بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
اكثر مصارع العقول تحت بروق الاطماع.

(بيشتر جايهاى افتادن خردها زير پديد آمدن طمعهاست.) - س: (ناقص و ناتمام): بيشتر...خردها در زير.... ?

معنى اين كلمه به تازى:
الغالب ان الطمع اذا شد على العقل صرعه فى المعركة و اوقعه فى‏- س: الطالب (!) ? المهلكة.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه طمع بر او مستولى گردد عقل او مقهور و خرد او مغلوب شود.- اس: بروى ? - ص: + ((بشود)) ? - س: مقهور! گردد، ص: گردد ?
شعر:
آفت عقل مردم از طمع است - تا توانى سوى طمع مگراى‏
چون طمع دستبرد بنمايد - عقل مردم در اوفتد از پاى‏
- نهج البلاغه حكمت 219 (...المطامع)، الاعجاز / 30، المناقب / 376.
من ابدى صفحته للحق هلك. - م (اس در هامش): للحق ملك و من اعرض عن الحق هلك (!) ?

(هر كه پيدا كند كرانه روى خويش مر حق را هلاك شود.) - س: هر كه...روى خود از حق تباه شد ?

معنى اين كلمه به تازى:
من اقبل على الحق ملك، و من اعرض عنه هلك. - س: استقبل ?
معنى اين كلمه به پارسى: - م: + ((هر كه بر حق بود مالك شود بر هر مراد!)) ?
هر كه از حق روى بگرداند و از او اعراض كند هلاك شود و از نجات بى‏- ص: نمايد ? بهره ماند. - س: - ((و از نجات...)) ?
شعر:
هر كه بر حق بود به هر دو جهان - حاصل آرد به جملگى اغراض‏- ص: سراى ?
باز در ورطه هلاك افتد - آن كه از راه حق كند اعراض‏- ص: هر ?
- نهج البلاغه حكمت 188، البيان و التبيين 2/50، عقد الفريد 4/66، الاعجاز / 30، المناقب / 376.
اذا املقتم فتاجروا الله بالصدقة.

(چون درويش شويد بازرگانى كنيد با خداى به صدقه.) - س: چون....بازرگانى... ?

معنى اين كلمه به تازى:
الصدقة سبب لزيادة المال و سعادة الحال، و من تاجر الله بالصدقة نال الغنية و حاز البغية. - س: العييه (!) ?
معنى اين كلمه به پارسى:
صدقه سبب زيادت مال و سعادت حال است، و هر كه صدقه دهد توانگر شود و از حال بد برهد. - ص: از بدحالى باز رهد، اس: از احوال بد باز رهد ?
شعر:
هيچ چيزى مدان تو چون صدقه - هست از او مال و جاه را بيشى - ص: جاه و مال ?
او رساند به ناز استغنا - او رهاند ز رنج درويشى - س: كسان به استغنا، اس: به جاه و استغنا ?
- نهج البلاغه حكمت 258، الاعجاز / 30 (اذا املقتم فتحا...) المناقب / 376.
من لان عوده كثف اغصانه. - س: كثرت ?

(هر كه نرم شد چوب او خشن شد شاخه‏هاى او.) -ك: كشن، س: بسيار، اس: انبوه ?

معنى اين كلمه به تازى:
من لان هان فى اعين خدمه و اغذياء نعمه، فلا يطيعون امره و لا يعظمون قدره.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه نرم باشد و سياست بوقت نكند و مراسم تاديب را مهمل گذارد، حاشيه او گردنكشى كنند و او را حرمت ندارند و به مراد او نروند. - اس: رحمت نداند(!) ?
شعر:
هر كه با كهتران كند نرمى - ماند اندر بليت ايشان‏
ننهندش براستى گردن - نبرندش بواجبى فرمان‏
- نهج البلاغه حكمت 214، الاعجاز / 30 (...كشف اغصانه)، المناقب / 376.
قلب الاحمق فى فيه.

(دل احمق در دهان اوست.) - س: + ((مرد)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
كل سر يكون فى قلب الاحمق يذيعه بلسانه و يشيعه لاخوانه.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر چه در دل احمق باشد به زبان بگويد، و خلق را از اسرار خويش آگاه‏- ص: + ((آن)) م: بر ? گرداند و هيچ چيز پوشيده و نهفته ندارد. - ص م: كند ? - ص: پوشيده نماند ?
شعر:
هر كه او هست با حماقت جفت - جايگاه دلش دهان وى است
هر چه دارد ز نيك و بد در دل - آن همه بر سر زبان وى است - س: بنيك ?
- نهج البلاغه حكمت 41، المناقب / 376.
لسان العاقل فى قلبه.

(زبان خردمند در دل اوست.) - س: دل (!) مرد خردمند در... ?

معنى اين كلمه به تازى:

كل سر يكون للعاقل فقلبه يخفيه و يستره، و لسانه لايفشيه و لايذكره. - س ص: يكون فى قلب العاقل ?
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه خردمند باشد سر خويش در دل نگاهدارد و به زبان با هيچ كس‏- س: + ((خود)) ? - س - ((زبان)) ? نگويد، و در پيدا كردن آن انديشه بسيار كند و تا او را نيك معلوم و مصور، و محقق و مخمر نگردد كه پيدا كردن آن صواب است، بر زبان‏- س: - ((و محقق و مخمر)) ? - س: + ((يا نه)) ? - ص: نيك معلوم و محقق نگردد و بر ? نراند و با هيچ كس پيدا نكند.
شعر:
هر كه او هست با كمال خرد - هست پنهان زبان او در دل‏- م: جمال ? - س: نيست (در هر دو مورد) ?
نشود هيچ سر او پيدا - نبود هيچ گفت او باطل‏
- نهج البلاغه حكمت 41، المناقب / 376.
من جرى فى عنان امله عثر باجله.

(هر كه برود در عنان امل خويش، ناگاه در افتد به اجل‏- اس: با ? خويش.) -ك: ناگاه به اجل خويش باز خورد، س: هر كه روان شد در اول (!) امل خويش ديده ور (!) شود به اجل خويش ?

معنى اين كلمه به تازى:
من غرته كواذب الامال، جرته جواذب الاجال.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه عنان به دست امل دهد و بر موجب هواى نفس رود، باشد كه در- م: دل ? - س: زود باشد ? مغاك هلاك افتد. - س: خاك ? - ص: كه هلاك شود ?
شعر:
در همه كارها به گفت هوا - هر كه بدهد عنان به دست امل‏
بيم باشد كه آن امل ناگاه - اندر اندازدش به چاه اجل‏- ص: زود ?
- نهج البلاغه حكمت‏19، دستور معالم / 33، الاعجاز / 30، المناقب / 376.
اذا وصلت اليكم اطراف النعم، فلا تنفروا اقصاها بقلة الشكر.

(چون برسد به شما كرانه‏هاى نعمتها، مرمانيد دورتر آن را به اندكى شكر.) - اس: مرمانيت به اندكى از شكر ? - س: - ((مرمانيد...)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
من لم يشكر النعم الحاصلة لديه، الواصلة اليه، حرم النعم النائية منه، القاصية عنه.
معنى اين كلمه به پارسى:
نعمتهايى كه به نزديك شما رسيده است، آن را شكر گوييد و سپاسدارى كنيد، تا از آن نعمتها كه دور است و هنوز به شما نرسيده است‏- ص اس م: نماييد ? - اس: تا آن ? - اس: - ((است)) ? نوميد نگرديد و محروم نمانيد.
شعر:
چون بيابى تو نعمتى، هر چند - خرد باشد چو نقطه موهوم‏- ص: گر ? - س: از غيب (!) ?
شكر آن يافته فرو مگذار - كه ز نايافته شوى محروم‏
- نهج البلاغه حكمت 13، دستور معالم / 29، الاعجاز / 30، المناقب / 376.


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation