بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 2, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
     SAHIFE16 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

نقشه هاى اجانب ، عامل اختلاف و راه تحكيم سلطه گران و سدى در برابر پيشرفتاسلام
يك سنخ ديگر اين است كه قبل از ماه مبارك و قبل از ماه محرم كه دو ماهى است كه -اجتماعات مسلمين هست ، در ماه عرض مى كنم كه ماه رمضان ، ماه اجتماعات است ، مساجد كه اينمردم توجه دارند به اين اجتماعات ، ماه محرم هم در ايران وقت اجتماعات است ، اين را ديگردولت هاى خودمان آنها هم كمك مى كنند همه با هم . دولت هاى خودمان در اين دو موسم (شماحالا بعدها امتحان كنيد در اين دو موسم ) قبل از اينكه اين دو موسم بيايد يك چيزى توىكار مى آورند. ما ديديم كه دو سال ، سه سال ، حالا هم تتمه اش هست و چه بساطى درستكردند براى كتاب شهيد جاويد، با هم اختلافات ،اهل منبر و اهل محراب ، اهل بازار و اهل كذا، يكى از آن طرف كشيد و يكى از آن طرف كشيد ويك ماه مبارك و يك ماه محرم و ساير ايام خودشان را صرف كردند و قوا را هدر بردند واعليحضرت با كمال آرامش ‍ اموال اين ملت را خورد و سلطه خودش را تحكيم كرد بر آنها.آقايان هم همه متوجه هستند كه كجاى كتاب شهيد جاويد چى چى نوشته ، كجايش چى چىنوشته ، مقصودش اين است ، مقصودش آن است ، دعوا كردند سر اين مطلب و اختلافات ومنبرهايى كه بايد صرف اين بشود كه اين سدى كه سر براى اسلام ، براى پيشرفتاسلام ، براى پيشرفت مملكت است بشكنند، اين سد محمدرضا شاهى را بشكنند همه قواصرف كتاب شهيد جاويد شد و اختلافات سر كتاب شهيد جاويد هدر دادند قواى خودشانرا چند سال ، الان هم دنبالش هستند، بعد از آن دوباره يك چيز ديگرى را آوردند، مرحومشمس آبادى خدا رحمتش كند، رفتند مثلا يا كشتند او را يا كشته شد، يك بساطى هم آنطوربود يكسال هم مردم را معطل اين كردند كه آن آقاى شمس آبادى را كى كشتش ، كى كشتش ،دعوا سر يك همچنين مساءله اى كردند و اين بى نقشه نيست ، شماخيال نكنيد كه همين طورى واقع شده يك كسى را كشته شد و يك كس را هم چيز كرده ، خيراين يك نقشه اى است كه روى اين نقشه حساب شده است . آنوقتى كه شما مى خواهيد اجتماعبا هم پيدا كنيد وآنها مى ترسند كه مبادا در اين اجتماعات چه بشود، يك همچنين مطلبى راپيش مى آورند، يك قدرى كهنه مى شود يك چيز ديگر پيش مى آورند، (على شريعتى ).چقدر قواى ما را، قواى اسلامى را تحليل بردند و همه را به هم متوجه كردند و همه قدرتها را كوبيدند براى اختلاف بين اين اهل منبر، داد وقال و اهل محراب چه و دانشگاهى چه و دانشكده چه .
الان هم اين اختلافات هست ، همين اختلافات اسباب اين شده است كه دشمن هاىاصيل شما با دل راحت بخوابند و بگويند الحمدالله خودشان به جان خودشان افتاده اندو دارند توى سر خودشان مى زنند.
بيدارى و انسجام در كارها، از بين برنده نقشه هاى شياطين
بايد بيدار بشوند نسل جوان ، توجه پيدا كنندنسل جوان به اين نقشه هاى شيطانى كه مى ريزند. الان در اروپا شما چندين هزار جمعيتداريد، اين چندين هزار جمعيت اگر چنانچه با يك مقصد راه بروند، يعنى شما در فرانسههستيد، يك دسته ديگر در آلمان هستند و يك دسته ديگر آمريكا هستند، اينها همه با يك مقصدحركت بكنند، كارهايشان منسجم باشد، يك نظام داشته باشد و اينها با هم يك نقشه رابخواهند پياده بكنند خيلى كار از آنها بر مى آيد. مع الاسف نيست يك همچنين چيزى ،اختلافات باز هست ، يك گروهى او درست كرده ، يك گروهى او درست كرده ، اين گروه هابا هم اختلاف دارند، او مى آيد براى او يك چيزى مى گويد، او مى آيد براى او يك چيزىمى گويد. در ايران هم اينطور است ، الان كه ايران به خود آمده يك قدرى و الان در تودههاى مردم ايران اختلافات در اين مقصد كم هست يا نيست و آنهايى هم كه مثلااحتمال اختلاف در آنها مى رود، آنها هم در اقليت واقع هستند، يا خير كم كم به خود آمده اند،الان وقت اين نيست كه ما در اين قضاياى جزئيه بنشينيم با هم اختلاف كنيم ، اين نظير اينمى ماند كه يك زلزله اى واقع بشود در يك شهرى و بخواهد خانه ها را خراب كند، شمابا هم بنشينيد مباحثه بكنيد كه فلان قصه چه جورى است ، قصه بگوئيد به هم ، زلزلهخواهد همه را كشت .
امروز اختلاف خيانت به قواى متحد مسلمين است
الان كه تمام قواى مسلمين ايران جمع شده با هم ، درمقابل قدرت ها ايستاده است ، در مقابل شاه و آن قدرت هايى كهدنبال او هستند الان ايستاده است اين خيانت بر اسلام است كه ما اختلاف بيندازيم بين خودمانو با هم ما اختلاف كنيم . اين خيانت به يك ملت است كه به واسطه اختلافات ما خنثى بشوداين حركتى كه در ايران پيدا شده است . اگر اين حركتى كه در ايران پيدا شده و سابقهندارد در تاريخ ، نه در تاريخ ايران ، شما در تاريخ نمى توانيد پيدا كنيد كه بچهاينقدرى آن همزبان باشد با پيرمرد در يك مطلب ، همه با هم باشند. اگر خداىنخواسته اين جنبش و نهضتى كه در ايران پيدا شده و سابقه ندارد اين اگر چنانچه بىنتيجه بخوابد، تا ابد زير سلطه غير خواهيد بود، خواهيد بود زير چكمه غير تا ابد،قطع مى كنند، قطع مى كنند نسل هاى شما را.
همصدايى بر ضد رژيم ، حكم عقل و شرع است
اينها حالا فهميدند كه يك قدرتى هست در اين جمعيت . ايران داراى يك قدرتى هست ، يكقدرتى است كه نظامى نمى تواند اين را به هم بزند، حكومت نظامى نمى تواند اين كاررا به هم بزند، يك قدرتى است كه الان ابرقدرت ها رامتزلزل كرده كه بايد چه بكنند، چه شيطنتى بكنند اين قدرت را بگيرند، الانمشغول مطالعه و بررسى و نقشه كشى هستند كه اين قدرتى كه الان ، اين جنبشى كه الانپيدا شده و مثل سيل خروشان دارد حركت مى كند و خنثى ميكند آن نقشه هاى آنها را، چه نقشهاى پيش بياورند كه
خاموش بشود اين ، بايستد اين نهضت . اگر اين نهضت خداى نخواسته به نتيجه خودشنرسد و بخوابد، ايران و اسلام و مسلمين تا ابد زير سلطه اروپا و آمريكا خواهند جانداد. اگر يك همچو چيزى هست (هست ، اگرى ندارد) اگر يك همچو چيزى را احراز ما كرديم يااحتمالش را داديم ، حكم شرع و عقل اين است كه بايد همه با هم همصدا باشيم . جائز نيستكه ما با هم اختلافات داشته باشيم و هر كسى يك راهى برود، همه با هم يك صدا بايدبكنند و همه بگويند نه ، نه محمدرضا شاه و نه سلسله پهلوى و نه لندن و نه آمريكاو نه شوروى خودمان ، اسلام ، مسلمين ، خودمان . اگر اين پيشرفت را كرديد، امروز اگراين اتحاد را حفظ كرديد و پيشرفت كرديد و نجات پيدا كرده ايد. و اگر الان نجات پيدانكنيد خدا مى داند تا آخر گرفتار هستيد.
خدايا! من گفتم
خدايا! من گفتم ، من آن چيزى را كه مى فهمم گفتم به آقايان ، گفتم به جامعه ايران و منتقصير ندارم . مطلب يك مطلب شوخى نيست ، مطلب اين است كه يك ملتى درطول تاريخ زير سلطه سلاطين جور بوده اند، درطول تاريخ 2500 سال زير سلطه سلاطينى بوده است كه همه اش جور بوده است ، حتىآن عادل هايشان خبيث بودند، حتى آن انوشيروان عادلش هم از خبيث ها بوده است ، حتى آنشاه عباس ‍ جنت مكانش هم از اشخاص ناباب بوده است ، پسر خود را كور كرده است . درطول تاريخ اين ملت زير سلطه و چكمه اين سلاطين خبيث بوده .
مطالعه و شناسايى آداب و روحيه اقوام ، راهى بر دستيابى مخازن
در 200 سال پيش از اين ، 300 سال پيش از اين كه خارجى ها راه يافتند به اينجا،مطالعات كردند و همه چيز را بررسى كردند و روحيه مردم را بررسى كردند و زمين ها رابررسى كردند، با شتر رفتند بيابانهاى ما را بررسى كردند كه چه دارد چه نداردتاريخ را ببينيدبا شتر اينها آمدندو رفتند آنوقتى كهاتومبيل و اينها نبوده است با شتر رفتند تمام اين بيابان هاى بى آب و علف را گردشكردند و مطالعه در آن كردند، مطالعه در روحيه همه اين مملكت و اشخاصى كه در اين مملكتيعنى طوايفى كه در اين مملكت است از بلوچ گرفته تا عرض مى كنم كرد گرفته تالر گرفته همه رامطالعه اينها كرده اند كه چه جورى مى شود اينها را نگهشان داشت بهحال عقب ماندگى و اينها را قانع كرد يك وقت انقلاب نكنند. ازآنوقت تا حالا ما زير سلطهآمريكا و اروپا هستيم ، اولش اروپا بوده و انگلستان بوده و اينها و بعدش هم حالا آمريكاآمده در كار كه بدتر از آنهاست ، شوروى و آمريكا، هر كس از يك طرف . خوب اينهاخواهندمخازن ما را ببرند، همه چيز ما را مى خواهند از بين ببرند، استفاده كنند و ما را به يكحال عقب مانده و بيچاره نگه دارند. خوب ،چه كنند؟ مطالعه كرده اند به اين رسيده اند كهبايد اينها را- بايد از هم جدا كرد. خيلى مسايل اينها دارند، خيلىمسائل دارند. بايد به واسطه همين كه مسلمين رااول از هم جدابكنند كه اين عراق و اين ايران ، اين افغانستان ، اين
پاكستان و اين چه و آن چه ، اينها از هم جدا، هر كدام به ديگرى جنگ بكنند، خوب اين يكراه فرجه اى براى اينكه نتوانند اينها، به خودشانمشغول باشند و نتوانند اينها با هم مجتمع بشوند كهمقابل ابر قدرت بايستند.
رژيم ، سركوبگر روحانيت و جلوگيرنده اجتماع مسلمين
در داخله هر مملكتى مثلا حالا مملكت ايران كوشش كردند به اينكه در داخله ايران از راه هاىمختلف يك كارهايى بكنند كه قوا با هم مجتمع نشوند. آخوند را پيش مردم زمان رضاشاههمچو مبتذل كرده بودند - آخوندرا - كه آخوند نمى توانست ازخانه ، بيرون آيد نه ازدست دولت از دست مردم ، مردم را اينجور كرده بودند. (اين آخوندها همه درباريند!) آندربار داشت آخوندها را مى كوبيد، ازآن طرف اينها مى گفتند اينها درباريند، اين دربارآخوندهاى ما را، ملاهاى ما را داشت مى كشت ، در حبس مى برد مى كشت ، از آن طرف هم ملتگفت اينها همه درباريند. ترزيق كرده بودند به آنها كه بايد اين ملا كه ممكن است درمقابل قدرت ها بايستد بايد بشكنند آنرا در بين ملت خودش ، ملت را از آن جدا بكنند، وقتىكه جدا كردند از خودش قوه نيست ديگر در كار، يك كسى كه جلو بيفتد و كار بكند و ملتهم با او همراه باشد نيست . آخوند است ، آخوند بايد شكسته بشود.
رهائى مسلمين در گرو بازگشت به قرآن
اكتفاى به آخوند نكردند، (اسلام افيون است ! دين اصلاافيون است !) اين دينى كه همهتحرك ها به واسطه دين است قرآنى كه آيات قتالش آنطور روشن است ، آيات تحركشآنطور روشن است اسمش را مى گذارند افيون يعنى مى خواهند مردم بيچاره را بخواباندتا قدرتمندها بخورند. قرآنى كه به جنگ قدرتمندها آمده است ، اينها مى گويندقدرتمندها درست كرده اند كه بيچاره ها بخوابند! آن نبى اكرم و ساير كسانى كهاسلامى هستند، جنگ هايش با همين قدرتمندها بوده است ، معذالك تزريق كرده اند كه (اينهاقدرتمندها آوردند روى كار). اينها نقشه هاست براى اينكه شماها را جدا كنند خودتان را ازهم و شما را از قرآن جدا كنند. قرآن يك سدى است كه اگر به آن تشبث كنند و كردهبودند، مسلمين به اين گرفتارى نمى شدند. قرآن را ما رها كرديم ، اين سد را ما به آنتشبث نكرديم رسيديم به اينجا كه از هر طرف توى سرما دارند مى زنند، از هر جا كهسربلند كنيد يك مامورى گذاشتند تو سرما مى زنند.
شكست فرهنگ و اسلام ماموريتى براى شاه آمريكائى
اين محمد رضا شاه خودش گفت كه متفقين صلاح ديدند كه ما باشيم . پريروز هم كهوزير خارجه انگلستان گفت كه (ايشان براى ماست ، ايشان منافع ما را دارد حفظ مى كند،چطور ما با او چيز نكنيم ) ما مى دانيم كه ايشان منافع شما و آمريكا را دارد حفظ مى كند،داد ملت همين است كه ايشان آمده ابراى
اين پاكستان منافع شماايشان آمده است كه خدمت به وطن بكند! ماموريت براى وطن دارد!ماموريت از طرف آمريكا دارد و انگلستان ، بايد مردم را اينطور كند، بايد ايران را عقبنگه دارد، فرهنگ ايران را بشكند، روحانيت ايران را بشكند، اسلام را عقب بزند، تاريخاسلام را تغيير بدهد، شما خيال كرديد كم كارى كرد اين خبيث ؟ ازاول كه اين جنايت كرده تا آخر هم جنايتى بكند يك طرف ، تغيير تاريخ اسلام يك طرف ،اين كم جنايتى بود كه اين مرد كرد؟ اينها همه دست به هم دادند براى اينكه اين سدها رابشكنند و الان كه ايران قيام كرده و همه يكصدا دارند مى گويند (مرگ بر اين سلطنت )،الان اختلاف چه در خارج كشور، چه در داخل كشور انتحار است ، خودكشى است . اختلافاتبين طبقات روشنفكر و غير روشنفكر، در دانشگاه بين اين جمعيت و آن جمعيت ، الان اختلاف بيناينها يك انتحارى است ، يك خودكشى است ، مملكت را به باد دادن است ، خيانت است بر مملكت، خيانت است بر اسلام . براى چى اختلاف داريد؟ چرا شما يك عده اى كه آمديد در خارجكشور زحمت مى كشيد با هم مختلف هستيد؟ جمع بشويد، با هم اجتماعات داشته باشيد، يكراه برويد همه تان يكصدا داشته باشيد، همه تان ، تا اين به صورتسيل درآيد و اين سيل بنيان كن ، بكند بنيان اين سلسله را و آنهايى كه منافع ما را بهواسطه اينها از بين مى برند. انشاءالله خداوند همه شما را محفوظ نگه دارد و همه ما راانشاءالله عفو كند.
والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
تاريخ : 10/8/57
مصاحبه امام خمينى با راديو - تلويزيون اطريش  
سؤ ال : چرا حضرت آيت الله عراق را ترك كردند؟
جواب : دولت عراق زير فشار شاه ، مرا از فعاليت سياسى كه مسووليت آن را بر دوشمى كشم منع نمود، از اين جهت آنجا را ترك كردم .
سؤ ال :آيا تصميم داريد به ايران برويد؟ چرا به ايران نرفته ايد
جواب : حضور در خارج براى افشاى جرائم شاه در سطح جهانى مناسبتر است
سؤ ال : شانس مخالفين را در به دست گرفتن قدرت چگونه ارزيابى مى كنيد؟ جوابمخالفين رژيم ، يك ملت است و ناچار ملت پيروز است .
سؤ ال : ارزيابى شما از شاه به عنوان رهبر كشور، خصوصا بعدازقتل عام چيست ؟
جواب : شاه هيچ گاه رهبر كشور نبوده و مزاحم رهبرى بوده است و پس از اينقتل عام ها پايگاهى نخواهد داشت ، چنانچه در بين ملت قبلا هم نداشته است ولى اكنون ملتما به بيدارى بر ضد او قيام كرده است و ناچار بايد اين رژيم تغييركند.
سؤ ال : نظرتان درباره تغييرات و تحولات آينده ايران چيست ؟
جواب : با قيام انقلابى ملت شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسى و جمهورى اسلامىبرقرار مى شود، در اين جمهورى ، يك مجلس ملى مركب از منتخبين واقعى مردم امور مملكت رااداره خواهند كرد. حقوق مردم خصوصا"اقليت هاى مذهبى ، محترم بوده و رعايت
خواهد شد و با احترام متقابل نسبت به كشورهاى خارجىعمل مى شود نه به كسى ظلم مى كنيم و نه زير بار ظلم مى رويم . كشور درحال حاضر ورشكست شده است و همه چيز از بين رفته است . با استقرار جمهورى اسلامى ،ساختمان واقعى و حقيقى كشور شروع خواهد شد.
تاريخ : 10/8/57
مصاحبه امام خمينى با خانم اليزابت تارگود خبرنگار روزنامه انگليسى (گاردين )
سؤ ال : آيا حضرت آيت الله فكر مى كنند كه شاه به عنوان رئيس قواى مسلح بتواند ازمبارزات حاضر بر ضد حكومتش جان سالم بدر برد (باقى بماند)؟ اگر نه ، چرا؟
جواب : خير، سلطنت شاه و خاندان پهلوى بر ملت ماتحميل شده است . فرماندهى كل قواى مسلح بودن شاه نيز بر ارتشتحميل شده است . شاه به هيچ وجه معرف واقعى ارتش نيست . رژيم در طى 50سال گذشته از ارتش و نيروهاى انتظامى براى سركوبى ملت استفاده كرده است . اميد مىرود كه ارتش به خود آيد و به جنبش ملت بپيوندند. من مطمئن هستم كه شاه از اين مبارزاتكنونى عليه خود و سلطنت خاندانش جان سال به در نخواهد برد.
سؤ ال : تحت چه شرايطى حضرت آيت الله بازگشت به ايران را مورد بررسى قرارخواهند داد؟ آيا با وجود شاه ، تنها به عنوان پادشاه بر موازين قانون اساسى (سلطان ونه حاكم ) موافقيد؟ آيا حضرت آيت الله مى توانند بيشتر توضيح فرمايند؟
جواب : با توجه به تجارت تلخ گذشته ملت ما از اين خاندان ، هيچ گونه راه حلى درچهارچوب شاه سلطنت كند و نه حكومت ، قابلقبول نخواهد بود. على الاصول ما با رژيم سلطنتى مخالف هستيم و بازگشت به ايرانبستگى به پيشرفت اهداف جنبش دارد، فعلا قرار رفتن به ايران را ندارم .
سؤ ال : آيا خود شاه يا اعضاى ديگر دولتش (به طورمثال اردشير زاهدى ) سعى به نزديك شدن و ملاقات با حضرت آيت الله كرده اند؟ آيا هيچنكته اى به عنوان اساس احتمالى مذاكره با حضرت آيت الله پيشنهاد شده است ؟
جواب : خير.
سؤ ال : آيا هيچ يك از مخالفين دستگاه ، كوششى به عنوان ميانجى بين حضرت آيت الله وشاه كرده اند براى مثال مهندس بازرگان و يا كريم سنجابى ؟ اگر بله نتيجه اينمنيانجيگرى چه بوده است ؟
جواب : خير، هرگز.
سؤ ال : آيا هيچ فردى را در داخل ايران حضرت آيت الله به عنوان نخست وزيرىقابل قبول مورد بررسى قرار خواهند داد؟ اگر آرى چه كسى ؟
جواب : در چهار چوب نظام سلطنتى ، هيچ فردى را به عنوان نخست وزير تاييد نخواهمكرد.
سؤ ال : حضرت آيت الله فرموده اند كه هيچ راه حلى براى ايران نيست مگر سرنگونىسلسله پهلوى ، آيا حضرت آيت الله در حال حاضر براى سرنگونى شاه كارى مى كنند؟اگر آرى ، اساس كار خود را چگونه قرار داده ايد؟ به طورمثال آيا براى اين كار، روش هائى طرح شده است ؟ نقشه متديك هست
جواب : نهضت عظيم كنونى ملت ما عليه شاه و نظام سلطنتى است ، بنابراين در جهتسرنگونى اين رژيم مبارزه ميشود.- براى - رهنمود ما ايجاد وحدت كلمه در ميان همهاقشار جامعه است . روش هاى مبارزه را مردم خود يافته اند و مى يابند. رهنمودهاى اصلى ازجانب ما به موقع خود به عمل مى آيد. در صورت عدم كفايت روش هاى فعلى ، اتخاذ روشهاى ديگر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت .
سؤ ال : براى رفتن شاه ، چگونه تداركات دراز مدتى ديده شده است ؟ آيا جوانان احتمالابراى پست هاى بالا مورد نظر قرار گرفته اند يا حضرت آيت الله مى توانند روىحمايت دولت امروز حساب كنند؟ در چنين جستجوئى وفادارى يا قابليت در مرحله نخست قرارخواهند گرفت ؟
جواب : در ايرانى چه در داخل و چه در خارج استعدادهاى بسيار وجود دارد كه حكومت شاهمانع از بروز آنها مى شود، اين استعدادها بر اساس لياقت و وفادارى به اسلام و ملتبه كار دعوت مى شوند.
سؤ ال : حضرت آيت الله به مدت طولانى از سياست هاى شاه انتقاد كرده اند، در چه حدودىسياست هاى خود ايشان نسبت به موارد زير
با سياست هاى شاه فرق خواهد كرد؟
الف - اجتماعى : آيا قوانين اسلامى به مورد اجرا گذارده مى شود و چگونه فرقى درزندگى روزمره نسبت به قوانين حاضر پيش خواهد آمد؟ تحت لواى حكومت اسلامى ، آياحضرت آيت الله مى توانند به طور دقيق تر اين مفهوم را شرح دهند؟ آيا زن ها قادر خواهندبود به طور آزادانه بين حجاب و لباس غربى حق انتخاب داشته باشند؟ آيا سينماها مىتوانند به وجود خود ادامه دهند؟ اگر آرى ، چگونه فيلم هايى انتخاب خواهد شد؟آيامشروبات الكلى ممنوع خواهد شد؟ درآخر، آيا ايران يك عربستان سعودى يا ليبى ديگرخواهد شد؟
ب - دفاع و خارجه و نفت حضرت آيت الله به طور دائم نقش خارجى ها را مورد انتقادقرار داده اند، به طور اخص آمريكا را، در ايران به طور دقيق چگونه تغييراتى شمامايليد در رابطه با نفوذ خارجى در صادرات نفت و وادارت و خريد اسلحه ببينيد؟
ج - امنيت جهانى : ساواك در اصل براى تضمين امنيت داخلى عليه تحريكات داخلى بهوجود آمد، آيا آيت الله ساواك را منحل خواهند كرد؟ و اگر چنين است ، چه نيروئى را در نظرداريد كه جانشين نيروهاى امنيتى بنمائيد؟
جواب : الف - اجراى حدود در اسلام ، موكول به تحقق شرائط و مقدمات بسيار است وبايد جهات بسيارى را از روى كمال عدالت و توجه به اينكه اسلام در كليت خود اجراگردد در نظر گرفت . اگر اين امور در نظر گرفته شوند، ملاحظه خواهد شد كهمقررات اسلامى كمتر از هر مقررات ديگرى خشونت آميز است . زنان در انتخاب فعاليت وسرنوشت و همچنين پوشش خود با رعايت موازينى آزادند و تجربه كنونى فعاليت هاىضد رژيم شاه ، نشان داده است كه زنان بيش از پيش آزادى خود را در پوششى كه اسلاممى گويد يافته اند. ما با سينماهائى كه برنامه هاى آنهافاسد كننده اخلاق جوانان ما ومخرب فرهنگ اسلامى باشد موافق هستيم . مخالفيم اما با برنامه هائى كه تربيت كننده وبه نفع رشد سالم اخلاقى و عامى جامعه باشد موافق هستيم . مشروبات الكلى الكليسم وساير مخدرات كه مضر به حال جامعه باشند، جلوگيرى خواهد شد. حكومت جمهورىاسلامى مورد نظر ما با هيچ يك از رژيم هاى مزبور (عربستان سعودى و ليبى ) منطقنخواهد بود.
ب - روابط ما با تمام خارجى ها بر اساساصل احترام متقابل خواهد بود. در اين رابطه نه به ظلمى تسليم مى شويم و نه به كسىظلم خواهيم كرد و در زمينه تمام قراردادها بنابر اساس مصالح سياسى اقتصادى ،اجتماعى و فرهنگى ملت خودمان عمل خواهيم كرد.
ج - بله ، ما ساواك و تمامى سازمان هاى امنيتى ضد مردمى رامنحل خواهيم كرد. آگاهى مردم و مشاركت و نظارت و همگامى آنها با حكومت منتخب خودشان ،خود بزرگترين ضمانت حفظ امنيت در جامعه مى باشد.
سؤ ال : آيت الله فرموده ايد كه خواهان قدرت شخصى نيستيد، فرض كنيم كه حضرتآيت الله يك روز كه شاه رفته باشد به ايران مراجعت بفرمائيد در آن صورت خلا قدرتسياسى را چگونه پر خواهيد فرمود؟ نظر شما درباره امكان يك كودتاى نظامى چيست ؟
جواب : با رفتن شاه ، خلا قدرت سياسى بوجود نخواهد آمد. ادامه حكومت شاه ، خود ايجادخلا قدرت سياسى كنونى را در ايران نموده است ، عمر دوران راهحل با كودتاى نظامى پايان يافته است اگر خارجيان اين كودتا را انجام دهند، ارتشايران بيش از پيش به يك ارتش وابسته و اشغالگرتبديل خواهد شد و اين امر، خلا قدرت سياسى كنونى ايران را تشديد خواهد كرد.
سؤ ال : درباره مجلس حضرت آيت الله خواهان سرنگونى رژيم سلطنتى موجود و جانشينشدن يك جمهورى هستيد، چه نوع جمهورى در نظر داريد؟(مثل سيستم آمريكائى يا فرانسوى ).
جواب : ما خواهان استقرار يك جمهورى اسلامى هستيم و آن حكومتى است متكى به آراء عمومى .شكل نهائى حكومت با توجه به شرايط و مقتضيات كنونى جامعه ما توسط خود مردمتعيين خواهد شد.
سؤ ال :پشتيبانى آيا حضرت الله با اين موضوع موافق هستند كه در ايران معروفيت ومحبوبيت حضرت آيت الله در بين جوانان ايرانى براى آن است كه شما تمامى آن چيزهائىرا كه شاه فاقد است معرفى مى نمائيد؟
جواب : مساءله مقايسه دو شخص مطرح نيست ، مساءله آگاهى و بيدارى سياسى مردم ما وهويت اسلامى آنها و معيارهاى اسلامى است . هر كسى بر اساس اين معيارهاى اسلامى بامردم حركت كند، مورد قبول و محبوبيت مردم خواهد بود.
سؤ ال : در مورد كمونيست ها آيت الله به شناخت عليه كمونيست ها مشهور است (كمونيست هارا مورد اعتماد نمى داند) اما كمونيست هاى جوان كه در تهران هستند اين روزها(نه اجباراتوده اى كه دنباله روى خواسته هاى بخصوصى هستند) به خاطر اينكه آنهاقبول ندارند كه يك نفر چه شاه و چه خمينى تنها كار كند، خواستارند كه يك حكومت ملىبراى مردم تشكيل شود. آيا آيت الله فكر مى كنند كه مى توانند اين خواسته را اجرا كنند؟و اگر چنين است ، چگونه ؟ يا بهتر گفته شود آيا خمينى حزب كمونيست را دائما غيرقانونى
مى داند؟
جواب : در اسلام ، معيار رضايت خداست و نه شخصيت ها. ما شخصيت ها را با حق مى سنجيم ونه حق را با شخصيت ها، معيار حق و حقيقت است . بر خلاف اسلام ، كمونيست ها شخصيت را بتو قدرت را در او متمركز مى سازند. حكومت اسلامى ما متكى به آراء عمومى خواهد بود و همهاحزابى كه براى مصالح ملت ما كار كنند آزاد خواهند بود.
سؤ ال : عراق چه چيز باعث شد كه آيت الله نجف را ترك كنند؟ آيا فكر مى كنند كه عراقبا تهران توافق كرده بودند؟ و اگر چنين است آيا چنين است آيا مى توانيد شرح دهيد؟
جواب : ظاهرا شاه ايران دولت عراق را تحت فشار قرار داد كه مانع فعاليت هاى سياسىمن و انجام وظائفى كه برعهده دارم بشود لذا من عراق را ترك كردم .
سؤ ال : فرانسه تحت چه ضابطه اى آيت الله در پاريس زندگى مى كنند؟ آيا نقشهدارند در پاريس بمانند؟ و اگر نه ، به كجا خواهند رفت آيا كشورهاى ديگر خصوصاالجزاير و سوريه پيشنهادهائى براى پذيرايى آيت الله كرده اند؟ آيا آيت الله مىتوانند پيشگويى كنند چگونه وجود ايشان در پاريس ممكن است اثرى در برنامه ايران وفرانسه در خصوص قرارداد پايگاه اتمى و قرارداد مترو تهران داشته باشد؟
جواب : توقف من در فرانسه موقتى است . تنها ضابطه توفق من در هر كجا كه باشد،امكان انجام وظايفم مى باشد. با توجه به اين توضيح ، رابطه اى بين حضورم درفرانسه و مسائل مربوط به روابط ايران و فرانسه فعلا مطرح نيست .
سؤ ال : در چه آينده نزديكى شاه سقوط خواهد كرد؟
جواب :اين مساءله مطلبى نيست كه بتوانيم پيش بينى كنيم اما برحسب قرائن خيلى ديرنيست .
سؤ ال : آيا آيت الله جهاد مسلحانه را به عنوان وسيله مبارزه خود مورد توجه قرار خواهندداد؟
جواب : اميدوارم كار به جهاد مسلحانه نرسد و همين طور كه ملتعمل مى كند، مسائل حل شود و مقصد ملت كه رفتن رژيم و برقرارى حكومت اسلامى استتحقق پيدا كند لكن اگر مسائل خيلى طول كشيده و پيچيده شود ممكن است در آن تجديد نظرنمائيم .
سؤ ال : بنابر اين شما همين روش هاى مسالمت آميز و بدون خونريزى را ترجيح مى دهيد؟
جواب : بله .
سؤ ال : پس از رفتن شاه در موقع برگشتن به ايران ، آيا خود شما رهبر جمهورىاسلامى نخواهيد شد؟
جواب : من خود نمى خواهيم حكومت را در دست بگيرم اما مردم را براى انتخاب حكومت ، هدايتخواهيم كرد و شرايط آن را به مردم اعلام مى كنيم .
تاريخ : 10/8/57
مصاحبه امام خمينى با روزنامه لاكروا 
حضرت آيت الله العظمى خمينى رهبر ملى و مذهبى ايران در مصاحبه با روزنامه مذهبى(لاكروا) كه به عنوان ارگان مسيحيان چپ (يوميه مسيحى چپ ) شهرت دارد، فرمودند:قوانين اسلام ، قوانين پيشاهنگ و پيشرو هستند. ما مبارزه مى كنيم زيرا رژيم كنونى ايرانو آنها كه اين رژيم را به ملت تحميل كرده اند، مى خواهند ارزش هاى انسانى و فرهنگى ومذهبى ما را نابود كنند.
در اين مصاحبه كه توسط يك خبرنگار كشيش بهعمل آمد، آيت الله العظمى خمينى در مورد ايدئولوژى اسلام فرمودند: اسلام به اين منظوربه وجود آمد كه به انسان ، ابعاد واقعى و شان انسانى اعطا كند يعنى انسان را از نظرزندگى اجتماعى ، شخصى و سياسى تحول بخشد و به غناى روحى انسان يارى دهد.اسلام قادر به ايجاد چنين تحولى هست . قوانين اسلام به نيازهاى انسان پاسخ مىگويد، اين قوانين بسيار صريح و روشن هستند. اسلام روش و رفتار هر فرد را دربرابر جامعه ، طى قوانين خاصى مدون و تنظيم كرده است . اسلام چگونگى سياست جامعهرا در رابطه با اقليت هاى مذهبى ، مشخص ساخته است . از اين نظر قوانين اسلام واقعا"پيشرو و پيشاهنگ هستند. اگر قوانين اقتصادى اسلام اجرا شود، مملكت يك اقتصاد مترقىخواهد داشت .
يكى از بنيادهاى اسلام آزادى است . انسان واقعى ملت مسلمان قطره يك انسان آزاد شده است .رژيم كنونى ايران مى خواهد و مى كوشد و تاكنون كوشيده است كه اين بنيادهاى مترقىرا در هم بشكند. بنياد ديگر اسلام ، اصل استقلال ملى است . قوانين اسلام تصريح دارندكه هيچ ملتى و هيچ شخصى حق مداخله در امور كشور ما ندارد اما رژيم ايناستقلال را از ما گرفته و بر باد داده است . رژيم مى خواهد مساجد ما راكنترل كند، دانشگاه هاى مذهبى و مدارس اسلامى را بهميل خود در آورد. رژيم مى خواهد دانشگاه هاى علمى و امروزى كشور را در وضع عقب ماندهنگه دارد زيرا نمى خواهد و نمى تواند تحمل كند كه در برابر خود پزشكان ، مهندسان، تكنيسين ها و افراد سياسى لايق ، مستقل و منور داشته باشد. اين رژيم كه با آن مبارزهمى كنيم ، كوشيده است كه همه اين سنت ها و بنيادهاى اسلام را نابود كند و به هميندليل ملت ايران به طور يكپارچه به ضديت با رژيم پرداخته است .
تاريخ : 11/8/57
مصاحبه امام خمينى با راديو تلويزيون لوكزامبورگ  
سؤ ال : شما از فرانسه ، مردم ايران را به شورش دعوت مى نمائيد آيا تصور مى كنيدكه اين تنها راه حل مشكلات ايران است ؟
جواب : مردم از اختناق و خيانتهاى پنجاه ساله به جان آمده و براى مطالبه حقوق اوليهخود قيام نموده اند. ما آنان را در اين راه حياتى مشروع ، چه زمانى كه در ايران بوديم وچه در خارج ايران تشويق مى كنيم ، اكنون راه حلى براى سرنگونى رژيم فاسد جزنهضت و مطالبه حق با داد مظلوميت نداريم و اگر مقتضى شود به راه ديگرى دست مى زنيم.
سؤ ال : آيا هدف شما در دست گرفتن قدرت است وقتى شاه برود؟ در صورتى كه شماامكان در دست گرفتن قدرت داشته باشيد چكار خواهيد كرد؟ (منظور برنامه آينده شمابراى حكومت در ايران است كه بايد جانشين شاه بشود) بسيارى از ناظرين در ايرانمعتقدند كه بازگشت به قانون اساسى صحيح است .
جواب : هدف ما برقرارى جمهورى اسلامى است و برنامه ماتحصيل آزادى و استقلال است و تصفيه وزارتخانه ها و حذف ماده هائى كه رضاشاه و شاهفعلى با سرنيزه در قانون گنجانده اند و حذف مواد مربوط به سلطنت مشروطه .
سؤ ال : آيا شما تصور مى كنيد كه خطر يك قيام ملى و شورش همگانى در ايران وجودداشته باشد؟
جواب : اگر همانطور كه ملت خواستار است شاه و دودمانش بروند و حاميان خارجى او دستاز حمايتش بردارند مشكل ساده تر خواهد شد در غير اين صورت امكان قيام مسلحانه ملى مىباشد.
سؤ ال : آيا شما وليعهد را به عنوان رئيس حكومت به جاى پدرش خواهيد پذيرفت ؟
جواب : خير، ملت ايران از اين سلسله خاطره هاى بسيار تلخ دارد وتحمل حكومت هيچ يك از افراد آن را ندارد.
سؤ ال : آيا باعث تعجب شماست كه دولت فرانسه كه هميشه از حكومت ايران پشتيبانى مىنموده است ، تا به حال مزاحم صدور پيام هاى شما كه ايرانيان را به قيام و شورشدعوت مى كند نشده است ؟
جواب : اگر مزاحمت بكند موجب تعجب است ما مطالبه حقوق اوليه بشر را مى كنيم و مزاحمتبا آزادى ، مخالف با حيثيت فرانسه و موجب تعجب ملت ما و آزاديخواهان جهان است .
سؤ ال : برنامه شما براى آينده چيست
جواب : ادامه نهضت تا رسيدن به نتيجه .
سؤ ال : نظاميان در تظاهرات ديروز دخالتى نكردند و شاه عقب نشينى مى كند و عقبنشينى خود را پذيرفته است . شاه حاضر است كريم سنجابى را بپذيرد. شنيده شده استآيت الله ، سنجابى را پذيرفته است ، آيا حالا كه شاه حاضر به سازش شده است شماحاضر هستيد؟ آيا مخالفين حاضرند نوعى با شاه كنار بيايند؟
جواب :تظاهرات تهران براى آقاى طالقانى و تظاهرات قم براى آقاى منتظرىتظاهراتى بود كه مردم عليه شاه كردند و از آنان به عنوان مخافين شاهتجليل كردند. در ايران از هر نغمه ضدشاهىتجليل به عمل مى آيد. شاه با اين دست وپا زدن ها و طلبيدن ها ى اين و آن كارى از پيشنمى برد، اين تلاش ها ديگر دير شده است و براى او مفيد نيست ، او بايد برود.
ما سازش را از هر كس و به هر شكلى باشد نخواهيم پذيرفت چون ملت نخواهد پذيرفت .در مذاكرات خود با اين اشخاص مطالب خود را قاطعانه بيان كرده ايم ، هر كسقبول كند، با ماست ، والا از ما جداست .
تاريخ : 11/8/57
پيام امام خمينى به آيت الله طالقانى پس از آزادى از زندان شاه  
تغيير مفاهيم در رژيم شاه
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاى حاج سيد محمود طالقانى دامت بركاته
اين مساءله امر طبيعى است كه شخصيت هائى مثل جنابعالى كه عمر گرانمايه خود را در راهآزادى و استقلال كشور و مخالفت بى امان با دستگاه جبار و غارتگران بين المللى صرفنموده اند در حبس و شكنجه بسر برند و از آزادى محروم باشند.
آزادى امثال جنابعالى برخلاف منطق شاه و موازين دولت اوست . فشار اراده آهنين ملت بهطورى اعصاب شاه را خرد كرده است كه ديوانه وار دست به جنايات ننگ آوردى زده است كهروى تاريخ را سياه نموده ، به طورى كه مستحضر هستيد دست به جنايات تعجب آورى زده، در شهرستانها دسته هاى ناشناس از كولى ها و اجيرها با چماق و قداره و پشتيبانىقواى انتظامى به جان مردم محروم افتاده و جناياتى به بار آورده و مى آورند. دولت كهبايد حافظ مردم باشد، قواى انتظامى او به صورت مخرب و قواى تخريبى در آمده است
در عصر ما، در كشور بى پناه ما، منطق ها و لغت ها جاى خود را عوض نموده ، فضاى بازسياسى همان اختناق ها و سانسورهاى همه جانبه است ، تمدن بزرگ ، وحشيگرى هاىبدتراز قرون وسطاست ، دولت آشتى با مسلسل و توپ و تانك و اخيرا با چماق و قداره، مردم را به تباهى كشيدن است ، اصلاحات ارضى ، كشاورزى را ساقط نمودن است ،استقلال ، وابستگى اقتصادى و فرهنگى و نظامى به اجانب است ، فرياده هاى مرگ براين سلطنت پهلوى ، شاهدوستى و علاقه به رژيم است .
تحول روحى و عملى ملت
شما اكنون كه از حبس كوچك به حبس بزرگ منتقل شده ايد، با اين حقايق عجيب و لغات تازهمواجه هستيد ولى از طرف ديگر با يك تحول عظيم روحى ملت ، از حيث شناخت وتحول عملى عظيم تر از حيث عمل مواجه هستيد. توده هاى مردم كهقبل از نهضت عظيم اسلامى ، نظام شاهنشاهى را مظهر مليت و مدار عظمت كشور
مى دانست و فرمان شاه را مطاع و متبع و از گزاف گوئى هاى شاهان و گويندگاندربارى و مديحه سرائى آنان كشور را در سايه رهبرى شاه مترقى و پيشرفته تادروازه تمدن بزرگ مى پنداشت و استقلال مملكت را در زير پرچم شاهنشاهى بيمه شدهبه حساب مى آورد، با يك جهش و شناخت همگانى ، تمام پايه ها و كنگره هاى اين قصرخيالى ناگهان فرو ريخت و محتواى اين لغات و الفاظ فريبنده و بزك شده ظاهر شد وتهى بودن اين طبل هاى پر سرو صدا از محتوى معلوم گرديد و ورشكستگى اقتصادى وبه غارت رفتن بيت المال و تباهى كشاورزى و وابستگى فرهنگى و ارتشى برملاگرديد.
و نيز توده هائى كه قبل از نهضت به امر يك پاسبان به جشن برمى خاست و بر بالاىمغازه ها بيرق شادمانى مى زد و فرمان شاه را بهدنبال جزافه هاى شعراء دربارى ، فرمان ايزد ميدانست ، با يك جهش اسلامى به عصيانبرخاست و با مشت هاى گره كرده و فريادهاى مرگ بر اين سلطنت پهلوى ، مردوزن وكوچك و بزرگ به خيابان ها ريخته و در مقابلمسلسل و توپ و تانك ، قهرمانانه مقاومت نموده و با فداكارى و خون جوانان برومند خود،قدرت شاهانه متكى بر ابرقدرت ها را شكسته و او را مجبور به تسليم نموده ، ولىتسليم او را نپذيرفته و نخواهند پذيرفت . با چه منطق ممكن است از خيانت ها و جنايت هاىبى پايان اين اهريمن جهنمى بگذرد و به مقام سلطنت غيرقانونى او سرنهد. ما با اينمنطق مخالف و كسانى كه با آن موافقند، با ملت و ما كه خدمتگزا ملتيم موافق نيستند. والىالله المشتكى .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 11/8/57
پيام امام خمينى به فقيه عاليقدر آيت الله منتظرى پس از آزادى از زندان شاه  
ترس خيانتكاران از رجالعدالتخواه
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاى حاج شيخ حسينعلى منتظرى دامت بركاته
هيچ از دستگاه جبار جنايتكار تعجب نيست كه مثل جنابعالى شخصيت بزرگوار خدمتگزار بهاسلام و ملت را سال ها از آزادى ، ابتدائى ترين حقوق بشر محروم و با شكنجه هاى قرونوسطائى با او و ساير علماى مذهب و رجال آزاديخواه رفتار كند. خيانتكاران به كشور وملت از سايه مثل شما رجال عدالتخواه مى ترسند. بايدرجال دين و سياست دربند باشند تا براى اجانب و بستگان آنان هر چه بيشتر راهچپاول بيت المال و ذخائر كشور باز باشد.
فضاى آزاد سياسى ، از ديدگاه ابرقدرت ها
در منطق كارتر و ساير نفتخواران مفتخوار، فضاى آزاد يعنى به زندان كشيدن جناح هاىآزدايخواه و استقلال طلب ، از علماى روشنفكر مذهبى تارجال سياسى و دانشجويان و رجال محترم بازار و سانسور مطبوعات و دستگاه هاىتبليغاتى و در اين منطق ، ترقى و تمدن كشور يعنى وابستگى شريان هاى آن از فرهنگو اقتصاد و ارتش تا دستگاه هاى قانونگذارى و قضائى و اجرائى . اين برنامه در كشورما بيش از پنجاه سال دوران سياه پهلوى پياده و موردعمل بوده و هست .
جناح هاى پيشرو، حق تخلف از خواست ملت را ندارند
اكنون كه ملت غيور ايران با نهضت عظيم اسلامى به پا خاسته و با مشت گره كرده درمقابل دستگاه هاى ستمگرى و چپاول چون سدى آهنين ايستاده و پايه هاى بنيادهاى آن يكىپس از ديگرى فرو ريخته يا در حال فرو ريختن است ، بر جناح هاى پيشرو از مراجععظام و علماى اعلام مذهب و خطباى محترم و مدرسين و دانشمندان تارجال سياسى و روشنگران دانشگاه ها و بازارها و كارمندان محروم و كارگران مظلومروشنفكر لازم است اين فرصت الهى را از دست نداده ، بى امان جميع اقشار ملت را به پيشهدايت كنند و از خواست ملت كه برچيده شدن نظام سلطنتى و قطع دست اجانب از
دخالت در مقدرات كشور و از غارتگرى ها و قيام جمهورى اسلامى ضامن آزادى واستقلال به جاى رژيم سلطنتى منشا تمام بدبختى ها و عقب ماندگى ها، سرموئى تخلف وعقب نشينى نكنند كه آن هدر دادن خون جوانان عزيز اسلام و به تباهى كشيدن همه جانبهكشور و كمك به هدم احكام ، بلكه اساس اسلام است كه از اعظم كبائر و بالاترين خيانتاست .
ما با بودن رژيم حاضر، دموكراسى را هم به فرضمحال اگر تامين گردد نمى پذيريم . ملت نمى تواند از خون جوانان عزيز خود و خيانتهاى چندين ساله صرفنظر كند. اسلام تكليف اين جانى را معين فرموده .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 11/8/57
بيانات امام خمينى در مورد تمدن بزرگ و اصلاحات اراضى 
فضاى باز سياسى واژه اى از لغت نامه شاه
از چيزهائى كه ما در اين عصر مواجه هستيم ، اين لغات و واژه هاست كه عوض شده استبسيارى از واژه ها و لغت هاست كه در عصر ما در ايران يك صورت ديگرى پيدا كرده و يكلغتنامه جديدى بايد برايش باز بكنند، مثلا از لغاتى كه حالااستعمال مى شود فضاى باز سياسى كه آن در كلمات شاه زياد ديده مى شود كه يكفضاى باز سياسى ما در ايران اعطا كرديم و ايجاد كرديم و در كلمات ارباب هايش هممثل كارتر مثلا همين مساءله تكرار مى شود كه اين شاه يك فضاى سياسى همين ديروزظاهرا وليعهد را يعنى پسر شاه وليعهد، البته اين هممثل اوست ، برده اند پيش كارتر و انگار تقدير كرده است از شاه كه آزادى داده است . اينيكى از لغت هائى است كه در عصر ما معناى خودش را از دست داده به يك معناى ديگر.فضاى باز سياسى در ايران يعنى اختناق همه چيز، سانسور همه مطبوعات و جلوگيرى ازهر اظهار نظر. بشر در اظهار نظر خودش آزاد است ، فضاى باز سياسى يعنى جلوگيرىاز هر اظهار نظرى ، در زندگى خودش ، در مقدرات خودش هيچ حق اظهار نظر ندارد،مطبوعات هيچ حق ندارند كه يك كلمه برخلاف آنكه ديكته به آنها مى شد بنويسند. خوبحالا اخيرا يكقدرى اينجا صحبت مى كنند و راديو هم همين طور و اين توجه عمومى و اين مشتهاى گره كرده برادران ما در ايران ، اين موجب اين شد كه نتواند ديگر همچو آنطور كهدلشان مى خواست عمل بكنند.
شاه ، نقطه اصلى جنايات
حالا هم باز به آن آزادى نيست و لهذا مى بينيد كه در تمام اين روزنامه ها و در تمام اينراديوها و دستگاه تبليغى ، آن نقطه اصلى را باز نمى توانند ذكر كنند. همه مان مى دانيم، همه شان مى دانند، همه مطبوعات و ارباب مطبوعات مى دانند اين را كه آن نقطه اصلىكه البته نقطه اصلى كه عرض مى كنم ، نقطه اصلى در اين صف نوكرها، نه در آن صفاربابها، آن نقطه اصلى عبارت از شاه است يعنى تمام اين جنايت هايى كه در ايران واقعشده است در عصر ما، در اين عصر، تمام اين جنايت ها با امر شاه است . امكان ندارد كه يكسربازى سرخود آدم بكشد يا يك صاحب منصبى سرخود اجازه آدمكشى بدهد يا يك وزيرى ،يك - نمى دانم - نخست وزيرى همچو قدرتى داشته باشد كه سرخود دستور كشتن ،دستور زخم
زدن ، اين دستوارات را بدهد. تمام اين جنايت هايى كه واقع شده و شود با امر مستقيم شاهاست كه (بايد بزنيد) در 15 خرداد از قرارى كه معرف شد كه فرمان دار خود او بودهاست و با آنكه خودش بالاى آنها چيز كرده است و امر مى كرده ، امرش اين بوده است كه بهجاهائى بزنيد كه ديگر زخمى نباشد مريضخانه ها، به جاهائى بزنيد كه بكشد.
آزادى و فضاى آزاد سياسى معنايش اين است كه هيچ كس حق اظهارنظر ندارد، چنانچهمطبوعات ما حالا هم حق اظهارنظر ندارند، اگر يك وقتى آزاد بشود مطبوعات ما و دستگاههاى تبليغاتى از قبيل راديو و تلويزيون و اينها، آنوقت معلوم مى شود قضيه چه هست وچه بوده است يعنى حالا نه من و نه شما و نه اكثر مردم اطلاع نداريم از اينكه چه گذشتهاست ، ما اطلاع از اين ظواهر داريم ، از اين خيابان ها كه كشته ها تويش پشته شده است واز اين ظواهر امر، از اين سطح ظاهرى ماها اطلاع داريم ، از آن سطح باطن و از آن مسائلىكه بر ايران گذشته است و مى گذرد زير پرده است ، از آنها ما الان اطلاع نداريم لكناشخاصى هستند كه اطلاع دارند و در عمق مسائل بوده اند و حالا شايد همه چيزها هم نباشدلكن خوب بيشترش در تواريخ هست . الان شما مطمئن باشيد كه كتاب ها نوشته شده استلكن اينها نتوانسته اند اين كتاب ها را طبع كنند و منتشر و آنوقتى كه آزاد بشود به معناىحقيقى آنوقت هست كه اين كتاب ها بيرون مى آيد، آنوقت مطبوعات ديدنى است . حالا هم بازمطبوعات ما سانسور است ولهذا اسم جانى حقيقى در هيچ يك از مطبوعات ما نمى شود منعكسبشود و نشده است و هيچ يك از در خطابه هاى هيچ يك ازرجال باز يك همچو مطلبى كه جانى حقيقى را معرفى كنند، - لكن - اين كسى كه همهجنايات را كرده است اين ، آن شخص ، محمدرضا پسر رضا، هيچ نتوانسته اند تا حالابگويند ولى مردم گويند، اين در لسان مردم ، بچه هاى 12 ساله و 10 ساله مىگويند، مردم توى خيابان هاى قم و تهران و ساير شهرستان ها مى گويند مطلب را امارجال ما نمى توانند بگويند.
مادران ، مشوق جوانان در مبارزه ضد رژيم
به اين توده مردم چون نمى شود خيلى دست درازى كرد، يا حاضرند توده مردم به اينكهكشته اى هم بدهند، بلكه كشته هايى بدهند، بلكه جوان هايشان را هم مى دهند و بعد همافتخار مى كنند مادرهاى امروز نمونه است خدا مى داند، يعنى درطول تاريخ مثل اين مادرها ما نداشتيم الا كم كه فرزندانش كشته بشود و بعد بيايدبگويد كه نه ، من افتخار دارم . بعضى از جوان ها به من مى گفتند كه اين مادرها ما راگرم نگه داشته اند، اين عكس العمل اين مادرهاى جوان مرده ما را زنده نگه داشته و گرمنگه داشته براى اينكه اينها هستند كه به ما شجاعت مى دهند، اينها هستند كه ما را تشويقمى كنند. اين فضاى آزاد سياسى ماست يعنى اين لغت تفيير كرده است و معنايش را از دستداده . معنايش الان در منطق آقاى كارتر و منطق شاه اين شده است كه همه اين اختناق ها اسمششده است فضاى آزاد سياسى !!
تمدن بزرگ در لسان شاه و كارتر
از لغت ها، تمدن بزرگ ، دروازه تمدن بزرگ ، تمدن بزرگ هم از آن چيزهايى است كه ،اين واژه اى است كه معناى خودش را از دست داده يك معناى ديگر در منطق اينها دارد. اين هم درلسان شاه زياد است ، در لسان كارتر هم كه پدر بزرگ ايشان هست ، اين هم در لسان اوشبيه اين هست كه تمدن بزرگ و اينها، تمدن بزرگ در لسان اينها هم اين است كه تمامآثار تمدن يك ملت زير پا و سركوب بشود. فرهنگ يك ملت در راس تمدن بزرگ واقعشده ، فرهنگ بايد يك فرهنگى باشد موافق با تمدن و فرهنگ ما وقتى كه ملاحظه مىكنيد يك فرهنگ وابسته غيرمترقى منحط است كه جوان هاى ما را نگذاريد يك قدم بالاتر ازيك حدى ، تا يك حدى يك قدم بالاتر بروند. در ايران كه اينطور هست هيچ ، اين جوان هاىما كه آمده اند در خارج ، همين ديروز پريروز، ديشب ، كى ، چند تايشان ، جوان هاى خوبىآمدند اينجا تو اين اطاق پيش من گفتند كه ما در فلان مملكت كه حالا ديگر يادم نيست زياد،يادم نمى ماند، ما در اينجا تحصيل مى كنيم لكن به ما چيزى نشان نمى دهند، ما همانجاهستيم به اسم ، گفت ما تحصيلاتمان در ايران به يك حدى بود، اينجا كه آمديم ما را درحد پائين تر الان دارند استعمال مى كنند، در حد پائين تر و ماهمين طور اينجا هستيم بيخودو شما اجازه بدهيد كه ما برويم به ايران ، آنجا بلكه يك كارى انجام بدهيم يعنى كارىبا برادرهايمان انجام بدهيم .
الفاظ، پوششى براى فرهنگ استعمارى
در ايران بنابر اين بوده است كه يك فرهنگ وابسته ، فرهنگ وابسته به معناى اينكه يكفرهنگى داشته باشيم ما، دانشگاه داشته باشيم نگويند دانشگاه داريم ، دانشكده ، دانشگاه، دانشسرا همه اين الفاظ موافق با فرم تمدن الفاظش را داشته باشيم لكن محتوىنداشته باشد كه كه صورت شبيه تمدن ولى تو خالى . از اولى كه مدارس در ايران ،مدرسه اى كه مى خواسته كه يك رشدى بكند، در ايران تاسيس شده ، ازاول اينطور بوده منتهى به اين فساد نبوده ، ازاول اينطور بوده كه بنابر اين بوده است كه نگذارند يك فرهنگ حقيقى و واقعى يكتحصيلكرده هاى صحيح در ايران پيدا بشود و مزاحمت خواهند كرد. با مقاصدى كه آنهادارند و با منافع آنها منافعشان چپاول كردن مال اين ملت است ، مزاحمت دارد. اينها ازاول نقشه را جورى كشيدند كه اين فرهنگ ، يك فرهنگى كهقابل اين باشد كه اين جوان هاى ما را ترقى بدهد و يك جوان فرهنگى صحيح باربياورد، از اين مانع شدند و حالا ديگر به آن شكوفايى مساءله اى كه آنها خواستند درآمدهكه اصلش هيچ فرهنگ ما صورت فرهنگ به معناى واقعى ندارد و جوان هاى ما راعمرهايشان را دارند ضايع مى كنند يعنى رفتن در اين دانشكده و در اين دانشگاه ها جزتضييع عمر معلم و متعلم چيزى نيست . معلم ها هم اين را مى دانند، متعلم ها هم اين را مى دانندهمه مى دانند لكن وضع اينطورى است . ما كه مى گوئيم بايد اين ورق برگردد، پيچيدهبشود تمام اين نقشه هايى كه خارجى ها به دست اينعمال خبيث شان در ايران پياده كرده اند بايد اينها برداشته بشود، براى اين است كه مامى بينيم كه هر جا دست بگذاريم فاسد است ، اگر ما يك مدرسه و دانشگاه به معناى
حقيقى داشتيم چطور وقتى كه ثروتمندهاى ما، خود عاليجناب وقتى يك كسالت پيدا ميكنندبايد از خارج يا بياورند يا اينها را منتقل كنند به خارج ، بايد بروند لندن خودشان رامعالجه كنند - اگر ما - چطور از لندن هيچ وقت نمى آيند تهران خودشان را معالجهكنند يا جاى ديگر بروند، بايد از اينجا برويم ، از ايران بايد بروند به لندن براىمعالجه ، اين دليل بر اين است كه ما طبيب نداريم به معناى حقيقى ، طبيب داريم طبيب - چيزهم گرفته - تصديق هم گرفته ، ديپلم هم دارد، همه چيز دارد، پروفسور هم به او مىگويند اما به معناى واقعى ندارد، محتواى ندارد، صورت است ، يك چيزى كه نه ، منظورماين است كه تغيير كرده ، از همان لغات است كه تغيير كرده است ، پروفسور هم هست يعنىاين لفظ را گذاشته اند روى يك معنايى كه آن معنا را ندارد محتواى ندارد و لهذا وقتى كهيكى مريض مى شود مى گويند نه ، بايد برود لندن ، خود طبيب ها، به طبيب هم كه آمده ،مى گويند اينجا، اينجا ديگر معذوريم بروند، ايشان بروند لندن ! اين فقر ماست درفرهنگ فقر ماست در دانشگاه ها، در دانشكده ها و اينها مى خواهند ما فقير باشيم براى چه ماطبيب داشته باشيم ؟! بايد يك قدرى از اين ملت احتياج داشته باشد به ، وابسته باشد،ملت هم مى خواهند وابسته باشد به اين دولت هاى ديگر و به ملت هاى ديگر.
تمدن بزرگ يا عملگى استعمار؟!
وابستگى همين است كه فرهنگمان وابسته است و دليلش اين است كه ما فرهنگ داشتيم اماحالا مى خواهند يك سدى درست كنيم ، چطور قرارداد سد را بايد ما با شركت آمريكائى ،شركت نمى دانم كجا، شركت كجا، قرارداد سد با اينها، روى چه زمينه است ؟ چرا ما وقتىعمله نداريم ، چرا عمله ها همه از ايرانند، آن كه بايد خشت بكشد و عرض كنم شن بكشدورى دوشش با يك قيمت كمى ، يك اجر كمى يك اجرت كمى بگيرد و از صبح تا غروب كاركند، آن از ايران حساب مى شود. در شركت نفت همين طور است ، همه جا همين است ، نقشه ايناست كه به شكل يك كارگر درجه 3 درآمده ايم و تمدن بزرگ هم داريم ، تمدن بزرگ همداريم ، تمدن بزرگ !
محتواى اين تمدن بزرگ در ايران عبارت از يك دسته عمله ، يابهشكل عمله ، به شكل فرض كنيد كه فرهنگى وعمال براى اين ارباب ها، نفت را حمل كنند وبدهند به حلقوم آقاى كارتر و رفقاى او،عملگى كنند اينها با يك قيمت كمى ، با يك اجر كمى و نفت ها راحمل كنند براى آنها، سد هم مى خواهند بسازند بايد از، كارشناس بيايد او امر كند و نقشهبه قول خودشان بكشد، براى نقشه كشيدنش چند ميليون دلار مى گيرد كه يك نقشهبدهد، يك شب بنويسد،يك نقشه بدهد يا دو شب و آنوقت چند ميليون دلار او مى گيرد، خوبما چى ؟ شما عملگى بايد بكنيد ماها، ماها عملگى بايد بكنيم ، ما آجر بايدحمل بكنيم ، كارى ديگر از ما نمى آيد، چرا نمى آيد؟ براى اينكه ما فرهنگ نداشتيم ، مانتوانستيم كه خودمان سد خودمان را بسازيم .
الفاظ بى محتوى
هر چى را آدم دست رويش مى گذارد در اين تمدن بزرگ ، الفاظش سر جاى خودش است .الفاظ سر جاى خودش است اما محتوايش را آدم مى بيند ندارد. مهندس و نمى دانم دكتر و ازاين قبيل الفاظ زياد است اما محتوى چيست ؟ محتوى ندارد. در نظاممان هم كه مى رويم الفاظزياد است ، اينقدر سپهبد و ارتشبد ما داريم كه ، فوج ها سپهبد و ارتشبد ما داريم . يكى ازظرفا مى گفت در تمام آمريكا دو تا ارتشبد، سه تا ارتشبد به صورت اين معنا هست اماايران صدها از ارتشبد هست ، صدها نمى دانم - سپهبد هست . آن الفاظ همه اش به قوتخودش باقى است لكن محتوايش را وقتى بروى ، آقاى ارتشبد محتوا ندارد.

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation