بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب چهل مثل از قرآن, حسین حقیقت جو   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     40M00001 -
     40M00002 -
     40M00003 -
     40M00004 -
     40M00005 -
     40M00006 -
     40M00007 -
     40M00008 -
     40M00009 -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
 

 

 
 

231-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 10، ص 317.
232-((اُكُل )): ميوه .
233-((اجْتُثَّتْ)): بركنده شده . اجتثاث به معناىاستيصال و از ريشه كندن است . جثّه به معناى بلنديهاى زمين است مانندتل . جثّه هر چيز جسد آن است كه خود يكى از برآمدگيهاى زمين است .
234-ابراهيم / 24 27.
235-((سِماك )): ستاره .
236-تفسير صفى ، ج 1، ص 568.
237-نهج البلاغه فيض الاسلام ، حكمت 8
238-فاطر / 10.
239-اقتباس از تفسير منهج الصادقين ، ج 5، ص 134 135.
240-اصول كافى ، ج 2، ص 235، ح 16.
241-ابراهيم / 27.
242-احقاف / 13.
243-تفسير الميزان ، ج 12، ص 72 73.
244-روزنامه جمهورى اسلامى ، 20 دى 1375، ص 3.
245-ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 33.
246-علل الشرايع ، ج 2، باب 138، ح 2.
247-اسرار عبادات ، ص 212.
248-نحل / 75.
249-تفسير صفى ، ج 1، ص 596.
250-((اءبْكَمْ)): گنگ مادر زاد.
251-((كَلّ)): سنگينى ، سربار، گرانبار، كَلُّ عَلى مَوْلاهُ، يعنى سربار صاحبش .
252-نحل / 76.
253-تفسير صفى ، ج 1، ص 597.
254-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 11، ص 326 330.
255-((قرية ))، هم به معناى روستاست و هم به معناى شهر، ولى در اينجا ظاهراًمنظور شهر يا منطقه و يا كشور است .
256-نحل / 112 113.
257-تفسير صفى ، ج 1، ص 604.
258-مصراع دوّم بيت سعدى دو جور خوانده شده ، بعضى مى خوانند:
((كفر، نعمت از كفت بيرون كند)) و بعضى ديگر مانند مصراعاول كه ((شكر نعمت )) است در مصراع دوّم هم ((كفر نعمت )) را صحيح مى دانند و مىگويند: در اين مصراع كلمه ((نعمت )) حذف شده است و معنا دراصل چنين است : كفر نعمت ، نعمت از كفت بيرون كند)).
259-تفسير صافى ، ج 1، ص 943، (بااندكى تصرّف ).
260-تفسير نمونه ، ج 11، ص 432.
261-امثال قرآن ، ص 223.
262-تفسير نمونه ، ج 11، ص 433.
263-تفسير نمونه ، ج 10، ص 345 346 (با اندك تصرّف ).
264-(( هَشيم ))، از ماده هشم به معناى شكستن است و در اينجا به معناى گياهان خشكيدهاى است كه در هم شكسته شده باشد.
265-((تَذْرُوهُ))، از ماده ((ذرو)) به معناى پراكنده ساختن است . ((تَذْرُوهُ الرِّيَحُ))،يعنى بادها آن را به هر سو پراكنده مى سازند. (مجمع البيان ، چاپ اسلاميه ، ج 6، ص ‍473).
266-كهف / 45.
267-تفسير صفى ، ج 2، ص 641.
268-تفسير مجمع البيان ، ج 6، ص 473.
269-اقتباس از تفسير منهج الصادقين ، ج 5، ص 356.
270-همان ، ص 357.
271-اقتباس از تفسير منهج الصادقين ، ج 5، ص 356.
272-شرح صد كلمه قصار از: كلمات امير المؤ منين عليه السّلام ، ص 77 78.
273-تفسير نمونه ، ج 12، ص 447.
274-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 12، ص 448 449.
275-طارق / 5 6.
276-قيامت / 36 38.
277-الكنى والالقاب ، ج 3، ص 82 83.
278-فوائد الرضويه ، ص 71.
279-آشنايى با علوم اسلامى ، ص 80.
280-يعنى ((اياز)) خطاب به خويشتن مى گفت : اين است لباس و كفش تو، اكنونبه اين مقام عالى كه رسيده اى ، منگر؛ دوران فقر و فلاكتت را فراموش مكن .
281-((خمره )): يعنى كوزه جواهرات .
282-يعنى انتخاب قفل محكم براى در، نه براىبخل ورزيدن نسبت به سيم و مال و طلا بود، بلكه براى پنهان داشتن آن راز شگفت انگيزرا از عاميان كه گروه زيادى در خيالات غوطه ورند و قوم ديگر اگر چارق و پوستين راببينند، سالوس و حيله گرم خواهند ناميد.
283-يعنى رازهاى نهانى جان در نزد مردان باهمّت به پوشيدن نيازمندتر است ازلعل و جواهر معدنى در نزد مادّه پرستان . زيرا ابلهان طلا را از جان بهتر مى دانند، ولىانسانهاى بزرگ ، طلا را فداى جان مى كنند.
284-يعنى آن اميران به طمع طلا تند و تيز مى شتافتند، ولى عقلشان مى گفت : اىاحمقان ! كمى آهسته تر، آرى ، حرص آدمى بيهوده به سوى سرابها مى تازد، ولىعقل به او مى گويد: درست بنگر، اين آب نيست بلكه سراب و آب نماست !
285-يعنى آن اميران با حرص و آز و صد گونه هوس درحجره اياز را باز كردند ودر همان حال مانند پشّه و مگس كه در دوغ گنديده بيفتند، ازدحام كردند و همچون پشه و مگسكه عاشقانه در دوغ گنديده بيفتند و پرهاى آنها آلوده شود و نه مى توانند بپرند و نهمى توانند چيزى بخورند آنان جز چارق و پوستين كهنه چيزى نيافتند.
286-همه گفتند: اين جا محلى مرموز و مشكوك است و اين چارق و پوستين ، روپوشچيزهاى پنهانى است .
287-((كاريز)): قنات ، مجراى آب زير زمين .
288-((گو)): گودى .
289-حفره ها بانگ مى زدند: ماگودالهاى خالى هستيم ، اى گنديده ها چيزى در ما وجودندارد.
290-((سگالش )): انديشه بدگمانى ، يعنى از بدگمانى كه برده بودند،خجالت مى كشيدند و بار ديگر همان گودالها را پر مى كردند.
291-بالا خره از شدّت نوميدى و ناراحتى دست و لب خود را با دندان مى گزيدند ومانند زنان دست بر سر مى كوبيدند.
292-مثنوى معنوى ، انتشارات كلاله خاور، دفتر پنجم ، ص 310 314.
293-حجّ / 73.
294-((چست )): چابك و چالاك ، محكم ، نه چست ، يعنى سست و غير چابك .
295-تفسير صفى ، ج 2، ص 719.
296-بحار الانوار، ج 47، ص 166.
297-تفسير امثال القرآن ، ص 375.
298-اقتباس از كشف الاسرار و عدة الابرار، ج 8، ص 210.
299-كليّات سعدى ، باب سوّم در فضيلت قناعت ، ص 195.
300-تفسير نمونه ، ج 14، ص 174 176.
301-نور / 35.
302-تفسير صفى ، ج 2، ص 741 742.
303-يعنى آن چنان روغنش صاف و خالص است كه نزديك است بدون تماس ‍ با آتشو (كبريت ) شعله ور شود.
304-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 14، ص 476 480.
305-تفسير نور الثقلين ، ج 3، ص 605.
306-همان ، ص 604.
307-همان ، ص 602.
308-منهج الصادقين ، ج 6، ص 315.
309-تفسير مجمع البيان ، ج 7، ص 143.
310-((سراب )): در اصل به معناى سرچشمه آب مى باشد و بعد به معناى آب نمابه كار رفته است . حافظ مى گويد:
دور است سَرِ آب در اين باديه هشدار تا غول بيابان نفريبد به ((سرابت )).
311-((بقيعه )): زمين گسترده بى آب و گياه ، كوير.
312-((ظمآن )): آدم تشنه .
313-((لُجّىّ)): درياى عميق و پهناور.
314-((سحاب )): ابر باران زا كه غالباً متراكم و تيره و تار است .
315-نور / 39 40.
316-((يَمْ)): دريا.
317-تفسير صفى ، ج 2، ص 743.
318-بقره / 167.
319-تفسير صافى ، ج 1، ص 157.
320-بعضى مصراع دوّم را چنين گفته اند: ((بيداركنش زود، كه در خواب نماند)).
321-در بعضى از نقلها مصراع دوّم چنين آمده است : (( او خويشتن از كفر و ضلالتبرهاند )).
322-اين مصراع نيز در بعضى نقلها اينگونه ثبت شده : ((تو مرده شمارش ، كهكسش زنده نخواند)).
323-امثال قرآن ، ص 264. تفسير امثال القرآن ، ص 404.
324-تفسير منهج الصادقين ، ج 6، ص 327 (با كمى تصرّف در عبارات ).
325-روم / 30.
326-صحيفه نور، ج 14، ص 134 137.
327-همان ، ج 21، ص 68.
328-عنكبوت / 41 43.
329-تفسير صفى ، ج 2، ص 818 819.
330-تفسير منهج الصادقين ، 7، ص 161.
331-كلمه بوالعجب را به صورت بلعجب نيز ثبت نموده اند. بعضى مى گويند:كلماتى مانند بُلْعَجَبْ و بُلهوس مخفف ابوالعجب و ابوالهوس نيست ، بلكه((بُل )) پيشوند فارسى و به معناى ((كثرت و فزونى )) است .
332-امثال قرآن ، ص 275.
333-((عندليب )): بلبل هزار دستان .
334-((قوت )): غذا، طعام .
335-((حريف )): همكار، هم پيشه .
336-امثال قرآن ، ص 274.
337-بحار الانوار، ج 76، ص 175.
338-تفسير الميزان ، ج 16، ص 132.
339-اسرارى از زندگى حيوانات ، ص 152 158.
340-مى گويند: هر تار عنكبوت فقط در حدود 7 ميكرون (71000 ميلى متر) قطردارد، ((يعنى اگر 150 تار عنكبوت را پهلوى هم قرار دهند، يك ميلى متر قطر آن خواهدشد و 40000 كيلومتر از اين تارها كه برابر با محيط كره زمين است ، فقط دو كيلو وزندارد.(اسرارى از زندگى حيوانات ، ص 154) )).
341-تفسير نمونه ، ج 16، ص 278 279.
342-(... خُلِقَ الاِْنسانُ ضَعِيفاً) (نساء / 28).
343-اسرارى از زندگى حيوانات ، ص 159 160.
344-((عَزَّزنا))، از ماده عزّت ، به معناى نيرو و شوكت است .
345-((تَطَيّرنا))، از مصدر تطيّر، به معناى شوم دانستن وفال بد زدن است .
346-يس / 13 19.
347-((اُشتلم )): داد و فرياد، هياهو. چنان كه نظامى مى گويد:

كُردى خركى به كعبه گم كرد
در كعبه دويد و اشتلم كرد.
348-تفسير صفى ، ج 2، ص 887-888.
349-همان ، ص 889 890.
350-نمل / 47.
351-اعراف / 131.
352-نساء / 78.
353-كشف الاسرار، امام خمينى رحمه اللّه چاپ انتشارات آزادى ، ص 9.
354-صحيفه نور، ج 12، ص 231.
355-تفسير نمونه ، ج 6 ، ص 317.
356-همان ، ص 318.
357-همان ، ص 318 319.
358-فروغ ابديّت ، ج 1، ص 114.
359-پيشواى شهيدان ، ص 264.
360-نهج البلاغه فيض الاسلام ، نامه 64.
361-زمر / 29.
362-تفسير صفى ، ج 2، ص 925.
363-تفسير نمونه ، ج 19، ص 444.
364-تفسير نمونه ، ج 19، ص 445.
365-((رُكّع ))، ركوع كنند گان ، جمع راكع .
366- ((سُجَّد))، سجده كنندگان ، جمع ساجد.
367-((شَطْاء))، سبزه ، نورسته نازك ، جوانه اى كه ازپايين ساقه گياه وكنارريشه ها بيرون مى آيد.
368-((آزر))، از مادّه ((ايزار)) به معناى كمك و معاونت است ، وزير هم به همينمعناست .
369-((اِسْتَغْلَظَ))، از ريشه غَلَظَتْ به معناى سفت و محكم شدن است .
370-((سوق ))، جمع ساق ، به معناى تنه گياه و بدنه درخت مى باشد.
371-فتح / 29.
372-تفسير صفى ، ج 2، ص 1013.
373-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 22، ص 116 117.
374-تفسير نمونه ، ج 22، ص 113.
375-همان ، (با اندكى تصرّف ).
376-همان ، ج 22، ص 115.
377-همان ، ج 22، ص 117.
378-همان ، ص 119.
379-صحيفه نور، ج 15، ص 179 180.
380-حجرات / 12.
381-تفسير صفى ، ج 2، ص 1017.
382-تفسير نمونه ، ج 22، ص 185، (با اندكى تغيير).
383-جامع السعادات ، ج 2، ص 314 (چاپ بيروت ).
384-بحار الانوار، ج 78، ص 117.
385-اصول كافى ، ج 2، ص 357.
386-جهاد اكبر، ص 48 49.
387-مستدرك الوسائل ، ج 2، ص 106.
388-تفسير نمونه ، ج 22، ص 192 193.
389-لئالى الاخبار، ص 597.
390-تفسير نمونه ، ج 22، ص 188 189.
391-همان ، ص 189.
392-تعليم و تربيت ، ص 417 419.
393-ظسفينة البحار، ج 1، مادّه ((شَغَل )).
394-تفسير نمونه ، ج 22، ص 193 194.
395-همان ، ص 194.
396-حديد / 20.
397-امير المؤ منين عليه السّلام را گفتند كه صفت دنيا را براى ما تعريف كن ؛حضرت فرمود: ((الدُّنْيا اوَّلَهُ بُكاءٌ وَاءَوْسَطُهُ عَناءٌ وَ آخِرُهُ فَناءٌ؛ دنيا اوّلش گريه است ووسطش غم و اندوه و آخرش فنا است )). (تفسير منهج الصادقين ، ج 9، ص 186 187).
398-يعنى انسان عارف و خداشناس ، از مشاهده پر كاهى پى به وجود خدا مى برد،ولى آدم احمق اگر به زمين و آسمان بنگرد، از زمين جز خاك و از آسمان جز توده اى دودنمى بيند؛ يعنى فقط مادّه و محسوسات را مى بيند، و به ماوراى آن هرگز نمى انديشد.
399-((لَوْن )): رنگ .
400-((مُكَوِّن )): به وجود آورنده .
401-((كَوْن )): هستى ، عالم وجود.
402-((رَز)): انگور.
403-((مَىْ)): شراب انگورى .
404-تفسير صفى ، ج 2، ص 1061 1062.
405-تفسير الميزان ، ج 19، ص 164.
406-تفسير نمونه ، ج 23، ص 352.
407-اقتباس از امثال قرآن ، ص 235.
408-تفسير نمونه ، ج 5، ص 207.
409-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 5، ص 207.
410-قصص / 79.
411-امثال قرآن ، ص 311.
412-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 23، ص 353.
413-حديد / 20.
414-صفّ / 8 9.
415-تفسير صفى ، ج 2، ص 1084 1085.
416-برگرفته از تفسير نمونه ، ج 7، ص 368.
417-تفسير نمونه ، ج 24، ص 82 85.
418-((اءَسْفار)): جمع ((سِفْر)) يعنى كتاب بزرگ . سفردراصل به معناى پرده بردارى است وكتاب را از آن جهت سِفر گويند كهمسائل پوشيده به وسيله آن ، كشف مى شود وازحقايق پرده برمى دارد.
419-جمعه / 5.
420-تفسير صفى ، ج 2، ص 1087.
421-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 24، ص 114.
422-تفسير نمونه ، ج 24، ص 114 115.
423-همان ، ص 119.
424-كليّات سعدى ، باب هشتم در آداب صحبت ، ص 268.
425-همان ، ص 277.
426-محجّة البيضاء، ج 1، ص 125.
427- نهج البلاغه فيض الاسلام ، حكمت 358.
428-بحار الانوار، ج 70، ص 344.
429-فاطر / 28.
430-تفسير مجمع البيان ، ج 8، ص 407.
431-كلّيات سعدى ، باب هشتم در آداب صحبت ، ص 269.
432-صحيفه نور، ج 13، ص 266 268.
433-بحار الانوار، ج 1، ص 208.
434-تفسير امثال القرآن ، ص 600.
435-بعضى گفته اند (يُؤْفَكُونَ) مشتقّ از اِفك به معناى دروغ است .
436-منافقون / 4.
437-((طليق )): يعنى خوش بيان .
438-تفسير صفى ، ج 2، ص 1089.
439-اقتباس از تفسير منهج الصادقين ، ج 9، ص 294 295.
440-تفسير الميزان ، ج 19، ص 287.
441-نهج البلاغه صبحى صالح ، خطبه 194.
442-كلّيات سعدى ، بابسوّم در فضيلت قناعت ، ص 209.
443-آشنايى با قرآن ، ص 166.
444-همان ، ص 164.
445-تحريم / 10.
446-(( در بعضى از كلمات مفسّران آمده است كه اسم همسر حضرت نوح ((والهة )) واسم همسر حضرت لوط ((والعة )) بوده است و بعضى عكس اين را نوشته اند يعنى نامهمسر نوح را ((والعه )) و همسر لوط را ((والهه )) يا ((واهله )) گفته اند ))، (تفسيرنمونه ، ج 24، ص 301).
447-تفسير صفى ، ج 2، ص 1101 1102.
448-الدّر المنثور، ج 8، ص 228.
449-اقتباس از تفسير نمونه ، ج 24، ص 301.
450-تفسير الكشّاف ، ج 4، ص 571.
451-در آيه 3 همين سوره ، به ماجراى افشاى اسرار پيامبرصلى اللّه عليه و آله وسلّم و آزار آن حضرت توسّط بعضى از همسرانش اشاره شده است .
452-تفسير نمونه ، ج 24، ص 301.
453-اقتباس از همان ، ص 302.
454- احزاب / 30.
455-(اءَحْصَنَتْ فَرْجَهَا)؛ يعنى دامن خود را از آلودگى مصون داشت .
((حصن ))، به معناى دژ و قلعه محكم است . به همين جهت مردمتاءهّل را كه از زن خود نگه دارى مى كند ((مُحصِن )) (نگاه دارنده ) و زنى كه ازدواج كردهو در پناه شوهر نگهدارى مى شود، ((مُحْصَنه )) (نگاه داشته شده ) ناميده مى شود.
456-تحريم / 11 12.
457-تفسير صفى ، ج 2، ص 1102.
458-الدُّر المنثور، ج 8، ص 229.
459-تفسير نمونه ، ج 24، ص 302 304.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation