بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 9, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

تاريخ : 20/6/58
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در جـــمـــع گـــروهـــى ازمـردمسرپل ذهاب و سران عشاير
اين معنائى كه ما در فكرش هستيم ، اين است كه اسلام در ايران حكومت كند
بسم الله الرحمن الرحيم
انشاءالله همه موفق بشوند، اين از بركات اين نهضت است كه ما همه با هم مجتمعيم . اين ازبـركـات ايـن نـهـضت اسلامى است كه برادرهاى اسلامى را با هم زير يك سقف مجتمع كردهاسـت و مـسائلى كه مورد حاجت است انشاءالله مورد بحث قرار بگيرد و آقايان بايد بدانندكه اين معنائى را كه ما در فكرش هستيم و با همت همه قشرهاى ملت اميدواريم كه تحقق پيدابـكـند، آن اين است كه اسلام در ايران حكومت كند. حكومت ، حكومت خدا باشد و از آن كارهايىكـه طـاغـوت مى كرد و عمال طاغوت مى كردند و گرفتارى هائى كه براى ملت ما از دستآنـها پيدا شد انشاءالله با همت همه جوان هاى ملت ما آنها تمام بشود و همه جا بيرق اسلامبـاشد. يعنى طورى باشد كه ما اگر در نخست وزيرى برويم ببينيم كه آنجا اسلام استو اگـر در سـايـر وزارتخانه ها برويم ببينيم آنجا اوضاع ، اوضاع اسلامى است و اگردر عـشـايـر بـرويم ببينيم آنجا هم اوضاع ، اوضاع اسلامى است و اگر در بازار برويمبـبـيـنيم بازار هم اوضاعش اسلامى است . اگر چنانچه اسلام به معناى خودش آنطورى كهخـداى تـبـارك و تـعالى وحى فرموده است به پيغمبر اكرم ، آنطور تحقق پيدا بكند، همهمـردم در زيـر پرچم اسلام در رفاه و سعادت هستند، نه همان سعادت اين عالم ، سعادت اينعالم و سعادت آن عالم
با هوشيارى و وحدت ، دست توطئه گران و مفسدين را از كشور قطع كنيد
و ما از خدا مى خـواهـيـم كـه يـك هـمـچو سعادتى به ما بدهد كه ما بتوانيم اين خدمتى را كه بنا داريمانجام بدهيم قدرت داشته باشيم كه انجام بدهيم و اين قدرت هم در وقتى است كه ملت باما باشد. اگر ملت با ما باشد، ما مى توانيم به واسطه قدرت ملت كارها را انجام بدهيم، چـنـانـچـه ديديد كه چون ملت همراه با هم بودند يك همچو قدرت هاى بزرگى را از بينبـردنـد. حـالا هـم كـه وقـت اين است كه اين مفسده ها از بين بروند و پاكسازى بشوند و آنبـازمـانـده هـاى آنـهـا از بـيـن بـرونـد، بـاز محتاج به اين است كه ملت همراه باشند والانتـوطـئه هـا زيـاد در كـار هـسـت كـه بـين برادرها را از هم جدا كنند، هر جا به يك صورت ،آنـجـاهـايـى كـه مـراكـز مـثـلا شهرهاى بزرگ است به صورت حزب و نمى دانم كذا و درجـاهـايى كه مرز است و برادرهاى اهل سنت ما آنجا هستند به اينكه سنى ها و شيعه ها چه مىخواهند،
ايـن دو تـا طايفه را كه هر دو مسلمند به جان هم بريزند. در عين حالى كه شايد همه شمابدانيد كه در كردستان يك دسته اى كه وابسته به خارج بودند و آنطورى كه از رفت وآمـدهايشان كشف شده است و گفته اند به ما، اينها از وابسته هاى هم رژيم سابق هستند و همرفـت و آمـد دارنـد بـا صـهـيـونـيست ها، با اسرائيل روابط دارند و هم با بعضى از ممالكديـگـرى كـه اجـنـبـى هـسـتـنـد و اينها غائله در كردستان درست كرده اند به طورى كه مردمكـردسـتان از دست آنها به عذاب بودند، دولت فرستاد و اين مفسدين را اين مقدارى كه مىشـد دسـتـگـيـر يا سركوب كرد و يك مقدارش هم فرار كردند، بعدش در خارج آنهائى كهعـمـال اجانب هستند بنا كردند چيز نوشتن كه دولت ايران يا فلانى همه مردم ايران را برضـد كـردهـا، بـر ضـد اهـل سـنـت بـسـيـج كـرده اسـت وحـال آنـكـه مـا فـرسـتاديم براى كمك به برادرهايى كه گرفتار بودند. بايد هوشياربـود در ايـن مـواقـع كـه ايـن اشـخـاصى كه مى خواهند فساد كنند، مى خواهند بين برادرهاجـدايـى بيندازند، اينها نظرى ندارند جز اينكه ديدند كه منافعى كه از اينجا مى بردندخـودشـان و اربـاب هاى شان در خطر افتاده است و دستشان دارد كوتاه مى شود، مى خواهندكـه دوبـاره آن مـسائل را پيش بياورند و دوباره همان ها را به ما مسلط كنند و همه زندگىايـن مـردم را به هم بزنند. و در طول تاريخ همه اين عشاير، همه اين مرزنشين ها در فشارايـن طـاغـوت هـا بودند، برايشان هيچ زندگى هم درست نكرده اند، حالا هم مى خواهند مهلتنـدهـنـد كه دولت كه مى خواهد رسيدگى بكند، اينها مهلت ندهند كه دولت يك همچو كارىبـكـنـد تـا ايـنـكـه دوبـاره آشـفـتـگـى پـيـدا بـشـود، دوبـاره آنمـسـائل بـرگـردد. بـايد امروز همه مابيدار باشيم و متوجه باشيم به توطئه هاى اينها.انـشـاءالله ايـن تـوطـئه هـا از بـين برود. انشاءالله مملكت آرام بشود و شما هم بدانيد كهسرلوحه برنامه اين دولت اين است كه ابتدا از مستمندان شروع كنند، از مرزها شروع كنندبـه تـعـمـيـر و رفـع حـوائجـى كـه تـا حـالا نـبـوده اسـت ازقـبـيـل بـرق و نـمـى دانم آسفالت و آب و امثال ذلك كه من مى دانم در بسيارى از جاها اينهانيست يا كمياب است .
دولت در صدد است و انشاءالله عمل خواهد كرد. خداوند انشاءالله همه شما را توفيق بدهد.در پـاسخ به سخنان يكى از عشاير در مورد كمبودهاى مناطق كردنشين ، امام فرمودند: همهاين مطلب كه گفتيد صحيح است لكن دولت هم در فكر هست كه همه اينها را بكند. حتى راجعبـه عـلمـاى اهـل سـنـت كه من كرارا به وزير معارف گفتم (وزير علوم ) كه اينها بايد بهطـور شـايـسـتـه بـا آنها همراهى بشود و بناست هم كه صورت را از همه آنجاهائى كه درايـران اسـت بـردارنـد و انـشـاءالله عـمل بشود و مى شود انشاءالله . و همين طورى كه اينگـرفـتـارى هـائى كـه گـفـتـيـد، اينها هم بايد بشود لكن مى دانيد كه الان همه جا به همريـخـتـه اسـت . بعد از انقلاب هميشه يك به هم ريختگى هائى هست خصوصا كه همه اينها،ايـنها ارث هايى است كه از دولت سابق ما برديم ، در جمهورى اسلامى كه پنج ماه ، ششمـاه از عـمـرش مـى گـذرد ايـن مـسـائل در آن پـيـش نـيـامـده ، ايـنمسائل از سابق بوده و اين بايد جبران بكند و يك بچه شش ، هفت ماهه است الان جمهورى ما،ايـن بـايـد يـك قـدرى بـه آن مهلت بدهند، يك قدرى اين اغتشاشاتى كه اين مفسدين درستكردند اينها يك قدرى كم بشود و آنوقت رسيدگى
كـامـل بـشـود. حـالا هـم در صـدد هـسـتـنـد بـراى هـر نـاحـيـه اى ، بـراى هـر اسـتـانـىپول نفت را قرار دادند و درصددند كه برسانند و مى رسانند و من هم تاءكيد مى كنم بهايـنـكه زود برسانند. انشاءالله اميدوارم به زودى اينها، گرفتارى ها رفع بشود و عمدهايـن اسـت كـه شـمـا بـه حـرف ايـن مـفـسـدين گوش ندهيد، اينها مى خواهند نگذارند، در عينحال كه دولت هم بودجه براى اين تصويب كرده است ، براى هر استانى بودجه تصويبكـرده براى همين امور، ساختن حمام ، ساختن عرض كنم آسفالت ها، مدارس ، همه اين چيزها رادرصدد هستند كه انجام بدهند لكن شرطش اين است كه منطقه آرام باشد، يك منطقه غيرآرام وجـنـگـى را نـمـى شـود عـمـل بـكنند، بخواهند يك منطقه اى كه در جنگ هستند حالا بيايند حمامبسازند، نمى شود اين ، اين يك قدرى بايد آرامش پيدا بشود و انشاءالله پيدا مى شود وايـن امـور انـشـاءالله درست مى شود. براى روحانى هم بايد با آقايان مدرسين ، اين جوانها، صحبت بكنيد، هر چه به نظر شما شد، خوب شما خودتان تشريف داريد آنجا كه اگركـمـبـودى داريـد و مـن امـيدوارم به زودى اين گرفتارى ها رفع بشود. ممكن است آن يك نفرروحانى كه شما مى بريد اينجا مثلا با آقاى منتظرى هم بحث بشود، آقاى منتظرى كسى راتعيين كنند براى اين كارها.
تاريخ : 21/6/58
مصاحبه اوريانا فالاچى با امام خمينى
سوال : من قبل از هر چيز مرگ مرحوم طالقانى را به شما تسليت عرض مى كنم .
جواب : انشاءالله موفق باشند، تشكر مى كنم از تسليت ايشان
سـوال : امـيـدوارم حـضـرت امـام بـه سوالاتى كه من مى كنم كه شايد بعضى ها به ظاهرمـسـخره بيايد و بعضى ها ناراحت كننده باشد، ولى اميدوارم كه با صبر و حوصله اى كهمن در ايشان مى بينم به سادگى جواب بدهند.
جواب : بگوييد كه اگر سوال ها بخواهد زياد باشد من وقت ندارم و محدود باشد، يك چندسـوالى بـاشـد عـيـب ندارد. سوال ها را انتخاب كنيد و آن سوالى كه مهم است بكنيد براىاينكه زياد طول مى كشد.
سـوال : حـضـرت امـام خـمـيـنـى ! ايـران در دسـت شـمـاسـت و حـرف هـاى شـمـا كـامـلا مـوردقـبـول است و حرف هاى شما قانون مى شود در اين كشور و حالت اجرائى پيدا مى كند. درمـمـلكـت بـعـضـى هـا هـسـتـنـد كـه فـكـر مـى كنند در اين كشور آزادى نيست حضرتتان چه مىفرماييد؟
جـواب : بـگـوييد كه ايران در دست من نيست ، در دست ملت است و ملت هم كسى كه خدمتگزاربـاشـد و مـصالحشان را بخواهد، با آزادى مطلق به او ممكن است رو بياورد. و شما ملاحظهكـرديـد در فـوت مـرحـوم آقـاى طـالقـانـى سـر نـيزه اى نبود، زورى نبود، مردم با آزادىريـخـتـند در خيابان ها و همه ايران منقلب شد. اين نه اين است كه آزادى بدون قانون وجودداشـته باشد، آن آزادى نيست ، منتها آزادى است كه مردم روى محبت و عشقشان و روى يك مبادىو مـبـادى الهـى به بعضى اشخاص كه اينها را مى شناختند به اينكه الهى هستند روى مىآورند و اين آزادگى است .
سـوال : آنـطـورى كه از بياناتتان در قم در گذشته نه نزديك ، خيلى دور فرموده ايد وحـقـيـقـتـى بـوده ، آن مـدرن شـدن يك انسان اين است كه بتواند آزاد بينديشد و آزاد تصميمبگيرد وآزاد انتخاب بكند. چطور امكان دارد، الان در كشور كمونيست ها و ساير اقليت ها چهسـيـاسـى و چـه مـذهـبـى و چـه مـلى نـمى توانند آزادانه اظهار بيان بكنند و اظهار انديشهبكنند.
جواب : بگوييد شما اول خيال كرديد كه مساله اى را، بعد علتش را مى پرسيد. در مملكت ماآزادى انديشه هست ، آزادى قلم هست ، آزادى بيان هست ولى آزادى توطئه و آزادى فساد كارىنـيـسـت . شما اگر توقع داريد كه ما بگذاريم بر ما توطئه كنند و مملكت ما را به هرج ومـرج بـكشند، به فساد بكشند و مقصودشان از آزادى اين است ، در هيچ جاى دنيا همچو آزادىنيست . و اگر آزادى انديشه است ، آزادى بيان است ، اين آقاى بنى صدر مطلعند و ما مطلعيمكه ايشان دعوت مى كردند همين كمونيست ها را و همان اشخاصى كه غير ما فكر مى كردند،دعوت مى كنند كه بياييد صحبت هاى تان را بكنيد و ما پنج ماه بيشتر بلكه به طور مطلقبـه ايـنـهـا آزادى داديـم ، يـعـنـى آزاد بـودند كه هر چه مى خواهند، حتى الانش هم هر كارىكـردنـد، لكـن اخـيـرا كـه مـا مـطلع شديم كه با الهام از رژيم سابق و با الهام از اجانب وكسانى كه مى خواهند به تباهى بكشند، توطئه كردند، خرابكارى كردند، خرمن ها را آتشزدنـد، صـنـدوق هـاى آراء را آتـش زدنـد و بـا تفنگ و اسلحه آن رفتار را كردند، قضاياىاطراف كردستان را همان ها پيش آوردند و ساير قضايا هم آنها اگر ما سستى كنيم پيش مىآورنـد. اگـر آزادى ، آزادى بـيان و عقيده و انديشه است ، آزادى هست و بوده است . اين چيزىكـه جـلويـش گـرفـتـه شـده اسـت ، ايـن اسـت كـه در مـمـالك ديـگـر آنـجا كه انقلاب شد وصـددرصـد ادعـاى آزادى مـى كـردند، بعد از انقلاب مطلقا جلوگيرى كردند از كسانى كهتـوطـئه مـى كـردنـد، مـا پـنج ماه است و بيشتر است مهلت داديم به آنها تا اينكه بر مردمثابت شد، به دنيا ثابت شد به اينكه قضيه ، قضيه آزادى بيان نيست ، قضيه ، قضيهآزادى توطئه است . اين آزادى توطئه را هيچ كس ، هيچ جا به هيچ كس نمى تواند بدهد.
سوال : البته اين سوالاتى است كه قبلا مى دانيد كه معمولا خبرنگارها از شما مى كردند،پس چه دليلى بود كه مثلا روزنامه هاى مخالف مخصوصا آيندگان بسته بشود؟
جواب : روزنامه آيندگان همان بود كه با دشمن هاى ما روابط داشت ، توطئه بود در كارو بـا صـهيونيست ها روابط داشت ، از آنها الهام مى گرفت و بر ضد منافع مملكت و كشورمى نوشت و در تمام آن روزنامه هائى كه توطئه گر بودند و مى خواستند رژيم سابق رادوبـاره برگردانند به اينجا، اين روزنامه ها جلوشان گرفته شد تا بفهمند به اينكهچـطـورنـد ايـنـهـا و بـعـد از ايـنـكه فهميدند هر كدام كه چيز نيستند، نه ، آزاد باشند. همهروزنـامـه هائى كه بودند، به اعتبار اينكه دادستان آنطورى كه فهميده است اينها توطئهگـر بـودنـد و مفسد بودند و اينها الهام از شاه و از دستگاه صهيونيست ها مى گرفتند، ازايـن جـهت اينها را توقيف كردند موقتا، تا اينكه رسيدگى كنند. اين خلاف آزادى نيست ، اينجلوگيرى از توطئه است كه همه دنيا بوده است كه جلوى اين توطئه را بگيرند.
سـوال : حـضـرت امـام ! ايـنهائى كه الان دم از مخالفت مى زنند، عده اى هستند كه اكثرشانمبارزه كرده اند و زجر كشيده اند و ضد رژيم گذشته بودند. چطور امكان دارد كه فضا وحق وجود به چپى كه اين همه مبارزه و رنج كشيده ، نداد؟
جواب : امكان ندارد، حتى يكى شان نه مبارزه كرده اند، نه رنج كشيده اند، همه از دولت واز رنـج هـاى ايـن مـلت مـا اسـتـفـاده بـرده انـد و بـر ضـد مـلت مـا قـلمـفـرسـائى كـرده اند.سوال : منظورم گروه هاى سياسى اند مثلا احزاب توده ، مثلا فدائيان ، مجاهدين .
جـواب : و احـزاب هم همين طور، آنها هم خلاف آزاديشان اگر توطئه گر نباشند، حالا عملىكه بر خلاف آزادى باشد نكرده اند و نشده است و اما اينكه مى گوييد آنها رنج كشيده اندو در اين باره فعاليت كرده اند، اين معلوم مى شود كه درست از اوضاع ما مطلع نيستيد. آنهاكه رنج كشيده اند اين توده مردمند كه رنج كشيده اند آنها يك عده اى شان درخارج بوده اندو حـالا آمـده اند در داخل و مى خواهند استفاده بكنند بدون رنجش . يك دسته هم اينجا بودند ودر پـنـاهـگـاه هـا يـا در خانه ها بودند و بعد از اينكه ملت رنج ها را كشيد و خون داد و همهكارها را كرد، اينها آمدند و دارند استفاده مى برند و معذلك كسى جلو اينها را نگرفته استو آزادى دارند.
سـوال : مـنـظـور مـن بـيشتر روى چپى هائى است كه درزندان هم بوده اند، يا به دست شاهشكنجه شدند.
جواب : در اين نهضت ما دخالت نداشتند، در نهضت ما هيچ يك از اينها، بلكه مخالف بودند.هـمين چهار تا هم كه الان برخلاف ما دارند فعاليت مى كنند، آنها يك مسلك خاصى داشتند وروى مـسـلك خـاصـشـان هـستند. نهضت ما يك نهضت اسلامى بود كه چپى با آن مخالف است ومخالفت او هم با ما بيشتر است از مخالفت شاه و آنها هم توطئه گر هستند و مى خواهند همانمسائل را، كه من نظرم اين است كه چپى هاى ساختگى اند، نه چپى هاى واقعى و ساخت
امـريـكـا هـم هـسـتـنـد. بـنـابـرايـن ايـنـطـور نـيـسـت كـه شـمـاخـيـال كـرديـد كـه چـپـى هـا يـك دسته اى هستند كه در نهضت ما دخالت داشتند. نهضت ما هيچدخـالتـى آنها نداشتند، البته آنهابراى مقصد خودشان هر چه بوده اينجا و آنجائى كردهاند و يك كارهائى انجام داده اند و هيچ ربطى به نهضت ما ندارد. نهضت ما هيچ ارتباطى باچـپى ها ندارد و چپى ها هم هيچ خدمتى به نهضت ما نكرده اند و هر چه كرده اند كار شكنى وخلاف بوده است ، حالا هم توطئه گرى از چپى ها است و اين چپى هاى ساختگى اند، نه چپىهاى واقعى .
سـوال : حـضـرت امـام ! مـى شـود بـيان كنيد كه اين ملت براى آزادى مبارزه كرده يا براىاسلام ؟
جـواب : بـراى اسـلام جـنـگـيـده ، لكـن مـحـتـواى اسـلام هـمـه آن مـعانى است كه در عالم بهخـيال خودشان بوده كه مى گويند دموكراسى . اسلام همه اين واقعيت ها را دارد و ملت ما همبراى همه اين واقعيات جنگيده اند و لكن در راءسش خود اسلام است و اسلام همه اين را دارد.سوال : يك تعريف ساده از آزادى بيان كنيد.
جـواب : آزادى يك مساءله اى نيست كه تعريف داشته باشد. مردم عقيده شان آزاد است ، كسىالزامـشان نمى كند كه شما بايد حتما اين عقيده را داشته باشيد، كسى الزام به شما نمىكند كه حتما بايد اين راه را برويد، كسى الزام به شما نمى كند كه بايد اين را انتخابكـنـى ، كـسـى الزامـتـان نـمـى كـند كه در كجا مسكن داشته باشى يا در آنجا چه شغلى راانتخاب كنى . آزادى يك چيز واضحى است .
سوال : حضرت امام ! شما چرا از اول روى يك كلمه اى خط كشيديد و آن دموكراتيك است كهرويش خط كشيديد و فرموديد جمهورى اسلامى نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر. اينكلمه كه اين قدر عزيز است ، براى ما عزيز است و شما خطش زديد و در كشور الان باز دراين باره صحبت مى كنند.
جـواب : بـله ايـن مـسائلى دارد، يك مساءله اين است كه اين توهم ، اين را در ذهن مى آورد كهاسـلام محتوايش خالى است از اين ، لذا احتياج به اين است كه يك قيدى پهلويش بياورند وايـن بـراى مـا بـسـيـار حـزن انـگـيـز اسـت كه در محتواى يك چيزى كه همه چيزها به طريقبـالاتـرش و مـهـمـترش در آن هست ، حالا ما بيائى م بگوئيم كه ما اسلام مى خواهيم و ما بااسـلامـمـان دمـوكـراسـى بـاشـد. اسـلام هـمـه چـيـز اسـت .مثل اين است كه شما بگوئيد كه ما اسلام را
مى خواهيم و مى خواهيم كه به خدا هم اعتقاد داشته باشيم ، ولى به شرط اينكه به خدا هممـعـتقد باشيم . اين براى ما خيلى ناراحت كننده است كه كسى يك همچو خيالى داشته باشد،اين اولا، و ثانيا اين كلمه دموكراسى كه پيش شما اين قدر عزيز است يك مفهوم مبينى نداردارسطو يك جور معنى كرده ، شوروى يك جور معنى كرده ، سرمايه دارها يك جور معنى كردهو مـا در قـانـون اسـاسـيـمان نمى توانيم يك لفظ مبهمى كه هر كس براى خودش يك معنىكـرده است ، آن را بگذاريم ، به جاى آن اسلام را گذاشتيم كه اسلام مبين مى كند حد وسطچـيـسـت ، اين مخالف با هيچ چيزى نيست ولى آنهائى كه نفهميده اند اسلام را، خارجى ها كهبـا اسـلام كـار نـدارنـد، آنـها كه در داخل هستند و اسلام را نمى دانند چه رژيمى است ، چهحـالى دارد، از ايـن جـهـت يـك امـكـان بـه خـيـالشـان دارد. مـن حـالا بـراى شـمـامثال مى زنم از اين آزادى و دموكراسى يك چيزى كه تاريخ مى گويد و آن قضيه حضرتامـيـر سـلام الله عـليـه اسـت كـه در وقـتـى كـه رئيـس و خـليـفـهرسـول الله بـود و دامـنـه ايـن ريـاسـت عمليش و سياستش از حجاز تا مصر و تمام تقريبابسيارى از آسيا، يك مقدارى حتى اروپا داشت ، همين شخص كه رئيس يك همچو مملكت وسيعىبـود و داراى هـمـچـو قـدرتـى بـود و قـاضـى را هـم خـود خـليـفـهرسـول الله تـعـيـيـن مـى كـرد، وقـتـى يـك اخـتـلافـى بـيـن آن رئيـس ‍ و يـك يـهـودىحـاصـل شـد قـاضـى دعـوت كـرد او را بـه ايـنـكـه بيايد جواب بدهد او هم رفت در محضرقـاضى نشست ، قاضى خواست به او احترام بكند، گفت نه يك نفر قاضى بايد احترام ازهـيـچ كـس نكند و ما عل السواء بايد باشيم و بعد هم كه قاضى حكم بر خلاف او كرد، اوتصديق و قبول كرد.
مـن مـيـل دارم كـه شـما كه اطلاع داريد از همه حكومت ها و از همه جاها يك نمونه اين طورى همشـمـا نـشـان بـدهـيـد در تـمـام ايـن حـكـومـت هـائى كـه در دنـيـا ازاول دنـيـا تا حالا حكومت ها بودند و شما لابد مطلع هستيد، شما هم يك نمونه اين طورى بهما نشان بدهيد، كه آن از اين اولى است .
سـوال : نـه مـن هـمـچو نمونه اى الان ندارم به شما تذكر بدهم ولى در عوض ، شما الانانـقـلاب كـرديـد ولى هـنـوز ثروتمند و فقير در بين كشور شما هست و چند حزبى كه بهصـورت عـيـنـى دموكراسى است كه اگر يك دسته اى راءى نياورد بتواند يك دسته ديگرجـاى او بـاشـد مـثـل انـگـليـس كـه گـاهـى حزب كارگر و گاهى حزب محافظه كار، همچووضعى آيا شما در كشورتان اجازه خواهيد داد و اين عدالت اقتصادى را اجازه خواهيد داد؟
جـواب : مـا الان يـك بـچـه شـش مـاهـه داريـم و در ايـن پـنـجـاه و چـنـدسال ، ثانيا با آن وضع و با آن گرفتارى هائى كه ايران داشته است شما چه توقع ازيـك بـچـه شـش مـاهـه اى كـه پـنـجـاه و چـنـد سـال در زمـان مـا و دو هـزار و پـانـصـدسال در تاريخ عقب زده شده است . الان اول راه اين است و تمام خرابى هائى كه الان با آنمواجه هستيم ، خرابى هايى است كه رژيم سابق براى ما گذاشته
است . در زمان ما هيچ خرابى حاصل نشده ، زمان ما همه كوشش براى درست كردن وضع ملتاسـت ، درسـت كـردن وضـع كـشـاورزى و سـايـر كـارخـانـه هـا وامـثـال ذلك . و شـمـا تـوقـع داريـد كـه مـا بـتـوانـيـم در هـمـيـن چـنـد مـاه يـا چـنـدسـال بـرويـم بـه آن حـدى كـه هـمه مان ، ملتمان در رفاه باشد، همه كارها هم درست شدهبـاشـد؟ همه آشفتگى هايى كه تحميل به ما شده است ، همه اينها با يك اوقات كمى درستبشود؟ ما فرصت مى خواهيم و فرصتمان را از اين كسانى كه شما مى گوئيد كمونيستند ودمـوكـراتـنـد و امـثـال اينها، از اينها فرصت مى خواهيم كه اينها به ما فرصت بدهند تا مارسـيـدگـى كـنـيم به حال ملت و رسيدگى كنيم و مملكت را اين طورى كه اينها مى گوينداداره كـنيم اقتصادمان الان ور شكسته است ، پى ريزى بكنيم . ما الان مهلت نداريم ، ما الاندر آشفتگى هستيم و همه آشفتگى ها هم زير سر همين هايى است كه شما مى گوييد دموكراتهـسـتـنـد و شـمـاهـا مـى گـوييد كمونيست هستند و اينها. ما همه گرفتاريمان اينها هستند، اينگرفتاريها كه رد بشود احزاب آزاد هستند، ما جلوى آزادى را هيچ وقت نمى گيريم ، اسلامهـم جـلوى آزادى را هـيـچ وقـت نـگرفته است بيش از اينكه جلو توطئه را، كه همه عالم همينطورند، ما هم همين طور هستيم .
سوال : من در قيافه شما نگاه مى كنم كه يك قيافه آرامى است و طبيعى است و نرم است امادنـيـا يـك قـيافه اى از شما، قيافه سخت خشن ، ترسناكى درست كرده ، آيا اين قيافه اىكه از شما ساخته اند براى شما رنج آور نيست . شما را ديكتاتور جديد ايران مى خوانند،اين شما را ناراحت نمى كند؟
جـواب : از يـك جـهـت البـتـه نـاراحـتـى دارد و آن اينكه دشمن هاى ما چقدر بر خلاف انسانيتعـمـل مـى كـنند. ما متاءسفيم كه يك طايفه اى اين قدر بر خلاف انسانيت ، بر خلاف انصافرفتاركند. از اين جهت البته ناراحتى دارد. ما به حسب تعاليم اسلام براى عيب هايى كه دربـشـر هـسـت ، بايد متاثر باشيم . و از جهتى به نظر ما اهميتى خيلى ندارد براى اينكه مايـك راه حـقـى مـى رويـم و البـتـه در يـك راه حـقـى كـه درمـقابل ابر قدرت هاست ، مقابل با منافع بزرگ يك كشورهائى است كه مى خواهند اينها رابخورند و ببرند و من نمى توانم متوقع نباشم كه آنها بنشينند و نگاه بكنند، ما نگذاريمكارهايشان را بكنند. البته اين براى ما خيلى بيسابقه نيست ، همچو نيست كه ما همچو بودهاسـت كـه يك كار بى سابقه اى بوده است براى ما. ما مى دانستيم كه يك همچو حرف هايىهـسـت ، هـميشه هست كه يك ضعيفى كه در مقابل يك قدرت هاى بزرگى مى خواهد جلوگيرىبكند اين تهمت ها برايش هست . كسانى كه اجير هستند از طرف شاه ، كسانى كه اجير هستنداز طـرف قـدرت هـاى بـزرگ ، مـا توقع نداشته باشيم كه هيچ به ما زهرى ، زهر چشمىوارد نكنند. خوب ، ما هم در خارج مى بينيم كه در مملكت ما
دارنـد آشـوب مـى كـنند، عينا مى بينيم كه آشوب مى كنند و ما هم مى دانيم كه به اينكه درروزنـامـه هـا آنـهـا هـر چه دلشان بخواهد تهمت مى زنند. خوب ، شما لابد ديديد اين را درروزنامه ها كه نوشته اند كه به امر خمينى پستان هاى زنها را بريده ، بازن ها چه كرده. البـتـه دشـمـن اسـت ، ولى من متاءسفم كه دشمن ها اين قدر خلاف انصاف و خلاف انسانيتعمل كنند.
سـوال : آنـهـائى كـه از شـمـا تـرس نـدارنـد و مـن ديـدم كـه الان ايـنـجـا جـلوىمنزل شما و در تهران هم ديدم كه خمينى ، خمينى مى كنند. اينها يك احساسى به انسان دستمـى دهد كه از يك تعصبى مى آيد. آيا شما اين را خطرناك نمى بينيد براى پيشرفت آدم ،رشد انسان ؟
جواب : اين تعصب نيست ، اين آزادى دوستى است ، اين به اصطلاح شما دموكراسى دوستىاسـت . ايـنـهـا احـسـاس كـرده انـد كـه روى مـصـالح آنـهـاعمل مى كنيم ، احساس كرده اند كه ما نمى خواهيم ظلم بكنيم به آنها نمى خواهيم ظلم بكنيم ،آنـها را نمى خواهيم به زور وادار بكنيم به يك كارى ، اين احساس كه آنها از اسلام دارندو ايـن احـسـاس هـم دارنـد كـه مـاهـمـان تـبـع اسـلام هـسـتـيـم و مـطـابـق احـكـام اسـلامعمل مى كنيم . اين دو احساس در مردم هست ، يكى اينكه اسلام را مى دانند كه رژيمى است كهعـدالت در آن هـسـت و ما را هم مى دانند كه ما تابع يك رژيمى هستيم كه عدالت هست و ما مىخـواهـيـم اجـرا كـنـيـم عـدالت را. از ايـن جهت است اين احساسات ، نه يك تعصب خشكى باشدبدون منطق ، بدون مبنا و من اصلا هيچ خطرى در اين ، احساس نخواهم كرد.
سوال : شما خطر فاشيسم را در ايران امروز مى بينيد؟
جـواب : هـيـچ ، ابـدا هـمـچو خطرى نيست . مادامى كه اين ملت به اسلام توجه دارد و تابعاسـلام اسـت و مـا حـكـومـت اسلامى مى خواهيم درست كنيم ، هيچ خوفى نيست ، هيچ ديكتاتورىنـخـواهـد بـود و هـيـچ خـطـرى براى اين مطالب نيست . ما وقتى خطردار هستيم كه كمونيسمبـتـوانـد بـه ما غلبه كند كه آنوقت اول گرفتارى و ديكتاتورى معنايش هست ، يا رژيمىنـظـيـر رژيـم شـاه پـيـش بـيايد آن هم همانطور است . و اما آن رژيمى كه ما مى خواهيم ، آنرژيمى است كه ملت ما دنبالش هستند، ديكتاتورى با آنها معصيت بزرگ است و فاشيسم ازمعاصى بزرگ است پيش ملت ما و هيچ همچو خطرى نيست پيش ما
سـوال : در ايـن فـاشـيـسـم جـنـبـه مردمى و توده ايش قوى است . در ايتاليا (كه ما در آنجازندگى كرده ايم ) و در آلمان ، موسولينى و هيتلر به افكار اينجورى تكيه داشتند و اينخطر هميشه هست كه توده
مـردم بـه تدريج نوعى حكومت ديكتاتورى را بوجود بياورند و آن رژيمى كه بوجود مىآيـد كـامـلا مـتـكـى بـه افـكـار عـمـومـى اسـت ، امـا در اعـمـال خـودشمثل همان مطلق العنانها عمل مى كند.
جـواب : تـوده مـا توده مسلمان است . تعليمات اسلامى همانطورى كه در روحانيت هست ، آنهابـه مـردم هـم تعليم كردند و تمام اين مسائل اسلامى كه بر مبناى عدالت است و بر مبناىآزادى اسـت و بـر مـبناى اختيار مردم است و بر مبناى آن چيزهاى متعالى است ، در اسلام هست ومـردم هـم او را دارنـد. بـله امـكـان ايـن هـسـت عـقـلا كـه ايـن مملكت از اسلام بر گردد و بشودكـمونيست ، اگر همچو شد همه مردم از اسلام بر گشتند و كمونيست شدند، اين خطر البتهآنـوقـت هست براى اسلام ، و اما مادامى كه ملت ما مسلم است ، براى ملتى كه اسلام ندارد يافـرض كـنـيـد كـه تـابـع كـمـونـيـسـم اسـت يـا تـابـعاصول و مسالك ديگرى هست ، البته اين خطر در آن هست ، و مملكت ما هيچ خطرى به هيچ وجهندارد.
سـوال : مـطـلب ديـگـرى كـه در غـرب خيلى در آن سر و صدا شده است مساله اعدامها كه مىگـويـنـد پـانـصـد نـفـر تـا حـال در ايـران اعـدام شـده انـد و ايـنـهـا بـدونوكيل مدافع و بدون تجديد نظر. باز هم شما با اين ترتيب موافقيد؟
جـواب : ايـنـهـا از بـاب ايـنكه يا غرب اين افراد را نشناخته است ، اولا پانصد تا نيست وبـسيار كمتر است و علت اين است كه يا غربى ها نشناختند اين اشخاص را يا مى شناختند ومـتـعـهـدنـد در ايـنـكـه خـودشـان را بـه نـشـنـاسـى بـزنـنـد. اينها افرادى بودند كه علنابـسـياريشان آمدند و مردم را كشتند در خيابان ها، يا امر به كشتن مردم در خيابان ها دادند واين يك مساءله مبهمى نبوده است پيش ملت ما كه اينها شايد صحيح بگويند، شايد دفاع ازخـودشان داشته باشند. يك كسى كه وارد بشود در يك جمعيتى و با تانك بزند و جوان هارا زيـر تـانك ببرد، آن وقت يك نفر را در مقابل هزار نفر كه اينها كشته اند بكشند معذلكبـه آنـهـا مهلت هم بدهند كه صحبت هايشان را بكنند، اجازه رفتن داده شده است . البته قلمدسـت دشـمن است و براى ما هر چه بخواهد مى نويسد، اما واقعيت اينطور نيست و آنهائى كهدر ايـنـجـا كشته شده اند نه عددشان آنقدر است و نه طورى بوده است كه برخلاف موازينبـاشـد. ايـنـهـا هـر كـدامـشان اشخاصى را كشته اند و فسادها ايجاد كرده اند، خانمان ها راسـوزانـده انـد، اشـخـاص را اره كـردند در حبس هايشان پاى آنها را، اشخاص را روى تاوهگـذاشـتـه اند و متصل به برق كرده اند، در تاوه آنها را بو داده اند. اين اشخاص البتهكـشـتـه شـدنـد و ايـنـهـا هـم حـق دفـاع داشـتـنـد و در مـحـكـمـه بـه ايـنـهـا اجـازه ايـنـكـهوكـيـل بـگـيـرنـد دادنـد، لكـن مـا چـه بكنيم كه قلم دست دشمن است و ما را مى خواهد اينطورصورت بدهد.
سـوال : راجـع بـه شـاه شـمـا چـه مى گوئى د؟ آيا شما دستور داده ايد كه او را در خارجبكشند؟ و آيا به نظر شما اين كار ممكن است ؟
جـواب : نـه مـن دسـتـور ندادم ، من ميل دارم كه بيايد ايران و او را محاكمه كنيم . من اگر مىتـوانستم او را حفظش مى كردم و مى آوردمش ايران و علنا او را محاكمه مى كرديم براى اينپـنـجـاه و چـند سال ظلمى كه كرده و آن خيانت هائى كه او كرده است جبران مى كرديم و اينسـرمـايـه هـائى كـه از مـا بـه خارج برده است اگر او كشته بشود از دست ما مى رود لكناگـر حـفـظـش كـنـيـم و بـيـاوريـم بـه ايـنـجـا مـمـكـن اسـت ايـن ثروت برگردد به ايرانسـوال : شـمـا مـايـليـد كـه مـثـل آيـشـمـن كـه گـرفـتـنـد آوردنـد بـهاسرائيل ، او را هم مثلا بگيرند و به همان ترتيب بياورند ايران ؟
جواب : من مايلم كه او بيايد ايران ، بياورندش ايران و ما محاكمه كنيم . (خطاب به مترجم) بـگوييد به او كه مرحوم مدرس كه با شاه سابق دشمن سرسخت بود يك وقتى كه شاهبـه سـفـر رفـتـه بود، وقتى آمده بود، مرحوم مدرس گفته بود كه من به شما دعا كردم .خـيـلى او خـوشـش آمـده بـود كه چطور يك دشمن دعا كرده بود. گفته بود نكته اين است كهاگـر تـو مـرده بودى اموالى كه از ما غارت كرده بودى و به خارجى ها داده بودى همه ازبـيـن رفـتـه بـود و مـن دعـا كـردم تـو زنـده بـاشـى بـرگـردى بـلكـه بـتـوانـيـم مـامـال هـا را بـرگـردانـيـم . حـالا مـا هـم هـمـانـطـور هـسـتـيـم و ايـن پـسـر هـم بـيـشـتـر از اواموال ما را برده است به خارج .
سؤ ال : اگر اموال را شاه پس بدهد، شما رهايش مى كنيد؟
جـواب : راجع به خيانت هايش ، اگر چنانچه پول ها را به ما پس بدهد، آن مقدارى كه پسبدهد البته ديگر حرفى با او نيست ، اما يك خيانت هائى كه به مليت ما كرده است ، آنها راجـبـران نـمى شود كرد و نمى شود ولش كرد. يك خيانت هائى به اسلام كرده است آن هم مانمى توانيم جبران كنيم . اين جنايت هائى كه كرد. مردم را به كشتن داد، دست جمعى پانزدهخـرداد خـود او از قـرارى كـه بـه مـا اطـلاع داده انـدعـامـل مـستقيم قتل عام ما بوده است . اينها يك چيزى نيست كه بخشيدنى باشد. آنهائى كه درپانزده خرداد كشته همه را زنده كند، ديگر حرفى نيست .
سؤ ال : يعنى تنها شاه يا همه خانواده اش ؟
جـواب : هـر كـدام كـه خـيـانتكار باشند، مجرد اينكه كسى از خانواده شاه ابدا در بين ما چهبـشـود، وليـعهد شاه بيايد مثل يكى از مردم اينجا زندگى بكند، كارى به ما نكرده است ،هيچ كسى هم كارى به او ندارد. آنهايى كه مثل اشرف كه آن هم خواهر اوست خواهر تنى همهـسـت آنـهـا در يـك آنـهـا دو قـلو بودند، آن هم نظير او جزء جنايتكارهاست ، آن هم به اندازهجنايتى كه كرد و جنايت هايى كه كرده است ، اين چه كارى به افراد خانواده ديگرش دارد.آن كه خيانتى نكرده بود كارى به او نداريم .
سؤ ال : پسرش كارى كرده ؟
جواب : اينها بايد به محكمه برسد. مى گويند، اما چه مى دانيم .
سؤ ال : اين براى شما يك اميدى است كه او بايد بيايد ايران و محاكمه بشود، مطمئنيد كهاين جور خواهد شد؟
جواب : تقريبا يك آرزو است .
سؤ ال : يعنى شما مطمئن باشيد چيزى از دست نمى دهيد. من تمام تبليغاتى كه عليه شماكردند به هم مى زنم .
جواب : خيال مى كنيد.
مـتـرجـم : مـى گـويـنـد ايـنها كه اعدام شده اند، همه شان مقصر سياسى و ساواكى و اينهانـبودند، آنها هم اعدام شدند براى اينكه لواط كردند و زنا كردند. البته من توضيح دادمكـه ايـنجور نيست اينها تاجر و اين چيزها بودند و بچه ها را مى دزديدند و اين حرف ها، واخبار دروغ به شما گفتند.
امـام : بـله اصـل مـسـاءله را بـايـد گفت و آن اين است كه اگر يك بدنى يك انگشتش فاسدبـشـود چـه بايد كرد براى اصلاح آن بدن . آيا بايد اين انگشت را گفت تو باش اينجا،فاسد كن اين بدن را؟ اين انگشت يك مفسده است و بايد بريد اين چيزهائى كه مى دانيد كهايـنـهـا بـه فساد مى كشند. يك وقت مثل بعضى طوايف مى گويند كه خوب ، مردم آزادند، آنزن آزاد هست زن اين باشد، او هم تمتعى ببرد، خوب ، چه بهتر. يك وقت منظور اين هست . نهمـا ايـن را نـمـى تـوانـيـم بپذيريم يك وقت منظور اين است كه بايد حفظ نظم جامعه ، حفظصحت جامعه بشود. اين سياست هايى كه ما
در اسـلام داريـم و اجـرا مـى شود براى اين است كه جامعه را ما مى خواهيم پاكسازى كنيم ،علف هاى هرزه اى كه ضايع مى كنند مزرعه ما را، بايد اين علف هاى هرزه را بچينيم و دوربـريـزيـم . آن كسى كه بخواهد يك جامعه را اصلاح بكند، آن كسانى كه افساد در جامعهمـى كـنـنـد، آن كـسـانى كه جامعه را به تباهى مى كشند، آن كسانى كه جوان هاى ما را بهتـبـاهـى مـى كـشـنـد، دخـتـرهـاى مـا را بـه تـبـاهـى مـى كـشـنـد آنـهـا را نـمـى تـوانـيـمتحمل كنيم كه نظر كنيم اينها هر كار مى خواهند بكنند. و هر سياستى كه هست بايد بشود،چه پيش شما خيلى مشكل باشد پذيرفتنش و چه نباشد. يك چيزى است ، به اصطلاح جامعهرا مـى خـواهـيم اصلا جامعه هم همانطورى كه دزد را شما مى گيريد و حبسش مى كنيد، خوبچـرا آزادش قـرار نـمـى دهـيـد؟ هـمـانـطور كه قاتل را مى گيريد نگهش مى داريد يا احياناقـصاص مى كنيد، چرا رهايش نمى كنيد كه هر كارى دلش ‍ مى خواهد بكند؟ چرا؟ اين براىايـن اسـت كه اينها اسباب اين مى شود كه يك جامعه را به فساد بكشد. اگر جلوگيرى ازچـنـد تـا از ايـن فـسـادهـا بشود، جامعه اصلاح مى شود، و ما منظورمان اصلاح جامعه است ،اصـلاح جامعه به همين چيزهاست كه اين سياست ها باشد. (خطاب به مترجم ) و اما اينهائىكـه واقـع شـد در ايـنـجـا هـمـانـطـورى كـه شـمـا گـفـتـيـد، بـه او بـگـوئيـد كـه ايـنـهـاامثال يك همچو مسائلى بودند.
فـالاچـى : بـعـضـى هـم مـثـلا لواط مى كنند، بيمار هست ، فرض كنيد يك همچو چيزى و چرابايد اعدامش كنند؟
امـام : ايـن مـايـه فساد است ، فساد را بايد برداشت تا ديگران اصلاح بشوند. اين ديگرمسائلى فرعى است .
مـتـرجم : مى گويند يك زن هيجده ساله را كه آبستن بوده اين را به عنوان اينكه زنا كردهاعدام كردند.
امـام : دروغ اسـت ، نـمـى شـود، در اسلام نيست . اين جزء همان هاست كه به ما نسبت مى دهند.فـالاچـى : اين روزنامه ها بودند كه درباره آن نوشتند. امام : بى اطلاعم . ما چه مى دانيمحالا چه شده ، وقتى به محكمه رفته است محكمه حكم كرده است .
فالاچى : اين چادر، آيا صحيح است كه اين زن ها خود را در زير چادر مخفى كنند؟ اين زن هادر انـقـلاب شركت كردند، كشته دادند، زندان رفتند، مبارزه كردند. اين چادر هم يك رسم ازقديم
مانده اى است ، حالا ديگر دنيا هم عوض شده ، حالا اين صحيح است كه مثلا اينها خودشان رامخفى كنند؟
امـام : اولا ايـنكه اين يك اختيارى است براى آنها، خودشان اختيار كردند. شما چه حقى داريدكـه اخـتـيار را از دستشان بگيريد؟ ما اعلام مى كنيم به زن ها كه هر كس چادر مى خواهد ياهر كس پوشش اسلامى ، بيايد بيرون ، از سى و پنج ميليون جمعيت ما سى و سه ميليونشبـيـرون مـى آيد. شما چه حقى داريد كه جلو اينها را بگيريد؟ اين چه ديكتاتورى است كهشـمـا نـسـبت به زن ها داريد؟ و ثانيا اينكه ما يك پوشش ‍ خاصى را نمى گوييم ، براىحـدود زن هـايـى كـه بـه سن و سال شما رسيده اند هيچ چيزى نيست . ما زن هاى جوانى كهوقـتـى ايـشـان آرايـش مـى كـنـنـد و مـى آيـنـد يـك فـوج رادنـبـال خودشان مى كشند، اينها را داريم جلوشان را مى گيريم ، شما هم دلتان نسوزد. منديـگـر بـلنـد شوم ، شما هم دلتان نسوزد. ( خطاب به مترجم ) شما بگوييد اينها را بهايشان .
تاريخ : 21/6/58
پيام امام خمينى به آيت الله منتظرى
خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمين آقاى منتظرى دامت افاضاته
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحوم مجاهد بزرگوار آقاى طالقانى پس از عمرى مجاهدت و پاسدارى از اسلام به رحمتخـداونـد پـيـوسـت و مـا را سوگوار كرد. تكليف پاسدارى از اسلام به عهده همه ماست و منشما را كه مجاهدى بزرگوار و فقيهى عاليقدر مى دانم براى دژ محكمى كه آن فقيد سعيدپـاسـدار آن بـود انـتـخـاب و مـنـصوب نمودم . نماز جمعه كه نمايشى از قدرت سياسى واجتماعى اسلام است بايد هر چه شكوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نكنندكـه نـمـاز جمعه يك نماز عادى است ، نماز جمعه با شكوهمندى كه دارد براى نهضت كوتاهعـمـر مـا يـك پـشـتـوانـه مـحـكـم و در پـيـشـبـرد انـقـلاب اسـلامـى مـاعامل مؤ ثر و بزرگى است .
ملت عظيم و عزيز با شركت خود بايد اين سنگر اسلامى را هر چه عظيم تر و بلند پايهتـر حـفـظ نمايند تا به بركت آن توطئه هاى خائنانه و دسيسه هاى مفسدان خنثى شود. ازخداوند تعالى دوام نهضت و عظمت اسلام را خواستارم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/6/58
بـــيـــانـــات امـــام خــمـينى در جمع گروهيب از اعضاى جهاد سازندگى قزوين ، اعضاىحزبجمهورى اسلامى و اعضاى صندوق ذخيره ولى عصر
بسم الله الرحمن الرحيم
نهضت براى اسلام است و شهادت هم براى اسلام و آنچه كه براى اسلام است شرف است وعـزت اسـت و مـن امـيدوارم كه شهداى ما به شهداى كربلا ملحق بشوند و بازماندگان آنها،خـداونـد بـه آنـهـا صـبـر عـنـايـت كـنـد و بـه شـمـا بـرادرهـا و هـمـه مـا قـدرت مـقاومت . درمـقـابـل مـشـكـلات بـايـد مـقـاومت به خرج داد. اگر بنا باشد كه ما در مشكلات عقب نشينى وسـسـتـى كـنـيـم ، نـهـضـت مـا نـمـى تـوانـد پـيـش بـرود لكـن درمـقـابل مشكلات بايد مردانه قيام و مردانه مقاومت كرد. شماها، زن و مردتان ، شجاعانه قيامكـرديـد و دسـت اجـانـب را كـوتـاه كـرديـد و دست چپاولگرها را از خزائن مملكت تان كوتاهكـرديـد و شـجاعانه بايد به پيش برويد و مقاومت كنيد. همانطورى كه ايمان ، ايمان بهخـدا در قـلب هـا بود و شما را آن ايمان به خدا هدايت كرد و حس مقاومت به شما داد و خداوندايـجـاد رعـب در آنها كرد و با قدرت شيطانى كه داشتند، شكست خوردند . اين ايمان را حفظكـنـيد تا اين نهضت جلو برود. توجه به خدا داشته باشيد، ايمان به خدا. همانطورى كهدر صـدر اسـلام يـك جـمعيت هاى كم و بى سازمان بر يك قدرت هاى بسيار بزرگ با همهسازمان ها كه داشتند، قدرت ايمان اين جمعيت كم را بر آن جمعيت هاى بزرگ با همه ساز وبـرگـى كـه داشـتـنـد غلبه داد و در ايران هم همان نظير صدر اسلام قضيه واقع شد كهشـمـاهـا بـا سـاز و بـرگ كـم در مقابل يك قدرت بسيار بزرگ كه مجهز به همه جهازاتجـنـگى بودند قيام كرديد و خداوند با شما همراهى كرد و اين قدرت بزرگ را شكست ، ازحـالا بـه بـعـد با همين قدرت ايمان بايد پيش برويد. پيام من به همه دوستان ، به همهاحـبـاء، به همه جوان هاى برومند زن و مرد اين است كه اين قدرت ايمان را حفظ كنيد..... حقبـا شماست و شما ايمان به خدا داريد. خداوند پشتيبان است و كسى كه خداوند پشتيبان اوبـاشد، از هيچ چيز هراس ندارد شهادت براى ما فيض عظيمى است و جوان هاى ما شهادت راآرزو دارند و ملتى كه شهادت را آرزو دارد پيروز است و شما ملت پيروزيد انشاء الله .
خداوند انشاء الله همه شما را سعادتمند كند هم در دنيا و هم در آخرت .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 22/6/58
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع بـانـوان دانـش پـژوه مـركـز آمـوزشـى دارالزهـراءهمايونشهر
موقع شناسى يكى از امورى است كه در رشد هر جامعه اى دخالت زياد دارد
بسم الله الرحمن الرحيم
من چند تا كلمه بايد بگويم . اول از شما خانم هاى محترم معذرت مى خواهم كه در يك جائىكـه گـرم است و شما در زحمت هستيد، الان ما با شما مواجه هستيم . رشد فكرى هر جامعه اىاقـتـضـا مـى كند كه انسان در هر مرحله اى كه واقع است همان مرحله را توجه به آن داشتهباشد و افراد هم و گروه ها هم در هر حالى كه هستند و هر گروهى كه هستند، همان وضعىكـه در آن گروه هست به آن توجه داشته باشند. فكر كردن به آن چيزى كه در گذشتهاسـت و گـذشته است و آن چيزى كه بعدها خواهد آمد، از جهتى خوب است و از جهتى انسان رااز اين مقصدى كه دارد باز مى دارد. ما اگر الان همه توجهمان را منصرف كنيم به اينكه ماچـه كـرديـم و چه كرديم پيروز شديم و همه توجهمان را به آتيه دور منعطف كنيم ، از آنچـيزى كه الان وقتش است ، اذهان مان منصرف مى شود، چنانكه گروه هاى مختلفى كه هستندو هـر گـروهـى بـراى يـك كـارى هـسـتـنـد، اگر چنانچه توجه كنند به كارهاى گروه هاىديـگـر، از كـارى كـه خـودشـان دارنـد، مـنـحـرف مـى شـونـد. مـا الان چـيـزى كـهبـالفعل محل حاجتمان است اين را بايد به آن توجه كنيم ، نه به آتيه خيلى فكر كنيم ونـه بـه گـذشـتـه ، گـذشـتـه الحمدلله تا حالا خوب گذشته است و اميدوارم كه آتيه همانـشـاء الله خـوب بـشـود لكـن شـرط ايـنـكـه آتـيـه خـوب بـشـود ايـن اسـت كـهحال خوب بشود يعنى هر قدمى كه بر مى داريم همان قدم را ببينيم چطور بايد برداريمو كـجـا بـايـد بـگـذاريـم . الان مـا مـبـتـلا بـه قانون اساسى هستيم و خبرگان اين قانوناسـاسـى ، آنـهـائى كـه بـايـد ايـن قـانون اساسى را تصويب كنند، هر كس هر نظرى درقـانـون اسـاسـى دارد، الان بـايد اين نظر را بدهد و ننشيند تا اينكه ديگران نظر بدهندبـراى او هـم شـمـا بـانـوان مـحـترم و هم ساير طبقات ، چه از طبقات روحانى باشند يا ازطـبـقات ديگر، نبايد مهلت بدهند به ديگران كه آنها نظر بدهند و ما بنشينيم صبر بكنيمبـبـيـنيم چه خواهد شد. تكليف فعلى ما اين است كه نظرهايى كه داريم در قانون اساسىآنها را بنويسيم و به آن محلى كه بايد داد كه مجلس سناست بدهيم و در مطبوعات هم اگرخـواسـتـيـم ، بـنـويـسيم و آن چيزى كه مهمتر از اين است ، اين است كه آن اشخاصى كه مىخـواهـيـم بـراى نـظر كردن به قانون اساسى و تشخيص دادن اينكه اين قانون موافق بااسـلام اسـت ، مـوافـق بـا صلاح ملت است ، آن اشخاص را بايد در نظر بگيريم و انتخابكنيم كه مبادا يك وقت اشخاصى كه بر خلاف مسير اين نهضت هستند، اعتقاد به اين نهضت
نـدارنـد، تـوجـه به اسلام و مصالحى كه در اسلام است ندارند، يك وقت انتخاب نشوند وايـنـهـا نـرونـد سـراغ اينكه قانون اساسى را براى ما تنظيم كنند. پس الان ما اين قدم رانبايد فكر كنيم كه ما آن هستيم كه چه كرديم و نبايد فكر كنيم كه بعدها چه خواهيم كرد،بـايد فكر كنيم كه حالا بايد چه بكنيم . رشد فكرى هر قومى اين است كه بشناسند مقامرا و بـفـهـمـند چه وقت بايد چه كرد. بسيارى از انحرافات كه براى انسان پيدا مى شودايـن اسـت كه موقع شناس نباشد و يك مطالبى كه حالا بايد طرح بشود آن را طرح نكند،يـك مطالبى كه حالا وقتش نيست ، طرح بكند، شما الان بايد همه تان و تمام ملت از زن ومـرد، از كـوچـك و بـزرگ ، از روحـانـى تـا دانـشـگـاهـى هـمـه بـايـد در فـكـرحـال بـاشيد كه اين قدمى كه الان مى خواهيد برداريد، صحيح برداريد و قدم هاى بعد درموقع خودش . الان ما نبايد به فكر اين باشيم كه ما مثلا مدارس مان چطور است ، كشاورزىمان چطوراست ، ماكارخانه هاى مان چطور است ، اينها الان وقتش نيست ، الان همه افكار بايدمـتـوجـه بـه ايـن بـاشـد كـه قـانـون اساسى مان چه جورى است ، نظر بدهيم و باز تمامافـكـارمـان مـتـوجـه بـه ايـن باشد. كه چه اشخاصى را ما براى تنظيم قانون اساسى وتـصـويـب قـانـون اسـاسـى بـايـد تـعـيـيـن بـكـنـيـم . ايـن قـدم الان قـدم فـعـلىمـحـل حـاجت است و حرف هاى ديگر و كارهاى ديگر و همه اينها بى موقع است موقع شناسىيكى از امورى است كه در رشد هر جامعه اى دخالت زياد دارد.
هميشه بانوان در نهضت پيشقدم بودند
و من اميدوارم كه شما بانوان كه هميشه در اين نهضت پيشقدم بوديد و هدايت كرديد تقريباشـمـا بانوان ديگران را و ديگران نظر به اينكه شماها پيشقدم شديد، بيشتر قوت پيداكـردنـد، انشاء الله موفق باشيد، سلامت باشيد، سعادتمند باشيد و همين طور كه تا حالابا وحدت كلمه و قدرت و قوه ايمان تا اينجا رسيديد از اينجا به بعد هم قدم به قدم كهاحـتـيـاج دارد اسـلام بـه وجود همه ، همه ملت قدم به قدم پيش برويم تا انشاء الله تماممطالب موافق اسلام عمل بشود. سلام بر همه تان باد.
تاريخ : 22/6/58
بيانات امام خمينى در جمع اقشار مختلف مردم
دعوت اسلامى به آنجا رسيد كه تمام اقشار ملت لبيك گفتند
بسم الله الرحمن الرحيم
مـا بـه پيروزى از انبيا عظام سلام الله عليهم از صفر شروع كرديم ، انبيا عليه السلامبـراى دعوت و قيام بر ضد طاغوت از صفر شروع مى كردند و دعوت هاى بزرگ آنها ازواحـد واحـد شـروع مـى شـد تا گروه گروه جمع مى شدند. آن روزى كه ما دعوت بر ضدطـاغـوت را شروع كرديم ، صفر بوديم ، گروه هاى مسلمين و اقشار ملت ما در اختناق عظيمبـودند و جرات نفس كشيدن نداشتند. ما از صفر شروع كرديم و به دعوت اسلامى مردم راخـوانـديـم و ايـن قـطـره واحـد قـطـره هـا شـد و قـطـره هـاسـيـل و سـيـل دريـا. ايـن دريـاى بـزرگ بـا قـدرت ايـمـان درمـقـابـل تمام قدرت هائى كه بر ضد اسلام و بر ضد انقلاب بودند در هم شكست . دعوتاسلامى ما به آنجا رسيد كه تمام اقشار ملت لبيك گفتند، از دانشگاهى ، بازارى ، دهقان ،كـارگر، نظامى ، ارتشى به ما پيوستند چون دعوت ، دعوت الهى بود، دعوت براى خدابود، قيام قيام اسلامى بود، مردم به اسلام علاقه داشتند و دارند، به آنجا رسيد كه الاندر هـمـيـن مـحـضـر گـروه هاى مختلف از بلاد مختلف برادروار با هم مجتمع و همه پشتيبانىخودشان را از نهضت اسلامى و از جمهورى اسلامى ملت ما در تمام اقشارى كه دارد، از مركزتـا آخـريـن نـقـطـه مـرزهـا يـكـدل و يـك جـهـت از پـيـروزى اسـلامخـوشـحـال و پـشتيبانى خودشان را اعلام مى كنند و ما با پشتيبانى ملت بزرگ اسلام بهپـيـش مـى رويم و دست جنايتكاران را قطع كرديم و ريشه هاى گنديده آنها را قطع خواهيمكـرد. اين قدرت اسلام است ، اين قدرت ايمان ملت است ، اين بيدارى ملت است كه در سايهقـرآن كـريـم و تـعـليـمـات اسـلام بـپـا خـاسـتـه اسـت . مـسـتـضـعـفـيـن بـپـا خـاسـتـه اند ومـقابل مستكبرين ايستاده اند، چنانكه در طول تاريخ انبياء با مستضعفين بپا!!! خاستند و بامستكبرين مبارزه كردند و آنها را شكست دادند. ملت مستضعف ما به تبعيت از تعليمات اسلام وقرآن كريم ، دعوت اسلامى را لبيك گفت و هر چه رنج و زحمت ديد مصمم تر شد و هر چهشهيد داد مصمم تر شد.
شهادت عزت و حيات ابدى است
امروز كه براى تسليت در مرگ يكى از عزيزان ما و در ترور يك نفر دانشمند اينجا مجتمعشده ايد، آگاهانه ، مصممانه اراده داريد كه بر ضد طاغوت و استعمار و استكبار مبارزه راادامه
بـدهـيد. برادران من ! خواهران من ! عزيزان من ! مصمم باشيد، از ترور نترسيد، از شهادتنـتـرسـيـد و نـمـى تـرسـيـد. شـهـادت عـزت ابـدى است ، حيات ابدى است . آنها از شهادتبـتـرسـند و از مردن بترسند كه مردن را تمام مى دانند و انسان را فانى ، ما كه انسان رابـاقـى مى دانيم و حيات جاودانه را بهتر از اين حيات مادى مى دانيم ، براى چه بترسيم .مـن از همه طوايف مختلفى كه در اينجا از عشاير، از نظاميان ، از بانوان ، از فرهنگيان كهدر اينجا مجتمع هستند، از تمام آنها تشكر مى كنم و سلامت و سعادت همه را از خداى تبارك وتعالى خواستارم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ 22/6/58
بيانات امام خمينى در جمع روحانيون و علماى منطقه 10 تهران
همه مجتمع اند به يك مقصد كه آن مقصد اسلام است
بسم الله الرحمن الرحيم
ما گرفتارى هايمان يكى دو تا الان نيست ، گرفتارى خيلى زياد است و تقريبا بايد گفتكـه دسـتـجـات مختلف هماهنگ نشده اند در صورتى كه آنكه لازم است هماهنگى است . اين نهتنها در مثلا دولت و ملت بلكه خود گروه هاى ملى هم باز هماهنگ نشده اند يعنى آن هماهنگىكـه بـود كم كم دارد از دست مى رود و همين طور در خود قشر خودمانى و آقايان خودشان درحـال انـقلاب يك حال خوبى پيدا شده بود يعنى البته هر انقلابى اينطور است يك وحدتكـلمـه اى و توجه خاص به مقصد، همه مجتمع اند به يك مقصد كه آن مقصد اسلامى بود ودفـع شـر اجـانـب (شـاه سـابـق و امـثـال ذلك ) هـماهنگى خوبى بود و با همان هماهنگى اينمسائل ابتدائى حل شد يعنى يك مطلبى كه در دنيا كسى احتمالش را نمى داد و در اينجا هماكـثـرا يـا همه احتمال اينكه يك همچو قضيه اى واقع بشود و يك ملتى كه دست خالى دارد،ايـن غـلبـه بـكـند به يك قدرت هائى كه نه فقط قدرت شيطانى خود دستگاه بلكه همهقـدرت هـا و نـه فـقط قدرت آمريكا و مثلا امثال آن بلكه قدرت هاى خود دولت هاى اسلامىهـمـه ايـنها پشتيبانى مى كردند منتها بعضى به صراحت و بعضى به طور ديگر، در عينحـال ايـن هـمـاهـنـگـى كـه در بـين ملت و بين قشرهاى روحانى همه پيدا شد بر اين مشكلاتبسيار عظيم غلبه كرد و تا اينجا آمد، تا اينجا كه رفع شر آنها شد به حسب مهم اگر همباشد، يك چيز با اهميتى ديگر نيست و اينها هم رفع مى شود انشاء الله .
تبليغات مسموم به منظور منعزل ساختن روحانيت از امور سياسى و اجتماعى
و آن چـيـزى كـه مـهـم اسـت در نـظـر مـن و وظـيـفـه مـاسـت و سنگينى اش بيشتر به عهده خودروحـانـيـون اسـت و آن ايـن اسـت كـه جمهورى ، اسلامى است همه هم راى داده اند كه جمهورىاسـلامـى ، در جـمهورى اسلامى اگر يك وقت خداى نخواسته بر خلاف موازين عملى بشود،بـه طـورى كـه خـداى نـخـواسته يك وقت جبهه و وجهه اين جمهورى مشوه در خارج جلوه كندخـصـوصـا كـه دشـمـن هـاى اسـلام و دشـمن هاى روحانيت زيادند و در صدد اين هستند كه يكمطلبى ببينند و اين مطلب را بزرگش كنند و بزرگتر كنند تا اينكه بلكه اين اسلاميت راهـم بـه مـردم خـارج چـيـز بـكـنـنـد كـه جـمـهـورى اسـلامـى هـم هـمـيـن اسـتمـثـل نـظـام شـاهـنشاهى مى ماند، چنانچه خوب ، الان !!! اقلام !!! قلم هاى خارجى ها الان مدتهاست كه به كار افتاده است

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation