بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب آئینه ایزد نما حضرت فاطمه زهرا (س), حکیم ربانى و عارف صمدانى حضرت آیت الله محمدرضا ربانى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     AYENEH01 -
     AYENEH02 -
     AYENEH03 -
     AYENEH04 -
     AYENEH05 -
     AYENEH06 -
     AYENEH07 -
     AYENEH08 -
     AYENEH09 -
     AYENEH10 -
     AYENEH11 -
     AYENEH12 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

فاطمه زهرا سلام الله عليها از ياران مباهله است
در قصه مباهله كه قرآن به آن اشاره فرموده است لقوله تعالى (فمن حاجك فيه من بعد ماجائك من العلم فقل تعالو ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثمنبتهل فنجعل لعنته الله على الكاذبين : آيه 61 سورهآل عمران :
مطابق روايات معتبره منقوله از طرق عامه و خاصه مراد از ابنائنا حضرت امام حسن وحضرت امام حسين و مراد از نسائنا حضرت فاطمه زهرا دختر پيغمبر و مراد از انفسنا حضرتاميرالمؤ منين على بن ابى طالب صلوت الله عليهم اجمعين مى باشد دارد كه در يوم مقرربراى مباهله : حضرات نصارى كه اين جماعت يعنىاهل بيت پيغمبر با خود حضرت محمد (ص ) را مشاهده كردند و ديدند پيغمبر خاتم صلىالله عليه و آله و سلم محبوب ترين و عزيزترين كسان خود را براى شركت در امر مباهلهبا خود آورده است از مباهله صرف نظر نموده و از حضرترسول خاتم (ص ) درخواست كردند از مباهله صرف نظر فرمايد چرا چنين درخواستىنمودند چون به حقانيت حضرت ختمى مرتبت كه او محبوبترين كسان خود را آورده براىمباهله و اگر او بحقانيت خود اطمينان و ايقان نمى داشت حاضر نبود عزيزترين كسان خودرا در معرض مباهله قرار دهد پس بدين جهت بحقانيت آنحضرت يقينحاصل نموده و جرئت نكردند مباهله نمايند و حاضر شدند جزيه بدهند و بعدا هم اسلامآورده و به دين مبين اسلام تشرف حاصل نمودند در تفسير صافى تاليف علامه فيضكاشانى آمده است فقال اسقفهم يا معشر النصارى انى لارى وجوها لو سالو الله انيزيل جبلا من مكانه لازاله فلاتباهلوا فتهلكوا فاذغنوالرسل الله و بذلو الجزيته الخ :
اسقف رهبر جماعت نصارى گفت اى مردم مبادا مباهله عملى شود زيرا من رويهاى شعشعانى (وچهره هاى نورانى و درخشانى )
را مى بينم كه اگر خداى متعال سئوال كنند كهجبال عظيمى را از جاى خود بكند هر آينه عملى مى شود:
پس اگر كار بمباهله منجر شود جملگى هلاك مى شويد و يك نصرانى در صفحه زمينباقى نخواهد ماند اين بود كه كار به پرداخت جزيه و مصالحه بر حسب تقاضاىنصارانى نجران خاتمه يافت : و در كتب عامه از عايشهنقل كرده اند كه گفت در روزيكه حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم براىمباهله بيرون آمد كسائى پوشيده بود پس امام حسن و امام حسين و حضرت فاطمه زهرا وحضرت على بن ابى طالب عليهم السلام را زير عباداخل كرد و اين آيه مباركه را تلاوت فرمود (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا) آيه 33 سوره احزاب :
بنابر آنچه نگاشتيم حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها هم از اصحاب كساء است و هماز ياران مباهله است مطابق روايات منقوله از عامه و خاصه :
در كتاب ينابيع الموده دارد قالرسول الله صلى الله عليه و آله : لو علم الله تعالى ان فى الارض عبادا اكرم من على وفاطمته و الحسن و الحسين لامرنى ان اباهل بهم و لكن امرنى بالمباهلته مع هولاء و همافضل الخلق فغلبت بهم النصارى :
رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود اگر خداىعزوجل مى دانست كه در وجه الارض بندگانى گرامى تر و بهتر از على و فاطمه و حسنو حسين وجود دارد نزد او هر آينه امر مى كرد مرا كه در مباهله بمعيت ايشان با جماعتافضل الخلق عندالله هستند لذا بوسيله معيت ايشان حضرات نصارى مغلوب گرديدند: اينحديث شريف برهان است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها از گرامى ترين وبهترين خلق الله عندالله است و آنان مقربترين و محبوبترين مخلوقين در نزد خداى مىباشند و بهمين جهت است كه اطاعت ايشان اطاعت از خداست و نافرمانى آنان عصيان امرخداست و دوستى خداست و دشمنى با ايشان دشمنى با خداست و هر كس چنگ بدامان آنانبزند چنگ بذيل عنايت خدا زده است و باين مضامين در زيارت جامعه كبيره تصريح شده است(من اطاعكم فقد اطاع الله من عصاكم فقد عصى الله و من ابغضكم فقد ابغض الله و مناعتصم بكم قد اعتصم بالله :
و سر مطلب اين است كه ايشان همه فانى فى الله مى باشند: و لنعم ماقيل

گفت نوح اى سركشان من من نيم
من ز جان مردم بجانان باقيم
چونكه مردم از خواص بوالبشر
حق مرا شد سمع و ادراك و بصر
چونكه من من نيستم ايندم زهوست
پيش اين دم هر كه دمزد كافر او است
(حديث شريف كساء) (با حذف سلسله روات و اسناد مربوط بلحاظ رعايت اختصار)
عن جابر عبدالله الانصارى انه قال
سمعت فاطمته الزهرا بنت رسول الله صلى الله عليهما آنها قالتدخل على ابى رسول الله (ص ) فى بعض الايامفقال السلام عليك يا فاطمته فقلت و عيلك السلام يا ابتاه فى انى لاجد فى بدنىضعفا فقلت له اعيذك بالله يا ابتاه من الضعففقال يا فاطمته ايتينى بالكساء اليمانى و غطينى به فاتيته و غطيته به و صرتانظر اليه فاذا يتلالاء كانه البدر فى ليلته تمامه و كماله : فما كانت الا ساعته و اذابولدى الحسن عليه السلام قد اقبل فقال السلام عليك يا ماه فقلت و عليك السلام يا قرهعينى و ثمره فوادى فقال لى يا اماه انى اشم عندك رائحته طيبته كانها رائحته جدىرسول الله صل الله عليه و آله فقلت نعم يا ولدى ان جدك تحت الكساءفاقبل الحسن (ع ) نحو الكساء و قال السلام عليك يا جداه يارسول الله اتاذن لى ان ادخل معك تحت الكساءفقال عيلك السلام يا و ولدى و صاحب حوضى قد اذنت لكفدخل معه تحت الكساء: فما كانت الا ساعته فاذا بولدى الحسين عليه السلام قداقبل و قال السلام عليك يا اماه فقلت و عليك السلام يا قره عينى و ثمره فوادىفقال لى يا اماه انى اشم عندك رائحته طيبته كانها رائحته جدىرسول الله صلى عليه و آله : فقلت نعم يا بنى ان جدك و اخاك تحت الكساء فدناالحسين الحسن عليه السلام نحو الكساء و قال السلام عليك يا جداه يا من اختاره الله اتاذنلى ان اكون معكما تحت هذا الكساء فقال و عليك السلام يا ولدى و يا شافع امتى قد اذنتلك فدخل معهما تحت الكساء فاقبل عند ذالك ابوالحسن على بن ابيطالب (ع )وقال : السلام عليك يا فاطمته يا بنت رسول الله صلى الله عليه و اله فقلت و عليكالسلام يا ابالحسن و يا اميرالمؤ منين فقال يا فاطمته انى اشم عندك رائحته طيبته كانهارائحته احى و ابن عمى رسول الله صلى الله عليه و اله فقلت نعم ها هو مع ولديك تحتالكساء فاقبل على نحو الكساء و قال له و عليك السلام يا اخى و خليفتى و صاحب لوائىفى المحضر نعم قد اذنت لك فدخل على تحت الكساء: ثم اتيت نحو الكساء و قلت السلامعليك يا ابتاه يا رسول الله اتاذن لى ان اكون معكم تحت الكساءقال لى و عليك السلام يا بنتى و يا بضعتى قد اذنت لك فد خلت معهم : فلما اكتملنا واجتمعنا جميعا تحت الكساء فاخذ ابى رسول الله بطرفى الكساء و اومى بيده اليمنىالى السماء و قال اللهم ان هولاء اهل بيتى و خاصتى و حامتى لحمهم لحمى و دمهم دمىيولمنى ما يولمهم و يحزننى ما يحزنهم انا حرب لمن حاربهم و سلم لمن سالمهم و عدو لمنعاداهم و محب لمن احبهم و انهم منى و انا منهم فاجعل صلواتك و بركاتك و رحمتك و غفرانك ورضوانك على و عليهم و اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا:
فقال الله عزوجل يا ملائكتى و يا سكان سماواتى انى ما خلقت سماء مبنيته و لا ارضامدحيته و لا قمرا منيرا و لا شمسا مضيئته و لا فلكا يدور و لا فلكا يسرى و لا بحرا يجرىالا لمحبته هولاء الخمسته الذين هم تحت الكساءفقال الامين جبرئيل يا رب و من تحت الكساء:
فقال الله عزوجل هم اهل بيت النبوه و معدن الرسالته (هم فاطمته و ابوها بعلها و بنوها):فقال جبرئيل يا رب اتاذن لى ان اهبط الى الارض لاكون معهم سادسافقال الله عزوجل قد اذنت لك فهبط الامين جبرئيل وقال لابى السلام عليك يا رسول الله : العلى الاعلى يقرئك السلام و يخصك بالتحيتهو الاكرام و يقول لك و عزتى و جلالى انى ما خلقت سماء مبنيته و لا ارضا مدحيته و لا قمرامنيرا و لا شمسا مضيئته و لا فلكا يدور و لا بحرا يجرى و لا فلكا يسرى الا لا جلكم ومحبتكم و قد اذن لى ان ادخل معكم فهل تاذن لى انت يارسول الله : فقال ابى و عليك السلام يا امين وحى الله نعم قد اذنت لكفدخل جبرئيل معنا تحت الكساء فقال جبرئيل لا بى ان الله قد اوحى اليكميقول (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا):
فقال على يا رسول الله اخبرنى ما لجلوسنا هذا تحت الكساء منالفضل عند الله فقال صلى الله عليه و آله و الذى بعثنى بالحق نبيا و اصطفانىبالرسالته نجيا ما ذكر خبرنا هذا فى محفل منمحافل اهل الارض و فيه جمع من شيعتنا و محبينا الا و نزلت عليهم الرحمته و حفت بهمالملائكته و استغفرت لهم الى ان يتفرقوا: فقال على (ع )اذا و الله فزنا و فاز شيعتنا ورب الكعبته :
فقال ابى ثانيا يا على و الذى بعثنى بالحق نبيا و اصطفانى بالرسالته نجيا ما ذكرخبرنا هاذا فى محفل اهل الارض و فيه جمع من شيعتنا و محبينا و فيهم مهموم الا و فرج اللههمه و لا مغموم الا و كشف الله غمه و لا طالب حاجتهفقال على اذا ولله فزنا و سعدنا و كذالك شيعتنا فازوا و سعدوا فى الدنيا و الاخره ورب الكعبته :

در نظر اهل عرفان و معرفت و كرسى نشينان عرش علم و حكمت حديث شريف كساء متضمننكات و اسرار بسيار و محتوى اشارات و لطائف و حقايق بى شمار است .
(نهفته معنى نازك بسى است در خط يار
تو فهم آن نكنى اى اديب من دانم )
نكته اول آنكه هر يك از داخلين تحت الكساء استشمام رائحه طيبه و جود حضرت ختمىمرتبت (ع ) مى نموده اند و اين رائحه طيبه لازمه وجود آنحضرت بوده است كه هميشه نسيمعطر و بوى خوش از پيكر و بدن پيغمبر مى وزيد بدون اينكه آن بزرگوار از خارجاستعمال عطر كرده باشد در اخبار آمده است كه هرگاه آنحضرت از كوچه اى عبور مى نمودو مى فهميدند كه حضرت پيغمبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم از آن محله و گذرعبور فرموده است : اين نسيم عطر خوش بوى وزان از نظر ظاهر است وگرنه از حيث باطنوجود ذى جود آن پيغمبر رحم كه رحمتا للعالمين است جهان امكان و تمام عوالم را به نسيمرحمت و رايحه طيبه علم و حكمت خود معطر ساخته است :
نكته ديگر اينكه معرفى ذات اقدس حضرت احديت جلت عظمته اين خاندانجليل عصمت و نبوت را بملكوتيان و ملائكه اعلى عليين و كاخ نشينان عرشى خود بوده كهبدانيد اى گروه ملائك و اى ساكنين سماوات و عوالم عاليه غرض نهائى و مقصد اساسىاز خلقت و ايجاد تمام موجودات از مبدعات و منشات و مكنونات و از خلقت و زمين از افلاك وشموس و اقمار از بر و بحر و آنچه در قلمرو هستى و پهن دشت آفرينش است جهت خواطرهمين پنج نفر خاك نشينان واقع در تحت الكساء بوده است :
(نه در اختر حركت بود و نه در قطب سكون
گر نبودى بزمين خاك نشينانى چند)
و نكته مهمتر آنكه در قبال سئوال از خداوند متعال (يا رب و من تحت الكساء) خدايا ايشانكه عالم امكان و سراسر نظام ايجاد و خلقت را بجهت محبت به آنان آفريده اى و آنچه درقلمرو هستى و پهن دشت آفرينش است همه را بطفيل وجود آنان خلق كرده اى ايشان را بمامعرفى فرما تا ما بمقام نورانيت معرفت و شناسائى به هويت آنانحاصل نمائيم :
جواب از صقع الوهى و پيشگاه عزو جلال ربوبى صادر و پاسخ بملائك و ساكنين عوالمعاليه چنين داده شد هم اهل بيت النبوه و معدن الرساله : هم فاطمته و ابوها و بعلها وبنوها : ايشان كه نظام تكوين و تشريعطفيل وجود آنان مى باشد (ايشان فاطمه اند و پدر بزرگوار فاطمه ايشان فاطمه اند وشهوهر عالى مقام ايشان فاطمه اند و فرزندان كرام فاطمته : (سلام الله عليها و علىابيها و بعلها، و بينها):
قابل توجه اينكه در مقام معرفى اصحاب كساء محور فاطمه (ع )است
(فاطمه عصمت كل كنز خفى ازلى
فاطمه عالمه از حق بخفى و به جلى )
(فاطمه روح نبى همسر و همتاى ولى
فاطمه عاليه اى كش نبد از زوج على (ع ))
(فرد و بى مثل بد آنگونه كه حى متعال )
(اى تو را آسيه و مريم و هاجر حوا
خادمه در پى كسب شرف و شان به سزا)
(در مديح تو همين بس بود اى سر خدا
كابتدا نام تو فرمود ز اصحاب كساء)
(از خداوند ملائك چو نمودند سئوال )
(با چنين جاه و شرف اى شده مات تو عقول
قصد آزار تو كردند چرا قوم جهول )
(آن سفارش كه بحق تو همى كرد رسول (ص )
رفتشان سر بسر از ياد و نمودند قبول )
رفتنشان سر بسراز ياد و نمودند قبول )
(بهر خود قهر خدا خشم نبى سوء مآل )
بيان سر اينكه چرا خداى عزوجل در مقام معرفى اصحاب كساء فاطمه عليهاالسلام رامحور قرار داده است :
با اينكه دانستن اين سر مانند ساير اسرار الهى در دسترس فهم و ادراك همه كس نيستمگر كسانيكه سر سپرده مقام نبوت و ولايت و سرمست صهباى عرفان و معرفت از ميكده قرآنو عترت و تعليم يافته مكتب اهل بيت عصمت و طهارت و معادن عرفان و حكمت محمد وآل اطهار (ع ) او كه در حقيقت خز ان علم ذات احديت جلت عظمته هستند و اگر مكتب ولايت كليهمطلقه الهيه و دانشگاه لاهوتى آنها نبود اسرار و حقايق نسبت بعلوم ماوراء الطبيعه بههيچوجه براى بشر قابل ادراك نبود و بشر نمى توانست بهعقل خود بآن برسد.
(از رهگذر خاك سر كوى شما بود
هر نافه كه در دست نسيم سحر افتاد)
اينك شرفياب مى شويم محضر انور حضرت باقر عليه الصلوه و السلام كه شكافندهعلوم اولين و آخرين است به بينيم نسبت بهاصل شجره طيبه رسالت و عنصر نبوت كه اس اساس اسلام و شريعت محمديه (ص ) استچه بيانى فرموده است : از كتاب مجمع البحرين فى اللغه ماده (شجر)ملاحظه شودقال الباقر عليه السلام : الشجره الطيبتهرسول الله صلى الله عليه و آله و فرعها على عليه السلام و عنصر الشجره فاطمتهعليهاالسلام و ثمرتها اولادها و اغصانها و اوراقها شيعتها: حضرت امام باقر عليه السلامدر اين بيان نورانى خود اصل شجره رسالت و عنصر نبوت را فاطمه زهرا سلام اللهعليها معرفى مى نمايد و اين كلام معجز نظام كاشف از آن است كه اساس اسلام محور وجودفاطمه دختر والاگهر پيغمبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم برقرار و بقا و دوامقرآن و دين باين عنصر ثابت و استوار است زيرا حضرت فاطمه ام الائمته الاطهاربل ام ابيها است به بيانى كه سابقا تحت عنوان (تحقيق نير عرشى محور ام ابيها)
نموديم : پس بجاست كه در مقام معرفى خدا در حديث شريف كساء محور فاطمه زهراى اطهرباشد زيرا فاطمه است كه مقوم جهت روحانيت حضرت ختمى مرتبت و منشا ظهور تفصيلىولايت كليه مطلقه آنحضرت است و فاطمه است كه مقصد اصلى در نظام خلقت است .
حديث السكاء نظما للسيد الاجل محمد بن العالمته السيد مهدى القزوينى الحلىالنجفى رضوان الله تعالى عليهما)
(روت لنا فاطمته خير النساء (ع )
حديث اهل الفضل اصحاب الكساء)
(تقول ان سيد الانام (ص )
قد جائنى يوما من الايام )
(فقال لى ان ارى بدنى
ضعفا اراه اليوم قد انحلنى )
(قومى على بالكسا اليمانى
و فيه غطينى بلا توانى )
(قالت فجبته و قد لبيته
مسرعته و بالكسا غطينه )
(و كنت ارنو وجهه كالبدر
فى اربع بعد ليال عشر)
(فما مضى الا يسير من زمن
حتى اتى ابو محمد الحسن (ع ))
(فقال يا اماه انى اجد
رائحته طيبته اعتقد)
(بانها رائحته النبى
اخى الوصى المرتضى على (ع )
(قلت نعم ها هو ذا تحت الكساء
مدثر به مغطى و اكتسى )
(فجاء نحوه ابنه مسلما
مستاذنا قال له ادخل مكرما)
(فما مضى الا القليل الا
جاء الحسين السبط مستقلا)
(فقال يا ام اشم عندك
رائحته كانها المسك الذكى )
(و حق من اولاك منه شرفا
اظنها ريح النبى المصطفى (ص ))
(قلت نعم تحت الكساء هذا
بجنبه اخوك فيه لاذا)
(((فاقبل السبط له مستاذنا
مسلما قال له ادخل معنا)
(و ما مضى من ساعته الا و قد
جاء ابوهما الغضنفر الاسد)
(ابوالائمته الهداه النجباء
المرتضى رابع اصحاب الكساء)
(فقال يا سيده النساء
و من بها زوجت فى السماء)
(انى اشم فى حماك رائحته
كانها الورد الندى فائحته )
(يحكى شذاها عرف سيد البشر
و خير من لبى و طاف و اعتمر)
(قلت نعم تحت الكساء التحفا
و ضم شبليك و فيه اكتتفا
فجاء يستاذن منه سائلا
منه الدخول قال فادخل عاجلا
قالت فحبت نحوهم مسلمته
قال ادخلى محبوبته مكرمته
فعندما بهم اضاء الموضع
و كلهم تحت الكساء اجتمعوا
نادى اله الخلق جل و علا
يسمع املاك السماوات العلى )
اقسم بالعزه و الجلال
و بار تفاعى فوق كل عالى
ما من سما رفعتها مبنيته
و ليس ارض فى الثرى مدحيه
و لا خلقت قمرا منيرا
كلا و لا شمسا اضائت نورا
و ليس بحر فى المياه يجرى
كلا و لا فلك البحار تسرى
الا لا جل من هم تحت الكساء
من لم يكن امرهم ملتبسا
قال الامين قلت يا رب و من
تحت الكسا بحقهم لنا ابن
فقال لى هم معدن الرسالته
و مهبط التنزيل و الجلالته
و قال : هم فاطمته و بعلها
و المصطفى و الحسنان نسلها)
(فقلت يا رباه هل تاذن لى
ان اهبط الارض لذاك المنزل )
(فاغتدى تحت الكساء سادسا
كما جعلت خادما و حارسا)
(قال نعم فجائهم مسلما
مسلما يتلوا عليهم انما)
(يقول : ان الله خصكم بها
معجزه لمن غذا منتها)
(اقرا كم رب العلا سلامه
و خصكم بغايت الكرامته )
(و هو يقول معلنا و مفهما
املاكه الغر بما تقدما)
قال على : قلت يا حبيبى
املاكه الغر بما تقدما)
(قال النبى و الذى اصطفانى
و خصنى بالوحى و اجتبانى )
(ما ان جرى ذكر لهذا الخبر
فى محفل الاشياع خير معشر
الا و انزل الاله الرحمته
و فيهم حفت جنود جمته )
من الملائك الذين صدقوا
تحرسهم فى الدهر ما تفرقوا
كلا و لا طالب حاجته يرى
قضائها عليه قد تعسرا
الا قضى الله الكريم حاجته
و انزل الرضوان فضلا ساحته
كلا و ليس فيهم مغموم
الا و عنه كشفت هموم
قال على نحن و الاحباب
اشياعنا الذين قدما طابوا
فزنا بما نلنا و رب الكعبته
فليشكرن كل فرد ربه
الحق علامه عاليقدر اعمال هنرمندى نموده كه عين متن حديث شريف كساء را در قالب نظمريخته و بدون اينكه تصرفى در عبارات آن نمايد آنرا برشته نظم در آورده است روحششاد و درود بر روان پاكش باد خدايش او را بااهل بيت عصمت صلوات عليهم محشور فرمايد:
ترجمه تحت اللفظى اين ابيات عاليات كه مضمون حديث شريف نورانى سابقالذكر است )
اين روايت معتبر مشهور محور حديث كساء از لسان حضرت فاطمه سلام الله عليها كهبهترين بانوان در جهان هستى و نظام حق پرستى است شرف صدور يافته و بما رسيدهاست و در صحت آن نزد اهل معرفت شك و ترديدى نيست فاطمه (ع ) سيده نساء عالمين منالاولين و الاخرين اين چنين فرموده است :
روزى از روزها حضرت خير الانام پدر عالى مقام نزد من آمد و فرمود من در بدن خود احساسضعفى مى كنم بر خيز و كساء يمانى را برايم بياور و من را در آن بپوشان من هم امر اورا سريعا اجابت نموده حضرتش را در آن كساء پوشانيدم و در اين موقع به چهره نورانىاو نظاره كردم مانند ماه شب چهارده مى درخشيد.
اندكى از اين واقعه نگذشت كه ابو محمد حسن (ع )طالع شد و گفت مادرم بوى خوشىاستشمام مى نمايم (احساس مى كنم بوى معطر روح بخش ‍ حضرت نبى اكرم جدم خاتمانبياء برادر وصى خود حضرت على مرتضى صلوات الله عليهما باشد.
گفتم آرى پسرم قضيه آنچنان است كه تو احساس نموده اى اينك جدت حضرت ختمى مرتبتخود را زير كساء پوشانيده است :
آنگاه بسوى آنحضرت رفته و سلام عرضه داشته و اجازه خواست زير كساء برود و جدشباو فرمود با احترام و مكرمت داخل شو.
پس اندكى نگذشت كه حسين ع سبط رسول الله (ص ) مستقلا آمد و گفت مادرم بوى خوشىمانند مشك پاكيزه شده نزد تو استشمام مى كنم و قسم بحق آن كسى كه شرافت خود را بتوعطا فرموده اين بوى نبى ختمى پيغمبر برگزيده خداست گفتم آرى فرزندم چنين استاينك برادرت حسن هم در كنار آن بزرگوار است در اينموقع حسين هم رو بجناب كساء آوردهو با كسب اجازه و سلام بر جد امجدش در زير كساءداخل و شرفياب محضر انور آنحضرت گرديد.
سپس چيزى نگذشت كه پدر آن دو بزرگوار شير شجاع حضرت اسدالله على مرتضى (ع)از راه رسيد آنكه ابو ائمته و هدايت كننده و برگزيده خدا و چهارمين نفر از اصحاب كساءاست آنگاه خطاب بملكه ملك و ملكوت حضرت زهرا نموده و گفت اى سيده نساء عالمين و اىكسى كه در آسمان با او ازدواج نموده ام
اينك من بوئى بشمامم مى وزد كه گويا گل تازه ائيست كه از بوى خوشش ‍ مرا سرمستنموده و بايست بوى خوش وجود مفخر عالميان سيد البشر بهترين كسى كه تلبيه گفتهو عمره بجا آورده است بوده باشد (اين نسيم خوش بوى وزان حاكى از وجود اوست كهجهانى را به نسيم علم و حكمت خود معطر ساخته است ).
گفتم آرى على جان چنين است كه تو مى گوئى بلى حضرتش در زير كساء آرميده و دوشبل مرتضى شير بچه گان حضرتت را دربغل خويش بلطف و عنايت در بر گرفته است سپس جلو آمده از حضرت ختمى مرتبت اذنورود گرفت و با سرعت مشرف بزيارت آن بزرگوار شده وداخل در تحت كسا گرديد:
پنجمين كس از اصحاب كساء حضرت فاطمه زهيراى اطهر دختر والا گهر پيغمبر خاتم استكه فرمود من هم بسوى آنان رفته با تقديم عرض سلام بر پدر فرمود من هم بسوىآنان رفته با تقديم عرض سلام بر پدرم فرمودداخل شو دختر عزيزم كه تو بسيار محترم و گرامى هستى :
چون بوسيله آن انوار خمسه كه همه مظاهر تامه الله نورند آن موضع نورانى شد وهمگى در زير كساء جمع و اجتماع آل عبا در آن جايگاه برقرار شد آنگاه از صنع الوهىجل و علا نداى لاهوتى مآب بسمع قاطبه املاك سموات و كاخ نشينان ملكوت اعلى رسيد وندا در داد
من كه خداوند عالم و آفريننده عالم و آدم خالق و جميع مخلوقات هستم سوگند ياد مى كنم وقسم مى خورم كه بعزت و جلال و كبريائى و ارتفاع مقم علياى صمدى الوهى خودم كهفوق آن مقم و مرتبه اى در رفعت متصور نيست همانا هيچ آسمانى و زمينى و هيچ ماه تابان وقمر منيرى و هيچ منظومه شمسى و خورشيد نور فشانى و هيچ بحرى و دريائى و هيچ فلكو فلكى و بالجمله هيچ مخلوق و موجودى اعم از مبدعات و منشات و مخترعات و مكونات علىالاطلاق را نيافريدم مگر جهت خاطر همين كسانى كه در تحت كساء قرار دارندجبرئيل ملك مقرب دربار الهى عرض ‍ كرد پروردگارا چه كسانى در زير كسايند تو رابحق آنان قسم مى دهم كه هويت ايشان را براى من بيان و آنان را بمن معرفى فرما:
ذات اقدس حق تعالى و مبدء اعلى در جواب جبرئيل فرمود (((هماهل بين النبوه و معدن الرساله (هم فاطمته و ابوها و بعلها و بنوها):
جبرئيل ايشان كه نظام كلطفيل وجود آنان مى باشد ايشان خاندان جليل نبوت و معدن رسالت و گنجينه هاى علم وحكمت هستند فاطمه اند و پدر فاطمه ايشان فاطمه اند و شوهر فاطمه ايشان فاطمه اند وفرزندان فاطمه :
جبرئيل عرضه داشت پروردگارا آيا مرا اجازت و رخصت مى دهى كه بروم بسوى زمين نزدايشان در خدمت آنان ششمين نفر در تحت كساء باشم خداوندمتعال فرمود آرى برو و شرفياب شو بمحضر ايشان و با ابلاغ سلام من بر ايشان آيهشريفه تطهير را بر آنان تلاوت نما جبرئيل فرمان الوهى و ربجليل را امتثال و سلام خداوند متعال را ابلاغ نموده آيه (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا آيه 33 سوره احزاب : را ره آورد خود حسب الامر پروردگارقرار داده و عرض نمود ذات اقدس ‍ الوهى شما را به اين تطهير از تمام ارجاس اختصاصداده است و كرامت را مختص شما قرار داده و اين ازفضل عظيم بى نهايت ذات احديت جلت عظمته مى باشد ك اين درجه عاليه را مخصوصابشما عطا و افاضه فرموده است :
سپس حضرت ولى الله اعظم مرتضى (ع )از حضرترسول خاتم محمد مصطفى (ص ) سئوال كرد و عرض نمود اى جبيب من بفرما جلوس و نشستينما در اينجا چه بهره و فائده بر آن مترتب است و نفعشبحال امت و شيعيان ما چيست . حضرت نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمودسوگند بكسى كه مرا برتبه نبوت ختميه برگزيد و بوحى اخص الخاصى در مقامقرب او ادنى مخصو(ص )ساخته و مرا از ميانكل ماسوى در نظام هستى منتخب و مختار خود قرار داده است كه فوائد بسيار و بهره هاى بىشمار از اين جلوس ما در اين موضع عائد و نصيب دوستان و شعيان ما مى شود:
از جمله اينكه ياد اين ماجرا و خبر نافع اثر در هر مجلس ومحفل كه از ناحيه شيعيان و پيروان ما مطرح شود و بميان ايد خداوندمتعال و ذات ذى الجلال و الاكرام رحمت خاصه رحميه خود رانازل و جنودى ربانى از سپاه و لشكريان خود از ملائك و فرشتگان الهى كه قواى پخشرحمت و فيض ‍ پروردگارند بطور دسته جمعى محور آنان جمع و اطراف آنان را مىگيرند
و بركات ما را بر آنا نازل و فيض و رحمت ما را بر آنان اشراق و متجلى مى سازند وپيوسته آن فرشته گان و مامورين انتظام الهى از آنان حراست و حفاظت و نگهبانى مىنمايند تا هنگامى كه از آن مجلس نورانى متفرق و پراكنده شوند.
نه تنها همين است كه از فوائد بلكه تشكيل مجلس ومحفل ذكر حديث كسائ موجب رفع غموم و كشف هموم و برطرف شدن اندوه آنان گردد.
و نيز از جمله فواد ذكر حديث كساء در مجالس ومحافل آن است كه جاجت حاجتمندان اداء و نياز نيازمندان روا و گرفتارى ها ئيكه در نظردشوار است بلطف و عنايت پروردگار مرتفع شده ارباب حاجتمشمول فضل خدا گرديده رضوان و خوشنودى خود راشامل حال ايشان كند و بهتر از اين فائده اى متصور نيست . پس از بيان خاتم پيغمبران دررابطه حديث شريف كسا و ذكر فوائد آن امير اهل ايمان على عليه السلام گفت شكر بىنهايت خدايرا كه ما و پيروان واقعى ما را نائل باين فيض خاص و نعمت عظمى گردانيد واين سعادت را به شيعيان ما عطا نموده و بايست درقبال اين نعمت و سعادت و رستگارى شاكر و سپاس گذار پروردگار خود بوده باشيم .
(شئون كماليه و فضائلحضرت فاطمه سلام الله عليها از حيطه احصاء خارج است :)
شكى نيست كه شئون كماليه و فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بى نهايتاست و بهمين جهت است كه از حيطه احصاء و شماره بيرون است و كافى است براى اثباتاين واقعيت اسماء و القاب آنحضرت زيرا از آن جهت كه بانوى بانوان بهشتى ما فىالوجود و بزرگترين زنان از حيث مقام و مرتبه و رفعت شان مى باشد سيده نساءعالمين من الاولين و الاخرين ناميده شده است :
و از آن جهت كه مظهر رحمت رحيميه الهيه است (رحيمه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه مختار و برگزيده خداست (صفيه ) ناميده شده است
و از آن جهت كه داراى شرافت نسبى و حسبى و شخصى است (شريفه ) ناميده شد است .
و از آن جهت كه مظهر جمال ذات كلالجمال الوهى است (جميله ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه او انسان فرشته خواست (انسيه حوراء)
ناميده شده است .
و از آن جهت كه آنحضرت در نهايت كمال عقلانى و روحى و جسمى است .
او را (رشيده ) ناميده اند.
و از آن جهت كه آنحضرت داراى اعلى مرتبه عصمت است (معصومه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت در منتهى درجه پاكدامنى است (عفيفه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آنحضرت در اعلى مرتبه عطوفت و مهربانى است (عطوفته ) ناميده شدهاست .
و از آن جهت كه آن حضرت در اعلى مرتبه رافت و دلسوزى است (روفه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آنحضرت حبيبه الله و محبوب خداست لذا (حبيبه الله ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه حضرت وجودش موجب بقاى دين اسلام است (بقيه النبوه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت وجودش منشاء خير كثير است (كوثر محمدى ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت روحش و خونش از روح و خون نبى است بضعهرسول الله است .
و از آن جهت كه آن حضرت ركن اساسى دين و هدايت است (ركن الهدى ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت صادر نخستين و دره صدف آفرنيش است دره بيضاء است .
و از آن جهت كه آن حضرت تارك دنيا و مافيها است (زاهد) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت دائما به پرستش خداى يكتااشتغال داشته (عابد) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت هميشه مستغرق در شهود شروق نور حق بوده است . (عارفه وشاهده ) ناميده شده است :
شيخ الرئيس رئيس الحكماء بوعلى سينا در نمط عارفين در كتاب اشارات در تعريف زاهد وعابد و عارف چنين گفته است :
المعرض عن متاع الدنيا و طيباتها يخص باسم الزاهد: المواظب علىنفل العبادات من القيام و الصيام و نحو هما يخص باسم العابد المنصرف بفكره الى قدسالجبروت مستديما لشروق نور الحق فى سره يخص باسم العارف . بنابراينحضرت فاطمه عليهاالسلام هم زاهده و هم عابده و هم عارفه است و نيز از آن جهت كه آنحضرت خاتون دنيا و آخرت و ملكه ملك و ملكوت است (مليكه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت مفطومه از هر شر و بدى و آراسته بهر خير و خوبى بوده(فاطمه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت در تمام گفتارش صادق و راستگو و نيز آنچه پدربزرگوارش حضرت ختمى مرتبت از صقع الوهى آورده از هر جهت مورد تصديق او بودهاست (صديقه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت هميشه با فرشتگان هم صحبت و ملائكه از عوالم علوى بر اونازل و مكامله با آنان داشته است بدين سبب (محدثه ) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت از هر جهت و هر بابت راضى و خوشنود بقضاء الهى بوده است(راضيه ) ناميده شده است
و از آن جهت كه آن حضرت تمام افعال و اعمال و كردار و رفتارش بتمام جهات موردرضايت و خوشنودى پروردگارش بوده (مرضيه ) ناميده شده است
و از آن جهت كه آن حضرت مربى و مقوم جنبه روحانيت حضرت ختمى مرتبت محمد مصطفى(ص ) پدر بزرگوارش مى باشد و ولادت ثانويه روحانيه حضرترسول اكرم (ص ) از بطن اجمال بطور تفضيل در مرتبه وجود ائمه اطهار (ع ) اظهار وتحقق يافته است لذا (ام ابيها) ناميده شده است .
و از آن جهت كه آن حضرت نور وجودش مظهر (الله نور است و سراسر آفاق عالم جبروت وعالم ملكوت و عالم ناسوت را اين نور فرا گرفته است و در واقع جهان هستى را منور وروشن ساخته است لذا وجود مقدسش ‍ (زهرا) ناميده شده است .
و تمام اين شئون كماليه و فضائل نامتناهى حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها براساس برهان و عرفان و اسناد و مدارك محكم استوار است و نظر باينكه بناى ما براختصار است و اين گفتار عنوان نمونه وذره اى از خروار و قطره اى از بحار و درياىكمال و فضائل آن مظهر كل الجمال و الجلال است بهمين مقدارمجمل و مختصرا اكتفا نموديم و در عين حال از وجود خود حضرت فاطمه زهراى اطهر دختروالاگهر پيغمبر خاتم معذرت خواسته و از آن مظهر رحمت واسعه الهيه اميد و عفو و بخششداريم .
حضرت فاطمه زهرا سلام عليها شفيعه محشر است
شكى نيست كه امر شفاعت در نشانه دنيا و آخرت باذن الله است و مراد اذن تكوينى است كهبا اعمال قوه ولايتى تحقق پذيرد و اساسا شفاعت باذن خداست و اينكه در اخبار و رواياتمعتبره صادره از مقام عصمت بما رسيده است كه حضرت فاطمه زهراى اطهر دختر پيغمبر درمحشر شفاعت مى كند كه حضرت فاطمه زهراى اطهر دختر پيغمبر در محشر شفاعت مى كندبلحاظ آن است كه آنحضرت داراى مقام ولايت كليه مطلقه است و حق همه گونه تصرف واختيار مطلق باذن الله دارد:
ولايت كليه مطلقه حضرت فاطمه سلام الله عليها در نزداهل معرفت بحق آن حضرت ثابت و مبرهن است و به همان براهين ودلائل عقليه و نقليه كه اثبات ولايت كليه مطلقه حضرت ختمى مرتبت و خلفاء آنحضرتگرديده است نيز ولايت حضرت فاطمه عليهاالسلام بر كرسى اثبات نهاده شده است چههمه نوز واحدند مضافا به اينكه حضرت امام صادق كاشف حقايق عليه السلام فرموده استكه ما حجتيم بر شما و جميع خلايق جهان و مادر ما حضرت فاطمه زهرا سلام عليها حجت استبر ما و از كلام معجز نظام امام همام عليه السلام مستفاد مى شود كه حضرت فاطمه امالائمه در تمام شئون ولايت با آنها شركت دارد و همان طوريكه حضرت ختمى مرتبت واوصياى قديسين آنحضرت در قيامت از امت اسلاميه و شيعيان و محبان خود شفاعت مى نمايندنيز حضرت فاطمه (ع ) شفاعت مى فرمايد.
(((لمولفه )))
حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مرات خدا و فى الواقع آئينه ايزدنما است
(كيست زهرا آئينه ايزد نما
كيست زهرا آئينه ذات خدا)
كيست زهرا مظهر كل الجمال
كيست زهرا مظهر كل الجلال )
(كيست زهرا مظهر كل الكمال
آئينه حسن جمال ذوالجلال )
(كيست زهرا آئينه ذات ودود
مظهر و مجلاى حى لا يموت )
(كيست زهرا عاشق ذات خدا
مظهر اسماء و اوصاف خدا)
(كيست زهرا دخت احمد مصطفى (ص )
مظهر كل الكمال كبرياء
(كيست زهرا شوهر او مرتضى (ع )
كفو بى مانند ش ز جمله ماسوى )
(گر نبودى خلق حيدر تا ابد
لم تكن للفاطمه كفوا احد)
(كيست زهراام بابايش رسول
مانده در تعبير آن جمله عقول )
(كيست زهراكوثر اعطاى رب
ككش عطا فرمود اين كوثر به اب )
(كيست زهرامادر يازده گهر
آن امامان بحق فخر بشر
(كيست زهر پنجم از آل عبا
محور تعريف اصحاب كسا)
(فاطمه هم عارف است و عابد است
تارك دنيا بدى چون زاهد است )
(آنكه بد مستغرق بحر وصال
غرق بد اندر شهود آن جمال )
(آنكه او مستغرق عشق خداست
كى نظر او را به جمله ماسوا است )
(عصمت او مورد رشك ملك
پا زده بر ماسوى و بر فلك )
(او ندارد اعتنائى بر فدك
آن فدك از بهر تو كرده محك )
(بى نياز از دنيى و عقباستى
در مقام قرب او ادناستى )
(راستى او فاطمه زهراستى
ثروت او (علم الاسما) ستى )
(شافعه در محشر كبراستى
حشمت او عرصه عقباستى )
(در قيامت جلوه او را به بين
جلوه زهرا به بين در يوم دين )
(دختر پيغمبر عاليمقام
سايه تو بر سر ما مستدام )
(جان (ربانى ) ثناگوى تو باد
تا قيامت يا كه تا يوم التناد)
عن النبى الختمى صلى اللع عليه و آلهقال : ان الله تعالى اذا بعث الخلايق من الاولين و الاخرين نادى ربنا من تحت عرشه : يامعشر الخلايق غضو ابصاركم لتجوز فاطمته بنت محمد سيده نساء العالمين على الصراطفتغض الخلايق ككلهم ابصارهم فتجوز فاطمته على الصراط لا يبقى احد فى القيامته الاغض بصره عنها الا محمد و على و الحسن و الحسين و الطاهرين من اولادهم فانهم اولادها فاذادخلت الجنته الحديث .
در كتاب بحار علامه مجلسى از حضرت نبى اكرم ورسول خاتم صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده است كه فرموده در حشر كلى كه خداخلق اولين و آخرين را مبعوث و بعرصه محشر مى آورد منادى پروردگار ما از تحت العرشندا مى كند خطاب به قاطبه خلايق كه اينك حضرت فاطمه دختر پيغمبر خاتم كه سيدهنساء عالمين است مى خواهد بر صراط بگذرد و عبور فرمايد بنابراين لازم بر شما استكه عموما (غضوا ابصاركم ) و باقى نماند احدى مگر اينكه چشم خود را از رويت و شهودآن ملكه ملك و ملكوت به بندد مگر حضرت محمد و على و امام حسن و امام حسين و اولاد طاهرينآنان چه ايشان اولاد حضرت فاطمه اند پس با اين حشمت وجلال زهراى اطهر عليهاالسلام داخل بهشت مى شود و عموم محبان آن سيده نساء عالمين باچنگ زدن بدامن كساء حضرتش رهسپار جنت شوند و بدين وسيله از آتش دوزخ نجات يابند:
(اللهم اجعلنا من شيعتها و محبيها و اجعلنا من المشمولين لشفاعتها يوم القيامته آمين .

next page

fehrest page

back page