بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فاطمه (س) گلواژه آفرینش, دفتر تبلیغات اسلامى (واحد خواهران)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - مقدمه‏اى بر چاپ هفتم با ويرايش جديد
     02 - شخصيت‏حضرت فاطمه(س)
     03 - زنان، جايگاه و حقوق
     04 - خانواده و مسؤوليتها
     05 - مرورى بر تاريخ ولادت صديقه كبرا، فاطمه زهرا(س)
     fehrest -
 

 

 
 

خانواده و مسؤوليتها

پيوند پاكيزگى

ترك ازدواج!

1. پيامبر اكرم(ص):

من سره ان يلقى الله طاهرا مطهرا فليلقه بزوجة و من ترك‏التزويج مخافة العيلة فقد اساء الظن بالله عز و جل; (1) .

هر كس شادمان مى‏شود به اينكه خداوند را در حال پاكى و پاكيزگى.

[معنوى] ملاقات كند، پس خداى را به همراه زوجه‏اى ملاقات كند،و كسى كه ازدواج را به خاطر ترس ازخرجى زندگى رها كند، درحقيقت‏به خداى عز و جل بدگمان شده است.

برخوردارى از نعمت همسر، مى‏تواند محيط مساعدى را در زندگى‏انسان، در جهت كسب طهارت معنوى ودورى از انحرافات ايجاد كند.انسانى كه براى تامين سعادت ابدى و حيات جاويد تلاش مى‏كند بايد بداندكههمسرى مناسب، همسفر خوبى براى او خواهد بود. توجه به ملاكهاى‏اصلى و ارزشى در گزينش همسر، مى‏تواندانسان را در دستيابى به همسرى‏مناسب يارى كند، و اين نكته‏اى است كه در روايت‏بعدى به آن توجه شده‏است.

كدام يك؟ دين يا مال و زيبايى

2. امام صادق(ع):

اذا تزوج الرجل المراة لمالها او جمالها لم يرزق ذلك، فان تزوجهالدينها رزقه الله عز و جل جمالها و مالها; (2) .

هنگامى كه مرد، زن را به خاطر ثروت يا زيبايى‏اش به ازدواج‏درآورد به هدفش نخواهد رسيد، ولى اگر با او بهانگيزه دين وايمانش ازدواج كرد، خداى عز و جل، هم زيبايى و هم ثروت او راروزى‏اش، خواهد نمود.

انسانى كه با انگيزه صحيح، اين سنت اسلامى را انجام مى‏دهد، از يك‏طرف زمينه مناسبى را در جهت رشدمعنوى خويش فراهم كرده است، و ازجانب ديگر، درهاى رزق و فضل الهى را به روى خود گشوده است. واين‏علاوه بر آنكه مفاد روايات متعددى است، به صراحت مورد تاكيد قرآن‏نيز واقع شده است; آنجا كه مى‏فرمايد:«و انكحوا الايامى منكم والصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله‏واسع عليم‏». (3) .

مفاد آيه اين است كه «زنان و مردان بى‏همسر و نيز بردگان و كنيزانى‏كه شايستگى ازدواج يافته‏اند را همسردهيد، اگر هم تنگدست‏باشندخداوند از فضل خودش آنان را بى‏نياز خواهد ساخت. خداوند، هم وسعت‏دارد وهم مى‏داند».

از سوى ديگر، از ارزشمندترين ساختارهاى اجتماعى در اسلام، بنيان‏خانواده است كه اگر بر اساس صحيح و درچارچوب ارزشهاى دينى شكل‏گرفته باشد همان گونه كه در روايت‏بعدى آمده، دوست داشتنى‏ترين بنادرپيشگاه خداوند است.

بنيان محبوب

3. امام باقر(ع):

قال رسول الله(ص): ما بنى بناء في الاسلام احب الى الله تعالى من‏التزويج; (4) .

از نظر اسلام، در پيشگاه خداوند تعالى، هيچ بنايى، محبوبتر ازازدواج بنا نشده است.

از اين‏رو در احاديث چندى، از ترك ازدواج و زندگى مجرد، نكوهش‏شده است و حتى كسانى كه به عمد، راهتنهايى زيستن را پيشه مى‏كنندنفرين شده‏اند. (5) .

امانات الهى

بهترين شما

4. پيامبر اكرم(ص):

خيركم، خيركم لنسائه و انا خيركم لنسائي; (6) .

بهترين شما مردى است كه با زنان خود خوشرفتارتر باشد و من ازهمه شما نسبت‏به همسرانم خوشرفتارترم.

سفارش شدگان

5. پيامبر اكرم(ص):

ما زال جبرئيل يوصيني في امر النساء حتى ظننت انه سيحرم‏طلاقهن; (7) .

جبرئيل، همواره به من سفارش زنان را مى‏نمود تا آنجا كه گمان‏كردم، خداوند بزودى طلاق دادن آنان را حرامخواهد كرد.

آنگاه كه همسر براى مرد، در حكم امانتى الهى است، طبيعى است كه‏بهترين مردان در اين خصوص كسانىخواهند بود كه براى اين وديعه‏هاى‏الهى بهتر باشند و پيامبر اكرم(ص) با همه مسؤوليتهايى كه مقام امامتورسالت‏بر دوش او مى‏گذاشت و با وجود تعداد همسرانى كه به خاطرمصلحت اسلام اختيار كرده بود و اختلافىكه آن همسران از نظر اخلاق وسن داشتند، به گونه‏اى با آنها رفتار مى‏كرد كه در سراسر عمر زناشويى حتى‏يكبار نيز نتوانستند بر پيامبر اكرم(ص) خرده‏گيرى كنند و اين خود يكى ازامتحانات الهى براى رسول اكرم(ص)بود.

در فرهنگ جاهلى، از آنجا كه زن به مثابه مال شخصى مرد پنداشته‏مى‏شد و مرد براى خود اين حق را قايل بودكه با همسر خود هر گونه كه‏خواست رفتار كند و او را هر چند بناحق، مورد اذيت و آزار قرار دهد، دراسلام براىدفاع از حقوق زن عنايت‏خاصى شده است; از جمله به روايت‏ذيل توجه شود.

يك سيلى، هفتاد سيلى

6. پيامبر اكرم(ص):

... فاي رجل لطم امراته لطمة، امرالله عز و جل مالك، خازن النيران فيلطمه على حر وجهه سبعين لطمة فينار جهنم ...; (8) .

هر مردى كه يك سيلى به صورت همسرش بزند، خداى عز و جل به‏«مالك‏» كه مامور دوزخ است، دستورمى‏دهد در آتش جهنم، هفتادسيلى به گونه او بزند.

گشايش بر اسيران

7. امام موسى بن جعفر(ع):

عيال الرجل اسراؤه، فمن انعم الله عليه نعمة فليوسع على‏اسرائه، فان لم يفعل اوشك ان تزول تلك النعمة; (9) .

خانواده مرد، اسيران او هستند. لذا هر كس كه خداوند بر او نعمتى‏ارزانى داشت، بر اسراى خودش وسعت وگشايش دهد و الا اگر اين‏كار را نكرد، آن نعمت در شرف نابودى قرار خواهد گرفت.

مساله آسان گرفتن زندگى بر همسر و فرزند را در روايات متعددى‏مى‏خوانيم. اينكه در اينجا همسر و فرزندان،همانند اسيران شمرده شده‏انداز اين جهت است كه آنان راه به جايى ندارند و چشم نياز و ديده انتظار به‏دستمرد گشوده‏اند. از سوى ديگر، يك اسير، تنها نياز به امور مادى ندارد.برخورد مناسب و اظهار عطوفت، بهترينهديه براى او است. لذا درروايت ديگرى، همين امر به صورت كلى آمده است كه در پيشگاه خداوند،محبوبترينبندگان، آنانند كه رفتارشان با خانواده‏شان كه اسيران آنانندبهتر باشد. (10) روايات بعدى نيز در همين زمينهاست.

در كنار همسرت بنشين

8 . پيامبر اكرم(ص):

جلوس المرء عند عياله احب الى الله تعالى من اعتكاف في‏مسجدي هذا; (11) .

در پيشگاه خداوند تعالى، نشستن مرد در كنار همسر خود، ازاعتكاف در اين مسجد من، محبوبتر است.

ارزش اعتكاف و ثواب ماندن در مسجد پپامبر(ص) چيزى است كه هرمسلمانى آرزوى دستيابى به آن را دارد.اگر به فضيلتى كه اعتكاف در مسجدآن حضرت(ص) دارد توجه شود، آن وقت‏به ارزش بالاى انس و الفتونشستن مرد در كنار همسر خود، بيشتر پى خواهيم برد. اين نياز طبيعى زن‏است كه همسرش، ساعاتى را دركنار او باشد، با او هم‏صحبت‏شود، به سخن‏او گوش كند، و كارهاى روزمره، او را از اين مهم باز ندارد. خود مردنيزچنين نيازى را دارد. و اين عنايت و اهتمام بالاى اسلام به تحكيم مناسبات‏زن و شوهر و تقويت روابط عاطفىآنان را مى‏رساند كه حضور در خانه ونشستن در كنار همسر را در پيشگاه خداوند از اعتكاف در مسجدالنبى(ص)دوست‏داشتنى‏تر به شمار مى‏آورد. و اين چنين است كه در سخن ديگرى ازپيامبر بزرگوار اسلام(ص) آمده است«مردى كه لقمه در دهان همسر خودمى‏گذارد داراى اجر و ثواب است.» (12) و يا گفته حضرت(ص) كهدمت‏به‏خانواده را تنها كار انسان «صديق‏» يا «شهيد» يا مردى كه خداوند خواسته‏است‏خير دنيا و آخرت را به اوبرساند مى‏شمارد:

لا يخدم العيال الا صديق او شهيد او رجل يريد الله به خير الدنيا والآخرة. (13) .

اول براى دخترت

9. پيامبر اكرم(ص):

من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عياله كان كحامل‏صدقة الى قوم محاويج و ليبدا بالاناث قبل الذكور; (14) .

مردى كه داخل بازار شود و تحفه‏اى بخرد و آن را براى خانواده‏اش‏ببرد، ثوابش برابر كسى است كه صدقه‏اى رابه قومى نيازمند برساند.و (هنگام خريد يا تقسيم) نخست از دختران شروع كند.

عنايت‏خاصى كه در اينجا حتى در هديه دادن به دختران شده حاكى‏از اوج توجه و احترامى است كه اسلام براىآنان قايل است، و از طرف‏ديگر، نشان‏دهنده زمينه بيشترى است كه فرزندان دختر در جلب عطوفت‏و مهربانىدارند.

براى تقويت رشته‏هاى زندگى مشترك زن و مرد و ايجاد حس اعتمادبه نفس در زن و دلگرمى بيشتر به زندگى،توجه خاصى نيز به روابط‏عاطفى ميان آن دو شده است. حديث‏بعدى مؤيد اين معناست.

تو را دوست دارم

10. پيامبر اكرم(ص):

قول الرجل للمراة «اني احبك‏» لا يذهب من قلبها ابدا; (15) .

اين گفته مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم‏» هيچ‏گاه از قلب‏زن بيرون نمى‏رود.

آراستگى و زينت

11. امام باقر(ع):

لاينبغى للمراة ان تعطل نفسها و لو ان تعلق في عنقها قلادة ولاينبغي ان تدع يدها من الخضاب و لو ان تمسحهامسحابالحناء و ان كان مسنة; (16) .

براى زن (در رسيدگى به وضع ظاهر خود) سزاوار نيست كه به خودو سر و وضعش نرسد هر چند به اينكهگردنبندى را به خود بياويزد،و سزاوار نيست كه دستش را بى‏رنگ رها كند هر چند به اينكه‏مختصر حنايىبگذارد; گرچه سالخورده باشد.

بى‏شك موضوع ياد شده، يك نياز طبيعى براى زن و مرد است و دراين روايات، همان گونه كه به مساله هزينه وايجاد گشايش در زندگى و نيزاظهار محبت علنى توجه شده است‏بر اين نياز طبيعى نيز كه در روابط زن وشوهرنقش خاصى دارد تاكيد شده است. همين امر پسنديده در صورتى كه‏خارج از حدود خانه و براى بيگانه انجامشود حرام است و آثار سوء خودرا در جامعه و بويژه در محيط خانواده و روابط زن و شوهر خواهدداشت. اين امرپسنديده، عينا براى مردان نيز سفارش شده و علت آن نيزروشن است. البته نكته ديگرى كه در همين زمينهبايد مورد توجه قرارگيرد موضوع لزوم تمايز ميان زن و مرد در وضع ظاهرى و لباس و امثال آن‏است. و اينهمان نكته‏اى است كه در سخن فاطمه دختر اميرالمؤمنين‏على(ع) به روايت عروة بن‏عبدالله آمده است. اومى‏گويد: وارد بر فاطمه‏دختر على بن‏ابى‏طالب(ع) شدم در حالى كه پيرزنى سالخورده شده بود وگردنبندى درگردنش بود و دو النگو در دستش. لذا گفت: براى زنان‏ناخوشايند و مكروه است كه خود را شبيه مردان سازند. (17) .

مردان نيز زينت كنند

12. حسن بن جهم:

رايت اباالحسن(ع) اختضب، فقلت: جعلت فداك! اختضبت؟!

فقال: نعم، ان التهية مما يزيد في عفة النساء، و لقد ترك النساءالعفة بترك ازواجهن التهية. ثم قال: ايسرك انتراها على‏ماتراك عليه اذا كنت على غير تهية؟

قلت: لا.

قال: فهو ذاك. ثم قال: من اخلاق الانبياء، التنظف و التطيب وحلق الشعر و كثره الطروقة; (18) .

حضرت امام رضا(ع) (19) را ديدم كه موهاى خود را رنگ كرده است.عرض كردم: فدايت‏شوم! خضاب گذاشته‏اى؟!

فرمود: بله، چرا كه آراستن خود از جمله چيزهايى است كه موجب‏افزايش پاكدامنى زنان مى گردد; و زنان،عفت و پاكدامنى را به اين‏علت رها كردند كه شوهرانشان آراستن خويش را ترك نمودند.سپس فرمود: آيا توخوش دارى كه همسرت را به همان شكلى ببينى‏كه تو را در حال ژوليدگى و عدم رسيدگى به سر و وضع مىبيند؟

عرض كردم: نه.

فرمود: پس اين، همان است. سپس فرمود: نظافت و استعمال بوى‏خوش و اصلاح سر و آميزش زياد از اخلاقانبياست.»

مسؤوليت مشترك

هم تو، هم او

13. پيامبر اكرم(ص):

... فلكم عليهن حق و لهن عليكم حق، و من حقكم عليهن ان‏لايوطؤوا فرشكم و لا يعصينكم في معروف. فاذافعلن ذلك‏فلهن رزقهن و كسوتهن بالمعروف و لا تضربوهن; (20) .

... براى شما مردان، بر زنان حقى است و براى آنان نيز بر شما حقى.و از جمله حقوق شما بر آنان، اين است كهرابطه نامشروع با بيگانه‏برقرار نكنند و در موارد لزوم اطاعت، از شما سرپيچى نكنند. پس‏آنگاه كه اين حقوق راادا كردند، حق خرجى و لباس در حد متعارف‏و معمول را دارا هستند و (نيز از جمله حقوق اينكه) آنان را نزنيد.

روشن است كه زن و مرد، هر يك در روابط زناشويى و زندگى‏مشترك داراى حقوقى هستند و در حديث فوق بهقسمتى از آن اشاره شده‏است و اين گونه نيست كه يك طرف، هميشه خود را طلبكار و ديگرى رابدهكار بداند;بلكه روابط بر اساس حقوق متقابل است و تنها با اين‏احساس است كه جو مساعدى براى تحقق صفا و صميميتو همكارى به‏وجود خواهد آمد.

حفظ چارچوب زندگى و ارزشها

14. امام صادق(ع):

قال رسول الله(ص): من اطاع امراته اكبه الله على وجهه في النار.

قيل: و ما تلك الطاعة؟

قال: تطلب اليه (منه - كافى) الذهاب الى الحمامات و العرسات والعيدات و النائحات (النياحات - كافى) والثياب الرقاق‏فيجيبها; (21) .

كسى كه از زنش اطاعت نمايد، خداوند او را به صورت، در آتش‏اندازد.

گفته شد: آن طاعت چيست؟

فرمود: اينكه زن خواهان رفتن به حمامهاى عمومى و عروسيها ومراسم عيد و جشنها و سوگواريها و يا پوشيدنلباسهاى نازك وبدن‏نما باشد و او نيز مى‏پذيرد.»

مديريت زندگى توسط مرد و مسؤوليتهاى ناشى از آن، از نقطه نظرشرعى، اين حق را به او مى دهد كهمحدوديتهايى را در خصوص خروج‏همسر خويش از خانه ايجاد كند و همسرش موظف باشد بدون موافقت‏قبلىاو اقدام به خروج از خانه نكند. البته روشن است كه اين حق، به‏گونه‏اى مطلق و خودخواهانه نيست.

برخى اجتماعات، زمينه مساعدترى براى فساد و گناه فراهم مى‏نمايدو اين امر در گذشته نسبت‏به برخى مكانهاهمچون حمامها و مجالس ختم‏زنانه شدت بيشترى داشته است. مرد علاوه بر اينكه خود بايد نسبت‏به‏آلودهشدن و گرفتار آمدن در ورطه گناه، فردى خويشتن‏دار باشد، درخصوص خانواده بويژه همسر خود نيزمسؤوليت دارد. چنان كه قرآن‏كريم مى فرمايد: «يا ايها الذين آمنوا قوا انفسكم و اهليكم نارا وقودهاالناس والحجارة‏». (22) .

مرد به عنوان كسى كه بار زندگى را بر دوش مى‏كشد و مسؤوليت اصلى‏بر عهده او مى‏باشد نبايد به گونه‏اىرفتار كند كه تدبير و مديريت زندگى‏اساسا از دست او خارج شود و در زندگى تبديل به فردى بى‏اختيار وبدون‏اراده گردد. او نمى‏تواند و نبايد از مسؤوليت و وظيفه دشوارى كه در زندگى‏مشترك بر عهده دارد شانهخالى كند. لذا در سخنى از اميرالمؤمنين(ع) آن‏مردى كه تدبير كار خويش را به زنى واگذار كرده مورد لعنقرار گرفته‏است. (23) .

كدام بهتر است؟

15. امام صادق(ع):

ان رجلا من الانصار على عهد رسول الله(ص) خرج في بعض‏حوائجه و عهد الى امراته عهدا الا تخرج من بيتهاحتى يقدم.قال: و ان اباها مرض فبعثت المراة الى رسول الله(ص) فقالت: ان‏زوجي خرج و عهد الي ان لا اخرجمن بيتي حتى يقدم و ان‏ابي مريض فتامرني ان اعوده؟

فقال: لا، اجلسي في بيتك و اطيعي زوجك.

قال: فمات فبعثت اليه، فقالت: يا رسول‏الله! ان ابي قد مات‏فتامرني ان اصلى عليه؟

فقال: لا، اجلسي في بيتك و اطيعي زوجك. قال: فدفن الرجل‏فبعثت اليها رسول‏الله(ص): ان الله عز و جل قدغفرلك ولابيك بطاعتك لزوجك; (24) .

مردى از انصار در زمان رسول خدا(ص) به خاطر كارى، به مسافرت‏رفت و به همسرش سفارش كرد كه از خانهخارج نشود تا اوبرگردد. پدر اين زن مريض شد، لذا زن خدمت رسول خدا(ص) پيغام‏فرستاد كه شوهرم بهمسافرت رفته و به من سفارش كرده است تاموقع برگشتش، از خانه‏ام خارج نگردم ولى پدرم مريض است;اجازه‏مى‏دهيد كه او را عيادت كنم؟

پيامبر(ص) جواب فرستاد: نه، در خانه‏ات بنشين و مطيع همسرت‏باش.

تا اينكه پدرش مرد; دوباره پيغام فرستاد: اى رسول خدا! پدرم مرده‏است، آيا دستور مى فرماييد كه بر او نمازبخوانم؟

حضرت(ص) جواب فرستاد: نه، در خانه‏ات بنشين و مطيع شوهرت‏باش.

پس از آن، پدرش به خاك سپرده شد. (اين بار) پيامبر اكرم(ص) براى‏زن پيغام فرستاد كه خداوند عز و جل تورا و پدرت را به علت‏اطاعت تو از همسر، مشمول مغفرت قرار داد.

نعمت‏بعد از اسلام

16. پيامبر اكرم(ص):

ما استفاد امرء مسلم فائدة بعد الاسلام افضل من زوجة‏مسلمة تسره اذا نظر اليها و تطيعه اذا امرها و تحفظه اذاغاب‏عنها في نفسها و ماله; (25) .

مرد مسلمان بعد از اسلام، بهره‏اى برتر از همسرى مسلمان نبرده‏است. همسرى كه وقتى به او مى نگرد مايهمسرت او است، و آنگاه‏كه به او دستورى مى دهد اطاعت مى كند، و در غياب شوهر، حافظناموس خود و اموالشوهر است.

مرد نيكوكار

17. اسحاق بن‏عمار:

قلت لابي‏عبدالله(ع): ما حق المراة على زوجها الذي اذا فعله كان‏محسنا؟

قال: يشبعها و يكسوها و ان جهلت غفرلها.

و قال ابوعبدالله(ع): كانت امراة عند ابي(ع) تؤذيه فيغفرلها; (26) .

به امام صادق(ع) عرض كردم: حق زن بر شوهرش چيست، كه اگر آن‏را انجام دهد انسان نيكوكارى خواهد بود؟

فرمود: خوراك و پوشاك او را تامين كند و اگر از سر جهل مرتكب‏خطايى شد از او در گذرد.

باز فرمود: پدرم زنى داشت كه او را اذيت مى كرد، ولى پدرم او رامى‏بخشيد.

خيرى از تو نديدم!

18. امام صادق(ع):

ايما امراة قالت لزوجها: ما رايت قط من وجهك خيرا فقدحبط عملها; (27) .

هر زنى به همسرش بگويد: «من از روى تو خيرى نديدم‏» عملش‏ضايع و حبط خواهد شد.

در ضمن چند روايت گذشته، به برخى از حقوق متقابل زن و شوهراشاره شد; از جمله خارج نشدن از خانهبدون اجازه شوهر، حفظ آبرو واموال شوهر در غياب او، تامين خوراك و پوشاك و قهرا مسكن زن،چشم‏پوشى ازاشتباهات او و بالاخره در روايت فوق به اين نكته توجه داده‏شده است كه زن نبايد زحمات شوهرش را در نيكىبه او و برآوردن‏نيازهاى او ناديده بگيرد و با گفتن جملاتى دلسرد كننده كه حاكى از عدم‏قدردانى از زحماتشوهر است، موجب سردى روابط ميان خود وهمسرش شود كه چه بسا پيامدهاى ناگوارى را به دنبال دارد.

چند روايت‏بعدى، گوياى برخى از صفات زنان شايسته است.

كارگزار خداوند

19. امام رضا(ع) از اميرالمؤمنين(ع):

خير نسائكم، الخمس.

قيل: يا اميرالمؤمنين! و ما الخمس؟

قال: الهينة، اللينة، المؤاتية، التي اذا غضب زوجها لم تكتحل‏بغمض حتى يرضى، و اذا غاب عنها زوجها حفظتهفي غيبته،فتلك عامل من عمال الله و عامل الله لا يخيب; (28) .

بهترين زنان شما داراى پنج صفت هستند.

گفته شد: اى امير مؤمنان! آن پنج صفت كدام است؟

فرمود: سبكبار و كم‏صداق، نرم‏خو و خوش‏رفتار، مطيع و موافق،آنگاه كه همسرش خشم گيرد، خواب بهچشمش نرود تا از او راضى‏گردد. و در غياب شوهرش حافظ او باشد.

چنين زنى، كارگزارى از كارگزاران خداوند است و كارگزار خداوندنيز دچار ناكامى و خسران نخواهد شد.

او را نيازار!

20. پيامبر اكرم(ص):

ايما امراة آذت زوجها بلسانها لم يقبل الله منه صرفا و لا عدلاو لا حسنة من عملها حتى ترضيه و ان صامتنهارها و قامت ليلها; (29) .

هر زنى كه شوهرش را با زبان بيازارد، خداوند، هيچ توبه و كفاره‏اى‏را از او نمى پذيرد و هيچ كار نيكش را قبولنمى كند تا وقتى كه‏شوهرش را راضى كند، گرچه زن، روز خود را روزه بدارد و شب رابه عبادت گذراند.

روشن است كه براى پذيرش توبه و قبولى اعمال نيك، زمينه‏هايى‏لازم است و موانع زيادى وجود دارد كه ازجمله آنها عدم رضايت‏شوهراست. البته اگر زن به وظيفه خويش عمل كرده است و با اين حال، مرد به‏هر دليلىو نوعا به خاطر منافع شخصى خويش، اظهار عدم رضايت ازهمسر خود بكند او مسؤوليتى ندارد، ولى اگر زن باكلمات خود، موجب‏آزار و ناراحتى همسرش شده است و در عين حال حاضر به كسب رضايت‏او نيست، طبيعىاست كه اعمال نيك او نيز بر جاى بماند. روايت‏بعدى نيزناظر به همين نكته است.

كسب خشنودى او

21. پيامبر اكرم(ص):

خير نسائكم، التي ان غضبت او غضب تقول لزوجها: يدي في‏يدك، لا اكتحل عيني بغمض حتى ترضى عني; (30) .

بهترين زنان شما، زنى است كه وقتى خشمگين گردد و يا همسرش براو خشم گيرد، به شوهرش بگويد:

دستم را در دست تو مى گذارم و خواب را به چشمم راه نمى دهم تاوقتى كه از من راضى شوى.

اين بسيار مهم است كه اگر كدورت و عصبانيتى نيز پيش آمد، هر يك‏سعى نكند به ديگرى نشان دهد كه به اونيازى ندارد بلكه سعى در جبران‏كوتاهى و تقصير خود كند و طرف مقابل نيز آن را به عنوان نقطه ضعف‏ديگرىتلقى نكند ، بلكه حمل بر روحيه گذشت و عدم لجاجت وگرمى‏بخشيدن دوباره به زندگى مشترك كه هر دو ازآن بهره‏مند مى شوند نمايد.

جهاد بانوان

22. على(ع):

جهاد المراة حسن التبعل; (31) .

جهاد زن، خوب شوهردارى كردن است.

يك زن آگاه و وظيفه‏شناس، اگر بتواند درون خانه خود، محيطمساعدى را براى رشد و كمال خود و شوهر وبويژه فرزندان خويش فراهم‏كند تاثير مثبت و بسيار مؤثر آن در اصلاح جامعه و اخلاق و تربيت آحادآن، بر كسىپوشيده نيست. در حقيقت، زن، شركت مستقيم در فعال نمودن‏ساير نيروهاى سازنده جامعه دارد و نقشعمده‏اى را در گرمى بخشيدن به‏مجاهدان در ميدان نبرد ايفا مى كند. از سوى ديگر، حديث فوق كه تفصيل‏آنرا در روايت‏بعدى خواهيم خواند، گوياى اهميت وظيفه خانه‏دارى‏است چرا كه آن را به مثابه جهاد مى‏داند.

جهاد واقعى

23. اسماء بنت‏يزيد كه از زنان انصار بود به محضر پيامبر(ص) كه مين‏اصحابش بود، رسيد و عرض كرد:

پدر و مادرم فدايت! من فرستاده زنان به سوى شما هستم. جانم فداى‏شما! بدان كه هيچ زنى در شرق و غربنيست كه جريان آمدن مرا به‏حضور شما بشنود مگر اينكه هم‏عقيده من است. پرسش من اين است كه‏خداوندتو را بحق، به سوى مردان و زنان فرستاد و ما به تو و به‏پروردگارت كه تو را فرستاد ايمان آورديم و ما گروه زنانمحصور ومحدود، نشسته در خانه و وسيله برآوردن خواسته‏هاى شماهاييم، و بارفرزندانتان را بر دوش مىكشيم و شما جماعت مردان، با شركت درنمازجمعه و جماعت و عيادت بيماران و حضور در تشييع‏جنازه‏ها وانجام‏دادن مداوم مراسم حج و از همه برتر، با امكان حضور در جهاد در راه‏خدا، بر ما برترى داده شده‏ايد. ازطرف ديگر، وقتى كسى از شماها به سفرحج‏يا عمره مى‏رود و يا براى حفظ مرزها خارج مى‏شود، اموالتانرابرايتان نگهدارى مى‏كنيم و لباسهايتان را مى‏بافيم و اولادتان را تربيت‏مى‏كنيم. پس اى رسول خدا! از نظراجر و پاداش چه مشاركتى با شماداريم؟

پيامبر اكرم(ص) چهره خويش را به طرف اصحابش نمود و فرمود:

هل سمعتم مقالة قط احسن من مسالتها من امر دينها من هذه؟

فقالوا: يا رسول‏الله! ما ظننا ان امراة تهتدي الى مثل هذا!

فالتفت النبي(ص) اليها ثم قال لها: انصرفي ايتها المراة و اعلمي‏من خلفك من النساء ان حسن تبعل احدا كنلزوجها و طلبهامرضاته و اتباعها موافقته يعدل ذلك كله. فادبرت المراة وهي تهلل و تكبر استبشارا; (32) .

آيا تاكنون گفتارى بهتر از پرسش اين بانو كه در باره امر دينش‏پرسيد، شنيده‏ايد؟

عرض كردند: اى رسول خدا! ما گمان نمى‏كرديم زنى به چنين چيزى‏دست‏يابد!

آنگاه پيامبر(ص) رو به طرف آن زن گرداند و به او فرمود:

اى زن! برگرد و به ساير زنانى كه از سوى آنان آمده‏اى اعلام كن كه‏خوش‏رفتارى يكى از شماها با شوهر وجوياى رضايت او شدن ودنبال كردن موافقت او، با همه آن فضايل و اعمال مردان برابرى‏مى‏كند.

آن زن برگشت در حالى كه از خوشحالى و بشارت يافتن، تهليل وتكبير بر زبان داشت.

مرحوم علامه طباطبايى از اين حديث، نكات چندى را استفاده كرده‏است كه به اختصار به آنها اشاره مى‏شود:

1. از امثال اين قضايا روشن مى‏شود كه زنان با اينكه بيشتر به امورداخلى منزل مشغولند، اما از نظر مراجعه بهولى امر و كوشش در جهت‏حل پاره‏اى مشكلات خويش منعى نداشته‏اند.

2. آنچه بيشتر در زندگى زن، مورد پسند اسلام است اين است كه‏وظيفه مهم خانه‏دارى را فراموش نكند، و اينتوصيه پيامبر(ص) گرچه‏واجب نبود لكن در يك محيط سالم و مذهبى، همين دستور استحبابى‏حافظ اينخواسته اسلامى بود.

3. زنان با اينكه از فضيلت امثال جهاد، به عللى كه روشن است‏محرومند اما اسلام اين محروميتها را با مزايا وارزشهاى ديگرى كه بسى‏افتخارآميز است جبران كرده است. (33) .

حديث‏بعدى مى‏تواند تفسيرى بر اين وظيفه باشد.

از بهترين بانوان

24. پيامبر اكرم(ص):

ان من خير نسائكم; الولود، الستيرة، العفيفة، العزيزة في اهلها،الذليلة مع بعلها، الحصان مع غيره، التي تسمعله و تطيع امره‏و اذا خلا بها بذلت ما اراد منها; (34) .

همانا از بهترين زنان شما زنى است كه زياد بچه‏دار شود،شوهردوست و محجوب و پاكدامن باشد، در ميانخويشانش عزيزباشد ولى با شوهرش رام و تسليم باشد، خودش را از بيگانه محفوظبدارد، نسبت‏به همسرشحرف‏شنوى و اطاعت داشته باشد، و درخلوت شوهر، از انجام خواسته او مضايقه نكند.

زن قيمت ندارد!

26. امام صادق(ع):

ليس للمراة خطر، لا لصالحتهن و لا لطالحتهن; اما صالحتهن‏فليس خطرها الذهب و الفضة. و اما طالحتهنفليس التراب‏خطرها، التراب خير منها; (35) .

براى زن، ارزش و معادلى نيست; نه براى صالح آنان و نه براى‏ناصالح آنان. اما خوب آنان در مقابل ارزشش، طلاو نقره برابرى‏نمى‏كند چرا كه بهتر از طلا و نقره است، و اما ناصالح آنها، خاك نيزقيمت و بهاى او نيست، چرا كهخاك بهتر از او است.

اين حديث‏شريف مى‏تواند بعنوان جمع‏بندى احاديث اين قسمت‏باشد و نشان‏دهنده اين است كه ارزش انسانىزن، امرى معنوى است كه باملاكهاى مادى نمى‏توان ارزشيابى نمود و طبيعى است نوعا هر عنصرى كه‏بيشترمى‏تواند در جامعه نقش مثبت و ارزشمند داشته باشد، نقش تخريبى‏زيادترى نيز مى‏تواند دارا باشد.

در راه تفاهم

مدارا كن!

27. امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص):

و من صبر على خلق امراة سيئة الخلق واحتسب في ذلك الاجراعطاه الله ثواب الشاكرين; (36) .

مردى كه بر اخلاق همسرى بداخلاق صبر كند و آن را تحمل نمايدو آن را به حساب اجر الهى بگذارد، خداوندپاداش شكرگزاران را به‏او خواهد داد.

پستى و بلنديهاى زندگى و روابط مشترك زن و شوهر، نياز مبرمى به‏اصل «مدارا و تفاهم‏» دارد. مرد كهعهده‏دار مديريت زندگى مشترك است‏شديدا به اين اصل نيازمند است، و اين بستگى به سعه صدر و روحگذشت وفداكارى او دارد. البته براى ايجاد حسن تفاهم، نياز به عناصر چندى است‏كه در ضمن روايات اين بخش، به آنها پرداخته خواهد شد; بعضى مربوطبه مرد و قسمتى نيز مرتبط به زن و پاره‏اى نيز مشترك ميان آن دواست.

مسؤوليت روابط حسنه

28. امام صادق(ع):

رحم الله عبدا احسن فيما بينه و بين زوجته، فان الله عز و جل‏قد ملكه ناصيتها و جعله القيم عليها; (37) .

خدا رحمت كند مردى را كه ميان خود و همسرش را اصلاح نمايد،زيرا خداوند اختيارش را در دست او گذاشتهو او را قيم و سرپرست‏زن نموده است.

اين روايت، اشاره است‏به آيه شريفه «الرجال قوامون على النساء بمافضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا مناموالهم‏» (38) كه اجمالا نوعى‏قيمومت را براى مردان در فضاى روابط همسرى و خانوادگى قرار داده‏است. اينكهچارچوب و خاستگاه اين سرپرستى چيست، و مشخصا در چه‏مسايلى مصداق مى‏يابد، موضوعى است كه درتفسير و مباحث فقهى بايدپى گرفت.

تقسيم كار

29. امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش امام باقر(ع):

تقاضى علي و فاطمة الى رسول‏الله(ص) في الخدمة، فقضى على‏فاطمة بخدمة ما دون الباب و قضى على عليبما خلفه. قال:فقالت فاطمة: فلا يعلم ما داخلني من السرور الا الله باكفائي‏رسول‏الله تحمل رقاب الرجال; (39) .

على و فاطمه در مورد كارهاى خانه از رسول خدا(ص) تقاضاى‏دستورالعمل كردند. حضرت(ص) كارهاى داخلخانه را به عهده‏فاطمه گذاشت و كار بيرون را بر عهده على.

پس از آن فاطمه فرمود: خدا مى‏داند چقدر از اينكه رسول خدا باردوش مردان را از من گرداند خوشحال شدم.

حضرت فاطمه(س) اين را مايه خوشحالى خود مى‏داند كه مسؤوليت‏مواجه‏شدن و هم‏صحبت‏شدن با مردانبيگانه در خارج از خانه را بر عهده‏ندارد. احتمالات ديگرى نيز در اين جمله داده شده است; از جملهاينكه‏مسرت‏خاطر او به اين علت است كه رسول خدا(ص) او را در قبول‏مسؤوليت همسان و همانند مردان قرارداده است و كارهاى داخل را به اوواگذار نموده است.

در جايگاه واقعى

30. على(ع) خطاب به فرزندش امام حسن(ع):

... و لا تملك المراة من امرها ما جاوز نفسها; فان المراة ريحانة‏و ليست‏بقهرمانة و لا تعد بكرامتها نفسها و لاتطمعها في ان‏تشفع لغيرها; (40) .

زن را در آنچه مربوط به او نيست صاحب اختيار مگردان، زيرا زن‏چون گياهى خوشبو است، و نه كارفرما ومسؤول خرج و خريد، ودر گرامى داشتن او از آنچه مربوط به او است تجاوز مكن و او را به‏طمع نينداز كه شفاعتديگرى كند.

زن درخت‏ستبرى نيست كه آسيب‏پذير نباشد. بايد جايگاه واقعى اورا در زندگى شناخت چرا كه افراط و تفريطنسبت‏به او، آفاتى را به دنبال‏دارد. او بيش از هر چيز نياز به مهربانى و عطوفت دارد، حتى بسيارى‏مواقع، رفتارعطوفت‏آميز در او بيشتر تاثير دارد تا استدلال، چه رسد به‏خشونت!

يك زن برابر هزار مرد!

31. امام صادق(ع):

الامراة الصالحة خير من الف رجل غير صالح و ايما امراة‏خدمت زوجها سبعة ايام اغلق الله عنها سبعة ابواب الناروفتح لها ثمانية ابواب الجنة، تدخل من ايها شاءت; (41) .

زن شايسته از هزار مرد ناشايست‏بهتر است; و هر زنى كه هفت‏روز به شوهرش خدمت كند، خداوند درهاىهفتگانه آتش را به‏روى او مى‏بندد و هشت در بهشت را براى او مى‏گشايد و او از هردرى كه بخواهد، وارد مى‏شود.

كارگزار الهى

32. امام صادق(ع):

خير نسائكم، الطيبة الريح، الطيبة الطبيخ، التي اذا انفقت انفقت‏بمعروف و ان امسكت امسكت‏بمعروف. فتلكعامل من عمال‏الله و عامل الله لا يخيب و لا يندم; (42) .

بهترين زنان شما، زن خوشبو و با دست‏پخت‏خوب است آن زنى كه‏اگر انفاق (خرج) كند به نيكى انفاق (خرج)كند و اگر انفاق (خرج)نكند نيز به نيكى نكند. پس اين زن عاملى از كارگزاران خداونداست و كارگزار خدا نهناكام و نا اميد مى‏شود و نه پشيمان.

يك ليوان آب

33. امام صادق(ع):

ما من امراة تسقي زوجها شربة من ماء الا كان خيرا لها من‏عبادة سنة، صيام نهارها و قيام ليلها و يبني الله لهابكل شربة‏تسقي زوجها مدينة في الجنة و غفرلها ستين خطيئة; (43) .

هيچ زنى نيست كه جرعه‏اى آب به همسرش بدهد مگر اينكه اين‏كار براى او از عبادت يك سال كه روزهايشروزه باشد و شبهايش‏به عبادت بايستد بهتر است، و خداوند به پاداش هر جرعه آبى كه‏به همسرش مى‏دهد،براى او در بهشت‏شهرى مى‏سازد و شصت‏خطااز خطاهاى او را مى‏بخشد.

اگر زن به خدمات و كارهايى كه داخل منزل براى شوهر و فرزندانش‏مى‏كند با اين بينش بنگرد كه به واسطهآنها مى‏تواند كسب رضاى خداى‏متعال نمايد و خانه، زمينه‏اى است‏براى اظهار بندگى و عبوديت‏بيشتر، وازجانب ديگر، شوهر نيز به واقع اين را بپذيرد كه نوع زحماتى كه همسرش‏در خانه متحمل مى‏شود مسؤوليتىالزامى براى او نيست، قدم بسيار بزرگى‏در راه حسن‏تفاهم برداشته شده است. در جهت تاكيد بيشتر بر اينعنصراساسى، به حديث ديگرى در همين زمينه توجه شود.

مرحمت الهى و زحمات زن

34. امام صادق(ع):

سالت ام‏سلمة رسول‏الله(ص) عن فضل النساء في خدمة‏ازواجهن فقال: ايما امراة رفعت من بيت زوجها شيئامن‏موضع الى موضع تريد به صلاحا الا نظر الله اليها و من نظرالله اليه لم‏يعذبه.

فقالت ام سلمة رضي الله عنها: زدني في النساء المساكين من‏الثواب بابي انت و امي.

فقال(ص): يا ام‏سلمة! ان المراة اذا حملت كان لها من الاجر كمن‏جاهد بنفسه و ماله في سبيل الله عز و جل،فاذا وضعت قيل لها:قد غفر لك ذنبك فاستانفي العمل. فاذا ارضعت فلها بكل‏رضعة تحرير رقبة من ولداسماعيل; (44) .

ام‏سلمه در باره ارزش زنان در خدمتگزارى به همسرانشان ازپيامبر(ص) پرسيد; حضرت(ص) فرمود:

هر زنى كه در خانه شوهرش، چيزى را با هدف خير و صلاح، ازجايى برداشته به جاى ديگر بگذارد، خداوند به اوتوجه و نظرمى‏كند، و هر كس كه خداوند به او توجه كند عذابش نخواهد كرد.

ام‏سلمه گفت: پدر و مادرم فدايت! در باره ثواب و پاداش زنان‏بيچاره، بيشتر برايم بازگو كن.

حضرت(ص) فرمود: اى ام‏سلمه! همانا زن هنگامى كه باردار مى‏شوداجرى همانند اجر كسى كه با جان و مالشدر راه خداى عز و جل‏جهاد كرده است‏خواهد داشت. و آنگاه كه وضع حمل كرد، به اوگفته مى‏شود:ناهت‏بخشيده شد، پس عمل را از سر گير. و آنگاه كه‏شير مى‏دهد، در مقابل هر بار شير دادن، پاداش آزاد نمودنيك بنده‏از فرزندان اسماعيل را خواهد داشت.

در تنگنا قرار نده!

35. پيامبر اكرم(ص):

الا و ايما امراة لم‏ترفق بزوجها و حملته على ما لايقدر عليه و مالايطيق لم‏تقبل منها حسنة و تلقى الله و هو عليهاغضبان; (45) .

آگاه باشيد هر زنى كه با شوهر خود مدارا نكند و او را به چيزى وادارد كه قدرت و توان آن را ندارد، هيچ كارنيكى از او قبول نخواهدشد و در حالى خدا را ملاقات خواهد كرد كه خداوند بر اوخشمناك است.

در نظر گرفتن موقعيت‏شوهر و وضعيت درآمد او و نيازهاى ضرورى‏زندگى توسط زن، نقش مفيدى در ايجادتفاهم ميان آن دو خواهد داشت.نمونه بعدى را از زندگى صميمانه و افتخارآميز اميرالمؤمنين على(ع) وفاطمهزهرا(ع) مى‏خوانيم.

در آنجا كه توحيد حاكم است

36. امام باقر(ع):

ان فاطمة(ع) ضمنت لعلي(ع) عمل البيت و العجين و الخبز و قم‏البيت، و ضمن لها علي(ع) ما كان خلف الباب: نقل الحطب و ان‏يجي‏ء بالطعام. فقال لها يوما: يا فاطمة! هل عندك شي‏ء؟

قالت: و الذي عظم حقك، ما كان عندنا منذ ثلاثة ايام شي‏ءنقريك به.

قال: افلا اخبرتني؟

قالت كان رسول الله(ص) نهاني ان اسالك شيئا فقال: لاتسالين‏ابن‏عمك شيئا; ان جاءك بشي‏ء عفو و الا فلاتساليه ...; (46) .

فاطمه(ع) كار منزل و خمير كردن و نان پختن و نظافت‏خانه را براى‏على(ع) به عهده گرفت، و على(ع) نيزكارهاى خارج از منزل را براى‏او به عهده گرفت; كارهايى چون آوردن هيزم و خوراكى. پس از آن‏روزى به اوفرمود: اى فاطمه! آيا در خانه چيزى دارى؟

فرمود: سوگند به آنكه حق تو را عظمت‏بخشيد، از سه روز قبل‏چيزى نزد ما نبوده كه تو را با آن پذيرايى كنيم.

فرمود: پس چرا به من خبر ندادى؟

فرمود: رسول خدا(ص) مرا باز داشته بود كه از تو چيزى درخواست‏كنم، چرا كه او فرمود: از پسرعمويت چيزىدرخواست نمى‏كنى، اگرچيزى برايت آورد كه فضل و بخششى است و اگر نياورد، از اودرخواست نكن ....

روشن است كه تامين مخارج زن و فرزند بر عهده مرد است، ولى چه‏زيباست كه زن نيز به شرايط همسرش،بخوبى توجه كند، زيرا براى مردى‏كه همسرى وظيفه‏شناس و دلسوز به حال خانواده‏اش است، القاى اين امركهاينها وظيفه تو است و چاره‏اى جز انجام دادن آنها ندارى، نوعا ناگوار ومضر به صفا و دلگرمى ميان آن دو است.زن مى‏تواند با احساس همدردى باهمسرش، بسيارى از نگرانيها و ناراحتيهاى او را كاهش دهد. به روايت‏بعدىدر اين زمينه توجه كنيد.

اين هم از كارگزاران خداوند است

37. شيخ صدوق:

جاء رجل الى رسول الله(ص) فقال: ان زوجة لي اذا دخلت تلقتني‏و اذا خرجت‏شيعتني و اذا راتني مهموما قالتلي: و مايهمك؟ ان كنت تهتم لرزقك فقد تكفل لك به غيرك و ان‏كنت تهتهم لامر آخرتك فزادك الله هما.

فقال رسول الله(ص): ان لله عمالا و هذه من عماله. لها نصف اجرشهيد; (47) .

مردى به حضور رسول خدا(ص) آمد و عرض كرد: من همسرى دارم‏كه وقتى داخل منزل مى‏شوم به استقبالمن مى‏آيد و آنگاه كه خارج‏مى‏گردم، مرا مشايعت مى‏كند و هنگامى كه مرا غمگين مى‏بيند به من‏مى‏گويد: چهچيز باعث ناراحتى تو است؟ اگر به علت‏خرجى ودرآمدت نگرانى، كه خداوند تامين آن را به عهده گرفته است، واگراندوهت‏به خاطر امر آخرتت هست، خداوند اين اهتمام و غمت راافزون كند.

پيامبر اكرم(ص) فرمود: براى خداوند كارگزارانى است، و اين زن جزءكارگزاران او است. براى او نصف پاداشيك شهيد است.

همسرى كه سعى در كاستن نگرانيهاى شوهرش در امور مادى دارد وبالعكس، در امور معنوى و اخروى، جوياىاهتمام و نگرانى بيشتر همسرخود است، بواقع عاملى از كارگزاران الهى است، ولى توقع اينكه همه زنان،ازچنين روحيه‏اى در حد بالا برخوردار باشند موجب بروز مشكلاتى درزندگى خواهد شد و به طور كلى، توجه بهظرفيت و كشش افراد در پذيرش‏حق و مسؤوليت‏پذيرى، امرى لازم است. روايت‏بعدى گرچه ممكن است‏براىبرخى گران آيد ولى گوياى همين واقعيت است.

بايد تحمل كرد

38. امام صادق(ع):

ان ابراهيم(ع) شكا الى الله عز و جل ما يلقى من سوء خلق سارة،فاوحى الله تعالى اليه انما مثل المراة مثلالضلع المعوج، ان اقمته‏كسرته و ان تركته استمتعت‏به; اصبر عليها; (48) .

حضرت ابراهيم(ع) از بداخلاقى همسرش ساره به خداوند عز و جل‏شكوه برد. خداوند تعالى به او وحى كرد كهمثال زن، مثال استخوان‏كج دنده است كه اگر آن را راست كنى شكانده‏اى; ولى اگر آن را رهاكنى از آن استفادهمى‏كنى. از اين‏رو نسبت‏به او صبر پيشه كن.

مرحوم شيخ صدوق نزديك به همين مضمون را آورده است‏با اين‏اضافه:

قلت: من قال هذا؟

فغضب. ثم قال: هذا والله قول رسول الله(ص); (49) .

شخص راوى مى‏گويد: عرض كردم: چه كسى اين را گفته؟!

حضرت(ع) از اين گفته ناراحت‏شد. سپس فرمود: «به خدا سوگند اين‏گفته رسول خدا(ص) است!».

مفاد اين روايت كه در برخى روايات مشابه نيز آمده است نكته‏راهگشا و بااهميتى را در زندگى زناشويى يادآورمى‏شود و آن اينكه مردنبايد همواره تلاش كند كه همسرش نيز در همه امور مانند او باشد. هركدام شرايط وعلايق و عادات خاص خود را دارند. توقع اينكه زن، عيناهمان را بخواهد كه شوهر مى‏خواهد و همان طور باشدكه همسرش‏مى‏پسندد، توقعى بيجا و مايه زحمت و درد سر است. نبايد در همه‏جزئيات زندگى و رفتار و اخلاقزن دخالت كرد. در بسيارى از موارد بايداو را به حال خود گذاشت و از دخالت‏بيجا در امور مربوط به زنپرهيزكرد. بنابراين تشبيه به «دنده كج‏» به معناى كاستن از كرامت انسانى زن‏نيست، چرا كه استخوان دندهچنان كه در خود روايت نيز اشاره شده بايدبه همين شكل باشد، بلكه به اين منظور است كه بايد واقعيت وظرفيت اورا در نظر گرفت و بيش از كشش و توان او توقع نداشت.

رواياتى كه در تفسير آيه شريفه «يا ايها الذين آمنوا قوا انفسكم واهليكم نارا وقودها الناس و الحجارة‏» (50) واردشده تاكيدى است‏بر موضوع‏فوق، از جمله حديث‏بعدى.

اگر گوش نكردند

39. شيخ صدوق:

سئل الصادق(ع) عن قول الله عز و جل: «قوا انفسكم و اهليكم نارا» كيف نقيهن؟

قال: تامرونهن و تنهونهن.

قيل له: انا نامرهن و ننهاهن فلا يقبلن.

قال: اذا امرتموهن و نهيتموهن فقد قضيتم ما عليكم; (51) .

از امام صادق(ع) در باره اين فرمايش خداى عز و جل «خودتان وبستگانتان را از آتشى كه آتش‏گيره آن، بدنهاىمردم و سنگهاست‏نگه داريد» سؤال شد كه چگونه آنها را از آتش نگه داريم؟

فرمود: آنان را امر و نهى كنيد.

به حضرت گفته شد: ما آنها را امر و نهى مى‏كنيم ولى نمى‏پذيرند.

فرمود: هنگامى كه شما آنها را امر و نهى كرديد وظيفه‏اى را كه برعهده‏تان است انجام داده‏ايد.

در پايان اين بخش، به حديثى در زمينه صبر و تحمل زن و شوهر،نسبت‏به يكديگر توجه مى‏كنيم; بدان اميد كهاين مجموعه بتواند گامى درجهت تحكيم پيوندهاى مشترك ميان آن دو باشد.

تحمل يكديگر

40. پيامبر اكرم(ص):

من صبر على سوء خلق امراته اعطاه الله من الاجر ما اعطاه‏داود(ع) على بلائه، و من صبرت على سوء خلقزوجها اعطاهامثل ثواب آسية بنت مزاحم; (52) .

مردى كه بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى كند، خداوند پاداشى راكه به داود(ع) به خاطر تحمل بلا و سختىعطا كرد به او مى‏دهد، وزنى كه بر بداخلاقى شوهرش شكيبايى به خرج دهد، خداوندهمانند پاداش آسيهدختر مزاحم را (كه يكى از چهار زن مشهور وبزرگ جهان توحيد است) به او خواهد داد.

قم - پاييز 1368.

پى‏نوشتها:

1) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏385.

2) همان، ص‏392.

3) سوره نور(24)، آيه 32.

4) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏383.

5) از جمله: من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏384 به بعد و نيز: مستدرك الوسائل، ج‏14، صص‏154 -156.

6) من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 443. و نيز: وافى، ج‏22، ص‏789.

7) مستدرك الوسائل، ج‏14، ص‏250.

8) همان،.

9) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏556.

10) نك: من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏555، و وسائل‏الشيعه، ج‏14، ص‏122 «قال رسول الله(ص): عيال‏الرجلاسراؤه و احب العباد الى الله عز و جل احسنهم صنعا الى اسرائه.

11) تنبيه الخواطر، ج‏2، ص‏122.

12) ان الرجل ليؤجر في رفع اللقمة الى في امراته. المحجة‏البيضاء، ج‏3، ص‏70.

13) بحارالانوار، ج‏104، ص‏132.

14) وسائل الشيعه، ج‏15، ص‏227.

15) همان، ج‏14، ص‏10.

16) همان، ص‏118.

17) امالى مفيد، ص‏94، ح‏3، و نيز: مستدرك الوسائل، ج‏14، ص‏249، «عروة بن‏عبدالله بن‏بشير الجعفي،قال:دخلت على فاطمة بنت علي بن‏ابى‏طالب(ع)، و هي عجوز كبيرة و في خرز، و في يدها مسكتان،فقالت: يكرهللنساء ان يتشبهن بالرجال ...».

18) كافى، ج‏5، ص‏567، و نيز، وسائل الشيعه، ج‏14، ص‏183.

19) اين احتمال نيز مى رود كه منظور، حضرت امام كاظم(ع) باشد.

20) بحارالانوار، ج‏103، ص‏245.

21) وسائل الشيعه، ج 14، ص 130. و كافى، ج 5، ص 517 با حذف كلمه «فيجيبها».

22) سوره تحريم(66)، آيه‏6. در باره اين آيه رجوع كن به حديث 39، از همين بخش.

23) وسائل‏الشيعه، ج‏14، ص‏131، «كل امرء تدبره امرا فهو ملعون‏».

24) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏442.

25) وسائل‏الشيعه، ج‏14، ص‏23.

26) همان، ص‏121.

27) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏440.

28) كافى‏ج‏5،، ص‏325.

29) بحارالانوار، ج‏103، ص‏244.

30) همان، ص‏239.

31) همان، ج‏103، ص‏252.

32) الميزان فى تفسير القرآن، ج‏4، ص‏350، و نيز: الدر المنثور، ج‏2، ص‏153.

33) نك: الميزان، ج‏4، ص‏351، ذيل تفسير آيه 32 - 35 سوره نساء.

34) بحارالانوار، ج‏103، ص‏239.

35) همان، ص‏236.

36) وسائل‏الشيعه، ج‏14، ص‏124.

37) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏443، و نيز: وسائل الشيعه، ج‏4، ص‏122.

38) سوره نساء (4)، آيه 34.

39) بحارالانوار، ج‏43، ص‏81.

40) نهج‏البلاغه، نامه 31، ص‏405.

41) وسائل الشيعه، ج‏14، ص‏123.

42) همان، ص‏15.

43) همان، ص‏123.

44) بحارلانوار، ج‏103، ص‏251.

45) همان، ص‏244.

46) تفسير عياشى، ج‏1، ص‏171. كلمه «لاتسالين‏» را مى‏توان به صورت «لاتسالين‏» خواند كه تاكيد درنهى است.آنچه در متن آمد به صورت مضارع منفى مى‏باشد.

47) وسائل الشيعه، ج‏14، ص‏17.

48) كافى، ج‏5، ص‏513.

49) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏440.

50) سوره تحريم(66)، آيه 6.

51) من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص‏442، ضمنا مرحوم كلينى سه روايت ديگر در همين زمينه آورده‏است. نك:كافى، ج‏5، ص‏12.

52) بحارالانوار، ج‏103، ص‏247.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation