بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اهل بیت,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - يادداشت مترجم بر چاپ اول
     02 - اهل بيت در قرآن
     03 - آيه تطهير در تفسير پيامبرصلى الله عليه وآله
     04 - تفسير معقول و مقبول
     05 - ظهور سياقى
     06 - دلالت و استدلال
     07 - نقد و بررسى
     08 - دلايل واهى در شمول همسران پيامبرصلى الله عليه وآله
     09 - از گفته‏هاى ضعيف تا دلايل ضعيف‏تر
     10 - تار عنكبوت
     11 - كتاب‏نامه
     fehrest -
 

 

 
 

يادداشت مترجم بر چاپ اول

انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس‏اهل البيت و يطهركم تطهيرا(احزاب/33).

خداوند اراده فرموده كه هرگونه پليدى را ازشما خاندان نبوت ببرد و شما را از هرگونه‏آلايشى پاك و منزهگرداند.

پس از فرود آمدن آيه مباركه تطهير، پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در قول و عمل، و در موارد ومنسبت‏هاىمختلف، مصاديثق حقيقى آيه شريفه را معين فرمود و به همگان نشان دادكه اهل بيت فقط اصحاب كساء هستندو بس. ماه‏هاى متمادى هرگاه كه پيامبرصلى الله عليه وآله‏براى نماز بيرون مى‏رفت، به در خانه فاطمه‏عليهاالسلام مى‏آمد و مى‏گفت: «الصلاة يا اهل‏البيت! انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت; مدت را از چهلروز تا نوزده ماه‏برشمرده‏اند هرچند روايات فراوانى اين امر را تاييد كرده گروهى از عالمان مدعى‏اجماع مفسرانو نقل جمهور دانشمندان اهل سنت‏شده و آن را متواتر و افزون ازشمارش دانسته‏اند (چنان‏كه در همين كتابخواهيد خواند)، برخى از شب‏پرستان‏خفاش‏صفت‏با چنگ‏زدن به پندارهاى واهى به مخالفت‏برخاسته تلاشبيهوده‏كرده‏اند تا مگر بتوانند اذهان مردمان را در اين‏باره دچار شك و ترديد نمايند. چنان‏كه‏از همان آغاز وآن‏گاه كه حق مسلم على‏عليه السلام و فرزندانش را در سقيفه ناميمون بنى‏ساعده‏از آنان در ربودند، دست‏به‏كارشده و هنوز چيزى از رحلت جانگذاز رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله‏نگذشته بود كه عكرمه خارجى در بازارهاىمدينه جار مى‏زد كه حاضر است در بيان‏مصداق اهل‏بيت، با هر كس بخواهد مباهله كند و بگويد كه: همسرانپيامبر اهل‏بيت اوو مصاديق اين آيه‏اند. اين همه تلاش و كوشش در جهت دگوگون‏كردن حقيقت‏براى آن‏بود كهاهل‏بيت دنيايى از مفاهيم و معانى اصيل و ارزشمند را در خود داشت و از زبان‏رسول اكرم‏صلى الله عليه وآلهعدل و همتاى قرآن ناميده شده بود. آنان مى‏خواستند با گسترده‏كردن‏دايره شمول اهل‏بيت، مردم مسلمان رااز مصاديق حقيقى اهل‏بيت دور سازند و درجهان به‏خواب‏رفته و فاصله‏گرفته از اين ستارگان درخشان آسماناسلام به مقاصدزضت‏خود نايل آيند.

گروهى ديگر بنى‏هاشم را اهل‏بيت پيامبرصلى الله عليه وآله و مصداق آيه تطهير ناميدندوبرگفته خود پافشارىداشتند. برخى ديگر پا را از اين فراتر گذاشته و با دلايل بى‏پايه‏ادعا كردند كه اهل‏بيت، امت اسلام هستند و نهفقط اصحاب كساء، زنان پيامبرصلى الله عليه وآله وبنى‏هاشم.

دلايل اينان و رد عالمانه آن را در فصول پايانى كتاب ملاحظه خواهيد كرد.

علامه سيدجعفرمرتضى عاملى در تداون پژوهشها و مطالعات عالمانه ونقادانه‏خود در جهت زدودن زنگارتحريف از چهره حقايق تاريخى، اين‏بار با تتبع گسترده وعميق به بررسى دقيق روايات و ديدگاه‏ها و تفسير وتبيين انديشمندانه آيه تطهيرپرداخته، كتابى سودمند و خواندند به دوستداران و پژوهندگان حقيقت تقديمكرده‏است.

بدون ترديد خواننده گرامى به عمق كينه و عداوت دشمنان كينه‏توز اهل‏بيت‏عليهما السلام‏پى خواهد برد ودرخواهد يافت كه چگونه در طول تاريخ كوشيده‏اند تا نور خدا راخاموش كنند و تشنگان معرفت را ازچشمه‏سار زلال انديشه به‏دور دارند.

سپاس بى‏كران خداى يگانه را كه توفيق ترجمه اين اثر ارزشمند را به بنده ناچيزارزانى داشت و درود و سلامبى‏پايان بر خاندان عصمت و طهارت، مشعل‏داران جاده‏هدايت و سعادت.

هفدهم ربيع الاول يكهزار و چهارصد و چهارده.

سالروز ميلاد مسعود رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله.

و امام صادق‏عليه السلام مطابق با چهاردهم شهريور.

يكهزار و سيصد و هفتاد و دو شمسى.

تهران - محمعد سپهرى.

پيشگفتار

بسم الله الرحمن الرحيم.

الحمد لله رب العالمين، الرحمن الرحيم، مالك يوم الدين، اياك نعبد واياك نستعين، اهدنا الصراط المستقيم،صراط الذين انعمت عليهم،غير المغضوب عليهم.

والصلاة والسلام على خير خلقه، و اشرف ربيته، محمد المصطفى و آله‏الطيبين، الذين اذهب الله عنهم الرجسو طهرهم تطهيرا.

اخيرا فرصتى دست داد تا موضوع «اهل‏بيت در قرآن‏» را از خلال بررسى آيه سى وسوم سوره احزاب (آيه تطهير) مورد بررسى و مطالعه قرار دهم، اين آيه تصريح داردخداوند سبحان هرگونه پليدى را از اهل‏بيت زدوده، آنان راپاكيزه گردانده است.

آن‏چه پيش روى خواننده گرامى است دستاورد همين پژوهش است. اميدوارم كه‏اين بررسى بتواند درپرده‏برداشتن از چهره حقايقى كه دست‏هاى تحريف و جعل آن رادگرگون كرده يا در پرده ابهام فرو نشانده‏اند،مفيد افتد و شما مى‏دانيد كه همواره اين‏دستان آلوده در خدمت اهداف سياسى خاص عمل كرده يا براساسكينه‏هاى ديرين ياگرايش‏هاى مذهبى يا عصبيت و حميت جاهلى حركت مى‏كنند. همين ايادى كثيف وپليداست كه تلاش كرده تا اين موضوع نيز به‏نحوى در پرده ابهام بماند يا به شكلى دچارتحريف و دگرگونى شود.

خواننده گرامى ملاحظه خواهد كرد كه پژوهش‏هاى عملى واقع‏گرا و پيراسته‏مى‏تواند به‏رغم شرايط و احوال واز توجه به نتايج و آثار، پاكيز را از پليد، سالم را ازتحريف شده و صحيح را از ناصحيح جدا سازد. او در اين راه ازمظاهر خشم، غوغا وفريادى كه براى خاموش‏كردن نور و حقيقت و محو درخشش و فروزش آن از سوى‏باطلبه‏پا مى‏شود و بدان متوسل مى‏شوند، بيمى به خود راه نخواهد داد.

بر خواننده گرامى پوشيده نيست كه طبيعت و شيوه اين بحث كه با آيه شريفه‏فراگير شد ما را تا حدودى مجبورساخته كه از نظرافكندن و سركشى به اين‏سو و آن‏سوبازمانيم. به عقيده ما آگاهى خواننده از تمام مطالب درترسيم سيمايى هرچه آشكارتر،كامل‏تر و منسجم‏تر مفيد خواهد بود. اگر مجاز باشم كه خواهشى از خوانندهگرامى‏داشته باشم. از او خواهم خواست در محاسبات خود اين نكته را منظور كند كه مطالعه‏تمام اين فصل‏هاگشت و گذارى بى‏فايده و خسته‏كننده نيست. بلكه در بسيارى از مواردو در جاى‏جاى مباحث آن مطالبىسودمند و مفيد خواهد يافت و چه‏بسا كه از مطالعه‏تمام آن خشنودى بيش‏تر خواهد يافت تا اين‏كه به مطالهبعضى از فصل‏ها بسنده كند.

در همين‏جا ارادت صميمانه خود را پيشاپيش تقديم خواننده گرامى كرده، از اين‏كه‏مدتى را در مصاحبت‏باكتاب گذارده از وى سپاسگزارى مى‏كنم و پوزش مى‏خواهم.برخداوند متعال توكل مى‏نمايم و از او مسئلت دارمكه انجام اين كار را بر من آسان‏گرداند. در پايان از خداوند سبحان مسئلت دارم كه مرا در انجام اين پژوهش بهشكل‏گسترده و كامل موفق بدارد تا بهتر و بيش‏تر سودمند افتد.

حمد و سپاس بى‏كران خداى را كه به ما نعمت‏هاى بى‏شمارى ارزانى داشت و راه‏هدايت و حقيقت‏جويى را به ماالهام كرد و درود و سلام بر بندگان برگزيده‏اش، محمدو خاندان پاك و پاكيزه‏اش.

قم، 13 رجب 1412 ه. ق.

جعفرمرتضى حسينى عاملى.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation