بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اخلاق در قرآن کریم (ج 1), آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     fehrest -
 

 

 
 

فصل دهم

آيا در هر مرحله استاد و راهنما لازم است؟

بسيارى از علماى سير و سلوك عقيده دارند كه رهروان راه كمال و فضيلت و تقوا و اخلاق وقرب الى الله بايد زير نظر استادى كار كنند; همان‏گونه كه در بحث گذشته از رساله سير وسلوك منسوب به محقق بحرالعلوم و رساله لب‏اللباب تقريرات مرحوم علامه طباطبايى نقلكرديم كه فصل بيست و يكم وظائف سالك الى الله را كار كردن زير نظر مربى و استادشمرده‏اند، اعم از استادان خاص الهى كه پيشوايان معصومند و استادان عام كه بزرگانپوينده اين راهند.

ولى آگاهان ذى فن هشدار مى‏دهند كه رهروان راه تقوا و تهذيب نفس نبايد به آسانى خود رابه اين و آن بسپارند، و تا كسى را به قدر كافى آزمايش نكنند و از صلاحيت علمى و دينى آنهاآگاه نگردند، خود را در اختيار آنان قرار ندهند، و حتى به ظاهر شدن كارهاى خارق‏العاده وخبر از اسرار پنهانى يا مربوط به آينده و حتى عبور از روى آب و آتش قناعت نكنند، چرا كهصدور اين گونه اعمال از مرتاضان غير مهذب نيز امكان پذير است.

بعضى از آنان لزوم رجوع به استاد را فقط در ابتداى كار لازم دانسته‏اند، اما پس از پيمودنمراحل قابل ملاحظه‏اى ديگر همراهى آنها را لازم نمى‏دانند; ولى بهره‏گيرى از استاد خاصيعنى پيامبراكرم صلى الله عليه و آله و پيشوايان معصوم عليهم السلام در تمام مراحل لازماست.

به هر حال، گاه براى لزوم انتخاب استاد و ارشاد كننده طريق، از آيه‏«فاسئلوا اهل الذكر انكنتم لاتعلمون; از آگاهان بپرسيد اگر نمى‏دانيد!» (سوره انبياء، آيه‏7) استدلال كرده‏اند كهسخن از تعليم مى‏گويد نه از تربيت; ولى از آنجا كه تربيت در بسيارى از موارد متكى بر تعليماست، بى‏شك بايد در اين گونه موارد از آگاهان كمك گرفت، و اين معنى با انتخاب يك فردخاص براى نظارت بر اعمال و اخلاق او، تفاوت روشنى دارد.

و گاه در اينجا از داستان موسى و خضر كه در قرآن بطور مشروح آمده كمك گرفته مى‏شود،چرا كه موسى با آن‏كه پيامبر اولوالعزم بود، بى‏نياز از خضر نبود، و بخشى از راه را به كمك اوپيمود; آنها مى‏گويند:

طى اين مرحله بى‏همرهى خضر مكنظلمات است‏بترس از خطر گمراهى

ولى با دقت در داستان خضر و موسى: مى‏توان دريافت كه شاگردى موسى عليه السلام نزدخضر، به فرمان الهى صورت گرفت و براى فراگيرى علوم خاصى از اسرار حكمت‏خداوند درمورد حوادث مختلف اين جهان بود، و در واقع علم موسى عليه السلام علم ظاهر بود (ومربوط به دائره تكاليف) و علم خضر، علم باطن بود (و مربوط به دائره فوق تكليف) (1) و اينمساله با انتخاب يك استاد خصوصى در تمام مراحل تهذيب نفس و پيمودن راه تقوا، تفاوتدارد، هر چند اجمالا به اهميت كسب فضيلت از محضر استاد اشاره دارد.

و گاه در اينجا به مساله لقمان و فرزندش اشاره مى‏شود كه اين استاد الهى، اخلاق فرزندش رازير نظر گرفت و در پيمودن راه كمال به او كمك كرد. (2)

علامه مجلسى در بحارالانوار در حديثى از امام على‏بن‏الحسين عليه السلام نقل مى‏كند كهفرمود: «هلك من ليس له حكيم يرشده; كسى كه دانشمند و حكيمى او را ارشاد نكند، هلاكمى‏شود!» (3)

ولى از مجموع آنچه گفته شد اين امر استفاده نمى‏شود كه در مباحث اخلاقى هميشه استادخصوصى لازم است‏بطورى كه اگر نباشد برنامه تربيت و پرورش اخلاق و تقوا و ادامه سير وسلوك مختل گردد، چه بسيارند كسانى كه با استفاده از آيات قرآن و روايات اسلامى و كلماتبزرگان در كتب اخلاقى و التزام عملى به آنها، اين راه را پيموده و به مقامات والايى رسيده‏اند،هر چند نمى‏توان انكار كرد كه وجود استاد خصوصى و مدد گرفتن از انفاس قدسيه نيكان وپاكان وسيله خوبى براى نيل كمال و طى طريق در كوتاهترين مدت و حل مشكلات اخلاقىمى‏باشد.

در نهج‏البلاغه نيز آمده است: «ايها الناس استصبحوا من شعلة مصباح واعظ متعظ; اى مردمچراغ دل را از شعله گفتار واعظى با عمل، روشن سازيد!» (4)

ولى متاسفانه در بسيارى از اين موارد نتيجه معكوس حاصل شده است، و افرادى به عناوينمختلف، خود را به عنوان مربى اخلاق و استاد مقام ارشاد قلمداد كرده، در حالى كه از رهزناناين راه بوده‏اند و افراد پاكدل و حق طلب را به راه تصوف تا طرق انحرافى ديگر، و يا خداىنكرده به مفاسد اخلاقى ننگين كشانيده‏اند; به همين دليل، ما به تمام پويندگان اين راههشدار مى‏دهيم كه اگر مى‏خواهند استادى براى مسائل اخلاقى انتخاب كنند بسيار بااحتياط گام بردارند و در اين انتخاب سختگير و دقيق باشند و هرگز به ظواهر عمل نكنند وبه سوابق اشخاص، خوب بنگرند و با مشورت با آگاهان دست‏به چنين انتخابى بزنند تا بهمقصود خود نائل گردند.

نقش واعظ درون

درباره واعظ برون به اندازه كافى صحبت‏شد، اكنون سخن از واعظ درون است; از بعضى ازروايات اسلامى استفاده مى‏شود كه وجدان بيدار كه از آن به واعظ درون تعبير مى‏شود، نقشمهمى در پيمودن راه تكامل اخلاقى و تقوا دارد، بلكه بدون آن پيمودن اين راه مشكل است.

در حديثى از امام على‏بن‏الحسين عليه السلام آمده است كه فرمود: «ابن آدم انك لاتزالبخير ماكان لك واعظ من نفسك، وما كانت المحاسبة من همك; اى فرزند آدم! تو همواره درمسير خير و خوبى قرار دارى مادام كه واعظى از درون داشته باشى، و مادام كه حسابرسىخويشتن از كارهاى اصلى تو باشد.» (5)

شبيه همين معنى با كمى تفاوت نيز از آن حضرت نقل شده است. (6)

در يكى از خطب نهج‏البلاغه نيز چنين آمده است: «واعلموا انه من لم يعن على نفسه حتىيكون له منها واعظ وزاجر، لم يكن له من غيرها لازاجر ولاواعظ; آگاه باشيد آن كس كه بهخويش كمك نكند تا واعظ و مانعى از درون جانش براى او فراهم گردد، موعظه و اندرزديگران در او اثر نخواهد داشت!» (7)

بديهى است در اين راه انسان بيش از هر چيز نياز به واعظى دارد كه در همه حال با او باشد واز اسرار درونش با خبر گردد، و همواره او را تحت مراقبت‏خود قرار دهد; و چه عاملى جزواعظ درون يعنى وجدان بيدار مى‏تواند اين نقش را عملى كند، و در لغزشها و خطاها دراولين فرصت‏به انسان هشدار دهد و او را از سقوط در پرتگاه انحرافات اخلاقى باز دارد.

در حديثى از امام اميرمؤمنان عليه السلام چنين مى‏خوانيم: «اجعل من نفسك على نفسكرقيبا; از خودت مراقبى بر خويشتن قرار ده!» (8)

در حديث ديگرى از همان امام عليه السلام آمده است: «ينبغى ان يكون الرجل مهيمنا علىنفسه مراقبا قلبه، حافظا لسانه; شايسته است كه انسان بر نفس خويش مسلط باشد، و قلبخود را مراقبت كند، و زبان خويش را حفظ نمايد!» (9)

پى‏نوشتها

1- شرح بيشتر در اين باره را در تفسير نمونه، جلد 12، ذيل آيات 60 تا 82 سوره كهف مطالعهفرماييد.

2- براى توضيح بيشتر به تفسير سروه لقمان جلد17 تفسير نمونه مراجعه شود.

3- بحارالانوار، جلد 75، صفحه‏159.

4- نهج البلاغه، خطبه 105.

5- بحارالانوار، جلد 75، صفحه‏137.

6- همان مدرك، صفحه‏147.

7- نهج البلاغه، خطبه 90.

8- غررالحكم

9- همان مدرك

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation