بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 1 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars00 -
     dars01 -
     dars02 -
     dars03 -
     dars04 -
     dars05 -
     dars06 -
     dars07 -
     dars08 -
     dars09 -
     dars10 -
     dars11 -
     dars12 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس دوّم : ولايت إمام و تفسير آيه : أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى‏اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِم أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

بحث در مسأله ولايت مى‏باشد ؛ در درس گذشته در معنى لغوى آن به مقدار كافى بحث شد .

از معانى نزديك به همان أصل و ريشه لغوى ـ كه در تمام مصاديقش ، آن مُفاد و معنى جارى و سارى است ـ ولايتِ به معنى تصرّفِ در اُمور و پاسدارى و نگهدارى و سرپرستى و تكميل و ترميم نقاط ضعفى است كه بواسطه ولايت والى در أفراد مُوَلّى عَلَيْهم جبران مى‏شود ؛ خواه آن فرد ، زن باشد خواه مرد ، صغير باشد يا كبير ، حاضر باشد يا غائب ، يا ولايتِ در اجتماع ؛ كه بواسطه ولايت والى ، آن نقاطى كه از جهت ربط و ارتباط بين آن مجتمع ، مردم نياز به ترميم و تتميم و تكميلِ آن دارند ، بر أثر سرپرستى و ولايت والى به كمال و تماميّت خود مى‏رسند ؛ و إمارت و حكومت بر اينها از شُعَب ولايت است .

ولايت أمر بسيار عظيمى است ، و بسيار داراى أهمّيّت و جلالت و عظمت است ؛ زيرا ولايت ، حكومت بر نفوس و أموال و أعراض و نواميس و سائر شؤون مردم است ، و والى با إراده خود در شؤون مردم تصّرف مى‏كند ؛ و در حقيقت ، ولايت قيادتى است بر عامّه به سوى مصالح اجتماع ، كه نتيجه آن تمتّع از جميع مواهب إلهيّه و فعليّت استعداداتى است كه در نفوس مردم مختفى و مكنون است ، و در طبايع آنان ذخيره مى‏باشد ؛ و بواسطه ولايت والى ، تمام استعدادات و قابليّتها به مرحله ظهور و بروز مى‏رسد ، و مردم از نهايت درجه فعليّت و كمال خود بهره‏مند مى‏شوند ؛ يعنى به سبب قيادت و زعامت و جلودارى شخص والى است كه مجتمَع در صراط مستقيم به حركت در مى‏آيد .

بنابراين ، اگر اين منصب ولايت و حكومتى كه از لوازم همان ولايت است ، به أهلش سپرده شود و در محلّ خود واقع گردد ، مردم در دنيا و آخرت متنعّم خواهند بود ، و بسوى كمال حقيقى خود حركت مى‏كنند .

در دنيا به بهترين عيش و زندگى ، روزگار خود را مى‏گذرانند ؛ و به بهترين وجه از مواهب إلهيّه ، كمال استفاده را مى‏برند ؛ و بدون نگرانى و اضطراب ، عمر خود را به پايان مى‏رسانند ، مَعَ الْوُصُولِ إلَى غَايَةِ الدّرَجَاتِ الْمُقَدّرَةِ لَهُمْ فِى سَيْرِهِمُ الْكَمَالِىّ. كه نهايةً وصول به أعلى درجه در سير كمالى را كه خداوند براى بندگانش مقدّر فرموده تضمين مى‏نمايد ؛ و در آخرت نيز به ثمرات مَساعى خود در دنيا متلذّذ مى‏شوند . رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود : الدّنْيَا مَزْرَعَةُ الْأخِرَةِ (1) ؛ و الدّنْيَا مَتْجَرَةُ الْأخِرَةِ ؛ يا مِتْجَرَةُ الْأخِرَةِ .«دنيا زراعتگاه آخرت» يا «تجارتخانه آخرت» يا «وسيله و آلت تجارت براى آخرت است.»

دنيا همانند ابزار و آلاتى مى‏ماند كه براى وصول به آخرت به إنسان ارزانى داشته‏اند . بنابراين در سايه ولايت ولىّ صالح ، علاوه بر اينكه مردم در دنيا از كمالات خود به نحو خوبى بهره‏مند مى‏شوند ، به آخرتِ نيكو و پسنديده هم خواهند رسيد ؛ و به فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَ تَلَذّ الْأَعْيُنُ (2) ، متنعّم مى‏شوند . و بايد دانست كه در قرآن نيز وارد است : وَ لَدَيْنَامَزِيدٌ (3) . «ما به آنها چيزهائى هم إضافه عطا مى‏كنيم.»

و أما چنانچه آن ولايت در محلّ خودش واقع نشد و بدست غير سپرده شد ، كلّيّه نفوس با استعدادات مختفيه در آن ، همه ضايع و تباه خواهند شد ؛ حقّ به صاحبش نمى‏رسد ؛ عيش و زندگى ، عيش بهائم و حيوانات خواهد شد ، بر مبناى وَهْم و شهوت و غضب ؛ هركس حيات خويش را در موت ديگرى ، و صحّت خود را در سُقم و مرض غير ، و غناى خود را در فقر ديگران ، و شأن و جاه خود را در پَستى و حقارت و رذالت همنوعان مى‏پندارد . و بنابراين ، مجتمَع بصورت بِركَةُ السّبَاع و محلّ اجتماع درندگان مُفتَرِس و سگهاى وَحشىّ و بهائم پست در خواهد آمد كه هركس فقط بر أساس شخصيّت طلبى و جلب منفعت خود ، پايه زندگى خود را قرار مى‏دهد ؛ و با منتهاى توان ، عليه مجتمع قيام خواهد نمود .

و بر همين أساس است كه قرآن مجيد ولايت را بر دوش مردانى إلهى قرار داده كه به حقّ متحقّق‏اند ، و هدايت بسوى حقّ مى‏كنند ؛ و قرآن مردم را فقط به تبعيّت از اين أفراد إلهى دعوت مى‏كند كه آن أفراد فقط معصومين عليهم‏السّلام مى‏باشند ، كه از هواى نفس أمّاره بالسّوء خارج شده ؛ و از زَلَل و خطاها بيرون آمده ؛ از خودبينى و خودخواهى و خودمِحوَرى و شخصيّت طلبى ولو در زوايا و نقاط مُختَفى قلب ـ رها شده ؛ و به تمام معنى الكلمه پاك و پاكيزه و مطهّرند .

اين أفرادند كه مى‏توانند مردم را به همان سرچشمه مَعين آب زندگى و حيات جاودانى حركت بدهند ؛ و بدون هيچ آلودگى ، مردم را به كمال خودشان برسانند ؛ و اين مسأله ، بسيار بسيار عالى و راقى است!

در قرآن مجيد آيه‏اى به عنوان نبىّ و پيغمبر نداريم كه خداوند آنان را به اين عنوان ، وَلِىّ بر مردم قرار داده باشد ؛ (بخلاف لفظ إمام و خليفه كه همان أئمّه و پيشوايان معصومند ، و آياتى داريم كه دلالت بر عصمت آن أفرادِ وُلَات مى‏كند) زيرا منصب نبوّت و عنوان پيغمبرى مُساوِقِ عنوان ولايت و صاحب اختيارى و زمامدارى و قيادت نيست .

نبوّت حالتى است شخصى كه در بعضى از أفراد پيدا مى‏شود و بواسطه آن ، اتّصال به عالم غيب پيدا نموده ، خداوند بر آنها وحى مى‏فرستد ، و مطالبى را از عالم بالا إدراك مى‏كنند . اين معنى نبوّت است . نَبِىّ يعنى آن كسى كه خبر مى‏دهد ؛ أعمّ از اينكه داراى مأموريّتى براى قيادت و زمامدارى مردم باشد يا نباشد . ولى إمام اينچنين نيست ؛ إمام آن كسى است كه إمامت دارد ، قيادت دارد ، ولايت دارد ، و أمر مى‏كند ، و نهى مى‏كند ، و زمام اجتماع را در دست مى‏گيرد ، و مردم را به مقام كمال خودشان حركت مى‏دهد .

ما در قرآن مجيد آيه‏اى نداريم كه تمامى أنبياء عليهم السّلام إمام بوده‏اند ؛ و در بعضى آيات بر إمامت بعضى از آنان ، تصريح شده است . مثلاً آيه : وَجَعَلْنَهُمْ أَئِمّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا (4) ؛ بعد از ذكر حضرت إبراهيم و لوط و حضرت إسحق و يعقوب ؛ و آيه : وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا (5) ؛ بعد از ذكر حضرت موسى ؛ كه ما از ميان بنى إسرائيل أئمّه‏اى را برگزيديم .

و حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم كه داراى مقام ولايت بوده‏اند ، نه به جهت نفس نبوّت آن حضرت ، بلكه بدين جهت بود كه آن حضرت داراى مقام إمامت بوده‏اند ؛ يعنى رسول الله ، هم إمام بودند و هم نبىّ ؛ مانند حضرت إبراهيم عليه‏الصّلوة والسّلام كه قرآن در باره ايشان مى‏فرمايد : وَ إِذِابْتَلَى‏ إِبْرَ هِمَ رَبّهُ بِكَلِمَتٍ فَأَتَمّهُنّ قَالَ إِنّى جَاعِلُكَ لِلنّاسِ إِمَامًا (6) .

بعد از اينكه حضرت إبراهيم پيغمبر بود و خداوند به او وحى مى‏فرستاد ، خدا در قرآن مى‏فرمايد : ما او را به امتحاناتى و به كلماتى آزمايش نموديم و او به خوبى از عهده امتحانات برآمده ، آنها را تامّ و تمام پس داد ؛ بر أثر اين تماميّت آزمايشها و ابتلائات ، ما او را در روى زمين إمام قرار داديم .

پس حضرت إبراهيم ، هم داراى نبوّت است و هم داراى إمامت . و حضرت رسول الله نيز ، هم نبىّ هستند و هم إمام ؛ بخلاف أئمّه ما كه آنها نبوّت ندارند و فقط إمامت دارند . و طبق شواهد و روايات قطعيّة الصّدور كه در دست داريم ، از ميان دوازده إمام ، أميرالمؤمنين از همه آنها أفضل هستند ؛ و رسول‏الله از أميرالمومنين أفضل مى‏باشند .

خلاصه اينكه : اين مقام إمامت كه حال مى‏خواهيم در ولايت او بحث كنيم به عنوان إمامت است ، أعمّ از اينكه پيغمبر باشد يا نباشد . ما بحث مى‏كنيم از ولايتى كه إمام دارد و مى‏خواهيم از آيات قرآن مجيد استفاده كنيم كه : آن ولايتى كه إمام دارد كدامست و لازمه‏اش چيست؟ و آن إمامى كه داراى اين ولايت است كيست؟ و اينكه از شرائط او عصمت است چه معنى دارد؟

پس اين بحث فقط بر أساس عنوان إمام است ؛ هرجائى كه عنوان إمام باشد ؛ خواه اينكه با نبوّت جمع بشود مانند : حضرت إبراهيم ، خواه جمع نشود مثل : أئمّه معصومين صَلَوات الله عَلَيهِم أجمَعِين ، كه إمام بودند ولى پيغمبر نبودند .

يكى از آيات قرآن كه بر ولايت و إمارت و حكومت أئمّه عليهم السّلام دلالت دارد اين آيه است :

يَأَيّهَا الّذيِنَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَهِ وَ الرّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَهِ وَالْيَوْمِ الْأخِرِ ذَ لِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً (7) .

«اى كسانى كه إيمان آورديد ! إطاعت كنيد از خدا ، و إطاعت كنيد از رسول خدا ، و اُولى الأمرى كه از شما هستند ؛ پس اگر تنازع كرديد در چيزى ، آن را به سوى خدا و رسول برگردانيد ، اگر به خدا و روز قيامت إيمان داريد ؛ اين طريق ، طريق پسنديده و اختيار شده‏اى است كه بازگشت و مرجعش بسيار خوب است ؛ تأويلش خوب است.»

يعنى اگر در اين راه حركت كنيد ، عاقبت شما خيلى خوب خواهد بود و در مسير اجتماع ، از همه مواهب بهره‏مند و متمكّن مى‏شويد ؛ و به آن محلّ و جائى كه از نقطه نظر سير كمالى خود بايد برسيد ، خواهيد رسيد!

ما با اين آيه استدلال بر ولايت معصوم نموده و استفاده خواهيم كرد كه : اُولوا الأمر حتماً بايد معصوم باشند . اين آيه از آيات روشن و بارز قرآن مجيد است كه اُولوا الأمر را منحصر به أئمّه أطهار عليهم السّلام مى‏داند و به عنوان ولايت ، آنها را كه معصومند ، واجب الإطاعه شمرده است .

تقريب استدلال بدين طريق است كه مى‏گوئيم : در آيه شريفه : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَه ، إطاعت خدا ، متابعت از أحكام إلهيّه‏اى است كه در قرآن كريم بيان شده ؛ نَزَلَ بِهِ الرّوحُ الْأَمِينُ ش عَلَى‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ (8) .

إطاعت خدا ، يعنى إطاعت از كتاب خدا و آيات خدا ؛ هر جا از إطاعت پروردگار صحبت شد ، مقصود إطاعت از آياتى است كه بر پيغمبر در قرآن مجيد نازل شده . اين إطاعت خداست!

و البتّه معلوم است كه قرآن مجيد در تفاصيل و جزئيّات اُمور ، وارد نشده است ، بلكه متعرّض كليّات و أحكام كلّيّه است ؛ مانند وجوب نماز ، زكوة ، حجّ ، جهاد و غيرها ، ولى خصوصيّاتش بيان نشده‏است .

و در أَطِيعُواالرّسُولَ ، «و رسول را هم إطاعت كنيد» ، إطاعت رسول ، به دو قسم مُنقَسِم مى‏شود :

قسم أوّل : إطاعت در أحكام جزئيّه‏اى است كه پيغمبر بيان فرموده‏است ، براى تعيين حدود أحكام كلّيّه و قيود و شرائط آنها ؛ و اين بازگشتش به ناحيه تشريع است ؛ يعنى رسول الله حدود و ثغورى را براى أحكام كلّيّه كتاب خدا تشريع مى‏فرمودند ؛ مثلاً قرآن درباره نماز مى‏فرمايد : وَ أَقِيمُوا الصّلَوةَ وَ لَا تَكُونُوا مِنَ‏الْمُشْرِكِينَ (9) . أمّا كيفيّت نماز چگونه است؟ و اينكه نمازهاى واجب هفده ركعت است ، نماز ظهر چهار ركعت است ، بايد در لباس پاك و مكان مباح و با استقبال قبله انجام پذيرد ، و همچنين براى مردان پوشيدن حرير و طلا مُجاز نمى‏باشد ، اين خصوصيّات كه در قرآن مجيد بيان نشده‏است . و نيز مسائل كثيره‏اى كه در باب نماز وارد است (كه در يك روايت حضرت صادق عليه السّلام مى‏فرمايد : نماز چهارهزار مسأله دارد ؛ دو هزار در واجبات و دو هزار در مستحبّات و مَسْنونات) اينها كه در قرآن نيست . فقط در قرآن وارد است : نماز بخوانيد ؛ أَقِيمُوا الصّلَوةَ . و أمّا كيفيّت نماز ، با پيغمبر است كه آنرا مشخّص كند ؛ لذا حضرت رسول صلّى الله عليه و آله برخاست و نماز خواند و فرمود : صَلّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِى أُصَلّى . «نماز را اينگونه كه از من مشاهده مى‏كنيد ، بخوانيد.» اين تشريع جزئيّات و حدود و قيود و ثُغور و شرائط و موانع و مُعِدّات بر عهده پيغمبر است .

تشريعِ شريعت معنيش همين است . قرآن ، تشريع به عنوان حكم كلّى است ؛ و پيغمبر به عنوان جزئيّات و خصوصيّات و مشخّصات ، مُشَرّع است . در قرآن همين قدر آمده‏است كه : زكَوة بدهيد ، نه بيش از اين ؛ و أمّا بيان موارد زكوة و شرائط وجوب آن و بيان نِصاب و مقدار زكوة ، و متعلّقات آن ، در قرآن بيان نشده‏است ؛ بلكه پيغمبر مُبَيّن فرموده‏اند .

در قرآن مجيد وارد شده‏است : وَلِلِّه عَلَى النّاسِ حِجّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً (10) ؛ قصد كردن و حركت نمودن بسوى خانه خدا براى أفرادى كه مستطيع هستند ، از چيزهائى است كه خدا بر عهده مردم گذاشته و بعنوان فريضه واجب فرموده است ؛ و أمّا كيفيّت حجّ و كيفيّت عُمره و طواف خانه خدا (هفت شَوْط) و تمام خصوصيّات و جزئيّاتى كه در مسائل حجّ با كثرت شُعوب و مسائل آن آمده‏است ، در قرآن مجيد نيست ؛ تمام اينها را رسول خدا معيّن و مشخّص كرده و دستور داده است ؛ و خود در سَنه دهم از هجرت ، حجّ بجا آورده و به مردم فرمود : ببينيد من چگونه حجّ انجام مى‏دهم ، شما هم به همين طريق عمل كنيد . و هر جا هم كه مردم اشتباه مى‏كردند يا سؤالى داشتند از آن حضرت سؤال مى‏كردند ، و پيغمبر جواب مى‏دادند .

و نيز مواقيت را معيّن فرمودند ، كه حُجّاج ، إحرام حجّ را از اين شش ميقات ببندند. و بيان نمودند : أفرادى كه در فاصله دور زندگى مى‏كنند ، ذَ لِكَ لِمَن لّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ (11) ، منظور آن أفرادى هستند كه مسافت آنها از خانه خدا بيش از شانزده فرسخ باشد ؛ و همچنين سائر مسائل عديده حجّ كه در قرآن بيان نشده‏است . در قرآن فقط از وجوب حجّ اسمى به ميان آمده است ؛ اينها بعهده پيغمبر است .

و نيز مسائل أمر به معروف و نهى از منكر ، و مسائل جهاد با تمام خصوصيّات و جزئيّات آن كه با حضور خود در جنگها ، نحوه برخورد با مشركان و يهود و نصارى ، يا مرتدّين و أموال آنان را بيان مى‏فرمودند . بيان و توضيح تمام اين خصوصيّات ، راجع به تشريع رسول الله است .

اين معنى إطاعت از رسول الله است . پس رسول الله مُشَرّع و مقيّد و مُحَدّد و معيّن و مشخّصِ حدود و ثُغور و تشخّصاتِ أحكام كلّى است كه در قرآن مجيد آمده است .

قسم دوّم : إطاعت از رسول خدا در أحكام وِلَائيّه مى‏باشد ، از نظر ولايت آن حضرت و إمامت او بر مردم ؛ همچون منصوب نمودن فردى را بر إمارت لشكر ؛ زيد را عَلَمدار مى‏كند ، ديگرى را در قلب لشكر قرار مى‏دهد ، و أمثال اينها ؛ پيغمبر در تمام اين خصوصيّات واجب الإطاعه است ؛ و ما بايد از رسول خدا حتّى در اين اُمور إطاعت كنيم ؛ و مخالفت ، صحيح نمى‏باشد . اين قسم إطاعت از آن حضرت ، إطاعت در تشريع نيست ، زيرا أحكام ولائيّه در دائره تشريع نمى‏باشد ؛ بلكه اين أوامر و نواهى از جهت ولايت و إمامتِ رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم بر مردم صادر شده‏است ؛ و إطاعت از آنها واجب مى‏باشد.

بنابراين مى‏بينيم كه رسول الله دو جنبه إطاعت دارد : يكى در همان أحكام جزئيّه ، و يكى هم در اين اُمور ولائيّه ؛ و اين هر دو غير از إطاعت پروردگار است كه عبارت است از : إطاعت در أحكام كلّيّه‏اى كه در قرآن كريم آمده است . و لذا در اين آيه لفظ «أَطِيعُوا» تكرار شده و فرموده : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ . چون إطاعت خداوند غير از إطاعت رسول است . إطاعت خدا ، إطاعت از كتاب يعنى قرآن است ؛ و إطاعت از رسول الله در أحكام جزئيّه و در اُمور ولائيّه است ؛ بدين جهت است كه لفظ «أَطِيعُوا» بر سر رسول هم آمده است ؛ و إطاعت رسول را از إطاعت پروردگار جدا كرده است .

سپس مى‏فرمايد : وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ . «بايد شما از رسول و اُولى الأمر إطاعت كنيد.»

از اين بيان بخوبى روشن شد كه : تشريع مختصّ رسول خداست ؛ أمّا اُولى‏الأمر (واليان اُمور) مطلقا حقّ تشريع ندارند . تشريع يعنى بيان خصوصيّات و جعل أحكام جزئيّه ؛ و اين راجع به شخص رسول الله بوده‏است ؛ و اُولى الأمر ، مُبيّن آن تشريع رسول الله هستند ، و خودشان تشريع نمى‏كنند .

شرع بوسيله رسول الله به مردم رسيده است ، نه بواسطه اُولواالأمر ؛ و بواسطه تشريعِ رسول الله شريعت تمام شده است ، و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَمَ دِينًا (12) » نازل شده‏است .

توضيح اين مطلب كه از اُولى‏الأمر (صاحبان أمر) بايد إطاعت نمود اين است : إطاعت از اُولى الأمر فقط در يك جهت تحقّق پيدا مى‏كند كه عبارت است از : إطاعت در اُمور وِلائيّه ، بِحَسَبِ كَوْنِهِمْ وَالِينَ لِلنّاسِ . زيرا إطاعت در اُمور تشريعيّه چنانكه بيان شد مختصّ رسول الله مى‏باشد . بنابراين إطاعت از اُولى الأمر منحصر در احكام ولائيّه مى‏باشد . و چون اُولى الأمر با رسول خدا در اين جهت يعنى وجوب إطاعت در اُمور وِلائيّه يكى هستند ، لذا لفظ «أَطِيعُوا» در اينجا ديگر تكرار نشد و نفرمود : أطِيعُوا اللَه وَ أطِيعُوا الرّسُولَ وَأطِيعُوا اُوْلِى الْأمْرِ مِنكُمْ . چون إطاعت اُولى الأمر با إطاعت رسول در اين جهت (اُمور ولائيّه) يكى است .

و آيه شريفه با سبك واحد و سياق واحد و نظر واحد ، إطاعت خدا و رسول و اُولى الأمر را واجب مى‏كند ؛ و بنابراين ، تحقّق مقام عصمت در اُولى الأمر ضرورى است ؛ و إلّا إطاعت از آنها بنحو إطلاق معنى ندارد .

أَطِيعُوا اللَه ، يعنى شما بايد از قرآن إطاعت كنيد! چرا؟ براى اينكه قرآن مَصُون است ؛ قرآن كلام بشر نيست ؛ كلام هوى و هوس نيست ؛ ساخته أفكار نيست ؛ كتاب حقّ و كتاب فصل است ؛ كتاب هَزْل نيست .

قرآن مَصُون است ، يعنى قرآن تنها كتابى است كه عين عبارات آن بدون تغيير يك «فاء» يا «واو» بر قلب مبارك پيغمبر نازل شده‏است . إنجيل و تورات به معنى نازل شده‏اند و عبارات آنها عبارات خود حضرت موسى و حضرت عيسى عليهما السّلام است ؛ ليكن قرآن اينطور نيست بلكه خود عبارت ، وحى است ؛ و هيچ كتابى در عالم مانند قرآن نيست كه عباراتش وحى باشد ؛ و اين نهايت درجه مصونيّت است ؛ و إنسان بايد از مصون إطاعت كند ؛ زيرا كه حقّ است . مَصون يعنى حقّ و متحقّق به حقّ ، در مقابل باطل ؛ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقّ إِلّا الضّلَلُ فَأَنّى‏ تُصْرَفُونَ (13) . پس قرآن كتاب حقّ است و إنسان بايد از آن تبعيّت كند ؛ بنابراين قرآن معصوم است و مَصون .

بعد مى‏فرمايد : وَأَطِيعُوا الرّسُولَ ؛ و از رسول هم إطاعت كنيد ! چرا ؟ براى اينكه رسول معصوم است ، خطا و گناه نمى‏كند ؛ و در اين صورت إطاعت از خدا وإطاعت از رسول خدا تناقض نيست ؛ و إلّا اگر رسول خدا اشتباه مى‏كرد ، خدا نمى‏توانست به ما بگويد كه : هم از قرآن تبعيّت كنيد و هم از رسول خدا ؛ در حالتى كه بعضى اوقات رسول خدا اشتباه كند ، و بر خلاف قرآن چيزى بگويد . طبعاً اينطور نيست .

پس اين كه مى‏گويد : «از خدا إطاعت كنيد ؛ و از رسول خدا إطاعت كنيد.» معنى‏اش اين است كه إطاعت رسول خدا از جهت مَصونيّت و محفوظيّت در همان رديف إطاعت الله ـ كه إطاعت از آيات قرآن است ـ مى‏باشد ؛ و اين دو إطاعت در يك مَمْشى است . و رسول خدا هم ، معصوم است ؛ و اين دو إطاعت ، دو إطاعت متضادّه نيست .

درباره اُولى‏الأمر هم مطلب همينطور است ؛ يعنى به همان قسم كه مى‏گويد : از خدا و رسول خدا إطاعت كنيد ، مى‏فرمايد : از اُولى‏الأمر هم إطاعت كنيد . پس اُولى الأمر هم معصوم هستند ؛ و أوامر آنها خلاف أوامر كتاب نيست ؛ خلاف آيات الله نيست ؛ و خلاف إطاعت رسول خدا نيست ، چه از جنبه تشريع ، و چه از جنبه خصوصيّات أوامر ولائيّه كه از ناحيه آنها صادر مى‏شده‏است .

عليهذا اين آيه إجمالاً دلالت مى‏كند كه : اُولى الأمر حتماً معصوم هستند ؛ و خدا به سياق واحد به ما أمر فرموده است كه ايشان واجب الإطاعه هستند ؛ و شما بايد از آنها إطاعت كنيد .

بعد مى‏فرمايد : فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَهِ وَ الرّسُولِ . ـ چون خطاب ، خطاب به مؤمنين است : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ . «اى كسانى كه إيمان آورده‏ايد ، از خدا إطاعت كنيد ، و از رسول خدا و اُولى الأمر إطاعت كنيد.» ـ «پس اگر در چيزى تنازع كرديد ، آن را به خدا و رسول برگردانيد.» يعنى اگر شما با هم در اُمور شخصى ، در مرافعات و در زندگى نزاع و خصومتى پيدا كرديد ، فصل خصومت خود را به خدا و رسول إرجاع بدهيد ؛ مرجعِ خود را براى حلّ مشكل ، خدا و رسول قرار دهيد .

چرا نفرمود : فَإن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدّوهُ إلَى اللَهِ وَ الرّسُولِ وَ اُوْلِى الْأمْرِ...؟ براى اينكه بيان شد : اُولى الأمر شأنيّتى براى تشريع ندارند ؛ وظيفه آنها فقط صدور أوامر ولائى است . و در اينجا خداوند مى‏خواهد بفرمايد كه اگر شما تنازع كرديد ، مرجعتان همان كلّيّات كتاب و أحكام جزئيّه‏اى است كه رسول خدا بيان كرده‏است ؛ و اُولى الأمر هم در أحكام جزئيّه تابع رسول الله هستند ، و از خود استقلالى ندارند ، پس مرجع رفع خصومت (از جهت روشنگرى و بيان و حلّ مسأله) بايد كتاب خدا باشد در أحكام كلّيّه ، و سنّت رسول الله باشد در مصاديق و أحكام جزئيّه .

و اين خيلى روشن است كه : اى كسانى كه ايمان آورديد ـ و مورد خطابِ من هستيد ـ اگر نزاع كرديد مرجعتان خدا و رسول خداست . پس در اينجا لفظ اُولى الأمر به اين جهت نيامد .

و از اينجا استفاده مى‏كنيم نادرستى آنچه را كه در بعضى از تفاسير أهل تسنّن ، و تفاسير بعضى از سنّى مسلكان آورده‏اند . آنها گفته‏اند : علّت آنكه در اينجا نفرمود : فَرُدّوهُ إلَى اللَهِ وَ الرّسُولِ وَ اُوْلِى الْأمْرِ ، اين است كه : فَإِن تَنَزَعْتُمْ ، يعنى اگر شما نزاع كرديد با خودِ اُولى الأمر در أصل مسأله ولايت ؛ مثلاً اگر اُولوا الأمر بگويند : ما صاحب ولايتيم ؛ و نظر شما بر خلاف آنان باشد ، در اين صورت مرجعتان كتاب و رسول خدا مى‏باشد ؛ زيرا اُولى الأمر خود ، يكى از أفرادِ طرفِ نزاع هستند ، و ديگر در اينجا معنى ندارد كه بگوئيم : شما به اُولى الأمر مراجعه كنيد ؛ و لذا در اينجا نفرموده‏است : وَ إلَى اُولِى الْأمْرِ مِنكُمْ .

اين حرف ، گفتار بسيار غلط و باطلى است ؛ چرا ؟ براى اينكه وقتى خداوند در صدر آيه ، إطاعت اُولى‏الأمر را بعنوان إطلاق واجب مى‏كند، ديگر معنى ندارد كه بعداً بگويد : اگر شما با اُولى‏الأمر در أصل مسأله ولايت هم نزاع كرديد به خدا و رسول مراجعه كنيد ! از طرفى إطاعت اُولى‏الأمر را بر گردن مردم بگذارد ؛ و از طرفى بگويد : اگر با آنها نزاع كرديد ، به خدا و رسول مراجعه كنيد !

مثل اينكه خدا بگويد : از پيغمبر إطاعت كنيد أمّا اگر در يك أمرى با پيغمبر نزاع كرديد ، اين كار را بكنيد . يا بگويد : از قرآن إطاعت كنيد ـ «أَطِيعُوا اللَه» ؛ «از كتاب خدا إطاعت كنيد.» ـ أمّا اگر در موردى از قرآن إشكال پيدا كرديد ، مثلاً به تورات مراجعه كنيد ! اين حرف غلط است .

وقتى خدا مى‏گويد : أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ . و إطاعت اُولى‏الأمر را بر ما واجب كرد ، سپس بگويد : اگر شما به خودِ اُولوا الأمر نزاع كرديد چه كنيد ، ديگر اين تفريع ، معنى ندارد و غلط است .

پس علّت عدم ذكر اُولوا الأمر آن نيست كه اين عدّه توهّم نموده‏اند ؛ بلكه همان است كه عرض كرديم : اُولى‏الأمر شأنيّتى در تشريع أحكام ندارند .

حضرت صادق و حضرت باقر و حضرت رضا و حضرت إمام زمان عليهم السّلام ، همه مبيّنِ أحكامند . شما تا به حال ديده‏ايد حتّى در يك مسأله‏اى حضرت صادق عليه السّلام جعل شريعتى بكند ؟! در جائى بگويد : نماز ظهر را سه ركعت بخوان ؟! و در وقت ديگر بگويد : من أمر مى‏كنم فلان مُحَرّم را بجا بياور ؟! يا فلان حلال را ترك كن ؟! يا بگويد : من تشريع مى‏كنم : از اين پس ديگر صلاح مردم نيست كه نماز صبح خود را تا طلوع آفتاب بخوانند ؛ اگر تا نيم ساعت بعد از آفتاب هم بخوانند إشكال ندارد ؛ و أمثال اينها ؟! أبداً ديده نشده‏است . تمام آنها مى‏گويند : ما بيانگر تشريع رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم هستيم ، و روشن كننده حدود و ثُغورى كه رسول خدا براى خصوصيّات أحكام مشخّص كرده‏است . پس مشرّع ، خداست و رسول خدا ؛ و إنسان در مواردى كه نزاع دارد بايستى به كتاب خدا و رسول خدا مراجعه كند ، تا اينكه وظيفه‏اش را از آن منابع بدست آورد .

پس به اين علّت در اينجا اُولى‏الأمر نيامده‏است ؛ نه بواسطه آن توهّم باطلى كه آنها كرده‏اند .

حال كه اين مسأله روشن شد ، اگر كسى إشكال كند ، و بگويد : بدون شكّ رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم در زمان حيات خود أفرادى را بعنوان ولايت به أطراف مى‏فرستادند ؛ براى طائف ، مكّه ، يَمَن و أمثال آنها ، و آنها در بين مردم بعنوان رئيس بودند ، أمر مى‏كردند ، نهى مى‏نمودند ، و مردم را تعليم قرآن مى‏كردند ؛ يا در جنگها يك نفر را بعنوان ولىّ يا والى مى‏فرستادند ، و او فرمانده بود ، و مردم هم زير دست او مى‏جنگيدند ، و أمر او هم واجب الإطاعه بود ، با اينكه آنها معصوم نبودند .

يا أميرالمومنين براى خودشان وُلاتى قرار مى‏دادند و به شهرهاى مختلف مى‏فرستادند ؛ آنها هم واجب الإطاعه بودند . مثلاً ولّى و والى‏اى كه از طرف أميرالمؤمنين به شهر بصره مى‏رود، مردم بايد از او إطاعت كنند ، با اينكه او معصوم نيست ؛ خطا هم مى‏كند ؛ أمّا چون أصل جَعْل و وضع اين والى داراى مصلحت كثيرى است ؛ اگر أحياناً در بعضى از موارد خطائى هم از او سر بزند ، و اشتباهى هم در أمر و نهى بنمايد ، آن خطا در برابر مصلحتى كه در جعل اوست تدارك مى‏شود .

اين را مى‏گويند : مصلحت مُتَدارِكه ؛ يعنى قبول داريم كه ولات بعضى اُوقات اشتباهى مى‏كنند ، ولى آن اشتباه آنقدر كم است كه در مقابل أصل جعل ولايت آنها تدارك مى‏شود . عمده ، أصل جعل ولايت آنهاست كه بايد باشد ؛ و إذا دارالأمر بين اينكه أميرالمؤمنين عليه السّلام والى به بصره نفرستد و بصره بدون والى بماند ، يا اينكه والى بفرستد و آن والى هم در بعضى از اُمور اشتباه كند ، البتّه فرستادن آن والى كه در بعضى از اُمور اشتباه مى‏كند بهتر است تا اينكه أصلاً والى نفرستد و مردم را بدون والى و سرپرست بگذارد .

حال چه إشكالى دارد كه ما در آيه : أُوْلِى الْأَمرْ ، همين را قائل شويم و بگوئيم كه در : أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ ، خدا مى‏گويد : از اين صاحبان أمر خودتان (مثل أفرادى كه رسول خدا ، يا أميرالمؤمنين عليهما السّلام بعنوان فرمانده در جنگها ، يا بعنوان اُستاندار به شهرها مى‏فرستادند) از اينها هم إطاعت كنيد ، اينها واجب الإطاعه باشند ؟! زيرا آن مصلحتى كه أصل جعل آنها در بردارد ، آنقدر زياد است كه بر مفسده خطائى كه أحياناً بعضى اُوقات از آنها سر بزند غالب مى‏شود . پس چه إشكال دارد كه ما بگوئيم : اُولى‏الأمر معصوم نيستند ! بلكه همين أفرادى هستند كه صاحبان أمر هستند ؛ و در عرف و عادت هم شما به آنها صاحب الأمر مى‏گوئيد ؟

جواب اين است : اين تصوّر شما فى حدّ نفسِه و در مقام ثبوت و فرضيّه ، إشكالى ندارد (كه پيغمبر أكرم چنين كارى بكند ؛ و براى آن مصلحت ، شخص غير معصومى را بگمارد ؛ و البتّه آن شخص صد در صد نسبت به بقيّه أفراد از همه بهتر است ، ولى معصوم نيست ؛ و خطا هم از او سر مى‏زند.) و ليكن صحبت ما در مقام تصوّر و إمكان و ثبوت نيست ؛ بلكه سخن در ظهور آيه است . آيه ظهور دارد در اينكه شما از اُولى الأمر بايد تبعيّت كنيد ؛ و اينها عصمت دارند ؛ زيرا آيه شريفه به سبك و سياق واحد ، إطاعت خدا و رسول خدا و اُولى الأمر را واجب مى‏كند ؛ و همانطورى كه در إطاعت پروردگار و رسول خدا حتماً عصمت هست ، بر همان أساس هم إطاعت اُولى الأمر را واجب كرده است ؛ و آيه ظاهر در اين است .

پس آيه مى‏گويد : از اُولوا الأمر بايد إطاعت كنيد ، چون اينها معصومند ؛ و بحث ما اينك در ظهور و مُفاد آيه است ؛ حالا أمكان داشته باشد كه عنوان اُولى الأمر فى نفسه در جائى به حسب معنى لغوىّ به غير معصوم هم إطلاق شود ، بجاى خود محفوظ است .

آنچه مربوط به بحث ماست ، ظهورى است كه مى‏خواهيم از آيه استفاده كنيم ؛ و آيه هم ظاهر در اين معنى است و در اين هيچ شكّ و شبهه‏اى نيست .

و فَخر رازىّ هم در تفسيرش به اين مطلب اعتراف كرده ، گرچه او اُولوا الأمر را أئمّه معصومين نميداند ، ولى مى‏گويد : هر چه هست ، اُولى الأمر بايد أفرادى معصوم باشند. آنگاه فخر رازىّ براى حفظ عصمت در اُولى‏الأمر مى‏گويد : أفرادى از أهل حلّ و عقد ، بايد با هم اجتماع كنند ، آنگاه خداوند از اجتماع اين أفراد كه ولىّ أمرى براى تعيين اُمور خود مى‏گزينند ، عصمت بيرون آورده ؛ اين مشورتى را كه از ناحيه أهل حلّ و عقد است ، معصوم قرار مى‏دهد . پس آن رأى مُنتَجّه از مشورت ، داراى عصمت است . و بدين نحو خواسته مطلب را درست كند ، در حالى كه خود اين حرف إشكالاتى دارد . فعلاً صحبت ما فقط در اين جهت است كه : فخر رازىّ نيز كه از مخالفين ماست ، معترف است به اينكه : اُولى‏الأمر ، هر چه هست ، بايد داراى مقام عصمت باشد .

بنابراين هيچ چاره‏اى نيست از التزام به اين كه بگوئيم : اُولى‏الأمر أفرادى هستند از مردم ، كه معصوم از خطا و گناهند . و تمام مسلمانان إجماع دارند بر اينكه كسى ادّعاى عصمت ولائيّه در اين آيه را در حقّ أحدى نكرده ، مگر آنچه را كه شيعه در حقّ أئمه دوازده‏گانه خود ـ صلوات الله و سلامه عليهم أجمعين ـ ادّعا مى‏كند . بنابراين ، مورد آيه طبعاً منطبق بر آنها خواهد شد .

و شاهد بر اين مطلب ، نامه‏اى است كه حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام به مالك أشتر هنگامى كه او را براى ولايت مصر منصوب كردند ، مى‏نويسند . در اين نامه حضرت مى‏فرمايد : وَارْدُدْ إلَى اللَهِ وَ رَسُولِهِ مَا يُضْلِعُكَ مِنَ الْخُطُوبِ وَ يَشْتَبِهُ عَلَيْكَ مِنَ الْأُمُورِ ؛ فَقَدْ قَالَ اللَهُ تَعَالَى لِقَوْمٍ أَحَبّ إرْشَادَهُمْ : «يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَه وَ أَطِيعُوا الرّسُولَ وَ أُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ ، فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَهِ وَ الرّسُولِ» فَالرّدّ إلَى اللَهِ : الْأَخْذُ بِمُحْكَمِ كِتَابِهِ ، وَالرّدّ إلَى الرّسُولِ : الْأَخْذُ بِسُنّتِهِ الْجَامِعَةِ غَيْرِ الْمُفَرّقَةِ (14) .

مَا يُضْلِعُكَ مِنَ الْخُطُوبِ ، يعنى آن مشكلاتى كه مى‏زند به پهلوى تو ، و به ضلع تو ، و از أطراف و جوانب به تو إصابت مى‏كند . آن كارهاى مهمّ را به خدا و رسول ردّ كن ، و آن اُمورى كه بر تو مشتبه مى‏شوند ، به سوى خدا و رسول ردّ كن ، زيرا خداوند تعالى به مردمى كه إرشاد آنان را دوست داشته ، فرموده‏است : «اى كسانى كه إيمان آورده‏ايد ، إطاعت از خدا كنيد ، و إطاعت از رسول و اُولى‏الأمر ، كه از شما هستند بنمائيد . و اگر در مطلبى نزاع كرديد ، آن را به سوى خدا و رسول برگردانيد.» ردّ به سوى خدا چه معنى دارد ؟ الْأخْذُ بِمُحْكَمِ كِتَابِهِ ، «محكمات كتاب را گرفتن» اين ردّ به سوى خداست ؛ يعنى بازگشت به سوى خداست . وَالرّدّ إلَى الرّسُولِ : الْأخْذُ بِسُنّتِهِ الْجَامِعَةِ غَيْرِ الْمُفَرّقَةِ ؛ ردّ به سوى رسول : أخذ به سنّت پيغمبر است ، كه اين سنّت جامع است ؛ جمع مى‏كند تمام مصالح را ، جمع مى‏كند تمام أفراد را ، تمام دلها را و تمام محاسن را ؛ مفرّق نيست ، جدا كننده نيست ، تفرقه انگيز و جدائى انگيز نيست ؛ اين سنّت پيغمبر است ، و اين ردّ به سوى رسول است . پس بنابراين در تمام اين مشكلات به محكم كتاب ، و بهسنّت رسول كه جامع است و غير مفرّق ، مراجعه كن !

اين بحث ما بود در اين آيه مباركه و أوّلين آيه‏اى بود از قرآن كه دلالت مى‏كرد بر عصمت أئمّه و وجوب إطاعت إمام معصوم ، بقيد معصوم . و با اين توضيحى كه داده شد اميدواريم كه ديگر جاى إشكال و شبهه‏اى نمانده و نبوده باشد ، و إن شآء الله هم نيست ؛ و لذا مى‏بينيد بزرگان از علماء إسلام از زمان أوّل تا بحال ، مانند : شيخ مفيد ؛ و پاسداران ولائىِ كلام ، همانند : خواجه نصيرالدّين طوسىّ و علاّمه حلّىّ ، و بزرگان از مفسّرين شيعه اين آيه را از آياتى كه دلالت بر عصمت أئمّه عليهم السّلام و ولايت آنها مى‏كند گرفته‏اند .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) «مجموعه ورّام» طبع آخوندى ، ص 191 ، باب ما يُحمد من الجاه ؛ و در «شرح غررودُرر» آمُدى طبع دانشگاه طهران ، ج 1 ، ص 120 با اين لفظ آمده : الدّنْيَا مَعْبَرَةُ الأخِرَةِ .

2) قسمتى از آيه 71 ،ازسوره 43 : الزّخرُف «در آخرت آنچه نفوس به آن راغبند و چشمها از آن لذّت مى‏برند ، وجود دارد.»

3) آيه 35 ، از سوره 50 :ق : لَهُم مّا يَشآءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ .

4) صدر آيه 73 ، از سوره 21 : الأنبيآء

5) صدر آيه 24، از سوره 32 : السّجدة

6) صدر آيه 124 ، از سوره 2 : البقرة

7) آيه 59 ، از سوره 4 : النّسآء

8) آيه 193 و 194 ، از سوره 26 : الشّعرآء

9) آيه 31 ، از سوره 30 : الرّوم

10) قسمتى از آيه 97 ، از سوره 3 : ءَال عمران

11) قسمتى از آيه 196 ، از سوره 2 : البقرة

12) قسمتى از آيه 3 ، از سوره 5 : المآئدة

13) ذيل آيه 32 ، از سوره 10 : يونس

14) نهج البلاغة» باب المكاتيب ، مكتوب 53 ، و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 2 ، ص 93 و 94

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation