شرححال علامه حلى . 34- حاجيان و زوارخانه خدا. 35- داد و فرياد و بگو و مگوى بى جا. 36- كجاوه يا پالكى ، دو سوى داشته كه دو نفر در آن مى نشسته اند، و آن راعديل يا همپالكى مى ناميدند. 37- گلستان سعدى - باب هفتم . 38- تاريخ مغول تاءليف مرحوم عباس اقبال آشتيانى ص 230 - 231 - 250 - 255- 256 - 258. 39- روضات الجنات ص 175 شرح حال علامه حلى - بهنقل از (شرح من لايحضره الفقيه ) دانشمند نامى ملا محمد تقى مجلسى . 40- رقص و سماع در ميان بعضى از صوفيان جايز بوده و برخى ديگر نه ،مولوى و سعدى از طرفداران آن بوده اند. 41- مثنوى مولوى - جلد دوم . 42- كافى جلد 1 صفحه 169 - رجال كشى چاپ نجف صفحه 232. 43- يعنى : آيا مردم را به كار نيك فرمان مى دهيد، ولى خود را فراموش مى كنيد؟ -آيه 44 سوره بقره . 44- گلستان سعدى - باب دوم . 45- حافظ در علم درايه و حديث و رجال معنى ديگرى دارد، و به كسى مى گويند كهيكصد هزار حديث با سلسله سند، يا سيصد هزار حديث بدون سند از برداشته باشد. 46- بهارستان جامى - روضه ششم ص 65. 47- زهر الربيع عربى - چاپ نجف ص 49. 48-كتاب مربوطه . 49- گلستان سعدى - باب هشتم . 50- كشكول شيخ بهائى - ج 2 ص 527. 51- عالم آرى عباسى ، ج 1، ص 213، با منحصر تغييرى در عبارت . 52- يعنى ارث عموها. 53- مبذر، يعنى ولخرج خداود در قرآن مجيد مى فرمايد: (ان المبذرين كانوا اخوانالشياطين ) يعنى : افرد ولخرج برادران شيطانند. 54- هم اكنون . آينده . 55- تيره و كدر. 56- يعنى آنچه وظيفه دارى برسان ، اگر نپذيرفتند ايرادى بر تو نيست . 57- گلستان سعدى باب هفتم . 58- كشكول شيخ بهائى ، ج 2 ص 558. 59- عالم آراى عباسى - چاپ امير كبير ج 1 - صفحه 515 - با مختصر تغييرى درعبارت . 60- روضات الجنات - ج 6 ص 101. 61- مرآت الاحوال - تاءليف آقا احمد كرمانشاهى نوه وحيد بهبهانى (خطى ) رياضالعلماء، ميرزا عبدالله افندى ، رياض الجنه (نسخه خطى ) سيد محمد حسن زنوزى . 62- الروضة البهيه - تاءليف حاج سيد شفيع جاپلقى ، و قصص العلماء، شرحزندگانى وحيد بهبهانى تاءليف نويسنده ص 251ذيل ، شرح حال ميرزاى قمى . 63- البته چهار تومان 138 سال پيش . 64- زندگانى امير كبير - تاءليف حسين مكى - ص 213. 65- زندگانى ميرزا تقى خان اميركبير -- تاءليف حسن مكى چاپ دوم ص 47 -- بهنقل از مرحوم سر تيپ عبدالرزاق مهندسى بغايرى با جزئى تغيير در عبارت . 66- سپهر مؤ لف ناسخ التواريح . 67-ظناسخ التواريخ -- شرح حال سلاطين قاجار چاپ قم جلداول صفحات 124-- 145 با تلخيص و تغيير عبارت . 68-مرآت البلدان - المآثر و الآثار- محمد حسن خان اعتماد السلطنه ، شرح زندگانىوحيد بهبهانى ، تاءليف تاءليف نويسنده ، چاپ دوم ص 117.
|