بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب بازگشت به نهج البلاغه, تهران بنیاد نهج البلاغه   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - بازگشت به نهج البلاغه
     kh0001 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0002 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0003 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0004 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0005 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0006 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0007 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0008 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0009 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0010 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0011 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0012 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0013 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0014 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0015 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0016 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0017 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0018 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0019 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0020 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0021 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0022 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0023 - بازگشت به نهج البلاغه
 

 

 
 

اهميت افشاگرى

اين نوع دوم در حقيقت افشاگرى است ، امير المؤمنين « عليه السلام » براى اينكه فتنه را از بين ببرد و بخواباند بر آن است كه چهره‏ها را روشن كند ، اين بهترين راه است ، فتنه يعنى چه ؟ دو گروه به هم افتاده‏اند ، گرد و غبار است ، چهره‏ها شناخته نمى‏شوند ، گاهى انسان به برادر خودش شمشير مى‏زند ، از برادر خودش خنجر مى‏خورد ، گاهى هم با يك دشمن در كنار هم راه مى‏روند به او اعتماد مى‏كند ، و اين فتنه است . علاج فتنه چيست ؟ افشاگرى ، اصلا هيچ چيزى مثل افشاگرى فتنه را علاج نمى‏كند و امير المؤمنين افشاگرى مى‏كند ، اين افشاگرى حاكى از وجود اين بيمارى در آن روز

[ 48 ]

است . من در بحث خود سه نكته يا مفهوم را مطرح كردم : دنيا ، كبر ، فتنه ، صدگونه موضوع از اين دست در نهج البلاغه پيدا مى‏كنيد ، من احصاء نكرده‏ام كه بگويم دقيقا صد موضوع . به حدس و تخمين تصور مى‏كنم كه شايد بيش از صد موضوع كلى از اين دست بشود پيدا كرد . امير المؤمنين « عليه السلام » اشاره مى‏كنند به درمانى كه آن درمان حاكى از وجود يك بيمارى است ، و اگر آن بيمارى نبود ، آن حكيمى كه مسؤوليت مضاعف نسبت به اين جامعه داشت اين حرفها را نمى‏زد ، مسلما چيز ديگر در منبر مى‏گفت . گفتن اين حرفها حاكى از اين است كه آن مردم به آن بيماريها مبتلا بوده‏اند و علاجش اين توصيه‏هاست . اكنون بعد از گذشت هزار و سيصد و چند ده سال از آن روز ، به نسخه درمان احتياج داريم ، هم براى خود آن درمان و هم براى اينكه بدانيم كدام بيماريها ما را تهديد مى‏كند .

امروز ما هم در شرايط مشابهى هستيم ، ما را هم دنياطلبى تهديد مى‏كند ، ما را هم ابتلاء به كبر و خودپرستى و تبعيض تهديد مى‏كند ، طوفانهاى فتنه‏هاى اجتماعى ما را هم به فرو ريختن تهديد مى‏كند . بنابراين ما هم به آن درمانها احتياج داريم ، و بيش از هميشه به نهج البلاغه احتياج داريم ، مخصوصا از اين ديدگاه ، و من نديده‏ام از اين ديدگاه كسى دنبال نهج البلاغه رفته باشد ، مى‏دانيد كه البته خيلى كار شده اما اين يك ديدگاه جديد است . اينك در آيينه نهج البلاغه نگاه كنيد و ببينيد شما از وضع كنونى خودتان چه چيزى را در آن مى‏بينيد ، كدام درد را ، كدام خطر را مى‏بينيد ؟ كدام هشدار متوجه ماست ؟ و بدانيد كه درمانش در نهج البلاغه موجود است . امروز بسيار لازم است كه محققان ، نهج البلاغه را از اين جهات تفسير كنند .

در پايان سخن ، اولا تشكر مى‏كنم از برادران عزيزى كه به احياى نهج البلاغه برخاسته‏اند و به پژوهشهاى نهج البلاغه ابعاد علمى جدى بخشيده‏اند ، و به طرح و مداوم آن اهميت داده‏اند و اين كتاب مقدس و زندگى آموز و دوران ساز را از زير غبارهاى نسيان خارج كرده‏اند ، و تشكر مى‏كنم از محققينى كه درباره نهج البلاغه كوشيده‏اند ، تفسير و شرح نوشته‏اند ، ترجمه كرده‏اند ، لغت‏نامه ساخته‏اند و كوششهاى ارجمند ديگر . اما خواهش مى‏كنم كه مسأله نهج البلاغه را از اين هم جدى‏تر بگيريم .

امروزه براى ما نهج البلاغه از جهات مختلفى حساس است ، من اينجا دو بعدش را

[ 49 ]

ذكر كردم ، و خيلى بيش از اينها هم هست . تأكيد مى‏كنم كه اين كتاب ، گنجينه بى‏نظيرى است ، تمام نشدنى است و امروز هم بيشتر از هميشه ملت ما و جامعه اسلامى ما به آن نيازمند است ، ما امروز به اين كتاب احتياج داريم .

و السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته .

-----------
( 1 ) نهج البلاغه ، نامه 77 ، فيض 1081

-----------
( 2 ) سوره بقره ، آيه 207

-----------
( 3 ) سوره بقره ، آيه 269

-----------
( 4 ) بحار الانوار ، ج 92 ، ص 177

-----------
( 5 ) نهج البلاغه ، خطبه غراء شماره 82 ، فيض 183

-----------
( 6 ) نهج البلاغه ، خطبه 234 ( قاصعه ) ، فيض 785

-----------
( 7 ) نهج البلاغه ، خطبه 50 ، فيض 137

-----------
( 8 ) نهج البلاغه ، خطبه 2 ، فيض 43

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation