بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 1 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars00 -
     dars01 -
     dars02 -
     dars03 -
     dars04 -
     dars05 -
     dars06 -
     dars07 -
     dars08 -
     dars09 -
     dars10 -
     dars11 -
     dars12 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

مقدمه

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِم أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

سپاس بى قياس و حمد و ثناى ما لايُقاس ، از آنِ خداوند است كه با ولايت كلّيّه مطلقه و شامله عامّه خود بر كاخ هستى و عالم وجود تمكين يافت ؛ هُنَالِكَ الْوَلَيَةُ لِلّهِ الْحَقّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ عُقْبًا (1) .

و با نزول نور وجود در شبكه هاى آسمان عِلْوىّ، و مظاهر زمين گسترده سِفلىّ براى أنام، ميزان ولايت را برافراشت ؛ و به هر موجودى به قدر سِعه وجودى و ظرفيّت ماهُوِيَش ، از اين شربت خوشگوار إشراب فرمود ؛ تا بندگان وى كه أشرف مخلوقات و أفضل كائنات او هستند ، بنحو أتمّ و أكمل ، از اين مائده متمتّع گردند و در إعمال ولايت ، راه تخطّى نپيمايند ؛ و به حجاب نفسانىّ ، طغيان ننموده ، زياده روى نكنند .

بدين لحاظ با عبارت رشيقِ : وَالسّمَآءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِيزَانَ ش أَلّا تَطْغَوْا فِى الْمِيزَانِ ش وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لاَ تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ش وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ (2) ؛ پس از گفتار بليغش : بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ ش الرّحْمَنُ ش عَلّمَ الْقُرْءَانَ ش خَلَقَ الْإِنْسَنَ ش عَلّمَهُ الْبَيَانَ ش الشّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ ش وَ النّجْمُ وَالشّجَرُ يَسْجُدَانِ (3) ؛ آنان را هشدار داد كه عالم إيجاد و نشأَه هستى ، سراسر عظمت است و جمال و كمال و نور و بَهاء ؛ و حقّ است و حقيقت ؛ و واقعيّت است و أصالت ؛ كه نبايد با ديده أحْوَل بر آن نگريست ؛ و با چشم دوبين ، بدين ربط منسجم كه خير محض و محض خير است ، نظر انداخت .

پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

آفرين بر نظر پاكِ خطا پوشش باد (4)

آرى ! زشتيها و بديها و شُرور ، ناشى از تعيّنات و حدود و قوالب ماهيّاتست كه از ماست ، نه از نور بَحْت و خير محض او .

هر چه هست از قامت ناساز بى اندام ماست

ور نه تشريف تو بر بالاى كس كوتاه نيست (5)

اوست برپا و قائم به قسط بر كانون عدل و داد ؛ چنانكه خودش و فرشتگان عالَم عِلْوىّ و دارندگان علم و دِرايت كه حاملان بينش و فَطانتند ، شهادت بر وحدانيّتش دهند كه : وى قيام به قسط نموده ؛ در جميع مراحل تكوين و نزول نور وجود ، تا به اين عالم خاكى كه أَظْلَمُ الْعَوَالِم است ، و در همگى منازل تشريع و گسترش حكم و قانون ، بر أساس عدل و داد مشى نموده و عَلَم قسط و عدالت را برافراشته است ؛ شَهِدَ اللَهُ أَنّهُ لَآ إِلَه إِلّا هُوَ وَالْمَلَنِكَةُ وَ أُوْلُوا الْعِلْمِ قَآنِمًا بِالْقِسْطِ (6) .

هم در سير نزولى و هبوط بدين جهان ، همه سراسر قسط است كه : وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَبَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ (7) ؛ و هم در سير صعودى و عروج بدان عالم ، كه : وَ نَضَعُ الْمَوَ زِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَمَةِ (8) .

به به از اين دائره كامله ! كه در آن تمام سير أطوار وجود با قسط آميخته گرديده‏است ؛ و به قدرى اين آميزش ، لطيف و دقيق است كه گوئى صفت و موصوف يكدگر را فراموش كرده ، گهگاه جاى خود را بهم ميدهند .

نمى دانيم : آيا اين عالم داراى قسط است ؛ و يا قسط اين عالم را به خود گرفته و حيات بخشيده است ؟

أنبياء كه كاروان سالار اين قافله به سوى نقطه اوج در حركت به سوى معاد او هستند كه : وَ أَنّ إِلَى‏ رَبّكَ الْمُنتَهَى‏ (9) ، در دو مرحله تكوين و تشريع ، داراى ولايت بوده ؛ و ولايتشان عين حقّ و قسط و عدالت است .

كَانَ النّاسُ أُمّةً وَحِدَةً فَبَعَثَ اللَهُ النّبِيّنَ مُبَشّرِينَ وَ مُنذِرِينَ وَ أَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَبَ بِالْحَقّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلّا الّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيّنَتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَهُ الّذِينَ ءَامَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقّ بِإِذْنِهِ وَاللَهُ يَهْدِى مَن يَشَآءُ إِلَى‏ صِرَ طٍ مّسْتَقِيمٍ (10) .

از ميان پيامبران ، قرآنِ كريمش را بر پيامبر أكرمش نازل نمود تا با ولايت كلّيّه و رؤيت باطنيّه و إدراكات عميقه و نور موهبتى إلهى ، در بين مردم حكم كند؛ و آنان را بر راه مستقيم و طريق مستوِى به سر منزل سعادت و فوز و نجاح و نجات تا سرحدّ تمتّع و بهره‏بردارى از أقصى درجه كمال إنسانيّت و فَناء در أنوار قدسيّه قاهره نور توحيد ، و جَلَوات ذاتى رهبرى نمايد ؛ إِنّآ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ بِمَآ أَرَبكَ اللَهُ (11) .

و با خطاب ملكوتى خود به جميع مؤمنين أمر ميكند ، تا در جميع شُؤون خود زياده روى و كوتاهى ننمايند و قِسطاس و معيار مستقيم را در ميزان رعايت كنند ؛ وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذَ لِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً (12) .

و در ميان مردم با عدل و داد رفتار نموده ، و پيوسته حكمشان را بر أساس اين معيار صحيح قرار دهند ؛ وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ (13) .

و عجيب آنكه : چنان ولاء تكوينى را با ولايت تشريعى بهم در آميخته ، و همچون شير و شكر ممزوج ساخته ، و غنچه نوگل اين بوستان را بدين عقد ، پيوند زده‏است كه جدا كردن و سوا نمودن آن دو از يكديگر مشكل بلكه ممتنع است .

اينجاست كه از طرفى با يك گفتار و يك سياق با تازيانه : وَاللَهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (14) ، اين كاروان را در مى‏نورداند ؛ و از طرف ديگر با ترانه : وَاللَهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَن يَشَآءُ وَاللَهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ (15) ، بدين نغمه مترنّم ميگردد .

بارى چون در سال گذشته مطالبى را در لزوم تشكيل حكومت إسلام با برادران طلاّب و أخِلّاء إيمانىِ ساكن بلده مشهد مقدّس على شاهدها آلاف التّحيّة و السّلام داشتيم ، و به نام «وظيفه فرد مسلمان در إحياى حكومت إسلام» تحرير و به طبع رسيد ، اينك مناسب ديد تا بحثى را در پيرامون ولايت فقيه در حكومت إسلام بطور مشروح شروع كند ، تا حدود ولايت و مشخّصات و آثار و مسائل آن معيّن گردد ؛ و بالنّتيجه قدرى بهتر و مشروحتر پرده از رخ آن برگيرد ؛ و مقّدمات و مُعِدّات و شرائط و موانع آن توضيح داده‏شود ، تا حقيقت ولايت إمام و فقيه عادل جامع الشّرائط و مُفاد و محتوى و حدود و ثغور آن مشخّص گردد .

در اينصورت بتمام معنى الكلمه ولايت فقيه از نظر إسلام و مدارك فقهى توضيح داده شده است .

لهذا بحثى را نه چندان مختصر كه فقط به رؤوس مطالب اكتفا گردد ، و نه چندان مفصّل كه تمام شقوق و شُعَب آن به تفصيل بيان شود ، شروع نموده ؛ و راه ميانه و حدّ وسط را از جهت أدلّه فقهيّه پيموديم ؛ تا براى طلّاب ذَوِى العزّة و الاحترام ، راهگشائى براى تفريع فروع و تشقيق شقوق باشد ؛ و خود بتوانند بر جزئيّات مسائل واقف گردند .

اين مباحث بطور مسلسل پس از شهر رمضان المبارك سنه 1410 هجريّه قمريّه از روز هشتم شهر شوّال المكرّم شروع شد ؛ و بطور مرتّب حتّى با ضميمه روزهاى پنجشنبه در هفته به أيّام تدريس ، إدامه يافت تا به چهل و هشت درس منتهى شد ؛ و در روز بيست و يكم شهر ذوالحجّة الحرام پايان يافت .

متن هر درس ، يك ساعت تمام را استيعاب مينمود ؛ و وقت سؤالها و جوابها در خارج آن ساعت بود . سزاوار بود اين دروس به زبان عربى تقرير و طبع شود تا أوّلاً : از بركات زبان عربى كه لسان قرآن كريم و پيامبر أكرم و معصومين ذوات ولايت تامّه كلّيّه صلوات الله عليهم أجمعين ، و رويّه فقهى كتب فقهاى أعلام ماست ، تجاوز نگردد ؛ و ثانياً : براى همه مسلمين جهان كه زبان عربى بايد زبان مشترك آنها باشد قابل استفاده باشد (16) . غاية الأمر سپس براى استفاده إخوان پارسى زبان بدين لسان ترجمه گردد .

أمّا به علّت سرعت در تحرير و طبع و دسترسى أحِبّه و أعِزّه از آشنايان و راغبان در مطالعه اين آثار ، بهمان گونه كه در نوار ضبط شده بود پياده و تحرير شد ؛ و جمعى از فضلاى عِظام به تنقيح آن پرداختند ؛ و جنابان مستطابان حجج إسلام آقايان : حاجّ شيخ محسن سعيديان و شيخ محمّد حسين راجى دامت مَعاليهما متعهّد تنظيم و جمع آورى آن شدند . و حقير نيز سپس براى مزيد إتقان ، هر بحث را جداگانه مطالعه و نظر نمودم و تعليقه زدم ؛ تا در انتساب اين بحوث و كيفيّت دليل و مدارك آن به حقير ، نهايت دقّت بعمل آمده باشد .

اينك اين دروس در ضمن چهار مجلّد تقديم قُرّاء عِظام ميگردد . لِلّهِ الْحَمْدُ وَ لَهُ الْمِنّةُ عَلَى إنْعَامِهِ وَ إتْمَامِهِ ؛ وَالسّلَامُ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ إخْوَانِنَا الْمُؤْمِنِينَ وَ سَآئرِ شِيعَةِ أمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةُ اللَهِ وَ بَرَكَاتُهُ .

روز پانزدهم محرّم الحرام / 1411 ، مشهد مقدّس

سيّد محمّد حسين الحُسينىّ الطّهرانىّ

پى‏نوشتها:

1) آيه‏44، از سوره 18: الكهف «در آنجا ولايت مختصّ خداوند است كه حقّ است . اوست پاداش اختيار شده و بازگشت نيكو و انتخاب گرديده.»

2) آيه 7 تا 10، از سوره 55 : الرّحمن « و آسمان را برافراشت؛ و ميزان و ترازو را قرار داد ؛ تا شما در سنجيدن و معيار نمودن تعدّى نكنيد ، و سنجش و وزن را بر أساس قسط و عدل بر پاى داريد ؛ و در سنجش با ترازو كاهش روا مداريد ؛ و خداوند ، زمين را براى همه انسانها قرار داد.»

3) آيات 1 تا 6 ، از سوره 55 : الرّحمن « به اسم الله كه رحمن است و رحيم است ؛ خداوند رحمن ، قرآن را آموخت ؛ إنسان را بيافريد ؛ به او بيان را تعليم فرمود ؛ خورشيد و ماه از روى حساب در حركت هستند ؛ و گياه و درخت سجده خدا را بجا مى‏آورند.»

4) حافظ» غزل 167 از طبع پژمان ، ص 75

5) حافظ» غزل 28 از طبع پژمان ، ص 16

6) صدر آيه 18 ، از سوره 3 : ءَال عمران «خداوند و فرشتگان وى و دارندگان علم ، شهادت داده‏اند كه : معبودى جز او نيست در حاليكه قيام به قسط نموده است.»

7) قسمتى از آيه 25 ، از سوره 57 : الحديد «و ما با آنها كتاب و ميزان را فرو فرستاديم ؛ تا مردم عدالت را بر پاى دارند.»

8) صدر آيه 47 ، از سوره 21 : الأنبيآء «و ما ميزان‏هاى داد را براى روز بازپسين قرار ميدهيم.»

9) آيه 42 ، از سوره 53 : النّجم «و حقّاً منتهاى أمر ، به سوى پروردگار تو مى‏باشد.»

10) آيه 213 ، از سوره 2 : البقرة « مردم همگى (در ابتداى أمر) اُمّت واحدى بودند (كه به سادگى زيست مى‏نمودند) پس خداوند پيغمبران را بر انگيخت تا بشارت دهنده و ترساننده باشند ؛ و با ايشان كتاب را به حقّ فرو فرستاد تا در ميان مردم در آنچه با هم اختلاف ميكنند ، حكم نمايند . سپس در آن كتاب اختلاف نكردند ـ از روى ستم و تجاوزى كه در ميانشان بوده است ـ مگر همان كسانيكه پس از آنكه بيّنات (و أدلّه روشن خداوندى) به سوى آنها آمده بود ؛ كتاب نيز به آنان داده شده‏بود. در اين حال خداوند آنان را كه إيمان آورده بودند در باره آنچه كه با هم اختلاف داشتند به حقّ و راستى به إذن و إجازه و لطف خود هدايت نمود. و خداوند هر كس را كه بخواهد به سوى صراط مستقيم هدايت مينمايد.»

11) قسمتى از آيه 105 ، از سوره 4 : النّسآء «ما كتاب را به راستى و درستى بر تو فرو فرستاديم ؛ تا آنكه به آنچه خداوند بتو نشان داده است در ميان مردم حكم كنى!»

12) آيه 35 ، از سوره 17 : الإسرآء «حقّ پيمانه را در وقت پيمانه كردن أدا نمائيد ؛ و با ترازوى راست و اُستوار وزن أشياء را بسنجيد . اين أمر مورد اختيار و انتخاب و پسند است ؛ و بازگشتش نيكوتر خواهد بود.»

13) قسمتى از آيه 58 ، از سوره 4 : النّسآء «و زمانيكه در ميان مردم حكم ميكنيد ، به عدل و داد حكم نمائيد!»

14) قسمتى از آيه 41 ، از سوره 13 : الرّعد «و خداوند است كه حكم ميكند ؛ و كسى را توان تعقيب و پى‏گيرى در حكم او نيست ، و اوست كه به سرعت به حساب ميرسد.»

15) ذيل آيه 247 ، از سوره 2 : البقرة «و خداوند است كه قدرت و حكومتش را بهر كس كه بخواهد ميدهد ؛ و اوست كه واسع است (در زمينه‏هاى إعطاى قدرت ، در تنگنا قرار نمى‏گيرد ، و در موقعيّت و وضعيّت گسترده‏اى عمل ميكند) و داناست.»

16) در مجلّد چهارم از كتاب «نور ملكوت قرآن» از سلسله مجلّدات أنوار الملكوت، بحث نهم ، در ضمن بحث از عظمت قرآن ، شرحى نسبةً مفصّل در باره أهميّت زبان عربى داده‏ام ؛ در آنجا آمده است كه : زبان أوّلى و مادرى هر مسلمان بايد عربى باشد ؛ نه تنها زبان مشترك و متداول . و علّت پذيرفتن جهان إسلام لسان عرب را پس از فتح مسلمين ، عظمت اين زبان بوده‏است ؛ و كتب علميّه ما در طول چهارده قرن ، أعمّ از تفسير و تاريخ وحديث وفقه و حكمت و عرفان و علوم طبيعى : هيئت و طبّ و دارو سازى و شيمى و فيزيك و رياضيّات و غيرها همگى به لسان عربى بوده است .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation