بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب علامه بحرانی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - علامه بحرانى
     02 - علامه بحرانى
     03 - علامه بحرانى
     04 - علامه بحرانى
     05 - علامه بحرانى
     06 - علامه بحرانى
     fehrest - علامه بحرانى
 

 

 
 

فصل ششم

وداع تا بهشت

درسى در واپسين روزها

بدن نحيفش پس از سالها زحمت و كوشش شبانه روزى ديگر توان حركت نداشت، چشمان تيز بينش قدرت خود را از دست داده، انگشتان باوفايش كه عمرى سلاح قلم را گرفته و در راه اعتلاى اسلام و دفاع از كيان ولايت رقم زده بود، ديگر توان نگارش نداشت، اما روح على گونه اش و افكار بلندش او را آرام نمى گذارد. او روزهاى واپسين حيات را مى گذراند كه به درخواست تنى چند از عالمان بحرين و شاگردانش كه در آن اواخر همچون پروانه گرد شمع وجودش مى چرخيدند و از خورشيد وجودش آخرين توشه ها را بر مى گرفتند، پاسخ مساعد داد و تأليف كتابى در فضايل اميرمؤمنان(عليه السلام) را آغاز كرد.

وى كتاب تفضيل على(عليه السلام) على الأنبياء اولى العزم را همان گونه كه در بستر مريضى آرميده بود و به علت ضعف، قدرت حركت و نوشتن نداشت، با حافظه قوى فزونى اندوخته ها و تسلط بر اخبار و احاديث،


صفحه 120


مطالب را املا مى كرد و شاگردان مى نوشتند.

چهارده روز(1) بدين صورت گذشت و او املا مى فرمود و طلاب و شاگردان مى نوشتند، تا اين كه كتاب به پايان رسيد و يكى دو روز بعد از اتمام كتابْ بيشتر حيات نداشت.

سيد بلند آوازه بحرين بدين گونه تا آخرين لحظات عمر از مجاهدت و نشر معارف دين دست برنداشت، و در واپسين لحظات عمر درسى بزرگ به همه سالكان وادى علم و معرفت آموخت و زندگى را با عشق على(عليه السلام) و در راه احقاق حقيقت علوى به پايان برد.

آينده نگرى

نابغه حديث علاوه بر دارا بودن مقامات عالى علمى و زهد وتقوا، از اجتماع و مسائل پيرامون خود آگاه بود و زعيم دينى و اجتماعى مردم، كشتى جامعه را هدايت مى كرد. به همين سبب در اواخر عمر شريفش نيز به فكر اجتماع مسلمانان بود. او با الهام الهى به يكى از دست پروردگان خود سفارش مى كند كه در درس خواندن كوتاهى نكند كه مملكت در آينده اى نزديك به او احتياج خواهد داشت.

در بعضى از فوايد استادمان، علاّمه شيخ سليمان ماحوزى ديدم كه شيخ گفت:

روزى با پدرم به ديدن استادمان، علامه سيد هاشم بحرانى توبلى رفتيم. هنگامى كه بلند شديم و خداحافظى نموديم، سيد دست مرا


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  الذريعه، ج4، ص360.

صفحه 121


گرفت و فشرد و فرمود: از كوشش و جديت در تحصيل كوتاهى مكن، زيرا در آينده نزديك اين مملكت به تو احتياج دارد.(1)

پيش بينى سيّد در اين مورد صحيح و دقيق بود، و بعد از مدت كوتاهى كه سيّد از دنيا رحلت كرد، رياست بلاد بحرين به شيخ سليمان ماحوزى منتقل گرديد.(2)

ولَوْلاَ الأَجَلُ الذى كتبَ اللّهُ علَيهمْ لَمْ تَسْتَقِرَّأَرواحُهُمْ فى اجْسادِهِم طَرفَةَ عين شوقاً إلى الثّوابِ و خوفاً مِنَ العِقَابِ.(3)

قلبش از عشق ديدار يار لبريز شده و جانش از شوق وصال يار به طيران درآمده بود. او دنيايش را وصل به حقيقت آخرت كرده و بهشت رضوان الهى را با چشم دل ديده بود. «فَهُم وَالَجَنّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُم فيها مُنعمّون».(4)  گرچه در اين دنياى خاكى مى زيست، روح و جانش در بهشت الهى تنفس مى نمود و با اولياى الهى همنشينى داشت، چرا كه او عمرى با عشق اهل بيت زيست و با كلام آنان سخن گفت. او هرچه گفت از خدا و رسول(صلى الله عليه وآله) و اهل بيت(عليهم السلام) مى گفت، و هرجا نشست مسجد و محراب و محضر درس و كرسى تدريس بود. وى مرزهاى ناسوتى را در هم نورديد و دل را با عشق دلدار گره زد، دلى نداشت تا در گرو اين عالم خاكى بگذارد، هرچه بود تلاش بود و كوشش و عشق به اعتلاى اسلام. او مى رفت تا پس از عمرى زحمت شبانه روزى و مسافرتهاى طولانى و


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 و2. انوار البدرين، ص139.
3 .  اگر نبود اجل و سرآمد معينى كه خداوند براى آنها (متقين) مقرر داشت، روحهاى آنها حتى يك چشم برهم زدن از شوق پاداش و از ترس كيفر در چشمشان قرار نمى گرفت». (امامى، و آشتيانى، ترجمه و شرح فشرده اى بر نهج البلاغه، ج2، ص324).
4 .  «آنها (متقين) به كسى مى مانند كه بهشت را باچشم ديده و در آن متنعّمند». (همان جا).

صفحه 122


بى خوابيها و مجاهدتها در جوار محبوبش بياسايد و در جوار رضوان الهى از خوان نعمتهايش بهره مند گردد.

سرانجام، اين بزرگمرد تاريخ تشيع و مجاهد خستگى ناپذير دفاع از حريم قرآن و عترت، در سال 1107ق.(1) در بحرين، در قريه نعيم، در منزل شيخ عبدالله بن شيخ حسين بن على كنبار، به محضر رب الارباب شتافت و به ديدار رسول گرامى اسلام و اهل بيت عصمت و طهارت نايل گشت. جسد مباركش را با تجليل تمام به قريه توبلى منتقل و در مقبره ماتينى در مجاور مسجد معروف محل دفن كردند و او براى هميشه در جوار رحمت ايزدى آرميد.(2)

سلام بر او روزى كه قدم بر اين جهان خاكى گذاشت، و سلام بر لحظه لحظه هاى عمرش كه در راه اعتلاى اسلام صرف كرد، و سلام بر آن قلم با ارزشش كه از خون شهيد بالاتر بود و در دفاع از كيان ولايت رقم خورد، و سلام بر آن انگشتان با وفايش كه در هم گره خورد و مشتى بر دهان دشمنان قرآن و ولايت بود، و سلام بر روح پرفتوتش در آن لحظه كه از


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  رياض العلماء، ج5، ص300; فوائدالرضويه، ص706; انوارالبدرين، ص137; معجم المؤلفين، ج13، ص132; مصفى المقال، ص489; لؤلؤة البحرين، ص64 .
بنابه نقلى رحلت سيد چهار سال بعد از فوت شيخ محمد بن ماجد (متوفى 1105) واقع گرديده است. در اين صورت، رحلت سيّد سال 1109 بوده است. از جمله كسانى كه اين قول را پذيرفته اند، بغدادى در ايضاح المكنون، ج3، ص179 و ج4، ص141 و ج6، ص503 (به نقل از: العلامة السيّد هاشم البحرانى، ص86).
2 .  انوارالبدرين، ص139; لؤلؤة البحرين، ص64; زندگى نامه علامه بحرينى، ص110 و 111.
دختر شيخ على فرزند شيخ عبدالله، همسر علامه بوده. در واقع سيد در منزل جدّ همسرش سكونت داشته است و معلوم نيست كه اين منزل به عنوان ارث به زن رسيده بوده يا با اجازه پدرزنش، شيخ على در اين منزل سكونت كرده است. (زندگى نامه علامه بحرين، ص111).

صفحه 123


كالبد تن پرواز كرد، و سلام بر او در آن روز كه برانگيخته مى شود.

ميعادگاه عاشقان

بحرين، از روزگار كهنْ سومين پايگاه علمى تشيع همراه با مردمى خوب و متدين و عالم پرور بوده است. مقر ومأواى علماى بزرگ و مجاهدان نام آور در خِطّه اى از جهان اسلام است. قبور علماى بزرگى همچون فيلسوف بزرگ اسلام، شارح نهج البلاغه، ميثم بحرانى، عالم وارسته، شيخ حسين بن عبدالصمد، پدر شيخ بهائى، شيخ حسين بن عصفور و بسيارى از بزرگان اسلام در اين كشور قرار دارد. لكن با وجود همه اين بزرگان، مرقد مطهر علامه بحرانى در توبلى داراى قداست و عظمت و محبوبيت خاصى است، و محل زيارت و استشفاى عاشقان اهل بيت(عليهم السلام) و محل نذور و استجابت دعاهاى بندگان خالص خداست. قبر ايشان كه در منطقه توبلى بر يك بلندى واقع شده است، از يك نظر مشرف به خيابان اصلى و از جهت ديگر مشرف بر يك نهر آب است و اين ارتفاع و بلندى باقيمانده منزل و مسجد ايشان است و در جلو آن يك فضاى وسيع و باز مى باشد كه ما بين قبر سيد و نهر آب فاصله مى شود.

نماى خارجى مسجد بر توجه و عنايت و تحسين بيشتر نسبت به قبر سابق، يعنى قبر شيخ حسين بن عصفور دلالت مى كند.

بر روى قبر سيّد بارگاهى است كه حكايت از عظمت و شوكت او دارد و مردم در اكثر اوقات هفته براى درك فيض زيارتش به اين مرقد مقدس آمد و شد مى نمايند و محلهايى نيز براى پذيرايى از زوار حرمش مهياست.(1)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  محمد حرزالدين، مراقد المعارف، ج2، ص358; سيد حسن امين، دائرة المعارف اسلامى شيعه، ج9، ص47 و 46; زندگى نامه علامه بحرينى، ص113.

صفحه 124


نماى بيرونى مسجد و قبر علامه سيد هاشم بحرانى در بحرين


صفحه 125


فصل هفتم

يادگاران

فرزندان پاك نهاد

علاّمه بحرانى علاوه بر توفيق كسب مدارج علمى و نيل به مراتب عالى معنوى، با تربيت فرزندانى عالم و پارسا و هديه به جامعه اسلامى، نام و ياد خويش را در صفحات تاريخ فراموش ناشدنى ساخت.

سيد بحرانى داراى چهار فرزند بوده:

1. سيّد عيسى: او را فردى عالم، متقى، محقق و صاحب تأليفات ياد كرده اند. به كتاب زبدة الأصول شيخ بهائى شرحى نيكو دارد و همچنين كتاب نهاية الإكمال فيما به تقبل الأعمال از تأليفات پدر بزرگوارشان را نسخه بردارى كرده است. هم اكنون اين نسخه خطى پرارج در كتابخانه آستان قدس رضوى (در مجموعه شماره 1871) و در كتابخانه غرب همدان به شماره 112 موجود است.(1)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  عبدالله بلادى، انوارالبدرين، ص140; فارس تبريزيان، العلامة السيّد هاشم البحرانى، ص163; آقا بزرگ تهرانى، كواكب المنتثره، ص182.

صفحه 128


نمونه خط سيد عيسى، فرزند علامه سيد هاشم بحرانى2. سيّد محسن: گويا اين عالم پرهيزكار فرزند بزرگ سيّد هاشم بوده است.(1)

3. سيد محمد جواد: از خصوصيات اخلاقى و مقام علمى ايشان چيزى در دست نيست، ولى در عظمت مقام علمى همين بس كه آقابزرگ تهرانى در چندين مورد شرح زبده شيخ بهائى را به ايشان نسبت داده است; وى مى نويسد:

شرح زبده، نوشته سيد محمد جواد، فرزند علامه سيّد هاشم بحرانى مى باشد كه در نزد محمد صالح، فرزند احمد بحرانى معاصر موجود است.(2)

در جاى ديگر بعد از نقل كلام مؤلف رياض العلماء مى نويسد:


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  زندگى نامه علامه بحرينى، ص93; ر. ك: رياض العلماء، ج5، ص300.
2 .  الذريعه، ج13، ص299.

صفحه 129


يكى از فرزندان او سيّد محمد جواد، شارح زبده شيخ بهايى مى باشد. شايد منظور صاحب رياض همان سيد محمد جواد باشد.(1)

4. سيّد على: سيد على چهارمين فرزند سيد بوده و ايشان هم مانند برادرانش دانشمندى فاضل و مقامى عالى و داراى بهره اى فراوان از علم بوده است.(2)

آقا بزرگ تهرانى بعد از شرح مفصلى كه در مورد تفسير برهان وى بيان فرموده از صاحب رياض العلماء چنين نقل مى كند:

سيّد هاشم بحرانى نزديك به 75 جلد كتاب از كوچك و بزرگ و متوسط ـ كه اكثر آنها در علوم دينى است ـ تأليف نموده و لذا به وى علاّمه بحرين گفته مى شود و همه اين كتابها را در نزد فرزندش سيّد على (شارح زبدة الأصول) در اصفهان ديدم.(3)

برادران

1. سيد كاظم: چنين به نظر مى رسد كه وى قبل از جناب سيد هاشم رحلت نموده و از توصيفهاى عالمانه و عارفانه اى كه بر روى صندوق قبر ايشان با خط نسخ نوشته شده بر مى آيد، وى نيز از عالمان و دانشمندان بحرين بوده است.

2. سيد جعفر3. سيد احمد


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  آقا بزرگ تهرانى، مصفى المقال، ص489.
2 .  زندگى نامه علاّمه بحرينى، ص94 و 95.
3 .  الذريعه، ج3، ص93.

صفحه 130


اين دو برادر بعد از سيّد رحلت نموده و در كنار قبر برادرشان دفن گرديده اند.(1)

از خاندان سيد

1. سيد محمد بن سيد عبدالجواد: وى عالمى فاضل، داراى صفات پسنديده و مصحح كتاب حبل المتين است.(2) براى بيان عظمت مقام ايشان به كلامى از علاّمه اشاره مى كنيم:

سيد با سعادت، رشيد، بلند آوازه و با عظمت، مقدس، شريف، صاحب خصلتهاى پسنديده و مزيتهاى بزرگ، سيد محمد فرزند سيد عبدالجواد... .(3)

2. سيد ابوالحسن على بن سيد محمد: از عموزادگان علاّمه بحرانى است. عالمى فرزانه و قاضى بحرين بوده است. علاّمه كتاب مهم تفسيرى خود به نام الهادى و مصباح النادى را به درخواست شاه اسماعيل صفوى، در تاريخ 1077(4) به نام ايشان تأليف نموده و با بيانى بسيار شيوا وى را چنين مدح و تمجيد كرده است:

شخصيت معتمد، پناهگاه مطمئن، سيّد خوش سيماى با وفاى با سخاوت، طاهر النفس، پاك سرشت، باذكاوت، روشنگر عالى منصب، علوى نسب، ابوالحسن على فرزند محمد.(5)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  زندگى نامه علاّمه بحرينى، ص98 و 99.
2 .  آقا بزرگ تهرانى، الروضة النظره، ج2، ص503.
3 .  علاّمه بحرانى، تفسير الهادى و مصباح النادى (مقدمه).
4 .  رياض العلماء، ج5، ص300.
5 .  تفسير الهادى و مصباح النادى (مقدمه).

صفحه 131


نوادگان علامه بحرانى

1. سيّد محمد جواد فرزند سيد على: اين عالم فاضل و متقى پس از مدتى اقامت در اصفهان به منظور تبليغ، راهى شهر «خُنج»(1) شد كه در آن روزگار از نظر تجارت موقعيت عظيمى دارا بود. وى پس از مدتى اقامت در آن شهر، مسجد مهمى بنا كرد و به ترويج مذهب تشيع پرداخت. زمانى از طرف اهل سنت آن چنان مورد تهديد قرار گرفت كه شبانه از خُنج به قريه «اسير»(2) مهاجرت كرد. مردم اسير او را محترم داشتند، به اهالى خنج اعلام كردند كه كوچكترين بى ـ ادبى به محضر سيد به منزله جنگ بين دو محل خواهد بود.

آقا سيد محمد تا پايان عمر در آن محل مانده و در همان جا دعوت حق را لبيك گفت. مزار اوامروزه به نام وى معروف مى باشد. شايان ذكر است كه بعد از سيّد، فرزندان وى به شهر «مُهر»(3) كه محل سادات و علما


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  خُنج: از شهرهاى جنوبى استان فارس، داراى قدمت تاريخى زياد و مركز بخش خُنج، از توابع شهرستان لار است. اكثر ساكنان آن اهل سنت هستند.
2 .  اسير: از روستاهاى توابع بخش گله دار، از توابع شهرستان لامِرد است كه پيشتر جزء بخش مُهر بوده، ولى بعد از جدايى بخش گله دار در سال 1372هـ . ش. از مهر به تابعيت گله دار در آمده است. داراى مردمى متدين و شجاع است.
3 .  مُهر: از شهرهاى مركزى و جنوبى استان فارس است. سادات علما و دانشمندان بسيارى از اين شهر برخاسته و منشأ بسيارى از آثار علمى، سياسى، و اجتماعى در داخل و خارج ايران بوده و هستند. از جمله آنان نوادگان علاّمه بزرگوار بحرانى هستند كه اسامى بعضى از آنها به قرار زير است:
1. مرحوم آية الله حاج سيّد عباس مُهرى، نماينده امام و امام جمعه كويت كه قبر شريفش در جوار حضرت معصومه(س) (مسجد بالاسر) مى باشد.
2. آية الله حاج سيد هاشم علامه مُهرى، از علماى بزرگ خرمشهر، از شاگردان آيات عظام: آية الله شاهرودى، آية الله حكيم، آية الله سيد عبدالهادى شيرازى، امام خمينى، آية الله خويى.
3. استاد و نويسنده گرامى، آية الله حاج سيّد محمد برهانى، نويسنده كتابهاى علم از ديدگاه اسلام، التفسير عندالشيعه، زندگى نامه علاّمه بحرينى، كانون پاكان و ... .
4. استاد و محقق، آية الله حاج سيدمرتضى مُهرى، از اساتيد محترم حوزه علميه قم.
5. حضرت آية الله حاج سيّد جعفر هاشم زاده، از علماى بزرگ و سرشناس بحرين.
6 . جناب استاد، آقاى سيد محمد جواد مُهرى، مؤلف و مترجم كتابهاى آنگاه هدايت شدم، از آگاهان بپرسيد، در پيشگاه قرآن، در پيشگاه عترت و ... .
اينان همه از نوادگان عالم وارسته، سيّد محمد جواد (فرزند سيّد على، فرزند علاّمه بحرانى) هستند.
براى آشنايى بيشتر با اين شهر و زندگانى عالمان و دانشمندان آن، به كتاب سيماى مُهر كه از سوى ما نگاشته و به زودى چاپ مى شود مراجعه فرماييد.

صفحه 132


بوده است، مهاجرت كرده اند.(1)

2. سيّد عبدالرضا بن سيّد جعفر (متوفى 1344 ق.): عالم فاضل و زاهد متقى، آية الله سيّد عبدالرضا هاشم زاده، از ديگر نوادگان علاّمه بحرانى ساكن در مُهر مى باشند.(2) وى پس از فراگيرى مقدمات علمْ براى تحصيل به نجف اشرف مهاجرت كرد و مراتب عالى علمى را در نزد علماى بزرگ آن زمان، همچون، آية الله العظمى ميرزاى محمّدتقى شيرازى (متوفى 1338) به اتمام رساند و بعد از فراغت از تحصيل به بحرين (زادگاه جد بزرگوارش علامه بحرانى) رفته و در آن جا به امر تبليغ و هدايت مردم همت گمارد و در پاسخ به درخواست مؤمنان بحرينى، حسينيه اى كه معروف به «ماتم آقا» است، احداث نمود و كتاب اجابة الالتماس فيما يجب على عامة الناس را در اصول و فروع، از عبادات تا آخر مباحث زكات و خمس به دو زبان عربى و فارسى به رشته تحرير در آورد.(3)

او بعدها به زادگاهش مُهر مهاجرت نمود و در همان جا بدرود حيات گفت و پيكر پاكش در وادى السلام مُهر با احترام تمام به خاك سپرده شد ـ رحمة الله عليه ـ .


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  زندگى نامه علامه بحرينى، ص94 ـ 97.
2 .  الذريعه، ج26، ص28.
3 .  همان جا.

صفحه 133


كتاب نامه


تبريزى، ميرزا على: مرآت الكتب، 4مجلد، چاپخانه فجر، 1363ش.
تبريزيان، فارس: العلامه سيد هاشم بحرانى، 1مجلد، انتشارات علميه اسلاميه.
تهرانى، آقا بزرگ: الذريعه الى تصانيف الشيعه، 26 مجلد، چاپ سوم، دار الاضواء، بيروت1403ق. / 1983م.
ــــــــــــــــــــــ : مصفى المقال فى مصنفى علم الرجال، چاپ اول، چاپ خانه دولتى ايران، تهران 1378ق.
ــــــــــــــــــــــ : الكواكب المنتثره فى القرن الثانى بعد العشره، دست نوشت، موجود در كتابخانه مرحوم سيد عبدالعزيز طباطبايى، قم.
جمعى از نويسندگان: دائرة المعارف تشيع (زير نظر: احمد صدر حاج سيد جوادى، بهاءالدين خرمشاهى، كامرانى فانى)، چاپ اول، مؤسسه دائرة المعارف تشيع باهمكارى شركت نشر يادآوران، تهران 1371ش.
حرز الدين، محمد: مراقد المعارف، 2مجلد، چاپ اول، منشورات سعيد بن جبير، قم، 1371ش./ 1992م.
حر عاملى، محمد بن حسن: امل الآمل، 2مجلد، دار الكتاب الاسلامى، قم، 1362ش.
ــــــــــــــــــــــ : وسائل الشيعه الى تحصيل مسائل الشريعه، تحقيق شيخ عبدالرحيم ربانى شيرازى، 20مجلد، چاپ پنجم، منشورات دار احياء التراث العربى، بيروت، 1403ق./1983م.
خوانسارى، سيد محمد باقر: روضات الجنات، 8مجلد، چاپ اول، الدار الاسلاميه، بيروت1411ق. / 1991م.
دزفولى، شيخ محمد تقى: كفاية الخصام (ترجمه غاية المرام)، 1مجلد، چاپ دوم، انتشارات كتابفروشى اسلامى، تهران.
دمستانى، حسن: انتخاب الجيّد من تنبيهات السيّد، دست نوشت، موجود در كتابخانه سيد عزيز طباطبائى.
زركلى، خير الدين: الاعلام، 13 مجلد، چاپ هشتم، بيروت، 1989م.
زنجانى، شيخ موسى: الجامع فى الرجال، 1مجلد، چاپ اول، چاپخانه پيروز، قم، 1394ق.
سبحانى، جعفر: خدا و امامت، تنظيم رضا استادى، دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، قم، 1362ش.


صفحه 136



شاملو، حبيب اللّه: جغرافياى كامل جهان، 1مجلد، چاپ پنجم (افست)، انتشارات بنياد، تهران، 1362ش.
عقيقى بخشايشى، عبدالرحيم: طبقات مفسران شيعه، 4مجلد، چاپ اول، انتشارات نويد اسلام، قم 1371ش.
كحاله، عمر رضا: معجم المؤلفين، 15جلد، مكتبة المثنى و دار احياء التراث العربى، بيروت.
كنتورى، سيد اعجاز حسين: كشف الحجب و الاستار عن اسماء الكتب و الاسفار، 1مجلد، منشورات كتابخانه عمومى آية الله العظمى مرعشى نجفى، قم، 1409ق.
لويس، معلوف: المنجد، 2مجلد، چاپ اوّل (افست)، انتشارات اسماعيليان، قم، 1362ش.
مدرس، ميرزا محمد على: ريحانة الادب، 8مجلد، چاپ سوم، انتشارات خيام، تهران، 1369ش.
مدير شانه چى، كاظم: علم الحديث و دراية الحديث، 1مجلد، چاپ يازدهم، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1375ش.
مجتهد زاده، پيروز: شيخ نشينهاى خليج فارس.
محدث قمى، شيخ عباس: الفوائد الرضويه فى احوال علماء المذهب الجعفريه.
ــــــــــــــــــــــ : الكنى و الالقاب، 3مجلد، چاپ چهارم، منشورات مكتبة الصدر، تهران، 1397ق.
مطهرى، مرتضى: خدمات متقابل اسلام و ايران، 1مجلد، انتشارات دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1362ش.
نجفى، شيخ محمد حسن: جواهر الكلام، تحقيق شيخ عباس قوچانى، 43مجلد، چاپ هفتم، داراحياء التراث العربى، بيروت، 1981م.
مكارم شيرازى، ناصر (وهمكاران): تفسير نمونه، 28 مجلد، چاپ سى و دوم، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1374ش.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation