بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب آفریدگار جهان, آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     a01 - آفريدگار جهان / ص 3 ـ ص 22
     a02 - آفريدگار جهان / ص 23 ـ ص 37
     a03 - آفريدگار جهان / ص 38 ـ ص 55
     a04 - آفريدگار جهان / ص 56 ـ ص 69
     a05 - آفريدگار جهان / ص 70 ـ ص 85
     a06 - آفريدگار جهان / ص 86 ـ ص 101
     a07 - آفريدگار جهان / ص 102 ـ ص 114
     a08 - آفريدگار جهان / ص 115 ـ ص 130
     a09 - آفريدگار جهان / ص 131 ـ ص 145
     a10 - آفريدگار جهان / ص 146 ـ ص 161
     a11 - آفريدگار جهان / ص 162 ـ ص 178
     a12 - آفريدگار جهان / ص 179 ـ ص 190
     a13 - آفريدگار جهان / ص 191 ـ ص 207
     a14 - آفريدگار جهان / ص 208 ـ ص 223
     a15 - آفريدگار جهان / ص 224 ـ ص 238
     a16 - آفريدگار جهان / ص 239 ـ ص 254
     a17 - آفريدگار جهان / ص 255 ـ ص 268
     a18 - آفريدگار جهان / ص 269 ـ ص 283
     a19 - آفريدگار جهان / ص 284 ـ ص 295
     FEHREST - فهرست
 

 

 
 
back pagefehrest pagenext page

2- حيوانات ذرّه بينى
بشر تا حدود 100 سال پيش از وجود حيواناتى كه به چشم ديده نمى شوند، اطلاع درستى نداشت. نخستين كسى كه پرده از روى اين راز برداشت پاستور (1821-1895) شيميدان معروف فرانسوى بود. وى با كمك آزمايش ها و تجسّسات علمى، وجود حيوانات ذرّه بينى را كشف كرد 7
اين دسته از حيوانات با وجود اين كه به تعداد فراوانى در آب و هوا و مكان هاى گوناگون زندگى مى كنند، هرگز با چشم عادى ديده

[86]

نمى شوند; ولى هر گاه يك قطره آب را در زير ميكروسكوپ مورد مطالعه قرار دهيم، تعداد زيادى از اين حيوانات را خواهيم ديد كه در آن شناورند
باكترى ها و ويروس ها
پاره اى از جانداران (باكترى ها) با ميكروسكوپ هاى معمولى كه اجسام را چند هزار مرتبه بزرگ تر نشان مى دهند قابل مشاهده هستند، اما تعداد ديگرى از آنها (ويروس ها) حتى با قوى ترين ميكروسكوپ ها نيز قابل ديدن نيستند و بايد با وسايل مخصوصى به نام «ميكروسكوپ الكترونيكى» از حال آنها باخبر شد!
ابعاد باكترى ها
براى اندازه گيرى باكترى ها، واحد مخصوصى به نام ميكرون را برابر با10001 ميليمتر انتخاب كرده اند. يعنى اگر يك ميليمتر ناچيز را به 1000 قسمت تقسيم كنيم، يك قسمت آن يك ميكرون نام دارد، زيرا باكترى ها به قدرى كوچك هستند كه مقياس هاى معمولى جواب احتياجات ما را درباره محاسبه اندازه حجم و جثّه آنها نمى دهد.
اين مطلب، درست به عكس آن چيزى است كه در مطالعه آسمان ها و كواكب عظيم عالم بالا، با آن رو به رو بوديم، زيرا در آنجا بزرگى مقياس ها ما را به زحمت مى انداخت و در اينجا كوچكى و ناچيزى آن! در آسمان ها به جهت عظمت و بزرگى فوق العاده مقياس ها ناچار شديم از واحدى به نام سال نورى در محاسبه فاصله ها استفاده كنيم و در اينجا، ابعاد باكترى ها از101 ميكرون تا چند ميكرون، فرق مى كند، اما نبايد فراموش كرد كه نيروها و وسايلى كه

[87]

بايد اعمال حياتى را انجام دهند در همين جثّه هاى بسيار كوچك نهفته است!
ما شاءالله از اين زاد و ولد!
داستان توليد مثل در باكترى ها يكى ديگر از اسرار شگفت انگيز جهان بى نهايت كوچك است.
درست است كه باكترى ها هرگز جفت گيرى نمى كنند ولى توليد مثل آنها به سرعت عجيبى از راه تقسيم شدن انجام مى گيرد. به اين ترتيب كه هر باكترى وقتى رشد و نموّ كافى نمود، از وسط، فرورفتگى پيدا كرده و كم كم اين فرورفتگى افزوده مى شود تا اين كه به دو نيم تقسيم مى شود و هر كدام از آن دو، نيز به نوبه خود رشد و نمو كرده و به دو باكترى مستقل ديگر منقسم مى شوند و به همين ترتيب...
در شرائط مناسب، هر باكترى در عرض هر نيم ساعت به اندازه كافى رشد كرده و توليد مثل مى كند. اكنون اگر يك عدد باكترى را در محيط مناسب (شير) قرار دهيم، پس از نيم ساعت، به دو باكترى تقسيم شده و در هر نيم ساعت تعداد آنها دو برابر مى گردد. به اين ترتيب تعداد باكتريهاى به وجود آمده از تقسيم يك باكترى، در 24 ساعت اوّل، بالغ بر 100 هزار ميليارد خواهد شد;8 در حالى كه حجم مجموع باكترى هاى مزبور 100 سانتيمتر مكعب مى باشد.9 حال اگر به همين ترتيب جلو برويم، در 48 ساعت، حجم اين باكترى ها از يك كيلومتر مربع تجاوز كرده و در مدت 2 الى 3 روز (آرى فقط دو سه روز) به مقدار حجم كره زمين افزايش مى يابد! ولى وحشت نكنيد، همانطور كه شرح خواهيم داد شرائط چنين توليد مثلى هرگز فراهم

[88]

نمى شود و هميشه موانعى پيش مى آيد كه توليد مثل آنها را پس از مدّتى متوقف مى سازد.
حساب تصاعدى
بايد دانست كه اين همه افزايش سرسام آور باكترى ها از راه اضافه تصاعدى است كه در هر مرتبه، عدد موجود، دو برابر افزوده مى شود و پيداست كه نبايد آن را با عمل جمع و ضرب معمولى اشتباه كرد.
اينك براى توضيح بيشتر درباره اين كه اضافه تصاعدى با چه سرعت عجيبى پيشروى مى كند، توجه شما را به داستان مخترع شطرنج جلب مى كنيم:
معروف است كه مخترع و طراح شطرنج، وقتى اين بازى معروف را با صفحه 48 خانه اى آن تكميل كرد و به اطلاع شاه وقت رسانيد، شاه در مقابل اين كار، دستور داد جايزه اى به دلخواه او برايش ترتيب دهند. ولى در مقابل اين پيشنهاد، با كمال خونسردى اظهار داشت: من چيزى نمى خواهم ولى همين اندازه شاه دستور دهد كه يك دانه گندم در خانه اول گذاشته و در خانه دوم آن را دو برابر كنند و به همين ترتيب در هر يك از خانه ها تعداد گندم خانه پيشين را دو برابر نمايند. (تعداد گندم هر خانه در همان تعداد ضرب شود.)
شاه ابتدا از چنين پيشنهادى كه ظاهراً خيلى احمقانه و كوچك به نظر مى رسيد، بسيار در شگفت شد، ولى بعداً كه درست حساب كردند، معلوم شد كه نه تنها پيشنهاد او احمقانه نبوده بلكه شايد شاه هم از عهده دادن چنين جايزه هنگفتى عاجز باشد، زيرا اگر چندين كيلومتر مربع زمين را از گندم پر مى كردند، خواسته او بر آورده نمى شد!

[89]

شما هم اگر در اين موضوع ترديد داريد، هم اكنون حساب كنيد. يعنى عدد يك را 48 مرتبه به صورت زير دو برابر كنيد. ملاحظه خواهيد كرد كه سر به عدد سرسام آورى مى زند!!
...ـ256ـ...16ـ8ـ4ـ2ـ1
كنترل توليدمثل
ولى با وجود اين نبايد فراموش كرد كه اين زاد و ولد عجيب فقط در صورت وجود شرائط مساعد و نبودن موانع، امكان پذير مى باشد و نه در شرائط عادى كه موانع زيادى در سر راه وجود دارد و نبايد كلمه هر گاه و اگر را كه در ابتداى محاسبه گفته شد از ياد برد.
از جمله اين موانع و عوامل نابود كننده، بايد خود باكترى ها را برشمرد، زيرا باكترى ها، خود بزرگ ترين دشمن خود بوده و به دست خود وسيله نابودى خويش را فراهم مى سازند!!
اين ميكروب ها چه قدر مفيدند؟!
ساختمان بدن باكترى ها به گونه اى اسرارآميز، از قسمتى آب و املاح مختلف تشكيل شده است و نيز فعاليت هاى حياتى مخصوصاً تغذيه و تنفس از نكات اسرارآميز ديگرى هستند كه شايان دقت و مطالعه است.
آرى تمام اين مسايل در وجود جاندارى كه سر تا پاى آن10001 ميليمتر و يا كمتر مى باشد، نهفته است! ولى آنچه بيشتر از نظر بحث هاى ويژه ما قابل توجه مى باشد، اين است كه بدانيم اين دسته از جانداران ناديدنى كه به نام باكترى ها خوانده مى شوند، چه كاره هستند و چه نقشى دارند؟ فايده و آثار وجودى آنها چيست؟ و

[90]

سرانجام فعاليت هاى حياتى و انرژى آنها در چه راهى صرف مى شود؟! در پاسخ اين سئوالات بايد گفت:
باكترى ها دو دسته اند: بى آزار و با آزار. اما اگر تعجب نكنيد هر دو دسته از خدمتگزاران صميمى و واقعى ما هستند:اگر ترديد داريد به نكات زير توجه فرماييد.
خدمتگزاران نامرئى
باكترى هاى بى آزار، شب و روز در تلاش و كوشش هستند تا خدمات شايانى به انسان ها و ساير جانداران كنند و نتايج كوشش هاى خستگى ناپذير خود را به رايگان تقديم ديگران مى نمايند.10 راستى اگر اين همه فضولات، مدفوعات و لاشه هاى حيوانات مرده بر روى هم انباشته مى شد و به همان صورت باقى مى ماند، در آن وقت، سطح زمين چه حالت تنفّرآميز و غير قابل زندگى به خود مى گرفت؟!
به علاوه اين همه حيوانات و نباتات كه به جان مواد حياتى از قبيل: ازت، هيدروژن، اكسيژن و... افتاده اند، قاعدتاً مى بايست در عرض مدتى نه چندان طولانى، سرتاسر جهان جانداران را قحطى فرا بگيرد و سرانجام زندگى همه جانداران دستخوش فنا و نيستى گردد. اينجاست كه موقعيت حساس و خدمات گرانبهاى باكترى ها درست روشن مى شود و انسان در مى يابد كه ادامه زندگى پر ماجراى او تا چه اندازه مرهون اين موجودات نامرئى مى باشد و در پشت پرده ظواهر، چه علل و عواملى، چرخ هاى عظيم زندگى را به گردش در مى آورند؟!
آرى همين باكترى هاى نامرئى، اين دو مشكل مهم زندگى را حل مى كنند و با تمام نيرو براى تأمين مواد حياتى مورد احتياج جانداران،

[91]

از همان مدفوعات و لاشه هاى فاسد استفاده مى نمايند. يعنى باكترى ها، فضولات، كثافات و لاشه هاى حيوانات را از صورت فعلى آن در آورده و آنها را در آزمايشگاههاى طبيعى خود تجزيه و تبديل به مواد حياتى (از قبيل كربن، ازت، هيدروژن و اكسيژن) مى كنند.
به اين وسيله هم مواد فاسد و مزاحم را از بينبرده و هم جاى مواد حياتى مصرف شده را پر مى كنند. به راستى باكترى ها چه مأموريت طاقت فرسا و اسرارآميزى به عهده دارند؟!
روى اين حساب، هميشه مواد حياتى از يك طرف در اثر وجود جانداران نابود شده و رو به كاهش مى گذارد و دوباره از طرف ديگر، تحت سازمان مجهّزى، ساخته و تحويل داده مى شود. در واقع هميشه مواد حياتى زمين به اندازه معين موجود مى باشد، ولى در هر حال نبايد فراموش كرد كه قهرمان اين صحنه شگفت انگيز، همان باكترى هايى هستند كه ما هيچوقت آنها را نمى بينيم.
ميكروب هاى زيانبخش
دسته ديگر، باكترى ها هستند كه وجودشان مضر بوده و توليد امراض گوناگون مى كنند و هنگامى كه اسم ميكروب برده مى شود، نظر محدود ما بيشتر متوجه آنها مى شود.
ميكروب ها داراى انواع مختلف بوده و هر نوعى از آنها بيمارى مخصوصى را توليد مى كنند كه به نام همان مرض خوانده مى شوند، مانند ميكروب وبا، ميكروب حصبه، ميكروب سل و...
انواع ميكروب ها در هوا و غذاهاى فاسد و مكان هاى كثيف زندگى مى كنند و با وسايل گوناگون از راه منافذ بدن، وارد كشور تن

[92]

انسان و ساير حيوانات مى گردند و در صورت مساعد بودن بدن حيوان اگر مانعى نباشد به سرعت رشد و توليد مثل كرده و آن را به مرض مبتلا مى كنند، ولى خوشبختانه در ساختمان بدن حيوانات، اين خطر بزرگ پيش بينى شده و وسايل و نيروهاى دفاعى مجهزى كه هميشه به حالت آماده باش هستند در آنها آفريده شده است و به اين وسيله به طور طبيعى، قسمت مهم فعاليت هاى ميكروب ها متوقف مانده است.
نبرد خونين در كشور تن
هنگامى كه تعدادى ميكروب از راه خراشيدگى يا آب و غذا وارد كشور تن مى شوند.(1) با استفاده از مواد بدن شروع به تكثير كرده، به چابكى تمام، فعاليت و پيشروى مى كنند; ولى ديرى نمى پايد كه نيروهاى مسلّح بدن پيشروى آنان را متوقف مى سازند گلبولهاى سفيد، اين سربازان مدافع و نيروهاى مسلح كه به تعداد زيادى در خون شناورند وقتى كه از ورود دشمن باخبر مى شوند، به سرعت به نقطه مورد تجاوز دشمن، حمله آورده و با سلاح هاى نابود كننده اى كه در اختيار دارند متجاوزين را نابود مى كنند.
اين مدافعين سيّار تا پاى جان از كشور عزيز خود دفاع كرده و در اين نبرد خونين، جانبازى و از خودگذشتگى نشان مى دهند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
1- البته بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر ميكرب ها مستقيماً وارد خون نگردند، عوامل دفاعى در اثر خاصيتى كه دارند از ديواره عروق(مجارى خون) خارج شده و متجاوزين را احاطه مى كنند و به اين وسيله نيزاز پيشروى و فعاليت ميكروب ها جلوگيرى مى نمايند.

[93]

ميكروب خورى
وقتى كه اولين دسته مدافعين (گلبول هاى سفيد سيّار) به نقطه مورد تجاوز حاضر مى شوند، ابتدا شروع به ميكروب خورى كرده و دشمنان را به دستگاه هاى هاضمه بدن خود هدايت نموده و آنها را در خود هضم مى كنند.
گلبول هاى سفيد كه پيكر آنها لزج مى باشد و يك حالت كشدارى دارند، هنگام حمله به يك ميكروب از يك طرف بدن، استطاله (دراز شدن) پيدا كرده، حلقه وار ميكروب را در بر مى گيرند و سپس به تحليل مى برند!
سمپاشى و داروسازى
گلبول هاى سفيد تنها به ميكروب خورى اكتفا نكرده و موادى از خود ترشح مى كنند كه در نابود شدن ميكروب ها تأثير فراوانى دارد.(1) و از اينجاست كه براى مبارزه با امراض، از خاصيت ضد سم سازى گلبول هاى سفيد استفاده شده و واكسن و سرم تهيه مى كنند.
واكسن يا مايه كوبى براى جلوگيرى از ابتلا به بيمارى است كه ابتدا مقدارى از ميكروبِ ضعيف شدهِ بيمارىِ مورد نظر را به بدن تزريق كرده و يك بيمارى ضعيف در بدن توليد مى كنند و همين باعث مى شود كه گلبول هاى سفيد به فعاليت پرداخته و در مقابل بيمارى شديد احتمالى آينده مقاومت كرده و بدن را از ابتلا به آن بيمارى حفظ كنند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
1-البته بايد دانست كه ميكروب ها نيز سمومى ترشح مى كنند كه باعث از بين رفتن گلبول ها است و در واقع سمپاشى گلبول هاى سفيد به منظور پيشگيرى و مقابله با سم ميكروب ها مى باشد.

[94]

سرم، بيشتر در مورد معالجه امراض استعمال مى شود و بايد براى درست كردن سرم يك بيمارى، كمى از ميكروب آن مرض را در بدن يك حيوان سالم تزريق كرده و مواد ضد سّمى خون حيوان مزبور را كه در اثر ورود ميكروب هاى مزبور از طرف گلبول هاى سفيد ترشح شده است با وسايل مخصوصى جمع آورى كرده، به صورت سرم آن بيمارى به بيماران تزريق كنند. اين مواد ضد سمى و ميكروب كش كه به طور طبيعى به دست مى آيد، بهترين دارو براى مبارزه با بيمارى مزبور مى باشد.
در ضمن از بيانات فوق، اين نكته نيز معلوم گرديد كه مواد ضد سمى ترشح شده از گلبول هاى سفيد همواره يكسان نيستند، بلكه در مورد ميكروب هر بيمارى، نوع ضد سّم آن ميكروب ترشح مى شود و اين خود قابل توجه است كه اين سربازان مدافع آن قدر اطلاعات دقيق فنى دارند كه مى دانند بايد براى از پا در آوردن چه نوع دشمنى از چه نوع سلاحى استفاده كنند.
چه كسى اين مطالب دقيق را به آنها آموخته و در كجا اين دارو سازى حيرت انگيز را ياد گرفته اند؟ سئوالى است كه بايد دانشمندان مادى به آن پاسخ دهند!
پايگاه هاى جنگى و سنگربندى ها، در اين نبرد خونين، ممكن است به علّت قدرت و زيادى نفراتِ نيروهاى مهاجم، (ميكربها) نيروهاى مدافع و سيّار بدن، شكست خورده و از پيشروى آنان نتوانند جلوگيرى كنند كه در اين صورت با دادن تلفات زياد عقب نشينى مى كنند! اماگلبولهاى سفيد از اين شكست ابتدايى تسليم نشده و در

[95]

كمينگاه ها و پايگاه هاى مخصوصى (غده ها) سنگربندى كرده و راه را بر دشمنان مى بندند و در اينجاست كه آتش جنگ شدت مى يابد. البتّه از دستگاه مخصوص سازنده گلبول (طحال) نيز هر لحظه نيروهاى تازه نفسى به ميدان نبرد وارد مى شوند.
ولى نبايد ترسيد، زيرا عموماً اگر بدن در حالت طبيعى باشد پيروزى گلبولهاى سفيد حتمى است و سرانجام ميكربها را از بين مى برند; اما اگر بدن، قدرت دفاعى خود را از دست داده باشد ممكن است در اثر تكثير و توليد مثلِ سريع و پيشروى ميكربها، سنگرها و پايگاه هاى عظيم بدن (مانند غده ها، جگر و طحال) نيز تسخير شده و ميكروبها سرتاسر كشور تن را اشغال كنند. (البتّه در اين صورت وضع بيمار وخيم و خطرناك مى گردد.)
سرانجام آثار اين نبرد در ظاهر بدن گاهى نيز به صورت دمل و چرك بروز مى كند. ابتدا اطراف دمل سفت شده و بعد كم كم چرك مى كند. علت اين وضع همان حمله گلبولهاى سفيد است كه از تراكم آنها حالت سفتى بوجود آمده و از اجساد كشته شدگان طرفين (ميكروب ها و گلبول هاى سفيد) چرك توليد مى گردد.
برآمدگى هاى سفت و دردناكى كه در كشاله ران و غيره پيدا مى شود همان سنگرها و كمينگاه هاى گلبول هاى سفيد مى باشد كه از نظر انسان هاى ناآگاه يك چيز بى مصرف محسوب مى شود.
رشد بدن از دولت سر ميكروب ها!
در اينجا سئوالى پيش مى آيد كه اگر در پشت اين چرخهاى شگفت انگيز جهان طبيعت، آفريدگار عاقل و توانايى وجود دارد پس

[96]

چرا ميكروب را آفريد تا اين همه وسايل دفاعى در بدن جانداران خلق كند؟
بهتر آن نبود كه نه ميكروب مى آفريد و نه دستگاه وسايل دفاعى؟! خوشبختانه تجربيات و تحقيقات علمى اين اشكال را براى ما حل كرده است. يكى از دانشمندان در اين باره اظهار نظر مى كند كه:
اگر ميكروب هاى مضرّ وجود نداشت اندازه قد انسان از 80 سانتى متر تجاوز نمى كرد!
اين جانداران با آزار، در رشد و نموّ بدن تأثير بسزايى دارند، زيرا حملات پى در پى ميكروب باعث مى شود گلبول ها و ساير نيروهاى بدن بيشتر فعاليّت كنند و بديهى است كه هر چه فعاليّت نيروهاى بدن در مقابل احساس خطر و مبارزات شدّت پيدا كند، به همان اندازه قوى تر و رشد و نموّش بيشتر خواهد بود.
همواره رقابت، آمادگى و مبارزه، بهترين راه و وسيله ترقى و پيشرفت است، بطوريكه از همين عوامل در پيشرفت هاى اقتصادى، سياسى و علمى نيز استفاده مى شود.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــ
1- همان گونه كه در كشورهاى مترقّى و دموكراتيك معمولا بيش از يك حزب سياسى وجود دارد كه هر كدام براى بدست آوردن زمام سياست و حكومت و عقب زدن ديگران فعاليّت و كوشش مى كنند. اين رقابت سياسى كه آن را عملا در صحنه سياست بوجود مى آورند در تقويت و پيشرفت كشورها تأثير شايانى دارد.
و همچنين براى اين كه چرخ هاى اقتصاد يك مملكت با سرعت بيشترى به گردش در آيد معمولا از همين راه (ايجادرقابت سالم در ميان كارگردانان اقتصاد و توليد كنندگان) استفاده بيشترى مى برند.
در پيشرفت هاى علمى نيز رقابت، نقش مهمّى را بازى مى كند و به طوريكه تاريخ علوم نشان مى دهد بيشتر پيشرفت ها و موفقيّت هاى علمى كه نصيب دانشمندان بشر گرديده، در سايه رقابت و هم چشمى صورت گرفته است. (البّته بيشتر علوم مادّى و طبيعى منظور است)

[97]

بنابراين چه جاى تعجّب است كه رشد و نمو و پيشرفت بدن ما هم معلول رقابت اجزاى تشكيل دهنده آن با عوامل تخريبى باشد؟!
ويروس ها
دسته ديگر از حيوانات بى نهايت كوچك، ويروس ها هستند كه با ميكروسكوپ هاى عادى هم قابل رؤيت نبوده و با دستگاه مخصوصى به نام ميكروسكوپ الكترونيكى كه قدرت بزرگ كردن آن چندين برابر ميكروسكوپ هاى عادى است تحت مطالعه و بررسى قرار مى گيرد. مشاهده ويروس ها در زير ميكروسكوپ الكترونيكى از راه رنگ كردن و استفاده از اشعه و نور انجام مى گيرد.
ابعاد ويروس ها
در اندازه گيرى ابعاد ويروس ها، ميكرون هم كه واحد باكترى ها بود جواب احتياجات ما را نمى دهد، به همين جهت براى ويروس ها واحد مخصوصى برابر (10001) ميكرون (000,000,11 ميليمتر) را انتخاب كرده اند كه به نام «مو» ناميده مى شود.
اندازه ويروس ها به مقدار 20 تا100 واحد مزبور مى باشد، ولى نبايد فراموش كرد كه اين جاندار فوق العاده ريز هم با اين وضع، فعاليّت حياتى دارد و از آثار و خواص موجود زنده كه در گذشته شرح داده شد برخوردار مى باشد. اكنون بار ديگر در ساختمان و طرز زندگى اين جاندار دقت كنيد!11

[98]

نتيجه
با مقايسه اين عالم بى نهايت كوچك ويروس ها با آن عالم بى نهايت عظيم آسمان ها با آن نظم و دقّت حيرت آورى كه در اين عوالم حكمفرماست بار ديگر عقل و وجدان خود را قاضى كنيد و خوب بينديشيد كه:
حال كه احتمال تصادف و استناد به علل فاقد شعور در عالم آسمان ها صفر و محال بود، در عالم شگفت انگيز ويروس ها كه نظم و دقت در آن به مراتب پيچيده تر و شرائط وجود در آن مشكل تر مى باشد چه سان خواهد بود؟!
آيا همين وزيدن باد، آمدن باران، طلوع آفتاب، گردش زمين و... اين عالم بى نهايت كوچك ويروس ها را با آن شگفتى هايش كه به وجود آورده است؟
آيا هيچ عاقلى اين مطلب را هر چند به طور احتمال مى پذيرد؟!

3- سر حد عالم ماده (اتم)

كوچك ترين موجودى كه تاكنون در دسترس علم بشر قرار گرفته، اتم و اجزاى آن مى باشد. اتم كه از شگفت انگيزترين موجودات جهان آفرينش است، به قدرى ريز و كوچك مى باشد كه حتى با نيرومندترين ميكروسكوپ هاى نورى كه موجودات را چند صدهزار برابر بزرگ تر نشان مى دهد قابل رؤيت نيست.
ولى تنها، محاسبات علمى و رياضى ياا ميكروسكپهاى الكترونى،

[99]

انسان را به وجود اين موجود حيرت آور پر قدرت، هدايت نموده است.
اتم ها، همان واحدهاى مصالح جهان ماده است كه از به هم پيوستن آنها به صورت هاى گوناگون، اجسام و موجودات متنوع اين جهان به وجود آمده است و به عبارت ديگر: تمام اجسام و موجودات عالم طبيعت، مجموعه اى است كه از اتم ها و يك جسم بسيار كوچك كه به سختى با چشم ديده مى شود و در حقيقت از تراكم ميليون ها اتم، به وجود آمده است!
تاريخچه اتم
اتم نيز مانند بسيارى از حقايقى كه بشر به تدريج آنها را شناخته است، سير تاريخى طولانى دارد و اتم شناسى از زمان هاى بسيار پيش، مورد توجه دانشمندان و متفكّرين بوده است.
تا آنجا كه تاريخ به ما نشان مى دهد، ظاهراً «دموكريت» (ديمقراطيس) نخستين كسى بود كه نظريه تركيب موجودات را از اجزاى بسيار كوچك غير قابل تجزيه و شكستن اظهار نموده.(1)
دموكريت كه از حكماى يونان قديم و در قرن پنجم قبل از ميلاد مى زيسته است، معتقد بود كه تمام موجودات جهان از اين ذرات نشكن تشكيل يافته و تفاوت و اختلاف اتم ها، باعث تنوع و تفاوت
ــــــــــــــــــــــــــــ
1- ولى «پى يرروسو» در كتاب «از اتم تا ستاره»، فيلسوف يونانى به نام «لوقيوس» را پيش از «ذيمقراطيس»، طرفدار اين نظريه شمرده و «ذيمقراطيس»، طرفدار اين نظريه شمرده و «ذيمقراطيس» را شاگرد «لوقيوس» دانسته است كه پس از استادش «لوقيوس» از نظريه وى طرفدارى نمود و بعد از او هم «ابيقورس» را از طرفداران نظريه اتم بشمار آورده است.

[100]

موجودات گرديده است. مثلا اختلافى كه ميان سركه، شيرينى و روغن مشاهده مى شود از اين است كه اتم هاى تشكيل دهنده سركه، مانند قلّاب هاى نوك تيز بوده و مزه ترشى كه از خواص سركه است به سبب تماس اين اجزا با زبان توليد مى گردد، در صورتى كه اتم هاى شيرينى و روغن، گرد و لزج مى باشند!
از نظر دموكريت، اين ذرات به هيچ وجه قابل تجزيه نبوده و به همين جهت نام اتم را كه به معنى «نشكن» است بر روى آن گذاشته اند.
هنگامى كه فلسفه يونان به عربى ترجمه شد، كلمه اتم به كلمه «جزء لا يتجزّى» ترجمه گرديد.
به همين جهت نظريه «ذيمقراطيس» به عنوان «جزء لايتجزّى» مورد بحث دانشمندان و فلاسفه قرار گرفت، ولى اين عقيده در نزد بيشتر دانشمندان مردود شناخته شد و مورد اشكالات و انتقادات زيادى قرار گرفت ; در عين حال، گروهى از اين نظريه پيروى كرده و به طور جدى از آن طرفدارى نمودند.12
ساختمان درونى اتم
اتم با آن همه كوچكى داراى اجزاى مختلفى است كه مهم ترين آنها سه قسمت زير است كه مى شود آنها را به منزله اركان اتم، معرفى كرد:
1. «پروتون» كه داراى بار الكتريكى مثبت است.
2. «نوترون» كه از نظر خاصيت الكتريكى، خنثى است.
3. «الكترون» كه داراى بار منفى است.
اين اجزاء بى نهايت ريز، به طور شگفت انگيزى ساختمان اتم را تشكيل داده اند.

[101]

به اين ترتيب كه: پروتون و نوترون، با هم در مركز قرار گرفته و هسته اتم را تشكيل مى دهند، ذرّات الكترون ها هم در فاصله هاى معينى در اطراف هسته، با سرعت سرسام آورى در گردشند.
back pagefehrest pagenext page
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation