بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 4, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

جواب : جمهورى اسلامى در كليه قراردادها از اساس تجديد نظر مى كند زيرا قراردادهاىگـذشـته با حكومتى بوده است كه متكى به آراء ملت نبوده و در اين قراردادها خود را موظفبـه حـفظ منافع و مصالح ملت ايران نمى ديده است . همين شاه بود كه تا ديروز هميشه ازسـيـاسـت مـسـتـقـل مـلى دم مـى زد و مى گفت ما از آنچنان قدرتى برخورداريم كه هيچ دولتخـارجـى نمى تواند كمترين دخالتى در ايران بكند و حالا امروز مدعى است كه روس ها درايـران نـفـوذ كـرده انـد و حـتـى نـوكران او احمقانه ادعا مى كنند كه صدها هزار نفر كه درتـبـريـز شعار مرگ بر شاه مى دادند خارجيانى هستند كه به طور قاچاق از آن طرف مرزوارد شده اند!! چون امروز همه ملت ها فهميده اند كه اين ملت نبوده است كه حمايت از شاه مىكرده بلكه اين ابرقدرت ها بوده اند كه براى منافع خودشان از شاه حمايت مى كرده اندو مـعـنـى سـيـاسـت مـسـتـقـل مـلى شـاه ، ايـن بـوده اسـت كـه او سـيـاسـتـىمـسـتـقـل و جـدا از مـلت ايـران داشـتـه اسـت و دارد. ديـگـر اين اين بهانه جوئى ها نفعى بهحـال شـاه نـخـواهـد داشـت و او و حاميانش خوب فهميده اند كه با اين بهانه ها نمى توانندمخالفانشان يعنى تمامى ملت ايران را سركوب كنند.
سـؤ ال : مـوضـع شـمـا در بـرابـر كـارتـر كـه از شـاه حمايت مى كند چيست ؟ و عقيده شمادرباره نفوذ روس ها در ايران چيست ؟
جـواب : دشـمـن شماره يك ملت ايران كارتر و ديگر همفكران او در دولت امريكاست والا همهمـى دانـنـد كـه شـاه مـتـكـى بـه آنـهاست و بدون حمايت آنها چيزى نيست ولى اين وظيفه ملتامريكاست كه رئيس جمهورى خود را استيضاح كنند كه چرا تا اين حد از يك آدمكش حمايت مىكند و حيثيت ملى شان را برباد مى دهد و آتش خشم ايرانى را نسبت به آنها شعله ور
مـى كـنـد. و امـا وضـع روس هـا ايـران اجـازه نـفـوذ بـه هـيـچ كس و هيچ قدرتى را نمى دهدانشاءالله .
سـؤ ال : بـنـا بـه نوشته روزنامه لوموند به تاريخ 3 و 4 دسامبر 78، مقامات ايرانىاظـهـار كـرده انـد كـه آيـت الله خـمـيـنـى امـسـال 25 مـيـليـون دلار دريـافـت كـرده است و اينپـول هـا صـرف تعمير مساجد و امامزاده ها و مدارس و يتيم خانه ها و موسسات مى شود، آياحـقـيـقـت دارد؟ اگـر حقيقت دارد، آيا مسخره نيست كه در واقع اين دولت ايران است كه با كمكمـالى خـود بـه شـمـا بـاعـث پـيـدايـش شـورش در ايران مى شود؟ در غير اين صورت طىشانزده سال تبعيدتان امكانات ديگرى براى ادامه فعاليت هايتان داشته ايد؟
جـواب : ايـن مـطـالب از اسـاس دروغ اسـت و اسـاسـاجـعـل ، افـترا، تحريف و قلب حقايق ، و در منطق شاه و دار و دسته اش از مهمترين پايه هاىسياستشان مى باشد.
سـؤ ال : حقيقت قضيه با عراق چه بود كه شما آنجا را ترك كرديد؟ چرا شما فرانسه راانـتخاب نموديد؟ و موضع شما در مقابل رئيس ‍ جمهورى فرانسه بعد از تذكر 21 نوامبرمبتنى بر اينكه فرانسه نمى تواند سرزمينى باشد كه از آنجا بتوان مردم را به خشونتدعـوت كـرد چـيـسـت ؟ و اگـر دولت فـرانـسـه بـه شـما اجازه اقامت ندهد، مقصد بعدى شماكجاست ؟
جـواب : دولت عـراق زيـر فـشـار شاه فعاليت هاى مرا در جهت خدمت به اسلام و مسلمين نمىتوانست تحمل كند و لذا ناچار به ترك آن كشور شدم و عازم كويت شدم و با اينكه ويزاىكـويـتـى داشـتـم مـانـع از ورود بـه خاك كويت شدند. ناچار به فرانسه آمدم تا در اينجاتـصـمـيـم بـه اقـامـت در يـك كشور اسلامى را بگيرم و هرگاه در مدت اقامت موقتى خودم درفـرانـسـه احـساس محدوديت در انجام وظائفم بكنم ، خاك فرانسه را ترك خواهم كرد و مهمنيست كه كجا باشم ، زمين خدا وسيع است .
سؤ ال : نتيجه ملاقات شما با پادشاه اردن چه بوده است ؟
جواب : چنين ملاقاتى انجام نشده است .
سـؤ ال : اگـرشـاه اسـتـعـفـا بـدهـد و شـمـا به عنوان رهبر جمهورى اسلامى ايران انتخابشـويـد، آيـا ايـن وظـيـفه را قبول خواهيد نمود؟ آيا ممكن است جنگى بين گروه هاى نسبتا مهممـثـل طـرفـداران شـريـعـتـمـدارى ، سـنـجـابـى يـا ارتـش بـهدليل اختلاف اهداف و جاه طلبى در گيرد؟
جواب : من شخصا چنين مقامى را نمى پذيرم و من به هوشيارى و نيز يكپارچگى ملت آنچناناميدوارم كه به خواست خداى تعالى هيچگونه جنگ داخلى بوجود نخواهد آمد.
سؤ ال : رابطه شما با آيت الله منتظرى چگونه است ؟ آيا وى به عنوان يكى از مخالفينرژيم ، براى پيوستن به شما به فرانسه خواهد آمد.
جواب : من ايشان را ساليان درازى است كه مى شناسم . ايشان امروز از علماء بزرگ ايرانو مورد احترام مردم مسلمان است .
سـؤ ال : فـعـاليت هاى شما در تبعيد نشان داده است كه شما بيشتر يك رهبر سياسى هستيدتا يك رهبر مذهبى .
جـواب : ايـن حـرف هـا كـه ديـن از سـيـاسـت جـداسـت وامثال اين حرف ها در منطق اسلام نيست . فعاليت سياسى يكى از وظائف مذهبى مسلمانان است .
سـؤ ال: بهترين آرزويتان براى ايران چيست ؟
جـواب : بـزرگـتـريـن آرزوى مـن ايـن اسـت كـه مـردم ايـران ازچـنـگـال ظـلم نـجـات پـيـدا كـنـنـد و صـاحـب كـشـورى بـاشـنـد آزاد ومـسـتـقـل ، داراى نـظـامـى اسـلامى كه در آن حقوق انسان ها آنچنان كه اسلام دستور داده استرعـايـت شـود و در راه پـيـشـرفـت و تـرقـى و سـعـادت انسانى ، سرمشق براى همه ملت هاباشند.
سـؤ ال : بـهـترين خاطرات شما در مدت زندگى در تبعيد چه بوده است ؟ امام در جواب اينسؤ ال سكوت كردند.
تاريخ : 24/10/57
پيام امام خمينى به مردم كردستان  
بسم الله الرحمن الرحيم
خدمت علماى اعلام و خطباى كرام و عموم اهالى محترم كردستان ايدهم الله تعالى .
پـس از اهـداء سـلام و تـحـيـت ، در ايـن مـوقـع كـه وطـن مـا حـسـاس تـريـنمراحل تاريخ را مى گذراند و ملت مسلمان ايران با وحشى ترين دژخيمان روبرو هستند برتـمـام طبقات محترم كشور است كه با وحدت كلمه از كشور و اسلام عزيز دفاع كنند و دستخـائنـان و جانيان را از آن قطع كنند كه غفلت از وظيفه ، موجب سستى نهضت اسلامى و خداىنخواسته شكست آن مى شود.
ايـنجانب از اهالى محترم آن ناحيه كمال تشكر را دارم كه دين خود را به اسلام و مسلمين بهنـحـو شـايسته ادا نموده اند و در اين نهضت عظيم سهم بسزائى داشته اند. خداوند تعالىبـه آنان خير عنايت فرمايد. از قول اينجانب به دهقانان و كشاورزان محترم تذكر دهيد كهگـول تـبـليـغـات بـى اسـاس را نـخـوريد. اسلام و حكومت اسلامى براى شما احترام زيادقـائل اسـت و بـا شـمـا بـه بـهـتـريـن وجـه رفـتـار مـى كـنـد و حـتـمـا بـدانـيـد كـهحـال هـمـه طـبـقـات در حـكـومت اسلامى مثل زمان طاغوت نيست كه در آن همه را از هستى ساقطنمود. از خداوند تعالى پيروزى مسلمين و ملت مظلوم را خواهانم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 24/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى  
واشـنـگتن !!! خبرگزارى فرانسه !!! حضرت آيت الله العظمى خمينى اظهار داشتند كه تاچـنـد روز ديـگـر يـك دولت تـازه تـشكيل خواهند داد كه جايگزين دولت بختيار خواهد شد وتولد يك حكومت اسلامى در ايران نزديك است .
حضرت آيت الله خمينى در پاسخ اين سؤ ال كه ايشان (مرد نيرومند ايران ) خواهند شد،تـصـريـح كـردنـد كـه اختيارات شاه را نخواهند داشت و نخست وزير هم نخواهند شد اما نقشارشاد و هدايت خود را حفظ خواهند كرد.
حـضـرت آيـت الله تـاكـيد كردند كه اعضاى دولت آينده را پيش بينى كرده اند و همه آنهااكـنـون در ايـران بـه سـر مـى بـرند و پذيرفته اند كه در دولت جديد شركت كنند. باوجود اين ، حضرت آيت الله خمينى حاضر نشدند نام آنها را فاش كنند.
رهبر شيعيان توضيح ندادند كه پس از خارج شدن شاه از ايران ، به چه ترتيب دولتىكـه بـا فـكر ايشان تشكيل مى شود، جايگزين دولت بختيار خواهد شد، آيا اين كابينه راواژگـون خـواهـنـد كـرد و يـا يـك دولت در مـوازات دولت بـخـتـيـارتـشـكـيـل خـواهند داد؟ همين قدر گفتند كه دولت بختيار همانند همه دولت هائى كه در دورانخاندان پهلوى تشكيل شده اند، غيرقانونى است و از پشتيبانى ملت برخوردار نيست .
حضرت آيت الله العظمى خمينى اضافه كردند: وظيفه من نخست وزيرى نيست بلكه رهبرىو هدايت مردم است . نكات ديگرى كه رهبر شيعيان به آنها اشاره كردند از اين قرار است :
كشور اسلامى ايران داراى يك مجلس كه اعضاى آن از طريق آراى عمومى مردم انتخاب خواهندشـد، خـواهـد بود و تنها به احزاب و گروه هائى اجازه شركت در انتخابات داده خواهد شدكه به منافع ملى احترام بگذارند. در اينجا حضرت آيت الله خمينى اشاره كرده اند كسانىكـه هـنـوز از شـاه حـمـايـت مى كنند به خاطر وجود (دست خارجى ) است و پس از آنكه وى ازكـشـور خـارج شـود، نـظاميان ديگر از خائنين پشتيبانى نخواهند كرد. يك ارتش نيرومند دركـشـور حـفـظ خـواهـد شـد امـا اين ارتش از عناصر فاسد تصفيه خواهد شد. در مورد امريكاوقـتـى كـه واشـنـگـتـن از حـمـايت شاه و دولت بختيار دست بردارد، همه عداوت ها نسبت بهامريكا از ميان خواهد رفت
در مـورد مـاركـسيسم ، هيچ گونه رابطه اى بين جنبش اسلامى و ماركسيسم خدا نشناس وجودنـدارد و نـمـى تـوان در عـيـن حـال هم مسلمان بود و هم ماركسيست . روابط با شوروى حسنهخـواهـد بـود بـه شـرط آنـكه اين كشور و كشورهاى ديگر از مداخله در امور ايران خوددارىكـنـنـد. هـر گـونـه روابـط با اسرائيل قطع خواهد شد اما يهوديان آزاد خواهند بود كه درايـران بمانند و در محيط آزادتر از دوران سلطنت شاه زندگى كنند، چرا كه اسلام به همهمذاهب احترام مى گذارد. * چون به متن اصلى اين مصاحبه دسترسى نداشتيم به ناچار از متنروزنامه ها استفاده شده است .
تاريخ : 1024/57
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از ايرانيان در پاريس  
پشتيبانى آمريكا از دولت براى حفظ رژيم پوسيده شاه
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
حـالا كـه امـريـكا پوسيدگى شاه را فهميده است و به اصطلاح آنقدر شور بوده است كهخـان هـم فـهميده است ، حالا راه هاى ديگرى را پيش گرفته است . تا حالا تاييد از شاه مىكـرد و پشتيبانى از شاه را اعلام مى كرد، اخيرا پشتيبانى از دولت را اعلام كرده است و مىخـواهـد از راه پـشـتـيـبـانـى از دولت ، رژيـم را حـفـظ كـنـد و بـالاخـرهخـيـال دارنـد كـه ايـنـهـا هـمـيـن نـوكـر كـهـنـه را بـرگـردانـنـد كـه مـردم را آرام كـنـند بهخـيـال خودشان ، شاه را ببرند و بعد، بعد از يك مدتى دوباره ، او را برگردانند با يكزور بيشتر و با يك درندگى بالاتر.
امر بر قيام يكپارچه ملت بر عليه انتصابات غيرقانونى
ايـنـها يكى از راه هايشان اين است كه اين دولت را پشتيبانى كنند و ما قبلا هم گفتيم ، حالاهـم مـى گـوئيـم كـه ايـن دولت بـه تـعيين شاه آمده است و شاه به حسب رفراندمى كه شدقـانـونيت ندارد و غاصب است و ياغى است و شاه نيست ، بنابراين دولتى كه به تعيين اوآمـده بـاشـد قـانـونـى نـيـسـت و بـه پـشـتـيبانى از مجلسين آمده و مجلسين هم از باب اينكهبـرگـزيـده ملت نيستند و ملت اصلا از اين وكلا اطلاعى ندارد و آنها را تعيين نكرده است ،مـجـلسـيـن هـم قـانـونـى نيستند و دولت برگزيده مجلسين هم نمى تواند قانونى باشد.بـنـابراين ، اين نقشه شان كه بخواهند دولت را يك دولتى حساب بكنند و يك مشروعيتىبه آن بدهند، اين پيش ملت ايران به جايى نمى رسد و ملت ايران بايد تظاهر كنند برضـد ايـن دولت و بـر آنـهـا لازم اسـت كـه بـرخـلاف ايـن دولتمـثـل دولت هـاى سـابـق قـيـام كنند و تظاهرات را بكنند و اين دولت را ساقط كنند، چنانچهسـاقـط اسـت و ايـن دولتـى نـيـسـت كـه بـتـوانـد آرامـش را در مردم ايجاد كند. مردمى كه درمـقـابـل دولت نـظـامـى ايـسـتـادنـد و در مـقـابـل حـكـومـت نـظـامـى ايـسـتـادنـد، درمـقـابـل يـك دولتـى كـه ايـن نـحـوه اسـت ، ديـگـر نـمـى نـشـيـنـنـد ومعطل بشوند كه اين چه مى كند.
وعده هاى پوچ دولت مبعوث شاه خائن
وعـده هـايـى كـه ايـن دولت داده اسـت مـثل وعده هائى است كه دولتهاى سابق داده اند. دولتسـابـق يـعـنـى اسـبـق خـيـلى وعـده هـا داد، وعـده صـلح داد و بـا تـفـنـگ ومـسـلسل اين صلح را مى خواست برقرار كند. اين هم وعده اين را مى دهد كه ما اشخاصى كهاسـتـفـاده غـير مشروع كردند محاكمه مى كنيم . ما از ايشان مى پرسيم كه خوب شاه چطور؟شـاه ايـن امـوالى را كـه الان دارد، ايـن امـوالى را كـه بـه خـارجمنتقل كرده است ، اينها همه مشروع است ؟! يا استفاده غيرمشروع است ؟ اگر استفاده مشروع مىدانـيـد، خـود شـمـا مـجـرم تر از همه مجرم ها هستيد (و تا ديروز هم اين را نمى گفت ، امروزشـروع كـرده ) و اگر غيرمشروع مى دانيد، شاه را مجرم مى دانيد، به اقرار شما شاه مجرماسـت ، يـك شـخـصـى اسـت كـه اسـتـفـاده هايى از ملت كرده است ، دزدى هايى از ملت كرده وغـارتـگـرى هـايـى كـرده اسـت و خـيانت به ملت كرده است و شاه به حسب قوانين اگر خائنبـاشـد، شـاه نـيست . بنابراين شما مقر به اين هستيد كه از طرف شاهى مبعوث شديد كهخائن به مملكت است و اموال مملكت را چپاول كرده است . خوب شما وعده مى دهيد كه من محاكمهمـى كـنـم ايـن اشـخـاصـى كه خيانت كرده اند، خوب شاه را بگيريد، شما كه چنين قدرتىداريـد شـاه را بـگـيـريـد، نـگـذاريـد فـرار كـنـد، مـحـاكـمـه كـنـيـداموال مردم را از او بگيريد. هيچ يك از اين دزدهايى كه اسمشان ثبت شده است درآن ورقه اىكه بانك يك جزئى آن را ابراز كرده است ، قلم هيچ كدام به بزرگى قلم خود ايشان نيست. شمايى كه مى گوئيد ما اين خائن ها را مى گيريم ، خوب راس خائن ها ايشان هستند، اگرخـائن نـمى دانيد شما و همه ملت مى دانند كه خلاف مى گوئيد و اگر خائن مى دانيد شما وهمه ملت مى دانند كه مبعوث از طرف خائن هستيد، مبعوث از طرف خائن يا كنار برود، خودشكـنـار بـرود، خـوب مـردم كـه كـنـارش مـى كـنـنـد، يـا خـودش زودعاقل باشد و كنار برود، يا خائن است .
ايـن يـك نـقشه بوده است كه يك دولتى بياورند كه وعده به مردم بدهد كه ما محاكمه مىكـنـيـم اينها را، ما اوقاف را برمى گردانيم به علما. علما چه احتياجى به اوقاف دارند كهمى خواهى رشوه بدهى به علما. علما احتياج به اوقاف دارند؟ علما اگر اوقاف را به دستبياورند مى دهند به آنهايى كه بر آنها وقف شده است ، به صاحبان وقف مى دهند. تو بااين كلمه مى خواهى علما را بازى بدهى كه ما اوقاف را بر مى گردانيم به علما، ما ساواكرا مـنـحـلش مى كنيم ، يك اداره اطلاعات درست مى كنيم . يعنى اين عبارت را بر مى داريم آنعبارت را به جايش مى گذاريم . كلمه ساواك را بر مى داريم كلمه ديگرى مى گذاريم ومـطـالب هـمـان مـطـالب مـن حـتـى بـاور نـكـردم كـه ايـن دزدهـائى كـه گـرفـتند و الان بهخـيـال خـودشـان تـوى مـحـبـس ولى شـايد به حسب واقع يك جاى خيلى خوبى برايشان همبـاشـد، مـن تـا حـالا باز باورم نيامده است كه اين شركاء شاه را، شريك جرم هاى شاه را،اينها به قاعده بخواهند حبسشان كنند ولى بعيد نيست ، خوب شاه اين كاره است ، بعيد نيستلكـن بـاز مـن بـاور نـكـردم كـه ايـنـهـايـى كـه 15 سـال شـريـك جـرم بـودنـد،مـثـل نـخـسـت وزيـر سـابـق و رئيـس امنيت سابق كه از رفقاى شاه بودند و رفقاى جرم شاهبودند، اينها را بخواهند واقعا محاكمه كنند
و قـضـيـه مـحـاكـمـه باشد.اين هم مثل همه حرف هاى آنهاست كه اصلاحات مى خواهند بكنند،مـثـل اصـلاحـاتـى اسـت كه شاه مى خواست بكند. باورش نمى آيد آدم از اينها كه يك قدمىبـخـواهـنـد بـردارنـد، بـر فـرض ايـنـكـه اگـر قـدم هـم بـر دارنـد ديـگـر از آنـهـاقبول نيست .
دولت و شاه برحسب قانون و شرع غيرقانونى هستند
مـا اگـر فـرض بـكـنـيـم كـه شـاه يـا دولت شـاه بـخـواهـنـد يـك مـمـلكـتمـثـل بـهـشـت بـراى مـا درسـت كنند، ما بهشتى كه به دست شاه درست بشود نمى خواهيم ، مابهشتى كه به دست نوكر شاه درست بشود نمى خواهيم ، با اينكه خوب ، نخواهد شد لكناگـر بـشـود هـم ما نمى خواهيم براى اينكه شاه برحسب قوانين و بر حسب شرع مطهر غيرقـانـونـى اسـت و اصلا سلطنت ندارد، دولت هم همين طور. بنابراين همه كارهائى كه اينهابـكـنـنـد، چـه بـهـشـت درسـت كـنـنـد و چـه جـهـنـم درسـت كـنـنـدمقبول ملت نيست و مقبول ماها نيست .
انجام كودتاى نظامى ديگر امكان ندارد
يـك راه ديـگـرى كـه بـه ما رسيده است ، از طريق هاى مختلف گفته اند (ولو اينكه من خيلىباورم نيامده است ) قضيه اين است كه اينها مى خواهند كه كودتا بكنند. اين را چند جور تاحـالا گفته شده ، يك جور اينكه اين چند نفر از اين قصاب ها را آوردند و جاهاى حساس ‍ بهآنـها دادند، اين اشخاص خيلى خونخوار را سر چند تا از اين مقام هاى حساس گذاشته اند وبـنـا دارند كه به مجرد اينكه شاه برود اينها كودتا كنند و كودتاى خشن و چه كنند و چهكـنـنـد. ايـن را مـن تا حالا باورم نيامده است براى اينكه اگر شاه بخواهد اين كار را بكند،شـاه يـك آدم پـوسـيـده اى اسـت ديـگـر ايـن هـيچ هويتى ندارد كه ارتش از او عرض كنم كهطـرفـدارى بكند يا چى ، اينكه مى بينيد الان برقرار است ، براى اين است كه اين صاحبمـنـصـبـان كـه شـريك جرم او هستند مى بينند كه اگر او برود ممكن است براى خودشان بدبـشـود، چـسـبـيـدنـد دو دسـتـى ايـن بـهـانـه را نـگـه داشـتـه انـد(مـثـل اينكه يك مرده اى را توى يك تابوتى نگه داشته باشند) اينطور نيست كه شاه يكچيزى باشد حالا و از او تصميم دفاع بگيرند.
و ايـنـكـه ارتـش بـى اذن امـريـكـا آن كـار را بـكـند، آنها هم همه نوكرند يعنى آنهايى كهسـركـار هـسـتـنـد، ايـن چـنـد نـفـرى كـه مـجـرمـنـد و تـا حـالا خـوردنـد ومال مردم را بلند كردند و حالا مى خواهند فرار كنند، آنها هم خودشان مستقلا اين كار را نمىتـوانـنـد بـكنند. باقى مى ماند كه كار را آمريكا به گردن آنها بخواهد بگذارد. اين بهنـظـر مـن بـعـيـد مـى آيد، اينكه امريكا يك همچو كارى را بكند، براى اينكه كارشناس هاىامـريـكـا مـطـالعـه اين معنا را كردند ولو اينكه فهمشان خيلى كم بود، ذره ذره جلو رفتند ومـرتـب شـكـسـت خـوردنـد. آنـهـا از اول شـاه را تـقـويـت كـردنـد ودنـبـال شـاه رفـتـنـد (شـاه چـه و شـاه چـه ) و حـكـومـت نـظـامـى گـذاشـتـنـد و ديدند كه باكمال شدت حكومت نظامى عمل كرد و مردم به آن اعتنا نكردند. او اعلام مى كرد كه از دو نفربيشتر اگر بيرون بيايند، چه خواهد شد، مردم يك ميليون جمعيت بيرون مى آمدند، قاعده
هـم هـمـيـن اسـت ، ايـن يـك مـعنايى است كه بايد ملت ما به آن توجه كنند. ما اگر يك روزىگـفـتـنـد كـه اگـر اهـل مـنـبـر مـثـلا فـلان مـطـلب را بـگـويـنـد، راجـع بـهاسـرائيـل اگـر حـرفـى بـزنـنـد چـه خـواهـيـم كـرد و چـه خـواهـيـم كـرد. اگـراهـل مـنـبـر بـخـواهند اين را فلج كنند، اين حرف را فلج كنند، همه آنها بروند بالاى منبر وبـگـويـنـد، هيچ غلطى نمى كنند. اينها استفاده از اختلافات هميشه مى كنند، يك دسته را مىترسانند اينها نروند منبر، يك دسته ديگرى كه اقليت هستند اگر بروند منبر، آنها هم مىبينند همه نرفتند، چيزى نمى گويند. دو تا، سه تا هم اگر بگويند مى گيرند آنها را.اگـر ايـنها بگويند كه اگر دانشگاه ها را ببنديد ما چه خواهيم كرد، همه دانشگاه ها با همباز كنند، هيچ كارى نمى كنند ولى اگر اختلاف بين آنها بيندازند، با اختلاف آنها استفادهمـى كـنـند. آنها مى گويند كه حكومت نظامى است اگر دو نفر زيادتر با هم توى كوچه هاراه بروند، چه خواهيم كرد و اگر شب كسى بيرون بيايد ولو يك نفر هم باشد چه خواهيمكرد. ملت ما يك ميليون جمعيت آمد بيرون ، هيچ غلطى هم نكردند. شب ها ماندند در خيابان راهبـنـدان كـردنـد بـراى ايـنكه بمانند در خيابان ها ماندند در خيابان ها. جمعيت كه زياد شدكـارى نـمـى توانند بكنند. بر فرض اينكه يك كارى هم بكنند، يك كار جزئى مفتضحانهاى ايـنـهـا مـى كـنـنـد، نه اينكه يك كار عاقلانه اى كه از آن يك نتيجه اى بتوانند ببرند.ايـنـهـا از حـكـومـت هـاى نـظـامـى كـه در 12 تـا شهر حكومت نظامى گذاشتند هيچ استفاده اىنـتـوانـسـتـنـد بـكـنـند، در همه اين شهرها انقلاب شد، حالا هم هست . حالا هم كه اين دولت مىگـويـد مـا حـكـومـت نـظـامـى را بر مى داريم ، ولو درست نمى گويد لكن بر داريد و برنـداريـد على السواءاست . مردم ديگر نه اعتنائى به حكومت نظامى دارند، نه اعتنائى بهنـظـامى دارند. اين معنا كه ديدند آمريكائى ها كه حكومت نظامى كه اثرى نكرد و مردم همانمـردم هستند، بعد آمدند دولت نظامى درست كردند كه دولت نظامى باشد، حكومت نظامى همبـاشـد. يـك مـدتـى هـم با دولت نظامى سركوبى خواستند از مردم بكنند باز مردم مقاومتكـردنـد، مـقـابل دولت نظامى هم ايستادند. همان شعارهائى كه سابق مى دادند، دادند، همانكـارهـائى كه سابق مى كردند، كردند، همان كشته هائى كه سابق مى دادند، دادند. اين هماثر نكرد.
خـوب ، وقـتى كه چندين ماه است كه مردم مواجه با نظامى هستند، با حكومت نظامى سابق همبـودنـد مـنـتـهـا بـاز مـردم رشـد فـكـريشان شكوفائى پيدا نكرده بود، آن وقت ساواك درنـظـرشـان يك چيز مهمى بود، شاه در نظرشان ديگر شاه بود لكن اين مطلب شكست يعنىمـلت شـكـسـت ايـن بـسـاط را، ايـن بت را شكست اين ملت . اين ديگر حيثيت از خودش ندارد، نهخـودش حـيثيت دارد، نه آنهايى كه مربوط به او هستند، نه صاحب منصب هاى بالاى دستشانحـيـثـيت دارند. اگر حيثيتى پيش ملت الان باشد، براى صاحب منصب هائى هست كه دستش بهخـون مـلت آغـشـته نشده است و اكثر، آنها هستند. آنهايى كه خونخوارى كردند و دستشان تامـرفـق به خون ملت ما آلوده است ، اينها يك چند تا معدود هستند كه مردم هم مى شناسند آنهارا، به ما هم معرفى شان كرده اند، انشاءالله براى بعد.
ملت با شاه مخالف است ، نه با ارتش
امـا ايـنطور نيست كه ملت ما با ارتش مخالف باشد، با صاحب منصب ها، با درجه دارها، باافـسـرهـا، ايـنـهـا هـمـه بـرادرهـاى ما هستند، ما مخالف با اينها نيستيم ، ما با خونخوارى هامـخـالفـيـم ، قـواى انـتـظامى بايد باشد و ما آنها را با آغوش باز، برادرانه آنها را مىبـوسـيم . ارتش ‍ خيال نكند كه اگر اعليحضرت نباشد، ارتش هم نباشد، ايران هم نيست .نـه ايـن حـرف هـا نـيـسـت در كـار. شما ديديد كه اعليحضرت الان پوسيده است و ايران همسـرجاى خودش هست شما هم سرجاى خودتان هستيد، اين چهار تا آدم دزد هم كه حالا به شمادارنـد حـكـومـت مـى كـنـنـد، ايـن چـهـار تـا دزد هـم بـعـد از چـنـد روز ديـگـرپـول هـا را برمى دارند و فرار مى كنند. اگر ملت بگذارد و بيعرضگى بكند، فرار مىكـنـنـد. شـمـا سـرجاى خودتان هستيد، ملت شما را مى خواهد، شما هم ملت را مى خواهيد، شماارتـش شـاه نـيـسـتيد، شما ارتش ‍ ملت هستيد. اين دروغ است كه مى گويند ارتش شاه ، شاهچكاره است كه ارتش بخواهد، ملت است كه ارتش مى خواهد، شاه هم بايد از ملت باشد لكناحمقى مى كند و خودش را از ملت جدا كرد.
ايستادگى ملت در برابر تمام قواى پشتيبان دولت
اگـر اينها پيوسته بودند به ملت اين بساط پيش نمى آمد، نه من اينجا بودم حالا نه اينآقـايـان . ايـنـهـا خـودشـان را از ملت جدا كردند، خيال كردند كه مى توانند تا آخر ملت راسركوب كنند، خودشان را از ملت جدا كردند، افتادند به اين وضعى كه ملاحظه مى كنيد.تـمـام قـواى عالم جمع شد پشتوانه اين ، پشت سرش ايستاد، چون ملت نمى خواست ، نشد.هـمـه قـوا جمع شدند، از آن طرف شمال تا آن طرف جنوب ، از آن طرف شرق تا آن طرفغرب ، همه قدرت جمع شدند گفتند بايد باشد، ملت مى گويد نه ، وقتى ديدند كه ملتمى گويد نه ، آنها هم فهميدند كه بايد بگويند نه ، گفتند نه . حالا راجع به شاه مىگـويـنـد نـه . قـدم دوم را برداشتند كه اين دولت آره ، اين بله ، اين باشد، اين كارى مىكـنـد كـه مـيانه رو است ، چه است . ملت مى گويند نه ، تمام قدرت هاى عالم جمع بشونددنبال اين ، وقتى ملت گفت نه ، نمى شود. وزرا را مى گويند راه ندادند توى وزارتخانه. خـود مـلت ، خـود دسـتگاه ، خود دستگاه مخالف است ، نه اينكه بازارى تنها مخالف است ،نه اينكه دانشگاهى تنها مخالف است ، نه اينكه دهقان و كشاورز تنها مخالف است ، اداراتدولتـى هـم خـون دل ديـدنـد. آنها بيشتر اطلاع دارند كه چه كثافت كارى هايى شده است ،آنـها هم مى گويند وزرا را راه ندادند، عذر خواستند، گفتند شما وزير نيستيد، ما قبولتاننـداريـم . يـك دولتـى كـه وزراء آن را راه نـمى دهند، مى تواند وزرات بكند؟ خيالات استايـنـهـا، اگـر ايـن مـجـلس ‍ (مـجـلس كـه نـيـسـت ) يـا اگـر ايـن آدم هـايـى كـه ايـنـجـامـسـوول درسـت كـرده انـد و نـشـانـدنـد آنـجـا بـه عـنـوانوكيل ، اگر اينها عاقل باشند، اين وقتى كه آمد توى كار مى گويد بابا مردم دارند توىوزارتـخانه ، تو را راه نمى دهند، تو آمدى مى گوئى من وزيرم ؟! من اصلاحات مى خواهمبكنم ؟! كجا را مى خواهى اصلاح كنى ؟ آنها راهت نمى دهند توى وزارتخانه . شما وزرا راراه نمى دهند، كجا مى خواهى وزارت كنى و حكومت كنى ؟ آمريكا فهميده است اين مطلب را كهنظامى فايده ندارد، با ملت ، نظامى نمى تواند، ارتش
نـمـى تـوانـد. ايـن ارتش هم كه مخالف ملت نيست ، اين چهار نفر، چند نفر آدمى كه در راسحالا واقع شده اند و آنها را در راس قرار داده اند و سايرين ، ساير قشرهاى نظامى محترمخـون دل مـى خـورنـد از ايـنـها، اينها هم نمى توانند كارى انجام بدهند، حتى راجع به اينقـتـل هـايـى كـه شـد، بـه مـا گـفـتـه بـودنـد كـه ازاسـرائيـل آمده ولى من سند درست نداشتم . در چند روز پيش از اين يك نفر آمد اينجا گفت كهفـلان آدم (يـك شـخـصى را كه من حافظه ام حالا نمى تواند ضبط كند، گفت كه ) آمده استپـيـش مـن گـفـتـه است كه ما مى خواستيم برويم براى آبادان و براى كجا، در بين راه يكجايى ايستاديم كه بپرسيم راه از كدام طرف است ، ديديم يك سرباز آنجا ايستاده ، صداكـرديـم ديـديـم كـه او زبان فارسى نمى داند، عربى با او صحبت كرديم (عربى يكىبـلد بـود بـا او صحبت كرد) ديديم كه عرب است و عربى ، عرب اسرائيلى است و اين آدمهـم خـودش اعـتـراف كـرد كـه مـن را از اسـرائيـل آورده انـد ايـنـجـا، يـكاتـومـيـبل هم آنجا بود كه پر بود از سربازها كه از همين سنخ بودند. اينها اين ملت ما رابا سربازهاى اسرائيل كشته اند ولى معذلك ملت ايستاد و كشته داد، جوان داد و ايستاد گفتكـه نـمـى خواهيم . (نه ) ملت يك همچو نه اى است . آخر يك وقت اين است كه يك شهر است ،يك محله است ، يك استان است ، اين قابل اين است كه انسان بگويد كه خير مى شود كه ايناز بـين برود. يك وقت يك مملكت است . الان يك مملكت است كه دارد مى گويد شاه نه ، رژيمسلطنتى نه ، اسلام آره . يك مملكت است ، با يك مملكت نمى تواند هيچ قوه اى طرف بشود ولهـذا مـى بـينيد كه هى مهره مهره مى آورند مى گذارند كه بلكه بتوانند يك كارى بكنند،نـمـى شـود. ايـن كـارشـنـاس هاى آمريكا ديدند كه حكومت نظامى كار را بدتر كرد، دولتنـظـامـى كـار را از آن هـم بـدتر كرد، حالا مى خواهند فرض كنيد طرح بدهند كه كودتاىنـظامى . كودتاى نظامى مگر غير از نظامى است ؟ كودتاى نظامى معنايش اين است كه بازيـك نـظـامـى مـى آيـد سـركـار و بـاز يك خرده زيادتر مردم را مى كشند. مردم كه ايستادندبـرايـش ، مـقـابـلش ، ايـنـهـا بـايـد، ايـن كـودتـاچـى هـائى كـهاحـتـمـال مـن مى دهم كه بكنند (احتمال است ولى بعيد به نظر من مى آيد) اينها بايد بدانندكـه مـا اينها را شناختيم ، اينها بايد بدانند كه نمى توانند خودشان را هيچ جا غايب كنند،اگـر يك همچو غلطى بكنند نمى توانند اينها فرار كنند، هر جا بروند، انتقام مى گيرند.اين را بدانند، عاقل بشوند، عقل داشته باشند دست خودشان را آلوده نكنند به همچو كثافتكـارى . تـا حـالا هـر چـى كـثـافـت كـارى كـردنـد، كـردنـد، از ايـن بـه بعد اينطور نكنند.خـيـال نـكنند كه نمى دانيم چه كسانى هستند، اينها را ما مى شناسيم ، ملت هم خواهد شناخت .بـعـيـد مـى دانـم كـه آمـريـكـا ايـنـقـدر بـى عـقـل بـاشـنـد كـارشـناس ‍ هايش ، اين قدر بىعـقـل بـاشند كه آنجا سرشان به سنگ بخورد، باز دوباره بروند، دوباره سرشان بهسنگ بخورد، باز دوباره بروند. نمى شود اين . اين هم يك نقشه است كه مى گويند اينهادارند كه به نظر من بعيد است .
نقشه امريكا براى جداسازى ارتش از مردم
نـقـشـه ثـالثـى كه شيطنتش بيشتر است و احتمالش هم بيشتر است اين است كه مى گوينداينطورى امريكا طرح را داده است كه اگر شاه
برود، يك دسته اى را از آن اشرارى كه دارند اينها، اينها را بياورند به اسم ملت و هجومكـنـنـد بـه ارتـش و بـه ارتـشـى ها بگويند ملت مى خواهد شما را بكشد، ارتشى ها را درمـقـابـل ايـنـهـا وادارند. اين دسته هم از خودشان است ، حالا به صورت بيايند، مردم بازىبـخـورنـد از ايـنـهـا و دنـبـال كـنـنـد ايـنـهـا را، آنـهـا غـيـبـشـان بـزنـد و مـردم را بـهمـسـلسـل بـبـنـدند و كشتار زياد بكنند. يك نقشه آخرى است اين تقريبا كه به اين صورتمـردم را قـتل عام كنند كه به اسم اينكه اگر شاه برود، ملت ارتش را خواهد از بين برد وهـمه صاحب منصب ها را خواهد قتل عام كرد. مردمى را كه خودشان تهيه كرده اند، اشرارى راكـه خـودشـان تـهـيـه كـرده انـد، از كـمـانـدوهـا و از كـولى هـا و از اينجاهائى كه دارند ومـزدورهـايـى كـه دارنـد يـك عـده اى را تـحـريـك كـنند و بياورند كه اينها هجوم كنند طرفشـهـربـانـى هـا و طرف پادگان و ستادها و طرف اينها هجوم كنند، به آنها بگويند كه ،بـه آنـهـايـى كـه بـى اطـلاعـنـد بـگـويـند كه اعليحضرت كه رفت ملت مى خواهد شما راقـتـل عام كند. خوب آنها مى خواهند از خودشان دفاع كنند و دفاع آنها را مشروع كنند در دنياكـه ايـنـهـا خـوب ، مـى خـواسـتند بكشند آنها را، خوب دفاع كردند از خودشان . يك كشتارعـظـيـمـى بـكنند به عنوان دفاع از جان خودشان كه ملت مى خواهند آنها را بكشند و لهذا مابـه مـلت هـشـدار داديـم كـه تـوجـه به اين معنا داشته باشند و به سربازخانه ها و بهصـاحـب مـنـصـب هـا و بـه افـسـرهـاى جـوان و سـايـريـن كـه مـتوجه اين توطئه باشند. اينمـحـتـمـل اسـت ، مـتـوجـه ايـن تـوطـئه بـاشـنـد و گـول نخورند. صاحب منصب ها و افسرها وسـربـازهـا و ارتـشـى هـا خـيـال نـكـنـنـد، يـا شـهـربـانـى هـا، هـمـه ، ژانـدارمـرى هـاخـيـال نـكنند كه ملت با اينها دشمن است ، ملت با آن مرديكه دشمن بود كه او هم رفت ، مىرود انـشـاءالله . مـلت نـه با ژاندارمرى مخالف است ، نه با شهربانى مخالف است ، نهبـا هيچ كدام ، نه با ارتشى مخالف است ، نه با نظامى ها مخالف است ، اينها همه از خودمـلت هـسـتند و ملت هم از اينها. اين را ملتفت باشند كه يك نقشه اى است كه از طرف شياطينكـشـيـده شـده اسـت كه دو قشر از ملت را به روى هم وادار كنند و برادر كشى راه بيندازنديـعـنـى قـشـر صـاحـب مـنـصـب و افـسـر و عـرض مـى كـنـم ايـنـهـا را و سـربـازهـا راگـول بـزنـنـد بـه ايـنـكه ملت به شما حمله كرده ، با اينكه اينها از خود اينها بوده اند.اگر يك همچو كارى كرد، اين صاحب منصب ها و افسرها، اين بزرگترها را كه وادار كردندمـردم را اينطور بكشند، بكشند اينها را، از بين ببرند. ببينند كه ملت با اينها خوب است ،دوست است ، برادر است و اينها مقاماتشان محفوظ است و كارشان هم همانطورى بوده است كههـسـت ، به استثناء تعدياتى كه به آنها مى شده و مى كردند و كارشناس هاى آمريكا بهآنـهـا تـحـمـيـل كـرده انـد، هـيـچ آن تـحـمـيـلات ديـگـر نـيـسـت ومستقل مى شود ارتش و مى شود ارتش ملى ، نه ارتش امريكائى ، يك ارتش ملى مى شود كهمال ملت است ، ملت آنها را مى خواهد، آنها هم ملت را مى خواهند. آن هم يك راهى بوده است كهاينها چنين مى كنند.
كودتاى نظامى آرام ! نيرنگ جديد آمريكا براى حفظ منافع و سلطه اش بر ايران
يـك راه سـومى هم احتمال مى رود باشد و آن اين است كه يك كودتاى نظامى غير خشن بكننديـعـنـى يـك كـودتاى نظامى بكنند و شروع كنند به سالوسى . در عين حالى كه كودتاىنظامى است شروع كنند به
سـالوسـى . شـاه را اگـر هـسـت او را بـگـيـرنـد، بـكـشـنـد او را، او را ردش كـنـنـد،امـوال شـاه را بـگـويند مى دهيم به ملت ، اذان ها را توى ماذنه ها بلند كنند عرض مى كنمكـه مـجالس دعا و اينها را راه بيندازند. اين هم يك راهى است كه با سالوسى بخواهند اينملت را بازى بدهند و آمريكا را تسلطش را بر ما حفظ كنند و اگر شاه هم محفوظ ماند، بعداز ايـنكه آتش خاموش شد، يا برگردانند يا يك مهره ديگر به جاى او كارهاى او را انجامدهـد يـعـنـى نـوكـر آمـريـكا باشد و باز همان بساط كه نفت را ببرند و پايگاه برايشاندرست بكنند، منافع ملت را از بين ببرند.
با اتكال به خدا و حفظ شكيبائى نهضت اسلامى را ادامه دهيد
مـلت ايـن را هـم بـايـد مـلتـفـت بـاشـد كـه هـمـه ايـن نـقـشـه هـا كـهاحـتـمـال مى رود پيش بيايد، بايد مهيا و مجهز باشد ملت براى جواب گفتن از اين ، براىخـنـثـى كـردن ايـن شيطنت ها و ملت نترسد از هيچ چيز. الان ملت به جايى رسيده كه توجهتـمـام دنـيـا را بـه خـودش جـلب كـرده ، يـك آبـرويـى مـلت ايـران در دنـيـاتحصيل كرده است .
من توجه دارم كه از همه اطراف دارند ثناى اينها را مى گويند و به من مى فرستند و پيشمـن مـى فـرستند. از هر جا كه ملاحظه مى كنيد، از آمريكا گرفته تا دولت هاى عربى تاسـايـر دول . ايـن مسائل پيش آنها جز يك معجزه اى كانه هست و به نظر من هم مطلب ، مطلبالهـى اسـت ، نـه يـك مـطـلب بشرى . دست خدا با شماست . ملت ايران ! نترسيد از چيزى ،اگـر دست خدا نبود ممكن نبود بشر بتواند بچه اينقدرى را تا پيرمرد 80 ساله ، به يكراه بـبـرد، نـمـى شـود اين با دست بشر باشد خداست همراه شما، از چه مى ترسيد؟ تمامقوا در مقابل خداى تبارك و تعالى هيچ است . اعتماد كنيد به خداى تبارك و تعالى و نهضتتـان را ادامـه بـدهيد و تظاهرات خودتان را ادامه بدهيد و از هيچ نترسيد، اعتصاباتتان راادامـه بـدهـيـد، نـزديـك اسـت انـشاءالله فرج ، نترسيد قوى باشيد، صبر داشته باشيد،پيغمبر اكرم تمام عمرش در زحمت بود، تمام عمرش . نمى توانيد در تاريخ پيغمبر پيداكنيد كه يك ماه ايشان راحت نشسته باشند، تمامش ‍ زحمت شما را كشيده است ، الان دينش دستشـمـاسـت و مى خواهند از بين ببرند، برماست كه بايد نگه داريم . ذخائر اسلام را دارندمـى بـرنـد، بـرمـاسـت كـه حـفـظش كنيم . نترسيد، قوى باشيد، صبور باشيد، از پيغمبراسـلام يـاد بـگـيـريـد، 13 سـال آنـقـدر مـعـذب بـود در مكه و باقيش هم همه اش به جنگ وجدال و به دفع اشخاص ظالم مشغول بود، ما حالا يك مدت كمى است كه اين كارها را داريممـى كـنـيـم ، از چـى مـى تـرسـيـم ما؟ ما اگر كشته بشويم انشاءالله بهشت مى رويم اگربـكـشـيم هم به بهشت ميرويم . اين منطق اسلام است براى اينكه براى حق كار مى كند. نمىخـواهـيـم مـا كـه يـك دنـيـا بـرايـمان باشد. ما مى خواهيم حق را پابرجا كنيم ، ما مى خواهيمعـدالت درسـت بـكـنـيـم ، نـه ايـن عـدالت اجـتـمـاعـى كـه آقـاى شـاه مـى فـرمايند كه تمامامـوال مـردم را بـبـرند بعد بگويند عدالت اجتماعى اسلام !! انشاءالله خداوند همه شما راحفظ كند، موفق باشيد. انشاءالله خداوند ملت ايران را پيروز كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 24/10/57
پاسخ امام خمينى به آيت الله جليلى  
بسم الله الرحمن الرحيم
خـدمـت جناب مستطاب عمادالعلماى اعلام و حجت الاسلام آقاى جليلى دامت افاضاته به عرضمـى رساند: مرقوم شريف كه حاكى از سلامت مزاج عالى و حاوى تفقد از اينجانب بود موجبتـشـكـر گـرديـد. در ايـن مـوقـع حـسـاس كـه مـبـارزات مـلت مـظـلوم ايـرانمـراحـل بـسـيـار حـسـاس خـود را طـى مـى كـنـد و امر آن داير بين موت و حيات است ، هيچ چيزكـوبـنـده تـر از اخـتـلاف نيست . اينجانب از جنابعالى و همه حضرات علماى اعلام كرمانشاهانـتـظـار دارم كـه وحـدت كـلمـه را حفظ فرمايند و با هم در اين نهضت مقدس تشريك مساعىنمايند كه اگر خداى نخواسته در اين امر شكست شود تا آخر ملت مسلم ما در رنج و عذاب وزير بار ظلم و ستم خواهند ماند. مطلب ديگر آنكه چون از قرار معلوم اهالى آن حدود در ايننـهـضـت شـركـت بـسـزائى دارنـد، جـنـابـعـالى از قبل اينجانب به جميع اهالى محترم سلامبـرسـانـيـد و تـشـكـرات ايـنـجـانـب را ابـلاغ فـرمـائيـد و نـيـز از طـوايـف مـحـتـرماهـل حـق ، ايـل سـوله ، سـنـجابى ، جوانرود، پاوه و ولدبيگى و ساير خانواده هاى عشايرتشكر فرمائيد. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/10/57
مصاحبه امام خمينى با تلويزيون لندن  
سؤ ال : حضرت آيت الله ! اهداف شوراى انقلاب چيست ؟
جـواب : هـدف ايـن اسـت كـه شـوراى انـقلاب يك حكومت موقتى ايجاد كند كه آن حكومت موقت ،مجلس موسسان را تاسيس كند براى تصويب قانون اساسى و بعد بقيه كارها.
سؤ ال : حضرت آيت الله ! بعد از رفتن شاه سياست خارجى ايران چگونه خواهد بود؟
جواب : سياست خارجى ايران با همه دولبرحسب احترام متقابل است و هيچ فرقى بين دول در اين باره نيست .
سـؤ ال : حضرت آيت الله ! آيا شما خواهان قطع تمام روابط ايران با قدرت هاى خارجىهـسـتـيـد؟ يـا اينكه مايل به ادامه اين روابط مى باشيد؟ و در صورت قطع اين روابط آياسياست شما بسيار شديد و مخالف خواهد بود؟
جـواب : خـيـر، مـا خـواهـان قـطـع روابـط نـيستيم ، ما خواهان قطع وابستگى هاى ايران بهدول خـارجـى هـسـتـيـم كـه اكـنـون شـاه ، ايـران را وابـسـتـه بـه آمـريـكـا و سـايـردول كرده است .
سؤ ال : حضرت آيت الله ! از ارتش ايران چه انتظار داريد؟
جـواب : انـتـظـار دارم كـه بـه ملت بپيوندد و به حكومت اسلامى كمك كند و در آينده نزديكارتشيان اين كار را خواهند كرد.
سؤ ال : اخبار حاكى بر اين است كه شما شاه را محكوم كرده ايد، آيا خواستار محكوم كردناو هستيد يا محاكمه كردنش ؟
جـواب : شـاه مـحكوم است برحسب حكم ملت لكن هر وقت ملت او را پيدا بكند او را محاكمه مىكـنـد و امـوال خـودشـان را از او مـى گـيـرنـد. شـاه بـايـد درمقابل ملت محاكمه شود وبه سزاى جناياتى كه كرده است برسد.
سـؤ ال : يـك تـقـاضـاى خـيـلى خصوصى دارم و آن اينكه اجازه بدهيد همراه شما به ايرانبيايم .
جواب : من حالا كه نمى توانم چيزى بگويم .
تاريخ : 25/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى  
سـؤ ال : بـخـتـيـار نـخست وزير، ديروز طى يك مصاحبه مطبوعاتى اظهار داشت كه مذهبيونبايد به مذهب بپردازند و سياست را به سياستمداران واگذار كنند. وى همچنين اظهار داشتكه شما قادر به واژگونى حكومتش نيستيد، نظر شما در اين باره چيست ؟
جـواب : مطلب اولى كه گفته است ، مطلبى است كه هميشه اجانب براى بردن منافع ما اينتز را داشته اند كه مذهب از حكومت جداست و ايشان هم بلندگوى همان هاست و آنكه ما قدرتبرهم زدن حكومت او را نداشته باشيم ، در آينده معلوم مى شود. حكومت او محكوم به فناستو پيروزى از آن ملت رنج كشيده ايران است .
سـؤ ال : شـمـا پيامى به ارتش فرستاديد، ديروز ارتش با مردم پيوندى برقرار كرد.آيـا كـمـاكـان بـه پيوستن ارتش به صفوف خود ايمان داريد، يا بيم يك كودتاى نظامىداريد؟
جـواب : مـن امـيـدوارم كـه ارتـش ، البـتـه آنـهـايـى كـهمـال مـلت را نـچـاپـيـدنـد و آنـهـايـى كه به شرافت ارتشى خود باقى مانده اند به ملتبپيوندند تا آن اقليت ناچيزى كه خائن هستند نتوانند كارى كنند.
سـؤ ال : وضـع شـوراى انـقـلاب اسـلامـى به كجا رسيده است ؟ اعضاى آن بيشتر مذهبيونهستند يا اشخاص عادى ؟
جواب : بعدا اعلام مى شود.
سؤ ال : چه موقع و تحت چه شرايطى به ايران باز خواهيد گشت ؟
جواب : بايد مطالعه شود.
سـؤ ال : بـرژيـنـسـكى پيامى فرستاده است كه كودتاى نظامى نكنند. آيا اين براى شمانشانه اى از رفتار مساعد امريكا در مورد حكومت بختيار باشد؟
جواب : شايد امريكا بخواهد پشتيبانى از حكومت فعلى بكند لكن حكومت فعلى هم قادر برحـل مـشـكلات نيست و بعلاوه غيرقانونى است و ملت او را طرد مى كند. پيروزى مطمئنا از آنماست .
سؤ ال : آيا برنامه اى براى تغيير قانون اساسى داريد؟
جواب : بله .
سؤ ال : آيا برنامه اى براى تغيير اوضاع داخلى و وزارتخانه ها هم داريد
جواب : بعد از اين معلوم مى شود.
سؤ ال : نقش زن در حكومت اسلامى آينده چيست ؟
جواب : زنان آزاد هستند در بسيارى از امور شركت كنند. آزادى به معناى واقعى ، نه آنطوركـه شـاه مـى خواست . زنان ما عده اى زندانند و آنهايى كه در بيرون زندانند، از عده كثيرقـريـب بـه اتفاق در تظاهرات و مبارزات شركت دارند ولى دسته اى ناچيز آزادند. البتهآنطورى كه شاه مى خواهد كه ما حتما با آن آزادى مخالف هستيم .
سؤ ال : برنامه شما براى توليد نفت و استخراج نفت تحت نظر رژيم جديدى كه بعد ازرفتن رژيم شاه درآينده روى كار خواهد آمد، چيست ؟ بعد هم اينكه ژاپن سرمايه گذارى هاىزيادى در توسعه توليد نفت در ايران داشته ، آيا شما براى ادامه اين برنامه ها در تحترژيم آينده آمادگى داريد و موافق ادامه برنامه خواهيد بود؟
جواب : اينها امورى است كه بايد حكومت آينده درآن مطالعه كند و هر چه مصالح كشور استعمل نمايد.
سـؤ ال : گـزارشاتى رسيده كه مقامات دولت آمريكا با حضرت آيت الله تماس گرفتهاند، آيا ممكن است بفرمائيد تماس در چه فرم و
شـكـلى بـوده ؟ آيـا در آيـنده همكارى هاى مستقلى بين دولت شما و دولت آمريكا وجود خواهدداشت ؟
جـواب : بـا مـن تـا بـه حـال تـمـاسى شخصا نگرفته اند و روابطى كه برمبناى احتراممـتـقـابـل اسـت انـشـاءالله بـرقـرار مـى شـود ولى مـا كـامـلامستقل هستيم و زير بار هيچ كشورى نخواهيم رفت .
تاريخ : 25/10/57
مصاحبه امام خمينى با مجله محلى ل ، اكو 
سـؤ ال : حـضـرت آيـت الله ! در پـيـام هـاى قـبـلى خـودتـان اظهار فرموده ايد كه جمهورىاسلامى ، دمكراتيك خواهد بود و هر كسى آزاد خواهد بود. آيا صحبت كردن از دموكراسى دررژيـمى كه فقط بر مبناى يك مرام و يك مذهب يعنى اسلام باشد ممكن است ؟ در چنين رژيمىسرنوشت غير مسلمانان و غير معتقدين به مذهب چه خواهد بود؟
جـواب : در اسـلام دمـوكراسى مندرج است و مردم آزادند در اسلام ، هم در بيان عقايد و هم دراعـمـال ، مـادامـى كـه تـوطـئه در كـار نـبـاشـد و مـسـائلى را عـنـوان نـكـنـنـد كـهنسل ايران را منحرف كنند.
سـؤ ال : آيـا حـضـرت آيـت الله در روابـط ايـران بـادول خارجى ، خصوصا با فرانسه تجديد نظر خواهيد نمود؟
جـواب : روابـط مـا بـر اسـاس احـتـرام مـتـقـابـل اسـت و مـحـفـوظ خواهد ماند. با فرانسه هممثل ساير كشورها عمل مى كنيم .
تاريخ : 26/10/57
پيام امام خمينى به ملت مسلمان ايران به مناسبت فرا رسيدن اربعين  
بسم الله الرحمن الرحيم
اربـعـين سيد مظلومان و سرور شهيدان صلوات الله و سلامه عليه رسيد و برملت رشيد وآگـاه مـا اربـعـيـن هـاى سـودمـنـدى گـذشـت . مـا در ايـنسال به دنبال بيش از 50 سال سلطنت غاصبانه سلسله پهلوى با چه مصيبت هائى و بىفـرهـنـگـى هـاى خـانـمـانسوزى مواجه بوده ايم ، سال هائى بس تلخ و رنج آورتر دراين50سـال و تـلخ ‌تـر و رنـج آورتـر در ايـن يـكـى دوسال اخير كه ملت شجاع ما را عليه استبداد و استعمار به حركت درآورد.
امسال اربعين امام امت در خلال اربعين هاى پيروان و شيعيان آن بزرگمرد اسلام واقع شده وگـوئى خـون شـهـيـدان مـا امـتـداد خـون پـاك شـهيدان كربلاست و اربعين اخير برادران ما،بازتاب اربعين آن دلاوران مى باشد. خون طاهر آنان به حكومت طاغوتى يزيد خاتمه دادو خـون پـاك ايـنـان سـلطـنـت طـاغـوتـى را بـه هـم پـيـچـيـد. اربـعـيـنامـسـال اسـتـثـنـائى و نـمـونـه است ، راهپيمائى و تظاهرات پرشور در اين اربعين ، وظيفهشرعى و ملى است .
مـلت بـزرگ در سـراسـر ايـران با راهپيمائى و تظاهرات خود، اين نظام را دفن مى كند ومـخـالفـت خـود را بـا شوراى سلطنت غيرقانونى اعلام مى نمايد و پشتيبانى خود را براىچندمين بار از جمهورى اسلامى اعلام مى كند.
لازم است توجه ملت دلير ايران را به مطالبى چند جلب نمايم :
1!!! از قرار اطلاع ، مامورين دولت شب ها گندم انبارها و سيلوها را با كاميون مى برند ومى خواهند قحطى مصنوعى بوجود آورند، وظيفه حتمى مردم تهران و شهرستان هاست كه ازايـن عـمـل شـديـدا جـلوگـيـرى كـنـنـد و عـده اى از مـعـتـمدين را به نظارت بگمارند كه اينعمل غير انسانى دولت را خنثى كنند. غفلت از اين امر مسووليت شرعى دارد.
2!!! از قرار اطلاع ، دولت آمريكا در صدد است كه اسلحه و مهماتى را كه در ايران است ودر مـقـابـل نـفـت بـه مردم ايران تحميل كرده است ، يا به سرقت ببرد (اگر تاكنون نبردهبـاشـد، چـنانچه بعضى از خبرگزارى ها افشاء كرده اند) و يا منفجر كند، بر افسران ودرجه داران ارتش و ساير نيروهاى سه گانه است كه از آن جلوگيرى كنند و بر ملت استكـه بـا ارتـش در ايـن امـر هـمـكـارى كـنـنـد و نـگـذارنـد بـيـش از ايـنمـال مـلت را نـابود و يا چپاول كنند. افسران محترم بدانند كه مسامحه در اين امر خيانت بهكشور و اسلام است .
3!!! كـشاورزان محترم همت كنند و از اقدام براى كشت ، خصوصا كشت ديمى غفلت نكنند. ممكناست مفسدين قحطى مصنوعى ايجاد كرده و كشور را در مضيقه قرار دهند.
4!!! بـانـك هاى اسلامى به كشاورزان به منظور ادامه كشاورزى ، قرض الحسنه بدهند ومسلمانان در اين امر حياتى با اين بانك ها تشريك مساعى نمايند تا جلوى توطئه شيطانىگرفته شود.
5!!! بـه جـمـيـع بـانك هاى خارجى كشور اعلام مى شود كه سپرده هاى شاه و بستگان او وسـايـر دزدان اموال ملت محروم را كه صورت اسامى بعضى از آنان تهيه شده است ، از آنملت است كه اينان اختلاس نموده و از كشور خارج كرده اند، بانك ها اين وجوه سپرده شده رانبايد به آنها تحويل دهند كه به زودى مقامات صالحه عليه آنان اقامه دعوى خواهند كرد.
6!!! به وكلاى غير قانونى مجلسين اخطار مى شود كه از رفتن به مجلسين احتراز كنند ودر صورت تخلف ، مورد مواخذه ملت شريف قرار خواهند گرفت .
7!!! از دانـشـگـاهيان محترم انتظار دارم اكنون كه دانشگاه ها، اين دژهاى مبارزات دانشجويانفداكار را باز كرده اند، به شعارهاى ضد رژيم فاسد و تظاهرات عليه دولت غاصب وشـاه و عـليـه شـوراى غـيـر قانونى سلطنتى ادامه دهند و استادانى را كه با دستگاه ظلم واختناق رابطه دارند يا طرفدار رژيم فاسد هستند، نپذيرند.
8 بـه كـسـانـى كـه در شـوراى سـلطـنـتـى غـيـر قـانـونـى بـه عـنـوان عـضـويـتداخـل شـده انـد، اخـطار مى كنم كه اين عمل غير قانونى و دخالت آنان در مقدرات كشور جرماسـت و بـى درنـگ از ايـن شـورا كـنـاره گـيـرى كـنـنـد و در صـورت تـخـلفمسوول پيش آمدها هستند.
9!!! اعضاى شوراى انقلاب اسلامى در داخل كشور هستند و به زودى معرفى خواهند شد. ازخداوند تعالى خواستارم كه با مرحمت واسعه خود، ملت ما را از شر اشرار داخلى و خارجىنجات دهد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 27/10/57
پيام امام خمينى به ملت به مناسبت فرار شاه  
بسم الله الرحمن الرحيم
خدمت عموم ملت شريف و شجاع ايران اعلى الله كلمتهم و وفقهم الله تعالى
فـرار مـحـمدرضا پهلوى را كه طليعه پيروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن بهآزادى و اسـتقلال است به شما ملت فداكار تبريك عرض مى كنم . شما ملت شجاع و ثابتقدم به ملت هاى مظلوم ثابت كرديد كه با فداكارى و استقامت مى توان بر مشكلات هر چهباشد غلبه كرد و به مقصد هر چه دشوار باشد رسيد. گرچه اين ستمگر با دست آغشتهبـه خون جوانان ما و جيب انباشته از ذخاير ملت از دست ما گريخت ولى به خواست خداوندمتعال به زودى به محاكمه كشيده خواهد شد و انتقام مستضعفين از او گرفته خواهد شد لكنقطع دست ستمكار از ادامه ظلم ، به دست ستمديدگان فورى است . او رفت و به هم پيمانخـود اسـرائيـل دشـمـن سـرسخت اسلام و مسلمين پيوست و جرائم و آشفتگى هائى را به جاىگـذاشـت كـه تـرميم آن جز به تاييد خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداكارى اقشاركـاردان و روشـنـفكر ميسر نخواهد شد. اكنون در اين طلوع فجر سعادت و پيروزى ، توجهعموم را به مطالبى جلب مى كنم :
1!!! بـر جـوانـان غـيـور در سـراسر كشور لازم است براى حفظ نظم با آن دسته از قواىانـتـظـامـى كـه اكـنـون بـه آغـوش مـلت بـازگـشـتـه انـد بـا تمام نيرو همكارى كنند و باكمال قدرت و جديت نگذارند كه بدخواهان و منحرفين آشوب و ناامنى ايجاد نمايند.
2!!! بـه تـظـاهـرات و شـعارهاى پرشور عليه رژيم سلطنتى و دولت غاصب ادامه دهند واگـر مـنـحـرفين و مخالفين اسلام بخواهند اخلالى بوجود آورند و نظم را به هم زنند، ازآنـان جـدا جـلوگيرى كنند. بايد ملت بداند كه هر انحرافى و هر شعارى كه مخالف مسيرمـلت اسـت بـه دسـت عمال شاه مخلوع و عمال اجانب تحقق مى يابد. من از جميع اشخاصى كهانحرافى داشته اند و يا گرايش به بعضى از مكتب هاى انحرافى داشته تقاضا دارم كهبـه آغـوش اسـلام كـه ضـامـن سـعـادت آنـان اسـت بـرگـردند كه ما آنان را برادرانه مىپـذيـريـم . در ايـن مـوقع حساس كه كشور جنگزده ما بيش از هر زمانى به اتحاد و اتفاقاحتياج دارد بايد سعى شود كه از هر اختلافى احتراز شود.
3!!! دولت موقت براى تهيه مقدمات انتخابات مجلس موسسان به زودى معرفى مى شود وبـه كـار مـشـغول خواهد شد. وزارتخانه ها موظفند كه آنان را پذيرفته و با آنان همكارىصميمانه كنند. اينجانب
بـه صـلاح وزراء غـيـر قانونى مى دانم كه بركنارى خود را اعلام كنند و خود را در مسيرملت قرار دهند.
4!!! به جميع نيروهاى انتظامى و زمينى و هوائى و دريائى و صاحب منصبان و درجه دارانارتـش و ژانـدارمـرى و غـيـر آنـان توصيه مى كنم كه دست از حمايت محمدرضا پهلوى كهمخلوع است و به كشور برنمى گردد و در خارج نيز با نفرت مردم مواجه است ، بردارندو به ملت بپيوندند كه صلاح دنيا و دين آنان در آن است . اينجانب از همه طبقات خصوصاحـضـرات عـلمـاى اعـلام در ايـن مـواقـع حـسـاس تشكر مى كنم و سلامت و سعادت همگان را ازخـداونـد مـتـعـال خـواسـتـارم و وحـدت كـلمـه را بـراى هـمـيشه خصوصا تا برانداختن رژيمشاهنشاهى و استقرار حكومت جمهورى اسلام اميدوارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation