بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب آنچه باید یک جوان بداند ـ ویژه پسران,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     anch-p01 - آنچه بايد يك جوان بداند ـ ويژه پسران
     anch-p03 - آنچه بايد يك جوان بداند ـ ويژه پسران
     fehrest - آنچه بايد يك جوان بداند ـ ويژه پسران
 

 

 
 



 

حضرت على (ع ) فرمود: افراد با ايمان ,همچون كوه , سرسخت و با استقامتند.
فـردى كـه بـه اين انحراف , مبتلا شده است , اگر سرانجام ناخوشايند آن را در دنيا از يك طرف و عـذاب دردنـاك آخـرت را ازطرف ديگر در نظرآورد, به خود خواهد آمد و خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود خواهد ديد وتصميم به ترك اين عمل خواهد گرفت .
اوبايد بداند كه خوشبختانه زود متوجه اين عمل انحرافى و زيانبار شده و ريشه عادت به اين عمل در وجودش مستحكم نگرديده است , با اراده اى قوى و توكل به خدا مى تواند آن را ترك كند.
او هـرگـز نـبـايد خود را يك فرد نفرين شده و مطرود درگاه خدا بداند, بلكه بايد جدا به لطف و رحمت الهى اميدوار باشد.

توصيه هاى عملى

چـون عـمـل خود ارضايى از جمله گناهان كبيره به شمار مى رود, فرد مبتلا به آن , ابتدا خود را تـطـهـيـر نمايد, وضو بگيرد و دو ركعت نماز به جا آورد ودرباره گناهان گذشته خود از پيشگاه خـداونـد طلب آمرزش كند و از او بخواهد ((68))
كه وى را در راه ترك اين عادت شوم يارى دهد, سپس نكته هاى زير را دقيقا به مرحله اجرا در آورد و عمل نمايد:.
1 ـ خود را از محيطها و موقعيتهاى تحريك آميز دور نگه دارد و از خلوت گزينى اجتناب ورزد.
2 ـ از پـوشيدن لباسهاى تنگ و چسبنده خوددارى ورزيده و از تماس و لمس نمودن اعضاى بدن خود يا ديگران شديدا دورى گزيند.
3 ـ از نگاه به نامحرم و چشم چرانى خوددارى ورزد.
4 ـ تـخـيـلات و تـفكرات خود را كنترل كند و بداند هر آنچه كه به ذهن و انديشه اش مى گذرد, خـداونـد بـه آن , آگـاه اسـت و در اين زمينه مسووليت داردو بايد تنها به آنچه كه عقل و قوانين شـرعـى تـاييدمى كنند بينديشد تا رستگار شود, زيرا تخيل و تصور درباره مسائل جنسى و شهوت آلود منجر به تحريكهاى مداوم گرديده و نيروى حيات را از بين برده و انسان را از مسائل حقيقى و واقعى زندگى بازمى دارد ((69))
.
5 ـ با توجه به اين كه دوران جوانى , دوران پرشور و حساس عمر به حساب مى آيد, شايسته است كه جـوان بـا بـرنـامـه ريـزى دقيق براى اوقات شبانه روزى به يارى كار و تلاش مداوم در زمينه هاى تـحـصـيـلـى و عـلـمـى و مـطـالـعـاتـى و كـارهـاى ذوقـى و تفريحى , حداقل زمان لازم را به خوابيدن اختصاص دهد و زمانى به بستر رود كه خواب بر او مستولى شده , تا زود به خواب رود.
6 ـ بـا اشـتغال به مطالعه كتب سودمند و مراجعه به كتابخانه ها در اوقات فراغت , زمينه موفقيت تحصيلى آينده خود را فراهم سازد.
7 ـ در تيمها و گروه هاى ورزشى شركت فعال داشته باشد و نيز در فعاليتهاى تربيتى , فرهنگى و مـذهـبـى شركت نمايد, زيرا اين اشتغالات در افزايش ايمان و توفيق در ترك معاصى به وى كمك مى نمايد.
فعاليتهاى سالم و جهت دار سودمند, مقدار فراوانى ازانرژيهاى جوان را به خود اختصاص مى دهد و از تـحـريـكهاى جنسى و شهوت انگيز جلوگيرى مى نمايد, چرا كه مبتلايان به اين عادت زشت , بيشتر ميل به گوشه گيرى دارند.
شركت در فعاليتهاى تربيتى و اجتماعى و گروههاى قرآن در مساجد و كتابخانه ها و تماس با افراد مومن و پاك درتقويت روحيه و ايمان اين گونه جوانان بسيار موثر است .
8 ـ با دوستان مومن و خوب , رفت و آمد و مجالست داشته باشد و حتى المقدور سعى كند, نمازها را در اول وقت و با جماعت به جاآورد.
بـايـد مطلقا از همنشينى و رفت و آمد با دوستان و رفقاى بى بند وبار و منحرف (ولو از نزديكان و خويشاوندان ) دورى گزيند.
9 ـ قبل از خوابيدن حتما وضو بگيرد و در هنگامى كه به بستر مى رود سوره قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس (معوذتين ) و آيه الكرسى رابا توجه و حضور قلب بخواند و با ذكرخدا به خواب برود.
10 ـ حتى المقدور هفته اى يك يا دوبار, روزه بگيرد.
ايـن عـمل در تقرب او به خدا و افزايش ايمان , بسيار مفيد بوده و درتقويت اراده اش نقش بسزايى دارد ((70))
.
11 ـ در برنامه غذايى خود دقت كند و از مداومت در مصرف بعضى از خوردنيهاى محرك و مقوى شـهـوت كـه اصطلاحا گرم گفته مى شود, مثل :گردو, خرما, كشمش , پسته , گز [خربزه , پياز, شـيـريـنى جات ] خوددارى ورزد و يا كمتر, ميل نمايد و بيشتر به غذاهايى كه اصطلاحا سرد است روى آورد.
12 ـ تـمـايلها و افكار خود را از توجه به خويشتن به سوى ازدواج و زندگى آينده معطوف سازد و بـدانـد كـه ديـر يـا زود ايـن ايـام سپرى خواهد شد و اودر آينده اى نه چندان دور بايد به انتخاب همسرى پاك بپردازد و درخود, آمادگيها و شايستگيهاى لازم را براى چنين زندگى ـكه بيش از هر چيز نيازبه سلامتى جسمى و روانى داردـ فراهم سازد.
13 ـ هـمـواره و در هـر حال با ذكر و ياد خدا انس و الفت داشته باشد, چرا كه در قرآن آمده است : آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا قلبها آرامش مى يابد ونيز هر كس از ياد خدا فاصله گيرد, زندگانى براو سخت و دشوار خواهد گشت ((71))
.
امـا كسانى كه پس ازترك اين عادت شوم نجات يافته اند, بايدقدرجوانى و پاكى خود را بدانند و در حـفـظ و نگهدارى آن نهايت مراقبت را بنمايند وخود را از معرض هرگونه تحريكها و وسوسه هاى شـهـوانـى دور كـنـند و به هيچ قيمت , ديگر حاضر نشوند در محيطهاى آلوده و با افراد منحرف وبى بندوبار مجالست و ارتباط داشته باشد.
البته در اين راه گاهى ممكن است خللى در تصميم آنان پديد آيد, ولى بايد استقامت و پشتكار را از دست ندهند و با ايمانى كامل به يارى خدا اميدداشته باشند تا در حفظ اين پاكى موفق بمانند.

سخنانى چند از پيامبر اكرم و ائمه معصومين (ص ) درباره جوانى

* قـال رسول اللّه (ص ): اوصيكم بالشبان خيرا فانهم ارق افئده ان اللّه بعثنى بشيرا ونذيرا فحالفنى الـشـبـان وخـالفنى الشيوخ ثم قرا فطال عليهم الامدفقست قلوبهم ,رسول اكرم فرمود: به شماها دربـاره نـيـكـى كـردن به جوانان سفارش مى كنم زيرا كه آنها دلى رقيقتر و قلبى فضيلت پذيرتر دارند.
خداوند مرا به پيامبرى بر انگيخت تا مردم را به رحمت الهى بشارت دهم و از عذابش بترسانم .
جـوانان سخنانم را پذيرفتند و با من پيمان محبت بستند, ولى پيران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفتم برخاستند و دچار قساوت و سخت دلى شدند.
* قال على (ع ): بادر شبابك قبل هرمك ,وصحتك قبل سقمك , ((72))
.
على (ع )فرموده : درياب جوانى ات را قبل از پيرى و سلامتت را قبل از بيمارى .
* عن جعفربن محمد عن آبائه (ص ) فى قوله تعالى : ولا تنس نصيبك من الدنيا.
قال لا تنس صحتك وقوتك وفراغك , ((73))
.
وشبابك ونشاطك وغناك وان تطلب به الاخر امام صادق (ع )از پدران خود, در تفسير آيه ولا تنس نصيبك من الدنيا.
روايت كرده است كه : سلامت , نيرومندى , فراغت , جوانى , نشاط و بى نيازى خود را فراموش منما و در دنـيـا از آنـهـا بـهـره بردارى كن و متوجه باش كه از آن سرمايه هاى عظيم به نفع آخرت خود استفاده نمايى .
* قال ابوعبداللّه (ع ): كان فيما وعظ به لقمان ابنه يا بنى واعلم انك ستسال غدا اذا وقفت بين يدى اللّه عـزوجـل عـن اربـع شـبـابـك فـيـمـاابـليته وعمرك فيما افنيته ومالك مما اكتسبته وفيما انفقته , ((74))
.
امام صادق (ع ) فرموده است : از مواعظ لقمان حكيم به فرزندخود اين بود كه فرزندم ! بدان فردا در پـيـشـگاه الهى براى حساب , حاضر مى شوى ,درباره چهار چيز از تو مى پرسند: جوانى ات را درچه راهـى صرف كردى ؟ عمرت را در چه كارى فانى نمودى ؟ ثروتت را چگونه به دست آوردى ؟و آن را در چه راهى مصرف كردى* ؟ قال رسول اللّه (ص ): ان العبد لاتزول قدماه يوم القيهمه حتى يسال عن عمره فيما افناه وعن شبابه فيماابلاه , ((75))
رسول اكرم (ص ) فرموده است كه در قيامت هيچ بنده اى قدم از قدم برنمى دارد تا به اين پرسشها پاسخ دهد: اول آن كه عمرش را درچه كارى فانى نموده است .
دوم : جوانى اش را در چه راهى صرف كرده است .
* قال على (ع ): شيئان لا يعرف فضلهما الا من فقدهما: الشباب والعافيه , ((76))
.
عـلـى (ع ) فرموده : دو چيز است كه قدر و قيمتشان را نمى شناسد, مگر كسى كه آن دو را از دست داده باشد: يكى جوانى و ديگرى تندرستى است .
* قال رسول اللّه (ص ): يا اباذر اغتنم خمسا قبل الخمس , شبابك قبل هرمك وصحتك قبل سقمك وغناك قبل فقرك وفراغك قبل شغلك وحيهوتك قبل موتك , ((77))
.
رسـول اكرم (ص ) به ابى ذر غفارى فرمود: پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت بشمار: جوانى ات را قـبل از پيرى , سلامتت را قبل از بيمارى , تمكنت را قبل از تهيدستى , فراغتت را قبل از گرفتارى , زندگانى ات را قبل از مرگ .
* قال رسول اللّه (ص ): فلياخذ العبد المومن من نفسه لنفسه , ومن دنياه لاخرته , وفى الشبيبه قبل الكبر وفى الحيوه قبل الممات , ((78))
.
رسول اكرم (ص ) فرمود: بر مرد با ايمان لازم است كه از نيروى خود به نفع خويشتن استفاده نمايد و از دنياى خود براى آخرت خويش , و ازجوانى خود پيش از فرا رسيدن ايام پيرى و از زندگى پيش از رسيدن مرگ .
* وعنه (ص ): ان للّه ملكا ينزل فى كل ليله فينادى يا ابنا العشرين جدوا واجتهدوا, ((79))
.
ونـيـز فـرمـوده اسـت كه فرشته الهى هر شب به جوانان بيست ساله ندا مى دهد (براى سعادت و رستگارى خود) كوشش و تلاش كنيد.
* عـن الـنبى (ص ): سبعه يظلهم اللّه فى ظله يوم لا ظل الا ظله , الامام العدل وشاب نشا فى عباده اللهب, ((80))
.
رسـول اكرمر فرموده است : خداوند هفت گروه را در سايه رحمت خود, جاى مى دهد, روزى كه سـايه اى جز سايه او نيست : اول زمامدار دادگر ودوم : جوانى كه در عبادت خداوند, پرورش يافته باشدب .
* قال على (ع ): من كرمت عليه نفسه لم يهنها بالمعصيه , ((81))
.
على (ع ) فرموده است : كسى كه نفس شرافتمند و با عزت دارد, هرگز آن را با پليدى گناه , خوار و پست نخواهد ساخت .
* قال على (ع ): كم من شهوه ساعه اورثت حزنا طويلا, ((82))
.
عـلى (ع ) فرموده است : چه بسا لذت كوتاه و شهوت زودگذرى كه غصه و اندوه فراوانى به دنبال دارد.

توبه جوان

* قال رسول اللّه (ص ): ما من شئ احب الى اللّه من شاب تائب , ((83))
.
پـيـامـبـر اكـرمر فرمود: محبوبتر از هر چيز نزد خداوند, جوانى است كه از گناه توبه مى كند و از پيشگاه الهى طلب آمرزش مى نمايد.



 
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation