بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تاریخ اجتماعی ایران از آغاز تا مشروطیت, عزت الله نوذری   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     DOKTOR01 -
     DOKTOR02 -
     DOKTOR03 -
     DOKTOR04 -
     DOKTOR05 -
     DOKTOR06 -
     DOKTOR07 -
     DOKTOR08 -
     DOKTOR09 -
     DOKTOR10 -
     DOKTOR11 -
     DOKTOR12 -
     DOKTOR13 -
     DOKTOR14 -
     DOKTOR15 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     1 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     2 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     24 -
     25 -
     26 -
     27 -
     28 -
     29 -
     3 -
     30 -
     31 -
     32 -
     33 -
     34 -
     35 -
     36 -
     37 -
     4 -
     5 -
     6 -
     7 -
     8 -
     9 -
 

 

 
 

 

back page

301- سفرنامه كلاويخو، ص 183
302- زندگى شگفت آور تيمور، ص 314
303- تاريخ ايران از دوران باستان تا پايان قرن هيجدهم ، ص 429
304- زندگى شگفت آور تيمور، ص 290 و مقايسه كنيد با كتاب تاريخ حبيب السير، ج 3، ص 554
305- شرح وفات تيمور را ابن عربشاه اين طور مى نويسد: آن زمان كه خلعت عذابش را از دوزخ آماده كردند و آن روح پليد را چون سيخى گداخته كه از پلاسى پشمين برآرند، بدر كشيدند و او در تجوار لعنت خدا و كيفر او قرار گرفت و بدرياى عذاب دردناك او غوطه ور گشت اين واقعه در شب چهارشنبه هفدهم شيعبان سال 807 ه .ق بود. زندگى شگفت آور تيمور، ص 236
306- تاريخ حبيب السير، ج 3، ص 541
307- زندگى شگفت آور تيمور، ص 324 - 325
308- تاريخ حبيب السير، ج 2، ص 426
309- تاريخ سياسى و اتماعى ايران از مرگ تيمور تا مرگ شاه عباس ، ص 22 - 23
310- چارلز گرى ، خاورشناس معروف انگليسى ، 4، سفرنامه ونيزيان را ترجمه و تحشيه نموده و مقدمه اى سودمند نيز بر آن ها نوشته است
311- سفرنامه ونيزيان ، ص 48
312- سفرنامه ونيزيان ، ص 185 - 186
313- تشكيل دولت ملى در ايران ، حكومت آق قويونلو و ظهور دولت صفوى ، ص 51 - 80
314- سفرنامه ونيزيان ، ص 275
315- سفرنامه ونيزيان ، ص 70
316- تاريخ عالم آراى امينى ، ص 117
317- اتاقى در خانقاه و مانند آن كه به خلوت و رياضت سالكان و فقرا اختصاص دارد. فرهنگ معين ، ج 2. - و.
318- تشكيل دولت ملى در ايران ، ص 5
319- صفوه الصفا، ص 25
320- سلسله النسب صفويه ، ص 101
321- تشكيل دولت صفويه در ايران ، ص 17 - 18
322- تشكيل دولت ملى در ايران ، ص 87 - 89
323- تاريخ عالم آراى عباسى ، ج 1، ص 19 - 21
324- تاريخ سياسى و اجتماعى ايران ، از مرگ تيمور تا مرگ شاه عباس ، ص 141
325- نقش تركان اناتولى در تشكيل و توسعه دولت صفوى ، ص 55 - 60 مقايسه كنيد با كتاب تاريخ عالم آراى صفوى ، ج 1، ص 138
326- دين و مذهب در عصر صفوى ، ص 50
327- تاريخ روابط خارجى ايران ، ص 14
328- پيدايش دولت صفوى ، ص 205
329- ايران عصر صفوى ، ص 173 - 174
330- براى اطلاع از چگونگى برخورد با پرتغالى ها رجوع شود به كتبا سفرنامه ونيزيان ، ص 112
331- licut.ca نام قديمى كوزيكور است كه در ساحل دريا، در كراوا، در جنوب غربى هند مى باشد.
332- براى اطلاع از روابط خارجى دولت صفوى نگاه كنيد به كتاب اسناد و مكاتبات سياسى ، ص 17 به بعد.
333- ايران عصر صفوى ، ص 175 - 176، نگاه كنيد به كتاب عالم آراى عباسى ، ج 1، ص 184
334- ايران عصر صفوى ، از ديدگاه سفرنامه هاى اروپايى ص 84 و 85، هم چنين نگاه كنيد به اساناد و مكاتبات سياسى ابران در عصر صفوى
335- livre، (بكاى كاربردى ، جرم ، در دستگاه فرانسوى ، برابر با 5 كيلوگرم )، فرهنگ يكاهاى اندازه گيرى ، محمدرضا محمدى فر، ناشر موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران ، 1376. - و.
336- شاردن ، عنوان مى نمايد كه تجارت بيش تر در دست ارمنيان است و علت خاص آن آنست كه مسلمانان در ميان مسيحيان نمى توانند درست و دقيق آداب مذهبى خويش را به جا آورند اما علت ديگرى كه مانع پيشرفت تجارت در ميان بوده ، اين است كه آيين اسلام ربا را نهى و هيچ گونه فرقى مابين سود تجارتى و ربا قائل نشده است . سياحت شاردن ، چاپ دوم ، ج چهارم ، ص 317
337- تاريخ عالم آراى عباسى ، ج 2، ص 1089
338- آيين كشوردارى در ايران ، ص 60
339- زندگانى شاه عباس اول ، ج 3، ص 188 - 194
340- تاريخ عالم آراى عباسى ، ج 1، ص 45 تا 53
341- سفرنامه پيتر دولاواله ، ج 3، ص 319 - 324، سفرنامه كمپفر، ص 184
342- دين و مذهب در عصر صفوى ، ص 62 - 63
343- سياحتنامه شاردن ، به نقل از سازمان ادارى حكومت صفوى ، تذكره الملوك ، ص 71
344- آيين كشورهاى ايرانيان ، ص 60 - 61
345- شاردن ، ج دوم ، ص 173
346- آيين كشوردارى در ايران ، ص 61
347- ايران عصر صفوى ، ص 169
348- سفرنامه كمپفر، ص 150
349- سياحتنامه شاردن ، ج چهارم ، ص 300
350- ايران عصر صفوى ، ص 169 - 170
351- آيين كشوردارى ايرانيان ، ص 62
352- سياحتنامه شاردن ، ج 5، ص 321
353- ايران در عصر صفوى ، ص 168
354- سفرنامه شاردن ، ج 4، ص 1152
355- سفرنامه اولئاريوس ، ص 267
356- پوت ، پود، پوط، وزنى از اوزان روس ، معادل با 5/5 من تبريز لغت نامه دهخدا. - و.
357- تاريخ ايران از آغاز تا سده هيجدهم ، ص 533 - 534
358- سياحتنامه شاردن ، ج 7، ص 266 - 267
359- مالك و زارع در ايران ، ص 237
360- سياحتنامه شاردن ، ج 8، ص 267 - 269
361- سياحتنامه شاردن ، ج 8، ص 267 - 269
362- مالك و زارع در ايران ، ص 248
363- سياحتنامه شاردن ، ج 7، ص 270
364- سياحتنامه شاردن ، ج 8، ص 273 - 276
365- ايران عصر صفوى ، ص 60 - 61
366- زندگانى شاه عباس ، ج 2، ص 367
367- سياحتنامه شاردن ، ج 4، ص 275
368- سياحتنامه شاردن ، ج 8، ص 116 - 117
369- سفرنامه سانسون ، ص 143
370- نظام ايالات در دوره صفويه ، ص 98 - 99
371- نظام ايالات در دوره صفويه ، ص 99 - 100
372- تقطويان يا پسيخانيان ، ص 10 - 11 و 45
373- زندگانى شاه عباس اول ، ج 3، ص 46 - 47
374- دين و مذهب در عصر صفوى ، ص 87 - 97 - 99
375- تاريخ روابط خارجى ايران ، ص 14
376- زندگانى شاه عباس اول ، ج 3، ص 188 - 194
377- بيه پيش ، نام قديمى قسمتى از گيلان كه شامل لاهيجان و نواحى آن مى شد كيابيه پيش ، نام حاندانى بوده است بگرفته از فرهنگ دهخدا. - و.
378- بيه پس قسمت غربى سرزمين گيلان كه مركز آن رشت بوده است ، بيه ، در لغت محلى به معنى رود است . سفيدرود، فاصل ميان بيه پس و بيه پيش بوده است برگرفته از فرهنگ دهخدا. - و.
379- سفرنامه برادران شرلى
380- همان ، ماخذ
381- تاريخ روابط خارجى ايران ، ص 93 - 95
382- سر داد موركاتن ، اولين سفير رسمى انگليس به دربار ايران . - و.
383- ايران و جهان از مغول تا قاجاريه ، ص 214
384- تاريخ روابط خارجى ، ص 65
385- تذكره الملوك ، ص 1
386- دين و مذهب در عصر صفوى ، ص 62 تا 64
387- زندگانى شاه عباس اول ، ج 3، ص 397 - 398، هم چنين نگاه كنيد به تذكره الملوك ، ص 24
388- همان ماخذ، ص 399، مقايسه كنيد با تاريخ عالم آراى عباسى ، ج 2، ص 35
389- رسومات به معناى (1) حقوق و عوارض ، (2) آن چه از محصول براى پرداخت مزد ماموران محلى مانند كدخدا، دشتيان ، حمامى و آهنگر و نجار و غيره كسر مى گردد. (3) به كارخانه مشروب سازى هم رسومات مى گويند. فرهنگ معين ، ج 3. - و.
390- تذكره الملكوك ، سازمان ادارى حكومت صفوى ، ص 4 به بعد.
391- همان ماخذ، ص 7
392- همان ماخذ، ص 11
393- همان ماخذ، ص 13
394- همان ماخذ، ص 32
395- همان ماخذ، ص 39
396- همان ماخذ، ص 46
397- همان ماخذ، ص 52 به بعد.
398- انقراض سلسله صفوى ، ص 82
399- مقدمه مينوريسكى به قول سرجان ملكم ، شاهزادگانى كه هرگز اجازه نداشتند زندان خود را يعنى حرمسرا تا وقت جلوس بر تخت ترك كنند، احتمالا زن صفت و بى كفايت مى شدند و مسئول اين روش ناپسند شاه عباس اول بود، او با توجه به سوء ظن شديدى كه داشت فرزندان خود ابتدا صفى ميرزا را كشتهت و سپس دو فرزند ديگر امامقلى ميرزا و محمدميرزا را كور نمود و بدين ترتيب سلاطين بعدى از او پيروى نمودند.
400- تاريج اجتماعى ايران پيشين ، ج 2، ص 294
401- سياحتنامه شاردن ، ج 4، ص 432
402- تاريج اجتماعى ايران ، ج 3، ص 425، شاهان ايران و تركيه عثمانى سنت سياسى حمايت از كليساهاى ارمنى و گرجى را به منظور جلب روحانيت عالى مسيحى به سوى خود همچنان حفظ مى كردند در جنگ هاى متعدد ايران و تركيه ، قبل از سال 1639 معمولا حمايت كليسا از هر يك از طرفين در سرنوشت جنگ نقش تعيين كننده داشت . گذشته از اين روحانيت مسيحى ، مخصوصا روحانيت ارمنى نفوذ عظيمى در توده هاى وسيع مردم داشتند. صومعه (چمى آذرين ، بزرگ ترين صومعه اى بود كه به لحاظ مذهبى و اقتصادى از اعتبار بسيار زيادى برخوردار بود.
403- سفرنامه كروسينسكى (يادداشتهاى كشيش لهستانى عصر صفوى ) ص 66

الوداع اى تخت شاهى الوداع
الوداع اى ملك ايران الوداع
الوداع اى تاج شاهى الوداع
الوداع اى شاه و شهر اصفهان
اين اشعار در شهر اصفهان ، در هنگام ورود محمود خوانده مى شد.
404- سفرنام كروسينسكى ، ص 69 - 70
405- سفرنامه حزين (نادرشاه )، ص 99
406- تاريخ جهانگشاى نادرى ، ص 3
407- تاريخ جهانگشاى نادرى ، ص 22 - 23
408- دولت نادرشاه ، ص 55
409- سفرنامه حزين ، ص 99
410- سفرنامه كروسينسكى ، ص 70
411- دولت نادرشاه ، ص 60 تا 68
412- دولت نادرشاه ، ص 67
413- نادرشاه ، لاكهارت ، ص 180، مقايسه كنيد، با علم آراى نادرى ، ج 2، ص 146 هم چنين نگاه كنيد به سفرنامه دروبل ، ص 24
414- سفرنامه حزين ، ص 152
415- حكومت نادرشاه ، ص 140
416- حديث نادرشاهى ، ص 85 - 184
417- حكومت نادرشاه ، ص 140
418- حكومت نادرشاه ، ص 71
419- عالم آراى نادرى ، ج 2، ص 556، مقايسه كنيد با سفرنامه نادرى پازن ، ص 34
420- حكومت نادرشاه ، ص 48 - 69
421- حديث نادرشاهى ، ص 85 - 281 مقايسه كنيد با كتاب زندگى نادرشاه ، ص 113
422- سفرنامه ژان اوتو، ص 137
423- حكومت نادرشاه ، ص 106 - 107
424- نادرشاه ، ص 141 - 222
425- نادرشاه ، ص 132
426- نادرشاه ، ص 96
427- دين و دولت در ايران ، ص 63
428- نادرشاه ، ص 192
429- همان ماخذ، ص 143 - 144
430- رجوع شود به كتاب زبده التواريخ سنندجى ، نسخه ى جعلى كتابخانه ى مركزى دانشگاه كمبريج ، برگ 173
431- رجوع شود به آتشكده ى آذر، ص 386.
432- رجوع شود به كتاب جهانگشاى نادى ، ص 222
433- عالم آرا، ج 2، ص 534
434- جهانگشاى نادرى ، ص 224
435- نادرشاه ، ص 104
436- تذكره الملوك ، ص 18
437- جهانگشاه ، ص 209 به نقل از تاريخ نادرشاهى ، ص 293
438- عالم آرا، ج 2، ص 29
439- اين قاسم خان احتمالا همان ميرزا زگى است كه مير توزك بوده و از طرف نادر، قاسم خان لقب يافته است .
440- عالم آرا، ج 2، ص 445 - 446
441- همان كتاب ، ج 2، ص 371
442- عالم آرا، ج 2، ص 260
443- نسخه ى خطى كتاب مزبور در كتابخانه ى ملى پاريس ، برگ 54
444- تذكره الملوك ، ص 31 - 32
445- عالم آرا، ج 2، ص 451 - 452
446- عالم آرا، ج 3، ص 33 - 35
447- عالم آرا، ج 3، ص 22
448- عالم آرا، ج 2، ص 247 - 248
449- همان ماخذ، ص 422
450- عالم آرا، ج 2، ص 493
451- عالم آرا، ج 2، ص 557 - 558
452- رجوع شود به 3-2 ,pp ,ii vol ,perse en et turquie en bayage otter
453- منشات ميرزا مهدى خان ، نسخه ى خطى كتابخانه ى ملى پاريس ، برگ هاى وى 43 بى 43
454- تذكره الملوك ، ص 32 - 51
455- كريم خان زند و زمان او، ص 19 - 25
456- ايل زندت از ايلات ايرانى نژاد بودند. هم چنين نگاه كنيد به تاريخ زنديه ، ص 206
457- تاريخ گيتى شاه در تاريخ زنديه ، ص 16
458- مجمل التواريخ بعد نادريه ، ص 180 - 185
459- تاريخ ايران از آغاز تا سده هيجدهم ، ص 615
460- تاريخ زنديه ، ص 210
461- مقصود از بغداد عراق عرب است كه نويسنده گزارش خود را از آن جا به دولت متنوع خود فرستاده است .
462- تاريخ گيتى گشا، ص 25
463- رسم التواريخ ، ص 431
464- محمل التواريخ ، ص 324
465- كريم خان زند و زمان او، ص 331 - 335، مجمل التواريخ ، ص 243، رستم التواريخ ، ص 331 تا 455
466- همان ماخذ، ص 234
467- كريم خان زند، ص 312
468- دين و دولت در ايران ، ص 64
469- رستم التواريخ ، ص 285، گلشن مراد، ص 213
470- براى اطلاع از جانشينان خان زند نگاه كنيد به كتاب تاريخ زنديه (جانشينان كريم خان زند) ص ‍ 46
471- تاريخ زنديه ، ج 1، ص 254
472- سعيد نفيسى ، قاجارها را از مغولان نمى داند، بلكه معتقد است كه از نژاد ترك مى باشند، هم چنين آنان را تركمان و سلجوقى نمى داند، بلكه از تركان و خويشاوندان نزديك خزرها و قبچاق ها و بلغارها و بجناك ها مى دانند. آن ها كه در حدود قرن هشتم با ساير طوايف ترك ماوراء قفقاز از آن سرزمين هجرت كرده اند، نخست به شام رفته و پس از مدتى از آن جا به ايران آمده اند و زبانشان تركى غربى است . تاريخ اجتماعى و سياسى ايران در دوره معاصر، ج 1، ص 18
473- كريم خان زند، ص 415.
474- تاريخ اجتماعى و سياسى ايران در دوره معاصر، ج 1، ص 51
475- سفرنامه فرد ريچاردز، ص 247
476- تاريخ اجتماعى ايران ، ج 2، ص 495، مقايسه كنيد با كتاب تاريخ سياسى و سازمان هاى اجتماعى ايران در عصر قاجار، ص 81 و 84
477- سفرنامه فريزر، ص 252
478- سفرنامه فريزر، ص 253، هم چنين مقايسه كنيد با كتاب تاريخ نو شامل حوادث دوره قاجاريه ، ص 42 به بعد.
479- سفرنامه دروويل ، ص 217 - 219
480- سفرنامه دروويل ، ص 230 - 232، هم چنين نگاه كنيد به كتاب تاريخ سياسى و سازمان هاى اجتماعى ايران در عصر قاجار، ص 88 - 89
481- نگاه كنيد به كتاب ايران و قضيه ى ايران ، ج 1، ص 84
482- سفرنامه شاردن ، ج 4، ص 142
483- سفرنامه پولاك ، ايران و ايرانيان ، ص 14، 24، 152
484- سفرنامه پولاك ، ايران و ايرانيان ، ص 14 - 24 - 152
485- مصيبت وبا و بلاى حكومت ، ص 13 - 15 و 25 - 26
486- سفرنامه فريزر، ص 44 تا 50
487- سفرنامه فريزر، ص 44 تا 50
488- مصيبت وبا و بلاى حكومت ، ص 25 - 26
489- آمارها برگرفته از كتاب تاريخ اقتصادى ايران ، ص 51
490- يك ورس 3500 قدم يا 1076 متر است بنابراين يك ورس مربع يك كمى زيادتر از يك كيلومتر مربع است .
491- ايران و قضيه ايران ، ج 1، ص 326، هم چنين نگاه كنيد به آمارهاى سر هوتوم شيندلر، ژنرال ارتش ايران ، منقول از كرزن ، ج دوم ، ص 483 نگاه كنيد به مقاله او در دانشنامه بريتانيكا، چاپ يازدهم ، 1910 م . مقاله ايران ژنرال آ.م .زولوتارف ، منقول از كتاب ايران و قضيه ى ايران ، ج 3، ص ‍ 293، كلنل ا.ى .مدودف ، سن پطرزبورگ ، 1909، ص 390، سوبوتستيسكى ارقام غلط را بيش تر از اين بخش استخراج كرده است .
492- تاريخ اقتصادى ايران قاجاريه ، ص 50
493- ايران و قضيه ايران زمين ، ص 520 - 521
494- همان ماخذ، ص 563
495- ايران و قضيه ايران زمين ، ص 563
496- مقايسه كنيد با سفرنامه پولاك ، ص 230 تا 244
497- تاريخ اقتصادى ايران قاجاريه ، ص 154
498- سفرنامه پولاك ، ص 340 به بعد
499- همان ماخذ، ص 285
500- نقد: زمينى بود كه همه ماليات آن به نقد پرداخته مى شده است .
501- مالك و زارع در ايران ، ص 280
502- تاريخ اقتصادى ايران ، ص 35 - 36
503- طلوع مشروطيت ايران ، ص 17 - 18
504- تاريخ مشروطيت ايران ، ج 1، ص 44 - 46
505- طلوع مشروطيت ايران ، ص 19
506- ايدئولوژى نهضت مشروطيت ايران ، ج 1، ص 36 - 37

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation