بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب تسنیم تفسیر قرآن کریم ، جلد 4, آیت الله عبدالله جوادى آملى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     TASNIM01 -
     TASNIM02 -
     TASNIM03 -
     TASNIM04 -
     TASNIM05 -
     TASNIM06 -
     TASNIM07 -
     TASNIM08 -
     TASNIM09 -
     TASNIM10 -
     TASNIM11 -
     TASNIM12 -
     TASNIM13 -
     TASNIM14 -
     TASNIM15 -
     TASNIM16 -
     TASNIM17 -
     TASNIM18 -
     TASNIM19 -
     TASNIM20 -
     TASNIM21 -
     TASNIM22 -
     TASNIM23 -
 

 

 
 

 

next page

1- تفسير برهان ، ج 1، ص 90؛ جامع البيان ، ج 1، ص 197؛ تفسير تبيان ، ج10، ص 180 ؛ مجمع البيان ، ج 1، ص 206.
2-سوره نمل ، آيه 76؛ سوره جاثيه ، آيه 16.
3-سوره صف ، آيه 6.
4-سوره صف ، آيه 14.
5-سوره فاطر آيه 3.
6-سوره يوسف ، آيه 68.
7-سوره حج ، آيه 78
8-بحار، ج 23، ص 259.
9-سوره انبياء، آيه 23.
10-سوره مائده آيه 1.
11-سوره اسراء آيه 34.
12-سوره توبه ، آيه 111.
13-سوره احزاب آيه 23.
14-ج 1، ص 183.
15-ج 1، ص 208.
16-سوره ابراهيم ، آيه 7.
17-سوره توبه ، آيه 111.
18-سوره انعام آيه 54.
19-تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 124-126 با تحرير.
20-غرائب القرآن ، ج 1-2، ص 272.
21-سوره حجر، آيات 49-50.
22-سوره ق ، آيه 33.
23-سوره اعراف ، آيه 154.
24-سوره فاطر، آيه 28.
25-سوره بينه ، آيه 8.
26-تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 2، ص 205-206.
27-سوره فاطر، آيه 34.
28-سوره بقره ، آيه 38.
29-سوره اعراف ، آيه 69.
30-سوره اعراف ، آيه 74.
31-سوره مائده ، آيه 20.
32-سوره فجر، آيه 15.
33-سوره اسراء، آيه 83. برخلاف فطرت انسان كه به سمت توحيد است :(فطرت اللّه التى فطرالناس عليها) (سوره روم ، آى ه 30). اگر انسان تنها از بعدالهى كه در آياتى مانند (ثمّ اءنشاءناه خلقا اخر) (سوره مؤ منون ، آيه 14) و (ونفخت فيهمن روحى ) (سوره حجر، آيه 29) مطرح شده برخورداربود، خداخواه محض بود، اما بعدديگر او كه در آياتى مانند (انّى خالق بشرا من طين ) (سوره ص ، آيه 71) به آن اشارهشده او را به خودخواهى مى كشاند و اگر تذكر انبياى الهى نباشد آن خوى سركش بر اومسلط مى شود؛ بر خلاف فرشتگان كه فقط بعد الهى دارند و هيچ گاه معصيت نمى كنند:(لايعصون اللّه ما اءمرهم ) (سوره تحريم ، آيه 6).
34-سوره انفال ، آيه 53.
35-سوره هود، آيه 56.
36-سوره فاطر، آيه 43.
37-سوره فاطر، آيه 2.
38-سوره نحل ، آيه 114.
39-سوره ضحى ، آيه 11.
40-سوره انفال ، آيه 53.
41-سوره انفال ، آيه 54.
42-سوره مائده ، آيه 3.
43-الميزان ، ج 5، ص 184.
44-سوره تكاثر، آيه 8.
45-بحار، ج 24، ص 52.
46-سوره مائده ، آيه 11.
47-سوره احزاب ، آيه 9.
48-سوره آل عمران ، آيه 103.
49-نهج البلاغه ، خطبه 29.
50-سوره انفال ، آيه 26.
51-سوره توبه ، آيه 55.
52-نهج البلاغه ، خطبه 199.
53-سوره آل عمران ، آيه 178.
54-سوره انعام ، آيه 44.
55-سوره قصص ، آيه 78.
56-سوره الرحمن ، آيات 1-4.
57-بحار، ج 63، ص 376.
58-وسائل الشيعه ، ج 7، ص 6.
59-بحار، ج 91، ص 146؛ (... و شكرى اياك يفتقر الى شكر فكلما قلت لك الحمدوجب علىّ لذلك اءن اءقول لك الحمد.)
60-سوره نحل ، آيه 53.
61-سوره ابراهيم آيه 7.
62-سوره بقره ، آيه 152.
63-تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 189.
64-سوره احزاب ، آيه 41.
65-سوره نور، آيه 37.
66-سوره انفال ، آيه 45.
67-سوره غافر، آيه 16.
68-تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 190؛ بيان السعاده ، ج 1، ص 155، باتحرير وتلخيص .
69-تفسير ابن عربى ، ج 1، ص 125.
70-سوره بقره ، آيه 83.
71-سوره مائده ، آيه 12.
72-سوره بقره ، آيه 84.
73-سوره نساء، آيات 154-155. 74-سوره مائده ، آيه 70.
75-سوره مائده ، آيه 13.
76-سوره آل عمران ، آيه 187.
77-سوره اعراف ، آيه 169.
78-سوره اعراف آيه 169.
79-خطبه 192.
80-سوره آل عمران ، آيه 93.
81-سوره بقره ، آيه 27.
82-سوره رعد آيه 25.
83-سوره طه ، آيات 123-124.
84-سوره بقره ، آيات 38-39.
85-سوره نمل ، آيه 89.
86-سوره انعام ، آيه 160.
87-سوره بقره ، آيه 261.
88-سوره شورى ، آيه 40.
89-مفاتيح الجنان ، دعاى افتتاح .
90-همان ، مناجات شعبانيه .
91-سوره نباء، آيه 26.
92-سوره شورى ، آيه 40.
93-سوره نحل ، آيه 90.
94-سوره بقره ، آيه 178.
95-سوره شورى ، آيه 25.
96-سوره آل عمران ، آيه 9 و 25. 97-مفاتيح الجنان ، دعاى افتتاح . چنينمنزلتى كه مصداق كامل قرآن صاعد است هرگز براى اوساطاهل نجوا نيست ، چه رسد به مبتديان اهل ندا.
98-همان ، مناجات شعبانيه .
99-بحار، ج 11، ص 256، بيان .
100-ديوان حافظ، غزل 208.
101-همان ، غزل 363.
102-نهج البلاغه ، خطبه 3.
103-مانند رساله عهد شيخ رئيس ، ابن سينا.
104-سوره نور، آيه 37.
105-سوره انفال ، آيه 2؛ سوره حج ، آيه 35.
106-سوره انبيا، آيه 90.
107-سوره فاطر، آيه 28.
108-سوره مؤ منون ، آيه 57.
109-سوره آل عمران ، آيات 28 و 30.
110-كشف الاسرار، ج 1، ص 177.
111-نورالثقلين ، ج 1، ص 71.
112-تفسير برهان ، ج 1، ص 90.
113-تفسير برهان ، ج 1، ص 90.
114-الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 330؛ كشف الاسرار، ج 1، ص 165-167،باتفاوت اندك .
115-تفسير برهان ، ج 1، ص 90 ؛ قمى ، ج 1، ص 46؛ نورالثقلين ، ج 1، ص73.
116-صحيفه سجاديه ، دعاى 45.
117-همان ، دعاى 12.
118-سوره غافر، آيه 60.
119-سوره بقره ، آيه 186.
120-مفاتيح الجنان ، دعاى كميل .
121-نورالثقلين ، ج 1، ص 72. 122-نورالثقلين ، ج 1، ص 73؛ خفره : نقضعهده و غدر به .
123-بحار، ج 36، ص 97؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 90؛ تفسير عياشى ، ج 1، ص‍ 42.
124-درّالمنثور، ج 1، ص 154.
125-سوره بقره آيه 124.
126-جشمه و اءجشمه الامر، كلفه ايه (بحار، ج 9، ص 178).
127-بحار، ج 9، ص 178؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 90.
128-سوره آل عمران ، آيه 164.
129-سوره غافر، آيه 5.
130-ر.ك تفسير اءبى السعود، ج 1، ص 118؛ البحر المحيط، ج 1، ص 335.
131-سوره بقره ، آيه 79.
132-تفسير اءبى السعود، ج 1، ص 118.
133-كشف الاسرار، ج 1، ص 169.
134-سوره مائده ، آيه 48.
135-سوره نساء، آيه 47.
136-مفردات راغب ، (ن ز ل ).
137-ر.ك المنار، ج 1، ص 291.
138-ر.ك غرائب القرآن ، ج 1، ص 272.
139-سوره آل عمران ، آيه 93.
140-سوره مائده ، آيه 43.
141-به نظر مرحوم بلاغى در آلاء الرحمن (ص 89) تورات ، پيش از ظهور اسلامنيزمحرف بود و برهمين اساس مراد از (ما معكم ) را كه قرآن مصدق آن است بشارتى مىداند كه حتى درتورات محرف نيز وجود داشته و آن اين است كه خداوند كلامش را دردهان پيامبرآخرالزمان مى گذارد يا مراد، معارف تحريف نشده چوناصل توحيد و لزوم ايمان به خدا ونبوت عام و رسالت حضرت موسى و نظير آن است .
142-سوره مائده ، آيه 48.
143-سوره صف ، آيه 6.
144-كشف الغطاء، ص 391.
145-سوره آل عمران ، آيه 19.
146-ر.ك روح المعانى ، ج 1، ص 387.
147-سوره بقره ، آيه 91.
148-سوره نساء، آيه 47.
149-سوره بقره ، آيه 97 ؛ سوره آلعمران ، آيات 3 و 50؛ سوره مائده ، آيه 46.
150-سوره بقره ، آيه 146.
151-سوره شعراء، آيه 196.
152-جامع البيان ، ج 1، ص 289-295.
153-سوره بقره ، آيه 146؛ سوره انعام ، آيه 20.
154-سوره اعراف ، آيه 157.
155-سوره هود، آيه 98.
156-نورالثقلين ، ج 1، ص 73.
157-سوره توبه ، آيه 13.
158-سوره قلم ، آيه 10.
159-ر.ك تفسير اءبى السعود، ج 1، ص 18؛ روح المعانى ، ج 1، ص 389.
160-سوره يوسف ، آيه 20.
161-تفسير تبيان ، ج 1، ص 188.
162-اين وجه را طبرسى (جوامع الجامع ، ج 1، ص 47) و نيشابورى (غرائب القرآن، ج 1، ص 273)ورشيد رضا (المنار، ج 1، ص 292) اختيار كرده اند.
163-سوره نساء، آيه 77.
164-سوره آل عمران ، آيه 21.
165-سره مؤ منون ، آيه 117.
166-سوره يوسف ، آيه 20.
167-سوره بقره ، آيه 40.
168-از اين رو برخى گفته اند: خطاباول شامل عالم و مقلد هر دو مى شود و خطاب دوم اختصاص بهاهل علم دارد كه از مقدمات سلوك گذشته اند. (ر.ك روح المعانى ، ج 1،ص 390).
169-سوره مائده ، آيه 13.
170-سوره توبه ، آيه 102.
171-ر.ك المنار، ج 1، ص 292.
172-تفسير برهان ، ج 1، ص 91.
173-ر.ك تفسير اءبى مسعود، ج 1، ص 118؛ البحر المحيط، ج 1، ص 335-336.
174-سوره نمل ، آيه 14.
175-سوره بقره ، آيه 89.
176-سوره بقره ، آيه 146؛ سوره انعام ، آيه 20.
177-از امام باقرعليه السلام در ذيل (ولاتشتروا باياتى ثمنا قليلا) وارد شده كهگروهى از بزرگان يهود، مانند حىّ بن اخطب و كعب ابن اشرف ، سالانه از يهوديان ،طعمه ومستمرى مى گرفتند:لهم ماءكلة على اليهود فىكل سنة و چون ترسيدند كه با ايمان بهرسول اكرم صلى الله عليه و آله مستمرى آنان قطع شود آياتمشتمل بر صفت رسول اكرم صلى الله عليه و آله در تورات را تحريف كردند و اين استمراد از ثمن در آيه (نورالثقلين ، ج 1، ص 73).
178-بحار، ج 71، ص 204.
179-سوره آل عمران ، آيه 187.
180-سوره انشقاق ، آيه 10.
181-بحار، ج 70، ص 132.
182-سوره بقره ، آيه 286.
183-سوره صف ، آيه 10.
184-سوره فاطر، آيه 29.
185-سوره بقره ، آيه 16.
186-سوره انعام ، آيات 12 و 20 ؛ سوره اعراف ، آيه 9؛ سوره هود، آيه 21.
187-سوره بقره ، آيه 207.
188-سوره توبه ، آيه 111.
189-الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 41.
190-نهج البلاغه ، نامه 74.
191-سوره لقمان ، آيه 24.
192-سوره زمر، آيه 8.
193-سوره قصص ، آيه 76.
194-سوره قصص ، ايه 78.
195-سوره سباء، آيه 45.
196-سوره نساء ،آيه 142.
197-سوره توبه ، آيه 9-11.
198-سوره انشقاق ، آيه 6.
199-سوره بقره ، آيه 197.
200-سوره فصلت ، آيه 40.
201-سوره شعرا، آيه 136.
202-سوره بقره ، آيه 6.
203-سوره آل عمران ، آيات 75-77.
204-سوره بقره ، ايه 89.
205-سوره آل عمران ، آيه 78.
206-سوره بقره ، آيه 75.
207-سوره بقره ، آيه 79.
208- سوره بقره ، آيه 90.
209-سوره جن ، آيه 15.
210-سوره همزه ، آيات 6-7.
211- سوره بقره ، آيه 207.
212-سوره بقره ، آيه 146.
213- سوره بقره ، آيه 159.
214- سوره بقره ، آيه 174.
215- سوره نساء، آيه 10.
216- سوره بقره ، آيه 174.
217- در آيه اى ديگر نگاه تشريفى خداوند نيز به همراه تكلّم ، از آنان نفى مىشود: إ نّ الذين يشترون بعهداللّه و أ يمانهم ثمناً قليلاً أُولئك لاخلاق لهم فى الاخرة ولايكلّمهم اللّه و لاينظر إ ليهم يوم القيمة (سورهآل عمران ، آيه 77). با توجه به اين كه خداوند لايعزب عنهمثقال ذرّة (سوره سبأ ، آيه 3) و او بكلّ شى ءٍ شهيد (سوره فصّلت ، آيه 53) و على كلّ شى ء محيط (سوره فصّلت ، آيه 54) است روشن است كه مراد از نظر، نگاهتشريفى و محبّت آميز است .
218- سوره بقره ، آيه 174.
219- سوره بقره ،آيه 174.
220- سوره بقره ، آيه 175.
221- سوره مائده ، آيه 44.
222- سوره مائده ، آيه 45.
223- سوره مائده ، آيه 47.
224- سوره بقره ، آيه 283.
225- سوره ق ، آيه 37.
226- نورالثقلين ، ج 1، ص 73.
227- مفاتيح الجنان ، زيارت مطلقه اميرالمؤ منين عليه السلام ، زيارت دوم .
228- بحار، ج 9، ص 64؛ نورالثقلين ، ج 1، ص 73.
229- بحار، ج 9، ص 308؛ تفسيربرهان ، ج 1، ص 91.
230- تفسير تبيان ، ج 1، ص 191.
231- سوره حج ، ص 41.
232- سوره بقره ، آيه 49.
233- نهج الفصاحه ، ج 2، ص 396؛ نهج البلاغه ، نامه 47.
234- نهج الفصاحه ، ج 2، ص 582.
235- من لايحضر، ج 1، ص 203.
236- نهج الفصاحه ، خطبه 199، ازرسول اكرم صلى الله عليه و آله .
237- سوره مريم ، آيه 59.
238- سوره مائده ، آيه 68.
239- سوره مائده ، آيه 66.
240- سوره بقره ، آيه 43.
241- سوره نساء، آيه 162.
242- سوره ابراهيم ، آيه 40.
243- سوره توبه ، آيه 5.
244- سوره نساء، آيه 142.
245- مفردات راغب ، ق و م با اندك تصرف .
246- روح المعانى ، ج 1، ص 391-392.
247- تفسيراءبى السعود، ج 1، ص 118.
248- روح المعانى ، ج 1، ص 391-392؛ غرائب القرآن ، ج 1، ص 275؛ منهجالصادقين ، ج 1، ص 256.
249- المنار، ج 1، ص 256.
250- ر.ك منهج الصادقين ، ج 1، ص 256.
251- برخلاف آياتى كه در مكّه نازل شده كه مراد از زكات در آنها يا زكات مستحباست يا تزكيه نفس ؛ زيرا از ميان فروع دين تنها نماز، در مكّه واجب شد و فروعى مانندزكات و روزه ، در مدينه واجب شد.
252- پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرمود:الخلق كلّهمعيال اللّه فأ حبّهم إ لى اللّه عزّوجلّ أ نفقهم لعياله (بحار، ج 93، ص 118).
253- نهج الفصاحه ، ج 1، ص 437.
254- سوره لقمان ،آيه 20.
255- تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 249؛ قوت القلوب ، ج 2، ص 100؛عوارف المعارف ، ص 160.
256- سوره بقره ، آيه 43.
257- سوره بقره ، آيه 238.
258- سوره شعراء، آيه 219.
259- سوره اسراء، آيه 78.
260- سوره حج ، آيه 77.
261- سوره فتح ، آيه 29.
262- وسائل الشيعه ، ج 8، ص 293، ح 9.
263- ر.ك غرائب القرآن ، ج 1، ص 275، تفسير أ بى السعود، ج 1، ص 118.
264- ر.ك روح المعانى ، ج 1، ص 392.
265- سوره حج ، آيات 39-41.
266- سوره مريم ، آيه 31.
267- سوره مريم ، آيه 55.
268- سوره انبياء،آيه 73.
269- سوره مائده ، آيه 12.
270- سوره محمدصلى الله عليه و آله ، آيه 4.
271- سوره توبه ، آيه 103.
272- سوره بقره ، آيه 276. 273- نورالثقلين ، ج 1، ص 74.
274- سوره اءعلى ، آيات 14-15.
275- سوره فتح ، آيه 29. سيمااز سَمْهَ وسَمْهَ به معناى نشانه است ، نه به معناى چهره .
276- سوره فتح ، آيه 29. سيمااز سَمْهَ وسَمْهَ به معناى نشانه است ، نه به معناى چهره .
277- ملحقات الا حقاق ، ج 14، ص 276.
278- بحار، ج 68، ص 344؛ تهذيب ، ج 2، ص 313.
279- بحار، ج 24، ص 395.
280- نورالثقلين ، ج 1، ص 74.
281- بحار، ج 68، ص 216.
282- نهج الفصاحه ، ج 2، ص 396. 283- همان ، ص 624.
284- نورالثقلين ، ج 1، ص 74.
285- همان ، ص 567.
286- سوره آل عمران ،آيه 186.
287- نورالثقلين ، ج 1، ص 74.
288- سوره مائده ، آيه 63.
289- سوره نساء، آيه 161.
290- بحار، ج 51، ص 258.
291- تفسير صدرالمتاءلهين ، ج 3، ص 251.
292- تفسير برهان ، ج 1، ص 92؛ نورالثقلين ، ج 1، ص 73.
293- تفسيرعياشى ، ج 1، ص 42؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 92.
294- تفسيرعياشى ، ج 1، ص 42؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 92.
295- تفسير عياشى ، ج 1، ص 43؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 92.
296- تفسير عياشى ، ج 1، ص 43؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 92.
297- سوره نحل ، آيه 44.
298- سوره حشر، آيه 7.
299- درّالمنثور، ج 1،ص 155.
300- الجامع لاءحكام القرآن ، ج 1، ص 323.

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation