بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
رب ارباح تودى الى الخسران.

(بسا سودها كه ادا كند به زيان.) - م: بسيار ? - س: بكشد ?

معنى اين كلمه به تازى:
رب اربح هو خاسر و عن مدارع المنافع حاسر. - ص: مدافع، م: مدارج ?
معنى اين كلمه به پارسى:
بسيار سودها باشد كه بازگشت آن به زيان بود، و از آن غرامت افتد و- س: او بزيان، م: آن زيان ? - س: در غرامت ? مردم رنج و نقصان بيند. - ص اس: + ((از))، س: ((از)) افزوده شده است ? - م: و مردم نقصان بينند ?
شعر:
اى بسا مرد سود جوينده - كه قدم در ره مخوف نهاد
عاقبت چون به دستش آمد سود - او از آن سود در زيان افتاد
- الاعجاز / 29، شرح غرر و درر: ش 5308، دستور معالم / 31 (...تؤول...)
رب طمع كاذب.

(بسا طمع كه آن دروغ بود.) - س: اى بسا ?

معنى اين كلمه به تازى:
رب طمع كبرق خلب لا يرى صدقه و لا يرجى ودقه.
معنى اين كلمه به پارسى:
بسا طمع كه مردم را افتد، و بسا اميد كه دل او در آن بسته شود، و عاقبت‏- اس: دل در او ? آن طمع دروغ و آن اميد بى فروغ باشد، و از آن هيچ ثمره و از آن‏- ص: + ((بود)) ? - م: و آتش آن ? - ص: - ((باشد)) ? اميد هيچ فايده حاصل نيايد.
شعر:
در طمع دل نبست بايد هيچ - كه طمع بيشتر دروغ بود
آتشى كان طمع برافروزد - كم ز خاكسترش فروغ بود
- الاعجاز / 29، دستور معالم / 31، شرح غرر و درر: ش 5311، المناقب / 376.
البغى سائق الى الحين. - اس: حين ?

(فرهى كردن راننده است به هلاك.) - س: سوى ?

معنى اين كلمه به تازى:
البغى ذميم و مرتعه وخيم، يسوق صاحبه الى النصب و العناء ؛ لا بل يقوده الى العطب و الفناء.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه فرهى كند وزيادتى جويد و قدم از دايره انصاف و انتصاف بيرون‏- س: راه، ص: جاده ? نهد، شومى آن حال در او رسد و او را در انياب نوائب و اظفار مصائب هلاك گرداند.
شعر:
بغى شوم است گرد بغى مگرد - بغى بيخ حيات را بكند
مرد را از صف بقا ببرد - ناگه و در كف فنا فكند-ك: نا كه در، م: تا كه او در، (اين هر دو به گونه‏اى متن را تاييد مى‏كنند)، اس: ناگهش، در، ع: ناگه‏اند ?
- الاعجاز / 29، شرح غرر و درر: ش 1157، المناقب / 376.
فى كل جرعة شرقة و مع كل اكلة غصة. - س: - ((غصه)) ?

(در هر جمله‏اى يك بار آب در گلو در ماندنى است، و با- س: - ((آب)) ? - س م: در گلو، اس: بكلو در ? هر طعام خوردنى يكبار طعام در گلو در گرفتنى است.) - ص م: - ((طعام)) ? - م: - ((در)) ? - س: - ((يكبار...)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
خير الدنيا مختلط بشرها و نفعها ممتزج بضرها، فمع كل فرحة ترحة، و مع كل حبرة عبرة، و مع كل ربح خسار، و مع كل خمر خمار، و مع كل صحة علة، و مع كل عزة ذلة، و مع كل عشرة عسرة، و مع كل منحة محنة.- اس: - ((و مع كل ربح...)) ? - م: عسرة يسره ?
معنى اين كلمه به پارسى:
در دنيا هيچ گل بى خار، و هيچ مى بى خمار، و هيچ شادى بى غم، و هيچ راحت بى الم نيست. - اس: راحتى بى المى ?
شعر:
نيك و بد، بيش و كم، صلاح و فساد - هست آميخته در اين عالم‏
هيچ راحت نديد كس بى رنج - هيچ شادى نديد كس بى غم‏
- الاعجاز / 29، المناقب / 376.
من كثر فكره فى العواقب لم يشجع.

هر كه بسيار بود انديشه او در عاقبت كارها، او شجاع‏- س: باشد ? - س: سرانجام، م: عواقب ? نبود. ) - س: دلير ? - م: نشود ?

معنى اين كلمه به تازى:
من اكثر النظر فى عواقب الاحوال و خواتم الاعمال، ذهبت شدته و بطلت نجدته ؛ فلا يخوض الكرائب، و لا يروض الكتائب، و لا يملك ناصية مراده، و لا يدرك قاصية مرتاده.
معنى اين كلمه به پارسى:
هر كه در آخر كارها بسيار نگرد و در عواقب شغلها انديشه بى شمار كند، او شجاع نباشد، و بدانچه مراد و كام و آرزو و مرام اوست نرسد. - ص: - ((و كام...)) ? - اس: است ?
شعر:
هر كه در عاقبت بسى نگرد - بيم دل باشد و تنك زهره‏
نه بيابد ز عز تن حصه - نه بگيرد ز كام دل بهره‏
- الاعجاز / 29، عقد الفريد 1/97 (من اكثر النظر...)، المناقب / 376.
اذا حلت المقادير ضلت التدابير. - س: - ((التدابير)) ?

(چون فرود آيد قضاهاى خداى، گمراه شود تدبيرهاى خلق.) - س: - ((تدبيرهاى خلق)) ?

معنى اين كلمه به تازى:
اذا حل قضاء الله بالانسان عكس تدبيره و نكس تقديره، فلا يعرف وجه صلاحه و فلاحه، و لا يعلم طريق نجاته و نجاحه.
معنى اين كلمه به پارسى:
چون قضاى خداى - عز و جل - نازل شود تدبير و تقدير خلق باطل گردد، تا در آن حال راه صلاح گم كنند و عنان صواب از دست بدهند. - ص: شود ? - م: كند، بدهد ? - م: كند، بدهد ?
شعر:
چون قضاى خداى، عز و جل - بر سر بنده‏اى شود نازل‏
همه تدبير او شود گمراه - همه تقدير او شود باطل‏
- الاعجاز / 29 (...بطل الحذر!) شرح غرر و درر: ش 4037، المناقب / 376.
اذا حل القدر بطل الحذر.

(چون فرود آيد قضاى خداى باطل شود پرهيز كردن.) - اس: باطل ترسيدن و پرهيز كردن (!)، م: شود ترسيدن ?

معنى اين كلمه به تازى:
اذا نزل قضاء الله بالانسان لم ينفعه حذره و فراره، و لم يدافع عنه اعوانه‏- م: يدفع ? و انصاره.
معنى اين كلمه به پارسى:
چون قضاى خداى - عز و جل - فرود آيد گريز و پرهيز و ترسيدن و هراسيدن سود ندارد، و هيچ چيز از اين جمله آن قضا را باز نگرداند.- س م: - ((هراسيدن)) ? - س: - ((چيز)) ? - ص: باز ندارد و بنگرداند ?
شعر:
چون قضاى خداى نازل گشت - تو ز تسليم و صبر ساز پناه‏
نتوان كرد دفع او به حذر - نتوان بست راه او به سپاه‏- ص: آن ?
- شرح غرر و درر: ش 4031 (اذا نزل...) المناقب / 376.
الاحسان يقطع اللسان.

(نيكويى كردن ببرد زبان بدگوى را.)- م: بدگويان ?

معنى اين كلمه به تازى:
من احسن الى الناس، فقد ملا افئدتهم بجبه و ولائه، و قطع السنتهم عن‏- س: من ? سبه و هجائه.
معنى اين كلمه به پارسى:
چون مردم به جاى كسى احسان و مبرت كند زبان او را از هجا و- ص: مرد، م: كسى ? - م: مروت ? مسبت خويش بريده گرداند. - م: مسيئت ? - س: كنند، كردانند ?
شعر:
هر كه كردى به جاى او احسان - مال دادى و مرد بخريدى
هم ضميرش به مهر پيوستى - هم زبانش ز هجو ببريدى‏- اس: كلمات 78 و 79 را ندارد
?

- الاعجاز / 29، المناقب / 376.


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation