بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب آیینه داران حقیقت, مجله حوزه   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     KSSK0001 -
     KSSK0002 -
     KSSK0003 -
     KSSK0004 -
     KSSK0005 -
     KSSK0006 -
     KSSK0007 -
     KSSK0008 -
     KSSK0009 -
     KSSK0010 -
     KSSK0011 -
     KSSK0012 -
     KSSK0013 -
     KSSK0014 -
     KSSK0015 -
     KSSK0016 -
     KSSK0017 -
     KSSK0018 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

مصاحبه با استاد، آيت اللّه سيد عزالدين زنجانى (68) 
(بخش نخست )
آنان كه سرى در معقول و منقول دارند، آيت اللّه سيد عزّالدين زنجانى را خوب مى شناسند.فقيهى بلند مرتبه و فيلسوفى متبحّر، مدرّس متون فلسفى و نقّاد آراء فقهى و اصولى .
عارفان و صاحبدلان نيز، بر مقام والاى وى و والد بزرگوارش ، مرحوم آيت اللّه ميرزامحمود زنجانى واقفند. جويندگان اسرار قرآنى و رموز فرقانى را، جلسات تفسير آيتاللّه زنجانى ، منبع فيض و شيفتگان معانى و دلدادگان حديث دوست را، حلقه درس مثنوىاستاد، محفل انس بود و هست كه گم شده خويش را در آنمحافل و مجالس مى جستند و مى جويند. دليران و مبارزان تاريخ مبارزات صدساله اخيرايران هم ، با جايگاه بلند خاندان امام جمعه زنجان آشنايند. هنوز خاطره مبارزات قاطع وسازش ناپذير امام جمعه و فرزند دليرش در ياد كهنسالان وعاقل مردان خطه زنجان زنده است .
در جاى جاى قيام پانزده خرداد، به رهبرى امام امّت ، حضور آيت اللّه زنجانى را مى توانديد؛ چه همراه بزرگانى چون آيت اللّه شهيد مطهرى در سيهچال رژيم و چه با امضاها در پاى اعلاميّه ها، براى تشجيع مردم يا افشاى رژيم .
از آن جايى كه آيت اللّه زنجانى فقيهى است آشنا به فلسفه ، اخلاق ، عرفان ، تفسير ومسائل سياسى و اجتماعى ، براى حوزه ها سخنى رهگشا و پيامى درس آموز دارد. دستاندركاران مجلّه با شناختى كه از استاد دارند و از موقعيّت وى در حوزه علميّه مشهد آگاهند،اين شماره و شماره آينده را به مصاحبه با آن بزرگوار اختصاص دادند، تا از رهنمودهاىاستاد، بهره اى بايسته دستگير خوانندگان شود.
استاد، در اين گفت و گو از مقوله هاى گوناگون سخنانى سنجيده و پربار گفته است .راه افراط و طريق تفريط به كنار نهاده و اعتدال را در همه آموزشها و پرورشها توصيهكرده است . در اكثر زمينه ها، تصفيه و بازنگرى را سفارش مى كند. متون فلسفى را بهبازنگارى ،نيازمند مى داند و دروس حوزوى را به تخصّصى شدن مفتقّر.
استاد، طرحهاى نو، همگام با مقتضيات زمان و نيازهاى عصر را در هر موردى ضرورى مىشمارد، امّا در هيچ يك از آنها، هدف را بى تحقق اخلاقيات و آفرينش انسانى الهى برآوردهنمى بيند.
آرزومند است روزى ، مبانى عرفان و فلسفه از ميان متون قرآنى و نصوص روايى ، كهمعتقد است در آن زياد وجود دارد، بيرون كشيده شود و جاى پاى فلسفه و عرفان ، در متناحاديث و آيات نشان داده شود، تا آنان كه سرجدال با فلسفه و عرفان دارند، دريابند كه هر آنچه معرفت و شناخت است رشد در ديندارد و سر نخ در آيين !
استاد، كتابهاى اخلاقى و تربيتى را هم بى نياز به اصلاح و تزكيه نمى بيند وآفتهايى نظير پا گرفتن جدايى دين و سياست را از انحرافهايى مى داندكه در كتابهاى اخلاقى و تربيتى مسلمانان پيدا شده است و رهايى از آن را در گرواصلاح منابع تربيتى مى داند.
مطالعه مصاحبه با استاد، گوشه هايى از اين بايدها را به خوانندگان خواهد نمود واصلاحات مورد نياز را نشان خواهد داد. اميد كه همه از سخن استاد پند گيريم و درسآموزيم .
حوزه
حوزه :با تشكر از فرصتى كه به شاگردانتان داده ايد تاواسطه خير شوند و از احوال و آراى حضرت عالى براى طلاب و ديگران پژوهندگان ،راه و تجربه اى را نشان دهند. ابتداء مطابقمعمول ، اوّلين ، سؤ ال را از شرح زندگى و دوران تحصيلى شروع مى كنيم ، با اينانتظار كه ما و خوانند گان را از انبوه تجربيات ، خاطرات و اطلاعات اين دوران محرومنسازيد:
استاد: مطابق معمول طلاب زنجان ، تقريبا سطح را در آن شهر، به اتمامرساندم ؛ يعنى رسائل و قسمت عمده مكاسب و مقدار كمى از كفايه . همچنين مقدارى از طهارتشيخ را هم در زنجان ، نزد مرحوم آيت اللّه شيخ حسين دين محمّدى و مقدارى ازاصول را نزد والد مرحوم تحصيل كردم .
در 21 22 سالگى به قم مشرف شدم و در آن زمان هنوز، مرحوم آيت اللّه العظمىبروجردى ، وارد قم نشده بود و آيات سه گانه : مرحوم حجت ، صدر و خوانسارى ، حوزهقم را اداره مى كردند.
در ابتداى ورود به قم ، درس آيت اللّه مرحوم آقاى حجّت ، رفتم و از ابتداى بحثخيار مجلس تا آخر خيارات را، در درس ايشان شركت كردم .همچنين در درس خارج اصول ايشان ، از اوّل تا اواخر استصحاب شركت كردم و نوشته ايندرس را، البته نه به طور كامل ، دارم . بيان ايشان ، بسيار جالب و روان بود. مقدارى همدر درس ‍ اصول آيت اللّه مرحوم صدر، حاضر مى شدم . ايشان بعد از نماز مغرب و عشاءدر مدرسه فيضيه ، خارج اصول تدريس ‍ مى كرد. از جمله حاضران بحث ايشان ، مرحومآقاى سيد حسن مدرس ، و آقاى عبدالحسين حائرى ، نواده دخترى شيخ بودند. حضرت امام ،دام ظله العالى ، در آن وقت ، اسفار مى فرمود كه ازاول در آن شركت كرديم . ايشان در صحن بزرگ ، تدريس مى كرد. درس فلسفه در آنزمان رايج نبود. در آن درس ، آقاى حاج آقا مهدى حائرى ، فرزند آيت اللّه العظمى حاجشيخ عبدالكريم حائرى ، شيخ عبدالجواد اصفهانى ، آقاى شيخ محمّد فكور يزدى و...شركت مى كردند. تعداد شركت كنندگان به ده نفر مى رسيد. من آن درس را، با آقاى حاجآقا مهدى حائرى ، مباحثه مى كردم . يك مقدارى ازمعقول اسفار را هم ، خدمت آيت اللّه حاج شيخ مهدى مازندرانى ، طاب ثراه ، كهمعقول مى فرمود، تلمذ كرديم . ايشان ، مجتهدى بسيار بزرگوار و از شاگردان مرحومشريعت اصفهانى و آقا سيد محمد كاظم يزدى بود. بهمعقول تسلط داشت و خيلى خوب درس مى فرمود. يادم است در آن هنگامى كه شايع بود:فلسفه چه نفعى دارد؟ روزى در تدريس جلد دوّم اسفار، آن جا كه مرحوم صدر المتاءلهين ،خطبه نهج البلاغه را در بحث توحيد صفات عنوان كرده است ؛ ايشان ، كتاب را بست و درددلش باز شد و فرمود:
نمى دانم اينهايى كه با فلسفه مخالفند آيا اين مطالب را به غير فلسفه ، مى توانفهميد؟
بعد از شهريور 1320، سيدنا الاستاد علّامه طباطبائى ، رضوان اللّه عليه ، به قممهاجرت كرد. بنده از ايشان سابقه اى نداشتم . در آن موقع ، مرحوم والد در قم بود.مرحوم والد از شاگردان بسيار خصوصى مرحوم حاج شيخ محمّد حسين كمپانى و موردتوجه و علاقه ايشان بود و با علّامه طباطبائى خيلى صميمى .
ايشان ، به من فرمود:
حتما بايد يك دوره اسفار، پيش استاد علّامه طباطبائى بخوانيد و تكرار بشود.
من خدمت علّامه رفتم و در مدرسه حجتيه ، ابتداء براى سه چهار نفر، درس را شروع كرد وحضرت امام ، دام ظله العالى ، چون ديد كه درس فلسفه ومعقول من به الكفايه هست ، لذا درس فلسفه راتعطيل و درس فقه و اصول ، شروع كرد. يكى ديگر از اساتيدمان ، مرحوم آيت اللّه حاجسيد احمد خوانسارى ، بود. ايشان ، از جمله افرادى بود كه با مرحوم والد، بسيار مرتبطبود. مرحوم والد مى فرمود:
وقتى كه به نجف رفتم و در درس آقا ضياء عراقى شركت كردم ، كسى را نمى شناختم .از ايشان درخواست كردم كه يك نفر از حاضرين را كه علما و عملا خودشان مى پسندد، بهمن معرفى كند كه با ايشان ، مباحثه كنيم . يك روز مرحوم آقا ضياء بهمنزل آمد و همراه ايشان سيّد جوانى با سيماى نورانى (سيد احمد خوانسارى ) بود آقاضياء فرمود: اين آقا، همان فردى است كه شما مى خواستيد؛ علما و عملا جامع است .
مرحوم والد مى فرمود:
در چند سالى كه با ايشان هم مباحثه بودم ، درطول اين مدت ، مكروهى از ايشان نديدم .
يك روز كه مرحوم والد به قم آمده بود، مرحوم آقاى حاج سيد احمد خوانسارى ، طالب ثراه، به ديدن ايشان تشريف آورد. بعد از رفتن ايشان ، مرحوم والد فرمود: آيا از ايشان همدرس مى گيريد؟
عرض كردم : ايشان منزوى است و درس و بحثى ندارند كه من شركت كنم .
مرحوم والد فرمود: حتما بايد از ايشان درس بگيريد. من از موقعيت علمى ايشان خبر دارم .
در بازديد كه خدمت ايشان رفتيم ، مرحوم والد راجع به درس به ايشان پيشنهاد كرد.مرحوم خوانسارى ، بسيار متواضع بود. خواص ، ايشان را كم تر از مرحوم حجّت نمىدانستند؛ امّا ايشان با تواضع فرمود: براى ايشان (اشاره به اين جانب ) احتياجى نيست .ايشان كه درس آقاى حجت مى رود. مرحوم والد فرمود: من بهتر مى دانم كه احتياج دارد وبايد از خدمتتان استفاده كند.
بالاخره ، به هر نحوى بود، ايشان قبول كرد. ما خدمت ايشان رفتيم و ايشان مقالات آقاضياء (استادشان ) را شروع كرد و پيدا بود كه خيلى مسلط است . بسيار نقّاض بود و درباز كردن مطالب ، وارد. در معقول و فلسفه هم كاملا وارد بود.
زياد مى ديدم كه اسفار را مطالعه مى كرد.فضائل و علوم جنبى نيز، خيلى داشت ، مثلا خط خوبى داشت . به تاريخ مسلط بود. و درجنبه عملى و فضائل اخلاقى ، آنچه پيش من خيلى مهم است ، بسيار ضبط لسان داشت . بيشتر ساكت بود، مثل سيدنا الاستاد علّامه طباطبائى ، مگر كسى از ايشان سؤ الى مى كرد.اگر صحبتى مطرح مى شد كه احتمال مى رفت به غيبت منتهى شود، مانع مى شد. ايشان ،در عين قلّت كلام ، بسيار شيرين سخن بود. از مرحوم كمپانىنقل مى كرد كه فرموده بود:
بسيار مواظب افكار و مطالب علمى كه به نظرم مى رسد هستم ؛ به صورتى كهاگر موقع خواب در بستر مطالبى به ذهنم بيايد، بلند مى شوم و مطلب را يادداشت مىكنم .
بعد فرمود:
كسى كه آن طور مطالب علمى را صيد كند و آن گونه قيد كند، به همان مقامى كهايشان از علم رسيد، مى رسد.
راجع به مرحوم آقا ضياء، اعلى اللّه درجته ، فرمود: روزى كه در اثناء درس ايشانفرمود: به اين مطالبى كه از من مى شنويد، با دقت گوش كنيد كه همه آنها متن واقع است!
مرحوم آقاى حاج سيد احمد خوانسارى با لحن متواضعانه فرمود:
من خدمت ايشان عرض كردم ، پس وقتى كه در مطلب خودتانعدول مى فرماييد، در متن واقع عدول مى فرماييد.
بعد كه حضرت آيت اللّه العظمى آقاى بروجردى به قم مشرف شد و بناى درس گذاشت،درس فقه و اصول ايشان ، حاضر مى شديم .اصول را تا اوائل ظن فرمود كه من اغلب آنها را نوشته دارم . فقه را از اجازه شروع كرد،بعد صلوة شروع كرد. بحمداللّه از محضر مبارك ايشان استفاده كرده ايم .
حوزه :در ارتباط با حوزه علميه زنجان كه جناب عالى مقدمات وسطح را در آن جا فرا گرفته ايد، مطالبى را بيان بفرماييد:
استاد: قبل از زمان رضاخان ، اكثر شهرهاى ايران حوزه علميه داشته است و زنجانكه تقريبا ضرب المثل بود. چند نفر از بزرگان در همين حوزه درس خوانده اند؛ از جمله :مرحوم آيت اللّه سيّد يونس اردبيلى ، طلاب ثراه ، كهقبل از مرحوم آيت اللّه ميلانى ، قدس سره ، در مشهد رئيس على الاطلاق بود. ايشان ازشاگردان بسيار برجسته و معروف و مبرّز مرحوم آخوند بود؛ با سواد و فقيهكامل و اهل مبارزه بود. يكى از افرادى بود كه بعد از واقعه مسجد گوهر شاد، تبعيد شد.ايشان ، مدتها و تقريبا بيش تر سطح را در زنجانتحصيل كرده بود و در مواقع مقتضى ياد مى كرد. ديگرى مرحوم آيت اللّه آقاىفاضل لنكرانى ، پدر همين آقاى فاضل ، دامت افاضاته ، بود و سوّمى مرحوم والد كهاز شاگردان (ايشان هم در زنجان از شاگردان مرحوم آخوند ملا قربانعلى بودند) مرحومآيت اللّه نائينى و مرحوم آيت اللّه كمپانى بود. و همچنين آقا شيخ عبدالكريم خوئينى كهخودآموز كفايه هم دارد. يكى هم آيت اللّه شيخ حسين دين محمّدى كه ايشان جزء تلامذه مرحومآخوند و مجاز از طرف ايشان ، و استاد رسائل و مكاسب بود. و نيز آيت اللّه آقا ميرزاعبدالرحيم فقاهتى بود كه از شاگردان دوره اوّل درس مرحوم آخوند و صاحب كتابى درقضاست و افراد ديگرى هم مانند: مرحوم آقا ميرزا ابراهيم حكيم و آقا ميرزا مجيد حكيم ، كهفلسفه و رياضيات تدريس مى كردند، بودند. زنجان ، هشت مدرسه دارد و ازاردبيل و اطراف ، براى درس خواندن به آن جا مى آمدند. همه اين مدرسه ها طلبه هاىفاضل داشت . مسلما تبريز هم حوزه داشته است . و سالهاى متمادى ، كاشان هم حوزه داشت ،مرحوم نراقى آن جا بوده است . و اصفهان قبل از شيخ انصارى ، مانند نجف بود. رضاخانكه آمد اينها را از ميان برد. از ميان اين مدرسه ها، از همه مهم تر مدرسه معروف بهمدرسه يا مسجد سيّد است كه مراد، جدّ اعلاى ما، مرحوم آيت اللّه سيد محمّد مجتهد بود كه بافرقه بابيّه جنگيد و بالا خره با فتواى ايشان ، محمّد على باب كه داعى سيد على محمّدباب بود، كشته شد. بحمداللّه درس و بحث و اقامه نماز جمعه و جماعت در آن ترك نمىشود.
حوزه :خصوصيات و امتيازات هر كدام از آيات و مراجع ثلاثه رابفرماييد:
استاد: هر سه اين بزرگواران را كاملا از نزديك مى شناختم . هر كدام ، از مقامعالى فقاهت برخوردار بودند و امّا روش ‍ سياسى اين بزرگواران : روش سياسى مرحومآقاى حجت ، ظاهرا سنخ روش آقا سيد محمد كاظم طباطبائى بود؛ و يامثل روش مرحوم آقا سيّد ابوالحسن اصفهانى ، خيلى به كارهاى سياسى كار نداشت . بيشتر به همان درس و بحث مى پرداخت . حتى در بحث صلوة ، صلوة جمعه را ذكر نكرد واصلا وارد بحث نشد و صحبتى پيرامون آن بيان نداشت .
امّا مرحوم آقاى سيّد محمد تقى خوانسارى به عكس ، ايشان بينى و بين اللّه جامع بود.كرارا از مرحوم والد، تعريف ايشان را چه در ايامتحصيل نجف و چه بعد از مهاجرت به قم ، شنيدم . امام ، حفظه اللّه ، به نماز ايشانبسيار مقيد بود و مرتب حاضر مى شد. مرحوم والد،نقل مى كرد:
تنها كسى كه مى توانست در درس مرحوم آقا ضياء روى مطلبش تكيه كندو بايستد،ايشان بود كه اشكال مى كرد و با مثالهاى عرفى ، آنچنان مطالب خود را در برابراستاد مجسم مى كرد كه اغلب حاضران جلسه درس مى خنديدند و اين وضع خوش آيندمرحوم آقا ضياء نبود.
وقتى كه جنگ عراق و انگليس پيش آمد، ايشان به صف مجاهدين پيوست و با انگليس واردجنگ شد. انگليسى ها، ايشان را به اسارت به هند بردند و ايشان بعد از برگشتن ، دچاركسالتى شده بود. ايشان بسيار با تقوا بود، با تقواى بدون تكلف كه نماز استسقاىايشان هم ، خيلى معروف است . اين نماز و استجابت دوّم جهانى در قم بودند، گرديد ونقل شد كه گفته بودند: از كشيشتان درخواست كنيد كه به پيروزىكامل ما دعا كند!
و امّا مرحوم آيت اللّه صدر: ايشان نيز از جمله زعماى حوزه بود كه معتقد بود بايد در امورسياسى اقدام جدّى بشود و بايد در امور، دخالت كرد و بايد به فكر اصلاح امور حوزهبود و در سياست دخالت كرد. امّا اين حرفها، آن موقع هيچ خريدار نداشت . حتى افرادى كهاين گونه بودند، قدرى خلاف حوزه اى و به روشنفكر و متجدد، معروف مى گرديدند.واقعا اين انقلاب ، بزرگ ترين خدمت را به حوزه ها كرده است . شما اكنون نمى توانيدوضع آن زمان را باور بكنيد؛ چنانچه آن روز هم كسى تصور اين چنين وضعى را نمى كردكه اين گونه واقعيتها مطرح شود.
مرحوم آقاى صدر، طاب ثراه ، از نجف با مرحوم والد رفيق بود. يادم است در يك جلسه اى، صحبت از ماده تاريخ بود، مرحوم صدر، فرمود: من راجع به مرحوم والدم اين ماده تاريخرا گفتم : و فى الخلد اسماعيل طاب له الصّدر كه اين مطابق تاريخ وفات ايشان است .
مرحوم آقاى صدر، طاب ثراه ، شاعر قوى بود، اشعار روى سنگ قبر مرحوم آيت اللّه حاجشيخ عبدالكريم ، از ايشان است :

اجدب ربع العلم بعد خصبه
و هد اركان المعالى فقده
كوكب سعد سعد العلم به
دهرا وغاب اليوم عنه سعده
كان لاهل العلم خير والد
وبعده امست يتامى ولده
فى شهر ذى القعدة غاله الردى
بسهمه ياليت شلّت يده
فى حرم الائمة الاطهار فى
شهر الحرام كيف حلّ صيده
دعاه مولاه فقل مورخا
لدى الكريم جلّ ضيفا عبده
عبدالكريم آيت اللّه قضى
و انحل من شمل العلوم عقده
پدر ايشان ، مرحوم حاج سيّد اسماعيل صدر است .
مرحوم حاج سيّد اسماعيل صدر، از شاگردان مرحوم ميرزاى كبير و از مراجع زمان خود بود.ايشان گرچه فقيه ، با تقوا و زاهد بود، ولى معروفيت مرحوم آخوند و آقا سيّد محمّد كاظمطباطبائى را نداشت . البته اوضاع حوزه قم در آن هنگام ، سر و سامانى نداشت ؛ تا اينكه مرحوم آيت اللّه العظمى بروجردى ، از بروجرد براى معالجه راهى تهران شد. پس ازبهبود، امام ، دام ظله ، براى رونق بخشيدن به حوزه ، از ايشان درخواست كرد كه در قمتوطن كرده و حوزه را به نحو احسن در تحت زعامت خويش اداره كند. آن بزرگوار هم ، دعوتامام را اجابت فرموده وارد قم شد و درس شروع كرد. چنانچه ذكر شد من هم مرتب درس فقهو اصول ايشان مى رفتم . ايشان ، ابتداء كتاب اجاره و بعد از آن كتاب صلوة را تدريسفرمود.
بزرگان حوزه مانند خود امام و مرحوم آيت اللّه آقا سيد محمّد داماد و آقاى حاج آقا مرتضىحائرى نيز، در درس ايشان شركت مى فرمودند و احيانا مى فرمودند. پس از ورود ايشانبود كه حوزه حيات علمى ديگرى گرفت و رونق فراوان يافت . غرض ، حوزه ماهيت ديگرىبه خود گرفت بايد به ابيات مولوى متشبث گردم و به شكرانه بهره هاى روحى ومعنوى و تشويقات خصوصى آن مرحوم و ساير اساتيد عرض كنم :
اين نفس جان دامنم برتافته است
بوى پيراهان يوسف يافته است
كز براى حق صحبت سالها
بازگو رمزى از آن خوشحالها
تا زمين و آسمان خندان شود
عقل و روح ديده صد چندان شود
حوزه :با مرحوم آيت اللّه ميلانى ، ارتباطهاى فراوان داشته ايد؛ دراين زمينه ، مطالبى را بيان فرماييد:
استاد: مرحوم آيت اللّه ميلانى ، به واسطه رفاقت زيادى كه با مرحوم والد داشت، وقتى كه مرحوم والد از ايران به نجف مى آمد، در كربلا بهمنزل ايشان وارد مى شديم . يا آن گاه كه ايشان به تبريز مسافرت مى كرد، در زنجانبه منزل ما وارد مى شد. يادم مى آيد مرحوم آيت اللّه ميلانى فرمود: در نجف ، با مرحوموالد در جلسه اى پيرامون بعضى از علوم وارد صحبت شديم . صحبت ما از صبح تا ظهربه طول انجاميد و در اين نشست ، پيرامون هفت علم صحبت كرديم .
وقتى ديگر در مشهد مقدس فرمود: كه سى سال است ، من با مرحوم آقا، رضوان اللّه عليه، رفاقت داريم . اين رفاقت نيست ، قرابت است .
من عرض كردم : مضمون فرمايش شما منطبق است بر روايت امام هشتم ، سلام اللّه عليه ، كهفرمود: مودة عشر من سنة قرابة آن گاه كه اين جانب على رغمميل باطنى خودم مى خواستم از نجف به ايران برگردم (چرا كه گفته مى شد حوزه زنجان، كسى را ندارد چون آن ايام ، مصادف بود با كسالت و بسترى شدن مرحوم والد براىاداره مدرسه و مسجد سيّد و شايد زنجان مرحوم والد، لازم ديد كه مراجعت كنم و احساستكليف مى شد.) مرحوم آيت اللّه ميلانى ، كه ناراحتى من را در مراجعت به ايران ديد، گفت :
شما ناراحت نشويد. به شما روشى ياد مى دهم كه دورى حوزه را جبران كند. اينروش ، نوعى رياضت مى خواهد. و آن اين است كه يا با نذر و يا چيز ديگرى ، خود را موظفكنيد كه يك متن فقهى را در ساعاتى از روز، عميق مطالعه كرده و نظرات خود را پيرامونآن يادداشت كنيد. به شما قول مى دهم كه اگر بر اين كار به طور منظم اهتمام كنيد، دورىشما از حوزه جبران خواهد شد.
سيدنا الاستاد، علّامه طباطبائى ، معظم له را معرفى مى نمود.و آثارى كه از درس ايشانطبع شده ، گواه فقاهت و درجه اجتهاد آن مرحوم است . بسيار متواضع و بزرگوار و چون ازتلامذه خاص مرحوم آقاى حاج شيخ محمّد حسين كمپانى بودند، طبعا داراى حالات و مقاماتمعنوى بود. وارد مى شدم ، پيوسته احساس مى كردم كه شبها بعد از تهجّد و نماز بدوناندك صدايى ، در حياط را باز مى كرد و به حرم مطهر مشرف مى شد.
مرحوم آيت اللّه ميلانى ، در سال 42 جزء پيشگامان در حركت انقلابى بود و به همين جهت ،به تهران تشريف آورد. كاملا يادم است كه ورود ايشان به تهران ، مصادف با زندانىشدن ما، در همان تاريخ بود. بعد از خلاصى از زندان ، مجالسى داشتيم با بعضى ازمراجع وقت و علماء كه به تهران آمده بودند. اين مجلس ، در منزلى كه ايشان ساكن بود،برگزار مى شد. گاهى هم جلسه خصوصى راجع به اوضاع ، درمنزل يكى از منسوبين ما تشكيل مى شد، در بعضى از اينمحافل خصوصى ، مرحوم شهيد مطهرى ، رضوان اللّه عليه ، نيز شركت داشت .
حوزه :از ويژگيهاى اخلاقى و علمى والدتان ، كه از بزرگانحوزه بوده ، و همچنين خاطراتى كه از آن بزرگوار داريد، براى ما بيان بفرماييد:
استاد: اگر من از ايشان بخواهم بگويم ، تقريبا تزكية المرءلنفسه مى شود، امّا در حدّ اجابت دعوت ، مطالبى را عرض مى كنم . ايشان ، ازشاگردان مرحوم حاج شيخ محمد حسين كمپانى و مرحوم نائينى بود و از هر دو اجازه داشت ومرحوم كمپانى ، نامه هايى به ايشان دارد. بعد از پايان تحصيلات ، ايشان ، وارد زنجانمى شود. آن مرحوم به تزكيه نفس ، بيش از هر چيز ديگر اهميّت مى داد و در اين مراتب بهمرتبه اى بالا رسيده بود. ايشان در تهران ، بسيار آشنا و ارادت مند داشت و آنان ، خيلىمعتقد به وى بودند. پدرم ، رضاخان را كافر مى دانست و مى گفت كه من در كفر او هيچشك ندارم ؛ چرا كه رضاخان ، منكر حجاب است و حجاب هم از ضروريات دين است . يك نفردر تهران بود، كه به ظاهر امر مجتهد، مديركل اوقاف بود؛ ولى در واقع يكى از وارستگان روزگار به شمار مى آمد، به نام مرحومميرزا مهدى شهيدى ، اهل مازندران و از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى بود. ايشان ، بااين كه مدير كل اوقاف بود، مرتب از صميم قلب در مجالس ، از رژيم ، به صراحت انتقادمى كرد. خيلى برجسته بود. رژيم هم ، چون بدل او را پيدا نمى كرد، تا با او جايگزينكند، متعرض معظم له نمى گرديد. ايشان ، خيلى مريد مرحوم والد بود و با ايشان درارتباط دائمى بود و اهل حال و ذكر و سلوك بود. مرحوم ميرزا مهدى شهيدى ، آن موقع درتهران ، مكرر براى دلدارى و تسكين افرادى كه از اوضاع رژيم منحوس پهلوى به تنگآمده بودند گفته بود:
من از امام جمعه (مرحوم والد) شنيدم كه اين رژيم (شاهنشاهى ) از ميان خواهد رفت و به جاىآن ، جمهورى برقرار خواهد شد و به من گفته ، آن را خواهم ديد.

مرحوم شهيدى ، قريب پانزده سال پس از سكته اى كه كرد زنده بود. سرتاپاى او نوربود. آن قدر لاغر شده بود كه مثل ميت درون قبر، امّا با همانحال ، بسيار با نشاط و در كمال رضا و تسليم بود. هر موقع از رژيم پهلوى به اوشكايت مى شد، آن وعده را نقل مى كرد و تا اوائل انقلاب زنده بود وعده مرحوم والد متحققشد و ايشان تبديل سلطنت به جمهورى را ديد.
مرحوم والد، با علّامه طباطبائى بسيار ارتباط داشت و مى توان گفت ، مذاكرات خصوصىو سرّى داشتند. گاهى مرحوم علّامه ، اوقاتى كه والد در تهران بود، از قم تشريف مىآورد. صبح ، منزل ما تشريف مى آورد و غروب مى رفت . دو مرتبه هم بعد از فوت مرحوموالد، به زنجان تشريف آورد و هر دفعه ، شايد يك ماه ، يا بيش تر، درمنزل ما مى ماند.
در جريان پيشه ورى به فتواى مرحوم والد، مردم مقاومت كردند و درمقابل سلطه شوروى ، ايستادگى كردند (اين گونه نيست كه ملازمه داشته باشد كهانسان وارسته ، بايد دور از دنياى سياست شد) تا اين كه به ايشان خبر داده بودند كهشما را مى خواهند بگيرند و ايشان ، سرّى از زنجان خارج شد.
مرحوم والد، با حضرت امام نيز مرتبط بود و امام ، به ايشان علاقه مند بود. يادم مى آيدكه بعد از جنگ جهانى ، ايشان به قم آمد و ضعيف وعليل المزاج بود. اوضاع اقتصادى مخصوصا نان ، بسيار بد بود. صف نانواييها، بسيارممتد بود و آردى را كه از آن نان تهيه مى كردند، مقدارى از آن ، آرد بود و بقيه چيزهاىديگر. به اين جهت ، مرحوم والد، نمى توانستند از آن نان بخورند. امام در آن زمان ، ظاهرا،از مزرعه اى كه در خمين داشت ، مقدارى آرد براى ايشان مى آورد و در آن موقع ، روزى دوعدد نان ، مخصوص مرحوم والد، مى فرستاد.
يك روز، يكى از علماى بزرگ تبريز به نام آقا ميرزا رضى (ايشان ، شاگرد مرحومآخوند بود، اما چون حالاتشان غير متعارف بود، زياد شاگرد نداشت ؛ ولى امام ، سابقهعلمى ايشان را داشت و با ايشان خيلى رفيق بود) بهمنزل ما آمد و امام هم ، سابقه علمى ايشان را داشت و با ايشان خيلى رفيق بود) بهمنزل ما آمد و امام هم ، به منزل ما تشريف آورد. زمستان بود و در منزلمان كرسى داشتيم .روى كرسى ، حاشيه مرحوم كمپانى بود. آقا ميرزا رضى ، با آن كه از شاگردان مرحومآخوند بود؛ امّا مى گفت : نبايد مباحث فلسفى را بااصول ، مخلوط كرد. چون حاشيه حاج شيخ را ديد، به صورت اعتراض گفت كه : اين چهكتابى است ؟ اينها فلسفه را با اصول ، مخلوط كردند.
امام در جواب فرمود: اگر اين مطالب از اصول برداريد، چه برايتان باقى مى ماند؟
اغلب اوقات ايشان ، با تلاوت قرآن كريم و يا اذكار و بالاءخص شبها با نماز مىگذشت . تا مزاجشان اجازه مى داد نماز جماعت صبح را، هر چند بيش از عدد معدودى نبودند،ترك نكرد. اغلب در نماز صبح ، سوره مباركه والفجر ار مى خواند. همان طور بهتدريس خارج فقه باتلامذه خاصى ادامه مى داد. بسيار ملتزم به مستحبات بود. يك وقتكه ماه مبارك مصادف با زمستان بود(آن هنگام ، من هنوز به سن بلوغ نرسيده بودم ) يادمهست با رفيق شفيق خود، مرحوم شاهزاده عبدالمجيد ميرزا، كه فيلسوف و عارف ربانىبود، هر دو، شبها، هزار مرتبه تلاوت انا انزلنا، كه در شبهاى ماه مباركمستحب است ، شروع مى كردند كه تا سحر تمام مى شد. همان طور مقيّد بودند صد مرتبهسوره دخان را در شب بيست و سوم ماه مبارك مى خواندند. مى فرمودند: بالاءخصعمل روحى ، در ازدياد يقين و نورانيت ، اثر عجيبى دارد. صاحب ارتباطات و مكاشفات غيبىبود. از اشغال زنجان توسط روسها، چند سالقبل خبر داد. در استخاره هم يد طولايى داشت . بعضى از پيش آمدها را براى اين جانبگوشزد كرده بود. با اين كه انگشتر حبوه ومال فرزند بزرگ است ؛ امّا در وصيت نامه قيد كرده بود كه آن انگشتر را من به دستبكنم . به مراعات دستورات شرع مقدس ، جزئى و كلى ، اهميت مى داد.
مرحوم والد، به اساتيد خود، بالاءخص مرحوم علّامه مجتهد اعظم تشيّع مرحوم نائينى ، بىاندازه ارادت مى ورزيد و مى فرمود:
كتاب تنبيه الامة و تنزيه الملة ، يكى از آياتفضل و اجتهاد آن مرحوم است . ولى عوام زدگى و جوّ، عرصه را برايشان چنان تنگ كردكه ناچار آن كتاب را به قيمت بالا خريدارى و جمع مى كردند.
همان طور كه اشاره شد، مرحوم والد، با رضاخان و دستگاه سلطنت بسيار بد بود. درمجلس مؤ سسان ، كه عده اى از علماى بزرگ دعوت شده بودند، مرحوم والد يگانه فردىبود كه بر خلاف قاطبه حاضران مجلس ، بلند شده و مجلس ‍ را ترك كرد. ايشان مىگفت :
يك شيخ مقدس نماى احمقى كه هميشه تحت الحنكش باز بود، رساله اى در وجوبسلطنت رضاخان تاءليف كرده بود. آن عدم شركت و تفرد در آن را، يكى از اهمّتوفيقات الهى ، نسبت به خودشان مى دانست و آن جريان ، تاحدّى در تاريخى كه يكى ازدرجه داران ارتش وقت نوشته ، منعكس است . در آن جا، از غير ايشان ، باتجليل مناسب ، اسم برده ، امّا از ايشان ، فقط اين گونه ياد مى كند: ميرزا محمود امامجمعه . در اين انقلاب ، از ديدار بعضى از مظاهر دينى و شيوع حجاب بحمداللّه ،پس از دعا به وجود مبارك امام امت ، آرزو مى كنم كاش آن مرحوم زنده بود و اين انقلاب رامى ديد. يادم است دريكى از مسافرتهاى ايشان به قم ، وارد مدرسه فيضيه شديم . ازقضا آن روز، مرحوم آيت اللّه حاج سيد محمد تقى خوانسارى رضوان اللّه عليه ، حاضرنبود. حاضرين ، امام ، دام ظلّه ، را جلو انداختند و نماز با شكوهى كما و كيفا به امامت لهمنعقد شد. مرحوم والد رو به من كرده و فرمود:
روزى اين مرد، منشاء خدمات بزرگى به اسلام خواهد شد.
بعد فرمود: متاءسفانه از ما كه كارى ساخته نشده .
حتى يادم هست فرمود: يكى از ماها، در راه مبارزه دينى ، خون از دماغمان نيامد.
شهداللّه در آن وقت با آن ضعف و مرض ؛ يعنى سر درد بسيار شديدى كه نوعا عارضايشان مى شد، از توان خود كوتاهى نكرد در ساختن مرحوم آيت اللّه طالقانى و تقويتروح مبارزه در ايشان ، مسلما سهم بزرگى داشت . يادم است روزى ، مرحوم طالقانى براىخوشحالى مرحوم والد، اوائل روز بود كه بهمنزل ما، در تهران ، تشريف آورد و با بشاشتى گفت : آقا من امروز يك نهى از منكر عينى راموفق شدم و آن چنين بود كه :
پسرك روزنامه فروشى را پول داده بودند كه در ضمن فروش روزنامه به آقاىكاشانى ، توهين كند. پسرك هم ، در ضمن فروش روزنامه به آقاى كاشانى توهين مىكرد. من هم ديدم اين مردم ، همه سكوت كرده اند و كسى حرف نمى زند و پسرك را منع نمىكنند؛ من هم قربة الى اللّه عبا را انداختم زمين و آن پسر را محكم كتك زدم .
اغلب صحبت با ايشان ، از خدمات سياسى علماء گذشته بود و همچنين تاءسف از عدمموفقيت مرحوم نائينى در بيدارى اذهان . مرحوم والد، از اين كه كتاب تنبيه الامة و تنزيهالملة ، مهجور و متروك مانده ، بسيار دلتنگ و متاءسف بود؛ تا اين كه مرحوم طالقانى بهايشان وعده داد كه : آن كتاب را هر چند به زبان فارسى نوشته شده ،با بيان روشنترى توضيح داده و بر خلاف كارشكنى ها به چاپ برساند. بعد از مدت كمى از انتشارآن كتاب نفيس ، بشارت ديگرى را به مرحوم والد داد و آن اين بود:
اغلب دانشجويان كه از سكوت و دست روى دست گذاشتن علماء، سخت در رنج و انتقادمى كردند و آنها را شريك جرم آن اوضاع مى دانستند. بعد از انتشار كتاب مزبور جوّدانشگاه نسبت به روحانيت شيعه ، كاملا عوض شد و دريافتند كه از طرف بزرگان علماءشيعه ، اقداماتى صورت گرفته ؛ امّا در اثر عدم آگاهى مردم ، مقرون به شكست شده.
در هر حال ، مرحوم طالقانى ، در مدت اقامت مرحوم والد، يك روز در ميان ، با مرحوم والدملاقات داشت . اين موضوع را كه طبع كتاب نامبرده به تشويق مرحوم والد بوده ، مرحومطالقانى ، در مقدمه كتاب مذكور تذكر داده است .
من پيشنهاد دارم براى آگاهى سياسى حوزه ، بيش از پيش ، و احياى نام فقيهى بزرگ وعالم به زمان ، مناسب است كه آن كتاب ، جزء برنامه هاى درسى حوزه هاى علمى قرارگيرد.
رژيم گذشته كه متوجه ارادت خاص مردمان آگاه و علاقه مفرطامثال مرحوم طالقانى نسبت به مرحوم والد شده بود، چندين بار با لطايفالحيل حتى با اعزام بعضى از معاريف اهل علم ، سعى داشت ، بلكه ايشان را به هر وسيله اىكه هست ، به طرف خودش جلب كند.
حتى در دل يك شب ، ماءمور مخصوص دربار مى آيد (در آن هنگام من در قم بودم ) كهاعلحضرت محمد رضا سلام رساند و چون فرزند شما (اخوى آقاى دكتر سيد نورالدينمجتهدى ) در فرانسه مشغول تحصيل طب هستند، يك چك فرستاده كه هر قدر بخواهيدبفرماييد تا ايشان در خارج از كشور در مضيقه مالى نباشد.
مرحوم والد كاملا امتناع كرد و به شدت طرد كرد. و اين جريان را هرگز طاغوت فراموشنكرده بود. روزى بعد از فوت امام جمعه اسبق تهران ، صحبت از افرادى مى شود كه اينمنصب به آنان تفويض گردد. بعضى از آنها كه مراتب علاقه مندى طبقه فهميده جامعه رانسبت به مرحوم والد احساس مى كردند، ايشان را پيشنهاد مى كنند. جواب رژيم در در ايشاناين بود كه او با ما ميانه خوبى ندارد؛ چند بار كه خواستيموسائل ملاقات را فراهم كنيم ، به شدت رد كرد؛ بنابراين ، صلاحيت ندارد.
يادم هست كه مرحوم نواب صفرى در زمستانى سخت ، وارد زنجان شد و با ايشان ديدارخصوصى كرد. زمستان سختى بود. مرحوم نواب عباى مناسبفصل را نداشت . مرحوم والد، يك عباى شال طارم زنجان تقديم ايشان كرد. بعد از اينملاقات و پس از مراجعه مرحوم نواب ، آن جريان تيراندازى در دانشگاه واقع شد كهمعروف است .
در هر حال ، مرحوم والد، به انقلاب در حوزه ، مخصوصا از جهت اخلاق ، تهذيب نفس و ورودبه عالم سياست و گرفتن زمام امور به سختى معتقد بود و ازبذل ميسور و فراهم نمودن مقدمات كار دريغ نداشت .
اين داستان را عرض كردم كه در اوائل كشف حجاب ، ايشان در تهران بود.
يادم است نامه مفصلى كه به يكى از منسوبين نزديك در زنجان نوشت و ايشان يكى ازرجال معروف زنجان و خاندان سرشناسى هستند. مضمون آن نامه تحذير از شركت درمجالسى بود كه با خانمهاى بدون حجب تشكيل مى شد. مرقوم فرموده بود: مبادا يك وقتبترسى و مثلا از باب تفسير غلط تقيّه در چنين مجالسى ، با شرايط خاص ، حاضرگردى . آن نامه به آدرس زنجان پست شد.
يك روز كه ايشان ، برحسب معمول به ملاقات بعضى از دوستان رفته بود، در وقتمعمول مراجعت نكرد، تا عصر از ايشان خبرى نشد. بعد شخصى خبر آورد كه نگراننباشيد، ايشان از شهربانى خلاص شد. فعلا درمنزل يكى از دوستان است . يكى از رجال زنجان را نام برد. بعد كه ايشان بهمنزل مراجعت كرد، معلوم شد كه نامه مزبور سانسور شده و آن را مستقيم پيش رئيسشهربانى كل برده اند. آن جا رئيس شهربانى پرسيده بود: اين نامه را شما نوشتيد؟ايشان ، با صراحت و قاطعيت تمام فرموده بود: بله من نوشتم .
آن گاه گفته بود: مگر نمى دانيد كه اعليحضرت همايونى (رضاخان ) امر به كشف حجابفرموده است .
والد مرحوم در جواب فرموده بود: چرا از همه جزئيات اطلاع دارم ؛ ولى اين نامه را بهحكم وظيفه دينى كه بالاى هر امرى قرار دارد، نوشته ام و در اين راه ، خود را براى هرجريانى كه واقع گردد آماده كرده ام .
بعد از توهيناتى زياد به ايشان ، قرار تبعيد ايشان را از تهران به كاشان مىگذارند. اما دستگاه رضاخان اين امر را به صلاح خود نديد و بعد، از تبعيد ايشانمنصرف شد.
فعلا به همين مقدار كه مفصل هم شد، اكتفاء مى كنيم . عمده غرض آن است كه اغلب جوانهاكه از اوضاع سابق و اسبق درست خبر ندارند، قدر نعمت انقلاب را بدانند.
و باز نمى توانم اين خاطره را از مرحوم طالقانى ترك كنم . در زمان نخست وزيرىتيمور تاش ملعون بود. مرحوم طالقانى با حالت آشفته كه آن وقت نوجوان بسيارنورانى بود، وارد محضر والد شد، فرمود:
باز شاهد يك بى غيرتى و... از دو نفروكيل در خيابان اميريه بودم . و بعد فرمود: [با ذكر اسم آن دووكيل مجلس ‍ شوراى آن زمان ] اين دو نفر چند قدم از من جلوتر در پياده رو حركت مى كردند.چنان گرم صحبت شده بودند كه متوجه اطراف نبودند. من صحبت آنها را مى شنيدم . يكى ازآنها به ديگرى مى گفت كه : من خانم خودم را كه به خدمت حضرت اشرف [تيموريان]بردم ، بعدا معلوم شد كه همه چيزش مورد پسند حضرتشان واقع شده ؛ فقط كمى از [باكمال معذرت ]بزرگى پستان خانم گله مى فرمود.
اين مشتى از خروار و اندكى از بسيار آن دورانهاست . توصيه اكيد من اين است كه مباداكمبودهاى فعلى را شيطان جلوه داده و كفران نعمت انقلاب بكنيم . بايد مواظب بود كهگرفتار اوهام نشد و گول يك عده مغرض و يا مقدس مآب ساده لوح را نخورد.
اين قطعه را با اين آيه شريفه ختم مى كنم :
ثم جعلناكم خلائف فى الارض من بعدم لتنظر كيف تعلمون .
حوزه :به نامه هاى متعدد مرحوم كمپانى به مرحوم والدتان اشارهداشتيد آيا اين نامه ها موجود است ؟
استاد: البته همه نامه ها خير، به لحاظ اين كه مرحوم والد، فرد مبارزى بود وعرض كردم كه فتواى جهاد داد با رژيم شوروى و فردى را ماءمور مبارزه كرد. در اين ميانكه ملازم با نقل و انتقالات مكانى است ، مقدارى از آن نامه ها از بين رفته است . درتهاجماتى كه به منزل والد داشتند، مقدار زيادى كتاب و قسمتى از نامه ها را بردند. وبعضى از كتب خطى ديگر از جمله رساله شفا و بسيار مختصر مرحوم آيت اللّه كمپانى رابردند؛ امّا منظومه حكمت كه مرحوم كمپانى قبل از چاپ امر به استنساخ فرموده و درحواشى نسخه خطى به خط شريف خود اشاره به اسماء صاحبان آراء فلسفى نموده ،موجود است .
حوزه :با توجّه به شرائط اجتماعى و فرهنگى معاصر و مسؤ وليتروحانيون چه معلومات و علومى را در زمان كنونى ، براى حوزه هاى علميه لازم مى دانيد؟
استاد: حوزه ها، در زمينه فقه و اصول ومعقول ، خوب هستند، امّا اين گونه نيست كه استعدادها، تماما براى فقه واصول خلق شده باشند. مى توان تفاوت استعدادها را به تفاوت نفوس دانست . در حوزههاى ما، افرادى پيدا مى شدند، مانند علّامه امينى كه در رشته اى كار كرده اند و نتيجه آناثر ارزش مندى مانندالغدير شده است . البته ، اين كار فردى است و نهاين كه برنامه حوزه باشد. خود مرحوم علامه امينى ، استعدادش را مى شناسد و به كارمى اندازد. حال اگر در حوزه ، استعدادها شناخته و هدايت بشود، خيلى مؤ ثر است . مثلاكسى ممكن است استعداد كار كردن در بيوگرافى را داشته باشد، كه اين خود، علمى مهماست و رشته تحصيلى خاصى در دانشگاه هاى خارج دارد. متاءسفانه ، اين علم و نظير آن ،كه خيلى مفيد است ، در حوزه ها كار نمى شود. اگر هم صورت گرفته ، به صورتفردى و خودجوش ‍ بوده است . البته بيوگرافى را از بابمثال عرض كردم . مى دانيد كه كار كردن بر روى علومى كه جنبه فردى دارد و جنبهعمومى و رسمى ندارد، از خود گذشتگى مى خواهد؛ چرا كه دانشمند، در اين علوم به حسابعالم و دانشمند حوزه ، گذاشته نمى شود؛ بلكه فردى است كه جنبى كار كرده است . كاملايادم است كه : مرحوم آيت اللّه آقا سيد محمد حجت كوه كمرى ، در درس صلوة به بحث قبلهرسيد و در بحث است كه شيى ء يا بعد مسافت اتساع جهت پيدا مى كند، فرمود: وقتى كهفيزيك مى خوانديم ! معلوم شد كه ايشان فيزيك مى خوانده منتهى فردى . مقدارى از اينعلوم بايد در حوزه تدريس بشود و بالاءخص ادبيات كه كليد فهم قرآن است بايد اهميّتبيش ترى داده شود.
حوزه :در زمينه شناخت معصومان و عالمان دينى ، كه به آن درضرورت پرداختن به بيوگرافى اشاره كرديد، توضيح بيش ترى ارائه بفرماييد تااين احساس نياز، محسوس تر در آيد و طالبان دانش و فضلاء به اين بخش از كارهاىانجام نايافته و يا كم كار شده اطلاع بيابند.
استاد: بسيارى از شخصيتهاى بزرگ ، حتى معصومين (ع ) شخصيتهاى واقعى آنان، معلوم نيست . افرادى در معرفى آنان ، به بعضى از ظواهر پرداخته اند؛ امّا صورت وسيرت واقعى آن بزرگان ، در تراكم جهالتها، مخفى است و ما چه صدماتى را از اين راه، خورده ايم . در اين مورد، خاطره اى است كه حدود سىسال قبل ، در دفعه اوّل كه به حج مشرف بودم ، با شخصيت معروفى به اسم دكترعبداللطيف و مياطى ، آشنا شدم . اين فرد استاد روان شناس و بسيار خوش ‍ صحبت و مطلعبود و هميشه در جيبش قرآن همراه داشت . و به آيات قرآن مسلط بود و به درد مسلمانهاآشنايى داشت در هنگام قصد مراجعت به ايران ، از ايشان در خواست كردم كه به ايرانبيايد. ايشان گفت :
به چه مناسبت به ايران بيايم . من از ايران غير از دو نفر نمى شناسم يكى ملاىرومى ، كه از طريق ترجمه مثنوى با آن آشنا شدم و ديگرى هم شيخ ابوعبداللّه زنجانى. شيخ ابوعبداللّه زنجانى ، دايى ما بود كه آن زمان ، به واسطه نطقهاى علمىدر جوامع مصر و دمشق ، معروف بود و هم چنين كتابهايى دارد، از جمله كتابى دربيوگرافى صدرالمتاءلهين ، با نام : الفيلسوف الفارسى الكبير... كه اين كتاب ، درآن زمان ، توسط مجمع علمى دمشق چاپ شد و ديگر تاريخ القرآن .
من حيرت زده شدم و گفتم : بها قبر الامام على بن موسى (ع ).
خدا مى داند كه در جواب ، به من گفت : و من على بن موسى ؟ على بن موسى، كيست ؟
من آنجا پيش خودم گفتم كه ما نمك پرورده اين خاندان هستيم ؛ اما نتوانستيم اقلا آنها را بهجهان اسلام ، معرفى كنيم .
از اين جا استفاده مى شود كه بسيارى زا علوم ، نمى تواند جنبى باشد، بلكه بايدمستعدين به سوى آنها، سوق داده شوند. افرادىمثل نيكلسون ، تمام عمر را، صرف شناخت و شناساندن مولوى مى كنند، چرا نبايد در حوزهافرادى را داشته باشيم كه نسبت به بزرگان اعاظم ما، اين گونهعمل بكنند؟
يادم است كه يكى از علماء مصر، شيخ عبداللّه علائلى ، كتابى درباره امام حسين (ع )نوشت ، با نام : سموا المعنى فى الذات او اشعة فى حياة الحسين (ع ). ايشان(علائلى ) بسيار در لغت عرب ، وارد بود و كتابى در لغت دارد. فرزند مرحوم شيخ محمدحسين اصفهانى ، معروف به كمپانى ، به زنجان آمده بود و سيد الشهداء، يا اين طوربنويسيد و يا هيچ ننويسيد (كه تعرضى به نوشته هاى موجود بود.) اين هم يكى ازكمبودهاى حوزه است كه ان شاءاللّه بايد برطرف گردد. بالاءخص افرادى ، راجع بهشناساندن ائمه اطهار، صلوات اللّه عليهم ، باتاءمل در ادوار تاريخ زندگى و برخوردشان با متكلمين و دانشمندان عصر خويش ،بالاءخص امام صادق و امام على بن موسى الرضا و شرح آن مجالس تاريخى با علماىاديان ، گرچه بقول مولوى :
شرح تو بگذشت در قدر عقول
عقل در شرح شما شد بوالفصول
امّا با اين همه ، آب دريا را اگر نتوان كشيد، هم به قدر معرفت بتوان چشيد و بالاءخصسير ادوار فلسفه و كلام در عصر ائمه اطهار، صلوات اللّه عليهم ، مسلّما در فهم مطالبغامض فلسفى تاءثير به سزايى دارد، بايد قدم نهاد مقدارى از اين كار را شهيد علّامهانجام داده ، ولى ناقص مانده است و بايد دنبال كار ايشان را گرفت .
ادامه دارد

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation