بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 4, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

جـواب : مـا نـامـزدى بـراى ريـاسـت جـمـهورى معرفى خواهيم كرد كه بايد به وسيله ملتانـتـخـاب شـود، وقـتـى او انـتـخـاب شـد از او پـشتيبانى و حمايت خواهيم كرد. قوانين حكومتاسلامى ، قوانين اسلام خواهد بود. من شخصا رئيس جمهورى نخواهم شد و هيچ پست دولتىهم نخواهيم پذيرفت . من مانند گذشته به هدايت ملت اكتفا خواهم كرد.
سـؤ ال : بـسـيـارى از مـردم در ايـران و بـخصوص در بين روشنفكران با وجود اعتقاد، بهفـرائض مـذهـبـى عـمـل نـمى كنند و يا اصولا به مذهب عقيده ندارند، روش حكومت اسلامى دربرابر آنها چه خواهد بود؟
جـواب :مـا سـعـى مى كنيم به اين افراد راه سلامت و نجات را نشان دهيم ، اگر نخواهند اينراه را بـپـيـمـايـنـد، در زندگى يوميه خود آزاد خواهند بود مگر اينكه بخواهند توطئه هاىزيانبخشى عليه ملت و كشور تدارك بينند.
سـؤ ال : شـمـا اخـيـرا گـفتيد كه اگر امريكا سياست تسلطجوئى خود را در برابر ايرانتغيير دهد، شما حاضر خواهيد بود در روابط خود با امريكا تجديد نظر كنيد، منظور شمااز اين مطلب چيست ؟
جـواب : اگـر امـريـكـا به نحو صحيح رفتار كند و در امور داخلى ما مداخله نكند و مشاورانخود را كه در امور كشور ما دخالت دارند فرا خواند، ما نيز آنها را را احترام خواهيم گذاشت.
سـؤ ال : آيا فكر مى كنيد كه امريكائى ها با توجه به اهميت موضوع و عواقبى كه جنبشمـلت ايران در كشورهاى عرب و مسلمان منطقه مى تواند داشته باشد، به آسانى از ايراندست خواهند كشيد؟
جـواب : البته امريكا مى خواهد كه همه كشورها را زير نفوذ خود داشته باشد ولى ما چنينتـصـورى را نـمـى تـوانـيـم بپذيريم و ملت از آن خسته شده است . ملت هاى ديگر نيز باپيروى از ملت ما خود را از دست اندازى استثمار رهائى خواهند داد.
سؤ ال : نفت مساله دشوار و پر دردسرى است ، در اين زمينه چه سياستى مورد نظر شماست؟
جواب : ما نفت را به هر كس كه از ما بخرد مى فروشيم مشروط بر اينكه به قيمت عادلانهو برمبناى
تـراضـى طرفين باشد. ارزهائى را كه از اين راه بدست خواهيم آورد به مصرف آبادى وعمران مملكت خواهد رسيد.
سؤ ال : آيا به اسرائيل و آفريقاى جنوبى نفت خواهيد فروخت
جـواب : خـيـر، بـراى ايـنـكه اين كشورها همانطور كه قبلا هم گفته ام راهى برخلاف حق وعدالت در پيش گرفته اند.
سؤ ال : از چند روز پيش مسكو نسبت به ايران تغيير لحن داده و از جنبش ملى حمايت مى كند،نسبت به اين تحول چه فكر مى كنيد؟
جـواب : تـبـليـغات روزنامه هاى شوروى مداخله در امور داخلى محسوب نمى شود و در واقعتـمـام روزنـامـه هـاى جـهان بايد از ما عليه رژيم شاه حمايت كنند. اتحاد شوروى در رديفكشورهائى است كه وضع ملت ايران را درك كرده و رفتار خود را بر همين اساس بنا نهادهاسـت . مـا بـا شـوروى مـانـنـد همه كشورهاى ديگر، مادام كه نخواهند در امور داخلى ما مداخلهكنند، روابط دوستى خواهيم داشت . بايد به روابط حسن تفاهم و دوستى بر پايه احتراممتقابل استوار بود.
سؤ ال : تصور مى كنم كه آنچه امروز در حيات يك جنبش توده اى در ايران اتفاق مى افتد،ريشه هايش در يك نوع رنسانس (تولد دوباره ) شيعه يافت مى شود. ممكن است شرح دهيدكـه چـه فـعـاليـت هـا و بـحـث هـا و مـبـارزاتـى در 30سال اخير فعاليت شما را تشكيل داده است
جـواب : يـكـى از خـصـلت هـاى ذاتـى تـشـيـع از آغـاز تـاكـنـون مـقـاومـت و قـيام در برابرديـكـتـاتورى و ظلم است كه در تمامى تاريخ شيعه به چشم مى خورد، هر چند كه اوج اينمـبـارزات در بـعـضـى از مـقـطـع هـاى زمـانـى بـوده اسـت . درصـدسال اخير، حوادثى اتفاق افتاده است كه هر كدام در جنبش امروز ملت ايران تاثيرى داشتهاسـت . انـقـلاب مـشـروطـيـت ، جنبش تنباكو و... قابل اهميت فراوان است . تاسيس ‍ حوزه علمىديـنـى در بـيـش از نـيـم قـرن اخـيـر در شـهـر قـم و تـاثـيـر ايـن حـوزه درداخـل و خـارج كـشـور ايـران و نـيـز تـلاش روشـنـفـكـران مـذهـبـى درداخـل مـراكـز دانـشـگـاهـى و قـيام سال 42!!!41 ملت ايران به رهبرى علماء اسلامى كه تاامروز ادامه دارد، همه عواملى هستند كه اسلام شيعى را در سطح جهانى مطرح مى كند.
سـؤ ال : ايـن فـعاليت ها و بحث ها، اين مدرن شدن (انطباق با زمان ) شيعه از چه راه هائىرشـد كـرد؟ آيـا يـك كـار محدود به روحانيت شيعه بوده است يا در راه هاى ديگرى هم رشدكرده است ؟ و مدارس اسلامى (حوزه هاى علمى ) در اين رشد چه نقشى داشتند؟
جـواب : اسـاسـا اسـلام (كـه تـشـيـع چـيـزى جـز اسـلاماصيل نيست ) نه تنها جلو رشد علمى و فكرى بشر را نمى گيرد، بلكه خود زمينه هاى اينحـركـت را آمـاده تـر مـى كـنـد و بـه ايـن حـركـت جـهـت انـسـانـى و الهـى مـى دهـد وتكامل علمى و فرهنگى بشر بعد از ظهور اسلام ، محققين تاريخ را خيره ساخته است . بله ،چـيـزى كـه بايد اضافه كنم اينست كه فساد اخلاق و انسان مصرفى شدن و تمام تلاشانـسـان بـراى لذت جـوئى بـيـشـتـر و تـمـام ارزش هـا را بـاپـول سـنجيدن ، مفهومى غير از مدرنيزه كردن كشور دارد و تشيع با آنها مخالف است ، نهبـا مـدرنـيزه كردن كشور. در مورد كار روحانيت بايد بگويم كه مطالعه و تحقيق در بحثهاى اسلامى و شناختن فقه شيعه به علت
گـسـتـرش زمـيـنـه هاى آن ، به صورت تخصصى در آمده است كه قهرا ايجاب مى كند كههـمـيـشـه عـده اى از مـردم خـود را بـراى درك و سـپـس ابـلاغ ايـنمـسـائل آمـاده كـنـند و كسانى كه اين مسووليت را به عهده گرفته اند، روحانيون هستند كهبـر اسـاس دريـافـت هـاى اسـلامى خود، هميشه در حركت هاى اجتماعى و مبارزات سياسى درسطح پيشتاز بوده اند.
سؤ ال : ممكن است معنى و مفهوم حزب الله را براى ما تشريح كنيد؟
جـواب : هـر مـسـلمـانـى كـه مـوازيـن و اصـول اسـلام را پـذيـرفـتـه اسـت و دراعـمـال و رفـتـار از انـضـبـاط دقـيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاء حزب الله مىبـاشـد و تـمـامـى دسـتورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است . اينحزب غير از حزب هاى متداول امروز دنياست . امروز تمام مردم ايران در هر سنى كه هستند اززن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مى كنند جزء حزب الله هستند.
سـؤ ال : مـمـكن است معنى دقيق (امام ) را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شمالقـب (امام ) كه در تظاهرات ميليون ها ايرانى در ماه محرم به شما داده شده چيست ؟ رابطه(امام ) با حزب الله چيست
جواب : امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى هدايت و رهبرى مى كند. امام ، بيانكننده خط مشى شيعه و حزب الله و رهبرى كننده اين تشكيلات بزرگ است كه تمامى وظايفآنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمان هاى مختلف و شرايط مختلف ، اجتهاد و استنباطمى كند و به آنان ابلاغ مى نمايد.
سؤ ال : حكومت مدرن چگونه مى تواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟
جـواب : اسـلامى كه بيشترين تاكيد خود را بر (انديشه ) و (فكر) قرار داده است و انسانرا بـه بـازدارى از هـمـه خـرافـات و اسارت قدرت هاى ارتجاعى و ضدانسانى دعوت مىكـنـد، چـگـونـه مـمـكـن اسـت بـا تـمـدن و پـيـشـرفـت و نـوآورى مـفـيـد بـشـر كـهحاصل تجربه هاى اوست سازگار نباشد؟!
سـؤ ال : بـا در نـظـر گـرفـتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مىكـنـد، چـگـونه حكومت اسلامى مى تواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد ورابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟
جـواب : اسـلام در رابـطـه بـين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است وبـراى هـر يـك بـر ديـگـرى حـقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هرگز چنينرابـطـه مـسـلط و زير سلطه بوجود نمى آيد. اساسا حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يكتـكـليـف و وظـيـفه الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى ، گذشته از وظايفى كهبـر هـمـه مسلمين واجب است ، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايدانـجـام دهـد. حـكـومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگراننـيـسـت كـه از ايـن مـقـام بـخـواهـد بـه نـفـع خـود حـقـوق مـلتـى راپايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه مستقيما در برابر سايرين ، زمامدار مسلمينرا اسـتـيـضـاح كـنـد و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانع كننده دهد و در غير اينصورتاگـر بـرخـلاف وظـايـف اسـلامـى خـود عـمـل كـرده بـاشـد، خـودبـخـود از مـقـام زمـامـدارىمـعـزول اسـت و ضـوابـط ديـگـرى وجـود دارد كـه ايـنمشكل را حل مى كند.
سـؤ ال : در جامعه اسلامى چه ارگانيسم هاى اجتماعى مردمى بايد تصميم گيرى سياسىو برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط وزير سلطه ما بين مردمجـلوگـيـرى نـمـايـد و هـمـچـنـيـن كـسـانـى را كه در دستگاه حكومتى تصميم گيرى مى كنندكـنـتـرل نـمـايـد؟ تـجـربـه تـاريـخ بـه ما مى آموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلماناعـمـال مـى شـود (حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد) خيلى محدود است و رو بهكم شدن مى نهد.
جـواب : در دنـيـاى امـروز كـه گـفـتـه مى شود دنياى صنعت است ، رهبران فكرى مى خواهندجامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند. در حاليكه جامعه ها از انسانهـا تـشـكـيـل شـده اسـت كـه داراى بـعـد معنوى و روح عرفانى است و اسلام در كنار مقرراتاجـتماعى ، اقتصادى و غيره ، به ترتيب انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مى كند و درهـدايـت جـامـعـه از ايـن بـعـد، بـيـشـتـر بـراى هـدايـت انـسـان بـه طـرف تـعـالى و سعادتعـمـل مـى كـنـد. اگـر ايـمـان بـه خـدا و عمل براى خدا در فعاليت هاى اجتماعى و سياسى واقتصادى و ساير شؤ ون زندگى بشر وارد شود، پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان بهآسـانـى حل مى شود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمى خواهد بهنوع هدايت انبيا تسليم شود ولى سرانجام چاره اى جز تسليم ندارد.
سـؤ ال : از چـه راه هـائى فكر مى كنيد كه بشود تمركز قدرت اقتصادى را از بين برد؟نـه فـقـط بـيـن فـقـرا و ثـروتـمـنـدان بـلكه حتى بين تيپ هاى مختلف پروسه توليدى(كارگر و كارفرما)؟
جـواب : جـامـعـه بـدون خـدا و بـدون ايـمـان و عـمـل بـراى خـدا، آنـچـنـان بـامـشـكـل رابـطـه كـارگـر و كـارفـرمـا گـرفـتـار شـده اسـت كـه وقـتـى هـم مـى خـواهـد اينمـشـكـل را حـل كـنـد، مـشـكـل بـزرگـتـرى ايـجـاد مـى كـنـد كـه درحـل آن خـود را در بـن بـسـت مـى بـيند ولى در جامعه اسلامى كه همه چيز بر اساس و معياراسلام و ايمان سنجيده و عمل مى شود هرگز مشكلى پيش نخواهد آمد.
سـؤ ال : فـكـر مـى كـنـيـد كـه بـعـد از سـرنگونى رژيم پهلوى بشود بلافاصله حكومتاسلامى برقرار كرد يا احتياج به يك حكومت موقت براى رسيدن به حكومت اسلامى باشد؟
جـواب : بـديـهـى اسـت هـر انـدازه مـلت و حـكـومـت طـبـق مـوازيـن اسـلامـى و بـراى خـداعـمـل كـنـنـد، تـدريـجـا نقائص خود را بيشتر برطرف مى كنند و دائما در تعالى و ترقىبـيـشـتـرى قـرار خـواهند گرفت و در مجموع جامعه به ارزش هاى خدائى بيشتر نزديك مىشود و اين سير نهايت ندارد.
سـؤ ال : بـراى دادن يـك مـثـال مـشـخـص چه پر نسيب هائى (اصولى ) بايد (در) يك حكومتاسـلامـى به كار برد براى از بين بردن اقتصاد وابسته به نفت شاه و استفاده متفاوت ازاين ماده اوليه ؟
جـواب : ايران امكانات و ظرفيت هاى مختلف و فراوانى براى رشد اقتصادى دارد كه اگرنـفـت هـم نـبـاشـد بـتـوانـد بـه رشـد خـود و از بـيـن بـردن فـقـرنائل شود. از قبيل معادن مختلف كه در صنايع اهميت زيادى دارد و همچنين امكانات كشاورزى ودامدارى و مهمتر از همه وجود استعدادهاى سرشار و خلاق انسانى . نفت را در ضمن اينكه بههـركـس كـه مـشـتـرى بـاشـد و بـا رعـايـت عـدل و انـصـاف از مـا بـخـرد وپول آن را بدهد مى فروشيم سعى هم خواهيم كرد كه از خود نفت در صنايع مختلف استفادهكنيم .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با راديو تلويزيون لوگزامبورگ  
سـؤ ال : حـضـرت آيـت الله ! شـاه مـى رود بـدون آنـكـه اسـتـعفاء بدهد، آيا به نظر شماشرايط تغيير كرده است ؟
جـواب : خـيـر، با رفتن شاه هيچ چيزى تغيير نمى كند، بايد تمام اين سلطه كه در ايراناست از بين برود، براى اينكه همه اينها غيرقانونى است ، هم دولت غير قانونى است و هممجلسين و هم شوراى سلطنت و تا اينها تحقق پيدا نكند، آرامش در ايران پيدا نخواهد شد.
سـؤ ال : آيـا فـكـر مـى كـنـيـد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كرده ايد، موجب بروز جهادى درايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟
جـواب : آن مربوط به ما نيست . ملت ما در سراسر كشورهاى اسلامى اثر مى گذارد و ملتها را به فكر رهائى از چنگال شرق و غرب مى اندازد.
سؤ ال : آيا حكومت اسلامى ، حكومتى قهقرا گراست ؟ شاه مى خواهد يك كشور مدرن برقراركـنـد، كـشـورهـاى عـربـى نـيز به دنبال پيشرفت هستند، ولى اسلام با رفرم و تغييراتاجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است ، نظر شما در اين باره چيست ؟
جـواب : دولت شـاه بـا رشـد اجـتـمـاعـى مـا مـخـالف بـود و تـمـام آزادى واسـتقلال كشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقراگرا نيست و با همه مظاهر تمدنمـوافـق اسـت ، مـگـر آنچه كه به آسايش ملت لطمه وارد آورده و با عفت عمومى ملت منافاتداشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است ، بلكه خود پايه گذار آزادى زن درتمام ابعاد وجودى زن است .
سؤ ال : آيا روابطى با حزب توده ايران و در نتيجه مسكو داريد؟
جواب : خير، به هيچ وجه روابطى نداشته ام و ندارم و نخواهم داشت .
سـؤ ال : حـضـرت آيت الله ! ايران منطقه بسيار حساسى در جهان است ، آيا بيم آن نداريدكـه بـا ايـن نـهـضـتـى كـه شـروع كـرده ايـد، بـه طـور جـدىتعادل منطقه را به خطر اندازيد و در نتيجه جنگى درگير شود؟
جـواب : مـا امـيـدواريـم كـه تعادل دنيا به خطر نيفتد، براى اينكه ما به هيچ طرفى از دوطـرف شـرق و غـرب تـمـايـلى نـداريم و ما با همه روابطى على السواء داريم و با همهرفـتـارى عـادلانـه داريـم ، البـتـه در صورتى كه آنها عدالت را در رابطه با ما رعايتكـنـنـد. امـيـدوارم تـزلزلى در مـنـطـقـه بـوجـود نـيـايـد، البـتـه شـمـا غـربـى هـاتـزلزل مـنـطـقـه را در عـدم مـنـافـع خـودتـان مـى دانـيـد، اگـر ايـنتزلزل است ، مطمئن باشيد بزرگترين تزلزل در منطقه صورت مى گيرد.
سؤ ال : آيا توده هائى كه در بازاراند و پيروان شمايند پشتيبانى شان از شما به علتعـقـايـد مـذهبى شان است ؟ به علت اعتقادشان به شماست ؟ و يا به علت اين است كه شماشانس تظاهرات عليه شاه را براى ايشان فراهم آورده ايد؟
جـواب : بـله ، بـه دليـل عـقـايـد مـذهـبـى شـان اسـت كـه آنـهـا را وادار مـى كـند عليه ظلم وديـكـتـاتـورى قـيـام كـنـنـد و اسـاسـا اسـلام مـذهـبـى اسـت كه همه به آنان مبارزه با ظلم ونـابـرابرى ها را مى آموزد و هم اينكه چگونه بايد يك جامعه سالم ، مترقى و پيشرو بناكنند و چون ما را بيان كننده عقايد و خواسته هاى خود مى دانند از ما پشتيبانى مى كنند.
سؤ ال :مردمى كه در بازار كار مى كنند چه كسانى هستند؟
جـواب : مـسـلمـانـانى هستند كه واسطه انتقال اجناس و كالاهاى مورد نياز مردم به دست آنانهستند كه البته بسيار هم اتفاق افتاده كه به علت نظام فاسد و غير اسلامى ، رژيم شاهدر هـمـه زمـيـنـه هـا از جمله زمينه اقتصادى ، شكل روابط تجارتى را هم از حدود اسلامى آنبيرون برده است ولى به هر حال ايمان به اسلام و كشور اسلامى ايران را با فداكارىهاى بى دريغ ثابت كرده اند.
سؤ ال : موقعيت بازاريان در جامعه ايرانى چگونه است
جـواب : بـازار و بـازاريـان هـمـيـشـه از احـتـرام خـاصـى در جامعه ايرانى برخوردارند وتصميمات آنان در مبارزات سياسى نقش بسيار موثر و گاهى تعيين كننده اى داشته است ونـيـز هـمـيـشـه مـنـشـا خـدمـات اجـتـماعى فراوان بوده است و در حوادث هميشه از بهترين كمككنندگان به مردم ضعيف و محروم بوده اند.
سؤ ال : آيا بازار هميشه منشا مخالفت با شاه بوده است ؟
جواب : بازار هيچ گاه تا به حال حمايت از شاه نكرده است و اگر گاهى چنين چيزى به آننسبت داده شده است ، صرفا تهمت است .
سؤ ال : آيا فكر نمى كنيد كه فرمان هاى مكرر شما براى اعتصابات ، منجر به خرابترشدن اوضاع اقتصادى در ايران گشته و مشكلات مالى براى مردم فقير توليد كند؟
جواب : بديهى است كه جنايات شاه ضربه هاى هولناكى به مردم ايران وارد آورده است ،چـه در زمـان قـدرت او و چـه امـروز كـه مـلت مـى خـواهـد او را كـنار بزند، ولى ملت ايرانپـايـدارى خـود را در مـقابل اين مشكلات ثابت كرده است . بازاريان خوب دريافته اند كهضـررهـاى نـاشـى از اعـتصابات به مراتب بهتر است از زير يوغ استعمار رژيم كنونىبودن .
سـؤ ال : آيـا شـمـا يـك بـرنـامـه مـشـخـص داريـد كـه پـس از بـازگـشـت تـان بـه ايـراناعمال شود؟
جواب : مسلم است كه ما هميشه راهنمائى هاى خود را مى كنيم و برنامه براى آينده هم داريمكـه در اختيار حكومت آزاد و اسلامى آينده قرار مى دهيم و آنها هستند كه تصميم مى گيرند وملت هم هميشه بر كارهاى خود نظارت مى كند.
تاريخ : 20/10/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
سـلام و تـحـيـت به عموم ملت ايران ايدهم الله تعالى . مطالبى از ايران مى رسد كه ازتـوطـئه اى خـطـرنـاك حـكـايت مى كند. گفته مى شود اعلاميه هاى بدون امضاء در تهران وشـهـرسـتـان هـا مـنـتـشـر مـى شـود و اشـخـاص بـسـيـارى را بـه اسـم سـاواكـى و يـاعـمـال شـاه تـهديد به قتل مى كنند و خانه هايى را با همين بهانه ها سوزانده و به زن وفـرزنـدان آنـان اهـانـت نـموده و آزار داده اند. به طورى كه از ايران اطلاع داده اند اعمالىبـرخـلاف اسلام و انصاف بدون رعايت حقوق شرعى انجام مى گيرد كه شاهد بر آن استكـه دسـت هـاى نـاپـاكـى در كـار اسـت كـه بـا هـرج و مرج و ايجاد رعب و وحشت نهضت مقدساسـلامـى را مـتـهـم نـموده و خداى نكرده به شكست بكشند. ملت محترم ايران بايد بداند كهديـانت مقدس اسلام جان و مال انسان ها را محترم شمرده و تجاوز به آن را از محرمات عظيمهمـى دانـد و كسانى كه دست به اين نحو جنايات زده و موجب ارعاب مردم مى شوند به نظرمـى رسـد از جـنـاح هـاى منحرفى باشند كه مى خواهند در پناه هرج و مرج ، يا شاه را حفظكنند و يا كشور را با ايجاد كودتاى نظامى به تباهى بكشند.
مـردم مـسـلمـان ايـران در مـبارزات بحق خود از اين روش هاى غير انسانى استفاده نمى كنند ومـوظـف شـرعـى هـسـتـنـد كـه بـه اعـلامـيـه هـاى مـشـتـمـل بـرقتل و غارت و اعلاميه هاى بى امضاء به هيچ وجه ترتيب اثر ندهند و از اشخاصى كه مىخواهند به خانه هاى مردم تجاوز كنند و آتش سوزى نمايند جلوگيرى نمايند كه به نظرمى رسد توطئه اى در دست اجراست كه بايد از آن جلوگيرى كرد.
ملت شريف در تهران و شهرستان ها و قصبات به راهپيمائى و تظاهرات و اعتصابات خودادامه دهند تا اين توطئه با رفتن شاه خنثى شود.
بـر حـضـرات عـلمـاى اعـلام ايـران اسـت كـه مردم را با اطلاعيه ها بيدار كنند و آنان را بهوظايف شرعيه خود آگاه نمايند كه مجازات اشخاص جنايتكار و مجرم بعد از اثبات جناياتبـا مـحاكم صالحه است ، نه با اشخاص متعارف . از خداوند تعالى قطع دست جنايتكارانرا خواستارم .
والسلام عليكم ورحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز  
سؤ ال : روابط آتى ايران با ايالات متحده چگونه خواهد بود؟
جواب : مادامى كه آنها روابط حسنه داشته باشند، روابط حسنه است . اگر چنانچه دولتامـريـكـا دسـت از پـشـتـيـبـانـى شـاه بـردارد و دسـت از دخالت در مملكت ما بكشد و ما را بهحال خود بگذارد، با او روابط حسنه خواهيم داشت .
سؤ ال : آيا حكومت آينده ايران حكومتى متمايل به غرب خواهد بود مانند عربستان سعودى ؟و يا حكومتى مشكوك به غرب مثل حكومت ليبى ؟
جـواب : خير، حكومت ما حكومت مستقل است و در صورتى كه كشورها دخالتى در امور داخلى مانداشته باشند، ما با آنها روابط دوستانه داريم .
سؤ ال : آيا حضرت آيت الله پس از رفتن شاه به ايران باز خواهند گشت ؟
جـواب : تـاكنون تصميمى نگرفته ام . رفتن و نرفتن شاه ربطى به رفتن يا نرفتن منندارد. در هر موقع صلاح دانستم به ايران مى روم .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگار تلويزيون اسپانيا 
سـؤ ال : شـمـا عـمل آمريكا را كه خواسته است تا شاه به تعطيلات برود چگونه برآوردمى كنيد؟
جـواب : نـاآرامـى هـا وقـتـى رفـع مى شود كه رژيم شاه از بين برود و خارجى ها در امورداخلى ما دخالت نكنند.
سـؤ ال : چـگـونه مى توانيد وضع فعلى را كه سياست كلى به بن بست رسيده است ، ازبن بست در آوريد؟ به نظر جنابعالى بن بستى كه بوجود آمده چگونه از بين خواهد رفت؟
جـواب : بـا رفتن رژيم سلطنتى ، بن بست هم از بين خواهد رفت و ملت تكليف همه چيزها راخودش معين مى كند.
سـؤ ال : وقـتـى كـه جـنـابـعـالى مـراجـعـه كـرديـد بـه ايـران ، در نـظـر داريـد كـه درمسائل سياسى شركت مستقيم داشته باشيد؟
جواب : از اجزاء حكومتى نخواهم بود لكن دخالت در امور مملكت و هدايت دولت را بايد بكنم.
سـؤ ال : سـيـاسـت حـضـرتـعـالى راجـع به منابع زير زمينى مملكت ، به بهترين وضعشچگونه است ؟
جـواب : مـنـابـع زيـرزمـيـنى تابع سياست اقتصادى است . در شرايط فعلى ما ناچار بهفروش منابع مان هستيم البته با سياستى مستقل .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با مجله اكسپرس  
سـؤ ال : شـمـا در كتاب خودتان مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالد تريبون فرمودهايـد جـايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى كنيد كهحكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت ؟ آيا رژيم مورد نظر شما يكاستبداد مذهبى نخواهد بود؟
جـواب : رژيـمـى كـه مـا مى خواهيم ، رژيم جمهورى اسلامى است و در اسلام آزادى به طورمطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده اى باشد.
سؤ ال : رفتن شاه در روزهاى آينده حتمى است . آيا تصور مى كنيد به هدفتان نزديك شدهايد؟ آيا مجمع سلطنتى مرحله اى قابل قبول و ممكن از نظر شما هست يا خير؟
جـواب : مـنـظـور مـا از ايـن مـبـارزه رفـتـن شـاه از ايـران نبود، بلكه سقوط شاه يعنى دستبـرداشـتـن از ايـن سلطنت . در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار ديگر ايران ثابت كرد كهاين رژيم قانونى نيست و بايد اين رژيم به هم بخورد و الان هيچ جهت قانونى براى شاهو بـراى كـسـانـى كـه جـاى او مـى خواهند بنشينند، قانونى نيستند و ما او را قانونى نمىدانيم و بعد از آنكه آنها دست از آن سلطه غيرقانونى شان برداشتند، ما حكومت را به طورعـادلانـه و بـا اتـكـاء بـه آراء مـردم پـا بـرجـا مـى كـنيم . بنابراين نه خود سلطنت ، نهشوراى سلطنت اساسى ندارد و از نظر ملت مردود است .
سـؤ ال : آيـا تـصـور مـى كـنـيـد كـه بـرقـرارى حـكـومـت اسـلامـى مـوجـب بـه هـم زدنتعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟
جـواب : حـكـومـت اسلامى ، حكومتى است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به يك نحواسـت و اگـر آنـها روابط حسنه داشته باشند، دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد واجازه نمى دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.
تاريخ : 21/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى  
سـؤ ال : شـانـس مـوفـقـيـت دولت بـخـتـيار چيست ؟ و آيا حضرت آيت الله دعوت او را براىبازگشت به ايران مى پذيريد؟
جـواب : دولت بختيار، هم غير قانونى و هم شانسى ندارد. رفتن من به ايران ربطى بهدعوت كسى ندارد، هر موقع صلاح باشد به ايران مى روم .
سـؤ ال : آيـا قـدرت مـذهـبـى قوى تر است از قدرت سياسى و نظامى در ايران ؟ آيا آقاىسنجابى كانديداى شما خواهد بود؟
جـواب : هـيـچ قـدرتى به اندازه مذهب نخواهد بود و نظامى ها و سياسى ها اكثرا تحت نفوذمذهب هستند. و اما راجع به آقاى سنجابى بعد مطالعه مى شود.
سـؤ ال : آيـا ايـران جـديـد، يك دولت بيطرف خواهد بود؟ روابطش با فرانسه چه خواهدبود؟ آيا شما در صورت ادامه تشنجات ، ترس ‍ دخالت خارجى را نداريد؟
جواب : دولت آينده نسبت به همه دولت ها بيطرف خواهد بود و با تمام دولت ها به طورعـادلانـه رفتار مى كند، مادامى كه روابط متقابل حسنه باشد. با دولت فرانسه به طورصحيح رفتار خواهد كرد و با حفظ همان شرايط. خوف از دخالت مستقيم نداريم و از دخالتغير مستقيم هم جلوگيرى خواهيم كرد.
سؤ ال : سياست دولت جمهورى اسلامى در مورد آزادى زنان ، پيكار با بيسوادى و سينماهاچه خواهد بود؟
جـواب :شـاه كـار مـثـبـتـى در ايـران انـجـام نـداده اسـت ، جـبـران خـرابـى هـاى او تا مدت هاطول خواهد كشيد.
شـاه نـه آزادى بـه زنـان داده است و نه به مردان ، ما به همه آزادى خواهيم داد. سينماها دررژيـم شـاه در خـدمت فساد بودند در حالى كه در جمهورى اسلامى بايد خدمت ، صلاح ملتباشد. ما مبارزه با بيسوادى را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد.
سـؤ ال : آيـا در جـمهورى اسلامى ، مذاهب آزادى عمل دارند خصوصا در مورد يهوديان ؟ و آياشما ضد نژاد سامى و يهود هستيد؟
جواب : همه اقليت هاى مذهبى در اسلام محترم هستند و همه گونه آزادى براى انجام فرائضمـذهـبـى خـود دارنـد. مـا بـا هـيـچ بـشـرى ضـديـت نـداريـم . آنـان ايـرانـى انـد ومثل ساير ايرانيان همه گونه حق دارند.
تاريخ : 21/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران ژاپنى ، سنگاپور و سوئيسى  
سؤ ال : من در يكى از گزارش هاى مطبوعات خواندم كه حضرتعالى فرموده ايد كه ژاپندشـمـن مردم ايران است ، آيا چنين گفته اى درست است ؟ و اگر چنانچه چنين مطلبى از طرفحضرتعالى عنوان شده است ، چه دلائلى براى آن وجود دارد؟
جواب : چنين مطلبى دروغ است و مطلقا چنين چيزى صحت ندارد.
سؤ ال : حضرتعالى روابطى را در آينده با دولت ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟ چه نوع؟
جـواب : روابـط مـا مـى تـوانـد حـسـنـه بـاشـد بـر اسـاس احـتـرامـاتمتقابل .
سـؤ ال : نـفـت ژاپـن بـه مقدار زيادى وابسته به صدور نفت ايران است و همانطور كه مىدانـيـد به دليل قطع جريان نفت و استخراج نفت در ايران ، صدور نفت به ژاپن قطع شدهاست . چه آينده اى براى صدور نفت ايران به ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟
جـواب : در آيـنـده نـزديـكـى كـه رژيـم شاه از بين برود و حكومت مورد نظر مردم روى كاربيايد، جريان نفت دوباره به كار خواهد افتاد و به همه كسانى كه مشترى نفت ما باشند وبه طور عادلانه به ما ارز بپردازند، نفت به آنها فروخته خواهد شد.
سـؤ ال : آيـا چـنـانـچـه حـكومت اسلامى روى كار بيايد آيا حكومت شما به ساير كشورهاىاسـلامـى نـظير مالزيا، اندونزى و يا مشابه به آن كمك خواهد كرد يا نه خصوصا ايرانكه داراى درآمد نفت سرشارى است .
جواب : اين امر محتاج مطالعه است و در موقع خود مطالعه و بررسى خواهد شد.
سؤ ال : حضرت آيت الله ! موقعيت شما درباره سياست فرانسه نسبت به خودتان چيست ؟ وآيـا از چنين سياستى كه به شما اجازه داده است كه در اينجا بمانيد تعجب نمى كنيد؟ و آيااين روابط تاثيراتى در روابط آينده ايران با فرانسه خواهد داشت يا خير؟
جواب : نه ، مورد تعجب نيست . فرانسه قوانين خودش را اجرا مى كند، نه خلاف قوانينش ،البـتـه مـمـكـن اسـت ايـن بـرخـوردها در روابط آينده ايران و فرانسه اثر بگذارد. به هرحـال روابـط مـا در آيـنـده احـتـمـالا حسنه خواهد بود. ملت ايران از ملت فرانسه در اين موردتشكر خواهد كرد.
سـؤ ال : آيـا در تـشـكـيـل كـمـيـتـه يـا شـورايـى كـه بـراى مـرحـلهانتقال مورد نظر حضرتعالى است ايرج اسكندرى را هم در نظر داريد كه دعوت كنيد؟
جواب : خير.
سؤ ال : آيا در دولت انتقالى آينده ، حزب توده شركت خواهد داشت ؟
جواب : خير.
سـؤ ال : آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى با شمادر رابطه است ؟
جواب : خير.
سـؤ ال :بـا توجه به وضعيت روسيه شوروى و دخالتش در حوادثى كه در افغانستان ويـمـن جنوبى و حبشه (اتيوپى ) در شاخ افريقا رخ داده است ، آيا شما نگران دخالت هاىروسيه شوروى در ايران نيستيد؟
جـواب : خـيـر، مـا بـا هـر نـوع دخـالت خـارجـى بـه هـرشكل در سرنوشت ملت هاى ديگر مخالفيم و با اين دخالت ها مبارزه خواهيم كرد.
تاريخ : 22/10/57
مصاحبه امام خمينى با تلويزيون آمريكا 
سـؤ ال : حـضـرت آيت الله ! شاهپور بختيار مخالف شاه است ، چرا مخالف شاهپور بختيارهستيد؟
جواب : اولا بختيار مخالف شاه نيست ، او مى خواهد شاه را نگه دارد، ايشان با آمريكا بند وبست دارد و ثانيا بر فرض اينكه مخالف شاه باشد، خودش مخالف قانون است . مجلسينمخالف قانونند و شاه هم مخالف قانون است ، از اين جهت ما مخالف او هستيم .
سؤ ال : به نظر مى رسد كه سياست آمريكا در ايران تغييرات عمده اى پيدا كرده و امروزمـعـتـقـدنـد كه شاه بايد بروند. با توجه به اين تغيير عمده اى كه در سياست امريكا درمـورد وضـع شـاه پـيـش آمـده اسـت ، آيـنـده روابـط آمـريـكـا و ايـران را چه جور مى بينيد ونظرتان چيست ؟
جواب : تا رژيم بكلى از بين نرود و ما حكومت اسلامى را آنطور كه مى خواهيم مستقر نكنيمنـمـى تـوانـيـم راجـع بـه روابـط بـا آمـريـكـا بـه طـور قـطـع صـحـبـت كـنـيـم لكـناحتمال مى دهيم كه اگر آمريكا با ايران روابط حسنه داشته باشد ايران هم با او روابطحسنه خواهد داشت .
سؤ ال : شما هم احساس مى كنيد كه شرايط فعلى خط سياست آمريكا در جهتى است كه شمارا راضى كند؟
جواب : تاكنون احساس نكرده ام .
سـؤ ال : تـحـت يـك حـكـومـت اسـلامـى به نظر شما باز هم ايران مى تواند به آمريكا نفتبفروشد؟
جـواب : در صـورتـى كـه آمـريـكـا دسـت از كـارهـايـش بـردارد و ايـران را بـهحـال خودش بگذارد و به هيچ وجه دخالت در سرنوشت مملكت ايران نداشته باشد، آمريكاهم يكى از مشترهائى است كه نفت به او داده مى شود.
سؤ ال : لطفا نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بيان كنيد.
جـواب : دولت اسـلامـى كه ما مى خواهيم يك جمهورى است كه به آراء ملت درست مى شود واحـكـام اسـلام هم در او اجرا مى شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلاممسبب آزادى ها و دموكراسى حقيقى است و استقلال كشور را نيز تضمين مى كند.
سـؤ ال : مـطالبى گفته شده است در اين مورد كه نظرات حضرتعالى مخالف ساير مذاهبخـصـوصـا يـهـودى هـا و مـسـيـحـيـان اسـت . ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب ، چهداخل اسلام ، چه خارج اسلام بيان كنيد (خصوصا يهوديان و مسيحيان )؟
جـواب : مـا كـرارا ايـن مـطـلب را گـفـتـه ايـم كـه اسـلام نـسـبـت به اقليت هاى مذهبى احترامقـائل اسـت و آنـهـا در مـمـلكـت مـا آزادنـد و حـتـى حـق راى دارنـد، حـق تـعـيـيـنوكيل دارند و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم ، تبليغاتى است كه شاه بهراه انداخته است . اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتما زندگى آنهادر حكومت اسلامى بهتر از الانشان است .
سـؤ ال : در ايـن نهضت ، حضرتعالى كه در خارج از ايران بوده ايد يك قدرت بى نهايتزيادى را كسب كرده ايد و اين قدرت كاملا بزرگ است و ما مى خواستيم بدانيم كه اگر درايران بوديد آيا همين قدرت را كسب مى كرديد؟
جواب : اين قدرت مذهبى است و ما اگر ايران هم باشيم به عنوان يك نفر آدم مذهبى ما را مىشـنـاسـنـد. كـه خـدمـتـگـزار ايـن مـردم هـسـتـيـم و فـرقـى نـيـسـت بـيـنداخل و خارج .
سـؤ ال : مـحـبـوبـيـت شـمـا حتى در بين كسانى است كه به مذهب چندان علاقه نداشته اند وبـيـشـتر تغيير و تبديلات در مسائل اجتماعى را مى خواستند، آيا فكر نمى كنيد همين تبعيدشما به خارج موجب شده كه يك حالت رمزى بوجود بياورد كه آنها علاقه مند شوند؟
جـواب :آنها هم كه علاقه دارند، علاقه ملى دارند چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستيم وكـسـانـى كـه بـه كـشور آنها خيانت كرده اند و استقلال آنها را از بين برده اند، ما با آنهامـخـالفـيـم . در نـهـاد تمام ملت اين مسائل هست ، از اين جهت با ما حتى قشرهاى غير مذهبى همموافقند.
سـؤ ال : ابـهـامـاتـى در مـورد نـقـش شـمـا در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آيندهبفرمائيد؟
جـواب : مـن درآيـنـده هـم هـمـين نقشى را كه الان دارم خواهم داشت ، نقش هدايت و راهنمائى و درصـورتى كه مصلحتى در كار باشد اعلام مى كنم و اگر چنانچه خيانتكارى در كار باشدبا او مبارزه مى كنم لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم .
سؤ ال : آيا يك شوراى علماى مذهبى خواهد بود كه شما در راس آن قرار بگيريد؟
جواب : بعد بايد ببينم چه خواهد شد.
سؤ ال : شما فكر مى كنيد در خارج از ايران مدت زيادى خواهيد ماند؟
جواب : من هر وقت مصلحت ديدم برمى گردم .
سـؤ ال : حـضـرت آيـت الله ! چـه مـوقع به فكرتان رسيد كه مى توانيد بر شاه غالبشويد؟
جواب : اين امرى است كه نمى توانم دقيقا بگويم ولى مدت هاست كه مى دانم شاه رفتنىاست ولى اين را هم نمى توانم دقيقا بگويم .
سـؤ ال : مـردم زيـادى در دنـيا فكر مى كردند كه شاه رمز ثبات است ، حالا در آينده ايرانبعد از رفتن شاه مشكل ترين مساله شما چه خواهد بود؟
جـواب : مـشكل ترين مسائل ما ترميم خرابى هاى شاه است و اين ناثباتى هائى كه او از هرجـهـت بـراى مـا بـه ارث مـى گـذارد، مـساله بيكارى ، مساله مسكن ، مساله كشاورزى ، مسالهصـنـايـع مـونـتـاژ، مـسـاله كـارخـانـه هـا، بـايـد ابـتـدا ايـنمسائل از هم پاشيده را در طول اين پنجاه سال ترميم كنيم تا چرخ ايران به حركت درآيد.بعد اصولا بايد يك اساس نو ديگرى را پايه ريزى كرد.
تاريخ : 22/10/57
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه مـــلت ايـــران دربـــارهتـشـكـيـل شـوراى انـقـلاب اسـلامـى واحتمال كودتاى نظامى شاه
بسم الله الرحمن الرحيم
سـلام و تـحـيـت بـر مـلت قـهرمان و شريف ايران . سلام بر شهداء راه حق . اكنون كه روزپـيـروزى مـلت شجاع نزديك مى شود، اكنون كه خون پاك عزيزان بى گناهى كه براىدفـاع از حـق و حـقـيـقـت بـه دسـت جلادان خون آشام شاه بر زمين ريخته شده است بارور مىگردد، لازم مى دانم مراتب ذيل را به اطلاع ملت ايران و مردم جهان برسانم :
1!!! بـه مـوجـب حـق شـرعـى و بـر اساس راى اعتماد اكثريت قاطع مردم ايران كه نسبت بهايـنـجـانـب ابـراز شـده اسـت ، در جـهـت تـحقق اهداف اسلامى ملت ، شورائى به نام شوراىانقلاب اسلامى مركب از افراد با صلاحيت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتا تعيين شده وشـروع بـه كـار خـواهند كرد. اعضاء اين شورا در اولين فرصت مناسب معرفى خواهند شد.اين شورا موظف به انجام امور معين و مشخصى شده است ، از آن جمله ماموريت دارد تا شرائطتـاسـيـس دولت انتقالى را مورد بررسى و مطالعه قرار داده و مقدمات اوليه آن را فراهمسـازد. دولت مـوقـت در اوليـن فـرصـت كـه مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفى وشروع به كار خواهد نمود. دولت جديد موظف به انجام مراتب زير است :
الف !!! تـشـكـيـل مـجـلس مـوسـسان از منتخبين مردم به منظور تصويب قانون اساسى جديدجمهورى اسلامى .
ب !!! انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس موسسان و قانون اساسى جديد.
ج !!! انتقال قدرت به منتخبين جديد.
2!!! دولت كـنـونـى كـه مـنصوب شاه مخلوع و مجلسين غير قانونى مى باشد هرگز موردقـبـول مـردم نـخـواهـد بـود. هـمـكـارى بـا ايـن دولت غـاصـب بـه هـرشكل و به هر نحوى شرعا حرام و قانونا جرم است . همانطورى كه كارمندان محترم و مبارزبـعـضـى از وزارتـخـانـه هـا و ادارات دولتـى عـمـل كـرده انـد بايد از اطاعت وزراى غاصبسـرپيچى نموده و در صورت امكان آنان را به وزارتخانه ها راه ندهند. خواست ملت مظلومايـران تـنـها رفتن شاه و برچيده شدن بساط نظام سلطنتى نيست ، بلكه مبارزه ملت ايرانتـا اسـتـقـرار جـمـهـورى اسـلامـى كـه مـتـضـمـن آزادى مـلت واسـتـقـلال كـشـور و تـامـيـن عـدالت اجـتـماعى باشد ادامه خواهد داشت . تنها با رفتن شاه وانتقال قدرت به ملت است كه آرامش به كشور عزيزمان باز خواهد گشت . تنها با استقرارحكومت عدل اسلامى مورد تائيد و پشتيبانى مردم و با شركت فعالانه همه
مـلت اسـت كـه مـى تـوان خـرابـى هـاى عظيم فرهنگى و اقتصادى و كشاورزى را كه رژيمفـاسـد شـاه بـوجـود آورده اسـت جبران نموده و نوسازى مملكت را به نفع طبقات زحمتكش ومستضعف آغاز نمود.
3!!! احـتـمـال ايـن هـسـت كه شاه خائن كه در حال رفتن است ، دست به يك جنايت بزرگترىبـزنـد و آن يـك كـودتـاى نـظامى است كه كرارا تذكر داده ام كه اين آخرين ضربه اوستولكـن مـلت دليـر مى داند كه در ارتش به جز تنى چند سرسپرده و خونخوار كه از قرارمذكور در پست هاى مهم مستقر شده اند و به من نيز معرفى كرده اند، جناح هاى شريف ارتشبـه اين سرسپردگان اجازه نخواهند داد تا دست به چنين جنايتى كه مخالف با مليت و مذهبآنـان اسـت بـزنـنـد. مـن بـر حسب وظيفه الهى و ملى خود به ارتش ايران هشدار مى دهم و ازصـاحـب مـنـصبان و درجه داران مى خواهم كه در صورتى كه چنين توطئه اى در كار باشدشـديـدا از آن جـلوگيرى كنند و راضى نشوند چند نفر خونخوار، ملت شريف ايران را بهخـاك و خـون كـشـنـد، اين وظيفه الهى شما ارتش محترم است كه در صورت فرمانبردارى ازخـائنـان بـالفـطـره پـيـش خـداى تـبـارك و تـعـالىمـسـوول و در جـوامـع بـشـريـت مـحـكـوم و مـورد نـفـريـننـسـل هـاى آتـيـه خـواهـيـد بـود. بـر مـلت شـجـاع ايـران اسـت كـه خـود را درمـقـابـل چـنـيـن تـوطـئه اى بـه هـر وسـيـله مـمـكـن مجهز كنند و با اتكاء به خداى تعالى ازاشخاصى كه به جز سودطلبى چيزى در نظر ندارند نهراسند كه مبارزات پرشور ملتايـران نـشـان داده اسـت كـه نـمـى هـراسـنـد و مـى دانـنـد كـه ايـنـان هـممثل آن خائنين كه فرار را اختيار و با مال ملت در خارج زندگى را انتخاب كرده اند، استقامترا از دسـت داده انـد. مـلت ايـران مـوظـف اسـت كـه به درجه داران و افسران و صاحب منصبانشـريـف احترام بگذارند. بايد توجه داشته باشند كه چند نفر ارتشى خائن نمى تواننداكـثـريـت ارتـش را آلوده كـنند، حساب اين چند نفر ارتشى خونخوار معلوم و از حساب ارتشايـران جـداسـت . ارتـش از مـلت اسـت و ملت از ارتش ، با رفتن شاه خائن خللى بر آن واردنخواهد شد.
4!!! مـلت شريف بايد تا نتيجه نهائى دست از مبارزات پرشور خود بر ندارند كه نمىدارند. بايد به اعتصابات و تظاهرات ادامه دهند و در صورتى كه چماق به دستان و يامـفـسـديـن بـه آنـان حـمـله كـردنـد، مـى تـوانـنـد دفـاع از خـود كـنـنـد اگـر چـه مـنتهى بهقـتـل آنـان شود. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين و نابودى مخالفين ملت شريف راخواهانم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/10/57
مصاحبه امام خمينى با تلويزيون ايتاليا 
سؤ ال : چرا با دولت بختيار مخالف هستيد؟ حكومتى را كه شما مى خواهيد چيست ؟
جواب : حكومت بختيار غيرقانونى است ، شاه او را تعيين كرده است و شاه خلاف قانون است، شاه نيست و مجلسين او را تاييد كرده اند، مجلسين هم غيرقانونى هستند، بنابراين ما با اومخالف هستيم . آن حكومتى كه ما اختيار مى كنيم يك جمهورى است كه متكى به آراء ملت است وقانون اساسى اش اسلام است .
سؤ ال : شكل حكومت اسلامى شما در ايران چگونه است و نقش شما در آن چه خواهد بود؟
جـواب : حـكـومت جمهورى است مثل ساير جمهورى ها و احكام اسلام هم احكام مترقى و مبتنى بردمكراسى و پيشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق و من هم نقشى در خود حكومت ندارم ، هماننقش هدايت را دارم .
سـؤ ال : نـقـش غـيـر مـذهـبـى هـا در حـكـومـت آيـنـده چـيـسـت ؟ آيـا دولتـىمتشكل از غير مذهبى ها خواهيد داشت ؟
جـواب : دولت مـا اسـلامـى است و غير مذهبى ها در دولت راهى ندارند چون راى نمى آورند،چرا كه جامعه اسلامى است .
سـؤ ال : آيـا شـانـسـى بـراى كـودتـاى نـظـامـى درحال حاضر در ايران به نظر شما وجود دارد.
جـواب : احـتـمـال كـودتـاى نـظامى را مى دهم وليكن اينطور كه يك شانسى داشته باشد وبتواند ملت را آرام كند، احتمال نيست بلكه من احتمال يك انفجار عظيمى مى دهم كه جلوگيرىاز آن بـسـيـار مشكل مى باشد و من توصيه مى كنم به كسانى كه مى خواهند اين كودتا رابپا كنند، چه عاملين داخلى و چه عاملين
خـارجـى ايـن كـار را نـكـنـنـد كـه هـيـچ نـفـعـى بـه حـال آنـهـا نـدارد و مـن اشخاصى كه درداخـل در ايـن فـكـر هـسـتـند مى شناسم ، به من معرفى شده اند وآنها بايد ملاحظه كنند كهبـراى آنـهـا بسيار خطرناك است و آمريكا هم اگر چنانچه دستى در اين كار داشته باشد،بـايـد خـوددارى كند كه اگر چنين چيزى بشود، ملت ايران آن را از ناحيه آمريكا مى داند واين براى آمريكا بسيار مضر است .
سؤ ال : آيا با كشورى كه به شاه اجازه اقامت دهد، مخالفت خواهيد كرد؟
جـواب : خـيـر، مخالفت نمى كنيم لكن شاه را كه بايد محاكمه بشود، ممكن است از آن كشوربخواهيم و اگر چنانچه بعدا خواستند كه تسليم نكنند، آنوقت يك فكرى خواهيم كرد.
سـؤ ال : اخـيرا شما نماينده دولت ليبى را به حضور پذيرفته ايد، گفته مى شود بهشما كمك مالى كرده اند، آيا صحيح است ؟ اگر صحيح نيست ، چه دليلى داريد؟
جـواب : نـمـاينده ليبى آمده است اينجا لكن در مسائل ديگرى با من صحبت كرده است و اصلاصـحـبـت مـالى نـشـده اسـت . نه ليبى و نه كشورهاى ديگر به من كمك مالى نكرده اند و مناحتياج به كمك مالى ندارم . من با شاه ، با يك قلم و چند صفحه كاغذ مبارزه مى كنم و اگريك وقت محتاج به كمكى باشم ، ملت من به من كمك خواهد كرد.
سؤ ال : چه موقعى شما به ايران مراجعه مى كنيد؟
جواب : احتمال مى دهم كه نزديك شده باشد.
تاريخ :23/10/57
پيام امام خمينى به ملت ايران درباره توطئه حمله به مؤ سسات دولتى  
بسم الله الرحمن الرحيم
بـرادران و دوسـتـان من ! ملت عزيز ايران ! خبرى موثق دريافت نمودم كه لازم است شما رامـطـلع كـنـم . تـوطئه اى از خارج كشور و به دست نفع جويان در دست اجراء است كه بايدمـلت ايـران بـا كـمـال هـوشـيـارى و شجاعت آن را خنثى كنند، مى خواهند به مجرد رفتن شاهدسـتـه هـائى از مـزدوران و اشـرار را وادار كـنـند كه به اسم ملت مسلمان حمله به ارتش وسـربـازهـا و شـهـربـانـى ها و ديگر موسسات دولتى و نظامى كنند و با تبليغاتى كهبـراى نـيـروهـاى نـظـامـى و انـتـظـامـى كـرده انـد، بـه عـنـوان دفـاع آنـان را بـهقـتـل عـام مـردم بـيـدفـاع وادار نـمـايـنـد. بـدخـواهـان كـه مـى خـواهـنـد بـراىچـپـاول بـيـشـتـر مـال مـلت مـظـلوم ، شـاه خـائن را حـفـظ و يـا برگردانند از يك سو دربينسـربـازان و نـظـامـيـان و سـاير قواى انتظامى دست به اشاعه دروغ مى زنند كه ملت مىخواهد همه شما را از بين ببرد و از سوى ديگر اشرار و اجيرانى را به اسم ملت وادار بههـجـوم بـه دسـتـگـاه هـاى نـظـامـى و انـتـظـامـى مـى كـنـنـد تـا مـلت را درمقابل نيروى ارتش و انتظامى قرار داده و نتيجه مطلوب خود را بگيرند.
من به ملت شريف و جميع جناح هاى قواى نظامى و انتظامى به حكم تلكيف الهى و ملى هشدارمـى دهـم كه با بيدارى و شجاعت اخلاقى يكى ديگر از آخرين توطئه ها را خنثى كنيد. مردممـوظـفـند به نيروهاى انتظامى و ارتش بابرادرى و مهربانى رفتار كنند و اگر اشرارىقـصـد حمله به آنان را داشتند از برادران خود دفاع كنند. ارتش و ساير نيروهاى انتظامىموظفند كه با ملت به طور برادرى رفتار كنند و اگر اشرار به آنان حمله كردند بدانندكـه ايـن مـلت نـيـسـت بـلكـه اين عمل عمال اجانب و نفع طلبان است كه مى خواهند فساد كنند.بـرادران عـزيـز و شـجـاع مـن بـدانـنـد كـه بـا رفـتـن شـاه پـيـروزى نـهـائىحـاصـل نـشـده اسـت ، مـتـانـت را از دسـت نـدهـنـد و بـا هـوشـيـارى بـهمـسـائل روز و تـوطـئه هـا بـنـگـرند. از خداوند تعالى پيروزى ملت مسلمان و انهدام اساسستمكارى را خواهانم .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/10/57
مصاحبه امام خمينى با روزنامه ععع (تمپو) از اندونزى  
سؤ ال : اندونزى بزرگترين كشور مسلمان است ، جمعيت آن 125 ميليون است كه 80 درصدآن مـسـلمـان هـستند، به همين جهت (جمهورى اسلامى ) كه شما در ايران در نظر داريد، براىانـدونـزى مـورد تـوجـه اسـت . شـكل اين جمهورى چطور خواهد بود؟ جاى كسانى كه مسلماننيستند يا به خدا اعتقاد ندارند در اين جمهورى كجاست ؟
جـواب : آنـچـه مهم است ضوابطى است كه در اين حكومت بايد حاكم باشد كه مهمترين آنهاعـبـارت اسـت از ايـنـكـه اولا متكى به آراء ملت باشد به گونه اى كه تمامى آحاد ملت درانتخاب فرد و يا افرادى كه بايد مسؤ وليت و زمام امور را در دست بگيرند، شركت داشتهبـاشند و ديگر اينكه در مورد اين افراد نيز خط مشى سياسى و اقتصادى و ساير شؤ وناجـتـمـاعـى و كـليه قواعد و موازين اسلامى مراعات شود. در اين حكومت به طور قطع بايدزمـامـداران امـور دائمـا بـا نـمـايـنـدگـان مـلت در تـصـمـيـم گـيـرى ها مشورت كنند و اگرنـمـايـندگان موافقت نكنند، نمى توانند به تنهائى تصميم گيرنده باشند. افرادى كهبـه عـنوان نمايندگان يا مسوولين دولت در جمهورى اسلامى انتخاب مى شوند شرايطىدارنـد كـه بـا رعـايـت آن شـرايـط حـقـيـقـتـا نمايندگان واقعى مردم انتخاب مى شوند، نهنـمـايـنـدگـان طـبـقـه خـاصـى كـه بـه ضـرر اكـثـريـت مـلتعـمـل كـنـنـد. خـطـوط اصـلى در قـانـون اسـاسـى ايـن حـكـومـت رااصـول مـسـلم اسـلام كـه در قـرآن و سـنـت بـيـان شـدهتشكيل مى دهد.
سـؤ ال : مـفـهـوم اقـتـصـادى شـمـا در رژيـم اسـلامـى چـيـسـت ؟ بـراىمـثـال در بـخـش بـانـكى آيا ربا از بين خواهد رفت ؟ حق مالكيت را در رابطه با اصلاحاتارضى چطور مى بينيد؟
جواب : ربا در اسلام حرام است و به هيچ شكل در اقتصاد اسلامى وارد نبايد بشود و مالكيتدر اسـلام پـذيـرفـتـه شده است و لكن اسلام در چيزهائى كه حق مالكيت به آنها تعلق مىگـيـرد و نـيـز در شيوه و شرايط پيدا شدن اين حق دستوراتى داده است كه نظام اقتصادىاسـلام را و نـيـز روابط اقتصادى در جامعه اسلامى را از روابط و نظام اقتصادى سرمايهدارى امروز دنيا جدا
مى كند و اگر اين حدود و شرايط مراعات شود، جامعه نه مشكلات و نابرابرى هاى دنياىسـرمـايه دارى امروز را پيدا مى كند و نه دولت اسلامى به بهانه هاى مختلف هر گونهآزادى را از انسان ها سلب مى كند. در اينجا بايد نظام اقتصادى اسلام را در مجموعه قوانينو مـقـررات اسـلامـى در كليه زمينه ها و شؤ ون فردى و اجتماعى ملاحظه كرد. اين مسلم استكه از نظر اسلامى حل تمامى مشكلات و پيچيدگى ها در زندگى انسان ها تنها با تنظيمروابـط اقـتـصـادى بـه شـكـل خـاص حـل نـمـى شـود و نـخـواهـد شـد، بـلكـه مشكلات را دركـل يـك نـظـام اسـلامـى بـايـد حـل كـرد و از مـعـنـويـت نـبـايـدغافل بود كه كليد دردهاست . ما معتقديم تنها مكتبى كه مى تواند جامعه را هدايت كند و پيشبـبـرد اسـلام اسـت و دنيا اگر بخواهد از زير بار هزاران مشكلى كه امروز با آن دست بهگـريـبان است نجات پيدا كند و انسانى زندگى كند، انسان گونه بايد به اسلام روىبياورد.
سـؤ ال : آيـا حقيقت دارد كه در مفهوم دولت ، بين شما و آيت الله شريعتمدارى اختلاف هست ؟بـه چـه بـخـشـى ايـن اخـتـلاف مـربـوط مـى شـود؟ آيا لازم است كه احتمالا يك شوراى علما(مـتـشـكـل از آيـت الله هـا) تـشـكـيـل شـود و دولت بـه هـمـانشكل قديمى خود باقى خواهد ماند؟
جـواب : بيش از يك سال است كه ملت ايران مكررا خواسته هاى خود را حتى در برابر آتشمسلسل و توپ و تانك بيان كرده است . در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريتى كه درتـاريـخ راى گيرى هاى دنيا كم نظير است ، خواستار سرنگونى سلسله پهلوى و از بينرفـتـن رژيـم سلطنتى و استقرار جمهورى اسلامى شده است . بنابراين در اين خواست ها هركـه تـرديـد كـنـد خـود را از مـلت جـدا كرده است و بديهى است كه اگر شورائى از علما ودانـشـمـنـدان اسلامى كه آشنائى كامل به موازين و قواعد اسلامى دارند بر دولت جمهورىاسـلامـى نظارت نكنند، معيارهاى اسلام ممكن است ولو به علت عدم توجه و آگاهى به آنهارعايت نشود.
سؤ ال : قوانين اسلامى كه شما مايليد در ايران اجرا كنيد شبيه عربستان سعودى و ليبىخواهند بود؟
جـواب : آنـچه را كه ما به نام جمهورى اسلامى خواستار آن هستيم ، فعلا در هيچ جاى جهاننظيرش را نمى بينيم .
سؤ ال : با كدام يك از جناح هاى مخالفين ، خود را نزديكتر مى دانيد؟
جـواب : شـعـارهـا و خـواسـتـه هـاى نـهـضـت اسـلامـى ايـران آنـچـنـان مـوردقبول اكثريت قاطع ملت است كه
هـيـچ جـنـاحى كه به جز اين خواسته ها چيزى مخالف آنها بگويد در ميان ملت جائى ندارد.نهضت ملت ايران حدود و چهار چوب هاى حزبى را درهم شكسته است و به صورت يك حزبدر آمـده اسـت و آن حـزب مـلت مـسلمان ايران يعنى حزب اسلام و حزب الله است . در مبارزاتايران كسى جراءت نمى كند از ملت دور باشد، من هم يكى از افراد ملت هستم .
سؤ ال : ماده پنج قرارداد ايران و روس به دولت روسيه حق مى دهد كه در صورت تهديدبه سرزمين روسيه ، آنها مى توانند ارتش خود را به ايران روانه كنند، نظر شما چيست ؟بـه خاطر اين نااطمينانى آيا شاه مى تواند از اين امر به عنوان يك بهانه استفاده كرده ومـخـالفـان را تـحـت اين عنوان كه دستاويز روس ها قرار گرفته اند، از بين ببرد؟ نظرشما درباره اين ماده در رابطه با استقلال ايران چيست ؟

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation