بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب بازگشت به نهج البلاغه, تهران بنیاد نهج البلاغه ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     index - بازگشت به نهج البلاغه
     kh0001 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0002 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0003 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0004 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0005 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0006 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0007 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0008 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0009 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0010 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0011 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0012 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0013 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0014 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0015 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0016 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0017 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0018 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0019 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0020 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0021 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0022 - بازگشت به نهج البلاغه
     KH0023 - بازگشت به نهج البلاغه
 

 

 
 

لزوم گسترش تعليمات نهج البلاغه در جهان اسلام

سخنرانى در كنگره پنجم نهج البلاغه فروردين ماه 1364 ه ش برابر با رجب 1405 ه ق تهران حسينيه ارشاد

[ 37 ]

مايه خوشوقتى بسيارى است كه شاهد تشكيل يك مجمع ديگر درباره نهج البلاغه به همّت برادران عزيز در « بنياد نهج البلاغه » هستيم . بنده به عنوان يك فرد مسلمان و به عنوان كسى كه مدتى از زندگى فكرى و مطالعاتى خودم را در زمينه مباحث نهج البلاغه گذرانده‏ام ، و به عنوان يك مسؤول در نظام جمهورى اسلامى ، اين حركت را يك حركت مبارك و لازم و خوش عاقبت ، و مرحله كنونى را براى رسيدن به مراحل نهايى ، مرحله‏اى ابتدايى و فرخنده مى‏شمارم .

همّت برادران در خور تقدير بسيار است و به اينجا هم نبايد بسنده بشود و خدمت به نهج البلاغه بايد همچنان ادامه پيدا كند . البته در فاصله بين اين كنگره و كنگره سال گذشته ، كارها و تلاشهايى در زمينه‏هاى مختلف انجام گرفته است كه بنده در جريان بعضى از آنها قرار گرفته‏ام . اما مى‏خواهم تأكيد كنم كه اين اجتماعات بايد مقدمه‏اى براى كارهايى عظيم باشد . ما زمان بسيارى را با عدم ارتباط با نهج البلاغه گذرانده‏ايم .

بايد امروز با فرصتهايى كه هست آن نقايص را جبران كنيم .

البته كسانى كه در زمينه نهج البلاغه كار كرده‏اند كم نيستند ، چه در ايران و چه در بعضى ديگر از كشورهاى اسلامى ، اما كارهاى اصولى و اساسى كه بتواند مدرسه

[ 38 ]

نهج البلاغه را در كل فضاى جهان اسلام گسترش بدهد ، همچنان باقى است ، اگرچه پايه‏هاى آن كارهاى اصولى ، دارد تدريجا انجام مى‏گيرد . واقعا نهج البلاغه گنجينه عظيمى است كه به اين سادگى ، حتى به موجودى آن نمى‏شود دسترسى پيدا كرد ،

يعنى آن را فهميد ، و بعد از اينكه چنين موجودى را شناختيم ، نوبت كار اصلى يعنى بهره‏بردارى است . ما هنوز موجودى نهج البلاغه را هم نمى‏دانيم ، البته بسيارى از منابع غنى اسلامى همين وضعيت را دارند ، اما نهج البلاغه با رتبه و پايه والايى كه دارد در حقيقت يك استثناء است و بايد به صورت يك گنجينه استثنايى با آن برخورد كرد .

وقتى تأمل مى‏كنم ، مى‏بينم آرزويى كه ، داشته‏ايم و داريم اين است كه جامعه ما با اين كتاب عزيز الفت و انس پيدا كند . از امثال ما نمى‏شود حالا انتظار كارهاى تحقيقاتى داشت . مگر اينكه خداى متعال توفيق دهد روزى به حجره طلبگى خودمان برگرديم و از اين كارها داشته باشيم . من درباره توجهى كه ما بايد به نهج البلاغه پيدا كنيم مى‏خواهم هشدار بدهم . ما اين توجه را امروزه كم داريم ، مثل اينكه نمى‏دانيم چه گنجينه معرفت بى‏پايانى در اين كتاب هست ، يا هنوز براى مردم ما ، حتى براى محققين ما ، اهميت دستيابى به منبع عظيم اين كتاب بى‏نظير به طور كامل كشف نشده است .