بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اسرار نماز, حکیم ملا محسن فیض کاشانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     ASRAR_01 -
     ASRAR_02 -
     ASRAR_03 -
     ASRAR_04 -
     ASRAR_05 -
     ASRAR_06 -
     ASRAR_07 -
     ASRAR_08 -
     ASRAR_09 -
     ASRAR_10 -
     ASRAR_11 -
     FOOTNT01 -
 

 

 
 

fehrest page

back page

نماز عيد 
بدان كه عيد، روزى است كه قسمت ميكنند در آن جايزه ها را و پراكنده مى كنند رحمت ها را وافاضه مى كنند موهبت ها را بر كسانى كه روزه داشته اند آن را و قيام نموده اند بهوظايف آن . پس زياد كن خشوع خود را در نماز آن روز، و تضرع كن نزد خداى تعالى پيشاز نماز و بعد از نماز، و بخواه كه اعمالت راقبول و از تقصيراتت درگذرد. و شرمنده باش از اينكه مباداعمل تو مردود شود و خودت رسوا و مطرود گردى به درستى كه عيد نيست تنها براىكسى كه لباس فاخر و نو پوشيده باشد، بلكه عيد از براى كسى است كه ايمن و سالمماند از تهديد و وعيد الهى . و مستحق استقبال كن روز عيد را به آنچهاستقبال كردى روز جمعه را از وظائف پاكيزگى واستعمال بوى خوش و غير اينها از اسبابى كنه سبب مهيا شدن و رو آوردنددل به جانب پروردگار خود است . بسا باشد كه صلاحيت مناجات و حضور نزدپروردگار را به هم رسانى از جهت آنكه اين روز، روز تشريف و زمان بلند قدرى استقبول مى شود در اين روز اعمال و مستجاب مى گردد در آن دعوتها. ناچار برگردان شادىخود را در آن به جانب آن چيزى كه خلق شده است عيد براى آن ، و عيد را قرار نداده اند،براى آن كه از خوردنيها و پوشيدنيها و غير اينها از لذائذ فانيه دنيويه ، محظوظ وبهره مند گردانى نفس ‍ خود را، بلكه ناميده اند آن روز را عيد، جهت آنكه مى رسد در آنروز عوائد و اضافات الهى به كسانى كه اعمال خير و تجارت ، جهت روز واپسين انجامداده اند و انجام مى دهند.
نماز آيات 
پس ياد كن زمان صدور علامتهاى وحشتناك ، هولهاى آخرت و زلزله هاى آن و هنگام گرفتنخورشيد و ماه ، تاريكى روز قيامت و ترس مردم و التجاء ايشان و ازدحام آنها را درعرصه قيامت و وحشت ايشان را از مواخذه و عقوبت واستيصال ، وزياد كن در دعا و تضرع و خضوع و خشوع و بيم از رهائى از اين گونهگرفتاريها را در قيامت و برگشتن نور بعد از ظلمت و مسامحه فرمودن خدا از لغزشهاىتو در آن روز. و توبه كن از همه گناهان خود و نيك توبه كن ، شايد خدا نظر كند بهتو در حالى كه تو شكسته دل ، و سربزير و شرمنده باشى از تقصير خود پسقبول كند توبه تو را و مسامحه فرمايد از لغزش تو چه آنكه خداى تعالى توجه مىكند به دلهاى شكسته و دوست مى دارد نفسهاى خاشع و گردنهاى خاضع را و وحشت كن اززير بار گناه ماندن و بيمناك باش از بازگشت بسوى مكافات .
نماز طواف 
پس حاضر گردان در دلت جلالت صاحب خانه را، و بدان به درستى كه تو ايستاده اىدر اين منزل نزد حضرت ملك و حاكم بر حق ، كه بر جميعاحوال تو مطلع است و بر پنهانيهاى تو محيط و به ظاهر و باطن تو عالم است و در اينموضع بيشتر مراقبت احوال خود كن و تمامتر و زيادت احتراز بنما از غفلت كردن زيرا كهاينجا اصعب و مشكل ترين جاهاست ، و با خود بگو: كجائى اى تقصير كننده ؟ چرا غافلىاز تعظيم الهى در پيش روى او؟ و چرا در برابر او مى باشى و دورى از او؟ و اگرچنانچه مى دانى كه علم او سبحانه ، شامل است به جميع اشياء و محيط است بهكل مخلوقات پس باز گرد بر سر خشوع و روى بياور به او، و البته حذر كن به سبباين غفلت و اهمالت از رو گردانيدن خدا از تو و از اين جهت است كه گناهان در اين بقعههاى شريفه مضاعف و حسنات نيز مضاعف است و فكر كن از آنهائى كه گذشته اند از انبياءو اولياء و صلحاء، پس ببين آثار ايشان و قرب و منزلت آنان را، و آنچه ميراث برده اندبه عمل خود و دوست داشتن ايشان سعادت مخلده و نعمتهاى مؤبده آخرت را پس تاءسى كنبه ايشان در اعمال عامه و كمال توجه به خدا خاصه ، و ترقى كن از اين درجه ها بهسوى غير اينها از معارج شريفه و مقامات عاليه .
نماز جنازه 
پس ياد كن نزد مشاهده جنازه و گذاشتن آن را در برابر خود، آنچه را كه مردگان گذاشتهاند از اهل و عيال و اولاد و تركه و اموال خود، و رفته اند به نزد خداى تعالى با دستخالى از جميع چيزها. و همراه نياورده اند مگر اعمال صالحه و آنچه را كه تجارت كرده انداز اعمال آخرت سود كننده و فكر كن در بهجت و تازگى بدنشان كه درحال حيات داشتند، و الحال چگونه تغيير يافته است رنگ پوستشان و رنگ صورتشان وعن قريب محو مى كند مرگ صورتشان را و زايل مى گرداند زمين طراوتشان را و آنچهحاصل شده بوده از براى او. و به ياد بياور با خود كه همين است كه يتيم شده اند اولادشو بيوه مانده اند زنانش و ضايع شده است اموالش و خالى مانده جايش و منقطع شده املش وكثرت حيله و مكرهايش ، كه از براى توافق اسباب دنيا مى كرد و غفلت داشت ازداخل شدن در اين خاك و رسيدن به آنچه نوشته شده است در كتاب و به ياد آوردميل او را به قوت و جوانى ، و اشتغال او را از آنچه در برابر او بود از مرگ سريع وچگونه بود كه مى رفت و تشييع جنازه اموات مى كرد و حالا از كار افتاده است پاهايش وقوت گيرائى نمانده است در مفصلهايش و فكر كن كه چگونه قبلا حرف مى زد و اكنونزبانش از كار افتاده و چگونه مى خنديد و فعلا متغير شده دندانهايش و چگونه تدبيرمى نمود در كارهاى خود نسبت به چيزهايى كه محتاج بود از قوت ساليانه يا زيادتر،در حالى كه نمانده بود ميانه و و مرگش ‍ مگر يك ماه يا كمتر، وغافل بود، از آنچه از عالم غيب درباره او اراده داشتند تا ناگهان مرگ دامن او را گرفت دروقتى كه گمان نمى كرد و نمى دانست ، ناگاه رسيد به گوشش نداى ملك جبار، به جانبنعمت بهشت يا به جانب آتش و جهنم .
فكر كن تو نيز با خودت كه اكنون تو نيز مانند او هستى در غفلت و زود باشد كه عاقبتتو مانند عاقبت او بگردد لاجرم برخيز در اين هنگام به سوى مهيا شدن مرگ ومشغول شو به بسيار كردن زاد و توشه آخرت خود، چه آنكه مسافت راه بسى دور است وعقبه بسى بلند مى باشد و خطر آن بسيار و پشيمانى بعد از مرگ سودى ندارد. پساينگونه فكرها، آرزوى تو را كوتاه و استعداد تو را به صوالحاعمال افزون مى گرداند.
و آگاه باش كه محل به فكر افتادن جهت اعمال خير، خارج از نماز است ، چنانچه تحقيق آنذكر شد.
نماز نذر و عهد و... 
و اما نذر و عهد و مانند آن البته متذكر باش و اهتمام داشته باشقبول شدن آنها را و در نظر بگير وفا كردن به عهد خدا وامتثال اوامر او را و مبادا واگذارى آنها را، به توهم آنكه اينها در ابتداء واجب نبوده و خودتبراى خودت واجب كرده اى زيرا نمازهاى نذرى و عهدى كه ملحق گشته به نمازهاى اصلى، همانا مانند خود نمازهاى اصلى مى باشد در وجوب و در اهميت و عظمت و جلالت و به خاطرخود درآور كه اگر وعده و عهد كنى با پادشاهى از پادشاهان دنيا، جهت بجا آوردن كارىاز كارهاى معين كه آن كار در برابر آن پادشاه بجاى بياورى به طوريكه خود پادشاهآن را ببيند و لفظ آن را بشنود چگونه كسى كه اين عهد را با پادشاه كرده باشد، متوجهآن كار مى شود وجد و جهد در آن عمل و اصلاح و محكمى آن مى نمايد و اوقات خود را صرفو سعى خود را تمام مى كند در آنكه آن كار خوب بجا آورده شود چه آنكه پادشاه متوجه آنعمل مى باشد از جهت وعده اى كه شده است خصوصا در موقعى كه آن كار، مؤكد شده باشدبه عهد. پس مبادا نظر خداى تعالى را كمتر از نظر يك بنده خدا بدانى ، چرا كه اين فكرو اين عمل منشاء نفاق و نمودار شكر مى باشد.
بارى ، همچنين مراعات وظيفه بنما در هر نمازى به حسب آن نماز، و قيام كن در خور رتبهآن و ادب آن را اتيان كن و البته اكتفامكن بر آنچه ما بيان كرديم از وظايف بلكه تو خودترقى كن به بالاتر از اينها بانظرى كه خداوند گشوده است بر روى دلت از ابوابمعارف چه آنكه درهاى فيوضات الهى مفتوح و بى نهايت است و انوار جود او فائض وبيكران است و دم به دم نفوس انسانى ، از عالم غيب مدد مى رسد به اندازه استعداد هر كسى.
وفقنا الله و اياكم لتلقى الاسرار، و ادرجنا فى عداد عباده الاخيار الابرار، و اخذبنواصينا الى رضاه و رحمته ، و عاملنا بعفوه و كرمه و مغفرته و استعملنابما علمناه واشركنا فى ثواب من افدناه ، فان ذلك منه و به وله ، و هو حسبنا و نعمالوكيل ، و هيهنا نقطع الكلام فى هذه الرسالة ، حامدين لله تعالى علىكل حالة .
و فرغ منها مؤلفها، العبد المفتقر الى عفوالله تعالى و كرمه و رحمته زين الدين بن علىبن احمد الشامى العاملى ، عامله الله تعالى بفضله ، يوم السبت تاسع شهر ذى الحجةالحرام ، و هو اليوم المبارك ، يوم عرفة سنة احدى و خمسين و تسعمائة ، حامدا مصليا مسلمامستغفرا من ذنوبه
خدا توفيق دهد ما و شمارا براى برخوردارى اسرار و دقائقمعنويه ، و داخل فرمايد ما را در عداد بندگان نيك خود، و بكشاند ما را به سوى خشنودى ورحمت و خود معامله نمايد با ما به كرم و آمرزش و احسانش ، و وادار كند ما را بهعمل نمودن بر آنچه به ما آموخته است (يا آن را ياد گرفته ايم ، يا ياد داده ايم ) وشريك بفرمايد ما را با ثواب هر كسى كه ما چيزى به او افاده داده ايم ، چه آنكه ايننعمت افاده از خود مى باشد و خدا ما را بس است و او نيكو وكيلى مى باشد.
و اكنون كلام خود را در اينجا تمام كرده در حالى كه سپاس مى گويم خداى تعالى را برهر حالتى از احوال .
مؤلف اين رساله ، بنده نيازمند به بخشش و كرم و رحمت خدا، زين الدين بن على بناحمد شاملى عاملى كه خداى تعالى بهفضل خود با او معامله فرمايد در روز شنبه نهم ذى الحجة الحرام كه روز مبارك عرفه مىباشد، از سال نهصد و پنجاه و يكم هجرت صاحب شريعت غراء عليه و على اله الافالتحية و الثناء از تاءليف آن فراغت يافت در حالتى كه خداى را حمد ميكرد ورسول و آل او را درود مى فرستاد و از گناهان خود طلب آمرزش از خداى تعالى مى كرد.
نكته مهم در اسرار باطنى نماز 
از يحيى بن معاذ رازى ، مكنى به ابو زكريا، يكى از مشايخ طريقت قرن سوم هجرىقمرى منقول است : كه اقسام و انواع طاعاتى كهموصل و رساننده است بنده را به اصل سعادت اخروى ، بسيار است اما مجموع آنها به دودرجه باز گردد: بدنى ، مالى .
و افضل قسم اول كه عبادت بدنى است ، نماز است كه قيام به اداى حقيقت حقوق اين قسم ،جز از ارباب قلوب متصور نشود زيرا كه حقيقت نماز مناجات است با حضرت صمديت . كماقال النبى (صلى الله عليه وآله ): الصلوة مناجاة الرب و مناجات مخاطبه بود ومخاطبه معروف مطلق از عارف كامل محقق درست آيد قيام و قرائت و ركوع و سجود و تشهد وتكبير و تسليم ، صورت اركان ظاهر نماز است و اين صورت را روحى و اين ظاهر راسرى و معنائى بايد، تا آن حقيقت كه مطلوب استحاصل آيد.
اى عزيز! حقيقت نماز، قدامه نار (آتش ديرينه ) عنايت است كه ازمشعل انوار هدايت ، در دل مخصوصان ؛ عنايت ازلى مى افروزد كه : الصلوة نور قلبالمؤمن تا مصلى محقق به واسطه شعله ضياى آن ، معنى انعكاس ‍ انوار جبروتى رادر مراتب ملكوتى مشاهده مى كند و رقوم آيات اسرار سنريهم اياتنا فى الافاق وفى انفسهم سوره فصلت آيه 53 رااز صفحات اوراق كائنات مىخواند تا آنگاه كه سوابق جذبات ، از بوداى كرم ،استقبال حال او كند. و كون صغرى و كبرى را شواهد ودلائل در كتم عدم اندازد و خاشاك وجود تعينات و همى را، به آتش فنا بسوزد، و بى زحمتاثقال وجود حدوث براق همت ، در فضاى ساحات عالم جبروت راند و در مطالعه سبحاتانوار جمال و جلال معبود، از رؤ يت ظلمات تكليف رسوم عبادت عابد، فانى گردد.
اين چنين نماز گزارنده كه شنيدى ، كى برابر بود با غافلى كه باظلمات هوا و هوسنفسانى و كدورات وساوس شيطانى ، سر بر زمين مى نهد و برمى دارد. و از سر رسم ،قيامى و ركوعى مى آورد و فاتحه اى به غفلت مى خواند.
اى عزيز! از فاتحه يك آيه اين است : اياك نعبد و اياك نستعين تو راپرستيم و از تو يارى خواهيم پس چون تو هوا و نفسى را پرستى ، و بندگى بهفرمان شيطان كنى و در كارها، يارى و مراد ومال از خزينه طلبى اين آيت خواندن از تو دروغ بود و دروغ در شرع حرام است خاصهدروغ بر حق و آيه و من اظلم ممن افترى على الله كذبا سوره انعامآيه 21 بيان اين معنى مى كند و چون اين مقدمات معلوم كنى ، بدانيكه عامه خلق ازحقيقت و اسرار نماز بى خبرند.
روشن تر بيانى مى خواهى گوش دار: اى عزيز!قيام به اداى حقوق اسرار نماز، از قومىدرست آيد كه چون قصد مقام عبوديت كنند، نقوش وجود كائنات از لوح تقصير خود محو كنندو به آب ترك ماسوى الله دستها بشويند و به شراب طهور ذكر مضمضمه كنندو به روائح نفخات ربانى استنشاق كنند و رذائل اخلاق بشرى را به استنشاق ، طرحكنند و به آب حيات حيا روى بشويند و به زلالتوكل ، غسل مرافق كنند و از ينبوع ذلت و افتقار مسح سر كشند و اقدام سعى به آباستقامت مسح كنند و در استقبال كعبه ، روى دل به قبله حقيقى آرند و در نيت تحريم عهودمخاطبات روحانى ، تجديد كنند و در تكبير پستى ذرات موجودات را در اشعه آفتابكبريا، محو ببينند و در رفع يدين تعلقات اوهام فساده و تصورات باطله را، پس پشتاندازند و در سبحانك اللهم و بحمدك به جناح تنزيه ، در فضاى عالم قدسطيران كنند و در تعويذ پناه به حصن عصمت فاطر كائنات گيرند و در) بسم الله بدايت صبح دولت عاشقان از مشرق ، عنايت ، طلوع كند و در الحمدلله سريان افضال و انعام حضرت نامتناهى ، در مظاهر مراتب علويات و سفليات مشاهده افتد ودر الرحمن الرحيم درياى راءفت و رحمت بيكران بيند كه درجداول اعيان وجود، روان گشته پس سفينه وجود اين طايفه در تلاطم امواج اسرار بحراحديت غرق گردد و بحر ازل با بحر ابد، آميزد و حقيقت مالك يوم الدين اشكارگردد پس سباحان قضا آن غرق شدگان درياى وحدت را به كمند تقدير، بهساحل تكليف كشند، پس كمر عبوديت بر ميان جان بندند تا اياك نعبد گفته آيدپس مشرفان عالم اسباب عظم ، اثقال امانت تكليف را، بر نظر آن سوختگان باديه فراقعرضه دهند .بلبل زبان حال ايشان به استمداد عنايت حضرتلايزال و اياك نستعين سرائيدن گيرد چون روح بزرگ را كه عنقاى فضاحتساحات لاهوتى است از قعر چاه طبيعت نظر بر مراتب درجات سالكان بارگاه حضرتذوالجلال افتد كه در معراج ترقى ، عروج مى كند، خواطف طمعفضل وى را دريابد و اهدنا الصراط المستقيم ناطق وقت شود پس از نديمان مجلسانس ، كه در عالم ارواح ، شراب خطاب الست با هم مى خورند، ياد آرند وصراط الذين انعمت عليهم بگويند اين مردودان بيچاره مهجور و مطرودانسرگشته مبتور را بينند، بركنار بساط قبول محروم مانده ، و در ظلمات تيه غفلت گمگشته ، غير المغضوب عليهم ولاالضالين گفته آيد.
اى عزيز! نمى دانم از اين سخنان چه فهم خواهى كرد، اگر در همه عمرت ، يكبار اينچنينفاتحه خواندن دست دهد، گوى دولت از ميدان مسابقت مبارزان صفوف ولايت بردى و بهآنجا كه بايد برسى ، رسيدى .
شعر 

اگر دل از غم دنيا جدا توانى كرد؟
نشاط و عيش به باغ بقا توانى كرد
اگر به آب رياضت برآورى غسلى ؟
همه كدورت دل را صفا توانى كرد
ز منلات هوس گر برون نهى قدمى
نزول در حرم كبريا توانى كرد
اگر ز هستى خود، بگذرى يقين مى دان
كه عرش و فرش و فلك ، زير پا توانى كرد
وليك اين عمل رهروان چالاك است
تو نازنين جهانى كجا توانى كرد
نه دست و پا مى امل را فرو توانى بست
نه رنگ و بوى جهان را رها توانى كرد
چو بو على ببر از خلق و گوشه اى بنشين
مگر كه خوى دل از خلق وا توانى كرد
پايان
ضميمه 
تعقيبات  
سفارش شده است كه بعد از اتمام نماز، سه مرتبه البته اكبر گفته شود و
سپس آية الكرسى : الله لااله الا هو الحى القيوم ، لاتاءخذه سنة و لانوم ، لهمافى السموات و ما فى الارض ، من ذالذى يشفع عنده الا باذنه يعلم مابين ايديهم و ماخلفهم و لايحيطون به شى ء من علمه الابما شاء، وسع كرسية السموات و الارض ، ولايؤ ده ، حفظهما، و هو العلى العظيم # لااكراه فى الدين ، قد تبين الرشد من الغى ، فمنيكفر بالطاغوت و يؤ من بالله ، فقد استمسك بالعروة الوثقى لانفصام لها، والله سميععليم الله ولى الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الى النور، و الذين كفروا اولياؤ همالطاغوت يخرجونهم من النور الى الظلمات اولئك اصحاب النار، هم فيها خالدون و تسبيحات حضرت زهرا سلام الله عليها (سى و چهار مرتبه الحمدلله ) خواندهشود و بعد سه مرتبه سوره توحيد و سه مرتبه صلوات و سه مرتبه آيه مباركه : و من يتق الله ، يجعل له مخرجا، و يرزقه من حيث لايحتسب و منيتوكل على الله فهو حسبه ، ان الله بالغ امره ، قدجعل الله لكل شى ء قدرا
سوره طلاق آيه 3 خوانده شود.
درباره عظمت آيه مباركه فوق ، همين بس است كه ابوذر عليه الرحمة روايت مى كند:(پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) فرمودند: من يك آيه در قرآن مى شناسم كه اگرهمه مردم فقط آن را گرفته و نسب العين قرار دهند، كفايت مى كند ورسول خدا مرتب ايه مباركه فوق را تلاوت مى كردند) اگر انسان توجه به كلامرسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) داشته باشد و با حضور قلب و توجه به معانىآيه آن را براى هر مشكلى (چه مادى و چه معنوى ) بخواند، خداوند به بركت اين آيهمباركه مشكلات او را حل مى فرمايد. آيه مباركه فوق (اكسير اعظم ) است اگر كسى قدرشرا بداند و با اخلاص ‍ مشغول تلاوت آن باشد. (سرى عظيم گفته شد، درياب ).
براى نمازهاى روزانه تعقيبات مشتركه و مخصوص هر نماز، در مفاتيح الجنان مرحوم حاجشيخ عباس قمى (رحمه الله ) موجود است به آنجا مراجعه فرمائيد.
در ضمن بعضى اياتى كه خيلى سفارش شده با حضور قلب و باتوجهكامل به معانى آنها، بعد از هر نماز خوانده شود، عبارتند از:
1 - آيه 18 و 19 سوره مباركه آل عمران (آيه شهادت :) شهدالله انه لااله الاهو،و الملائكة و اولوالعلم قائما بالقسط، لااله الا هو العزيز الحكيم ان الذين عنداللهالاسلام و مااختلف الذين اتواالكتاب الا من بعد ما جائهم العلم بغيا بينهم و من يكفر باياتالله فان الله سريع الحساب
2 - آيه 26 و 27 سوره مباركه آل عمران (آيه ملك ): قل اللهم مالك الملك تؤ تى الملك من تشاء و تنزع الملك ممن تشاء، و تعز من تشاء، وتذل من تشاء، بيدك الخير انك على كل شى ء قدير تولجاليل فى النهار و تولج النهار فى اليل و تخرج الحى من الميت ، و تخرج الميت منالحى ، و ترزق من تشاء بغير حساب
3 - آيه 54 تا 56 سوره اعراف (آيه سخره ): ان ربكم الله الذى خلق السمواتو الارض فى ستة ايام ثم استوى على العرش يغشىاليل النهار يطلبه حثيثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الاله الخلق و الامرتبارك الله رب العالمين # ادعواربكم تضرعا و خفية انه لا يحب المعتمدين# ولا تفسدوافى الارض بعد اصلاحها و ادعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قريب من المحسنين
4 - آيه 285 و 286 سوره مباركه بقره : امنالرسول بماانزل اليه من ربه و المؤمنون ،كل امن بالله و ملائكته و كتبه و رسله ، لانفرق بين احد من رسله ، و قالوا سمعنا و اطعناغفرانك ربنا و اليك المصير لايكلف الله نفسا الا وسعها لها ما كسبت و عليها ما اكتسبت ربنالاتؤ اخذنا ان نسينا او اخطانا، ربنا و لاتحمل علينا اصرا كما حملته على الذين من قبلنا،ولاتحملنا مالاطاقة لنا به ، واعف عنا و اغفرلنا و ارحمنا، انت مولينا فانصرنا على القومالكافرين جابربن عبدالله انصارى ازرسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) روايت مى كند كه پيامبر اكرم فرمودند: خداوندتبارك و تعالى به من فرمودند: براى تو و امت تو گنجى از گنجهاى عرش خود عطاكرده ام و آن سوره مباركه حمد و آخر سوره بقره است .
5 - آيه آخر سوره مباركه كهف : قل انما انا بشر مثلكم يوحى الى انما الهكم الهواحد، فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا ولايشرك بعبادة ربه احدا در روايت است كه هر كس بخواهد خداوند او را موفق بهعمل صالح گرداند، آيه مباركه فوق را زياد بخواند.
6 - آيه 35 سوره مباركه نور (آيه نور): الله نورالسموات و الارض ،مثل نوره كمشكوة فيها مصباح المصباح فى زجاجة الزجاجة كانها كوكب درى يوقد من شجرةمباركة زيتونه لاشرقية و لاغربية ، يكاد زيتها يضى ء و لو لم تمسسه نار، نور علىنور، يهدى الله لنوره ، من يشاء، و يضرب اللهالامثال للناس ، و الله بكل شى ء عليم
7 - آيه آخر سوره مباركه فتح : محمدرسول الله ، والذين معه اشداء على الكفاررحماء بينهم ، تريهم ركعا سجدا يبتغون فضلا من الله و رضوانا، سيماهم فى وجوههم مناثر السجود، ذلك مثلهم فى التورية و مثلهم فىالانجيل كزرع ، اخرج شطئه فازره فاستغلظ فاستوى على سوقه ، يعجب الزارع ليغيظبهم الكفار، وعدالله الذين امنوا و عملواالصالحات ، منهم مغفرة و اجرا عظيما
8 - آيه 1، 2، 3، 4، 5، 6 سوره مباركه حديد: اعوذبالله من الشيطان الرجيم ،بسم الله الرحمن الرحيم ، سبح لله ما فى السموات والارض ، يحيى و هو العزيزالحكيم له ملك السموات و الارض ، يحيى و يميت و هو علىكل شى ء قدير. هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن ، و هو بهكل شى ء عليم هو الذين خلق السموات فى ستة ايام ، ثم استوى على العرش يعلم ما يلجفى الارض و ما يخرج منها و ماينزل من السماء، و ما يعرج فيها، و هو معكم اين ماكنتم والله بما تعملون بصير له ملك السموات و الارض و الى الله ترجع الامور، يولجاليل فى النهار و يولج النهار، فى اليل ، و هو عليم بذات الصدور
9- چهار آيه آخر سوره مباركه حشر: لو انزلنا هذا القرآن علىجبل لرايته خاشعا متصدعا من خشية الله و تلك الامثال نضربهاللناس لعلهم يتفكرون #هوالله الذى لااله الاهو، عالم الغيب و الشهادة هوالرحمن الرحيم # هوالله الذى لااله الاهو،الملك القدوس السلام مؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر، سبحان الله عما يشركون #هوالله الخالق البارى ء المصور له الاسماء الحسنى ، يسبح له ما فى السموات والارض، و هوالعزيز الحكيم پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله ) فرمودند: هر صبحو شام سه مرتبه آيات فوق را با اعوذبالله من الشيطان الرجيم ، بسم الله الرحمنالرحيم بخوانيد.
10 - رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمودند: هر كه خواهد خداوند او را در روز قيامتبر اعمال زشت او مطلع نگرداند ونامه گناهان او را نگشايد، بعد از هر نماز، اين دعا را باتوجه به معانيش بخواند: اللهم ان مغفرتك ارجى من عملى ، و ان رحمتك اوسع منذنبى ، اللهم ان كان ذنبى عندك عظيما فعفوك اعظم من ذنبى ، اللهم ان لم اكن اهلا انترحمنى ، فرحمتك اهل ان تبلغنى و تسعنى ، لانها وسعتكل شى ء، يا ارحم الراحمين
اذكار مهم 
براى عزيزانى كه بيشتر دوست دارند با معنويت ماءنوس باشند و خداوند دردل آنها را به سوى نور هدايت و صراط مستقيم و شاهراه ولايت مولى الكونين ولى اللهالاعظم اميرالمؤمنين (عليه السلام ) بازگرداند، بعد از هر نماز اين ذكرها را با حضورقلب و اخلاص كامل ، در محل خلوت مشغول باشند.
الف : صد مرتبه صلوات اللهم صلى على محمد وآل محمد!
ب : هفتاد مرتبه استغفار استغفر الله ربى و اتوب اليه يا استغفرالله واسئله التوبة
ج : صد و ده مرتبه لااله الاانت سبحانك انى كنت من الظالمين د: هفتادمرتبه لافتى الا على ، لاسيف الاذوالفقار
ه‍: يازده مرتبه در حال ايستاده اللهم صلى على وليك القائم بامرك المهدى
و: مخصوص نماز صبح : ده مرتبه يا حى يا قيوم
ز: مخصوص نماز مغرب : چهل و يك مرتبه يا حى يا قيوم ، يا حى و لااله الا انت ،اسئلك ان تحيى قلبى نور معرفتك يا الله
سى و سه مرتبه لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم
براى اذكار فوق ، ثواب فراوان و اثرات عجيب و آثار غريب و زايد الوصفى ، از ائمهمعصومين عليهم السلام ، و مشايخ ذكر و صاحبان طريقت و عرفاى بزرگ رحمه الله ذكرشده است ، غفلت نفرمائيد. چون هدف بر اختصار است لذا ازنقل احاديث شريف درباره ثواب و اثرات اذكار فوق خوددارى مى شود. چه خوش و زيبافرموده ، عارف كامل حاج شيخ حسنعلى اصفهانى (قدس سره الشريف ).
خوش آنكه دلش ز ذكر، پر نور شود
وز پرتو ذكر، نفس مقهور شود
انديشه كثرت از ميان برخيزد
ذاكر همه ذكر و ذكر، مذكور شود
چند نكته مهم براى اهل ذكر 
عزيزانى كه مشغول ذكر هستند بايد توجه كافى و لازم داشته باشند، اگر بخواهند دروادى (ذكر قدم گذارند و از اين درياى بيكران الهى ، گوهرهاى بى نظير وگرانبها بدست آورند، شرايط ذيل را تا آنجا كه مقدور باشد حتما بجاى آرند.
اول : بايد در طول زندگى هميشه سعى كنند غذاىحلال (كه گير نمى آيد) بخورند و تا آن جا كه به سلامتيشان ضرر نداشتهباشد، غذا كم بخورند، چون فرموده اند:
اندرون از طعام خالى دار
تا در او نور معرفت بينى
غير ناكامى در اين ره كام نيست
راه عشق است اين ره حمام نيست
دوم : نماز را بايد در اول وقت آن بخوانند و هنگام نماز، نهايت سعى و كوشش خود را بكاربرند كه نماز با حضور قلب و با توجه به معانى آن ادا شود.
حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله ) فرمودند: الصلوة عمود الدين انقبلت ، قبل ماسواها، و ان ردت ، رد ماسواها چون نماز به منزله ستون دين استاگر نماز مورد قبول پروردگار افتد ساير اعمالمقبول درگاه خواهد شد، و اگر مردود گردد، سايراعمال نيز خودبخود مردود خواهد شد و اين كار به يك روز و دو روز درست نمى شود بلكهطول زمان و صبر جميل لازم دارد.
سوم : اذكار را بايد در محل خلوت و خوشبومشغول باشند، چون ملائكه هاى خداوند از مكانهاى كثيف و بدبو، دورى مى كنند.
چهارم : هر خواب خوش و يا نورى و يا ساير علائم روحانى را هنگام ذكر ياقبل و بعد ديدند، آن را به احدى نقل نكنند، حتى از نزديكان و برادران صميمى خود نيزمخفى دارند. چون در افشاى سر، مفاسد بزرگى نهفته است .
پنجم : تا مى توانند از مردم عادى مخصوصا دوست و آشناى ناباب دورى كنند.
نخست موعظه پير مى فروش اينست
كه از مصاحب ناجنس احتراز كنيد
از حقيقت بر تو نگشايد درى
زين مجازى مردمان تا نگذرى
ششم : از اينها كه گذشت اهل ذكر بايد پيش اذان صبح بيداربوده ومشغول ذكر و نماز شب و دعا و راز و نياز به درگاه بى نياز باشد، چون :
هرگنج سعادت كه خدا داد به حافظ
از يمن دعاى شب و ورد سحرى بود
هفتم : اهل ذكر بايد، هميشه قبل از شروع به ختم و بعد از پايان آن به چهارده معصومعليهم السلام سخت متوسل باشند تا خداوند به بركت وجود مبارك ايشاناهل ذكر را هرچه زودتر به مقصد نهايى برساند.
تتمه : در هر حال از خدا نبايد غافل بود
يك چشم زدن غافل از آن ماه نباشيد
شايد كه هنگامى كند آگاه نباشيد
اينهمه گفتيم ليك اندر بسيج
بى عنايات خدا هيچم ، هيچ
بى عنايات حق و خاصان حق
گر ملك باشد سياهتش ورق
چند دستور ختم 
1 - دستور ختم آيه مباركه : و من يتق الله ،يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب و من يتوكل على الله فهو حسبه ان الله بالغ امره، قد جعل الله لكل شى ء قدرا سوره طلاق آيه 3 جهت رفع مشكلات(مادى و معنوى ) چهل روز بعد از نماز صبح ، هر روز: يك حمد و سه مرتبه سوره توحيد وچهارده صلوات ، هديه به ساحت مقدس چهارده معصوم و مشايخ واسطه ذكر صلوات اللهو سلامه عليهم اجمعين ) خوانده شود. سپس آيه را با اخلاصكامل و حضور قلب و توجه به معانى آن ، (159) مرتبه روز آخر (169) مرتبه (كه جمعا6370 مرتبه عدد آيه مى شود) بخواند، بعد از اتمام دوباره : يك حمد و سه مرتبهسوره توحيد و چهارده صلوات بخواند، سر به سجده گذارد و از خداوندمتعال با تضرع و اصرار حاجت خود را بخواهد. انشاءالله به بركت اين آيه و توجهچهارده معصوم و مشايخ واسطه ذكر صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين حاجت رواگردد.
2 - دستور ختم سوره توحيد: جهت رفع گرفتارى و رسيدن به حوائج شرعى ، قرائتهزار مرتبه سوره مباركه توحيد در يك مجلس و در جاى خلوت ، بسيار مجرب است .
توجه : اگر كسى بخواهد به صورت نماز انجام دهد، دو ركعت نماز به جاى آورد، درركعت اول ، بعد از سوره حمد هزار مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم ،بعد از سوره حمد يك مرتبه سوره توحيد بخواند، بعد از اتمام نمازسر به سجده گزارد و از خداوند متعال حاجت خود را بخواهد، انشاء الله خداوند بهفضل و كرم و رحمت خود حاجت را برآورده گرداند.
در روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام ) اين دو ركعت نماز را به اين كيفيتبجا مى آورد، پس سر از سجده برميداشت و مى فرمود: بحق آن خداوندى كه جانم به دستقدرت اوست ، هركس اين نماز را انجام دهد، هر حاجت از خدا بخواهد، البته خداوند ازفضل و كرم و رحمت خود عطا كند و اگر بعدد ريگهاى بيابان گناه داشته باشد، خداوندبيامرزد.
در ضمن بعد از اتمام نماز، اين دعا را با اخلاصكامل و با حالت تضرع بخوانيد:
يا الله يا الله ،يا الله يا رحمن ، يا الله يا رحيم ، يا الله يا ملك ، يا الله ياقدوس ، يا الله يا سلام ، يا الله يا مؤمن ، يا الله يا مهيمن ، يا الله يا عزيز، يا اللهيا جبار، يا الله يا متكبر، يا الله يا خالق ، يا الله يا بارى ء، يا الله يا مصور، ياالله يا علالم ، يا الله يا عظيم ، يا الله يا عليم ، يا الله يا كريم ، يا الله يا حليم ،يا الله يا حكيم ، ياالله يا سميع ، يا الله يا بصير، يا الله يا قريب ، يا الله يا مجيب، يا الله يا جواد، يا الله يا ماجد، يا الله يا ملى ، يا الله يا وفى ، يا الله يا مولى ،يا الله يا قاضى ، يا الله يا سريع ، يا الله يا شديد، يا الله يا رؤ ف ، يا الله يارقيب ، يا الله يا مجيد، يا الله حفيظ، يا الله يا محيط، يا الله يا سيد السادات ، يا اللهيا اول ، يا الله يا اخر، يا الله يا ظاهر، يا الله يا باطن ، يا الله يا فاخر، يا الله ياقاهر، يا الله يا رباه ، يا الله يا رباه ، يا الله يا رباه ، يا الله يا ودود، يا الله يانور، يا الله يا رافع ، يا الله يا مانع ، يا الله يا دافع ، يا الله يا فاتح ، يا اللهيا نفاح ، يا الله يا جليل ، يا الله يا جميل ، يا الله يا شهيد، يا الله يا شاهد، يا اللهيا مغيث ، يا الله يا حبيب ، يا الله يا فاطر، يا الله يا مطهر، يا الله يا ملك ، يا الله يامقتدر، يا الله يا قابض ، يا الله يا باسط، يا الله يا محيى ، يا الله يا مميت ، يا اللهيا باعث ، يا الله يا وارث ، يا الله يا معطى ، يا الله يامفضل ، يا الله يا منعم ، يا الله يا حق ، يا الله يا مبين ، يا الله يا طيب ، يا لاله يا محسن ،يا الله يا مجمل ، يا الله يا مبدى ء، يا الله يا معيد، يا الله يا بارى ء، يا الله يا بديع، يا الله يا هادى ، يا الله يا كافى ، يا الله يا شافى ، يا الله يا على ، يا الله ياعظيم ، يا الله يا حنان ، يا الله يا منان ، يا الله يا ذاالطول ، يا الله يا متعالى ، يا الله يا عدل ، يا لاله يا ذالمعارج ، يا الله يا صادق ، ياالله يا صدوق ، يا الله يا ديان ، يا الله يا باقى ، يا الله يا واقى ، يا اللهياذالجلال ، يا الله يا ذالاكرام ، يا الله يا محمود، يا الله يا معبود، يا الله يا صانع ،يا الله يا معين ، يا الله يا مكون ، يا الله يافعال ، يا الله لطيف ، يا الله يا غفور، يا الله يا شكور، يا الله يا نور، يا الله ياقدير، يا الله يا رباه ، يا الله يا رباه ، يا الله يا رباه ، يا الله يا رباه ، يا اللهاسئلك ان تصلى على محمد و اله محمد، و تمن على برضاك و تعفو عنى بحملك و توسععلى من رزقك الحلال الطيب من حيث احتسب و من حيث لا احتسب ، فانى عبدك ليس لى احد سواك ،ولا احد اسئله غيرك يا ارحم الراحمين ، ماشاء الله لاقوة الا بالله العلى العظيم
يادآورى : اين نماز اگر در شب و روز جمعه و يا در شب و روز دوشنبه انجام شود، مجربتراست .
3 - دستور ختم نام مبارك مولاى متقيان امير مؤمنان على بن ابيطالب (عليه السلام) است كه به هر نيتى چه درباره امور دنيا و چه راجع به آخرت ، چه براى برطرفشدن مشكلات و يا نجات از گرفتاريها بسيار مؤثر است بدين صورت كهچهل روز بعد از نماز صبح روبه قبله نشسته هديه به ساحت مقدس انبياء و اولياءمخصوصا خاندان پاك نبوت و امامت يك حمد و سه مرتبه سوره توحيد و چهارده مرتبهصلوات فرستاده و سپس ‍ بگويد: الله صمدى ، من عندك مددى و عليك معتمدى نادعليا مظهر العجائب تجده ، عونا لك فى النوائب ،كل هم و غم سينجلى بولايتك (يا على هزار مرتبه ) بعد از اتمام ذكر نيز، يك حمد و سهمرتبه سوره توحيد و چهارده صلوات هديه به ارواح طيبه انبياء و اولياء بخواند، انشاءالله در اسرع وقت حاجت روا گردد.
چه زيبا سروده حافظ شيرازى (رحمه الله ):
در مذهب ما كلام حق ، ناد عليست
طاعت كه بود قبول حق ياد عليست
از جمله آفرينش كون و مكان
مقصود خدا، على و اولاد عليست
از همه عزيزانى كه با دل سوخته نياز به درگاه بى نياز مى برند التماس دعاى خيردارم يا رب دعاى سوخته دلان مستجاب فرما.
رضا مرندى

fehrest page

back page

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation