بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب نهج البلاغه از دیدگاه مقام معظم رهبری, محمدمهدی علیقلی   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     63245500 -
     63245501 -
     63245502 -
     63245503 -
 

 

 
 
حضرت امير عليه‏السلام در خطبه‏هاى خود، عامل همه‏ى خوشيها و برخورداريها و عزت و شرف ملتهاى گذشته را دورى گزيدن از پراكندگى و جدايى و ملازم شدن با الفت و وحدت مى‏داند و مردم را به يگانگى و حفظ وحدت و الفت تحريص مى‏كند.
حضرت امير عليه‏السلام در خطبه‏هاى خود كينه‏ى دلها نسبت به يكديگر درگيرى و بدخواهى افراد نسبت به هم، پشت كردن و عدم همكارى مردم را علت سقوط و انحطاط آنان ذكر مى‏كند. -بيانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران 14/1/68. ?
حضرت امير عليه‏السلام در نهج البلاغه محور وحدت را رهبرى جامعه مى‏داند؛ يعنى امام و رهبر جامعه مركز و محور وحدت است و حضرت امير عليه‏السلام خطاب به مسلمانان زمان خود بر محور وحدت بودن رهبر و امام تأكيد كرده است. با توجه به همين محور بود كه مسلمانان در زمان حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله به عزت و شرف رسيدند. در حالى كه در زمان حكومت على عليه‏السلام مردم با بى توجهى خود به رهبرى يعنى بى توجهى به محور وحدت، دچار تفرقه شدند و دنياى اسلام از آن زمان به انحطاط كشيده شد و تا قرون متمادى نتوانست كمر راست كند. -بيانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران 14/1/68. ?
امروز تفاهيم و وحدت‏طلبى يك وظيفه است و هميشه وظيفه من بوده است. يك بحث علمى و اعتقادى در نهج البلاغه اين حقيقت را به ما نشان مى‏دهد و ما نمى‏توانيم چشممان را روى هم بگذاريم و آنچه را كه نهج البلاغه با صراحت مى‏گويد، نديده بگيريم. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره هزاره نهج البلاغه (كنگره اول)، 1360. ?
براى استحكام نظام و حركت اجتماعى، وحدت و هماهنگى لازم و تفرقه زيان بخش است. اميرالمؤمنين عليه‏السلام در نهج البلاغه مى‏فرمايند: در اقوام گذشته هر جا وحدت و اتفاق نظر و هماهنگى و همدلى بين مردم بود، عزت و بزرگوارى و قدرت و شرف متعلق به آن اقوام و ملتها بود و هر جا دلها و راهها از هم جدا شد و وحدت از سر مردم سايه برچيد وضع زندگى مردم نابسامان شد و عزت آنها تبديل به ذلت شد، پيشرفت آنها متوقف شد و دچار عقب نشينى و عقب گرد شدند. -خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، 25/1/1368 / روزنامه جمهورى اسلامى 26/1/1368. ?
يكى از مهمترين موضوعات در نهج البلاغه تقواست يعنى انسان مؤمن، پرواى كار خود را داشته باشد، برحذر باشد، حواسش جمع باشد و مواظب و مراقب اعمال و حركات و رفتار خود باشد. غفلت و شهوت، او را از راهى كه به مقتضاى ايمان انتخاب كرده است، منحرف نكند و خيال كند دارد در راه حركت مى‏كند؛ يك وقت چشم باز كند ببيند از راه منحرف شده است. -خطبه‏هاى نماز جمعه تهران 20/3/1367 / روزنامه جمهورى اسلامى 21/3/1367. ?
اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد و مردم به تدريج مايه‏ى تقواشان رقيق شود و از بين برود، ادامه‏ى حيات اسلامى ممكن نيست. و اگر ما روح استغفار را در خودمان زنده كنيم، تا حدود زيادى جبران خواهد شد. طلب مغفرت كردن، در نهج البلاغه از قول اميرالمؤمنين عليه‏السلام آمده است كه فرموده‏اند: خداوند متعال در زمين دو وسيله‏ى امان از عذاب براى مردم قرار داده بود و يكى از اين دو امان از دست مردم رفت، مواظب آن ديگرى باشيد و او را از دست ندهيد و به آن تمسك كنيد. آن وسيله‏ى امنيت و امانى كه تا بود، عذاب خدا بر مردم نازل نمى‏شد و از دست مردم رفت؛ وجود مقدس پيغمبر صلى الله عليه و آله بود و آنچه كه باقى مانده استغفار است. -خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، 23/2/1367 / روزنامه جمهورى اسلامى 24/2/1367. ?
تقوا به معناى درست كلمه را مورد توجه قرار دهيد؛ نه به معناى پرهيزكارى كه يك تحريف است. من به جوانها توصيه مى‏كنم نوشته‏ى مرحوم استاد شهيد مطهرى درباره تقوا كه يكى از مجموعه‏هاى سخنرانيهاى ايشان است و نيز كتاب بسيار خوب ((سيرى در نهج البلاغه)) اثر آن مرحوم را بخوانند. معناى تقوا را در كلام اميرالمؤمنين درك كنيد. -سيرى در نهج البلاغه، ص 200، بحث تقوا در نهج البلاغه. ?
تقوا به معناى درست، مصونيت يافتن از گناه است. و لباس التقويى ذلك خير؛ آن تقوايى كه لباس و پوشش براى انسان است و انسان را در مقابل آسيبها و بيماريهاى معنوى و روحى واكسينه مى‏كند.
زهد به معنى درست كلمه يعنى بى رغبت بودن در مقابل جلوه‏هاى مادى جهان و اين زندگى. ورع و حلم و رفق و برادرى و محبت و يك رشته اخلاقيات در كلام اميرالمؤمنين وجود دارد و فقط به اين نمى‏پردازد كه به انسانها ياد بدهد، يعنى مغزشان را درست كند؛ بلكه مى‏خواهد آنها را از لحاظ روحى و قلبى نيز بسازد و تزكيه كند. پس اول تعليم و دوم تزكيه است.-گفتارى درباره حكومت علوى، ص 11. ?
ماجراى گذشته‏ى تاريخ بشريت، درس بزرگ انسانها در نسل ماست اميرالمؤمنين عليه‏السلام در نهج البلاغه، از درسهاى تاريخ رهنمودهايى ارايه مى‏دهند و مى‏فرمايند: و ان عندكم الامثال)).
اى بندگان خدا نمونه‏هاى زنده‏يى از عذاب خدا و قدرت نهايى او و از ضربتهاى كوبنده‏اش و داستانهاى عبرت آموزى از حوادث و وقايع روزگار، پيش روى شماست. -خطبه‏هاى نماز جمعه تهران، 5/2/1359 / روزنامه جمهورى اسلامى 6/2/1359. ?
حقيقت ديگرى كه وجود دارد و امروز ما را بيشتر از گذشته به نهج البلاغه مشتاق و محتاج مى‏كند، اين است كه در طول تاريخ اسلام متأسفانه با انحرافى كه از كج فهمى و جهالت از يك سو و غرض ورزى و دشمنى از سوى ديگر حاصل شده است، در آنچه كه از معارف اسلامى در اختيار ماست سردرگميهايى داشته‏ايم.
در طول تاريخ گذشته‏ى اسلام، نادانى و جهالتهايى وجود داشته، تنگ نظريها و خود خواهيهايى وجود داشته كه موجب شده حقايق اسلامى و معارف اسلامى آنچنان كه هستند و بايد شناخته شوند، شناخته نشوند، و به علاوه غرض ورزيها و خيانتها و تعمد بر انحراف از اسلام را هم، از اولين قرنهاى پيدايش اسلام از قدرتمندان و كسانى كه خلوص و صفاى اسلام به زبان آنها بوده است، مشاهده مى‏كنيم. ما در طول تاريخ همواره احتياج داشته‏ايم به سرچشمه‏هاى خالص و زلال انديشه‏ى اسلامى و نظامى فكرى كه بتوان به آن متكى شد،... نهج البلاغه اين راه نزديك را پيش پاى ما مى‏گذارد، نهج البلاغه ما را از اين فاصله طولانى با صدر اسلام، به نزديكترين پايگاهها و امنترين ديدگاهها نسبت به معارف اسلامى مى‏رساند.-بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
بسيارى از كارهاى لازم در طول بيش از هزار سالى كه از تدوين اين كتاب شريف مى‏گذرد، انجام گرفته است. شايد در كتابخانه‏ها نسخ خطى اين آثار ارزشمند محفوظ باشد كه بايد جستجو و پيدا كرد. احتمال هم دارد كه بعضى از آنها در طول زمان، در معرض حوادث قرار گرفته و از بين رفته باشد. در هر حال اين كارها بايد انجام بگيرد. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره نهج البلاغه، 1363. ?
1 - فصل بندى مطالب نهج البلاغه‏

يكى از كارهايى كه اين كنگره مى‏تواند انجام دهد، اين است كه فهرست اساسيترين تحقيقاتى را كه بايد پيرامون نهج البلاغه انجام بگيرد؛ تهيه و تدوين كند و در اختيار انديشمندان بگذارد شايد بتوان دهها كار لازم را شمرد كه امروز نهج البلاغه به اين كارها نيازمند است و بايد به شيوه‏ى فردى يا جمعى انجام گيرد. بايد اينها را تدوين كرد و در اختيار مردم گذاشت تا انديشمندان و مؤلفان و صاحب نظران و كسانى كه با نهج البلاغه مأنوس هستند، بدانند چه كارهايى از اولويت و اهميت برخوردار است. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
نهج البلاغه، ترجمه و شرح و تفسير كامل ندارد. فصل بندى و باب بندى ندارد. به جز كتاب بسيار ارجمندى كه استاد عالى قدر - آقاى مصطفوى - - به عنوان كاشف الفاظ نهج البلاغه تنظيم كرده‏اند، كارى در اين حد و-استاد بزرگ و دانشمند عالى مقام حجه الاسلام دكتر حاج سيد جواد مصطفوى در سال 1301 شمسى كه در يك خانواده روحانى بدنيا آمد و بعد از يك عمر تلاش و كوشش در معارف اسلامى در سن 67 سالگى در بيستم ارديبهشت 1368 در جوار حرم مطهر على بن موسى الرضا عليه‏السلام به خاك سپرده شد، جهت آشنائى با زندگانى ايشان به كتاب ((فرزانه‏اى كه با نهج البلاغه زيست)) به قلم: جمعى از نويسندگان مراجعه نمائيد.
?
در اين مايه براى نهج البلاغه انجام نگرفته است. امروز ما بايد به نهج البلاغه برگرديم. فضلا و انديشمندان كار خود را بكنند؛ اما جوانها نبايد منتظر اساتيد، فضلا و پيشروان انديشه و علم و ادب بمانند. نهج البلاغه را بايد از ابعاد گوناگون مورد نظر قرار دهيم و براى اين كار، جمعها و جلسه‏ها تشكيل دهيم. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره هزاره نهج البلاغه (كنگره اول)، 1360. ?
2 - فصل بندى عنوانى نهج البلاغه‏

يكى ديگر از كارهايى كه حتما در باب نهج البلاغه ضرورت دارد، فصل بندى عنوانى و موضوعى نهج البلاغه است. البته اين كار انجام گرفته و بعضى از محققين و علماى بزرگ و عالى قدر زمان ما، اين كار را روى نهج البلاغه كرده‏اند و مجلدات متعددى هم چاپ شده كه به جاى خود ارزشمند است؛ اما در زير عناوين كلى - كه فكر مى‏كنم در حدود 30 سال عنوان را تفكيك كرده‏اند - و به منظور تكميل آن شايد دهها عنوان فرعى بتوان پيدا كرد. اين كار در قرآن هم جايش خالى است و انجام نگرفته است. يك تفصيل الآيات براى قرآن بايد نوشته شود شامل بيشترين موضوعاتى كه ما تا امروز نتوانسته‏ايم به آنها برسيم و در قرآن از آن نشانى هست. و در باب نهج البلاغه نيز تنظيم يك تفصيل المطالب و تفصيل الموضوعات، فوق العاده ضرورى است. نهج البلاغه واقعا يك اقيانوس عميق و تمام نشدنى است؛ همه هم توفيق پيدا نمى‏كنند اين كتاب را - آنچنان كه شايسته‏ى آن است - سير كنند و در آن غور كنند؛ در حالى كه بسيارى از مطالب و معارف اين كتاب، براى مردم لازم است و بايد اين امكان براى جويندگان و علاقمندان پيدا شود كه مطالب مورد نظرشان را در آن به آسانى بيايند. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
تربيت نفس، تهذيب و تزكيه‏ى انسان، سه فصل بزرگ و كلى و سه عنوان اصولى از نهج البلاغه است. البته فصل بندى نهج البلاغه كارى است كه تاكنون انجام گرفته و كسانى اين كار را كرده‏اند - نه به طور كامل - از جمله مرحوم مطهرى در كتاب سيرى در نهج البلاغه چنين كارى را كرده‏اند؛ البته ايشان نهج البلاغه را فصل بندى نكرده‏اند، بلكه موضوعاتى از نهج البلاغه را انتخاب كردند و همان طور كه خودشان گفتند يك گشت و گذارى در نهج البلاغه كردند و اين موضوعات را مطرح كرده‏اند و درباره‏ى هر كدام توضيحى نوشته‏اند و آنچه را كه خودشان از نهج البلاغه يا از ساير منابع فكرى اسلامى مى‏فهميدند، آن را با استناد به جملاتى از اين كتاب ذكر كردند. بنابراين نوعى فصل بندى است و البته نه يك فصل بندى كامل. ديگران هم اين كار را كرده‏اند و در فصل بندى خود هر يك از اين سه بخش: عقايد، اخلاق و زندگى عملى و اجتماعى را توضيح داده‏اند. -درسهايى از نهج البلاغه، ص 17. ?
نحوه‏ى برداشت از مفاهيم و فصول نهج البلاغه به به اين گونه است كه اولا ما سعى مى‏كنيم كه معناى هر كلمه را دقيقا بفهميم و در معناى كلمات اشتباه نكنيم. ثانيا جمله بندى را بفهميم. ثالثا جو و فضاى زندگى على عليه‏السلام و فضاى صدور اين سخن را درست بشناسيم. -درسهايى از نهج البلاغه، ص 25. ?
3 - فصل بندى از لحاظ اعتبار سندى‏

يكى از كارهاى ديگرى كه خوب است درباره‏ى نهج البلاغه انجام بگيرد، فصل بندى از لحاظ اعتبار سندى است. يقينا بعضى از بخشهاى نهج البلاغه در حد اعلاى اعتبار و وثوق روايى قرار دارد، بعضى از بخشها هم در آن حد نيست. پيرامون اسناد نهج البلاغه تاكنون كارهايى انجام گرفته و كتابهايى در حدود دو يا سه نأليف و يا بيشتر چاپ شده است. شايد در ميان گذشتگان هم اين كار انجام گرفته باشد كه بسيارى از آن بى‏اطلاعند؛ اما لازم است يك طبقه بندى از لحاظ سند و اعتبار سندى انجام بگيرد؛ چنان كه به هر يك از خطب يا كلمات يا نامه‏ها كه انسان مراجعه مى‏كند بداند از لحاظ سندى كه اين حديث دارد، چه قدر مورد اعتبار است و چه قدر مى‏توان به آن تكيه كرد. البته همه‏ى شواهد و قراين را مى‏توان در اين مورد به كار گرفت و اين چيزى است كه اگر براى عامه‏ى مردم هم مورد نياز نباشد، براى محققان و انديشمندان و كسانى كه به اين مسأله اهميت مى‏دهند، يقينا حايز اهميت است. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
اگر ما پيرامون نهج البلاغه كار و تحقيق كنيم و اگر آن مقدار از خطب اميرالمؤمنين عليه‏السلام كه در نهج البلاغه نيست، جمع شود و روى اينها و درباره‏ى سند و خصوصياتى كه اعتبار آنها را مشخص و مسلم و قطعى مى‏كند، كارى فنى انجام بدهيم و نهج البلاغه را به مجموعه‏يى نزديك به پانصد خطبه كه از آن حضرت نقل شده، برسانيم؛ خدمت بزرگى به معارف اسلامى در قرن پانزدهم هجرى انجام داده‏ايم. مى‏توانيم با گذشت اين همه مدت از صدر اسلام، يك منبع غنى لايزالى كه مورد قبول همه‏ى مؤمنين به اسلام است و مى‏تواند باشد، در اختيار مسلمانها قرار دهيم. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
4 - ترجمه‏ى فارسى خوب از نهج البلاغه‏

من البته از آنچه انجام گرفته كم و بيش مطلعم و نمى‏خواهم به زحمات فراوانى كه به خاطر برگرداندن نهج البلاغه به فارسى انجام گرفته، خداى ناخواسته به چشم بى قدرى نگاه كنم.
در يك كنگره‏ى ديگر هم كه سه سال پيش تشكيل شده بود و من توفيق يافتم و شركت كردم، از عالم جليل آقاى ((فيض الاسلام)) كه اولين بار اين كتاب را به فارسى ترجمه كرد و در اختيار مردم قرار داد و صداى نهج البلاغه را براى اولين بار به گوش مردم رساند؛ تشكر كردم و باز هم تشكر مى‏كنم. همچنين از چند نفر نويسندگان محترمى كه از نهج البلاغه ترجمه‏هاى منتخب يا آزاد و به صورت بيان محتوا به دست داده‏اند، به سهم خود سپاسگزارم.
ليكن مى‏خواهم عرض كنم جاى يك ترجمه‏ى كامل و همه جانبه از نهج البلاغه و جاى يك ترجمه‏ى كامل و روشن و رسا از قرآن در جامعه‏ى ما همچنان خالى است و به نظرم قصور و غفلتى كه تاكنون شده است مايه‏ى سرشكستگى است. من خواهش مى‏كنم ((بنياد نهج البلاغه)) اين مسأله را با فوريت و جديت تعقيب كند، همچنانى كه براى چندمين بار از همه‏ى كسانى كه مى‏توانند ترجمه‏ى خوبى از قرآن كريم به فارسى تهيه كنند و ارايه دهند خواهش مى‏كنم اين كار را بكنند. جمهورى اسلامى بعد از پنج سال به نظرم قدرى دير كرده است؛ بايد اين كار زودتر انجام مى‏گرفت و هر چه مى‏گذرد ديرتر مى‏شود به نظر من اشكالى ندارد كه چندين نفر شروع كنند به ترجمه‏ى اين دو اثر مقدس و هر مقدار را كه مى‏توانند پيش ببرند؛ چون به هر حال هيچ ترجمه‏يى كامل نخواهد بود.
يعنى اين طور نباشد كه اگر كسانى شنيدند فلان نويسنده‏ى خوب و آشنا به زبان عربى، مشغول ترجمه‏ى نهج البلاغه يا قرآن شده است، از كار خود دست بكشند و كارى نكنند. هر كسى شوق اين كار را در خود احساس مى‏كند، شروع كند. اگر ده ترجمه‏ى بسيار خوب هم از قرآن كريم و نهج البلاغه‏ى شريف داشته باشيم، زيادى نيست، هيچ اشكالى ندارد كه علايق و ذوقهاى گوناگون و ديدگاههاى مختلف از يك آيه يا يك جمله بتوانند خواننده را قدرى به ابعاد واقعى آن جمله نزديكتر كنند. بنابراين به نظر من اين كار امروز در اولويت قرار دارد. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
5 - ترجمه‏ى لغات نهج البلاغه‏

يكى از كارهاى اساسى كه بايد در زمينه‏ى نهج البلاغه انجام بگيرد ترجمه‏ى لغات نهج البلاغه براى فارسى زبانها و حتى براى عرب زبانهاست. البته در پاورقى بعضى از نهج البلاغه‏ها، بزرگانى چون مرحوم ((محمد عبده)) و بعضى ديگر اين كار را كرده‏اند، اما كافى نيست. اين همه لغتى كه در اين كتاب با بارهاى ادبى و مايه‏هاى هنرى و فصاحت و بلاغت فوق العاده گسترده است، احتياج به يك كار مستقلى - فزونتر از شرح سطحى آن - دارد. خلاصه آن كه لازم است يك تفسير اللغات كامل و عميق براى نهج البلاغه تهيه شود. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
6 - پيوستن بخشهاى متفرق از يك خطبه‏

يكى از كارهايى كه از مدتها پيش همواره ضرورتش را احساس مى‏كردم، پيوستن بخشهاى متفرق يك خطبه است كه احيانا آنها را ((سيد رضى)) (رحمه الله عليه) از هم جدا كرده است. ملاحظه كرده‏ايد در جاهايى بعد از آن كه يك خطبه شروع مى‏شود، گفته مى‏شود ((و منها)) (= اين از جمله بخشهاى همان خطبه است). يقينا بين اينها يك چيزى افتاده است و الا تعبير ((و منها)) لازم نبود. در جاهاى ديگر معلوم مى‏شود اين پايان خطبه نيست و مطلب نيمه كاره است. شايد بعضى از بخشها را در خود نهج البلاغه بتوان پيدا كرد و يقينا بسيارى از آنها را در كتب متفرق حديث مى‏توان جستجو و پيدا كرد.
به هر حال گاهى انسان دو بخش از يك خطبه را مى‏بيند كه فوق العاده مهم است. اما ميانشان فاصله افتاده است. بايد صاحب همتانى بنشينند و اين جا به جا شدگيها را پيگيرى و بازيابى كنند تا سرانجام به قدر مقدور و ممكن، بخشهاى پراكنده‏ى يك خطبه، از نو به هم اتصال پيدا كند. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
بسيارى از خطبه‏هاى نهج البلاغه متأسفانه ناقص است يعنى يا از آغاز خطبه و يا از پايان خطبه يك بخش افتاده است؛ حتى گاهى سيد رضى وسط يك خطبه در نهج البلاغه را انداخته و حذف كرده است. خطبه را نقل مى‏كند بعد به يك جايى مى‏رسد و قطع مى‏كند، سپس زيرش مى‏نويسد ((ومنها)) يعنى از همان خطبه است و بعد يك تكه‏ى ديگر را نقل مى‏كند؛ مثل كارى كه امروز گاهى خبرنگارها و روزنامه نگارها مى‏كنند و مثلا مى‏نويسند : ((وى در بخشى ديگر از سخنان خود چنين گفت)). اين عمل را ((((منها)))) مى‏گويند.آن قسمتى كه وسط اين دو بخش از سخنان على (ع) وجود داشته، چيست؟ ما نمى‏دانيم و اين مشكلى در كار ما ايجاد مى‏كند. چرا سيد رضى اين كار را كرده است؟ به خاطر اين كه نهج البلاغه - همچنان كه از نامش پيداست - شيوه و راه بلاغت و فصاحت است و صرفا به لحاظ هنرى جمع‏آورى شده است. -درسهايى از نهج البلاغه، ص 13. ?
مجموعه‏ى كارهاى عملى و ضرورى را كه بايد در زمينه‏ى نهج البلاغه انجام داد، فهرست بندى كنيد تا مشخص شود چه كارهايى شايسته است انجام بگيرد. البته ترديدى نيست كه اين كار، عشقها و ايمانها، نبوغها و ابتكارها و رشته‏هاى جديدى را به وجود خواهد آورد. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
در پايان سخن، اولا تشكر مى‏كنم از برادران عزيزى كه به احياى نهج البلاغه برخاسته‏اند و به پژوهشهاى نهج البلاغه ابعاد علمى جدى بخشيده‏اند و به طرح و مداومت آن اهميت داده‏اند و اين كتاب مقدس و زندگى‏آموز و دوران ساز را از زير غبارهاى نسيان خارج كرده‏اند. ثانيا تشكر مى‏كنم از محققينى كه درباره‏ى نهج البلاغه كوشيده‏اند و تفسير و شرح نوشته‏اند و ترجمه كرده‏اند و لغت نامه ساخته‏اند و كوششهاى ارجمند ديگر به كار برده‏اند. در عين حال خواهش مى‏كنم كه مسأله‏ى نهج البلاغه را از اين هم جدى‏تر بگيريد. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره نهج البلاغه، 1364. ?
بار ديگر از همه‏ى برادران مسؤول و دست‏اندر كار، براى اهميتى كه به نهج البلاغه و تشكيل اين كنگره داده‏اند، تشكر مى‏كنم و اميدوارم بلندى همتشان بتواند منشأ اين خدمت عظيم براى امت اسلام واقع شود كه نهج البلاغه را هر چه بيشتر مورد استفاده و بهره‏بردارى قرار دهد و اين كار سرمشقى باشد براى همه‏ى مسلمانها كه شايد هنوز بسيارى از آنها با نهج البلاغه هيچ گونه آشنايى ندارند. -بيانات مقام معظم رهبرى در كنگره چهارم نهج البلاغه، 1363. ?
پايان كتاب.


fehrest page back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation