|
|
|
|
|
|
خاتمه اگر روزى بشر موفق شود بمسافرت به بعضى از سيارات و كرات ، در آنروزگارمسائل شرعيه بسيارى پيش خواهد آمد كه فقهاء آينده (اعلى الله كلمتهم ) بكشف معضلاتآنها مى پردازند، مانعى نيست اشاره اى اجمالى به بعضى از آنها بشود. مساءله 1 - در آن سيارات طهارت از حدث و خبث با آب آن جا و ياخاكش اگر كلمه (آب ) بر آبش و كلمه (خاك ) بر خاكش صادق باشد صحيح است ، وهمچنين طهارت خاكش و سنگش و ساير چيزهايش ، و سجده كردن بر زمينش و بر آنچه اززمين آن سياره مى رويد. مساءله 2 - در كرات بالا وزنها اختلاف بسيار زيادى دارند چون وزنهر چيزى در هر كره مطابق جاذبه آنجاست هر قدر جاذبه قوى باشد وزن اشياء بيشتر وهر چه ضعيف تر باشد وزن اشياء سبك تر است ، و مثلا در كرده ماه از آنجا كه جاذبه اشكمتر از جاذبه زمين است اجسام با اينكه از نظر حجم در زمين و ماه يكى است وزن آنها مختلفاست ، پس يك حوض كر كه حجم آن در زمين برابر وزن مقدر آن است تقريبا (كه حجم آنبرابر است با سه وجب و نيم در سه وجب و نيم در سه وجب و نيم كه تقريبا 80 سانت درطول و عرض و عمق مى شود و وزن آن تقريبا يكصد و بيست و هشت من تبريز است ) در كرهماه يك دهم آن وزن را دارد، بنابر اين اگر ما معيار در كر را وزن آب بدانيم حوض آنجا چندبرابر حوض زمين مساحت خواهد داشت ، بناچار بايد گفت معيار در كره ماه بمساحت است نهبه وزن ، و اگر مقايسه بين وزن و حجم را در كره اى انجام دهيم كه بر خلاف كره ماهجاذبه اش چند برابر جاذبه زمين باشد چه بسا يك ظرفيكه حجم آن دو وجب باشد و آنراپر از آب كنيم وزن آنمقدار آب به يكصد و بيست و هشت من تبريز برسد بناچار در چنانكره اى ممكن است معيار را مساحت و حجم بگيريم نه وزن ، در نيتجه آبيكه وزن آن به مقداروزن آب كر در زمين باشد با برخورد به نجاستمنفعل شود، ممكن است معيار را وزن بگيريم اما نه با كيلوى زمنى و جاذبه آن بلكه باكيلوى زمين بر حسب جاذبه آن كره ، كه اگر چنين كنيم مساحتها با آن وزن تقريبا موافق مىشود. و نسبت چيزهائيكه تنها با وزن سنجيده مى شود مانند وزن نصاب در غلاتچهارگانه زكات احتمال دارد كه حكم آن تغيير نكند هر چند كه مساحتها مختلف شود، مثلابگوئيم گندم هر زمان كه به نصاب مقدر خود رسيد زكاتش واجب است چه اينكه اين مقداردر كره زمين دو گونى گندم شود و چه در كره ماه ده گونى شود و در كره مشترى مثلايكدهم حجم دو گونى وزن داشته باشد، و اگر روزگارى در كره زمين بيايد كه جاذبهزمين كم شود حكم زكاه تغيير نكند، احتمال هم دارد معيار را كيلو و يا من زمينى بدانيم لكنبا جاذبه آن كرات و يا با جاذبه زمين لكن بعد از آنكه جاذبه اش همان جاذبه قديمبحساب آوريم (مثلا اگر يك كيلو در امروز جمعا بيست سانت مكعب حجم دارد و در آيندهبخاطر ضعف جاذبه چنين حجمى پانصد گرم وزن پيدا كند آن وزن را دو برابر بحسابآوريم ). مساءله 3 - اگر در آن كرات چيزى يافت شود كه زكات به آنتعلق مى گيرد نظير غلات چهارگانه و حيوانات سه گانه و طلا و نقره و نيز مانندمعادن و گنجينه ها و نظاير آن احكام شرع بر آنها جريان مى يابد، و اگر معادن وگنجينه ها و نظاير آن احكام شرع بر آنها جريان مى يابد، و اگر معادن و گنجينه هايىاز غير آنچه در زمين هست يافت شود خمس به آن تعلق مى گيرد، و اما اگر دانه هايى غيرگندم و جو و يا حيواناتى غير گاو و گوسفند و شتر در آنجا پيدا شود زكات نخواهدداشت ، و اگر چيزهايى يافت شود كه در زمين يا در همانجا زكات دارد اما نه بطريق عادىبلكه بطريق مصنوعى مثلا گاو، گوسفند و شتر مصنوعى در آنجا درست شود و يا گندمو جو و مويز و خرماى مصنوعى يا طلا و نقره مصنوعى ساخته شود اگر اين عناوين برآنها صادق باشد زكات دارد. مساءله 4 - اگر در كرات بالا انسانى يافت شود با آن معامله انسانزمينى مى شود، و اگر موجودات زنده اى بغيرشكل انسان و يا شكلهاى ديگرى يافت شود اما داراىعقل و ادارك باشند باز هم با آنها معامله انسان مى شود، حتى ازدواج با آنجا جايز است وهمه تكاليف شرعيه و احكام الهيه بر آنها جارى است ، و اگر وجب آنها بر خلاف وجب هاىما باشد معيارشان در بدست آوردن حجم كر با ما اختلاف داشتند احكامشان در باب وضو وديات و قصاص و ساير ابواب مختلف مى شود. مساءله 5 - در آن كرات نيز واجب است نماز بسمت قبله خوانده شود، وقبله اهل آنجا كره زمين است ، همينكه رو به زمين نماز بخوانند رو به كعبه نيز خوانده اند،و از آنجا كه حركات آن كرات دورى است زمانى روبروى زمين و زمانى ديگر رو بطرفديگر است نمازهايشان مختلف مى شود و چه بسا كه نماز ظهر و عصرشان بمست مشرقخودشان و نماز مغرب و عشايشان بمست مغرب و يا بعكس باشد، و اما كيفيت دفن امواتشانكه بكدام طرف بخوابانند ممكن است گفته شود معيار زمان دفن است اگر در آن زمان زميندر مشرق كره باشد امواتشان را بطرف مشرق دفن مى كنند، هر چند كه بعد از چند ساعتقبله يعنى كره زمين در مغرب آنجا واقع شود. اما تكليف روزه در كره ماه و ساير كراتمشكل است (چون در آنجا دوازده ماه قمرى زمين نيست ) و بعيد نيست بگوئيم سالى يكماه واجباست ، و اگر ممكن باشد كه آن ماه را با ماه رمضان زمين تطبيق دهند بنابر احتياط واجب استچنين كنند، و اگر در آن كرات بخاطر حائل شدن زمين و يا كره اى ديگر خورشيد بگيردنماز آيات واجب مى شود، و آيا در بخسوف رفتن زمين هم نماز آيات براهل كرات ديگر واجب مى شود يا نه ؟ محل اشكال است ، و اما وجوب نماز آيات بخاطر غيرخسوف از قبل زلزله و ساير آيات ظاهر اين استكه واجب است ، و نمازهاى يوميه در آنكرات بستگى بداشتن زوال ظهر و غروب خورشيد در آنجا دارد، و روزه آنجا حتى الامكانبايد از طلوع فجر تا غروب خورشيد ادامه يابد. مساءله 6 - اگر در آنكراتاطفال يك ساله مثلا به حد بلوغ و حد مردان برسند اگر بلوغشان به احتلام و يا روييدنموى درشت بر عانه آنها باشد اشكالى ندارد در اينكه مكلف به احكام شرع مى شوند وهمه آثار بلوغ بر آنها مترتب مى شود، و اما سقوط اعتبار گذشتن از پانزدهسال از روز تولد مشكل است ، هر چند كه اگر مى دانيم بحدرجال رسيده اند بعيد نيست حكم به بلوغ بكنيم ، و اگر بعكس فرض بالا مردم آن كراتبحد بلوغ نرسند مگر بعد از گذشتن سى سال از عمر بطوريكه يقين داشته باشيم كهقبل از سى سال طفل غير بالغند ظاهر اين است كه حكم به دو طرف كمى مدت و زيادى آنمانند دو فرض بالا باشند، و همچنين اگر روزگارى بر همين زمين ما بيايد كه بخاطرضعف تابش خورشيد و حرارت آن و ساير جهات طبيعى رشد بشر كند و يا به جهاتىطبيعى و يا صناعتى و يا غير اينها رشد بشر سريع شود احكام بسيارى پيدا خواهد شدكه امروز محل ابتلاء نيست و اگر زمانى فرا رسد كه كره ماهقبل از كره زمين منهدم شود در اين فرض نيز احكام ومسائل ديگر پيش مى آيد و همچنين اگر حركت وضعى زمين دگرگون شود و در نتيجهوضع شب و روز تغيير پيدا كند و يا حركت انتقاليش طور ديگرى شود و در نتيجهفصول چهارگانه وضع ديگرى بخود بگيرد بازمسائل بسيارى از ابواب فقه پيش خواهد آمد، و اگر آنچه كه بعضى ها گفته اند ممكناست در آينده اجسام مخابره شوند درست باشد باز بخاطر آن حادثه احكام ديگرى حادثخواهد شد. و الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام على محمد نبيه و اله سيما على خاتماوصيائه . (دوشنبه بيست و سوم شعبان هزار و چهارصد و يازده مطابق بيست و يكم اسفند ماه هزار وسيصد شصت و نه سيد محمد باقر موسوى همدانى فرزند مرحوم حجه الاسلام و المسلمينسيد هادى گروسى ).
|
|
|
|
|
|
|
|