بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس سى و سوّم : تعيين ولىّ فقيه به نظر أهل حلّ و عقد است ، نه رأى أكثريّت عامّه مردم

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

ولايت فقيه ثبوتاً داراى شرائطى است : أعلميّت بِأمْر الله ، أورعيّت ، أقوائيّت ، ذكوريّت ، بلوغ ، كمال عقل ، هجرت بسوى دارالإسلام ، و تشيّع و إسلام هم كه أمرى واحد است . البتّه از بعضى روايات هم استفاده مى‏شود كه : ولىّ فقيه نبايد از أولاد زنا باشد .

حال در مقام إثبات ، ولىّ فقيه از كجا و چگونه موجوديّت پيدا مى‏كند و راه إيصال به او چگونه است ؟ طريق إيصال ، منحصر است به تشخيص أهل فنّ و خُبره ؛ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ . (1)

در هر موضوعى از موضوعات ، إنسان بايد به خبره آن فنّ مراجعه كند ، تا يقين حاصل نموده و از شكّ و ترديد بيرون آيد . زيرا فقط أهل خبره آن موضوع را مى‏شناسند ، نه همه مردم . آن ظرائف و دقائق و درجات عاليه كه در نفس فقيه است ، أبداً مردم به آن راه ندارند . مردم جز صورت چيز ديگرى نمى‏بينند ؛ و جز نمائى از ظاهر ، مطلب ديگرى إدراك نمى‏كنند . هر كس ظاهرش آراسته‏تر و فريبنده‏تر و جالب‏تر باشد ، مردم به او گرايش پيدا مى‏كنند . آن دقائق و رقائق را بايد أفرادى بفهمند كه خودشان أهل فنّ باشند و تشخيص بدهند و بتوانند در موارد خاصّ ، بين فرد مهمّ و أهمّ ، عالم و أعلم ، و تقىّ و أتقى فرق بگذارند .

البتّه اين يك مسأله ارتكازى ، عرفى ، طبيعى و تجربى است كه مردم در مراجعات خود به أفراد متخصّص ـ در هر موضوعى از موضوعات ـ چنانچه در تعيين أفراد ترديد و تشكيك نمودند ، خود به خود يكى را انتخاب نمى‏كنند ، بلكه به أهل خبره مراجعه مى‏نمايند تا آنان نظر دهند كه در اين فنّ ، كدام فرد متخصّص‏تر ، بصيرتر و واردتر است .

اگر بخواهند عمل جرّاحى انجام دهند (و در اين جهت ، أطبّاء متعدّدى وجود داشته باشند) خود به خود نمى‏روند طبيبى را انتخاب كنند ؛ بلكه با مراجعه به أطبّاء ديگر ، از وضع او كاملاً مطّلع مى‏شوند ؛ و آنها كه أهل خبره هستند و در فنّ طبابت حاذقند ، يكى را بر ديگران مقدّم مى‏دارند .

اگر إنسان انتخاب متخصّص‏تر را به دست عامّه مردم بسپارد ، از جهت اينكه عامّه مردم در اين موضوع خبرويّتى ندارند ، حكم آنها باطل است و رأى أكثريّت در اينجا به كلّى از درجه اعتبار ساقط مى‏باشد . چون أكثريّت مردم بر أساس همان منويّات و آراء و أفكار و مقاصد روزمرّه خود حركت مى‏كنند و دنبال مطلبى مى‏روند .

أفكار عامّه مردم در سطح پائين و نازلى است . عامّه مردم نمى‏توانند آن خصوصيّاتى را كه براى فرد متخصّص لازم است إدراك نمايند .

در اين مسأله ، آياتى از قرآن كريم وارد است :

در سوره زُمَر مى‏فرمايد : قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنّمَا يَتَذَكّرُ أُولُوا الْأَلْبَبِ . (2)

أفرادى كه مى‏دانند ، با أفرادى كه نمى‏دانند مساوى نيستند ؛ و اين مطلب را صاحبان خرد إدراك مى‏كنند ؛ كه در اين اُمور نبايد اختيار را به دستِ الّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الّذِينَ لاَيَعْلَمُونَ ، در درجه واحده سپرد ؛ و همه آنها را به يك ميزان و به يك نصاب ، ذى رأى در انتخاب ولىّ فقيه قرار داد .

در سوره رعد مى‏فرمايد : قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى‏ وَ الْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِى الظّلُمَتُ وَ النّورُ . (3)

در اينجا به عنوان استفهام إنكارى مى‏فرمايد : مگر ميشود شخص نابينا با بصير و بينا يكسان باشد ؟ مگر مى‏شود ظلمت با نور يكسان باشد ؟ جهل ، عَمى و كورى و ظلمت است ؛ و علم ، بصيرت و نور است . شما نمى‏توانيد نور را با ظلمت ، و نابينائى را با بينائى جمع كنيد و همه را در رتبه واحده ، منشاَ أثر قرار بدهيد !

در سوره مؤمنون مى‏فرمايد : بَلْ جَآءَهُم بِالْحَقِ‏ّ وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِ‏ّ كَرِهُونَ ش وَ لَوِ اتّبَعَ الْحَقّ أَهْوَآءَهُمْ لَفَسَدَتِ السّمَوَ تُ وَ الْأَرْضُ وَ مَن فِيهِنّ بَلْ أَتَيْنَهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مّعْرِضُونَ . (4)

ما براى مردم حقّ آورديم (حقّ يعنى أصالت و واقعيّت ؛ وجود پيغمبر حقّ است و متحقّق به أصالت و واقعيّت) أمّا أكثريّت مردم از پذيرش حقّ امتناع دارند . طِباع أكثريّت مردم از حقّ إعراض مى‏كند . هنوز تربيت مردم و تكامل نوعى آنها در رشد و ارتقاء ، به سرحدّى نرسيده است كه طبع أوّليّه مردم بسوى حقّ گرايش داشته باشد ؛ و آنها قدم به سوى حقّ بردارند ، گرچه مخالف با لذّات شهوانى و تمايلات طبيعى و مادّى آنها باشد .

مردم هنوز در سطح بساطت و إسارت در أفكار بهيميّه هستند ؛ و عامّه مردم هنوز از اين حدود خارج نشده‏اند تا به حقّ گرايش پيدا كنند ؛ طبع أوّليّه آنها از حقّ روى مى‏گرداند و فرار مى‏كند . در اين صورت ، حقّ نمى‏تواند متابعت از آراء و أفكار آنها بكند.

اين آيه ، آراء و أفكار آنها را به عنوان أهواء تعبير فرموده است . أهواء ، يعنى أفكار پوچ و توخالى كه مثل هوا چيزى ندارد . اگر حقّ و أصالت و واقعيّت و حقيقت ، تابع أهواء و أفكار توخالى و پوچ و بى‏اعتبار اين مردم بشود ، آسمانها و زمين و أفرادى كه در آسمانها و زمين هستند ، همه فاسد و تباه مى‏شوند . پس حقّ نمى‏تواند از أكثريّت تبعيّت كند.

ما براى اين مردم ، حقيقت ذكر و يادآور از حقّ ، و آنچه را كه يك فرد إنسان براى تذكّر لازم دارد آورده‏ايم و نشان داده‏ايم ؛ أمّا آنها از ذكر پروردگار إعراض كرده و توجّه نمى‏كنند .

در سوره مائده مى‏فرمايد : قُل لّايَسْتَوِى الْخَبِيثُ وَ الطّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتّقُوا اللَه يَأُولِى الْأَلْبَبِ لَعَلّكُمْ تُفْلِحُونَ. (5)

بگو اى پيغمبر : خبيث و طيّب ، هم سطح و مساوى نيستند ؛ ولو اينكه خبيث در عالم ، كثرت داشته باشد (هم كثرت عددى و هم كثرت تخيّلى و تخيّل جمالى) اگر چه كثرت خبيث و تعداد أفراديكه در أهواء و آراء شيطانيّه زندگى مى‏كنند و نفس آنها خبيث و آلوده به خبث است ، آنقدر جالب باشد كه كثرت آنها تو را به شگفت در آورده و چشمگير باشد . در عين حال به خبيث توجّه نكن ، و به كثرت آنها اعتناء منما ؛ و نبايد آنها تو را به شگفت در آورند ! به دنبال طيّب و حقّ برو ولو اينكه تعدادشان اندك ، و أفرادشان بسيار قليل باشد !

فَاتّقُوا اللَه ؛ بنابراين از خدا بپرهيزيد اى اُولى الألباب و صاحبان خرد . اگر ميل و اميد به رستگارى داريد ، بايد از اين منهاج طىّ طريق كنيد !

در سوره أنعام مى‏فرمايد : وَ إِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِى الْأَرْضِ يُضِلّوكَ عَن سَبِيلِ اللَهِ إِن يَتّبِعُونَ إِلّا الظّنّ وَ إِنْ هُمْ إِلّا يَخْرُصُونَ . (6)

اى پيغمبر ! اگر تو از أكثريّت أفرادى كه در روى زمين هستند پيروى و إطاعت كنى ، تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند . زيرا كه آنها متابعت نمى‏كنند مگر پندار و گمان خود را . و تمام آنها بر أساس خَرْص و تخمين و شكّ و تخيّل و پندار حركت مى‏كنند ؛ و كارهاى خود را بر اين أساس قرار مى‏دهند .

اين آيه خيلى روشن و صريح است در اينكه : أكثريّت مَنْ فى الأرض ، أفراد مضلّ و ضالّ ، يعنى نارس و ناقصند . أفراد كثير و أكثر مَنْ فى الأرض ، أفراد كال و ناپخته ، و مانند ميوه نارس و درختان هرس نكرده و پيوند نزده و جنگلى هستند . اينها بايد تربيت شوند ؛ نفوسشان بايد تحت تربيت و تهذيب قرار گرفته ، هرس بشوند . باغبان بايد آنها را تربيت كرده پيوند بزند ، تا قابل استفاده شوند .

أمّا اين أكثريّت با اين آراء و أهواء خود ، همه به دنبال مادّيّات و تلذّذات صورى و چشمگير طبيعى ، و تخيّلات اعتبارى و آرزوهاى زودگذر حركت كرده ، خود را فدا مى‏كنند ؛ جنگ و صلحشان بر اين أساس است ؛ آشتى و قهرشان بر اين منهاج است ؛ معاملات ، مزاوجات ، مراودات ، اجتماعات و بازارشان بر اين رويّه و روش است . و اگر تو بخواهى از آنها پيروى كنى ، تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند . چون راه خدا راه حقّ است ؛ بايد تمام راهها را بِبُرد و جلو برود . و تو اگر بخواهى از آنها پيروى كنى ، آنها تو را بر أساس انديشه خود تنازل مى‏دهند . لذا از پيمودن راه حقّ باز مانده و گمراه خواهى شد .

جمله : إِن يَتّبِعُونَ إِلّا الظّنّ در حكم تعليل است . يعنى به علّت آنكه تمام مردم دنبال گمان مى‏روند ؛ و به حقّ و واقعيّت و علم و يقين نمى‏رسند ؛ و تمام فعّاليّت و حركتشان در دنيا بر أساس احتمال و خرص و تخمين است .

أيضاً در سوره أنعام مى‏فرمايد : وَ إِنّ كَثِيرًا لّيُضِلّونَ بِأَهْوَآنِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ . (7)

تحقيقاً بسيارى از مردم بدون علم و درايت ، با أهواء و آراء پوچ و توخالى خود ديگران را گمراه مى‏كنند . و هرجا كه أمر به دست أكثريّت صورت پذيرد ، نتيجه جز گمراهى چيزى نخواهد بود .

خداوند در سوره شُعَرآء ، در هشت موضع كه از حالات اُمّت هشت پيغمبر (قوم حضرت خاتم النّبيّين صلّى الله عليه و آله و سلّم ، و قوم حضرت موسى ، إبراهيم ، نوح ، هود ، صالح ، شعيب و لوط) شرحى بيان مى‏كند و ارتباط آنان را با پيغمبرانشان ذكر مى‏كند ، در پايان هر موضعى مى‏فرمايد :

وَ مَاكَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ . «اكثريّت اين اُمّتها اينطور نبودند كه إيمان بياورند.»

حال اگر اين پيامبران وظيفه خود را بر أساس آراء أكثريّت قرار مى‏دادند ، مردم آنان را أمر مى‏كردند كه : اى پيغمبر ! از تبليغ و جهاد و أمر و نهى و صوم و صلوة و إنفاق به فقراء و ... دست بردار و در مجالس و محافل ما شركت كن ؛ در كارهاى خلاف و إسراف كارى‏ها و تبذيرها و اُمور لهو و لعب ما مساعدت نما !

اگر بنا بود كه رأى أكثريّت حجّت باشد ، آراء أكثريّت ، بلكه أكثريّت قريب به اتّفاق ، بلكه أكثريّت ملصق به اتّفاق أهل مكّه و قريش اين بود كه بايد پيغمبر را كشت و تكّه تكّه كرد ، تا از اين أفكار تازه و جديدى كه در ميان ما آورده است خود را نجات دهيم . اين مرد ، مرد گمراهى است !

اين است نتيجه پيروى از أكثريّت ! هجرت پيامبر أكرم به مدينه هم بر أساس رأى أكثريّت آنها پيش آمد كرد ، چرا كه رأى أكثريّتشان بر اين قرار گرفت كه پيامبر را بايد كشت. فلهذا پيامبر هجرت فرمود .

بَلْ جَآءَهُم بِالْحَقِ‏ّ وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِ‏ّ كَرِهُونَ . (8)

«پيغمبر از طرف پروردگار براى آنها حقّ را آورد (يعنى قلبش ، قرآنش ، نزولش ، گفتارش ، برخوردش در ميان اجتماع ، همه‏اش حقّ بود) در حاليكه أكثر آنها از پذيرفتن حقّ ناراضى هستند.»

وَ لَكِنّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِ‏ّ كَرِهُونَ .» (9)

وليكن أكثر شما از پذيرفتن حقّ ناراضى هستيد.»

وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِّنْ عَهْدٍ . (10)

«ما نديديم كه أكثريّت مردم ، بر عهد و پيمان خود استوار و ثابت باشند.»

وَ مَا يَتّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلّا ظَنّا .ّ (11)

متابعت نمى‏كنند أكثريّت آنها مگر از خيال و پندار.»

وَلَكِنّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ . (12)

وليكن أكثريّت مردم جاهلند ، نمى‏دانند.»

وَ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْقِلُونَ . (13)

بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْقِلُونَ . (14)

كِتَبٌ فُصِّلَتْ ءَايَتُهُ قُرْءَانًا عَرَبِيّا لّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ش بَشِيرًا وَ نَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَايَسْمَعُونَ . (15)

«كتابى است كه آياتش جدا جدا ، مُبيّن ، روشن ، با تفصيل ، با لسان عربىّ ، فصيح و آشكار بر شما تلاوت ميشود (خدا آن را قرآن قرار داده است تا قابل قرائت بوده و شما آن را بخوانيد) براى أفرادى كه مى‏فهمند و مى‏دانند ؛ اين قرآن بشير است و نذير است (بشارت دهنده به سعادت و بيم دهنده از بدبختى و شقاوت) أمّا افسوس كه أكثريّت مردم از اين قرآن إعراض كرده‏اند ! فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ : گوش نمى‏كنند ؛ قرآن را نمى‏شنوند ؛ قرآن براى آنها خوانده مى‏شود أمّا نمى‏شنوند ؛ آرى أكثريّت مردم نمى‏شنوند!»

أَمْ تَحْسَبُ أَنّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ . (16)

به عنوان تعجّب مى‏فرمايد : «آيا تو چنين مى‏پندارى كه أكثريّت اين مردم مى‏شنوند يا فكر مى‏كنند ؟! نه ، اين گمان را أصلاً نداشته باش ! أكثريّت مردم نمى‏شنوند و تعقّل ندارند.»

عبارت : وَلَكِنّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ و مشابه آن ، در چندين جاى از قرآن آمده است .

در چند جاى از قرآن آمده است : بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْلَمُونَ .

و در سوره أنبياء مى‏فرمايد : بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَايَعْلَمُونَ الْحَقّ فَهُم مّعْرِضُونَ . (17)

و در سوره شورى مى‏فرمايد : فَلِذَ لِكَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ لَا تَتّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ مِن كِتَبٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمْ . (18)

«بدين علّت اى پيغمبر ، مردم را به راه خدا دعوت كن ؛ و در مشكلاتى كه براى تو پيدا مى‏شود استقامت و پافشارى نما ، همان طور كه به تو أمر شده است كه استقامت كنى . و متابعت نكن از أهواء و گفتار و انديشه‏ها ، و از تقاضاهاى آنها و از راههائى كه مى‏پيمايند (أفكار آنها ، أهواء و توخالى است) . و بگو من إيمان آوردم به آنچه را كه خداوند نازل فرموده است از كتابهاى آسمانى ، و أمر شده‏ام كه در ميان شما عدالت را برقرار كنم.»

بناءً عليهذا عامّه مردم گرفتار إحساسات هستند ، و به درجه تكامل عقلى ارتقاء نيافته‏اند ؛ بنابراين ، اگر بنا شود حقّ انتخاب رئيس و حاكم به آنها سپرده شود ، اختيار آنها بر أساس تخيّلات واهيه و توهّمات دانيه مى‏باشد . از ديدن عكسى ، و يا استماع يك سخنرانى فريفته مى‏شوند و رأى مى‏دهند ، در حالتى كه ممكن است آن صاحب عكس يا آن سخنران از شيّادان بوده و به قصد شكار مردم عامى خود را مجهّز كرده باشد .

ما چه بسا در زمان خود به كرّات و مرّات ديده‏ايم كه با نصب پوستر و حمل پلاكارتها و نوشتن نام شخص كانديدا بر در و ديوار ، مردم به او گرايش پيدا كرده و رأى مى‏دهند ؛ و چون صحنه تغيير مى‏كند و تبليغات دگرگون مى‏شود ، شخص ديگرى باز به همين منوال ، با عكس و پوستر و پلاكارت و إدّعاهاى پوچ و واهى ، مردم را به دور خود جذب مى‏نمايد ، و درجه رأى خود را افزونى مى‏بخشد .

در إسلام كه بناء آن بر أصل تبعيّت از حقّ ، و پيروى از أصالت و متن واقع بنيان گذارى شده است ، آيا اختيار انتخاب ولىّ فقيه را كه عقل منفصل توده‏هاست ، و عهده‏دار مسؤوليّتِ بار گران ترقّى و تكامل أفراد و جمعيّتها به سر منزل هدايت و سعادت دنيا و آخرت ، و تشكيل مدينه فاضله و إقامه قسط و عدل در سراسر جهان ، و رهبرى اُمّت به وادى عرفان و توحيد إلهى است ، مى‏توان به دست أفرادى سپرد كه از درجه علم و تقوى و إدراكات عقلانيّه ، در مرتبه پستى قرار دارند ؟! أبداً ، أبداً !

عامّه مردم كسى را انتخاب مى‏كنند كه مطابق با ذوق آنها باشد ؛ و در روش و سلوك با آنان هم‏سليقه و هم‏گام باشد . و در اين صورت واضح است كه جامعه به چه درجه‏اى از سقوط و تباهى و فساد افتاده ، و از محور عدل و أصالت عقل ، به وادى تمايلات شخصى و وهميّات واهى تنزّل مى‏نمايد .

در اينجا يك سؤال مطرح ميشود ؛ و طرفداران دمكراسى كه حقّ انتخاب حاكم و پيشوا را به تمام أفراد و توده‏هاى مردم مى‏دهند ، بايد پاسخگوى آن باشند . آن سؤال اينست :

در هر جمعيّتى از توده‏هاى مردم ، عامّه مردم در سطح واحد از فهم و شعور و درايت نيستند ؛ بلكه مشهود است كه مختلف و در مراتب متفاوتى قرار دارند . بعضى زحمت كشيده و رنج برده ، عقل و علم خود را فزونى بخشيده‏اند ؛ و چون يك حكيم و فيلسوف با درايت ، و يك عالم با كفايت ، و يك عارف روشن ضمير از حقائق اطّلاع حاصل كرده‏اند ؛ به وضعيّات مصالح و مفاسد مردم پى‏برده ، و با حسّ إنسان شناسى خود مى‏توانند أعقل و أعلم و أورع و أشجع و أقوى و أبصر أفراد اُمّت را به اُمور و مصالح تشخيص داده ، و او را براى رهبرى و پيشوائى مردم برگزينند . البتّه اين أفراد در تمام جوامع بشرى كمياب هستند و دسترسى به آنها مشكل است .

طبقه ديگر كسانى هستند كه بدين درجه از كمال نرسيده‏اند ، ولى در راه تقويت قواى علمى و عملى برآمده و در صدد تكميل آنها هستند ؛ و با پيمودن درجات و مراتب علمى و عملى و كلاسهاى تربيتى مى‏خواهند خود را به كمال برسانند . اين أفراد در جوامع بشرى يافت مى‏شوند و تعداد آنان نيز كم نيست ، ولى نسبت به تعداد أفراد توده مردم بسيار اندكند .

اينان در تشخيص حقّ از باطل گر چه به درجه طبقه أوّل نرسيده‏اند ، ولى تا اندازه‏اى به اين مرحله آشنائى پيدا كرده‏اند .

طبقه سوّم عامّه مردم هستند كه توده‏ها را تشكيل مى‏دهند . اينان نه تنها به سطح عالى علم و عمل ارتقاء نيافته‏اند ، بلكه در اين صراط گامى هم برنداشته‏اند . اينان تابع جلوه‏ها ، رنگ‏ها و بوها هستند ؛ هر چه را چشم ببيند به طرف آن كشيده مى‏شوند ، گرچه از معنويّت و واقعيّت تهى باشد . اينانند كه به هر كه زيباتر باشد بيشتر رأى مى‏دهند ؛ و هر كه عكسش بر در و ديوار بيشتر باشد و رسانه‏هاى تبليغاتى او را بيشتر تبليغ كرده باشند ، به او مى‏گروند .

بنابراين ، اگر بنا شود ـ فرضاً ـ حقّ رأى را به تمام مردم سپرده ، آنان را در انتخاب پيشوا دخالت داد ، بايد اين سپردن بر ميزان عقل و علم و درايت و بصيرت آنان ضريب بگيرد . مثلاً به مردم عامى حقّ يك رأى داد ؛ به محصّل حقّ ده رأى ؛ به طالب علم حقّ صد رأى ؛ به دانشمند و عالم ، حقّ هزار رأى ؛ به حكيم و فيلسوف إلهى حقّ ده‏هزار رأى ؛ و به عالم ربّانىِ اُمّت و عارفى كه از خود بيرون جَسته و از هواى نفس تهى شده و به حقّ و حقيقت و كلّيّت راه يافته است حقّ صد هزار رأى داده شود .

بنابراين ، در اينجا بايد بگوئيم : اى آزادى خواهان دلباخته صحنه جاهلى ! آيا شما هم حقّ انتخاب پيشوا و رئيس و حاكم را بر همين ميزان به توده‏هاى مردم مى‏دهيد ؟! آيا مردم را به گروهها و دسته‏جات مختلف قسمت مى‏كنيد ؟! و با ضريبهاى مختلف ، حقّ انتخاب را به آنها مى‏سپاريد ؟!

بديهى است كه چنين نيست ؛ بلكه بر أساس سياهى جمعيّت و تعداد نفرات ، به هر يك (خواه فاضل و دانشمند باشد ، خواه جاهل و نادان ؛ خواه مغز متفكّر كشور باشد ، خواه يك فرد تهى مغز) حقّ يك رأى مى‏دهيد ؛ و اين در منطق عقل و درايت غلط است .

اين رويّه و سنّت ، ارزش عقل و عقلاء و علم و علماء را ساقط مى‏كند ؛ و در ميزان سنجش ، قيمت و ارزش رأى و بينش دانا و دانايان و جامعه شناسان و شخص بى‏إطّلاع را مساوى قرار داده ، و أفراد صاحب درايت و بينش را در رديف عادى‏ترين مردم قرار مى‏دهد . چگونه شما به اين سؤال پاسخ مى‏دهيد ؟! چگونه در محضر عدل و شرف إنسانيّت جوابگوى آن هستيد ؟! چگونه در برابر عدل پروردگار ، حقوق عامّه مردم را به ترك انتخاب پيشوائى كه مورد عنايت عقلاى جامعه و متفكّران مردم است ضايع مى‏كنيد ؟! و بالنّتيجه جامعه را رو به تباهى و فساد مى‏كشيد ؟!

اين إشكالى است كه به لواداران دمكراسى جاهلى وارد است . در تمام دنيا انتخابات بر أساس أكثريّت بوده و اين إشكال بر همه آنها وارد است .

خداوند تبارك و تعالى چنين إلهام فرموده است . اكنون بيائيد و جواب آن را بدهيد ! و هيهات كه بتوانيد جواب آن را بدهيد ؛ زيرا كه قابل پاسخ نيست .

وقتى كه بناست ما بهترين و دلسوزترين أفراد را (روى آن خصوصيّات) ولىّ فقيه قرار بدهيم ، و هر كشورى هم بنابر مصالح واقعيّه خود ، أعقل را برگزيند ، نمى‏توان انتخاب ولىّ فقيه و آن أعقل را به دست عاميان سپرد ؛ و آنها را در درجه و كفايت و درايت ، همرديف با روشنفكرترين أفراد آن جامعه ، و از نقطه نظر ضريب رأى ، آنان را با همديگر در يك درجه به حساب آورد ؛ در حالتى كه در جامعه آن شخصى كه دانشمند است و درايتش آنقدر عالى است كه چه بسا فكرش به اندازه تمام ملّت ارزش دارد ، او را با آن فردى كه دست راست و چپش را نمى‏شناسد ، در يك سطح قرار داده و به هر كدام حقّ يك رأى مى‏دهند !

اين عمل ، جامعه را از عقل و أصالت و واقع بينى به پائين سقوط مى‏دهد ، و بر أساس همين أفكار و أوهام فعلى طبيعىِ عادى در مى‏آورد .

إسلام بنايش فقط بر أصالت و حقيقت و واقعيّت است . لذا راه إثبات ولىّ فقيه را (با آن خصوصيّات ، كه مقاماتش در عالم ثبوت گفته شد) به دست أفراد خبره و متعهّد و أهل حلّ و عقد كه هر كدام آنها به اندازه هزار يا ده‏هزار نفر از أفراد اُمّت ، ارزش فكرى و علمى و تخصّصى و تقوائى دارند ، مى‏سپرد ؛ و بايد اين أفراد أهل حلّ و عقد و خبره با اين خصوصيّات ، آن ولىّ فقيه را تشخيص بدهند .

بنابراين ، دنبال أكثريّت رفتن در همه جا ساقط است .

مثلاً رأى گرفتن براى أفرادى كه به مجلس شورى مى‏روند ، در وضعيّت انتخابات فعلى (رأى أكثريّت) پايه‏اى از قرآن و أخبار ندارد .

در قضيّه بنى‏صدر ديديم كه چگونه با يك رأى بسيار بالائى از طرف توده مردم به رياست جمهورى منتخب گرديد ! أكثر أفراد ملّت هم به او رأى دادند . چگونه رأى دادند و چگونه عمل كردند ؟! أمّا او چگونه از آب در آمد و عاقبت كار به كجا كشيد ؟! و اگر به همين نحو بر مصدر كار باقى مى‏ماند و پرده از روى آن برداشته نمى‏شد ، كافى بود كه تا صدها سال بعد همان مرام و همان رويّه در اين مملكت پياده شود !! و خداوند عنايت غيبى و تفضّل غيبى فرمود تا اينكه پرده برداشته شد و مردم فهميدند . و اين نبود جز متابعت از أهواء و سپردن أمر به دست أكثريّت مردم .

إن شآء الله اگر فرصتى پيدا شود بيان مى‏كنيم كه : بطور كلّى در إسلام ، قضيّه تبليغات در انتخابات نيست و نبايد مطرح شود . كسانى كه بخواهند در انتخابات با نشان دادن پوستر و عكس ، خود را معرّفى كنند و جلو بيفتند ، تبليغات كنند و در أثر تبليغات بر ديگران سبقت گيرند و تنافس كنند ، اين أفراد بطور كلّى قابل براى انتخاب شدن و ولايت بر مردم نيستند ؛ و از درجه اعتبار و تقواى معنوى ساقطند . همين عمل تبليغاتى‏شان دلالت بر انحطاط روحى و فساد نفس آنان دارد ؛ و اينان در شرعِ عقل و در عقلِ شرع از اعتبار ساقطند .

آن كسى مى‏تواند زمام اُمور مردم را در دست بگيرد كه آرزوى سبقت از ديگران در دلش نباشد (چه وكيل مجلس باشد چه عضو مجلس خبرگان ، هر چه مى‏خواهد باشد) بلكه بايد خود را در وجدان و ضميرش خادمى از أفراد بداند ، و اشتغال به اين پُست را از جهت أمر دنيوى حقير و پَست بشمارد ؛ و فقط براى انجام وظيفه و رسيدگى به اُمور مسلمين و تكفّل أيتام آل محمّد بدين اُمور داخل شود . نه اينكه با خرج أموال كثيره و نصب پوسترها و پلاكارتها و تبليغات آنچنانى ، اين مشاغل را تصاحب كند و ديگران را كنار بزند ! اينها تبليغات كفر است . اين تبليغات ، تبليغات شيطانى است ؛ و منهاج و ممشايش بر أساس حقّ نيست .

أفرادى كه در ممشاى حقّ حركت مى‏كنند و قصد خدمت به إسلام و مملكت را دارند ، بايد بدون هيچگونه تبليغ و تنافسى خودشان را در معرض بياورند ؛ و تمام أفراد ملّت هم ، بدون تبليغ ظاهرى و خارجى ، بروند فكر كنند و با بزرگانشان گفتگو و مشورت كنند ؛ و أهل حلّ و عقد هم بيايند و آنهائى را كه صلاحيّت اين مقام را دارند ، تشخيص داده و به اين مقام برسانند .

اين راهى است كه از أخبار و آيات بدست مى‏آيد .

و أمّا اينكه پيغمبر أكرم در جنگ اُحد به رأى أكثريّت عمل كرد و از أكثريّت تبعيّت نمود ، و قضيّه جنگ را به شورى گذارد و بر أساس آيه قرآن : وَ شَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ (19) عمل نمود ، به اين جهت بود كه بزرگان و پيرمردهاى مدينه گفتند : يا رسول الله ! ما صلاح نمى‏دانيم جنگ را بيرون از مدينه قرار دهى ! در خود مدينه جنگ خواهيم نمود . هيچ سابقه ندارد كه جنگى با ما واقع شده باشد ، و ما در داخل مدينه باشيم و دشمن پيروز شده باشد . آنها مقدارى بيرون مدينه مى‏مانند و آذوقه‏شان تمام مى‏شود و بر مى‏گردند و مى‏روند . ما هم در حصار خود هستيم ، و زنها و بچّه‏ها هم به آنها سنگ و تير مى‏زنند ، و همه متفرّق مى‏شوند .

أمّا جوانها كه در جنگ گذشته (در صحنه بدر) حاضر نشده بودند ، و داستان فداكاريهاى بدريّون به گوش آنها رسيده بود ، گفتند : ما مى‏خواهيم برويم و در بيرون مدينه جنگ كنيم ؛ و چنان ضرب شستى به دشمن نشان دهيم كه تا تاريخ باقى است ، نام شجاعت ما ثبت و ضبط شود !

و در حالى كه پيغمبر أكرم هم ميل نداشتند جنگ در بيرون مدينه صورت بگيرد ، و ترجيح مى‏دادند در خود مدينه باشند ، هركدام از اين جوانان بلند شدند و يك فصل مُشبِعى از مزايا و مرجّحات نبرد در بيرون از مدينه را يادآور شدند كه : ميدان است ، جنگ است ، فداكارى و إيثار است ، و اگر هم إنسان كشته شود يا بكشد به بهشت مى‏رود . بودن ما درمدينه ننگ است كه بگويند : كفّار براى جنگ آمدند ، و پيغمبر و مسلمانها ترسيدند و از خانه‏هاى خود بيرون نيامدند .

اين براى ما ننگ است . مرد بايد شمشير دست بگيرد و بيرون برود ، و أمثال اين عبارات .

خلاصه اينكه ، پيغمبر هيچ ميل به جنگ در بيرون مدينه را نداشتند و رأى همان أصحاب قليل را انتخاب فرمودند و صلاح هم همين بود ؛ ولى اينها إصرار كردند و حتّى بعضى‏ها گفتند : يا رسول الله ! مگر تو نمى‏گوئى : اگر إنسان بكشد يا كشته شود به بهشت مى‏رود ؟! ما مى‏خواهيم كشته بشويم ! خداوند وعده داده است كه هفتاد نفر از ما كشته مى‏شوند ، ما آرزوى كشته‏شدن داريم . در حاليكه خبر ندارند كه در اين جنگ ، همه پا به فرار مى‏گذارند ، و پيغمبر و أميرالمؤمنين صلوات الله عليهما را در صحنه نبرد تنها گذارده به دست دشمن مى‏سپارند .

على كلّ تقدير ، پيغمبر در اين مرحله به رأى آنها تن در دادند و كرهاً با آنها مماشات نمودند و از مدينه بيرون رفتند . گرچه بعضى از همان أفرادى كه ترغيب و تحريص به بيرون رفتن مى‏نمودند به مسأله واقف شده ، از آن حضرت معذرت خواستند و تقاضا نمودند كه پيامبر در مدينه باقى بماند ، ولى پيغمبر فرمود : نه ؛ خداوند بر پيغمبرى كه جامه حرب بپوشد ، ناروا دارد كه دست به جنگ نزده ، جامه را از تن در آورد .

پيغمبر در اينجا رأى أكثريّت را انتخاب نكرد ، بلكه با أكثريّت مُماشات كرد . فرق است بين مماشات و تنزّل ، و انتخاب رأى أكثريّت .

يك وقت إنسان با وجود أقلّيّت و أكثريّت ، پس از مشورت ، رأى أكثريّت را به عنوان أكثريّت أماره‏اى بر واقع قرار مى‏دهد و مى‏گويد : چون أكثريّت رأى داده‏اند ، پس تحقّق و وصولش به واقع أقرب است ؛ اين تبعيّت از رأى أكثريّت است .

وليكن گاهى إنسان رأى أكثريّت را انتخاب مى‏كند نه از جهت أكثريّت ، بلكه بجهت مماشات با آنها . مثلاً شما قصد داريد غذائى در منزل طبخ كنيد ، و در منزل دو نفر بزرگسال و چند كودك وجود دارد ؛ از آنها سؤال مى‏كنيد امروز غذا چه ميل داريد ؟ آن دو نفر بزرگ مى‏گويند : مثلاً فلان غذا ؛ ولى بچّه‏ها همه مى‏گويند : نه ، ما به فلان غذا رغبت داريم . در اينصورت شما به حرف بچّه‏ها گوش مى‏كنيد ، براى اينكه دل بچّه‏ها را بدست بياوريد ! نه اينكه واقعاً آن چيزى كه آنها انتخاب كرده‏اند ، بهتر است .

مماشات و راه آمدن با بچّه‏ها يا جوانان و يا عدّه أكثر از طبقات مختلف ، غير از انتخاب رأى أكثريّت است . و تمام لطماتى كه بر پيغمبر واقع شد بواسطه همين جهت بود ؛ اين انتخاب أكثريّت نبود . بلى مسأله اينجاست كه اگر هر دو طرف از نقطه نظر إصابه به واقع علَى السّويّه باشند ، و يك طرف بيشتر باشد ، اين أماره براى حقّ است .

مثلاً اگر در مسأله‏اى أقلّيّت و أكثريّت دو رأى مختلف دارند ، و از تمام جهات ، وِزانشان و استحكامشان و متانتشان بالسّويّه است ، و انتخاب يكى از دو طرف براى ما مشكل است ، در اين صورت گروه أكثريّت با وجود تساوى در همه جهات ، أماريّتش به واقع بيشتر خواهد بود .

مثل مقبوله عمربن حنظله كه در آنجا حضرت صادق عليه السّلام مى‏فرمايد : انْظُرُوا إلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيْثَنَا ، وَ نَظَرَ فِى حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا ، فَارْضَوْا بِهِ حَكَمًا .

راوى سؤال مى‏كند : هريك از آن دو نفر ، يك قاضى را براى خود به عنوان حَكَم اختيار مى‏كنند و آن دو قاضى در حُكم مخالفت كرده‏اند ؛ حالا چه كنند ؟

در اينجا حضرت ، ميزانِ براى انتخاب را بيان مى‏كنند و مى‏فرمايند : الْحُكْمُ مَا حَكَمَ بِهِ أَفْقَهُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِى الْحَدِيثِ وَ أَوْرَعُهُمَا .

سپس راوى مى‏گويد : كِلاَهُمَا عَدْلَانِ مَرْضِيّانِ ؛ هر دو در اين جهت مساوى هستند .

اينجا حضرت مى‏فرمايند : يُنْظَرُ إلَى مَا كَانَ مِنْ رِوَايَتِهِمَا عَنّا فِى ذَلِكَ الّذِى حَكَمَا بِهِ الْمُجْمِعُ عَلَيْهِ أَصْحَابُكَ ، فَيُؤْخَذُ بِهِ مِنْ حُكْمِهِمَا وَ يُتْرَكُ الشّآذّ الّذِى لَيْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِكَ ؛ فَإنّ الْمُجْمَعَ عَلَيْهِ لَا رَيْبَ فِيهِ .

حضرت مى‏فرمايند : در اينجا أكثريّت را ملاحظه كن ! اگر هر دو فقيه ناظر در حكم و حلال و حرام ما هستند ، و هر دو أفقه و أبصر و أورع و أصدق در حديث مى‏باشند (يعنى از جهت متن و مايه علمى كاملند) اينجا آن رأيى كه مطابق با مُجمَعٌ عليه است ، بر آن رأيى كه شاذّ و نادر است تقدّم دارد . در اينجا رأى أكثريّت و إجماع ، أماره و علامت و آيه براى حقّ قرار داده شده است ؛ و اين إشكالى ندارد .

نه اينكه از ابتداء حضرت رأى فقيهى را كه أكثريّت و شهرت دارد ترجيح بدهند . در اينجا أكثريّت ميزان نيست ؛ بلكه مُرجّح و أماره به واقع همان أصالت و واقعيّت آن فقيه است ؛ و در درجه دوّم أصدقيّت و أعدليّت ، و در درجه سوّم موافقت مشهور أماره براى واقع قرار مى‏گيرد .

پس ما نمى‏توانيم ابتداءً در انتخابات رأى را به أكثريّت بدهيم ؛ و مقبوله عمر بن حنظله هم دلالت بر اين معنى ندارد . أوّل بايد به همان أفراد متخصّص و متعهّد و مؤمن و أهل حلّ و عقد مراجعه كنيم ؛ در اينصورت اگر أهل حلّ و عقد با تمام آن شرائط اختلاف كردند ، و گروهى فردى را و دسته‏اى ديگرى را براى حكومت برگزيدند ، در اينجا رعايت أكثريّت بلامانع است ؛ و مقبوله عمربن حنظله به همين جهت نظر دارد .

بنابراين ، تمام آرائى كه بر أساس أكثريّت گرفته ميشود ، بايد بر أساس همان عنوان خُبرويّت و دستوراتى باشد كه در إسلام آمده است ، و ميزان حقّ است ، نه عنوان أكثريّت .

رأى در مجلس هم به عنوان أكثريّت نيست ؛ ولىّ فقيه مى‏تواند هر چه را كه به نظر خود صلاح مى‏داند (بعد از آنكه در مقام ثبوت داراى تمام و كمال شرائط بود) عمل كند ؛ خواه مطابق أكثريّت باشد يا نباشد .

اگر أكثريّت مجلس بر أمرى رأى دادند ، او مى‏تواند أقلّيّت را ترجيح دهد . و اگر تمام أفراد مجلس إجماعاً بر أمرى رأى دادند ، او مى‏تواند با همه مخالفت كرده و رأى خودش را بگزيند . معنى ولايت اينست .

چون مجلس مركّب است از أفراد مشاور و زيردستان كه در تحت ولايت فقيه ميباشند ، نه در رتبه و مقام ولايت .

در «نهج البلاغة» پاسخ أميرالمؤمنين عليه السّلام به عبدالله بن عبّاس شاهد گفتار ماست .

وَ قَالَ عَلَيْهِ السّلاَمُ لِعَبْدِ اللَهِ بنِ الْعَبّاسِ وَ قَدْ أَشَارَ إلَيْهِ فِى شَىْ‏ءٍ لَمْ يُوَافِقْ رَأْيَهُ عَلَيْهِ السّلاَمُ : لَكَ أَنْ تُشِيرَ عَلَىّ وَ أَرَى ؛ فَإنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِى ! (20)

عبدالله بن عبّاس در مسأله‏اى از مسائل ، رأى خود را به حضرت أميرالمؤمنين علىّ عليه السّلام إظهار نمود و آن موافق با نظر حضرت نبود (گويا عبدالله بن عبّاس خيلى به عقل و درايت و نظريّه خودش اطمينان داشت ، و مى‏خواست رأى خودش را بر أميرالمؤمنين عليه السّلام تحميل كند).

حضرت به او ميفرمايد : من بايد با شما مشورت كنم ، أمّا بعد از اينكه مشورت كردم ، رأى ، رأى من است . و اگر شما را به نزد خود طلبيدم و براى مشورت از شما نظر خواهى كردم ، اين بدان معنى نيست كه رأى شما را عِدل رأى خود قرار داده‏ام ؛ أبداً !

اگر پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم با صد هزار نفر هم مشورت كند ، آراء آنها هرگز معادل با رأى پيغمبر نخواهد بود . رأى ، رأى پيغمبر است .

آنها نمى‏توانند بگويند : ما پنج نفريم و پيغمبر يك نفر . ما پنج رأى مخالف پيغمبر داريم و پيغمبر بايد تابع ما باشد ؛ چون أكثريّت با ماست !!

وَ شَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكّلْ عَلَى اللَهِ .ُ (21)

اى پيغمبر ، با مردم و با أصحابت در هر أمرى كه اتّفاق مى‏افتد مشورت كن ، أمّا رأى ، رأى توست و نسبت به آراء آنها حقّ عمل ندارى .

فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكّلْ عَلَى اللَهِ . وقتى كه مشورت كردى و مطلب برايت روشن شد ، آنچه به نظر خودت آمد ، بر آن تصميم بگير و عمل كن ، و توكّل بر خدا بنما !

مشورت ، رأى گيرى و انتخاب رأى أكثريّت نيست . مشورت ، براى واضح شدن و روشن شدن مطلب براى خود إنسان است ؛ و رأى نهائى از آنِ شخصى است كه صاحب مشورت است . و در مقام ولايت ، هيچكس نمى‏تواند با خودِ ولىّ ، همفكر و در رتبه او بوده ، و مشورت خود را با او در يك ميزان و مِنساق قرار بدهد .

عبدالله بن عبّاس اينطور گمان مى‏كرد كه موقعيّت او چنين و چنان است . و از سرلشكران و از نزديكان و خِصّيصين حضرت است ؛ از شاگردان مكتب قرآن حضرت مى‏باشد و حضرت او را أمين بر بعضى از مسائل و پيغامها قرار داده‏اند ؛ به او راه داده‏اند ، با او مى‏نشينند و صحبت دارند ؛ غذا مى‏خورند و ... حال چون حضرت در مسأله‏اى با او مشورت كرده‏اند ، او توقّع دارد كه فكرش را بر أميرالمؤمنين عليه السّلام تحميل كند !

حضرت مى‏فرمايند : لَكَ أَنْ تُشِيرَ عَلَىّ وَ أَرَى ؛ فَإنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِى !

حقّ تو اينست كه : وقتى تو را مشاور خود قرار دادم نظرت را به من بگوئى ؛ وليكن من از رأى خود متابعت مى‏كنم . و اگر مخالف رأى تو عمل كردم ، بر تو واجب است كه از من إطاعت كنى . مبادا بر رأى خود پافشارى كنى ، و أمر مرا مخالفت نمائى و بگوئى : حال كه أميرالمؤمنين با من مخالفت نموده است ، من هم حقّ دارم از نظر خودم تبعيّت كنم !

انتخاب رأى ، فقط براى من محفوظ است ؛ فَإنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِى : اگر من عصيان تو را كردم و مخالفت رأى تو را نمودم ، بر تو واجب است كه از من إطاعت كنى ؛ زيرا من ولىّ و تو مُولّى عليه مى‏باشى . حقّ مشورتى كه بر تو دارم ، إيجاب نمى‏كند كه رأى تو را همرديف و هم ميزان با رأى خودم قرار بدهم . رأى ، رأى ولىّ فقيه است و بس ! در شرع إسلام ، غير از فقيه أعلم و أورع و جامع الشّرائط إلهى و عارف بالله و بأمرالله ، هيچكس حقّ رأى براى اُمور عامّه مسلمين را ندارد .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) ذيل آيه 43 ، از سوره 16 : النّحل ؛ و ذيل آيه 7 ، از سوره 21 : الأنبيآء

2) ذيل آيه 9 ، از سوره 39 : الزّمر

3) قسمتى از آيه 16 ، از سوره 13 : الرّعد

4) ذيل آيه 70 و آيه 71 ، از سوره 23 : المؤمنون

5) آيه 100 ، از سوره 5 : المآئدة

6) آيه 116 ، از سوره 6 : الأنعام

7) قسمتى از آيه 119 از سوره 6 : الأنعام

8) ذيل آيه 70 ، از سوره 23 : المؤمنون

9) ذيل آيه 78 ، از سوره 43 : الزّخرف

10) صدر آيه 102 ، از سوره 7 : الأعراف

11) صدر آيه 36 ، از سوره 10 : يونس

12) ذيل آيه 111 ، از سوره 6 : الأنعام

13) ذيل آيه 103 ، از سوره 5 : المآئدة

14) ذيل آيه 63 ، از سوره 29 : العنكبوت

15) آيه 3 و 4 ، از سوره 41 : فصّلت

16) صدر آيه 44 ، از سوره 25 : الفرقان

17) ذيل آيه 24 ، از سوره 21 : الأنبيآء

18) صدر آيه 15 ، از سوره 42 : الشّورى

19) قسمتى از آيه 159 ، از سوره 3 : ءَال عمران

20) «نهج البلاغة» حكمت 321 ؛ و از طبع عبده ، ج 2 ، ص 212

21) قسمتى از آيه 159 ، از سوره 3 : ءال عمران

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation